For min del må jeg sette opp en solid skillevegg mellom fotballspilleren Cesc og personen Cesc.Wellé skrev: ↑fre mar 10, 2023 9:15 am Jeg vet at jeg argumenterte for hvorfor det var greit at vi ikke hentet han tilbake, og når vi så hvor fort bena hans "forsvant" etter at han kom tilbake, så var det kanskje den mest riktige avgjørelsen. Samtidig, Fabregas er en av de største for meg. Han var kanskje PLs beste midtbanespiller over en treårsperiode hvor spillere som Lampard, Gerrard, Scholes, etc var i ligaen, og han var det som den klart yngste av dem.
Fabregas var stjernen da jeg virkelig for alvor begynte å følge med på kamper, utover å lese om det i avisen eller se oss i CL. Før det var jeg enten på trening, gikk skirenn eller spilte kamp stort sett når Arsenal spilte i PL.
Fabregas på fotballbanen var en blanding av genialitet og en ekstremt følsom teknikk. Skulle gjerne sett han tilbake, selvom han kanskje brant broer for andre. Jeg klarer bare ikke å holde det imot han at han ville til verdens soleklart beste lag, som også var hans barndomsklubb.
Enormt talent, et av de 4-5 største råtalentene vi har sett i Arsenal-drakt. Er vel bare Saka, Wilshere, Vieira, Henry og Anelka som har vært på nivå (da regner jeg talentet fra de har trukket på seg Arsenal-drakt, og sånn sett kan jeg ikke inkludere spillere som Bergkamp og Pires som var relativt etablerte da de kom). Kanskje man kan inkludere Saliba og han med den lille gutten inni seg også.
Men jeg må også innrømme at han aldri ble så god som jeg trodde da jeg så hvilket nivå han hadde nådd allerede som 17-åring. Da tenkte jeg at han var en potensiell ny Zidane.
Fantastisk spiller på sitt beste, noen ekstremferdigheter i pasningsspillet som få andre spillere som har spilt i PL har hatt. Dog ingen komplett spiller, og hadde alltid en del svakheter i spillet han aldri ble kvitt.
Men altså, både måten han håndterte returen til barndomsklubben og deretter overgangen til en av de største rivalene våre gjennom klubbens historie, gjør at jeg klarer ikke like ham som person. Veldig opportunistisk og egoistisk fokusert. Ikke den største judasen i klubbens historien, men helt oppe i toppen der. Kan vel si at Cesc, han med den lille gutten inni seg og Anelka står ganske likt på en talent+judasfaktor summeringsliste.

At han ville til Barca var forståelig. Måten han gjorde det på var disgusting. At han sitter nå i ettertid og sier at han selv ville til Arsenal betyr nada for meg. Han tok sitt valg om å gå til Barca, og når det viste seg at han rett og slett ikke var god nok for det laget, da kan han virkelig steke i sitt eget fett for min del.
Jeg orker ikke tanken på å skulle se han i noen form for posisjon i klubben igjen. Da mener jeg klubben setter et helt feil eksempel, og viser at spillere som f.eks. Saka gjerne må ta seg en tur til andre større klubber enn Arsenal og kan forvente seg tilgivelse ved returen. Fotballen er alt for kynisk til at sånne ting bare kan passere imo. Særlig hvis Arsenal faktisk mener alvor og ønsker å fortsette å være en av verdens 10 største klubber også i fremtiden.