Satans helvetes IOC

Svar
William_S

Re: Satans helvetes IOC

Legg inn av William_S »

Her må Uhrenholdt Jacobsen ta sin hatt og gå evt kastes av de som har valgt henne inn. Skandale!
https://www.dagbladet.no/studio/sportss ... ost=121736

Haha og de av dere som sier hun sa ja til russere men ikke Russland hahahaha piss meg i hue. Bolusjov et al er jo alle løpegutter for Kreml og de skjuler det ikke en gang

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 6:53 pm De eneste akseptable alternativene for russiske og belarussiske utøvere som vil konkurrere er som jeg ser det som følgende;
1) En enkel og smidig prosess der de kan bytte nasjonalitet og konkurrere for andre land.
2) De kan inngå i IOCs flyktninglag, med krav om at de da faktisk bosetter seg i andre land enn Russland og Belarus og ikke har kontakt eller får støtte fra sine tidligere land.
Eller 3: de kan "gjøre det godt igjen" og konkurrere for 🇺🇦 🙂
Helt ordinære nasjonsbytter er jeg heller ikke avvisende til sånn umiddelbart da de i så fall vraker krigsmakten!

Det må i alle fall gjennomføres på en måte som totalt avskjærer dem fra å assosieres med at det er russere/belarusere (så langt det lar seg gjøre i alle fall)
For disse signalene er nok et tegn- enten vi liker det eller ei, på at utøvere fra disse 2 nasjonene er på vei tilbake!

Var nytt for meg at jugoslaviske deltagere var på plass som uavhengige utøvere i 92 (og faktisk vant 3 medaljer)- så da blir det nok fort det samme med enkeltutøvere fra det helvetes nabolandet vårt.

Blir vel som i 92, at det blir enkeltutøvere- for de norske håndballjentenes sølv i det samme OL hadde ikke vært mulig om ikke Jugoslavia hadde blitt kastet ut fra håndballturneringen!


Helst skulle jeg ønske de fortsatt forble utestengt: får de delta, så skal de i alle fall ikke omtales som "russiske olympiske komitémedlemmer, russiske atleter el."- og utøvere som deltar på propaganda-show til Putin og/eller jevnlig hyller den samme mann kan også holde seg vekk sålenge ødeleggelsene i Ukraina fortsetter!

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Så var det jo også WADA/CAS som utestengte Russland fra 2020 og 2022, og som lagde reglene om flagg og navn og ikke IOC. I 2018 var det et helt nøytralt flagg for eksempel, og Bulsjunov var jo en av de som ble utestengt da.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Meget bra kronikk fra Welhaven i VG.

https://www.vg.no/sport/i/wAKd95/russer ... sk-opproer

Han setter ord på akkurat det jeg føler.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

IOC har selvfølgelig ikke snudd i denne saken uten å vite at de har støtte av utøvere, særforbund og nasjonale komiteer.
Det kommer nok til å bli diskusjon, men noe opprør kommer det ikke til å bli.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 6:53 pm
ms_8 skrev: tor jan 26, 2023 6:27 pm Mediene driver 1 ekkel form for uthenging her. For det første er det ikkje kun hennes personlege meininger, men dei ho representerer. For det andre er det blank løgn og sei at ho har sagt JA til Russland. Ho har sagt sannsynlegvis at det er ok at utøverer som ikkje er med i propaganda for Russland skal ha muligheiten til å være med i OL som nøytrale utøvere.

Eg har stor respekt for at folk kan ulike meininger i slike spørsmål og blir ganske provosert når mediene aktiv driver angrep mot den eine parten og ikkje ser at det finst nyanser i slike spørsmål.

Legg merke til korleis media aktiv promoterer at dette er JA til Russland. Sjølv om saken handler om at enkelte utøverer skal ha muligheit til å delta som nøytrale utøvere. Eg seier ikkje at det er rett, men Jacobsen og andre bør stå fritt til å kunne meine det utan at mediene driver eit kjør mot slike meininger.
Problemet er jo at alt dette snakket om "nøytrale utøvere" er og blir et dødt konsept som IOC har prøvd før og som Russland fint har misbrukt tidligere og der de generelt kan greit drite i en slik type sanksjon.

Som påpekt av andre, det er Russland som har brutt den olympiske freden hele 3 ganger, 2008, 2014 og nå i 2022. Det er de som har stått for organisert doping i en så stort stil at de uansett burde vært utestengt også det neste tiåret. At de atter en gang skal "inn i varmen" og da under samme konsept som vi vet de allerede har misbrukt uten problem i tidligere OL er og blir latterlig.

Problemet er at IOC presser på med en løsning, å konkurrere som "nøytrale utøvere", som alle vet Kreml vi misbruke internt og som selvsagt vil tas som stor seier for Russland, der de igjen vil komme opp med alternative som for alle tydelig at dette er russere som deltar og som fronter Russland og deres verdier på sportsscenen.

Alternativet om å kunne konkurrere som nøytrale utøvere må skrapes fullstendig av IOC og det burde også alle utøverrepresentantene fronte.

De eneste akseptable alternativene for russiske og belarussiske utøvere som vil konkurrere er som jeg ser det som følgende;
1) En enkel og smidig prosess der de kan bytte nasjonalitet og konkurrere for andre land.
2) De kan inngå i IOCs flyktninglag, med krav om at de da faktisk bosetter seg i andre land enn Russland og Belarus og ikke har kontakt eller får støtte fra sine tidligere land.

For det "nøytrale" alternativet har vi sett Russland allerede fint korruptere, og da er det hele meningsløst.
Helt enig at Russland har masse svin på skogen og at Russland gang på gang har satt idretten i ein dårleg lys. Eg er også helt enig at skal russiske utøvere få konkurrere så må det være etter ekstrem strenge regel og sterke konsekvenser om man ikkje følgjer dei. Eksempel fleire års utestengelse om man i ettertid bruker dette for å promotere Ukraine krigen eller feirer gullet med russiske statsledere.

Når det er sagt, så er Ikkje Russland tatt inn i varmen og eg forventer at IOC legger til grunn at det er utøverene som må dokumenterer at han eller hun ikkje er støttet av russiske myndigheter dersom dette skjer.

Sjølv synest eg saken er vanskeleg. På den eine siden føles det også ganske urettferdig at utøvere som Rublev ikkje får deltatt i OL. Samstundes som han har gått imot krigen. I tillegg til at idretten har alltid hatt som mål å skille mellom politikk og idrett. På den andre siden er det Russland og Kviterussland gjer grusomme og den beste måten å møte det på er fordømmelse i alle ledd. Også utestenge dei i idrett og kultur. Denne saken har uansett ingen vinnere

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

ms_8 skrev: tor jan 26, 2023 7:43 pm
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 6:53 pm
ms_8 skrev: tor jan 26, 2023 6:27 pm Mediene driver 1 ekkel form for uthenging her. For det første er det ikkje kun hennes personlege meininger, men dei ho representerer. For det andre er det blank løgn og sei at ho har sagt JA til Russland. Ho har sagt sannsynlegvis at det er ok at utøverer som ikkje er med i propaganda for Russland skal ha muligheiten til å være med i OL som nøytrale utøvere.

Eg har stor respekt for at folk kan ulike meininger i slike spørsmål og blir ganske provosert når mediene aktiv driver angrep mot den eine parten og ikkje ser at det finst nyanser i slike spørsmål.

Legg merke til korleis media aktiv promoterer at dette er JA til Russland. Sjølv om saken handler om at enkelte utøverer skal ha muligheit til å delta som nøytrale utøvere. Eg seier ikkje at det er rett, men Jacobsen og andre bør stå fritt til å kunne meine det utan at mediene driver eit kjør mot slike meininger.
Problemet er jo at alt dette snakket om "nøytrale utøvere" er og blir et dødt konsept som IOC har prøvd før og som Russland fint har misbrukt tidligere og der de generelt kan greit drite i en slik type sanksjon.

Som påpekt av andre, det er Russland som har brutt den olympiske freden hele 3 ganger, 2008, 2014 og nå i 2022. Det er de som har stått for organisert doping i en så stort stil at de uansett burde vært utestengt også det neste tiåret. At de atter en gang skal "inn i varmen" og da under samme konsept som vi vet de allerede har misbrukt uten problem i tidligere OL er og blir latterlig.

Problemet er at IOC presser på med en løsning, å konkurrere som "nøytrale utøvere", som alle vet Kreml vi misbruke internt og som selvsagt vil tas som stor seier for Russland, der de igjen vil komme opp med alternative som for alle tydelig at dette er russere som deltar og som fronter Russland og deres verdier på sportsscenen.

Alternativet om å kunne konkurrere som nøytrale utøvere må skrapes fullstendig av IOC og det burde også alle utøverrepresentantene fronte.

De eneste akseptable alternativene for russiske og belarussiske utøvere som vil konkurrere er som jeg ser det som følgende;
1) En enkel og smidig prosess der de kan bytte nasjonalitet og konkurrere for andre land.
2) De kan inngå i IOCs flyktninglag, med krav om at de da faktisk bosetter seg i andre land enn Russland og Belarus og ikke har kontakt eller får støtte fra sine tidligere land.

For det "nøytrale" alternativet har vi sett Russland allerede fint korruptere, og da er det hele meningsløst.
Helt enig at Russland har masse svin på skogen og at Russland gang på gang har satt idretten i ein dårleg lys. Eg er også helt enig at skal russiske utøvere få konkurrere så må det være etter ekstrem strenge regel og sterke konsekvenser om man ikkje følgjer dei. Eksempel fleire års utestengelse om man i ettertid bruker dette for å promotere Ukraine krigen eller feirer gullet med russiske statsledere.

Når det er sagt, så er Ikkje Russland tatt inn i varmen og eg forventer at IOC legger til grunn at det er utøverene som må dokumenterer at han eller hun ikkje er støttet av russiske myndigheter dersom dette skjer.

Sjølv synest eg saken er vanskeleg. På den eine siden føles det også ganske urettferdig at utøvere som Rublev ikkje får deltatt i OL. Samstundes som han har gått imot krigen. I tillegg til at idretten har alltid hatt som mål å skille mellom politikk og idrett. På den andre siden er det Russland og Kviterussland gjer grusomme og den beste måten å møte det på er fordømmelse i alle ledd. Også utestenge dei i idrett og kultur. Denne saken har uansett ingen vinnere
Jeg har også sympati med utøvere som er mot krigen.

Men her står vi i en situasjon der ukrainske idrettsutøvere dør langs frontlinja, og Russland vil melke denne beslutningen for det den er verdt.

«Verden anerkjenner vår kamp» kommer mantraet til å bli. Konsekvensene av dette kan bli grusomme for Ukraina.

Idrett er storpolitikk. Det må vi bare innse. Og slik det står nå bifaller den olympiske komite Russlands krig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Linn Svahn (23) sier hun er klar til å droppe VM i Planica om IOCs nye standpunkt åpner for et russisk comeback i langrennssporten.
————

Topp!

Her må norske utøvere henge seg på de svenske som tar et tydelig standpunkt.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

På tide at folk dropper floskelen "politikk og idrett skal ikke blandes".
Det var ikke tilfeldig at Putin linet opp gullvinnerne fra Beijing-OL, med Z på jakka, i det storstilte krigspropaganda-showet rett etter invasjonen. Her skulle diktatoren sole seg i glansen.

Idrett er politikk, særlig i Russland.

Bilde

anbessa

Legg inn av anbessa »

Jeg applauderer forslaget. Utøvere bør få delta under nøytralt flagg. Om det er russere, marokkanere eller myanmarere.

lund

Legg inn av lund »

To ting man kan droppe. Å argumentere for at idrett og politikk ikke må blandes (det er i praksis umulig på så enormt mange plan). Og man kan droppe nøytrale flagg. Det er fullstendig meningsløst all den tid alle vet hvor man faktisk kommer fra.

lund

Legg inn av lund »

ms_8 skrev: tor jan 26, 2023 6:27 pm
DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 6:15 pm
Justice 97 skrev: tor jan 26, 2023 6:05 pm Satans helvetes Uhrenholdt Jackobsen?

Kilder til NRK: Jacobsen tok til orde for Russland-retur i IOC-møte. Den norske utøverkomiteens leder, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, skal ha tatt til orde for inkludering av russiske og belarusiske utøvere under et møte med Den internasjonale olympiske komité. Det får NRK opplyst fra flere kilder.
Hun er ødelagt av IOC-sykdom, antar jeg er Saltvedts analyse. Selv synes jeg det er sympatisk at utøverne vil at gode mennesker/utøvere i verdens verste regimer skal få være med - enten det er diktaturer, som vi har ganske mange av, krigsmakter eller hva det skulle være.

Ser at Dagbladet har overskriften: "Sa ja til Russland" - vel, det stemmer vel ikke helt, hun sa ja til russere. Det er jo noe annet...
Mediene driver 1 ekkel form for uthenging her. For det første er det ikkje kun hennes personlege meininger, men dei ho representerer. For det andre er det blank løgn og sei at ho har sagt JA til Russland. Ho har sagt sannsynlegvis at det er ok at utøverer som ikkje er med i propaganda for Russland skal ha muligheiten til å være med i OL som nøytrale utøvere.

Eg har stor respekt for at folk kan ulike meininger i slike spørsmål og blir ganske provosert når mediene aktiv driver angrep mot den eine parten og ikkje ser at det finst nyanser i slike spørsmål.

Legg merke til korleis media aktiv promoterer at dette er JA til Russland. Sjølv om saken handler om at enkelte utøverer skal ha muligheit til å delta som nøytrale utøvere. Eg seier ikkje at det er rett, men Jacobsen og andre bør stå fritt til å kunne meine det utan at mediene driver eit kjør mot slike meininger.
En god tanke i prinsippet, men i praksis vil det jo aldri bli sånn. Samtlige russiske eller "nøytrale" utøvere som deltar som ikke aktivt har tatt avstand fra regimet vil jo selvsagt bli brukt svært aktivt av regimet i propagandaøyemed.

lund

Legg inn av lund »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 6:53 pm
ms_8 skrev: tor jan 26, 2023 6:27 pm Mediene driver 1 ekkel form for uthenging her. For det første er det ikkje kun hennes personlege meininger, men dei ho representerer. For det andre er det blank løgn og sei at ho har sagt JA til Russland. Ho har sagt sannsynlegvis at det er ok at utøverer som ikkje er med i propaganda for Russland skal ha muligheiten til å være med i OL som nøytrale utøvere.

Eg har stor respekt for at folk kan ulike meininger i slike spørsmål og blir ganske provosert når mediene aktiv driver angrep mot den eine parten og ikkje ser at det finst nyanser i slike spørsmål.

Legg merke til korleis media aktiv promoterer at dette er JA til Russland. Sjølv om saken handler om at enkelte utøverer skal ha muligheit til å delta som nøytrale utøvere. Eg seier ikkje at det er rett, men Jacobsen og andre bør stå fritt til å kunne meine det utan at mediene driver eit kjør mot slike meininger.
Problemet er jo at alt dette snakket om "nøytrale utøvere" er og blir et dødt konsept som IOC har prøvd før og som Russland fint har misbrukt tidligere og der de generelt kan greit drite i en slik type sanksjon.

Som påpekt av andre, det er Russland som har brutt den olympiske freden hele 3 ganger, 2008, 2014 og nå i 2022. Det er de som har stått for organisert doping i en så stort stil at de uansett burde vært utestengt også det neste tiåret. At de atter en gang skal "inn i varmen" og da under samme konsept som vi vet de allerede har misbrukt uten problem i tidligere OL er og blir latterlig.

Problemet er at IOC presser på med en løsning, å konkurrere som "nøytrale utøvere", som alle vet Kreml vi misbruke internt og som selvsagt vil tas som stor seier for Russland, der de igjen vil komme opp med alternative som for alle tydelig at dette er russere som deltar og som fronter Russland og deres verdier på sportsscenen.

Alternativet om å kunne konkurrere som nøytrale utøvere må skrapes fullstendig av IOC og det burde også alle utøverrepresentantene fronte.

De eneste akseptable alternativene for russiske og belarussiske utøvere som vil konkurrere er som jeg ser det som følgende;
1) En enkel og smidig prosess der de kan bytte nasjonalitet og konkurrere for andre land.
2) De kan inngå i IOCs flyktninglag, med krav om at de da faktisk bosetter seg i andre land enn Russland og Belarus og ikke har kontakt eller får støtte fra sine tidligere land.

For det "nøytrale" alternativet har vi sett Russland allerede fint korruptere, og da er det hele meningsløst.
Amen.

lund

Legg inn av lund »

lok1 skrev: tor jan 26, 2023 7:33 pm Så var det jo også WADA/CAS som utestengte Russland fra 2020 og 2022, og som lagde reglene om flagg og navn og ikke IOC. I 2018 var det et helt nøytralt flagg for eksempel, og Bulsjunov var jo en av de som ble utestengt da.
Bolshunov utestengt da? Den skjønte jeg ikke helt.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

lund skrev: tor jan 26, 2023 8:59 pm
lok1 skrev: tor jan 26, 2023 7:33 pm Så var det jo også WADA/CAS som utestengte Russland fra 2020 og 2022, og som lagde reglene om flagg og navn og ikke IOC. I 2018 var det et helt nøytralt flagg for eksempel, og Bulsjunov var jo en av de som ble utestengt da.
Bolshunov utestengt da? Den skjønte jeg ikke helt.
Nei, mente ofc Ustiugov

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Jeg finner det meget skuffende at mange folk her er positive til IOC sitt utspill.

Konkurrere som nøytrale, kiss my ass, Putins propaganda maskineri vil gå på høygir hvis dette blir implementert.

Det signaliserer jo også at IOC og deres støttespillere tydeligvis ikke ser på russernes angrep på Ukraina som stort verre enn dopingen de allerede er ”utestengt” for.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Begynner å lukte svidd av NRKs sportsredaksjon her...

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... deltagelse

lund

Legg inn av lund »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:11 pm Begynner å lukte svidd av NRKs sportsredaksjon her...

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... deltagelse
Hvorfor det? Kan faktisk ikke helt se hva de har sagt som de ikke har dekning for.

Fakta

Legg inn av Fakta »

Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Det AUJ serverer her er det reneste piss
"– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, sier Jacobsen til NRK."

At hun i det hele tatt begynner å dra inn menneskerettighet rundt dette er og blir tøvet og vitner om at hun ikke forstår verdenssamfunnets reaksjoner mot Russland, hvordan Russland bruker idretten i sin propaganda eller meningen bak ulike former for sanksjoner. Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...

Igjen, alle voksne mennesker må forstå at selvsagt kan en utøver med et gitt pass bli utestengt fra å konkurrere når de velger å representere en nasjon som enten er i en aktiv angrepskrig og/eller har stått bak et storstilt organisert dopingsystem.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Tåle hva da - hets fordi folk leser overskrifter og ikke forstår NRKs mildest talt tydelige vinkling for å sette henne i et dårlig lys? Det er langt fra balansert journalistikk. Det er å hausse opp en vanskelig diskusjon, som hun jo selv sier.

Skal man nekte utøvere med bestemte pass å delta fordi de kan brukes i "propaganda", det har jo utøvere og kjendiser blitt brukt til under de aller fleste regimer.....

Et offentlig ordskifte er bra - men inne grøftegraving og usakligheter, spekulative overskrifter og grunne analyser med oppblåst patos som denne Saltvedt og gjengen holder på med.

lund

Legg inn av lund »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:17 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Det AUJ serverer her er det reneste piss
"– Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass. Det er også brudd på menneskerettighetene. Det jeg har gjort er å ta til orde for en diskusjon, sier Jacobsen til NRK."

At hun i det hele tatt begynner å dra inn menneskerettighet rundt dette er og blir tøvet og vitner om at hun ikke forstår verdenssamfunnets reaksjoner mot Russland, hvordan Russland bruker idretten i sin propaganda eller meningen bak ulike former for sanksjoner. Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...
Hun møter for øvrig seg selv meget kraftig i døren her:
https://www.vg.no/sport/i/e30yM/astrid- ... or-oslo-ol

Fakta

Legg inn av Fakta »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:19 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Tåle hva da - hets fordi folk leser overskrifter og ikke forstår NRKs mildest talt tydelige vinkling for å sette henne i et dårlig lys? Det er langt fra balansert journalistikk. Det er å hausse opp en vanskelig diskusjon, som hun jo selv sier.

Skal man nekte utøvere med bestemte pass å delta fordi de kan brukes i "propaganda", det har jo utøvere og kjendiser blitt brukt til under de aller fleste regimer.....

Et offentlig ordskifte er bra - men inne grøftegraving og usakligheter, spekulative overskrifter og grunne analyser med oppblåst patos som denne Saltvedt og gjengen holder på med.
Vinklingen til NRK viser seg å være helt på sin plass. AUJ sine argumenter om å slippe inn russiske atlere med å vise til håpløse ting som visstnok diskriminering og brudd på menneskerettigheter viser at hun er enda mer blåst enn det NRKs artikler fikk henne til å fremstå. Det er og blir et helt skammelig forsvar for å "åpne en diskusjon"...

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:17 pm Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...

Igjen, alle voksne mennesker må forstå at selvsagt kan en utøver med et gitt pass bli utestengt fra å konkurrere når de velger å representere en nasjon som enten er i en aktiv angrepskrig og/eller har stått bak et storstilt organisert dopingsystem.
Fortell meg gjerne hvordan russiske utøvere kan velge å representere noen andre nå? Det hadde jo for øvrig vært en artig tanke, la russiske utøvere få asyl. For et stafettlag det hadde blitt med Klæbo og Bulsjunov!

Og russiske utøvere ble jo ikke tuppet ut av OL? Enkelte norske politikere ville jo ha en blanket ban der også, men de deltok altså i OL både i 2018, 2020 og i 2022.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:24 pm
DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:19 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Tåle hva da - hets fordi folk leser overskrifter og ikke forstår NRKs mildest talt tydelige vinkling for å sette henne i et dårlig lys? Det er langt fra balansert journalistikk. Det er å hausse opp en vanskelig diskusjon, som hun jo selv sier.

Skal man nekte utøvere med bestemte pass å delta fordi de kan brukes i "propaganda", det har jo utøvere og kjendiser blitt brukt til under de aller fleste regimer.....

Et offentlig ordskifte er bra - men inne grøftegraving og usakligheter, spekulative overskrifter og grunne analyser med oppblåst patos som denne Saltvedt og gjengen holder på med.
Vinklingen til NRK viser seg å være helt på sin plass. AUJ sine argumenter om å slippe inn russiske atlere med å vise til håpløse ting som visstnok diskriminering og brudd på menneskerettigheter viser at hun er enda mer blåst enn det NRKs artikler fikk henne til å fremstå. Det er og blir et helt skammelig forsvar for å "åpne en diskusjon"...
Drøyt å kalle en toppidrettsutøver med mange år i rampelyset, lang erfaring, bredt kontaktnett, med oppturer og nedturer, og legetudannelse på toppen for "blåst".

Men men, det er vel dette nivået man ønsker å legge opp til. NRK - som for noen dager siden skrytte sånn av at de skal sende OL igjen. En smule ironisk. Regner med man stenger ute Kina, Iran og en haug andre land innen den tid, hvis dette fortsetter...

... og da er jo det ikke noe OL igjen.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:19 pm
Bjørn Torgeir skrev: tor jan 26, 2023 11:10 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kEQ8 ... a0d0f3b2d5

Selvsagt kjipt for AUJ, men det mener jeg faktisk at hun må tåle. Som flere er inne på så er det flere eksempler på at disse utøvere brukes direkte i krigspropaganda. Og ved å åpne for retur til konkurranse, uansett hvilket flagg det vil skje under er å åpne for mer slik propaganda for russiske utøvere med ferske medaljer på brystet.

AUJ representerer flere enn seg selv, og således kan kritikk føles urettferdig (gitt at hennes innspill i denne debatten faktisk er basert på de meningene hun har samlet inn fra flere enn seg selv), men som representant er det hennes oppgave å ta i mot slik kritikk og formidle den videre til utøverne hun representerer.

At dette kommer opp i lyset er bare bra, og AUJ burde ønske et offentlig ordskifte velkommen.
Tåle hva da - hets fordi folk leser overskrifter og ikke forstår NRKs mildest talt tydelige vinkling for å sette henne i et dårlig lys? Det er langt fra balansert journalistikk. Det er å hausse opp en vanskelig diskusjon, som hun jo selv sier.

Skal man nekte utøvere med bestemte pass å delta fordi de kan brukes i "propaganda", det har jo utøvere og kjendiser blitt brukt til under de aller fleste regimer.....

Et offentlig ordskifte er bra - men inne grøftegraving og usakligheter, spekulative overskrifter og grunne analyser med oppblåst patos som denne Saltvedt og gjengen holder på med.
Nrk uttaler selv at de har forsøkt å få AUJ i tale i lang tid. Jeg vil anta st det betyr en del dager. At hun ikke prioriterer å svare for å nyansere saken, kanskje for å håpe at det ikke blir en sak må hun ta på en kappe. Hun dytter også sin flotte samfunnskritiske jobb foran seg. Men nå har hun en gang tatt dette vervet, og hvis hun ikke har kapasitet til å svare på kritikk som følger av det hun foretar seg i dette vervet så har hun kanskje ikke kapasitet til å ha det?

Fakta

Legg inn av Fakta »

lok1 skrev: tor jan 26, 2023 11:27 pm
Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:17 pm Var det AUJ øyne brudd på menneskerettighetene at Russland ble tuppet ut av OL pga doping også? Herregud hvor blåst hun fremstår med et slikt "forsvar"...

Igjen, alle voksne mennesker må forstå at selvsagt kan en utøver med et gitt pass bli utestengt fra å konkurrere når de velger å representere en nasjon som enten er i en aktiv angrepskrig og/eller har stått bak et storstilt organisert dopingsystem.
Fortell meg gjerne hvordan russiske utøvere kan velge å representere noen andre nå? Det hadde jo for øvrig vært en artig tanke, la russiske utøvere få asyl. For et stafettlag det hadde blitt med Klæbo og Bulsjunov!

Og russiske utøvere ble jo ikke tuppet ut av OL? Enkelte norske politikere ville jo ha en blanket ban der også, men de deltok altså i OL både i 2018, 2020 og i 2022.
De kan flytte ut av landet og konkurrere for andre nasjoner, som f.eks. er tilfellet med syklisten Pavel Sivakov som byttet til Frankrike våren 2022. Som jeg nevner, har man veldig mye omtanke for enkeltutøvere så bør IOC heller jobbe for at de lettere kan registreres og konkurrere for en annen nasjon. Eller som også nevnt, de kan registrere seg som flyktninger og konkurrere under IOC sitt eget flyktninglag. Da slipper man f.eks. at Russland gjør som tidligere og lar russiske utøvere konkurrere under en felles tropp med russiske farger på drakter, russiske støtteapparat m.m. Da vil disse flyktningene måtte konkurrere under IOC sine felles drakter og felles flag.

Og jo, Russland ble tuppet ut av OL, da de ble dømt av WADA og det russiske forbundet utestengt av OL. IOC sin tabbe var at man åpnet for nøytrale utøvere som konkurrere i russiske farger, med det helt vanlige russiske støtteapparatet og som fikk stå på pallen mens Tchaikovsky ble spilt, og som senere Putin paraderte etter Beijing-OL.

lund

Legg inn av lund »

Har forstått ikke skjønt hva det er som er så galt med det NRK skriver. Ser de får støtte fra Samuelssons versjon også.

Fakta

Legg inn av Fakta »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 11:29 pm
Drøyt å kalle en toppidrettsutøver med mange år i rampelyset, lang erfaring, bredt kontaktnett, med oppturer og nedturer, og legetudannelse på toppen for "blåst".

Men men, det er vel dette nivået man ønsker å legge opp til. NRK - som for noen dager siden skrytte sånn av at de skal sende OL igjen. En smule ironisk. Regner med man stenger ute Kina, Iran og en haug andre land innen den tid, hvis dette fortsetter...

... og da er jo det ikke noe OL igjen.
Selvsagt kan man være en høyt utdannet person og likevel fremstå rimelig blåst. Det har vi en ekstrem lang rekke av eksempler på (urovekkende mange politikkere faller inn under den kategorien). Og man fremstår helt ekstremt blåst når man begynner å snakke om diskriminering og menneskerettighetsbrudd når en nasjon (og dermed utøvere som velger å konkurrere for denne nasjonen) både kjører en aggressiv krig og har blitt utestengt fra å OL pga organisert doping.

Da skjønner man ikke sanksjonene og hvordan idretten brukes. For det er jo veldig tydelig at Russlands utestengelse og siden mulighet til å konkurrere som "nøytrale " ble misbrukt av Russland de to siste OL. Da blir det helt meningsløst å begynne å snakke om Palestina/Israel eller hva som eks-Jugoslavere drev med på 90-tallet.

Igjen, å begynne å trekke inne andre nasjoner i denne diskusjonen, styrker ikke akkurat dine argumenter, det bare viser at du ikke har noe å komme med. Kina er ikke utestengt fra IOC, så begynne å bruke de som et bevis på hvordan russiske atlerer burde behandles er like tøvete som det AUJ kommer med av oppgulp.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Fakta skrev: tor jan 26, 2023 11:37 pm Og jo, Russland ble tuppet ut av OL, da de ble dømt av WADA og det russiske forbundet utestengt av OL. IOC sin tabbe var at man åpnet for nøytrale utøvere som konkurrere i russiske farger, med det helt vanlige russiske støtteapparatet og som fikk stå på pallen mens Tchaikovsky ble spilt, og som senere Putin paraderte etter Beijing-OL.
Det er CAS som dømmer, og det var de som åpnet opp for nøytrale lag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»