Løp for livet.

Svar
Queenie

Re: Løp for livet.

Legg inn av Queenie »

Heia Glimt! Anbefaler alle å ha denne på treningsspillelista si, jeg lover godt humør:


Wellé

Legg inn av Wellé »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 3:38 pm Heia Glimt! Anbefaler alle å ha denne på treningsspillelista si, jeg lover godt humør:
► Show Spoiler
Som Arsenal-fan så blir det nok dårlig med det, men håper du får en fin opplevelse i London (om enn ikke poeng). Vært veldig god stemning på Ashburton Grove (bedre kjent som Emirates) de siste mnd så håper stemningen viser seg fra sin beste side i kveld!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Wellé skrev: tor okt 06, 2022 3:42 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 3:38 pm Heia Glimt! Anbefaler alle å ha denne på treningsspillelista si, jeg lover godt humør:
► Show Spoiler
Som Arsenal-fan så blir det nok dårlig med det, men håper du får en fin opplevelse i London (om enn ikke poeng). Vært veldig god stemning på Ashburton Grove (bedre kjent som Emirates) de siste mnd så håper stemningen viser seg fra sin beste side i kveld!
Gleder meg som en unge, og jeg er ikke spesielt interessert i fotball engang. Men dette er så gøy for Nord-Norge (stort pluss at de selger alkohol)!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:24 pm
Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?
Først og fremst å aktivisere ungdommen og om mulig gi de en livsstil der løping blir en større eller mindre del av den. Disse tenåringene sitter og spiller i timesvis og de har lite eller ingen ting å finne på....

Har trent med 18-20 stk i 15 måneder nå og ser at ca 10 stk av dem er "seriøse". Ønsker da å bidra til at de kan få aktivisert/slått på løpe-genet 😊

Selve økten er tilpasset gruppen og derfor ikke så spesifikk som jeg gjerne skulle hatt den..... men den fungerer ok og fremgangen er klart målbar for samtlige... da er det nok verre med de 4-5 som aldri orker/klarer å stille opp.....

.....ikke alle kan bli fotballspillere i Premier League..... her er ett godt alternativ 👍🏼

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Heia GLIMT 👊

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Passport skrev: tor okt 06, 2022 4:02 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:24 pm
Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?
Først og fremst å aktivisere ungdommen og om mulig gi de en livsstil der løping blir en større eller mindre del av den. Disse tenåringene sitter og spiller i timesvis og de har lite eller ingen ting å finne på....

Har trent med 18-20 stk i 15 måneder nå og ser at ca 10 stk av dem er "seriøse". Ønsker da å bidra til at de kan få aktivisert/slått på løpe-genet 😊

Selve økten er tilpasset gruppen og derfor ikke så spesifikk som jeg gjerne skulle hatt den..... men den fungerer ok og fremgangen er klart målbar for samtlige... da er det nok verre med de 4-5 som aldri orker/klarer å stille opp.....

.....ikke alle kan bli fotballspillere i Premier League..... her er ett godt alternativ 👍🏼
Flott at du tar ansvar som ildsjel. Viktig at barna kommer seg ut, og plutselig føler de på mestringsfølelse. Det er en god vei inn i idretten, og nøkkelen til et bedre og sunnere liv som voksen også. Viktig jobb du gjør!

Expekt

Legg inn av Expekt »

FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 11:03 pm Vurderer også å ta en V02Max-test. Mest for gøy, men det kan også være nyttig å se hvor godt utgangspunkt man har i utholdenhetsidrett. Garmin-klokken sier jeg ligger på 62, men har inntrykk av at den er i overkant snill.
Ja, tok faktisk selv en test for et par år tilbake. Havnet på 60. Garmin-klokken min sier at jeg ligger på 56, så jeg håper å imponere klokken litt til. Jeg tror du kan få deg en positiv opplevelse om du tester. :D
Wellé skrev: tor okt 06, 2022 2:34 pm Hadde min første 5x2000m økt (med et minutt joggende pause) nå på tirsdag og holdt forholdsvis lett 3:50 tempo på de tre første intervallene før de to siste skjedde på 3:40 og 3:30 (oppe i 95% av makspuls). Den gamle persen, som ble satt på Fornebuløpet i våres, er 39:49 så satser på at jeg kan shave litt av på den om 2 uker.
Ai, ai. Voldsom økt. Du har virkelig kommet deg siden sist vi snakket litt i tråden. Jeg hadde inntrykk av at vi var jevngode mtp ganske lik pers på mila, men det virker som du har tatt noen solide steg siden den gang, til tross for ikke all for mye trening, om jeg forstår deg riktig. Nå ble jeg riktignok skadet i noen uker etter at jeg satte pers på 5 og 10km, men tror jeg uansett skulle hatt store problemer med å få til den økta der.

Morsomt at du får prøve deg på Hytteplanmila. Jeg vurderer å prøve meg på samme løp til neste år. 8-)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: tor okt 06, 2022 4:02 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:24 pm
Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?
Først og fremst å aktivisere ungdommen og om mulig gi de en livsstil der løping blir en større eller mindre del av den. Disse tenåringene sitter og spiller i timesvis og de har lite eller ingen ting å finne på....

Har trent med 18-20 stk i 15 måneder nå og ser at ca 10 stk av dem er "seriøse". Ønsker da å bidra til at de kan få aktivisert/slått på løpe-genet 😊

Selve økten er tilpasset gruppen og derfor ikke så spesifikk som jeg gjerne skulle hatt den..... men den fungerer ok og fremgangen er klart målbar for samtlige... da er det nok verre med de 4-5 som aldri orker/klarer å stille opp.....

.....ikke alle kan bli fotballspillere i Premier League..... her er ett godt alternativ 👍🏼
Helt fantastisk 🤩

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

5 økten denne uken i vår lille "aktive ferie" gikk greit og vi klokket inn på 9,3 km... "kun" 7 stk i dag pga at de andre var reist utenbys med familien...

En snudde etter 2,8 km og løp ca totalt 5 km... de andre 6 fortsatte med intervaller delt inn i 2 grupper.... la inn en ca 2 km skogssti for å få litt variasjon fra asfalt og grus... ble litt høyere fart og med røtter og løv + mye svinger en ganske morsom del av akta. Styrke i tufteparken og rolig inn siste 1 km.

God uttøying av legger og lår før inntak av en banan og vann. Viktig å få i gang den anabole fasen da det er ny økt kl 1700 i ettermiddag!

GOD HELG 😊

PS! Jeg fikk kjørt meg skikkelig i dag og det sa jeg til de.... og takket...

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Angående hvilke maratonløp man bør delta på. Om det er pers/tid man er på jakt etter anbefaler jeg parkløp. For eksempel Runthrough i England. Deltok selv i 2020 i Victoria Park i London.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Ugh, ikke en god dag i dag. Hadde en 6-pack halvlitere i massetassen fra i går og glemt å spise frokost.
1200m - ca 3:50
800m - ca 3:40
400m - 3:20-3:30
ble kjørt 4 ganger med et minutts stående pause mellom hvert intervall. Var et slit fra første 1200meteren og ble en fryktelig slitsom økt å gjennomføre.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: fre okt 07, 2022 1:34 pm Ugh, ikke en god dag i dag. Hadde en 6-pack halvlitere i massetassen fra i går og glemt å spise frokost.
1200m - ca 3:50
800m - ca 3:40
400m - 3:20-3:30
ble kjørt 4 ganger med et minutts stående pause mellom hvert intervall. Var et slit fra første 1200meteren og ble en fryktelig slitsom økt å gjennomføre.
Alltid kjekt med en runde etter å ha vært på druen kvelden før.

Løper du intervaller på bane ?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Boccherini skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm
Wellé skrev: fre okt 07, 2022 1:34 pm Ugh, ikke en god dag i dag. Hadde en 6-pack halvlitere i massetassen fra i går og glemt å spise frokost.
1200m - ca 3:50
800m - ca 3:40
400m - 3:20-3:30
ble kjørt 4 ganger med et minutts stående pause mellom hvert intervall. Var et slit fra første 1200meteren og ble en fryktelig slitsom økt å gjennomføre.
Alltid kjekt med en runde etter å ha vært på druen kvelden før.

Løper du intervaller på bane ?
Lenge siden jeg har gjort det, men var virkelig ikke digg. Føler nesten man kjenner mer at man har drukket når formen er forholdsvis god enn det man gjør når skrotten er råtten

Varierer, men disse var på bane ja. Siden kollegaen jeg løper med liker best å ha intervalløkter på bane så har det blitt mest det i det siste, men når jeg løper alene foretrekker jeg å løpe i slake motbakker.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens:
13 rolige km på råtne bein. Den rolige farten kom av seg selv, og det var aldri fristende å øke :lol: Rundt 5:30 per km.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tor okt 06, 2022 8:42 am
FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 11:03 pm
Garmin-klokken sier jeg ligger på 62, men har inntrykk av at den er i overkant snill.
Fanden danse, jeg var sikker på den stoppet på 60. Er på 58 selv.
Haha! Har vært på 62 siden jeg begynte å bruke klokken min. Så veldig i tvil på hvor treffsikker den er, for nivået mitt har blitt bedre siden jeg startet å bruke klokken. Gikk ikke ned når jeg var i ubrukelig form i Juli heller. Så litt merkelig at den ikke har justert seg underveis.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tor okt 06, 2022 8:34 am
FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 2:44 pm
Nei. Singel uten barn. Søvn er mitt viktigste dop, så har sikkert en fordel der i forhold til mange andre :lol:
Klokket inn på frekke 5,5t søvn i natt. Rett i undikken og rett på mølle-intervalløkt, 6x1000 (4:00-3:45 prog, P=60s).

Nå; kaffe.
Imponerende at du orker. Fin økt uten frokost og lite søvn. Regner med du føler deg mye bedre etter økta. Kudos!

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

12*1000. 3.45 per kilometer. Ikke allverdens til bein i dag heller. Er jeg alene i tråden? @Boccherini @Queenie @Passport

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Neida du er ikke alene... men jeg kjører ca 1 1/2 trening pr dag med 15-20 gutter ...så ikke så mye løping alene... blir bedre til uken når skolene starter igjen....

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: lør okt 08, 2022 11:59 am 12*1000. 3.45 per kilometer. Ikke allverdens til bein i dag heller. Er jeg alene i tråden? @Boccherini @Queenie @Passport
Med i ånden. Svigers på vei, tøflene er på. Hils alle.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Løp 14km uten tanke på tempo i småkjølig temp hvor det vekslet mellom regn, lett yr og oppholds. Egentlig sykt forfriskende (blir heldigvis "aldri" syk så bekymrer meg ikke over forkjølelse og slikt). Digg å drite litt i lengde, tid, puls, chakraer etc,og bare løpe litt rundt om.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Lezah skrev: lør okt 08, 2022 6:39 pm Løp 14km uten tanke på tempo i småkjølig temp hvor det vekslet mellom regn, lett yr og oppholds. Egentlig sykt forfriskende (blir heldigvis "aldri" syk så bekymrer meg ikke over forkjølelse og slikt). Digg å drite litt i lengde, tid, puls, chakraer etc,og bare løpe litt rundt om.
Enig i at det er forfriskende vær om dagen. Jeg velger 9 grader og regn over 25 grader og høy luftfuktighet. Merker at kroppen min reagerer bedre på kulde enn sterk varme. Men det blir viktigere med god oppvarming bør intensive økter. Merker at de første dragene blir tøffere i kulde, og kroppen kommer ikke skikkelig i gang.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Sportslig skrev: lør okt 08, 2022 10:22 pm
Lezah skrev: lør okt 08, 2022 6:39 pm Løp 14km uten tanke på tempo i småkjølig temp hvor det vekslet mellom regn, lett yr og oppholds. Egentlig sykt forfriskende (blir heldigvis "aldri" syk så bekymrer meg ikke over forkjølelse og slikt). Digg å drite litt i lengde, tid, puls, chakraer etc,og bare løpe litt rundt om.
Enig i at det er forfriskende vær om dagen. Jeg velger 9 grader og regn over 25 grader og høy luftfuktighet. Merker at kroppen min reagerer bedre på kulde enn sterk varme. Men det blir viktigere med god oppvarming bør intensive økter. Merker at de første dragene blir tøffere i kulde, og kroppen kommer ikke skikkelig i gang.
Hvor holder du til i landet? Jeg bor i Trondheim. Været har vært tidvis katastrofalt her de siste ukene. Jeg har null problemer med å løpe i litt kulde, er uansett ikke glad i voldsom varme heller, men når det styrtregner mister jeg lysten og tar heller tredemølla fatt.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Lezah skrev: søn okt 09, 2022 11:25 am
Sportslig skrev: lør okt 08, 2022 10:22 pm
Lezah skrev: lør okt 08, 2022 6:39 pm Løp 14km uten tanke på tempo i småkjølig temp hvor det vekslet mellom regn, lett yr og oppholds. Egentlig sykt forfriskende (blir heldigvis "aldri" syk så bekymrer meg ikke over forkjølelse og slikt). Digg å drite litt i lengde, tid, puls, chakraer etc,og bare løpe litt rundt om.
Enig i at det er forfriskende vær om dagen. Jeg velger 9 grader og regn over 25 grader og høy luftfuktighet. Merker at kroppen min reagerer bedre på kulde enn sterk varme. Men det blir viktigere med god oppvarming bør intensive økter. Merker at de første dragene blir tøffere i kulde, og kroppen kommer ikke skikkelig i gang.
Hvor holder du til i landet? Jeg bor i Trondheim. Været har vært tidvis katastrofalt her de siste ukene. Jeg har null problemer med å løpe i litt kulde, er uansett ikke glad i voldsom varme heller, men når det styrtregner mister jeg lysten og tar heller tredemølla fatt.
Hei! Jeg bor også i Trondheim for øyeblikket. Personlig så løper jeg ute uansett vær og vind, så lenge det ikke er snø og is på bakken. Så det blir noen tunge mølleøkter nærmere jul regner jeg med. Må selvfølgelig gi blaffen i alt av fart når det blåser katter ute, men økta blir like god. Gode klær og litt mental styrke, så kommer man seg som oftest ut til slutt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sportslig skrev: lør okt 08, 2022 11:59 am 12*1000. 3.45 per kilometer. Ikke allverdens til bein i dag heller. Er jeg alene i tråden? @Boccherini @Queenie @Passport
Er på ferie

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn okt 09, 2022 3:19 pm
Sportslig skrev: lør okt 08, 2022 11:59 am 12*1000. 3.45 per kilometer. Ikke allverdens til bein i dag heller. Er jeg alene i tråden? @Boccherini @Queenie @Passport
Er på ferie
I varmere strøk? Høres fristende ut. Her har gradestokken krøpet under 10 grader, og vinden gjør det også kaldere. Du får lade batteriene, og være klar for nye sprell i denne tråden snart :D

Lezah

Legg inn av Lezah »

Sportslig skrev: søn okt 09, 2022 3:17 pm
Hei! Jeg bor også i Trondheim for øyeblikket. Personlig så løper jeg ute uansett vær og vind, så lenge det ikke er snø og is på bakken. Så det blir noen tunge mølleøkter nærmere jul regner jeg med. Må selvfølgelig gi blaffen i alt av fart når det blåser katter ute, men økta blir like god. Gode klær og litt mental styrke, så kommer man seg som oftest ut til slutt.
Se der, ja :) Jeg er egentlig veldig likegldig til vær og vind, men tror jeg har noen slags traumer fra militæret som gjør at jeg blir sykt gretten av å være klissbløt på føttene over tid. Minus 40, snø, stiv kuling etc er greit, men våte sko gjør meg forbanna. Skal sies jeg bør investere i noen skikkelige utesko igjeb snart, de jeg har nå har nok sett bedre dager.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Lezah skrev: søn okt 09, 2022 4:21 pm
Sportslig skrev: søn okt 09, 2022 3:17 pm
Hei! Jeg bor også i Trondheim for øyeblikket. Personlig så løper jeg ute uansett vær og vind, så lenge det ikke er snø og is på bakken. Så det blir noen tunge mølleøkter nærmere jul regner jeg med. Må selvfølgelig gi blaffen i alt av fart når det blåser katter ute, men økta blir like god. Gode klær og litt mental styrke, så kommer man seg som oftest ut til slutt.
Se der, ja :) Jeg er egentlig veldig likegldig til vær og vind, men tror jeg har noen slags traumer fra militæret som gjør at jeg blir sykt gretten av å være klissbløt på føttene over tid. Minus 40, snø, stiv kuling etc er greit, men våte sko gjør meg forbanna. Skal sies jeg bør investere i noen skikkelige utesko igjeb snart, de jeg har nå har nok sett bedre dager.
Ja, viktig med gode sko og sokker. Aldri hyggelig når føttene er klissvåte 5 minutter inn i økta. Fryser man på beina, så blir resten av kroppen kald også. Ikke så ille vær i dag, så langturen ble gjennomført uten de største værproblemene. 20.7 km. Angrer nesten på at jeg ikke snudde, og kjørte 400 meter til :P Nesten litt teit å stoppe klokka så nærme halvmaraton.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Sportslig skrev: søn okt 09, 2022 5:15 pm Ja, viktig med gode sko og sokker. Aldri hyggelig når føttene er klissvåte 5 minutter inn i økta. Fryser man på beina, så blir resten av kroppen kald også. Ikke så ille vær i dag, så langturen ble gjennomført uten de største værproblemene. 20.7 km. Angrer nesten på at jeg ikke snudde, og kjørte 400 meter til :P Nesten litt teit å stoppe klokka så nærme halvmaraton.
Løp 400 nå, så har du per def gjennomført en halvmaraton, kanskje, på en måte..? :P Neida, akkurat i dag var ganske bra, men siden jeg løp en solid tur i går så valgte jeg å ta en 3,5 timers tur oppi marka i stedet, herlig temp å bare sose rundt i med litt kaffe på en termos og diverse hunder gående rundt man kan få klappet :lol:

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Lezah skrev: søn okt 09, 2022 5:38 pm
Sportslig skrev: søn okt 09, 2022 5:15 pm Ja, viktig med gode sko og sokker. Aldri hyggelig når føttene er klissvåte 5 minutter inn i økta. Fryser man på beina, så blir resten av kroppen kald også. Ikke så ille vær i dag, så langturen ble gjennomført uten de største værproblemene. 20.7 km. Angrer nesten på at jeg ikke snudde, og kjørte 400 meter til :P Nesten litt teit å stoppe klokka så nærme halvmaraton.
Løp 400 nå, så har du per def gjennomført en halvmaraton, kanskje, på en måte..? :P Neida, akkurat i dag var ganske bra, men siden jeg løp en solid tur i går så valgte jeg å ta en 3,5 timers tur oppi marka i stedet, herlig temp å bare sose rundt i med litt kaffe på en termos og diverse hunder gående rundt man kan få klappet :lol:
Haha, jeg har gått nok skritt til å kalle det 400 meter, så i min verden så har jeg løpt halvmaraton i dag :P Lange turer i marka er veldig avslappende ja, og det er god trening også. Du får jobbet bra med motoren, og gåing hjelper også på kondisen. ALT er trening :D

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens økt:
13 km rolig. Lite å melde. Vind, relativt tunge bein og rolig nok. Klar for intervall i morgen. Forhåpentligvis uten isregn og mye vind. Vintertreningen er en mental affære, men det er deilig å komme inn etter at jobben er gjort. Ingenting er som å brenne av noen kroner på en varm dusj etter en digg løpetur ;) Håper flere kommer med daglige postinger av løpeturene sine! Evt andre treningsformer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»