Alpint 2022/23

Svar
startelver

Re: Alpint 2022/23

Legg inn av startelver »

Ja det er litt uvanlig, at Skaardal-navnet skal havne i Østerrike.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Mikaela Shiffrin debuterte altså i verdenscupen kun 2 dager før hun fylte 16 år. Ikke særlig vellykket start i storslalåm, men dagen etter var hun kun 5 hundredeler fra å kvalifisere seg til andreomgangen i slalåm i løpet som vises over. Det var de eneste løpene hennes på høyeste nivå den sesongen (2010/11), men 8 måneder senere sto hun for første gang på pallen og ble fast inventar i verdenstoppen, og der har hun forblitt siden. Helt enormt!

Ingen norske på start i disse løpene forøvrig, verdt å huske på ståa for 12 år siden, før man syter for mye over 10-15.plasser til Holtmann, Stjernesund, Tviberg & Co.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Skal jeg vente med å poste VM-tråd til etter slalåmen i Chamonix på lørdag, eller vil folk ha den før? Er nesten ferdig med den nå, men bør vel kanskje uansett vente på den norske troppen, som så vidt jeg kan se ennå ikke har blitt annonsert.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Vi klarer vel 2 baller i luften, men kanskje vente til troppen er klar ja, og mulig den ikke blir klar før etter lørdag, vet ikke om det er "amerikansk" uttak mellom Steen Olsen og Haugan i slalom, men begge blir vel med i troppen fordi en skal vel ha med reserve også. Så da blir det kanskje uttak av 6 til de 5 plassene i slalom, og 5 til de 4 plassene i storslalom. Men 4 av de som er aktuell i slalom er vel også aktuell i storslalom ? HK, Braathen, Mcgrath, Steen Olsen ? Føler vel at Steen Olsen har relativt større potensiale en Windingstad ? Vet ikke om Kilde er en dark horse ? 2 renn, 2 topp 10 er jo ganske bra. Blir spennende om de siste plassene både i slalom og storslalom. Fart og damene er vel ganske enkel ?

janesaj

Legg inn av janesaj »

Biff_Byford skrev: ons feb 01, 2023 10:04 pm vet ikke om det er "amerikansk" uttak mellom Steen Olsen og Haugan i slalom, men begge blir vel med i troppen fordi en skal vel ha med reserve også.
Føler Steen Olsen har et lite overtak på form der, men mulig de venter til etter Chamonix med å bestemme seg, ja. Haugan gjorde det jo bra i WC-avslutningen i VM-bakken i fjor, kan jo kanskje tjene litt på det.
Biff_Byford skrev: ons feb 01, 2023 10:04 pm Men 4 av de som er aktuell i slalom er vel også aktuell i storslalom ? HK, Braathen, Mcgrath, Steen Olsen ? Føler vel at Steen Olsen har relativt større potensiale en Windingstad ? Vet ikke om Kilde er en dark horse ? 2 renn, 2 topp 10 er jo ganske bra. Blir spennende om de siste plassene både i slalom og storslalom. Fart og damene er vel ganske enkel ?
Tror storslalåmlaget blir som det første forslaget ditt, ja. Windingstad har ikke klart å følge opp femteplassen i Sölden godt nok, og nå slo jo også Steen Olsen besteresultatet hans sist. Kilde drar vel kanskje hjem etter utforen for å forberede seg til resten av sesongen?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Tullete at kombien i VM skal bestå av Super G og Slalom. Da kunne dem like så godt kjørt Utfor og Storslalom og kalt det kombi.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da ville visst blindtarmen til Lucas Braathen ut av kroppen nå like før VM 😔

https://www.skiforbundet.no/alpint/nyhe ... alpinrenn/

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Braathen operert for akutt blindtarmbetennelse så er dessverre ikke med i Chamonix. Gode muligheter for å rekke VM da.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Ok då røk kombien og fort storslalåm rennet dessverre. Ufatteleg trist sidan han var eit stort medaljehåp :(

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Tinkler skrev: tor feb 02, 2023 12:07 pm Braathen operert for akutt blindtarmbetennelse så er dessverre ikke med i Chamonix. Gode muligheter for å rekke VM da.
Nei, det står "en liten mulighet"

janesaj

Legg inn av janesaj »

JODDEMM skrev: tor feb 02, 2023 12:06 pm Da ville visst blindtarmen til Lucas Braathen ut av kroppen nå like før VM 😔

https://www.skiforbundet.no/alpint/nyhe ... alpinrenn/
Uff. Trist og surt :( Får virkelig håpe at han iallfall rekker slalåmen da som de snakker om i artikkelen. Lenge til neste mesterskap om dette går i vasken.
Sist redigert av janesaj den tor feb 02, 2023 12:42 pm, redigert 1 gang totalt.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Kun to dager til vi får se Henrik igjen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: tor feb 02, 2023 12:08 pm Ok då røk kombien og fort storslalåm rennet dessverre. Ufatteleg trist sidan han var eit stort medaljehåp :(
Sterke ord å bruke, i gamle dager var det den sikre død, nå gar han bare glipp av noen skirenn, men selvsagt kjedelig for Braathen dette. Hell i uhell for Haugan og Windingstad, evt. Steen Olsen som dermed får lettere vei til start.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kjipe nyheter i dag vedr. Lucas Braathen. Norge kan potensielt miste en VM-medalje der. Han er jo den som har vært desidert mest stabil i det siste.

janesaj

Legg inn av janesaj »

VM-troppen endelig annonsert. Ingen overraskelser:

Kvinner:
Mina Fürst Holtmann, Bærums Skiklub
Kajsa Vickhoff Lie, Bærums Skiklub
Kristin Lysdahl, Asker Skiklubb
Ragnhild Mowinckel, Sportsklubben Rival
Thea Stjernesund, Hakadal IL
Maria Tviberg, Geilo IL

Menn:
Lucas Braathen, Bærums Skiklub
Timon Haugan, Oppdal IL
Aleksander Aamodt Kilde, Lommedalens IL
Henrik Kristoffersen, Rælingen Skiklubb
Atle Lie McGrath, Bærums Skiklub
Alexander Steen Olsen, Kjelsås IL
Adrian Smiseth Sejersted, Stabæk IF
Sebastian Foss Solevåg, Spjelkavik IL
Rasmus Windingstad, Bærums Skiklub

Skal se om jeg kan få postet VM-tråd i kveld.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Rimelig ukontroversielt laguttak dette, da. Nestvold-Haugen er vel det største navnet som mangler, men hans resultater taler for seg denne sesongen.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

TheBaseline skrev: tor feb 02, 2023 12:48 pm Kjipe nyheter i dag vedr. Lucas Braathen. Norge kan potensielt miste en VM-medalje der. Han er jo den som har vært desidert mest stabil i det siste.
Virker som det er kombien som ryker. Han er forhåpentligvis klar for GS og Slalom, men optimale forberedelser får han jo selvsagt ikke til disse rennene heller.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Kenrojo skrev: tor feb 02, 2023 2:24 pm
TheBaseline skrev: tor feb 02, 2023 12:48 pm Kjipe nyheter i dag vedr. Lucas Braathen. Norge kan potensielt miste en VM-medalje der. Han er jo den som har vært desidert mest stabil i det siste.
Virker som det er kombien som ryker. Han er forhåpentligvis klar for GS og Slalom, men optimale forberedelser får han jo selvsagt ikke til disse rennene heller.
Virker som GS også ryker
– Fryktelig dårlig timing. VM er av de store målene for meg denne sesongen, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å rekke slalåmrennet 19. februar.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Sodajr skrev: tor feb 02, 2023 2:29 pm
Kenrojo skrev: tor feb 02, 2023 2:24 pm
TheBaseline skrev: tor feb 02, 2023 12:48 pm Kjipe nyheter i dag vedr. Lucas Braathen. Norge kan potensielt miste en VM-medalje der. Han er jo den som har vært desidert mest stabil i det siste.
Virker som det er kombien som ryker. Han er forhåpentligvis klar for GS og Slalom, men optimale forberedelser får han jo selvsagt ikke til disse rennene heller.
Virker som GS også ryker
– Fryktelig dårlig timing. VM er av de store målene for meg denne sesongen, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å rekke slalåmrennet 19. februar.
GS? Super G?

janesaj

Legg inn av janesaj »

sexxes skrev: tor feb 02, 2023 2:37 pm
Sodajr skrev: tor feb 02, 2023 2:29 pm
Kenrojo skrev: tor feb 02, 2023 2:24 pm

Virker som det er kombien som ryker. Han er forhåpentligvis klar for GS og Slalom, men optimale forberedelser får han jo selvsagt ikke til disse rennene heller.
Virker som GS også ryker
– Fryktelig dårlig timing. VM er av de store målene for meg denne sesongen, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å rekke slalåmrennet 19. februar.
GS? Super G?
GS = Giant Slalom (storslalåm).

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Sodajr skrev: tor feb 02, 2023 2:29 pm
Kenrojo skrev: tor feb 02, 2023 2:24 pm
TheBaseline skrev: tor feb 02, 2023 12:48 pm Kjipe nyheter i dag vedr. Lucas Braathen. Norge kan potensielt miste en VM-medalje der. Han er jo den som har vært desidert mest stabil i det siste.
Virker som det er kombien som ryker. Han er forhåpentligvis klar for GS og Slalom, men optimale forberedelser får han jo selvsagt ikke til disse rennene heller.
Virker som GS også ryker
– Fryktelig dårlig timing. VM er av de store målene for meg denne sesongen, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å rekke slalåmrennet 19. februar.
Tja, vi får nå se. Står nå at man forventer å ha han tilbake i trening igjen ila 10-12 dager og storslalåm går av stabelen 17.februar, altså om 15 dager. Tipper han rekker det, jeg…

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Litt av en ulykkesfugl i forbindelse med mesterskap, Braathen. Misset VM i 2021 grunnet skade, kjørte ut i begge OL-løpene og nå dette?

janesaj

Legg inn av janesaj »

VM-tråd er for øvrig nå lagt ut.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Kjipt at Braathen fikk dette nå, går selvsagt utover kampen om slalomkula å ha DNS i helga. Men er jo en skade en ikke kan garantere seg i mot.

startelver

Legg inn av startelver »

Nei og nei Lucas!!!

Selv om operasjonen er smertefri, vil det kunne sette han tilbake både fysisk og mentalt i huet som er så viktig i slalåm.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Kenrojo skrev: tir jan 24, 2023 10:21 pm Haugan ufattelig nære å kjøre seg inn topp 15 igjen på WCSL. Passerer 4 mann, men de 4 hundredelene han blir slått med av Gstrein gjør at det er Gstrein som tar den 15.plassen og Haugan må nøye seg startnummer 16 i Chamonix om alle foran stiller. Foss-Solevåg faller ut igjen og er nr. 17. Ingen endringer topp 7.

Steen-Olsen jafser 6 plasser og er nå nr. 25 til neste renn:-)
Slik var det, men nå står både Braathen og Pinten over i Chamonix i morgen. Kjedelig det, men for halve det norske slalåmlaget gir det bedre startnummer. McGrath tar over Braathens plass topp 7 og har trukket startnummer 2 i morgen, mens både Haugan og Foss-Solevaag rykker inn topp 15 og kommer på startnummer 10 og 13. Henrik 7 og Xander 23.
https://medias2.fis-ski.com/pdf/2023/AL ... 53SLR1.pdf

Vær klar 09.30!

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Blir spennende, muligens plussgrader (få) hele dette døgnet, som jo kan bety litt løst men ikke kanskje ikke varmt nok til at det blir veldig løst/saltet så tror forholdene holder seg ok i førsteomgang iallefall. Men som vi vet er jo dette forhold som kan passe de norske godt. Ikke for å jinxe resultat da. Chamonix er hovedstaden i alpene, fantastisk sted, selv om WC trasen er litt lenger ned i dalen i Les Houches. Ironisk nok det minste anlegget i dalen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Litt for tregt på Atle dessverre. Den siste delen ødela litt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Noel kjører jo enormt!

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Ok nok av Mcgrath dette, noen trege overganger men ikke superlangt bak Noel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»