Katalog over bebolige eksoplaneter med eller uten liv.

Svar
Brukeravatar
HB4596
Sted: Østlandet

Re: Katalog over bebolige eksoplaneter med eller uten liv.

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: søn sep 29, 2024 6:17 pm
Fred ville muligens ha hatt litt problemer med å forsvare "Steady State"-hypotesen (joda, jeg er klar over at den kanskje ble ansett som en teori) i dag. Når det gjelder aminosyrer, kan du jo kikke litt på Miller-Urey-eksperimentet i 1953 - og sjekke både maursyre, alkohol i tillegg - og hvor både aminosyrer, maursyre og alkohol er funnet. Men poenget mitt var egentlig at HVOR skal man trekke grensen mellom kjemi og biologi?

Mvh

BE
som riktignok aldri har smakt interstellar alkohol - er den over 100%, tro?

Ble fortalt en gang i ungdomstiden at det eksperimentet hadde slått feil. De hadde vel kanskje andre kriterierer den gangen? Ikke for det, jeg hevder ikke at Fred har rett i at livet oppsto utenfor vår atmosfære, men det var vært en titt på hans teori.

Miller-Urey-eksperimentet i seg selv er interresant det au. Jeg plukker opp i mer moderne tider at det hevdes var atmosfæresammensetningen ikke helt jordisk. Noe jeg kan være helt enig i. Jeg tipper at jordens atmosfære opprinnelige var lang mer lik Venus atmosfære. En hærlig tjukk atmosfære bestående av CO₂(~80%), vann(~10), SO₂(5%) og N₂(5%). Ikke ta disse tallene for god fisk da det er mine teorier om (s)ursuppe, og ikke basisk.

Kort om min teori om atmosfæren:
Hydrogen i fri tilstand kan neppe eksistere da de formelig flyr ut av den langt tykkere massen. Etterhvert som livet tar til, av en eller annen merkelig grunn skjer nettopp det, så øker oksygennivået. Karbon bindes til kullagene vi nå graver opp. Svovel binder seg med kalsium og danner gipslagene. Oksygenet reagerer med jern og en rekke andre forbindelser. Så til slutt har vi en langt tynnere atmosfære bestående for det meste av nitrogen(78%) og oksygen(21%). Vi har aldri hatt en så tynn atmosfære som nå. (avsporing: når de selvutnevnte "klimaforskerne" skriker om CO₂-nivået så ler jeg.)

Grensen mellom liv og røre ... eh biologi og kjemi er visstnok at biologiske molekyer er i stand til å reprodusere seg selv... på en eller annen måte.... visstnok da..

Vedrørende interstellar alkohol, så er min mening at den er sikkert god hvis den innholder en del røyksmak.

MVH

C₂H₅OH uten røk.

Brukeravatar
BlackEagle
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: man sep 30, 2024 8:07 pm
Hydrogen i fri tilstand kan neppe eksistere da de formelig flyr ut av den langt tykkere massen. Etterhvert som livet tar til, av en eller annen merkelig grunn skjer nettopp det, så øker oksygennivået.

MVH

C₂H₅OH uten røk.
Njaaa. Nå ser det vel ut til at det var liv her i nærmere TO TUSEN MILLIONER ÅR før det ble så mye oksygen at noen tok seg nær av det, da.

Mvh

BE
som sper på med litt hvitvin i dag

Brukeravatar
HB4596
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: søn okt 06, 2024 5:14 pm
HB4596 skrev: man sep 30, 2024 8:07 pm
Hydrogen i fri tilstand kan neppe eksistere da de formelig flyr ut av den langt tykkere massen. Etterhvert som livet tar til, av en eller annen merkelig grunn skjer nettopp det, så øker oksygennivået.

MVH

C₂H₅OH uten røk.
Njaaa. Nå ser det vel ut til at det var liv her i nærmere TO TUSEN MILLIONER ÅR før det ble så mye oksygen at noen tok seg nær av det, da.

Mvh

BE
som sper på med litt hvitvin i dag
Ja du tok meg der.

Vel, noe forbrukte oksygenet i to milloner tusen år før det økte en del.
Med en gang det ble litt oksygen i luft/vann så tok stålet seg av det og dannet litt rust.
Ja vi har noen osygenholdige rustne lag på jorden også.

mvh

HB som foretrekker litt alkohol i stedet for rust i blodet.

Svar