Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av return_of_drakkar »

Tjaaah skrev: ons des 14, 2022 2:55 pm Det ble et trist sorti for denne tråden. Drakkar vil ikke svare meg,
Ting kan endre seg...

startelver

Legg inn av startelver »

Fin artikkel fra forskning.no som støtter opp omkring min egen semifasting.

Men det enkle budskapet er å droppe frokosten.

https://forskning.no/mat-og-helse-slank ... het/515757

Til slutt et godt råd fra professoren
– Hvis folk hadde innsett at de ikke trengte å spise så ofte, kunne de ha levd ut sin naturlige appetitt og funnet sin egen energibalanse, mener Svihus.

– Vi bør tenke at det er naturlig å sulte, at vi ikke blir utmattet av å hoppe over et måltid eller to og at kroppen naturlig tilpasser seg behovet for inntak av mat. Mye av slankingen ligger nettopp i hver og ens tankesett, sier han.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: søn jan 08, 2023 4:04 pm Fin artikkel fra forskning.no som støtter opp omkring min egen semifasting.
Dette vil ikke @return_of_drakkar like. Professor Svihus sier jo at det hele handler om kalorier inn vs. kalorier ut, som flere i tråden har gjentatt til det kjedsommelige. Han anbefaler også grønnsaker, magert kjøtt og fisk.

Han anbefaler også å heller spise en appelsin enn å drikke et glass juice. Hva tenker du om det? Du snakker jo varmt om juice kontra frukt.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg er helt enig med professoren. Ville bare nevne artikkelen, føler at dette temaet er ferdigdiskutert i tråden.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: søn jan 08, 2023 6:34 pm
startelver skrev: søn jan 08, 2023 4:04 pm Fin artikkel fra forskning.no som støtter opp omkring min egen semifasting.
Dette vil ikke @return_of_drakkar like. Professor Svihus sier jo at det hele handler om kalorier inn vs. kalorier ut, som flere i tråden har gjentatt til det kjedsommelige. Han anbefaler også grønnsaker, magert kjøtt og fisk.

Han anbefaler også å heller spise en appelsin enn å drikke et glass juice. Hva tenker du om det? Du snakker jo varmt om juice kontra frukt.
Det er gjerne slik at man ikke liker noe dersom det rokker ved ens eget syn.
Derfor kan jeg trygt si at dette ikke påvirker slik du skriver.
Du tar det som en fast ved å si: vil ikke like...bedre hadde vært: vil nok / sannsynligvis ikke like (som åpner for en mulighet at ditt utsagn ikke tas slik du skriver).

Svihus er en artig fyr, som også går sterkt ut mot korn-mat...Dog uten ås i at det skal tas helt vekk da, sant å si.
Hvorfor høre mer på BS enn de andre?

startelver

Legg inn av startelver »

Det er semifasten jeg har fokus på, ikke hva slags mat han nevner.

Tormund

Legg inn av Tormund »

startelver skrev: tir jan 10, 2023 5:00 pm Det er semifasten jeg har fokus på, ikke hva slags mat han nevner.
Kan være lurt å ha fokus på hva man putter i seg, selv om man semifaster. Ellers går vinninga opp i spinninga.

startelver

Legg inn av startelver »

Tormund skrev: tir jan 10, 2023 7:05 pm
startelver skrev: tir jan 10, 2023 5:00 pm Det er semifasten jeg har fokus på, ikke hva slags mat han nevner.
Kan være lurt å ha fokus på hva man putter i seg, selv om man semifaster. Ellers går vinninga opp i spinninga.
Faktisk ikke sånn jeg tenker, har gått ned fra 90+ til 87 som jeg holder. Og målet er 85.

Jeg spiser hva jeg vil som måltid, men unngår selvsagt for mye søtsaker. Og magesekken min er ikke stor så det er ikke så mye som skal til før jeg er mett.

Er deilig å slippe å telle kalorier. I dag ble det fiskegrateng og en bakt søtpotet.

Jeg har også drukket en stor smoothie med bær, frukt, spinat og yoghurt.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tir jan 10, 2023 7:28 pm
Tormund skrev: tir jan 10, 2023 7:05 pm
startelver skrev: tir jan 10, 2023 5:00 pm Det er semifasten jeg har fokus på, ikke hva slags mat han nevner.
Kan være lurt å ha fokus på hva man putter i seg, selv om man semifaster. Ellers går vinninga opp i spinninga.
Faktisk ikke sånn jeg tenker, har gått ned fra 90+ til 87 som jeg holder. Og målet er 85.

Jeg spiser hva jeg vil som måltid, men unngår selvsagt for mye søtsaker. Og magesekken min er ikke stor så det er ikke så mye som skal til før jeg er mett.

Er deilig å slippe å telle kalorier. I dag ble det fiskegrateng og en bakt søtpotet.

Jeg har også drukket en stor smoothie med bær, frukt, spinat og yoghurt.
Ingen trenger å telle kalorier. Du fremstiller det som at dette er en eksklusivitet for folk som driver med semi-faste. Det er det ikke.

I dag har jeg spist meg en stor skål havregrøt til frokost m/banan og litt nøtter. Til lunsj spiste jeg tre skiver, fire egg og drakk 1L melk. Middag 400g ørret, 500g ferdig grønnsaksblanding og en 125g pose med ris. Til kvelds spiste jeg en stor kebab etter trening. Skal ta meg en YT-proteinpudding rett før jeg legger meg.

Jeg har også stabil vekt og spiser akkurat som jeg vil. I helgen spiste jeg 1 kg smågodt og drakk gud vet hvor mange øl. Vekten er stabil og har ikke telt i kalori på flere år.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Hva tenker dere om de norske kostholdsrådene? Er de utdaterte eller gode?
Jeg mener de er for dårlige

Alpha

Legg inn av Alpha »

Megapixsel skrev: tir jan 10, 2023 11:59 pm Hva tenker dere om de norske kostholdsrådene? Er de utdaterte eller gode?
Jeg mener de er for dårlige
Hvorfor mener du at de er dårlig?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Alpha skrev: ons jan 11, 2023 6:40 am
Megapixsel skrev: tir jan 10, 2023 11:59 pm Hva tenker dere om de norske kostholdsrådene? Er de utdaterte eller gode?
Jeg mener de er for dårlige
Hvorfor mener du at de er dårlig?
Spesielt dette med at man ikke skal spise så mye mettet fett er vel utdatert? Magre produkter skal man også velge, selv om det er de med fett som metter på en god og naturlig måte.
Hva mener du om rådene?

Alpha

Legg inn av Alpha »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 7:33 am
Alpha skrev: ons jan 11, 2023 6:40 am
Megapixsel skrev: tir jan 10, 2023 11:59 pm Hva tenker dere om de norske kostholdsrådene? Er de utdaterte eller gode?
Jeg mener de er for dårlige
Hvorfor mener du at de er dårlig?
Spesielt dette med at man ikke skal spise så mye mettet fett er vel utdatert? Magre produkter skal man også velge, selv om det er de med fett som metter på en god og naturlig måte.
Hva mener du om rådene?
Jeg er fullstendig uenig i det du sier, i hvert fall.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Alpha skrev: ons jan 11, 2023 7:52 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 7:33 am
Alpha skrev: ons jan 11, 2023 6:40 am

Hvorfor mener du at de er dårlig?
Spesielt dette med at man ikke skal spise så mye mettet fett er vel utdatert? Magre produkter skal man også velge, selv om det er de med fett som metter på en god og naturlig måte.
Hva mener du om rådene?
Jeg er fullstendig uenig i det du sier, i hvert fall.
Hva tenker du er årsakene til hvorfor folk er så overvektige i dette landet?

Alpha

Legg inn av Alpha »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 7:56 am
Alpha skrev: ons jan 11, 2023 7:52 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 7:33 am

Spesielt dette med at man ikke skal spise så mye mettet fett er vel utdatert? Magre produkter skal man også velge, selv om det er de med fett som metter på en god og naturlig måte.
Hva mener du om rådene?
Jeg er fullstendig uenig i det du sier, i hvert fall.
Hva tenker du er årsakene til hvorfor folk er så overvektige i dette landet?
Overvekt har en multifaktoriell årsakssammenheng. Mettet fett i dens mettede betydning har lite med overvekt i seg selv å gjøre. Det er andre årsaker til at rådene om mettet fett er som de er.

Hvis jeg skal skyte fra hoften og tippe årsakene til økt prevalens av overvekt så vil jeg si:

1) Fysisk inaktivitet.
2) Større og lettere tilgang på mat. F.eks Wolt/Foodora, fastfood tilgjengelig rundt alle gatehjørner, ferdigmat fra dagligvarebutikker, billig snacks, påvirkning fra reklame etc.
3) Økonomi. Penger er ikke begrensende faktor.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Alpha skrev: ons jan 11, 2023 8:37 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 7:56 am
Alpha skrev: ons jan 11, 2023 7:52 am

Jeg er fullstendig uenig i det du sier, i hvert fall.
Hva tenker du er årsakene til hvorfor folk er så overvektige i dette landet?
Overvekt har en multifaktoriell årsakssammenheng. Mettet fett i dens mettede betydning har lite med overvekt i seg selv å gjøre. Det er andre årsaker til at rådene om mettet fett er som de er.

Hvis jeg skal skyte fra hoften og tippe årsakene til økt prevalens av overvekt så vil jeg si:

1) Fysisk inaktivitet.
2) Større og lettere tilgang på mat. F.eks Wolt/Foodora, fastfood tilgjengelig rundt alle gatehjørner, ferdigmat fra dagligvarebutikker, billig snacks, påvirkning fra reklame etc.
3) Økonomi. Penger er ikke begrensende faktor.
Det er klart det er mange årsaker. Kosthold er definitivt en viktig del av det. Maten mange spiser i dag metter ikke. Det metter der og da, men holder deg ikke full lenge. Blodsukkeret synker og man tyr til noe raskt for å få det opp.
Folk er livredde for å gå sultne, for vi blir fortalt at man må tilføre energi.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 8:59 am

Det er klart det er mange årsaker. Kosthold er definitivt en viktig del av det. Maten mange spiser i dag metter ikke. Det metter der og da, men holder deg ikke full lenge. Blodsukkeret synker og man tyr til noe raskt for å få det opp.
Folk er livredde for å gå sultne, for vi blir fortalt at man må tilføre energi.
Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

return_of_drakkar skrev: ons jan 11, 2023 9:33 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 8:59 am

Det er klart det er mange årsaker. Kosthold er definitivt en viktig del av det. Maten mange spiser i dag metter ikke. Det metter der og da, men holder deg ikke full lenge. Blodsukkeret synker og man tyr til noe raskt for å få det opp.
Folk er livredde for å gå sultne, for vi blir fortalt at man må tilføre energi.
Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter...såkalt...
Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

TheOpiate skrev: tor okt 13, 2022 8:22 am
Expekt skrev: lør okt 08, 2022 12:30 pm
Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Farvel til hotellfrokost når man er ute og reiser. 😁

Dette kan sikkert fungere for noen, men for mange kommer trening, familie og jobb i veien.

Mange trenger en livsstilsendring, men jeg ville gått for en som ikke inneholder å faste 18 timer i døgnet. Stor sannsynlighet for at man overspiser når man først har spisevindu også.
For de fleste er virkelig ikke dette noe problem. Har selv levd mer eller mindre på denne måten de siste to årene, dog med 16 timers faste og 8 timers spisevindu. Gikk ned ca 12-15 kg første året(var ikke spesielt overvektig, men begynte å få pappakropp) og har opprettholdt vekten siden. Dette har jeg kombinert med full jobb, trening og to små barn. Etter at jeg droppet frokost helt føler jeg meg vesentlig mer opplagt og fokusert utover dagen, og spiser første måltidet ca kl 13, og siste ca kl 21. Omtrent aldri sulten. Og det er ikke sånn at du alltid må følge dette 100%. Jeg tar gjerne en hotellfrokost når jeg er ute og reiser, eller spiser med resten av familien om det legges opp til en hyggelig familiefrokost. Ikke veldig fokusert på hva jeg spiser i dette 8 timersvinduet, men prøver å velge sunne og gode matvarer innenfor rimelighetens grenser.
Morsomt at jeg gikk ned 10 kg rimelig fort når jeg gikk bort fra den metoden. Jeg spiste ikke frokost. Var dritsulten til lunch og spiste antagelig altfor mye. Følte meg også ikke spesielt opplagt, følte meg ukonsentrert på jobb pga sulten. Veide da før omleggingen alltime high 94 kg. Gikk over til å stå opp 30 tidligere. Spiste frokost og halverte lunch inntaket. Gikk ned fra 94 og lett overvektig til 84 kg, iløpet av 3-4 mnd. Var ikke noe mer aktiv enn tidligere. Følte meg langt mer opplagt og konsentrert på jobb med frokost innabords.

Hva som funker for en, funker nødvendigvis ikke for alle.
Sist redigert av Koskinen den ons jan 11, 2023 9:50 am, redigert 1 gang totalt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 9:38 am
return_of_drakkar skrev: ons jan 11, 2023 9:33 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 8:59 am

Det er klart det er mange årsaker. Kosthold er definitivt en viktig del av det. Maten mange spiser i dag metter ikke. Det metter der og da, men holder deg ikke full lenge. Blodsukkeret synker og man tyr til noe raskt for å få det opp.
Folk er livredde for å gå sultne, for vi blir fortalt at man må tilføre energi.
Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter...såkalt...
Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.
Nå er det nok en god del i det jeg henviste til fra eksperten Jøran Hjelmeseth at kroppen "higer etter en gitt vekt".
Og at da en mild overvekt ikke er noe man trenger å ta tak i.
Det er samme prinsipp som den internasjonale fedmeeksperten Fatima Stanford sier om "higer etter en gitt vekt".
Jeg har alltid kalt det for "kroppens naturlige vekt", det betyr selvsagt ikke hva som helst, men der hvor man innenfor et normal livsstil (hva nå det er kan sikkert også diskuteres) vil ligge.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 9:38 am
return_of_drakkar skrev: ons jan 11, 2023 9:33 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 8:59 am

Det er klart det er mange årsaker. Kosthold er definitivt en viktig del av det. Maten mange spiser i dag metter ikke. Det metter der og da, men holder deg ikke full lenge. Blodsukkeret synker og man tyr til noe raskt for å få det opp.
Folk er livredde for å gå sultne, for vi blir fortalt at man må tilføre energi.
Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter...såkalt...
Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.
Det virker som du tror at det er kun mettet fett som holder deg mett. Det er isåfall veldig feil, og mildt sagt fordummende.

Å spise lav glykemisk mat er en bedre måte, og ikke minst sunnere måte å holde blodsukkeret stabilt på, og det metter, uten at man forkalker blodårene. På sikt. Vel og merke. For det er senskadene av mettet fett som er grunn til at helsemyndighetene advarer. Det og at folk generelt er inaktive.

Må rekke et møte, så jeg rekker ikke å skrive mer utfyllende nå.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 9:38 am
return_of_drakkar skrev: ons jan 11, 2023 9:33 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 8:59 am

Det er klart det er mange årsaker. Kosthold er definitivt en viktig del av det. Maten mange spiser i dag metter ikke. Det metter der og da, men holder deg ikke full lenge. Blodsukkeret synker og man tyr til noe raskt for å få det opp.
Folk er livredde for å gå sultne, for vi blir fortalt at man må tilføre energi.
Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter...såkalt...
Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.
Du kan uten problemer få det du trenger av fett fra havregryn, avokado, nøtter og frø og da igjen enummettet og flerumettet fett, den forkalkningen av årene man får av all det mettede fettet slipper man og.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:21 am
Du kan uten problemer få det du trenger av fett fra havregryn, avokado, nøtter og frø og da igjen enummettet og flerumettet fett, den forkalkningen av årene man får av all det mettede fettet slipper man og.
Les deg opp: Mettet fett tetter ikke blodårene https://forskning.no/mat-og-helse-sykdo ... ene/350628
Frøoljer er gift, styr unna.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Tormund skrev: ons jan 11, 2023 10:02 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 9:38 am
return_of_drakkar skrev: ons jan 11, 2023 9:33 am

Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter...såkalt...
Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.
Det virker som du tror at det er kun mettet fett som holder deg mett. Det er isåfall veldig feil, og mildt sagt fordummende.

Å spise lav glykemisk mat er en bedre måte, og ikke minst sunnere måte å holde blodsukkeret stabilt på, og det metter, uten at man forkalker blodårene. På sikt. Vel og merke. For det er senskadene av mettet fett som er grunn til at helsemyndighetene advarer. Det og at folk generelt er inaktive.

Må rekke et møte, så jeg rekker ikke å skrive mer utfyllende nå.
Det har jeg ikke sagt eller skrevet. Det er ikke fordummende å hevde at mat med et høyt innhold av fett er noe som vil holde deg god og mett.

Det er ikke sånn at det er 100% konsensus at det er slik at mettet fett tetter blodårene på sikt. Det er flere og flere som mener at det ikke har noen negativ effekt.

Hvorfor rådene er som de er kan ikke jeg svare godt på. Mener å ha hørt at naboene våre har endret kostrådene til et kosthold med mer fett.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Texas_John skrev: ons jan 11, 2023 10:30 am
peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:21 am
Du kan uten problemer få det du trenger av fett fra havregryn, avokado, nøtter og frø og da igjen enummettet og flerumettet fett, den forkalkningen av årene man får av all det mettede fettet slipper man og.
Les deg opp: Mettet fett tetter ikke blodårene https://forskning.no/mat-og-helse-sykdo ... ene/350628
Frøoljer er gift, styr unna.
Du kan gjerne lese din egen artikkel, start heller der du.

"Og mange eksperter - også i Norge – mener den samlede forskningen støtter de gjeldende rådene."

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:21 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 9:38 am
return_of_drakkar skrev: ons jan 11, 2023 9:33 am

Da vil man gjerne vite hvilken mat som metter...såkalt...
Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.
Du kan uten problemer få det du trenger av fett fra havregryn, avokado, nøtter og frø og da igjen enummettet og flerumettet fett, den forkalkningen av årene man får av all det mettede fettet slipper man og.
Hvorfor skal man ikke få det gjennom fisk, animalske kjøtt-produkter og egg i tillegg til de du nevner?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 10:41 am
peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:21 am
Megapixsel skrev: ons jan 11, 2023 9:38 am

Jeg mener at mat som er høyere i mettet fett metter på en bedre måte. Det holder deg gående lengre og blodsukkeret er mer stabilt. Dropper du fett fra kosten må det erstattes med noe som neppe er sunt i lengden.
Det er i hjernen vi først blir mett. Når kroppen har fått i seg godt med næring sier den ifra.
Du kan uten problemer få det du trenger av fett fra havregryn, avokado, nøtter og frø og da igjen enummettet og flerumettet fett, den forkalkningen av årene man får av all det mettede fettet slipper man og.
Hvorfor skal man ikke få det gjennom fisk, animalske kjøtt-produkter og egg i tillegg til de du nevner?
Inntak av mettet fett er ikke farlig. Imidlertid anbefales det å begrense inntaket av mettet fett, siden høyt inntak er knyttet til økt LDL-kolesterol, som er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdom.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

2/3 av norske voksne er overvektig. Skyldes dette bare pga lite aktivitet? Eller kan det være et kosthold med mye karbohydrater og lite fett?
Sammen med flere årsaker naturligvis. Hyppige måltider f.eks.
Men folk var ikke feite før. Det er noe som har gått fryktelig galt. Akkurat som at man kan spise seg feit og syk, kan man spise seg slank(ere) og frisk(ere). Det er ikke sånn at en person som sitter i rullestol automatisk er overvektig fordi de er tvunget til å være inaktive.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:39 am
Texas_John skrev: ons jan 11, 2023 10:30 am
peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:21 am
Du kan uten problemer få det du trenger av fett fra havregryn, avokado, nøtter og frø og da igjen enummettet og flerumettet fett, den forkalkningen av årene man får av all det mettede fettet slipper man og.
Les deg opp: Mettet fett tetter ikke blodårene https://forskning.no/mat-og-helse-sykdo ... ene/350628
Frøoljer er gift, styr unna.
Du kan gjerne lese din egen artikkel, start heller der du.

"Og mange eksperter - også i Norge – mener den samlede forskningen støtter de gjeldende rådene."
Det tar 20 år fra by forskning publiseres til kostholdsrådene endres. Jeg gir blaffen i hva myndighetene anbefaler. De anbefaler også ut ifra hva som er «klimavennlig», noe jeg definitivt gir blaffen i. Men du mener altså at artikkelen som ble publisert i British Journal of Sports Medicine som konkluderte med at «ideen om at mettet fett tetter igjen blodårene rett og slett bare er feil» er feil? Interessant

peraleks

Legg inn av peraleks »

Texas_John skrev: ons jan 11, 2023 10:45 am
peraleks skrev: ons jan 11, 2023 10:39 am
Texas_John skrev: ons jan 11, 2023 10:30 am
Les deg opp: Mettet fett tetter ikke blodårene https://forskning.no/mat-og-helse-sykdo ... ene/350628
Frøoljer er gift, styr unna.
Du kan gjerne lese din egen artikkel, start heller der du.

"Og mange eksperter - også i Norge – mener den samlede forskningen støtter de gjeldende rådene."
Det tar 20 år fra by forskning publiseres til kostholdsrådene endres. Jeg gir blaffen i hva myndighetene anbefaler. De anbefaler også ut ifra hva som er «klimavennlig», noe jeg definitivt gir blaffen i. Men du mener altså at artikkelen som ble publisert i British Journal of Sports Medicine som konkluderte med at «ideen om at mettet fett tetter igjen blodårene rett og slett bare er feil» er feil? Interessant
Kan ikke du først og fremst unngå å sette opp stråmenn.
At du ellers gir blaffen i generell forskning kom ikke som noe stort sjokk akkurat.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»