Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Wellé

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Wellé »

Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 8:49 am Dette illustrerer kanskje litt hva Chelsea har manglet etter at Hazard forlot oss.

Evnen til å drible er ofte en undervurdert egenskap for lag som skal spille JDP, som det virker som at er den dominerende fotballfilosofien nå til dags, og er jo en filosofi jeg mener Potter også står for basert på Brighton-laget hans.

Det å kunne dra av spillere skaper ubalanse, og hvis man spesielt kan bruke det som et middel for at midtstoppere beveger seg ut av struktur så åpner det mye rom som medspillere kan utnytte ved å gå i disse rommene.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Wellé skrev: tor des 01, 2022 10:55 am
Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 8:49 am Dette illustrerer kanskje litt hva Chelsea har manglet etter at Hazard forlot oss.

Evnen til å drible er ofte en undervurdert egenskap for lag som skal spille JDP, som det virker som at er den dominerende fotballfilosofien nå til dags, og er jo en filosofi jeg mener Potter også står for basert på Brighton-laget hans.

Det å kunne dra av spillere skaper ubalanse, og hvis man spesielt kan bruke det som et middel for at midtstoppere beveger seg ut av struktur så åpner det mye rom som medspillere kan utnytte ved å gå i disse rommene.
Jeg hater det. Hater og ikke ha kanter og spillere som kan dra av folk. Skape ubalanse og dra av et ledd ved fart og finter. Derfor jeg har vært så forbanna kritisk her inne ved bruken av Mount og Gallagher der. De har ikke de ferdighetene og angrepsspillet lider av det. Det blir for trangt og stasjonært. Sterling klarer jo ikke dra av en stillestående skulptur for tiden. Derfor har jeg ønsket blant annet Pulisic inn i laget. Han har de ferdighetene der. Ikke tilfeldig at den beste angrepskampen under Potter var trolig City i cupen, med Ziyech og Pulisic på vingene. Nkunku og en kant til kan ikke komme fort nok inn

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: tor des 01, 2022 10:55 am
Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 8:49 am Dette illustrerer kanskje litt hva Chelsea har manglet etter at Hazard forlot oss.

Evnen til å drible er ofte en undervurdert egenskap for lag som skal spille JDP, som det virker som at er den dominerende fotballfilosofien nå til dags, og er jo en filosofi jeg mener Potter også står for basert på Brighton-laget hans.

Det å kunne dra av spillere skaper ubalanse, og hvis man spesielt kan bruke det som et middel for at midtstoppere beveger seg ut av struktur så åpner det mye rom som medspillere kan utnytte ved å gå i disse rommene.
Reece ble spurt om hvem som er mest teknisk. God dribling krever god teknikk, men man kan ha god teknikk uten å bruke det til dribling.

Slik jeg tolker Reece mener han at det er så høyt teknisk nivå på ballfordeling-egenskapene til Jorginho at han er topp 2 i Chelsea. Det er et fint kompliment til Jorginho og han har nok rett. Det er en grunn til at kombinasjonen Jorginho-Kova har dominert midtbanen mot veldig mange gode lag. RLC har også god teknikk, men han merker et tydelig kvalitetstap ift ballbehandling hvis en av de to erstattes med han.

Når det gjelder Kova er han veldig god til dribbling også så jeg ville ratet han som nr 1.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

KTBFFH skrev: tor des 01, 2022 11:58 am Ikke tilfeldig at den beste angrepskampen under Potter var trolig City i cupen, med Ziyech og Pulisic på vingene. Nkunku og en kant til kan ikke komme fort nok inn

Det er ikke tilfeldig at vi spiller vår beste fotball når James og Chillwell herjer på kantene og resten av laget sørger for at vi dominerer midtbanen og sentrallinjen. Planen er god og den har bevist det i praksis, men vi er ekstremt sårbare for skader på James og Chillwell, noe vi dessverre har opplevd for mye de senere år.

Som deg er jeg en stor fan av raske og driblesterke vinger. Det er gøy med en Hazard eller Robben på vingen. Likevel er jeg ikke i tvil om at toppnivået vårt er høyere med vingbacker som er like gode offensivt som defensivt. Disse trenger ikke å være like gode 1v1 som Hazard fordi det blir overlap med løpssterke spillere som Mount og Gallagher. De trenger heller ikke å løpe inn i boksen slik Hazard og Robben gjorde for der skal det være andre spillere (ulikt slik det ofte var når Hazard raidet).

Den store fordelen med dette er at vi trenger ikke å ha både Azpi og Hazard på en kant. James klarer nesten det samme alene. Og spilleren som frigjøres brukes offensivt. Det er ikke riktig at en forsvarstreer er mer defensivt enn en forsvarsfirer. Chelsea har i mange år hatt forsvarsfirere med to tradisjonelle midtstoppere (f.eks. Terry -Cahill) og backer som i liten grad bidrar offensivt (som Azpi). Det skal ikke mye til før en forsvarstreer med gode ballspillere blir mer offensivt enn det.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tor des 01, 2022 12:04 pm Reece ble spurt om hvem som er mest teknisk. God dribling krever god teknikk, men man kan ha god teknikk uten å bruke det til dribling.

Slik jeg tolker Reece mener han at det er så høyt teknisk nivå på ballfordeling-egenskapene til Jorginho at han er topp 2 i Chelsea. Det er et fint kompliment til Jorginho og han har nok rett. Det er en grunn til at kombinasjonen Jorginho-Kova har dominert midtbanen mot veldig mange gode lag. RLC har også god teknikk, men han merker et tydelig kvalitetstap ift ballbehandling hvis en av de to erstattes med han.

Når det gjelder Kova er han veldig god til dribbling også så jeg ville ratet han som nr 1.
Joda, men uansett hvordan man tolker James sitt og spørsmålet så er det litt trist at Kova og Jorg er de to som trekkes fram på spørsmål ''hvem har best teknikk''. Kova ypperlig ballkontroll og driv med ball i beina, og Jorg selvsagt eminent pasningsspiller og god med ball. Men om spillere fra tidligere utgaver hadde fått spørsmålet så hadde de jo svart Hazard, Zola, Eidur, Robben, Veron og Cole. Og ikke ''best teknikk? Neei, vi har en som er en sykt god pasningsspiller da.''

Om vi skal tolke spørsmålet som de aller fleste ville gjort, så kunne jo man argumentere for at til og med spillere som Malouda og Kalou (herrefred) hadde bedre kvaliteter enn alle spillerne i stallen idag. Men mulig at jeg bare tolker dette med ''best teknikk'' for snevert.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Orakelet skrev: tor des 01, 2022 12:29 pm
KTBFFH skrev: tor des 01, 2022 11:58 am Ikke tilfeldig at den beste angrepskampen under Potter var trolig City i cupen, med Ziyech og Pulisic på vingene. Nkunku og en kant til kan ikke komme fort nok inn

Det er ikke tilfeldig at vi spiller vår beste fotball når James og Chillwell herjer på kantene og resten av laget sørger for at vi dominerer midtbanen og sentrallinjen. Planen er god og den har bevist det i praksis, men vi er ekstremt sårbare for skader på James og Chillwell, noe vi dessverre har opplevd for mye de senere år.

Som deg er jeg en stor fan av raske og driblesterke vinger. Det er gøy med en Hazard eller Robben på vingen. Likevel er jeg ikke i tvil om at toppnivået vårt er høyere med vingbacker som er like gode offensivt som defensivt. Disse trenger ikke å være like gode 1v1 som Hazard fordi det blir overlap med løpssterke spillere som Mount og Gallagher. De trenger heller ikke å løpe inn i boksen slik Hazard og Robben gjorde for der skal det være andre spillere (ulikt slik det ofte var når Hazard raidet).

Den store fordelen med dette er at vi trenger ikke å ha både Azpi og Hazard på en kant. James klarer nesten det samme alene. Og spilleren som frigjøres brukes offensivt. Det er ikke riktig at en forsvarstreer er mer defensivt enn en forsvarsfirer. Chelsea har i mange år hatt forsvarsfirere med to tradisjonelle midtstoppere (f.eks. Terry -Cahill) og backer som i liten grad bidrar offensivt (som Azpi). Det skal ikke mye til før en forsvarstreer med gode ballspillere blir mer offensivt enn det.
Joda James er klasse og fantastisk fremover, men foretrekker heller gode kanter der offansive backer overlapper. Gir en variasjon for kantene til å utfordre selv innover, utover eller slippe til offansive backer. Dette var Malouda ekstremt god på sammen med Cole i sin tid.

Kom gjerne med eksempler på lag som har bedrevet prosjekt 8ere på vingene og de lagene har vært skikkelig gode. Ser man på alle de beste lagene så er fellesnevnere målfarlige kanter, driblesterke kanter, kreative kanter og dette kombinert med at alle de beste lagene i tillegg har hatt backer som har durt fremover. Liverpool med Salah/Mane Robertson/Trent. Real i mange år med Carvajal/Marcelo Ronaldo/Bale Barca med Alba/Alves Neymar/Messi. Sist United var skikkelig gode var det kanter som Nani Ronaldo Giggs Valencia osv kombinert med Evra. City operer dog anermedes og varierer hvilke ype kanter de bruker, men både Foden, Silva og Mahrez er langt mer kreative og tekniske en Mount/Gallagher og i tillegg bedriver City voldsom PP rundt 16m.

Jeg er ikke i tvil at det beste for vårt angrepsspill er å få inn 2 kanter i tillegg kjøre på med James Chilly. Det gjør alle de beste lagene.
I tillegg begynn å dyrk Mount som en box til box, der har han forutsetninger med løpskraft, løp og driv til å bli en klassespiller.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Fremtidig ex-Chelseaspiller Ziyech med mål for Marokko, og fremtidig Chelsea-spiller Gvardiol starter som midtstopper for Croatia.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Trist å se utviklingen til Hazard etter overgangen til Real Madrid, syns jeg.

Vet liksom ikke hvor jeg ellers skulle skrevet dette.

Oggyboy

Legg inn av Oggyboy »

Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 4:10 pm Fremtidig ex-Chelseaspiller Ziyech med mål for Marokko, og fremtidig Chelsea-spiller Gvardiol starter som midtstopper for Croatia.
Se å få signert Gvardiol asap! For en STOPPER!

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

For en midtbane han utgjør med Modric 💪🏼



Enda en Chelsea-spiller videre.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 2:38 pm Om vi skal tolke spørsmålet som de aller fleste ville gjort, så kunne jo man argumentere for at til og med spillere som Malouda og Kalou (herrefred) hadde bedre kvaliteter enn alle spillerne i stallen idag. Men mulig at jeg bare tolker dette med ''best teknikk'' for snevert.

Jeg er enig i at de fleste vil tolke spørsmålet slik, og umiddelbart ville jeg også gjort det, men jeg syns det er interessant at Reece trekker frem de to mest ballsikre vi har. Vi har spillere som f.eks. Havertz som har strøken teknikk, men han trekker frem Jorg og Kova. Samtidig vet vi at sentral midtbane er en posisjon som Reece har prøvd selv og han vet hva som kreves for å spille der.

Jeg tolker det slik at "fagmannen" Reece har veldig stor respekt for jobben disse to gjør på sentral midtbane. Han hinter kanskje til at vi supportere undervurderer de? Det er en kjensgjerning at særlig Jorg deler supporterbasen til Chelsea i de som hater han og de som elsker han. Personlig er jeg et sted i midten, men jeg tror vi vil få en stor utfordring når vi må erstatte han. Slike spillere vokser virkelig ikke på trær og det er noe med at man ikke vet hva man har før det er borte.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

KTBFFH skrev: tor des 01, 2022 3:49 pm Joda James er klasse og fantastisk fremover, men foretrekker heller gode kanter der offansive backer overlapper. Gir en variasjon for kantene til å utfordre selv innover, utover eller slippe til offansive backer. Dette var Malouda ekstremt god på sammen med Cole i sin tid.

Kom gjerne med eksempler på lag som har bedrevet prosjekt 8ere på vingene og de lagene har vært skikkelig gode. Ser man på alle de beste lagene så er fellesnevnere målfarlige kanter, driblesterke kanter, kreative kanter og dette kombinert med at alle de beste lagene i tillegg har hatt backer som har durt fremover. Liverpool med Salah/Mane Robertson/Trent. Real i mange år med Carvajal/Marcelo Ronaldo/Bale Barca med Alba/Alves Neymar/Messi. Sist United var skikkelig gode var det kanter som Nani Ronaldo Giggs Valencia osv kombinert med Evra. City operer dog anermedes og varierer hvilke ype kanter de bruker, men både Foden, Silva og Mahrez er langt mer kreative og tekniske en Mount/Gallagher og i tillegg bedriver City voldsom PP rundt 16m.

Jeg er ikke i tvil at det beste for vårt angrepsspill er å få inn 2 kanter i tillegg kjøre på med James Chilly. Det gjør alle de beste lagene.
I tillegg begynn å dyrk Mount som en box til box, der har han forutsetninger med løpskraft, løp og driv til å bli en klassespiller.
Vi er enige om at Mount og Gallagher ikke tilhører angrepsrekken vår. Det ligger i kortene at Nkunku og kanskje en til skal inn. Den nyanseforskjellen som vi kanskje diskuterer er om de nye skal være vinger i Chelseas klassiske 4-3-3, som Hazard, Malouda m.fl. eller om de skal spille noe mer sentralt og dynamisk i angrepstreeren i 3-4-3.

Den klassiske 4-3-3 vingen kan utfordre mer (og må utfordre mer) fordi det finnes en back bak i sikring. Når vi har så gode toveis vingbacker blir det imidlertid, slik jeg ser det, "waste" å bruke to personer på hver kant (totalt fire av ti utespillere). Både James og Chillwell er veldig gode til å komme seg helt ned til cornerflagget og de har lagets beste innleggsføtter. Jeg tror det optimale for oss er at de får flest mulig pasningsalternativer mellom seg, deriblant nye spisser som Nkunku.

Et annet element i dette er at flere spillere sentralt gir oss kontroll over ballen, noe jeg tror er essensielt i moderne fotball. 4-3-3 fungerer bra når man behersker det optimalt, slik Liverpool har gjort, men det er fryktelig sårbart når det ikke beherskes optimalt, som årets Liverpool, og jeg tror vi ville lignet mer på årets Liverpool enn tidligere årganger hvis vi skulle gjort det samme. Det har vi forsåvidt også sett når vi har testet det.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jeg har sett frem til den tiden vi er i nå, når både KdB (31) og Salah (30) er på feil side av 30 år og det begynner å gå nedover. Da slipper jeg snart irritasjonen knyttet til hvordan deres Chelsea-karriere endte.

Men så dukker Musiala (19) opp...

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tor des 01, 2022 8:15 pm Jeg har sett frem til den tiden vi er i nå, når både KdB (31) og Salah (30) er på feil side av 30 år og det begynner å gå nedover. Da slipper jeg snart irritasjonen knyttet til hvordan deres Chelsea-karriere endte.

Men så dukker Musiala (19) opp...
Musiala er mye enklere å akseptere for meg. Han var kun 16 år og der handlet det mest om at han ville "hjem" til Tyskland. Chelsea var veldig keen på å beholde ham, og det er jo en ørliten sjanse for at Musiala ville blitt om han så klubben som en bedre utviklingsarena enn BM, men Musiala er først og fremst en spiller som glapp fordi han ville til et annet sted. Vi gjorde det vi kunne for å beholde ham, i motsetning til de to andre. Og Salah svir ikke allverden for meg heller, det er KdB som irriterer meg grenseløst fordi vi alle sa det samme. Ikke slipp ham.

Dette er jo også grunnen til at det er så bra at Hall nå flyttes opp. Spillerne som har potensialet til å bli stjerner, de vi må beholde for at Cobham ikke kun skal være en pengemaskin, må se at det er mulig å få spilletid tidlig om man er god nok. Chukwu har kontrakt, men bør få spille. Colwill bør satses på allerede neste år. Slonina har vi en langsiktig plan for, så den er grei. Casadei, Webster og Hutchinson bør få være med i A-tropp en gang i blant. Både fordi de fortjener det, men også fordi neste Musiala som 16-åring skal vite at veien til å tre på seg trøyen på Stamford Bridge er der om ikke så altfor lenge om man presterer.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

20 år.


GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Gvardiol kan vi bare glemme.

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »

GatlingGun skrev: tor des 01, 2022 8:41 pm Gvardiol kan vi bare glemme.
Ikke så sikker på det.

Croatia defender Josko Gvardiol has spoken about speculation linking him to Chelsea.

Asked by The Athletic about a potential move to Chelsea, the RB Leipzig player replied: “About me and Chelsea? I don’t know. You know what happened in the last few months. To be honest, I have no idea.

“My agent is taking care of this and we will see. Right now, I’m happy in Leipzig. I don’t know, we will see – you never know. You know the stories and these things, but all I can say is that I’m happy in Leipzig and right now I’m going to stay there and perform for them.”

He went on to discuss the presence of compatriot Mateo Kovacic at Chelsea, mentioning that he regularly talks with the midfielder.

“It’s a big club of course and, who knows, maybe one day I will be there. It’s really nice to see things like this, especially because there is Kovacic, so you never know. I talk with him.

https://theathletic.com/3958333/2022/12 ... ed_article

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: tor des 01, 2022 8:41 pm Gvardiol kan vi bare glemme.
Hvorfor?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 9:18 pm
GatlingGun skrev: tor des 01, 2022 8:41 pm Gvardiol kan vi bare glemme.
Hvorfor?
En så høyprofilert spiller går bare til de største historiske klubbene. Dessverre.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: tor des 01, 2022 9:34 pm En så høyprofilert spiller går bare til de største historiske klubbene. Dessverre.
Vi har vært veldig sterkt linket, og det var jo der at Romano meldte at deal tilnærmet var i boks i høst. Et sterkt VM reduserer sjansen, men har absolutt tro på at Chelsea er i racet.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Lew_Ashby skrev: tor des 01, 2022 9:36 pm
GatlingGun skrev: tor des 01, 2022 9:34 pm En så høyprofilert spiller går bare til de største historiske klubbene. Dessverre.
Vi har vært veldig sterkt linket, og det var jo der at Romano meldte at deal tilnærmet var i boks i høst. Et sterkt VM reduserer sjansen, men har absolutt tro på at Chelsea er i racet.
Jeg legger det håpet på hyllen. Med Raphinha m.fl. friskt i minnet.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Orakelet skrev: tor des 01, 2022 8:15 pm Men så dukker Musiala (19) opp...
Tja, har vel ikke akkurat imponert i turneringen. Men kommer nok langt sterkere tilbake.

Lite spilletid for Havertz som har to mål på én start og et sent innhopp.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

chelsea8 skrev: tor des 01, 2022 10:25 pm
Orakelet skrev: tor des 01, 2022 8:15 pm Men så dukker Musiala (19) opp...
Tja, har vel ikke akkurat imponert i turneringen. Men kommer nok langt sterkere tilbake.

Lite spilletid for Havertz som har to mål på én start og et sent innhopp.
Synes Musiala var Tysklands klart beste spiller, men slet med avslutningene. Som 19-åring er det helt ok.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Helt greit av Musiala, men man forventer mer fra en fotballnasjon som Tyskland.


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

chelsea8 skrev: tor des 01, 2022 10:25 pm
Orakelet skrev: tor des 01, 2022 8:15 pm Men så dukker Musiala (19) opp...
Tja, har vel ikke akkurat imponert i turneringen.
Jo det synes jeg at han har. Var veldig sterk mot Spania, og etter min mening kampens beste mot Costa Rica.

Edit: Selv om jeg hovedsaklig fulgte med på Spania, så Tyskland v Costa Rica så jeg bare med et halvt øye på iPaden min, så jeg tar forbehold om at jeg muligens blingser der. Han hadde noen heftige raids skal sies.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Musiala har vel glimtvis vist hva som bor i han, men veldig mangel på sluttprodukt i VM. Var alene med keeper i går, men bruker for lang tid på å avslutte og blir taklet. Talentet er ubestridt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

chelsea8 skrev: fre des 02, 2022 7:27 am Musiala har vel glimtvis vist hva som bor i han, men veldig mangel på sluttprodukt i VM. Var alene med keeper i går, men bruker for lang tid på å avslutte og blir taklet. Talentet er ubestridt.
Han klarer seg greit. De to stolpeskuddene var millimetre unna, men skulle selvsagt satt mål i alle tre kampene. Han hadde vel til sammen 5 store sjanser i VM uten å score. Men du blir nok rimelig aleine på den øyen om du mener han ikke har imponert i dette VM :) Sett de tre Tyskland-kampene og Musiala var emm Tysklands beste i alle tre. Banens beste mot Spania.

Sluttprodukt har han for øvrig - 9 mål og 7 målgivende på 14 kamper i Bundesliga i år.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Musiala har imponert meg. Han er bare 19 år og han trenger ikke å være verdens beste spiller i dette mesterskapet, men han har potensialet til å være det i det neste VM. Det er det som gjør han så spennende. Han kan bli den neste store og slike spillere er det trist å miste fra klubben.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Orakelet skrev: fre des 02, 2022 8:45 am Musiala har imponert meg. Han er bare 19 år og han trenger ikke å være verdens beste spiller i dette mesterskapet, men han har potensialet til å være det i det neste VM. Det er det som gjør han så spennende. Han kan bli den neste store og slike spillere er det trist å miste fra klubben.
Denne Doku for Belgia virker minst like spennende spør du meg. Men kun basert på førsteinntrykket.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: fre des 02, 2022 8:46 am Denne Doku for Belgia virker minst like spennende spør du meg. Men kun basert på førsteinntrykket.
Hehe. Musiala er en nøkkelspiller for ett av verdens beste klubblag i en alder av 19 år, mens Doku er en veldig ustabil men spennende spiller med 0 mål og 0 målgivende på 1 kamp fra start for Rennes i årets Ligue 1.

Begge er dog spennende, men Musiala er type verdens beste spiller-talent mens Doku kan bli en veldig god og underholdende spiller i et topplag i fremtiden. Etter min ydmyke mening selvsagt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»