Løp for livet.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Løp for livet.

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: ons mar 01, 2023 9:52 am

Holdt på slik et par ukers tid, riktignok i varierende grad. Jeg har en liten mistanke om hvem synderen kan være, det er noe nytt med kostholdet kom jeg på og det er en slik usaltet nøtteblanding jeg har stappet i meg for å hjelpe på kaloriinntaket og energien. Nå kuttet jeg helt ut dette for et par dager siden og under gårsdagens økt var bedring å spore. Jeg hadde samme problem før, men da var det overdrevet inntak av naturell-yoghurt med havregryn som var synderen, det var jo så mye luft i magen at jeg kunne blåst Knut Borge til månen.
Se der.
Da er kanskje ikke kroppen din så glad i disse nøttene, eller den reagerte fordi det var veldig uvant.
Og da kan man jo også gulpe opp.

Før hadde jeg megaprpoblemer med frukt og grønnsaker.
Følte seg ballong.
Men man kan trene seg opp slik også, og nå, av ymse grunner, er det veldig basis i matveien.
Det funker også veldig fint mot refklus, som ellers kunne være at man følte at hele mellomgulvet ville opp - og det kan faktisk gi utslag i astmaforhold.

Men du trener vel både hardt og mye, så da kan nok systemene reagere mer ogv raskere enn om man ikke er aktiv.

Blåse Knut Borge til månen?
He he, mange misunnelige vulkaner da.. :mrgreen:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

return_of_drakkar skrev: ons mar 01, 2023 10:20 am

Men du trener vel både hardt og mye, så da kan nok systemene reagere mer ogv raskere enn om man ikke er aktiv.
Ja, nå har jeg jo trappet gradvis opp fra ca 50km i uken til godt over 100km, jeg har jo vært inne på tanken at det i seg selv kan ha påvirket. Men vi får se. Det er jo irriterende at magen skal slå seg vrang når en finner noe en liker i matveien, en er jo bare helt nødt til å få i seg nok næring/kalorier for å orke treningsmengden. En kan jo ikke bare stappe i seg bananer hele tiden som en annen apekatt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

return_of_drakkar skrev: ons mar 01, 2023 10:20 am

Blåse Knut Borge til månen?
He he, mange misunnelige vulkaner da.. :mrgreen:
Nå skal jeg ut og ha meg en real hesteøkt i finværet, så får vi se om hr.Borge fortsatt befinner seg på planeten når jeg er ferdig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Boccherini skrev: ons mar 01, 2023 11:49 am
..en real hesteøkt.
2x5000m + 3×2000m.
5K: 4:20-4:15, P=120s.
2K: 4:10-4:05, P= 90s

20km totalt inkl opp og ned. Kontrollert og fint var det óg.

Knut Borge, signe minnet, hadde ikke engang fått krummet et hår på hodet. Synderen er avslørt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: ons mar 01, 2023 6:53 pm Synderen er avslørt.
Men da har du i alle fall et middel om du skulle få forstoppelse...bare å hive inn på en neve med nøtter.
Hva slags nøtter er det forresten (om det ikke er hemmelig)?

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Etter en uke med løping i sol og varme (20-23 grC) var det godt å våkne opp og se snø igjen😊

Visste dere at aminosyren Glutamin hjelper tynntarmen å ta opp næring? Den er også essensiell i proteinsyntesens prosess... snakk om VINN-VINN 😎

(gode kilder:f.eks mandler og avokado) Kan kjøpes i pulverform og tabletter og heter da L-glutamin. Anbefales sterkt!

Apropos urolig mage... prøv å kutte ut (redusere kraftig på) melkeprodukter i 14 dager... jeg har sluttet helt og nå er det null tull 👍🏼

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

return_of_drakkar skrev: tor mar 02, 2023 6:55 am
Men da har du i alle fall et middel om du skulle få forstoppelse...bare å hive inn på en neve med nøtter.
Hva slags nøtter er det forresten (om det ikke er hemmelig)?
Forstoppelse har jeg vel fortsatt til gode å være utsatt for, men det er nå så. Hva nøtteblandingen gjelder, så var det altså denne jeg la min elsk på. Kun 29,90,- på Extra!

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Passport skrev: tor mar 02, 2023 7:59 am Etter en uke med løping i sol og varme (20-23 grC) var det godt å våkne opp og se snø igjen😊

Visste dere at aminosyren Glutamin hjelper tynntarmen å ta opp næring? Den er også essensiell i proteinsyntesens prosess... snakk om VINN-VINN 😎

(gode kilder:f.eks mandler og avokado) Kan kjøpes i pulverform og tabletter og heter da L-glutamin. Anbefales sterkt!

Glutamin er en ikke-essensiell aminosyre, og inntak av glutamin som kosttilskudd kan føre til leverskade.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7069532/

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: tor mar 02, 2023 8:13 am
return_of_drakkar skrev: tor mar 02, 2023 6:55 am
Men da har du i alle fall et middel om du skulle få forstoppelse...bare å hive inn på en neve med nøtter.
Hva slags nøtter er det forresten (om det ikke er hemmelig)?
Forstoppelse har jeg vel fortsatt til gode å være utsatt for, men det er nå så. Hva nøtteblandingen gjelder, så var det altså denne jeg la min elsk på. Kun 29,90,- på Extra!
Forstoppelse er det motsatte av det du hadde, kan man si.
Det - vil ikke ut eller går ekstremt tregt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

....og så glemte jeg en ting: Kutt ut alkoholen! Den "dreper" levern effektivt....

Lezah

Legg inn av Lezah »

Føler meg gammel, og sur, nå.

For over en måned siden skled jeg noe så infernalsk på isen. Landet med full kroppsvekt på albuen og fryktet at armen ble skikkelig skadet. Utrolig nok var den bare litt stiv i to-tre dager, og f.eks styrketrening etc går helt fint nå. Det jeg ikke tenkte så mye over var hofta, som tok den høyst respektable "sekundærsmellen". Jeg merker nå at når jeg løper begynner den å gjøre vondt. Sånn typisk begynner smerten å sette inn etter 7-8 km, litt avhengig av tempo/intensitet. Jeg er av typen "det går over, bit sammen tenna bare" for smerten sitter i selve hoftebenet og ikke i noe ledd, men det er jævlig irriterende. Løp 1 mil i litt høy hastighet i går og det føles ikke bra. Så nå må jeg bite i det utrolig sure eplet og forsøke alternative kardio-treningsformer en stund, og satse på at litt nedetid vil gjøre godt. Hvis ikke må jeg nesten sjekke hos lege...utrolig kjipt at jeg syns sykling og elipsemaskin er sykt kjedelig sammenlignet med løping.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Lezah skrev: tor mar 02, 2023 10:35 am Føler meg gammel, og sur, nå.

For over en måned siden skled jeg noe så infernalsk på isen. Landet med full kroppsvekt på albuen og fryktet at armen ble skikkelig skadet. Utrolig nok var den bare litt stiv i to-tre dager, og f.eks styrketrening etc går helt fint nå. Det jeg ikke tenkte så mye over var hofta, som tok den høyst respektable "sekundærsmellen". Jeg merker nå at når jeg løper begynner den å gjøre vondt. Sånn typisk begynner smerten å sette inn etter 7-8 km, litt avhengig av tempo/intensitet. Jeg er av typen "det går over, bit sammen tenna bare" for smerten sitter i selve hoftebenet og ikke i noe ledd, men det er jævlig irriterende. Løp 1 mil i litt høy hastighet i går og det føles ikke bra. Så nå må jeg bite i det utrolig sure eplet og forsøke alternative kardio-treningsformer en stund, og satse på at litt nedetid vil gjøre godt. Hvis ikke må jeg nesten sjekke hos lege...utrolig kjipt at jeg syns sykling og elipsemaskin er sykt kjedelig sammenlignet med løping.
Huff! I og med at smerten kommer slik du beskriver det tyder det nok på skade på benvev... Kan du finne nøyaktig punktet der smerten kommer? Det burde gi en pekepinn på hva det er... men det er ingen dum ide å gå til lege 🙃 Tenker også på at smerten kommer etter gjentatte bevegelser... hofteleddet? Uansett lykke til med recovery 👍🏼

Lezah

Legg inn av Lezah »

Passport skrev: tor mar 02, 2023 11:01 am
Lezah skrev: tor mar 02, 2023 10:35 am Føler meg gammel, og sur, nå.

For over en måned siden skled jeg noe så infernalsk på isen. Landet med full kroppsvekt på albuen og fryktet at armen ble skikkelig skadet. Utrolig nok var den bare litt stiv i to-tre dager, og f.eks styrketrening etc går helt fint nå. Det jeg ikke tenkte så mye over var hofta, som tok den høyst respektable "sekundærsmellen". Jeg merker nå at når jeg løper begynner den å gjøre vondt. Sånn typisk begynner smerten å sette inn etter 7-8 km, litt avhengig av tempo/intensitet. Jeg er av typen "det går over, bit sammen tenna bare" for smerten sitter i selve hoftebenet og ikke i noe ledd, men det er jævlig irriterende. Løp 1 mil i litt høy hastighet i går og det føles ikke bra. Så nå må jeg bite i det utrolig sure eplet og forsøke alternative kardio-treningsformer en stund, og satse på at litt nedetid vil gjøre godt. Hvis ikke må jeg nesten sjekke hos lege...utrolig kjipt at jeg syns sykling og elipsemaskin er sykt kjedelig sammenlignet med løping.
Huff! I og med at smerten kommer slik du beskriver det tyder det nok på skade på benvev... Kan du finne nøyaktig punktet der smerten kommer? Det burde gi en pekepinn på hva det er... men det er ingen dum ide å gå til lege 🙃 Tenker også på at smerten kommer etter gjentatte bevegelser... hofteleddet? Uansett lykke til med recovery 👍🏼
Ja, hvis jeg presser på et punkt på hofta kjenner jeg at det gjør litt vondt. Det er bare høyt oppe på "utsiden" av selve låret, ikke noe ledd. Det er jo betryggende. Var veldig blå en stund så har nok bare hamret godt til vevet, og får gi det litt tid.

Takk!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: tor mar 02, 2023 10:35 am ...utrolig kjipt at jeg syns sykling og elipsemaskin er sykt kjedelig sammenlignet med løping.
Du er ikke alene om det. Det er helt ubegripelig kjedelig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: tor mar 02, 2023 1:13 pm
Lezah skrev: tor mar 02, 2023 10:35 am ...utrolig kjipt at jeg syns sykling og elipsemaskin er sykt kjedelig sammenlignet med løping.
Du er ikke alene om det. Det er helt ubegripelig kjedelig.
En ting er når været er som det er/har vært her i T-Town, og mølla har vært eneste reelle alternativ. Det er jo litt kjipt det også..men fortsatt sykt mye artigere enn å sitte på en sykkel i timevis.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: tor mar 02, 2023 1:33 pm
En ting er når været er som det er/har vært her i T-Town, og mølla har vært eneste reelle alternativ. Det er jo litt kjipt det også..men fortsatt sykt mye artigere enn å sitte på en sykkel i timevis.
Ja, det er deilig med mølle når drittværet herjer!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløp i går (søndag). 10 stk 14-åringer. 2 for første gang i bakken.... alltid en utfordring å få de "godt" i gang 🙃

Bra fart (21 km/t peak) på de 4 beste og de hadde 14 drag (3 oppvarming og resten mellom 80 og 90% puls) Skulle gjerne hatt med flere men ikke lett å få 14-åringer til å stå opp en søndag morgen... 😀

Bevegelighetstrening med fokus på hofter, lett uttøying + styrketrening 2 og 2 sammen...

Litt over 6 km totoalt med oppjogg og nedjogg (1+1 km). Super økt der samtlige var veldig fornøyd med egen innsats👍🏼

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Ny langtur i gårsdagens solskinn. Skrytebilde følger:

Bilde

Første 15 km i 90% av tenkt MF, (4:55) resterende 15 km like over tenkt MF (4:40). Det gikk faktisk overraskende lett, men nå var akkurat denne traseèn jeg løp igår ikke spesielt kupert, men det var nok like greit for motivasjonen underveis.

(Og det beste av alt (vel, nesten, da..); Knut Borge var aldri truet på noen som helst måte!)

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: man mar 06, 2023 11:10 am Ny langtur i gårsdagens solskinn.
Herlig! Hvilken næring tar du til deg på langturene?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: man mar 06, 2023 11:40 pm
Boccherini skrev: man mar 06, 2023 11:10 am Ny langtur i gårsdagens solskinn.
Herlig! Hvilken næring tar du til deg på langturene?
Her hadde jeg meg en halv banan ved 15 km og resterende halvpart ved 25 km, samt vann. Når det er løpsdag så gidder jeg ikke å fikle med bananer, så da blir det nok noen slike gels. Må trene på åpning og inntak, det er jo en plage hele dette styret.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: tir mar 07, 2023 8:23 am Her hadde jeg meg en halv banan ved 15 km og resterende halvpart ved 25 km, samt vann. Når det er løpsdag så gidder jeg ikke å fikle med bananer, så da blir det nok noen slike gels. Må trene på åpning og inntak, det er jo en plage hele dette styret.
Jøss, det var ikke mye. :D Har du mye erfaring med gels? Anbefaler deg å teste litt forskjellig og se hva magen din tåler og ikke.
Jeg har hørt og lest at det skal være bra og ta en gel med koffein når det nærmer seg slutten av løpet, men akkurat det ga magen min klar beskjed om at det kunne jeg bare drite i. :mrgreen:
Så jeg har funnet ut at magen min tåler det meste av gels, så lenge de ikke inneholder koffein.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: tir mar 07, 2023 10:43 pm
Jøss, det var ikke mye. :D Har du mye erfaring med gels? Anbefaler deg å teste litt forskjellig og se hva magen din tåler og ikke.
Jeg har hørt og lest at det skal være bra og ta en gel med koffein når det nærmer seg slutten av løpet, men akkurat det ga magen min klar beskjed om at det kunne jeg bare drite i. :mrgreen:
Så jeg har funnet ut at magen min tåler det meste av gels, så lenge de ikke inneholder koffein.
Det var nok for min del :-)

Ikke mye erfaring med gels, men har brukt av og til i løp, fikk i meg en pakke før de siste kilometrene på et halvmarathon, men glemte at det var et stykke til drikkestasjonen så det ble litt gulping og gurgling i en kilometer der. Den væsken er heller tyktflytende, så det gjelder å ha vann/drikke i nærheten for å få det skikkelig ned. Det var da en slik en jeg fikk i meg.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

En bolle med grove korn (4-korn e.l.) gjør susen for meg. Vann tar jeg med når det er varmt...(0ver 20 grC) Løper ikke lenger enn 21 km og da holder det fint... Du kan nok ha karbo i 4-5 timer ved en slik porsjon korn og jeg spiser den 2 timer før start... (senest)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: ons mar 08, 2023 9:39 am En bolle med grove korn (4-korn e.l.) gjør susen for meg. Vann tar jeg med når det er varmt...(0ver 20 grC) Løper ikke lenger enn 21 km og da holder det fint... Du kan nok ha karbo i 4-5 timer ved en slik porsjon korn og jeg spiser den 2 timer før start... (senest)
Kun korn eller yoghurt i tillegg ? Det er jo fantastisk godt dette, men jeg måtte dessverre gi meg på det ettersom magen slo seg vrang.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bruker 4-korn med vann... la stå leeenge før du spiser. Smaker meget godt 👍🏼

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gullbygg fra coop.

Koker grøt på melk, har i ett egg, litt salt, vaniljesukker og chiafrø. Enorme mengder kanel på toppen og that's it. Perfekt bensin før løping

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hurra!

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En fin tur i dag i minus 15 grader og fast fint føre.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Atter en økt med bakkeløp. 2-3 minus og strålende sol 😎

15 drag totalt og mye forskjellig fart og utholdenhet... 13 stk i dag fra 13 til 63 år 😅

Toppfart (peak) 25,6 km/t. Det var en 23-åring som dro kraftig til i dragene i dag 👊

Morro at stadig flere melder seg på og de får lært seg hensikten med bakkeløp! Ikke mange på dette nivået som kan noe som helst om slagvolum og pulssoner.... håper de husker det ettersom de vokser til🙃

Wellé

Legg inn av Wellé »

Hadde min første løpetur etter mye sykdom og operasjon. Det var sykt digg å ta seg en løpetur igjen, men var mildt sagt en drastisk reduksjon på formen. Løp litt over 5km, bena er stokk stive og pulsen lå ca 40 slag over hva den ville gjort normalt sett.

Må virkelig legge meg i hardtrening fremover siden jeg skal være hjelpeløper for en kompis som skal delta i Norseman. Slik jeg har forstått det så må jeg løpe den siste halvdelen av løpet opp til toppen med han, så blir mye motbakketrening, for kan ikke sinke han når han allerede har gjennomført det at han har gjort :P

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»