Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
Wellé

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av Wellé »

MentalM skrev: tir nov 15, 2022 9:40 am Lov med tynn stall. Liverpool var ekstremt heldige med skader den sesongen de vant ligaen.

Stort spørsmål: Hvorfor rater dere Koscielny så høyt? Alt jeg husker av han var at ga bort straffespark hele tiden. Var han så god?

OG: har dere mulighet til å hente noe særlig i januar? Er ikke dere rimelig presset mtp FFP før CL er sikret?
Koscielny var på et tidspunkt PLs beste stopper i mine øyne, og topp 3 over flere år. Han startet trått med røde kort og noen straffespark, men var definisjon på consistency i en femårsperiode. Nesten alltid skadefri, ekstremt god med ballen, fart til å løpe opp hvem som helst og ekstremt god til å bryte foran.

Vi signerte nettopp en forlengelse med Adidas som ga oss visstnok en significant engangssum, i tillegg til å øke det årlige beløpet. Vi har også solgt langt flere drakter enn tidligere år, hvor spesielt den svarte drakten har nesten konstant vært utsolgt siden den ble lansert. Ettersom avtalen også inneholder at vi får en andel av draktsalg så har nok det også boostet inntekten. Jeg tipper derfor at vi har noe mer rom med FFP enn det vi hadde i sommer.

Det var jo tydeligvis også noe rom for å hente flere spillere i sommer ettersom jaktet både en kantspiller og Luiz. Det er mulig at det var FFP som begrenset hva vi var villige til å by for Luiz, men jeg tror det gikk mer på hva man vurderte han var verdt enn at man ikke "hadde lov" til å bruke mer.
https://www.football.london/arsenal-fc/ ... l-25188597

MentalM

Legg inn av MentalM »

Wellé skrev: tir nov 15, 2022 10:01 am
MentalM skrev: tir nov 15, 2022 9:40 am Lov med tynn stall. Liverpool var ekstremt heldige med skader den sesongen de vant ligaen.

Stort spørsmål: Hvorfor rater dere Koscielny så høyt? Alt jeg husker av han var at ga bort straffespark hele tiden. Var han så god?

OG: har dere mulighet til å hente noe særlig i januar? Er ikke dere rimelig presset mtp FFP før CL er sikret?
Koscielny var på et tidspunkt PLs beste stopper i mine øyne, og topp 3 over flere år. Han startet trått med røde kort og noen straffespark, men var definisjon på consistency i en femårsperiode. Nesten alltid skadefri, ekstremt god med ballen, fart til å løpe opp hvem som helst og ekstremt god til å bryte foran.

Vi signerte nettopp en forlengelse med Adidas som ga oss visstnok en significant engangssum, i tillegg til å øke det årlige beløpet. Vi har også solgt langt flere drakter enn tidligere år, hvor spesielt den svarte drakten har nesten konstant vært utsolgt siden den ble lansert. Ettersom avtalen også inneholder at vi får en andel av draktsalg så har nok det også boostet inntekten. Jeg tipper derfor at vi har noe mer rom med FFP enn det vi hadde i sommer.

Det var jo tydeligvis også noe rom for å hente flere spillere i sommer ettersom jaktet både en kantspiller og Luiz. Det er mulig at det var FFP som begrenset hva vi var villige til å by for Luiz, men jeg tror det gikk mer på hva man vurderte han var verdt enn at man ikke "hadde lov" til å bruke mer.
https://www.football.london/arsenal-fc/ ... l-25188597
Fair vurdering fra en Arsenal fan det. Som Villa fan husker jeg bare klønete straffespark fra han, og det er definitivt en del andre stoppere jeg ville tenkt på som bedre i perioden.

Håper dere får forsterket i januar for dybde, som dere har snakket om er stallen rimelig tynn. Leter man etter en spiller som kan spille 6r og 8r rollen er det noen spennende navn i Frankrike, og de som har kommet fra Frankrike i samme posisjon pleier å ta nivået (i hvert fall de siste sesongen føler jeg).

Heier litt på dere så vi slipper monopol på PL tittelen, selv om jeg tror det skal holde hardt pga tynn stall!

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Enzino skrev: man nov 14, 2022 5:52 pm
Bone8 skrev: man nov 14, 2022 2:38 pm
I det siste har jeg tenkt litt på hvilke spillere som jeg tror hadde gått inn på dette laget av de som hadde sin storhetstid etter Invincibles. Det utelukker f.eks Vieira, Henry og Pires, mens spillere som Fabregas og RvP kan inkluderes selvom de var en del av klubben da vi vant ligaen sist. Det er mulig det er litt historieløst, men det er ikke så mange spillere som hadde vært aktuelle i mine øyne.

Det er kun Fabregas, Cazorla og RvP som hadde bankers godt inn i dette laget. Sanchez er nok kvalitativt fortsatt bedre enn Martinelli er nå, men har mine tvil på om han hadde passet inn i et så strukturelt lag som Arsenal. Han mistet ballen ofte og han presset ofte ut av formasjon. Hvis man kunne tøylet han slik man til en viss grad har gjort med Martinelli så hadde han nok kommet inn.

To andre som bør nevnes er Sagna og Koscielny. Koscielny er i mine øyne fortsatt en bedre stopper enn Gabriel og var i en lang periode topp 3 stopper i PL. Han var høyrebent, men spilte først og fremst på venstresiden så det er mulig han kunne ha tatt plassen fra Gabriel, men vi vet hvor glad Arteta er i at stopperne skal bruke samme ben som siden de spiller på. Sagna tenker jeg kvalitativt er ca på samme nivå som White/Tomiyasu, men usikker på om han kunne løst denne backrollen like godt som det White/Tomi gjør.

Det sier sitt at når man ser det over en så lang periode og at det ikke er flere som kommer inn på laget så er dette en meget sterk årgang. Den aller siste som man kan diksutere erÖzil, som jeg nok fortsatt rater kvalitativt bedre enn Ødegaard, men hadde ikke passet inn i det hele tatt.

Si i fra hvis det er noen jeg har glemt :)
Var et ungt lag som til tider spilte ut motstander, selv om resultatene ikke var fantastiske pga. svak defensiv organisering.

Når det gjelder hvem som hadde gått inn i laget, så spørs det for de fleste hvilken spillestil man tenker, men antar at du tenker spillere satt inn i dagens fortball i sin "prime".

Fabregas, Cazorla og RvP hadde vært bankers uansett.

Andre som bør nevnes er Rosicky og Hleb. Selv om førstnevnte var veldig mye skadet. De er kanskje de som er nærmest.

Ellers var jo Gilberto også veldig solid etter 2004.

Wilshere og Ramsey er spillere som også, foruten skadene, hadde et enormt potensiale.

Sanchez var nok langt over det Martinelli har vist til nå, men Martinelli har potensialet.

Sagna var også fantastisk, men usikker på hvordan han hadde taklet det raske pasningsspillet vi har i dag.

De tre du nevner hadde gått rett inn i startoppstillingen din. Resten av de vi nevner ville nok styrket troppen, og spilt mange minutter.

Det som er interessant med denne typen betrakninger, er at det kan være spillere som har vært bedre totalt sett enn de som er i dagens lag, men som ikke nødvendigvis hadde løst rollen i Artetas system bedre.

Skulle gjerne sett Fabregas på venstre indreløper. Med Partey bak og Ødegaard på høyre, tror jeg faktisk ikke det hadde blitt ubalansert. Tenk å ha både MØ og FF til å slå i bakrom da. Mareritt for ethvert forsvar.

Det blir egentlig litt samme betrakning med Cazorla. Men veldig usikker på om jeg mener at noen av de to ville kunne slått ut MØ av laget. Så god har f... meg sistnevnte blitt.

RvP må man dessverre innrømme hadde vært skreddersydd for laget. Kontringsstyrken og farten fremover er sikre med Saka og Martinelli, så hans store svakhet toppfarten ville ikke spilt noen rolle. Han ville bidratt mindre enn Jesus i det defensive, men han ville scorer mål i bøtter og spann som spiss i dette laget. Og mange målgivende også i kominasjonsspillet.

Sanchez var en fantastisk individualist. Men han var virkelig ingen systemspiller. Husker jeg så det veldig tydelig live. Hvordan han mange ganger fucket opp kombinasjonsspillet ved å skulle gjøre indvividuelle ting. Nå gjort han som oftest det siste sykt bra. Men han hadde ikke fått plass i strukturen og systemet til Arteta. Det blir som med Pepe.

Sagna var jo like god eller bedre enn Tomi i defensiv 1 mot 1. Jeg tror faktisk han var så god overall fotballspiller at han hadde klart playmakerrollen også. Bedre enn White? Veldig usikker.

Øzil var vel den nest beste playmakeren Arsenal har hatt de siste 30 årene, etter Bergkamp. Men jeg mener faktisk MØ er bedre enn MÖ var, på totalpakka. For den defensive biten var Øzil elendig på.

Kosc/GabM er veldig jevn. Tror jeg hadde valgt GabM på luftduell-styrke. Men Kosc var raskere og gjorde mindre over-kommiteringer.

Konklusjonen er vel at selv om dagens spillere ikke nødvendigvis er de beste individualistene, så er de ekstremt gode i nøyaktig rollen sin. Cred til både Arteta og Edu for den.

Eks Arsenalspillere som kunne løst dagens roller med bravur:

GK: Lehmann - egentlig ingen som var god nok med beina, men Jens var så offensiv i stilen at han får den likevel
RB: Lauren
RCB: Sol Campbell
LCB: Koscielny
LB: Manu Petit
DCM: Gilberto
RM: PV4
LM: Cesc
RW: Anders Limpar - mulig han hadde litt for lav toppfart, men veldig god innoverving
CF: RvP
LW: Henry

Det smerter å ikke få plass til Bergkamp her. Men førstnevnte skal etter min mening hverken spiller indreløper, ving eller spydspiss. Nå får jeg nok kjeft av @DennisB :lol:
Hvis vi går tilbake til hele Wenger-æraen, så mener jeg det ikke er mange i dagens lag som hadde fortjent plass basert å det de har vist til nå, selv ikke med dagens fotball.

Og det er ingen problem å få med Bergkamp:

---------------------------------------------------------Lehmann---------------------------------------------------
Sagna/Lauren-----------Sol-----------------------------Koscielny--------------------------------Cole
------------------------------------Vieira--------------------Cesc--------------------------------------------------
Saka/Rosicky-------------------------Bergkamp--------------------------------------------------Pires
---------------------------------------------------Henry---------------------------------------------------------------

Muligens litt offensivt, men både PV4 og Cesc var solide defensivt.

Alle i det laget er kapable til å spille seg gjennom etablert forsvar, og jobbe defensivt.

Spørsmålet er om vi har hatt en bedre høyreving en Saka for den moderne fotballen. Ljungberg tror jeg ikke hadde passet i dagens lag. Han var jo best på løp, og ikke like solid i pasningsspillet. Rosicky er jo en kandidat. Midtbanen med ham, Cesc, Flamini og Hleb var fantastisk å se på.

Bergkamp var et fotballgeni. Han hadde i tillegg fysikk, og gode avslutninger. Jeg tror han hadde kunnet takle en "Ødegaard-rolle", men med litt mer offensivt utgangspunkt.

Wellé

Legg inn av Wellé »

MentalM skrev: tir nov 15, 2022 10:21 am Fair vurdering fra en Arsenal fan det. Som Villa fan husker jeg bare klønete straffespark fra han, og det er definitivt en del andre stoppere jeg ville tenkt på som bedre i perioden.

Håper dere får forsterket i januar for dybde, som dere har snakket om er stallen rimelig tynn. Leter man etter en spiller som kan spille 6r og 8r rollen er det noen spennende navn i Frankrike, og de som har kommet fra Frankrike i samme posisjon pleier å ta nivået (i hvert fall de siste sesongen føler jeg).

Heier litt på dere så vi slipper monopol på PL tittelen, selv om jeg tror det skal holde hardt pga tynn stall!
Det er jo alltid en viss dose supporterbriller involvert når man skal vurdere egne spillere opp mot andres, men i den perioden hvor han var topp 3 så syns jeg det forøvrig var en mangel på klassestoppere. Terry var nok i stor grad post prime, Man Utds beste stopper var Smalling, Kompany var mye skadet, osv. Det var ikke storhetstiden for stoppere i PL. Samtidig så rater jeg Koscielny ekstremt høyt og som du ser så er jeg ikke alene. Bone8 har jo til og med han på sitt Wenger-lag over Adams :P

Jeg var for ung til å ha noe særlig minner av Arsenal fra 97/98 utenom at vi vant ligaen selvfølgelig, og allerede da var jo Adams forbi 30 år. Så i min interesseperiode er han den neste beste Arsenal-stopperen og det er mulig at det samme gjelder for Bone og at det er derfor han har valgt Koscielny over Adams.

Vi er jo blitt litt kompisklubber her inne føler jeg så tar i mot all support vi kan få :)

Jeg føler meg forholdsvis trygg på at en midtbanespiller kommer inn i januar. Lokonga har ikke hatt den utviklingen som jeg hadde håpet på, og jeg tror Arteta tenker det samme, så dekningen på midten blir da for tynn. Han har alle de tekniske ferdighetene for å være en god backup, men spillerforståelse og fysikken er rett og slett ikke der. Det er ingen spiller som nyter sin egen pasning mer enn Lokonga, og hos Arsenal så har du ikke tid til å å se på din egen pasning. Det er pass and move hele tiden. I tillegg så vadrer han litt for mye, akkurat som Guendouzi også gjorde. Det kan kanskje fungere i indreløperrollen, men ikke som den dypeste. Han er heller ikke offensiv nok når han spiller indreløper etter min mening så han faller litt mellom to stoler. Ironisk nok så hadde jo Guendouzi kanskje vært noe av det beste vi kunne signert til den venstre indreløperrollen.

Elneny er rett og slett ikke god nok til å være et andrevalg for en klubb som jakter på ligagull. Mtp at vi er i den situasjonen vi er i nå som det er langt ifra sikkert at vi kommer til å være de neste sesongene, så tror jeg ledelsen og Arteta er veldig på å signere en ekstra midtbanespiller i januar.

Jeg håper også på en kant, men tviler på at vi finner noen til en pris som klubben mener er verdt det. Hvis Mudryk koster €60+m så er prisene altfor høye. Vi blir hyppig nevnt med Thuram i Gladbach, men såvidt jeg vet er han mer spiss enn kantspiller. Gakpo har jo en ellevill sesong i PSV, men jeg syns rett og slett ikke at han ser så god ut. Neto har hatt en elendig sesong så langt og han er rett og slett ikke spilleren han var før skaden. Olise er jo jeg veldig fan av, men syns ikke han heller har vært like god post-skade. Eze hadde vært fantastisk gøy, men han er mer midtbanespiller enn kant. @Jolla har kanskje noen navn på blokken som man kan få til en decent pris tho :) Så forøvrig et rykte om Ansu Fati til Arsenal, men den kilden så alt annet enn god ut. Tror det var Fichajes eller noe.

Kanskje man kan prøve seg på et cheaky bud på Sancho :P Tror Arteta kunne fått mer ut av han enn det Man Utd gjør nå, men samtidig er jeg usikker på hvor godt han passer inn hos oss. Pressingen hans i Man Utd er helt begredelig i hvert fall.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Wellé skrev: tir nov 15, 2022 10:39 am
MentalM skrev: tir nov 15, 2022 10:21 am Fair vurdering fra en Arsenal fan det. Som Villa fan husker jeg bare klønete straffespark fra han, og det er definitivt en del andre stoppere jeg ville tenkt på som bedre i perioden.

Håper dere får forsterket i januar for dybde, som dere har snakket om er stallen rimelig tynn. Leter man etter en spiller som kan spille 6r og 8r rollen er det noen spennende navn i Frankrike, og de som har kommet fra Frankrike i samme posisjon pleier å ta nivået (i hvert fall de siste sesongen føler jeg).

Heier litt på dere så vi slipper monopol på PL tittelen, selv om jeg tror det skal holde hardt pga tynn stall!
Det er jo alltid en viss dose supporterbriller involvert når man skal vurdere egne spillere opp mot andres, men i den perioden hvor han var topp 3 så syns jeg det forøvrig var en mangel på klassestoppere. Terry var nok i stor grad post prime, Man Utds beste stopper var Smalling, Kompany var mye skadet, osv. Det var ikke storhetstiden for stoppere i PL. Samtidig så rater jeg Koscielny ekstremt høyt og som du ser så er jeg ikke alene. Bone8 har jo til og med han på sitt Wenger-lag over Adams :P

Jeg var for ung til å ha noe særlig minner av Arsenal fra 97/98 utenom at vi vant ligaen selvfølgelig, og allerede da var jo Adams forbi 30 år. Så i min interesseperiode er han den neste beste Arsenal-stopperen og det er mulig at det samme gjelder for Bone og at det er derfor han har valgt Koscielny over Adams.

Vi er jo blitt litt kompisklubber her inne føler jeg så tar i mot all support vi kan få :)

Jeg føler meg forholdsvis trygg på at en midtbanespiller kommer inn i januar. Lokonga har ikke hatt den utviklingen som jeg hadde håpet på, og jeg tror Arteta tenker det samme, så dekningen på midten blir da for tynn. Han har alle de tekniske ferdighetene for å være en god backup, men spillerforståelse og fysikken er rett og slett ikke der. Det er ingen spiller som nyter sin egen pasning mer enn Lokonga, og hos Arsenal så har du ikke tid til å å se på din egen pasning. Det er pass and move hele tiden. I tillegg så vadrer han litt for mye, akkurat som Guendouzi også gjorde. Det kan kanskje fungere i indreløperrollen, men ikke som den dypeste. Han er heller ikke offensiv nok når han spiller indreløper etter min mening så han faller litt mellom to stoler. Ironisk nok så hadde jo Guendouzi kanskje vært noe av det beste vi kunne signert til den venstre indreløperrollen.

Elneny er rett og slett ikke god nok til å være et andrevalg for en klubb som jakter på ligagull. Mtp at vi er i den situasjonen vi er i nå som det er langt ifra sikkert at vi kommer til å være de neste sesongene, så tror jeg ledelsen og Arteta er veldig på å signere en ekstra midtbanespiller i januar.

Jeg håper også på en kant, men tviler på at vi finner noen til en pris som klubben mener er verdt det. Hvis Mudryk koster €60+m så er prisene altfor høye. Vi blir hyppig nevnt med Thuram i Gladbach, men såvidt jeg vet er han mer spiss enn kantspiller. Gakpo har jo en ellevill sesong i PSV, men jeg syns rett og slett ikke at han ser så god ut. Neto har hatt en elendig sesong så langt og han er rett og slett ikke spilleren han var før skaden. Olise er jo jeg veldig fan av, men syns ikke han heller har vært like god post-skade. Eze hadde vært fantastisk gøy, men han er mer midtbanespiller enn kant. @Jolla har kanskje noen navn på blokken som man kan få til en decent pris tho :) Så forøvrig et rykte om Ansu Fati til Arsenal, men den kilden så alt annet enn god ut. Tror det var Fichajes eller noe.

Kanskje man kan prøve seg på et cheaky bud på Sancho :P Tror Arteta kunne fått mer ut av han enn det Man Utd gjør nå, men samtidig er jeg usikker på hvor godt han passer inn hos oss. Pressingen hans i Man Utd er helt begredelig i hvert fall.
Mest fordi jeg har satt opp et lag tilpasset dagens fotball. Jeg har ikke troen på at Adams hadde taklet tiki-taka-fotball :lol:

Wellé

Legg inn av Wellé »

Fuuuuuuuuck, jeg hater VM as! Har allerede abstinenser for Arsenal og nå må jeg vente helt til den 26.12 før neste Arsenal-kamp.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Wellé skrev: tir nov 15, 2022 11:19 am Fuuuuuuuuck, jeg hater VM as! Har allerede abstinenser for Arsenal og nå må jeg vente helt til den 26.12 før neste Arsenal-kamp.
Crewe spiller under VM, Okonkwo er på lån der!

DennisB

Legg inn av DennisB »

Wellé skrev: tir nov 15, 2022 11:19 am Fuuuuuuuuck, jeg hater VM as! Har allerede abstinenser for Arsenal og nå må jeg vente helt til den 26.12 før neste Arsenal-kamp.
Neida. Det er satt opp to treningskamper i Dubai Supercup, firelags-turneringen der. Arsenal møter Lyon 8.desember, og AC Milan 13.desember. Med i turneringen er også Liverpool.
Turneringen kommer som en del av treningsleiren lagt til Dubai.
Sist redigert av DennisB den tir nov 15, 2022 11:56 am, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Bone8 skrev: tir nov 15, 2022 11:03 am
Wellé skrev: tir nov 15, 2022 10:39 am
MentalM skrev: tir nov 15, 2022 10:21 am Fair vurdering fra en Arsenal fan det. Som Villa fan husker jeg bare klønete straffespark fra han, og det er definitivt en del andre stoppere jeg ville tenkt på som bedre i perioden.

Håper dere får forsterket i januar for dybde, som dere har snakket om er stallen rimelig tynn. Leter man etter en spiller som kan spille 6r og 8r rollen er det noen spennende navn i Frankrike, og de som har kommet fra Frankrike i samme posisjon pleier å ta nivået (i hvert fall de siste sesongen føler jeg).

Heier litt på dere så vi slipper monopol på PL tittelen, selv om jeg tror det skal holde hardt pga tynn stall!
Det er jo alltid en viss dose supporterbriller involvert når man skal vurdere egne spillere opp mot andres, men i den perioden hvor han var topp 3 så syns jeg det forøvrig var en mangel på klassestoppere. Terry var nok i stor grad post prime, Man Utds beste stopper var Smalling, Kompany var mye skadet, osv. Det var ikke storhetstiden for stoppere i PL. Samtidig så rater jeg Koscielny ekstremt høyt og som du ser så er jeg ikke alene. Bone8 har jo til og med han på sitt Wenger-lag over Adams :P

Jeg var for ung til å ha noe særlig minner av Arsenal fra 97/98 utenom at vi vant ligaen selvfølgelig, og allerede da var jo Adams forbi 30 år. Så i min interesseperiode er han den neste beste Arsenal-stopperen og det er mulig at det samme gjelder for Bone og at det er derfor han har valgt Koscielny over Adams.

Vi er jo blitt litt kompisklubber her inne føler jeg så tar i mot all support vi kan få :)

Jeg føler meg forholdsvis trygg på at en midtbanespiller kommer inn i januar. Lokonga har ikke hatt den utviklingen som jeg hadde håpet på, og jeg tror Arteta tenker det samme, så dekningen på midten blir da for tynn. Han har alle de tekniske ferdighetene for å være en god backup, men spillerforståelse og fysikken er rett og slett ikke der. Det er ingen spiller som nyter sin egen pasning mer enn Lokonga, og hos Arsenal så har du ikke tid til å å se på din egen pasning. Det er pass and move hele tiden. I tillegg så vadrer han litt for mye, akkurat som Guendouzi også gjorde. Det kan kanskje fungere i indreløperrollen, men ikke som den dypeste. Han er heller ikke offensiv nok når han spiller indreløper etter min mening så han faller litt mellom to stoler. Ironisk nok så hadde jo Guendouzi kanskje vært noe av det beste vi kunne signert til den venstre indreløperrollen.

Elneny er rett og slett ikke god nok til å være et andrevalg for en klubb som jakter på ligagull. Mtp at vi er i den situasjonen vi er i nå som det er langt ifra sikkert at vi kommer til å være de neste sesongene, så tror jeg ledelsen og Arteta er veldig på å signere en ekstra midtbanespiller i januar.

Jeg håper også på en kant, men tviler på at vi finner noen til en pris som klubben mener er verdt det. Hvis Mudryk koster €60+m så er prisene altfor høye. Vi blir hyppig nevnt med Thuram i Gladbach, men såvidt jeg vet er han mer spiss enn kantspiller. Gakpo har jo en ellevill sesong i PSV, men jeg syns rett og slett ikke at han ser så god ut. Neto har hatt en elendig sesong så langt og han er rett og slett ikke spilleren han var før skaden. Olise er jo jeg veldig fan av, men syns ikke han heller har vært like god post-skade. Eze hadde vært fantastisk gøy, men han er mer midtbanespiller enn kant. @Jolla har kanskje noen navn på blokken som man kan få til en decent pris tho :) Så forøvrig et rykte om Ansu Fati til Arsenal, men den kilden så alt annet enn god ut. Tror det var Fichajes eller noe.

Kanskje man kan prøve seg på et cheaky bud på Sancho :P Tror Arteta kunne fått mer ut av han enn det Man Utd gjør nå, men samtidig er jeg usikker på hvor godt han passer inn hos oss. Pressingen hans i Man Utd er helt begredelig i hvert fall.
Mest fordi jeg har satt opp et lag tilpasset dagens fotball. Jeg har ikke troen på at Adams hadde taklet tiki-taka-fotball :lol:
Ian Wright er uenig med deg. https://www.premierleague.com/news/138326

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Gøy med aktivitet, får jeg lov til å sette opp mitt Arsenal-lag post Invincebles?

Lehmann
Sagna, White, Koscielny, Clichy
Fabregas, Gilberto, Cazorla
Saka, RvP, Sanchez

Imo.

Så skal det sies at jeg ikke rater Sagna særlig høyt, men mangler alternativer der. Hvis ikke det er lov med Gilberto, så hiver jeg inn Partey. Vet at Enzino ville hatt Adebayor på topp, men der er vi uenige :P

Wellé

Legg inn av Wellé »

BigTonyAdams skrev: søn okt 02, 2022 10:58 am Pluss @HenryLegend
Merkverdig stille fra denne kællen siden Man Utd-kampen. Skulle nesten tro personen koste seg mer når vi taper enn når vi vinner...

Wellé

Legg inn av Wellé »

k9b skrev: tir nov 15, 2022 12:14 pm Gøy med aktivitet, får jeg lov til å sette opp mitt Arsenal-lag post Invincebles?

Lehmann
Sagna, White, Koscielny, Clichy
Fabregas, Gilberto, Cazorla
Saka, RvP, Sanchez

Imo.

Så skal det sies at jeg ikke rater Sagna særlig høyt, men mangler alternativer der. Hvis ikke det er lov med Gilberto, så hiver jeg inn Partey. Vet at Enzino ville hatt Adebayor på topp, men der er vi uenige :P
Ikke at jeg er 100% enig med laget, ref Clichy-innlegg ovenfor, og jeg syns det Saliba har vist så langt i år er bedre enn hva White viste som stopper i fjor. Jeg ekskluderte selv Lehmann, men det er kanskje greit å inkludere han i post-Invincibles laget ettersom Invincibles-sesongen var hans første i Arsenal

Det som er kjipt for oss Arsenal-fans og ikke akkurat nyheter, men det er svært få av disse spillerne som var på sitt beste samtidig i denne perioden.

Den gruppen som spilte sammen som nok var best av disse var de som både var en del av Invincibles og kom rett etterpå og som kulminerte med en CL-finale og en titteljagende sesong 07/08.
Av de så var det Lehmann (ble vel benket i nevnte 07/08-sesong hvis jeg husker riktig, men var viktig i CL-året), Sagna, Clichy, Fabregas, Gilberto og RvP. Spillerne utenom disse var heller ikke så verst med Hleb, Flamini 1.0, Adebayor og Rosicky. I kjent Arsene-stil så var ikke midstopperne høy kvalitet. Mener å huske at dette var perioden hvor Senderos og Djorou fikk mange kamper, i tillegg til en mentalt ustabil Gallas :(

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

k9b skrev: tir nov 15, 2022 12:14 pm Gøy med aktivitet, får jeg lov til å sette opp mitt Arsenal-lag post Invincebles?

Lehmann
Sagna, White, Koscielny, Clichy
Fabregas, Gilberto, Cazorla
Saka, RvP, Sanchez

Imo.

Så skal det sies at jeg ikke rater Sagna særlig høyt, men mangler alternativer der. Hvis ikke det er lov med Gilberto, så hiver jeg inn Partey. Vet at Enzino ville hatt Adebayor på topp, men der er vi uenige :P
Lehmann er invincible selv om han ikke var del av 2002 dobbelen.

Vi hadde lenge som policy at RvP ikke skulle nevnes ved navn, men jeg tror vi har kommet oss over den. Adebayor kan forbigås i stillhet etter målfeiringen i lyseblå drakt foran Arsenal-fansen. Løk (han, ikke du).

Jeg synes du er god til å plukke. Ikke langt unna hva jeg ville valgt selv.

Ville satt Szxz… eh polakken eller Ramsdale i buret. Og Saliba for White selv om han er 14 kamper fersk (har ikke sett noen arsenalspiller dominere så mye på så kort tid etter debut i ung alder siden Patrick Vieira debuterte mot Sheffield Wednesday i 96). Hadde vurdert å bytte om på formasjonen for å få plass til Øzil.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Øzil må med. Wengers problem ble at han ikke klarte å identifisere den rette spissen som kunne spille med Øzil.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Bone8 skrev: tir nov 15, 2022 10:22 am
Hvis vi går tilbake til hele Wenger-æraen, så mener jeg det ikke er mange i dagens lag som hadde fortjent plass basert å det de har vist til nå, selv ikke med dagens fotball.

Og det er ingen problem å få med Bergkamp:

---------------------------------------------------------Lehmann---------------------------------------------------
Sagna/Lauren-----------Sol-----------------------------Koscielny--------------------------------Cole
------------------------------------Vieira--------------------Cesc--------------------------------------------------
Saka/Rosicky-------------------------Bergkamp--------------------------------------------------Pires
---------------------------------------------------Henry---------------------------------------------------------------

Muligens litt offensivt, men både PV4 og Cesc var solide defensivt.

Alle i det laget er kapable til å spille seg gjennom etablert forsvar, og jobbe defensivt.

Spørsmålet er om vi har hatt en bedre høyreving en Saka for den moderne fotballen. Ljungberg tror jeg ikke hadde passet i dagens lag. Han var jo best på løp, og ikke like solid i pasningsspillet. Rosicky er jo en kandidat. Midtbanen med ham, Cesc, Flamini og Hleb var fantastisk å se på.

Bergkamp var et fotballgeni. Han hadde i tillegg fysikk, og gode avslutninger. Jeg tror han hadde kunnet takle en "Ødegaard-rolle", men med litt mer offensivt utgangspunkt.
Her har du endret på forutsetningen min. Jeg har jo tatt utgangspunkt i dagens formasjon som i utg pkt er 4-3-3 men hvor vi angriper i 3-2-5 eller 2-3-5. I 5 offensive akser eller kanaler om du vil. I det systemet finnes ingen ren 10er.

Det er selvsagt ingen problemer med å få med Bergkamp i et all start team. Han er imo den neste beste spilleren Arsenal har hatt noen gang. Og hadde han vært i stallen hadde man endret formasjon for ham. Så god var han.

Men altså laget jeg satte opp gikk på å angripe i 5 offensive kanaler. Der ser jeg ikke at han (eller Øzil) passer hverken som midtspiss, innoverving eller indreløper.

Noen mener sikkeret at han kunne spilt indreløper (f.eks var det dette DennisB - debattanten - ikke spilleren) ikke overraskende hevdet tidligere her i diskusjonen. Og det du sier her nå.

Jeg mener at vi ha toveisspillere som indreløpere. Man kan si mye pent om Bergkamp, men veldig lite av det går på defensive kvaliteter. Han var bedre i det defensive enn Øzil, men han var fortsatt en veldig ren 10er. De har vært på vei ut av moderne fotball i snart et tiår.

Så kan man sikkert hevde at dersom han hadde kommet opp i dag, så måtte han lært seg disse tingene, og at han var så fotballsmart og rå fysisk, at han antakelig hadde klart det. Og det resonementet kan ha noe for seg. Men når jeg vurderer ham, så vurderer jeg ham sånn han var da han spilte ikke sånn han kunne ha blitt hvis han spilte i dag.

Da jeg satte opp lag, var det mer for moro for å finne spillertyper fra fortiden inn i dagens system og roller. Ikke for å sette opp et all star team for hele historien. Hvis jeg skal ta den oppgaven så blir lagene mine:

All star:

Seaman
Sagna - Campbell - Adams - Cole
Rocastle - Vieira - Fabregas - Pires
Bergkamp
Henry

Veldig i tvil på høyre kant mellom Rocastle og Ljungberg. For meg er Seaman bankers. Den av dagens spillere som er nærmest laget er Saka. Jeg tror han kommer til å spille seg inn på et slikt. Andre som har potensialet til det på sikt er Saliba, Ødegaard og kanskje Martinelli. Men det er klart at det skal leveres ganske mye fotball på høyt nivå, før man dunker ut spillere som Sol, Fabregas og Pires.

Jeg er usikker på om spillerne fra invinciblestiden faktisk var så mye bedre individuelt som jeg tenker, enn dagens. Men jeg tenker at dagens spillere må prestere på høyt nivå over mye mer tid og vinne noen titler, før de kan tas inn i et slik lag.


Etter Invincibles:

Szczęsny
Sagna - Saliba - Koscielny - Zinchenko
Ramsey - Partey - Fabregas
Saka - RvP - Sanchez

Lehman hvis man regner ham som etter, men det blir jo litt rart når han var førstekeeper i 03/04 sesongen. Ramsey foran Rosicky pga. supersesongen hvor han bøttet inn mål og avgjorde FA-cupfinalen. Synes ellers de var ganske jevne. Ville egentlig ha med Hleb også, men finner ikke plass til ham. Øzil også en kandidat såklart, men konkluderte til slutt at jeg ikke ville endre formasjonen for ham. Synes ikke han var så dominant.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Enzino skrev: tir nov 15, 2022 6:27 pm
Bone8 skrev: tir nov 15, 2022 10:22 am
Hvis vi går tilbake til hele Wenger-æraen, så mener jeg det ikke er mange i dagens lag som hadde fortjent plass basert å det de har vist til nå, selv ikke med dagens fotball.

Og det er ingen problem å få med Bergkamp:

---------------------------------------------------------Lehmann---------------------------------------------------
Sagna/Lauren-----------Sol-----------------------------Koscielny--------------------------------Cole
------------------------------------Vieira--------------------Cesc--------------------------------------------------
Saka/Rosicky-------------------------Bergkamp--------------------------------------------------Pires
---------------------------------------------------Henry---------------------------------------------------------------

Muligens litt offensivt, men både PV4 og Cesc var solide defensivt.

Alle i det laget er kapable til å spille seg gjennom etablert forsvar, og jobbe defensivt.

Spørsmålet er om vi har hatt en bedre høyreving en Saka for den moderne fotballen. Ljungberg tror jeg ikke hadde passet i dagens lag. Han var jo best på løp, og ikke like solid i pasningsspillet. Rosicky er jo en kandidat. Midtbanen med ham, Cesc, Flamini og Hleb var fantastisk å se på.

Bergkamp var et fotballgeni. Han hadde i tillegg fysikk, og gode avslutninger. Jeg tror han hadde kunnet takle en "Ødegaard-rolle", men med litt mer offensivt utgangspunkt.
Her har du endret på forutsetningen min. Jeg har jo tatt utgangspunkt i dagens formasjon som i utg pkt er 4-3-3 men hvor vi angriper i 3-2-5 eller 2-3-5. I 5 offensive akser eller kanaler om du vil. I det systemet finnes ingen ren 10er.

Det er selvsagt ingen problemer med å få med Bergkamp i et all start team. Han er imo den neste beste spilleren Arsenal har hatt noen gang. Og hadde han vært i stallen hadde man endret formasjon for ham. Så god var han.

Men altså laget jeg satte opp gikk på å angripe i 5 offensive kanaler. Der ser jeg ikke at han (eller Øzil) passer hverken som midtspiss, innoverving eller indreløper.

Noen mener sikkeret at han kunne spilt indreløper (f.eks var det dette DennisB - debattanten - ikke spilleren) ikke overraskende hevdet tidligere her i diskusjonen. Og det du sier her nå.

Jeg mener at vi ha toveisspillere som indreløpere. Man kan si mye pent om Bergkamp, men veldig lite av det går på defensive kvaliteter. Han var bedre i det defensive enn Øzil, men han var fortsatt en veldig ren 10er. De har vært på vei ut av moderne fotball i snart et tiår.

Så kan man sikkert hevde at dersom han hadde kommet opp i dag, så måtte han lært seg disse tingene, og at han var så fotballsmart og rå fysisk, at han antakelig hadde klart det. Og det resonementet kan ha noe for seg. Men når jeg vurderer ham, så vurderer jeg ham sånn han var da han spilte ikke sånn han kunne ha blitt hvis han spilte i dag.

Da jeg satte opp lag, var det mer for moro for å finne spillertyper fra fortiden inn i dagens system og roller. Ikke for å sette opp et all star team for hele historien. Hvis jeg skal ta den oppgaven så blir lagene mine:

All star:

Seaman
Sagna - Campbell - Adams - Cole
Rocastle - Vieira - Fabregas - Pires
Bergkamp
Henry

Veldig i tvil på høyre kant mellom Rocastle og Ljungberg. For meg er Seaman bankers. Den av dagens spillere som er nærmest laget er Saka. Jeg tror han kommer til å spille seg inn på et slikt. Andre som har potensialet til det på sikt er Saliba, Ødegaard og kanskje Martinelli. Men det er klart at det skal leveres ganske mye fotball på høyt nivå, før man dunker ut spillere som Sol, Fabregas og Pires.

Jeg er usikker på om spillerne fra invinciblestiden faktisk var så mye bedre individuelt som jeg tenker, enn dagens. Men jeg tenker at dagens spillere må prestere på høyt nivå over mye mer tid og vinne noen titler, før de kan tas inn i et slik lag.


Etter Invincibles:

Szczęsny
Sagna - Saliba - Koscielny - Zinchenko
Ramsey - Partey - Fabregas
Saka - RvP - Sanchez

Lehman hvis man regner ham som etter, men det blir jo litt rart når han var førstekeeper i 03/04 sesongen. Ramsey foran Rosicky pga. supersesongen hvor han bøttet inn mål og avgjorde FA-cupfinalen. Synes ellers de var ganske jevne. Ville egentlig ha med Hleb også, men finner ikke plass til ham. Øzil også en kandidat såklart, men konkluderte til slutt at jeg ikke ville endre formasjonen for ham. Synes ikke han var så dominant.
Et all star uten Liam Brady er meningsløst. Liker jo også veldig at du har Rocky der, men hans karriere i Arsenal var nok litt for kort til å ta han med her.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Onv95 skrev: tir nov 15, 2022 6:38 pm
Et all star uten Liam Brady er meningsløst. Liker jo også veldig at du har Rocky der, men hans karriere i Arsenal var nok litt for kort til å ta han med her.
Er dessverre for ung til å huske noe av Liam Brady. Har skjønt at han var god og har en høy stjerne. Men veldig vanskelig for meg å vurdere opp mot de jeg har sett live. Blir litt som at jeg ikke klarer å vurdere Pele mot Maradona, siden jeg aldri så Pele mens han spilte, men var ungdom da Maradona var på peak.

Vel. Rocastle var i Arsenal i 7 sesonger, var instrumentell for 2 ligagull og endte opp med 278 kamper hvorav 218 ligakamper.

Pires var i Arsenal i 6 sesonger og var instrumentell for 2 ligagull og endte opp med 287 kamper hvorav 189 ligakamper.

Sliter litt med å se at man da kan ta med Pires men ikke Rocastle pga. for kort karriere i Arsenal.

Til og med Henry spilte "bare" 8 sesonger og 254 ligakamper for Arsenal.

startelver

Legg inn av startelver »

dynamo skrev: tir nov 15, 2022 7:16 am Spilte Arsenal vinner PL nå til 3,25. City står så lavt som i 1,50. Syns oddsen på begge lagene er litt feil. Arsenal står for høyt og City for lavt. Hva tenker dere?
Skal Arsenal forsterke noe i Januar? Bør nå gå all in nå når de har muligheten å vinne noe stort.
Interessant odds, følger på den, må bare finne en bookmaker som tilbyr odds på dette nå.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Liten tvil om at vi har vært heldige med skader:

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Vi ligger godt an nå, uten tvil. Men vi har en alt for tynn stall til at det kan holde helt inn. Om det allikevel skulle holde helt inn er det i veldig stor grad flaks. Vi er ikke på langt nær et like sterkt lag som Man City

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Enzino skrev: man nov 14, 2022 8:48 pm
Wellé skrev: man nov 14, 2022 7:12 pm
Det blir kanskje feil å trekke inn hva han gjorde i Chelsea-trøyen, men han var meget god også invertert back der på tampen av karrieren sin.

Uavhengig av om man bruker den informasjonen så hadde jeg valgt han ettersom at han var en så god venstreback at man gjør en endring på systemet for å få ut det beste av han. Da spiller man med en venstre indreløper som hadde hatt ansvar for å dekke opp bak han, slik Xhaka gjorde i lang tid bak Tierney, og pusher Martinelli en akse innover. Ashley Cole var et unikum av en venstreback i min interesseperiode og sånne spillere tweaker man et system for å få det beste ut av de. Tierney er en meget god krittslikkende back, men han når ikke Cole til knehasene dessverre.

Ashley Cole var forøvrig meget habil med begge ben, rå basisteknikk og hadde en ekstremt god fotballforståelse. Tror absolutt at man kunne coachet han til å invertere, men det var bare ikke en del av slik vi spilte under Wenger. Da var det høyrebacken som var den mer holdende, mens venstrebacken hadde license to attack, og slik var det i lang tid etter Cole dro også. Lauren var mer defensiv enn Cole, Sagna var mer defensiv enn Clichy,
Jeg så ham for lite i Chelsea til å kunne mene så mye om det. Da så jeg ham omtrent bare mot oss og ManU.

Jeg synes du overvurderer ham. Han var veldig god, men ikke så unik imo. Du snakker om ham som om han var Maldini eller Roberto Carlos.
Ashley Cole er en av tidenes beste. Jeg ville hatt han over Carlos, og i "moderne" tid ville jeg bare hatt Marcelo over han. Og Cole var veldig god med begge ben. En helt ekstremt god spiller.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enig i at han er en av tidenes beste. Jeg foretrekker egentlig Jordi Alba fremfor Marcelo, selv om Marcelo er en bedre fotballspiller.

Alaba kan alltids nevnest også, av venstrebacker i nyere tid. På VGD-kårer (kåringskonkurransen med høyest nivå i verden) så var det jo Alba, Marcelo og Alaba som roterte på denne plassen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PerSmertesacker skrev: tir nov 15, 2022 9:51 pm
Enzino skrev: man nov 14, 2022 8:48 pm
Wellé skrev: man nov 14, 2022 7:12 pm
Det blir kanskje feil å trekke inn hva han gjorde i Chelsea-trøyen, men han var meget god også invertert back der på tampen av karrieren sin.

Uavhengig av om man bruker den informasjonen så hadde jeg valgt han ettersom at han var en så god venstreback at man gjør en endring på systemet for å få ut det beste av han. Da spiller man med en venstre indreløper som hadde hatt ansvar for å dekke opp bak han, slik Xhaka gjorde i lang tid bak Tierney, og pusher Martinelli en akse innover. Ashley Cole var et unikum av en venstreback i min interesseperiode og sånne spillere tweaker man et system for å få det beste ut av de. Tierney er en meget god krittslikkende back, men han når ikke Cole til knehasene dessverre.

Ashley Cole var forøvrig meget habil med begge ben, rå basisteknikk og hadde en ekstremt god fotballforståelse. Tror absolutt at man kunne coachet han til å invertere, men det var bare ikke en del av slik vi spilte under Wenger. Da var det høyrebacken som var den mer holdende, mens venstrebacken hadde license to attack, og slik var det i lang tid etter Cole dro også. Lauren var mer defensiv enn Cole, Sagna var mer defensiv enn Clichy,
Jeg så ham for lite i Chelsea til å kunne mene så mye om det. Da så jeg ham omtrent bare mot oss og ManU.

Jeg synes du overvurderer ham. Han var veldig god, men ikke så unik imo. Du snakker om ham som om han var Maldini eller Roberto Carlos.
Ashley Cole er en av tidenes beste. Jeg ville hatt han over Carlos, og i "moderne" tid ville jeg bare hatt Marcelo over han. Og Cole var veldig god med begge ben. En helt ekstremt god spiller.
Greit å mene det. Uten at jeg synes du begrunner det spesielt godt. Carlos rangerer over Cole på alle lister jeg har klart å google frem for tidenes beste venstre backer. Carlos var raskere, taklet bedre og hadde en vanvittig venstre fot på alt fra å prikke milimeter-innlegg til å score på frispark fra 30 meter. Det eneste jeg ser Cole var bedre på var kombinasjonsspillet, men det var ikke mye.

Spenstig å holde Marcelo over Carlos. Der er du uenig med over 90% av alle brasilianske eksperter. Cole rangerer for øvrig over Marcelo på de fleste sånne lister.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: tir nov 15, 2022 8:04 pm Liten tvil om at vi har vært heldige med skader:
Skal man telle skader, bør man se på statistikken for skader.

City har knapt hatt skader (de har ligget nesten nøyaktig som oss på injuries listen denne høste, med 2-4 spillere der) men har hatt mange flere endringer i oppstillingen enn oss, fordi de har bredere stall og Pep rullerer mer i serien enn Arteta.

Vi har hatt flaks med skader. Men den statistikken der blir delvis misvisende for å vise det.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: ons nov 16, 2022 9:06 am
Wellé skrev: tir nov 15, 2022 8:04 pm Liten tvil om at vi har vært heldige med skader:
Skal man telle skader, bør man se på statistikken for skader.

City har knapt hatt skader (de har ligget nesten nøyaktig som oss på injuries listen denne høste, med 2-4 spillere der) men har hatt mange flere endringer i oppstillingen enn oss, fordi de har bredere stall og Pep rullerer mer i serien enn Arteta.

Vi har hatt flaks med skader. Men den statistikken der blir delvis misvisende for å vise det.
Det er selvfølgelig ikke bare skader nei, og kunne spesifisert det. Vi har rotert veldig lite i ligaen utenom det som har blitt fremtvunget av skader. Er stort sett kun venstrebacken, DM og den ene kampen Ødegaard var ute som har vært årsaken til byttene.

I Citys tilfelle har jeg ikke stålkontroll, men de har ikke hatt så mye skader de heller nei. Er vel kun Haaland og Walker som har vært ute i flere kamper på grunn av skader.

Man kan forøvrig også argumentere at vi har hatt en fordel vs City ved at vi er i EL og sånn sett kan stille betydelig svakere i EL enn de må i CL, men City roterer jo mye uansett, samt at "backupene" deres er jo ca like gode som "førstevalgene". Det samme kan man trygt si ikke stemmer for oss. Ref tidligere diskusjoner om temaet så tror jeg ikke det er en oppnåelig tilstand at vår backup skal være på et så høyt nivå som det City sine er.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Da kan vi vel fort stryke Mudryk fra listen over aktuelle signeringer. €100m skal være uaktuelt å bruke på han. Nå tror jeg man sikkert kan forhandle det en del ned, men når det er utgangspunktet til Shakthar så blir nok uansett summen såpass høy at det er altfor mye for en forholdsvis uprøvd 21-åring som spiller i Ukraina. Lurer på hvordan stemningen er mellom spilleren og klubben nå. Han har jo vært veldig tydelig på at han ønsker en overgang nå i januar, med god grunn ettersom Shakthar opprinnelig ligger i russisk okkupert område med mindre geografikunnskapene mine spiller meg et puss.

PS: Kjenner ikke noe særlig til han utover at han er sykt morsom å se på YT. Helvete for et rykk og en toppfart det er på fyren. Ser han står med 5 mål og 6 assist for Shakthar i ligaen på 731 minutter, men det er vanskelig å si for mye om det siden det er i en mye svakere liga. I CL i år så har han 3 mål og assist på 516 minutter, men der er det en betydelig overprestering mot xG (1,1) og xA (0,7).


DennisB

Legg inn av DennisB »

Onv95 skrev: tir nov 15, 2022 6:38 pm
Enzino skrev: tir nov 15, 2022 6:27 pm
Bone8 skrev: tir nov 15, 2022 10:22 am
Hvis vi går tilbake til hele Wenger-æraen, så mener jeg det ikke er mange i dagens lag som hadde fortjent plass basert å det de har vist til nå, selv ikke med dagens fotball.

Og det er ingen problem å få med Bergkamp:

---------------------------------------------------------Lehmann---------------------------------------------------
Sagna/Lauren-----------Sol-----------------------------Koscielny--------------------------------Cole
------------------------------------Vieira--------------------Cesc--------------------------------------------------
Saka/Rosicky-------------------------Bergkamp--------------------------------------------------Pires
---------------------------------------------------Henry---------------------------------------------------------------

Muligens litt offensivt, men både PV4 og Cesc var solide defensivt.

Alle i det laget er kapable til å spille seg gjennom etablert forsvar, og jobbe defensivt.

Spørsmålet er om vi har hatt en bedre høyreving en Saka for den moderne fotballen. Ljungberg tror jeg ikke hadde passet i dagens lag. Han var jo best på løp, og ikke like solid i pasningsspillet. Rosicky er jo en kandidat. Midtbanen med ham, Cesc, Flamini og Hleb var fantastisk å se på.

Bergkamp var et fotballgeni. Han hadde i tillegg fysikk, og gode avslutninger. Jeg tror han hadde kunnet takle en "Ødegaard-rolle", men med litt mer offensivt utgangspunkt.
Her har du endret på forutsetningen min. Jeg har jo tatt utgangspunkt i dagens formasjon som i utg pkt er 4-3-3 men hvor vi angriper i 3-2-5 eller 2-3-5. I 5 offensive akser eller kanaler om du vil. I det systemet finnes ingen ren 10er.

Det er selvsagt ingen problemer med å få med Bergkamp i et all start team. Han er imo den neste beste spilleren Arsenal har hatt noen gang. Og hadde han vært i stallen hadde man endret formasjon for ham. Så god var han.

Men altså laget jeg satte opp gikk på å angripe i 5 offensive kanaler. Der ser jeg ikke at han (eller Øzil) passer hverken som midtspiss, innoverving eller indreløper.

Noen mener sikkeret at han kunne spilt indreløper (f.eks var det dette DennisB - debattanten - ikke spilleren) ikke overraskende hevdet tidligere her i diskusjonen. Og det du sier her nå.

Jeg mener at vi ha toveisspillere som indreløpere. Man kan si mye pent om Bergkamp, men veldig lite av det går på defensive kvaliteter. Han var bedre i det defensive enn Øzil, men han var fortsatt en veldig ren 10er. De har vært på vei ut av moderne fotball i snart et tiår.

Så kan man sikkert hevde at dersom han hadde kommet opp i dag, så måtte han lært seg disse tingene, og at han var så fotballsmart og rå fysisk, at han antakelig hadde klart det. Og det resonementet kan ha noe for seg. Men når jeg vurderer ham, så vurderer jeg ham sånn han var da han spilte ikke sånn han kunne ha blitt hvis han spilte i dag.

Da jeg satte opp lag, var det mer for moro for å finne spillertyper fra fortiden inn i dagens system og roller. Ikke for å sette opp et all star team for hele historien. Hvis jeg skal ta den oppgaven så blir lagene mine:

All star:

Seaman
Sagna - Campbell - Adams - Cole
Rocastle - Vieira - Fabregas - Pires
Bergkamp
Henry

Veldig i tvil på høyre kant mellom Rocastle og Ljungberg. For meg er Seaman bankers. Den av dagens spillere som er nærmest laget er Saka. Jeg tror han kommer til å spille seg inn på et slikt. Andre som har potensialet til det på sikt er Saliba, Ødegaard og kanskje Martinelli. Men det er klart at det skal leveres ganske mye fotball på høyt nivå, før man dunker ut spillere som Sol, Fabregas og Pires.

Jeg er usikker på om spillerne fra invinciblestiden faktisk var så mye bedre individuelt som jeg tenker, enn dagens. Men jeg tenker at dagens spillere må prestere på høyt nivå over mye mer tid og vinne noen titler, før de kan tas inn i et slik lag.


Etter Invincibles:

Szczęsny
Sagna - Saliba - Koscielny - Zinchenko
Ramsey - Partey - Fabregas
Saka - RvP - Sanchez

Lehman hvis man regner ham som etter, men det blir jo litt rart når han var førstekeeper i 03/04 sesongen. Ramsey foran Rosicky pga. supersesongen hvor han bøttet inn mål og avgjorde FA-cupfinalen. Synes ellers de var ganske jevne. Ville egentlig ha med Hleb også, men finner ikke plass til ham. Øzil også en kandidat såklart, men konkluderte til slutt at jeg ikke ville endre formasjonen for ham. Synes ikke han var så dominant.
Et all star uten Liam Brady er meningsløst. Liker jo også veldig at du har Rocky der, men hans karriere i Arsenal var nok litt for kort til å ta han med her.
Liam Brady var min første tanke også, da jeg så at Enzino hadde tatt med Rocky. Spørsmålet ble hvor langt vi skulle gå tilbake. Brady var en gudbenådet spiller.

Problemet for meg, er å få plass til alle jeg ønsker på lista. Tror jeg måtte ha delt opp i to ellevere, og på flere plasser hadde jeg ikke klart å skille på førsteelleveren, og andreelleveren.
Våre legender gir seg selv, men så blir det jevnt. Det blir fort tricky å sette spillere fra forskjellige eraer opp mot hverandre.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Enzino skrev: tir nov 15, 2022 6:48 pm
Onv95 skrev: tir nov 15, 2022 6:38 pm
Et all star uten Liam Brady er meningsløst. Liker jo også veldig at du har Rocky der, men hans karriere i Arsenal var nok litt for kort til å ta han med her.
Er dessverre for ung til å huske noe av Liam Brady. Har skjønt at han var god og har en høy stjerne. Men veldig vanskelig for meg å vurdere opp mot de jeg har sett live. Blir litt som at jeg ikke klarer å vurdere Pele mot Maradona, siden jeg aldri så Pele mens han spilte, men var ungdom da Maradona var på peak.

Vel. Rocastle var i Arsenal i 7 sesonger, var instrumentell for 2 ligagull og endte opp med 278 kamper hvorav 218 ligakamper.

Pires var i Arsenal i 6 sesonger og var instrumentell for 2 ligagull og endte opp med 287 kamper hvorav 189 ligakamper.

Sliter litt med å se at man da kan ta med Pires men ikke Rocastle pga. for kort karriere i Arsenal.

Til og med Henry spilte "bare" 8 sesonger og 254 ligakamper for Arsenal.
Gode poenger vedr Rocky. Men sammenligningen med Pires blir litt feil da vi hentet Pires som 27 åring og han leverte fra dag en, og leverte stort sett på verdensklassenivå de første 4-5 sesongene. Rocky's periode startet som 18 åring og forlot oss som 25 åring og leverte fantastisk over en 3 års periode før han begynte å bli veldig plaget av skader. Når det er sagt så er Rocky på topp 6 over mine Arsenal-favoritter ved siden av Brady, Adams, Bergkamp, Vieira og Henry, men usikker på om han leverte godt nok til mitt all-.star lag. Det var mer spillertypen jeg elsket med Rocky, og hadde han unngått skadene tror jeg han ville vært blant topp 3 Arsenal-legender.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Er det noen som har noen nyheter om fitness til Smith Rowe? På Premier Injuries så står det han kan returnere i tide til Boxing day kampen, og må jo selvsagt fases inn forsiktig etter det. Men får vi ESR tilbake til det nivået han viste for ett år siden, så er vi absolutt styrket breddemessig offensivt.

Han får nok ikke starte så mange kamper så lenge Martinelli og Saka er friske og i form, men på sitt beste er han ikke veldig langt bak dem. Så får vi se om hvor mye skadene har satt han tilbake og om han klarer å nå opp til potensialet sitt.

Fredda

Legg inn av Fredda »

Onv95 skrev: ons nov 16, 2022 12:56 pm Er det noen som har noen nyheter om fitness til Smith Rowe? På Premier Injuries så står det han kan returnere i tide til Boxing day kampen, og må jo selvsagt fases inn forsiktig etter det. Men får vi ESR tilbake til det nivået han viste for ett år siden, så er vi absolutt styrket breddemessig offensivt.

Han får nok ikke starte så mange kamper så lenge Martinelli og Saka er friske og i form, men på sitt beste er han ikke veldig langt bak dem. Så får vi se om hvor mye skadene har satt han tilbake og om han klarer å nå opp til potensialet sitt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»