Liverpool Football Club - Klubbtråd

Svar
markantovertak

Re: Liverpool Football Club - Klubbtråd

Legg inn av markantovertak »

Dette vil bli en enorm endring av fotballen, om man går videre med det.
Hele spilleren må være innenfor før det er offside. Skal testes i Sverige, Nederland og Italia.

Alt på grunn av VAR.

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-30371474

ElChivato

Legg inn av ElChivato »

markantovertak skrev: man jul 03, 2023 10:28 am Dette vil bli en enorm endring av fotballen, om man går videre med det.
Hele spilleren må være innenfor før det er offside. Skal testes i Sverige, Nederland og Italia.

Alt på grunn av VAR.

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-30371474

Huff

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Kjipt for oss som liker å stå høyt

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

markantovertak skrev: man jul 03, 2023 10:28 am Dette vil bli en enorm endring av fotballen, om man går videre med det.
Hele spilleren må være innenfor før det er offside. Skal testes i Sverige, Nederland og Italia.

Alt på grunn av VAR.

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-30371474
Hva har dette med VAR å gjøre? Vil jo fortsatt være like vanskelig/enkelt å se hvem som er i offside uavhengig av om man har VAR eller ikke.

For øvrig ingen fan av dette og håper ikke at det stemmer - er det bekreftet av FIFA noe sted?

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Det der vil påvirke hele spillet ekstremt. Frykter vi ender opp med ekstremt mange lag som vil legge lave blokker for å stenge av alt bakrom. I bunn og grunn en kjempefordel for angripende lag, som igjen vil føre til ekstrem kynisme. Veldig usikker på om dette er veien å gå...

Kashmir

Legg inn av Kashmir »

Dette minner fælt om hvordan noen spillselskaper konstant endrer på premissene til produktet sitt for å gi spillet en «ny feel» slik at spillerne/seerne konstant utfordres til å gjøre/lære nye ting som sjonglerende sirkusklovner.

Det er sikkert ikke et fenomen folk er så vant med her inne, men fotball er et produkt - hvis du endrer litt på produktet i blant så gir det mer overskrifter, mer drama og oppmerksomhet (profitt!) enn hvis man lager et stabilt og rettferdig produkt.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 11:19 am
markantovertak skrev: man jul 03, 2023 10:28 am Dette vil bli en enorm endring av fotballen, om man går videre med det.
Hele spilleren må være innenfor før det er offside. Skal testes i Sverige, Nederland og Italia.

Alt på grunn av VAR.

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-30371474
Hva har dette med VAR å gjøre? Vil jo fortsatt være like vanskelig/enkelt å se hvem som er i offside uavhengig av om man har VAR eller ikke.

For øvrig ingen fan av dette og håper ikke at det stemmer - er det bekreftet av FIFA noe sted?
Hva dette har med VAR å gjøre? Dette hadde aldri blitt lansert uten VAR.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

markantovertak skrev: man jul 03, 2023 11:35 am
silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 11:19 am
markantovertak skrev: man jul 03, 2023 10:28 am Dette vil bli en enorm endring av fotballen, om man går videre med det.
Hele spilleren må være innenfor før det er offside. Skal testes i Sverige, Nederland og Italia.

Alt på grunn av VAR.

https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-30371474
Hva har dette med VAR å gjøre? Vil jo fortsatt være like vanskelig/enkelt å se hvem som er i offside uavhengig av om man har VAR eller ikke.

For øvrig ingen fan av dette og håper ikke at det stemmer - er det bekreftet av FIFA noe sted?
Hva dette har med VAR å gjøre? Dette hadde aldri blitt lansert uten VAR.
Kan du forklare en enkel sjel hvorfor?

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 11:48 am
markantovertak skrev: man jul 03, 2023 11:35 am
silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 11:19 am

Hva har dette med VAR å gjøre? Vil jo fortsatt være like vanskelig/enkelt å se hvem som er i offside uavhengig av om man har VAR eller ikke.

For øvrig ingen fan av dette og håper ikke at det stemmer - er det bekreftet av FIFA noe sted?
Hva dette har med VAR å gjøre? Dette hadde aldri blitt lansert uten VAR.
Kan du forklare en enkel sjel hvorfor?
Dette er jo en direkte følge av at man slet med å få strekene rett, og ikke minst hvor strekene skulle ta utgangspunkt. Det var da Wenger dukket opp med dette forslaget, og det har man altså jobbet videre med. Det var ingen som diskuterte dette før VAR.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

markantovertak skrev: man jul 03, 2023 11:52 am
Dette er jo en direkte følge av at man slet med å få strekene rett, og ikke minst hvor strekene skulle ta utgangspunkt. Det var da Wenger dukket opp med dette forslaget, og det har man altså jobbet videre med. Det var ingen som diskuterte dette før VAR.
Mulig jeg er fette blåst, men denne regelen endrer jo ikke på noe for VAR. Man må fortsatt trekke streker, det vil fortsatt være spørsmål om når ballen blir slått eller hvor på overarmen man skal måle. Det blir millimeteravgjørelser nå også bare at streken settes fra bakerste del på angripende spiller, ikke den fremste. Skjønner ikke hvordan dette skal gjøre ting enklere for VAR.

Edit. Man har jo også endret på reglene for offside nå så man slipper de verste hårfine avgjørelsene, noe som har ført til at den verste frustrasjonen med VAR og offside er borte - med unntak av når de gjør direkte feil som med Brighton og Arsenal da.
Sist redigert av silkyglenjohnson den man jul 03, 2023 12:06 pm, redigert 1 gang totalt.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Vil vel være langt enklere for VAR å håndtere en avgjørelse når streken ikke skal settes på et punkt et eller annet sted på spilleren, men noe forenklet sagt "bak" spillere? Det vil selvfølgelig her også bli marginer, men man trenger vel ikke fokusere på mange forskjellige punkter som i dag?

Så det høres ut som om at dette er for å forenkle hverdagen til VAR
Sist redigert av TheOpiate den man jul 03, 2023 12:06 pm, redigert 1 gang totalt.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:03 pm
markantovertak skrev: man jul 03, 2023 11:52 am
Dette er jo en direkte følge av at man slet med å få strekene rett, og ikke minst hvor strekene skulle ta utgangspunkt. Det var da Wenger dukket opp med dette forslaget, og det har man altså jobbet videre med. Det var ingen som diskuterte dette før VAR.
Mulig jeg er fette blåst, men denne regelen endrer jo ikke på noe for VAR. Man må fortsatt trekke streker, det vil fortsatt være spørsmål om når ballen blir slått eller hvor på overarmen man skal måle. Det blir millimeteravgjørelser nå også bare at streken settes fra bakerste del på angripende spiller, ikke den fremste. Skjønner ikke hvordan dette skal gjøre ting enklere for VAR.
At hele spilleren skal være klar forsvarsspilleren for å være i offside? Ikke noe punkt på kroppen i det hele tatt, bare luft i mellom eller ikke. Klart det blir enklere. Ikke minst om man skal automatisere det.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

TheOpiate skrev: man jul 03, 2023 12:05 pm Vil vel være langt enklere for VAR å håndtere en avgjørelse når streken ikke skal settes på et punkt et eller annet sted på spilleren, men noe forenklet sagt "bak" spillere? Det vil selvfølgelig her også bli marginer, men man trenger vel ikke fokusere på mange forskjellige punkter som i dag?

Så det høres ut som om at dette er for å forenkle hverdagen til VAR
Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:08 pm
TheOpiate skrev: man jul 03, 2023 12:05 pm Vil vel være langt enklere for VAR å håndtere en avgjørelse når streken ikke skal settes på et punkt et eller annet sted på spilleren, men noe forenklet sagt "bak" spillere? Det vil selvfølgelig her også bli marginer, men man trenger vel ikke fokusere på mange forskjellige punkter som i dag?

Så det høres ut som om at dette er for å forenkle hverdagen til VAR
Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.
Ok, men det punktet er vel lett å se? Litt lettere enn "på armen", som ingen vet hvor er.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

markantovertak skrev: man jul 03, 2023 12:11 pm
silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:08 pm
TheOpiate skrev: man jul 03, 2023 12:05 pm Vil vel være langt enklere for VAR å håndtere en avgjørelse når streken ikke skal settes på et punkt et eller annet sted på spilleren, men noe forenklet sagt "bak" spillere? Det vil selvfølgelig her også bli marginer, men man trenger vel ikke fokusere på mange forskjellige punkter som i dag?

Så det høres ut som om at dette er for å forenkle hverdagen til VAR
Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.
Ok, men det punktet er vel lett å se? Litt lettere enn på armen, som ingen vet hvor er.
Men armen (eller et sted på det) kan da fortsatt være det bakerste punktet for en forsvarer?

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:12 pm
markantovertak skrev: man jul 03, 2023 12:11 pm
silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:08 pm

Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.
Ok, men det punktet er vel lett å se? Litt lettere enn på armen, som ingen vet hvor er.
Men armen (eller et sted på det) kan da fortsatt være det bakerste punktet for en forsvarer?
Men ikke midt på overarmen kanskje?
Men det holder med klassisk silkyvas nå.

Om du tror dette hadde kommet uten VAR er det helt greit. Kan jo nevne at FIFA begynte å jobbe med dette i 2019 etter Wengers forslag.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:08 pm
Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.
Joda, men sånn som ting er nå er gjerne punktet man skal se etter et eller annet sted "på" spilleren, også må man i tillegg peile dette punktet opp mot et tilsvarende punkt på motspilleren. Da er det ganske mye enklere og lete etter luft mellom spillerne(hvis det er definisjonen på offside)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Man har jo forståelse for Wengers forslag, for det surret de driver med nå er jo håpløst.

Det vil fortsatt bli noen tighte avgjørelser, men forhåpentligvis mange færre enn vi ser i dag. Feks forsvinner jo en god del av de marginale offsidene ved faste situasjoner, som når mange spillere går etter samme ball ved frispark som svinges inn i boksen. Da er det ofte bare en pannelugg eller en kvise på en nese som avgjør. Selv om flere angrepsspillere med den nye regelen kommer til å gamble enda mer mtp å starte tidlig, og dermed skape situasjoner hvor de faktisk må tegne strek og/eller se etter "luft", har jeg tro på at en slik regel kommer til å redusere VAR-tidsbruken drastisk og dermed skape mer flyt i fotballen. Kanskje det blir mulig å genuint juble for scoringer igjen..?

Kort oppsummert;

Pluss: slippe armhuleoffsider
Minus: kan føre til mer defensiv fotball

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

TheOpiate skrev: man jul 03, 2023 12:22 pm
silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:08 pm
Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.
Joda, men sånn som ting er nå er gjerne punktet man skal se etter et eller annet sted "på" spilleren, også må man i tillegg peile dette punktet opp mot et tilsvarende punkt på motspilleren. Da er det ganske mye enklere og lete etter luft mellom spillerne(hvis det er definisjonen på offside)
Det er her jeg blir lost. For å finne ut om det er luft mellom spillerne så må du jo måle det bakerste/fremste punktet på de aktuelle spillerne uansett? Man kan ikke bare si at det er luft mellom fordi det ser ut sånn. Jeg ser ikke hvordan man får til å måtte måle færre punkter enn det man gjør nå for å finne ut av om det er offside eller ikke.

Jeg prøver for øvrig ikke å gjøre meg dum her, prøver genuint å forstå hvordan dette skal bli enklere for VAR-dommerne.

Og jada, markant. Jeg ser begrunnelsen for forslaget i 2019, men mye har skjedd siden den gang - inkludert marginer som går i favør angripende lag. Offside som det fungerer i PL nå vil jeg si er markant (lol) bedre enn da VAR ble introdusert så ser ikke helt behovet for denne endringen.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:42 pm
TheOpiate skrev: man jul 03, 2023 12:22 pm
silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 12:08 pm
Men de må jo fortsatt finne det bakerste punktet på det forsvarende laget? I prinsippet så blir jo «luft i mellom» det samme som feilmarginen man opererer med nå.
Joda, men sånn som ting er nå er gjerne punktet man skal se etter et eller annet sted "på" spilleren, også må man i tillegg peile dette punktet opp mot et tilsvarende punkt på motspilleren. Da er det ganske mye enklere og lete etter luft mellom spillerne(hvis det er definisjonen på offside)
Det er her jeg blir lost. For å finne ut om det er luft mellom spillerne så må du jo måle det bakerste/fremste punktet på de aktuelle spillerne uansett? Man kan ikke bare si at det er luft mellom fordi det ser ut sånn. Jeg ser ikke hvordan man får til å måtte måle færre punkter enn det man gjør nå for å finne ut av om det er offside eller ikke.

Jeg prøver for øvrig ikke å gjøre meg dum her, prøver genuint å forstå hvordan dette skal bli enklere for VAR-dommerne.

Og jada, markant. Jeg ser begrunnelsen for forslaget i 2019, men mye har skjedd siden den gang - inkludert marginer som går i favør angripende lag. Offside som det fungerer i PL nå vil jeg si er markant (lol) bedre enn da VAR ble introdusert så ser ikke helt behovet for denne endringen.
Du gjør ikke det, men det kan det se ut som om FIFA ser. Og det er pga VAR.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

markantovertak skrev: man jul 03, 2023 12:54 pm
Du gjør ikke det, men det kan det se ut som om FIFA ser. Og det er pga VAR.
Utrolig nok så har jeg ikke så høye tanker om meg selv at jeg skjønner at min mening her ikke akkurat betyr noe.

Ja, og da var Wengers begrunnelse at man skulle bli kvitt marginale offsideavgjørelser. Nå opererer man med tykke linjer som ikke skal røre hverandre for å ta bort de mest marginale avgjørelsene. MAO er ikke behovet det samme nå som tilbake i 2018. Spørsmålet om hvor man skal måle ut fra kroppen til angripende og forsvarende spiller vil fortsatt være der (midt på overarm eller ikke) for å finne ut av om det er luft mellom spillerne. Så jeg sliter med å se hvordan dette vil endre så mye på hverdagen til VAR-dommerne, som også har blitt nevnt som en grunn for denne endringen her inne.

Men jeg lar det ligge nå.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

silkyglenjohnson skrev: man jul 03, 2023 2:03 pm
markantovertak skrev: man jul 03, 2023 12:54 pm
Du gjør ikke det, men det kan det se ut som om FIFA ser. Og det er pga VAR.
Utrolig nok så har jeg ikke så høye tanker om meg selv at jeg skjønner at min mening her ikke akkurat betyr noe.

Ja, og da var Wengers begrunnelse at man skulle bli kvitt marginale offsideavgjørelser. Nå opererer man med tykke linjer som ikke skal røre hverandre for å ta bort de mest marginale avgjørelsene. MAO er ikke behovet det samme nå som tilbake i 2018. Spørsmålet om hvor man skal måle ut fra kroppen til angripende og forsvarende spiller vil fortsatt være der (midt på overarm eller ikke) for å finne ut av om det er luft mellom spillerne. Så jeg sliter med å se hvordan dette vil endre så mye på hverdagen til VAR-dommerne, som også har blitt nevnt som en grunn for denne endringen her inne.

Men jeg lar det ligge nå.
Men det du ikke forsto var at dette kom opp pga VAR. Det kan se ut som om du forstår det nå? Hvorvidt det gjør det enklere eller ikke til syvende og sist er ikke så farlig. Dette hadde ikke vært et tema om det ikke hadde vært for VAR.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


eppaen

Legg inn av eppaen »

chelsea8 skrev: man jul 03, 2023 2:16 pm
Vi liker Europa League - okey?!

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

eppaen skrev: man jul 03, 2023 2:49 pm

Vi liker Europa League - okey?!
Veldig hyggelig at de liker oss også!

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Da ser det ut som om Gerrard allikevel havner i Saudi....

Kjøttpuck_1977

Legg inn av Kjøttpuck_1977 »

Wa11in skrev: man jul 03, 2023 11:21 am
k9b skrev: man jul 03, 2023 9:14 am Eller, så gjør kjøpet av Szobo at man får den mellomromspilleren fra midtbaneleddet, og kan brukes gjennom midten og jakte bakrom og mål, i stedet for å skulle tilby det Firmino og Gakpo tilbyr derfra.
This, eller - kjøpet av Szoboszlai gjør i hvert fall at man har litt andre muligheter enn hva man hadde i fjor. Tipper vi kommer til å få se mange ulike måter å sette opp frontrekka på kommende sesong, og det kommer til å være et mareritt for motstander, siden vi, som du sier, har spillere som tilbyr så vidt forskjellige ting der fremme.

Nunez scora 15 på 2300 minutter forrige sesong. Kommende sesong kan vi, dersom vi går all the way, potensielt få 2000 minutter bare i Europa League, FA- og ligacup. Jeg tipper at Nunez får flere minutter, at han setter litt flere av sjansene sine, samt at laget som helhet presterer bedre. Da burde 25 mål være veldig overkommelig tror jeg :)
Han putter 35+ neste sesong.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Høres ut som flere her er klare til å starte en ny "Haaland vs Nunez-tråd". Men det mest rettferdige er vel å la K9b få sjansen til oppreising. Så forventer at han klemmer til med en 2.0-tråd i tid før seriestart (en diskusjon om Community Shield skal regnes med slipper vi denne gangen).

Larsærn

Legg inn av Larsærn »

k9b skrev: man jul 03, 2023 9:14 am
Wa11in skrev: søn jul 02, 2023 5:19 pm
ElChivato skrev: søn jul 02, 2023 5:17 pm Skal se at det er Darwin som finansierer midtbanefesten.
Selvsagt ikke. 25 goaler på Darwin kommende sesong. For Liverpool så klart.
Veldig spent på hans rolle neste sesong. Uansett hvor han brukes, enten det er ute på venstrevingen eller i midten, så løser han rollen veldig, veldig forskjellig fra alternativene (Diaz & Gakpo). Det gjør meg litt bekymret. Jeg tror nok Klopp ønsker Gakpo eller Jota gjennom midten, så da blir det Diaz eller Nunez ute til venstre.

Eller, så gjør kjøpet av Szobo at man får den mellomromspilleren fra midtbaneleddet, og kan brukes gjennom midten og jakte bakrom og mål, i stedet for å skulle tilby det Firmino og Gakpo tilbyr derfra.
Hvis vi fortsetter med den boks formasjonen fra i vår, noe jeg antar, så har vi både Mac og Szobo i mellomrommet, Diaz og Salah bredt, og da er plass til en mer klassisk 9-er, som bør passe Darwin utmerket. Da kan han gjøre det han er best på. Blir spennende å se!

LeCoq

Legg inn av LeCoq »



Nitrist.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»