VM-Match 2021

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Re: VM-Match 2021

Legg inn av Enzino »

Sesse i 5,62. 6 forskjellige trekk med vinnende fordel. Dette må da gå mot en ny seier.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Litt bekymret over at Carlsen bruker såpass mye tid, det kan jo ikke være så enkelt da....

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nepo gikk fra gi bort en bonde til å gjøre tre dårlige trekk til. Det er kollaps.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Noen flere som opplever dette som et aldri så lite antiklimaks? Nepo burde få gjøre det b5 trekket om igjen.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Nepo går ned med mann og mus her ja, sånn kan man ikke spille mot Carlsen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tari og Hammer viser hvor lett vinst det her er, kommer til å være over kjapt.

Litt kjedelig for dramaet, nå er jo spørsmålet mer om hvor mange partier denne VM-kampen blir.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

GoingKronos skrev: søn des 05, 2021 4:49 pm Tari og Hammer viser hvor lett vinst det her er, kommer til å være over kjapt.

Litt kjedelig for dramaet, nå er jo spørsmålet mer om hvor mange partier denne VM-kampen blir.
Kan bli som jeg spekulerte, at Magnus øker ratingen sin og utligner innbyrdes mot Nepo i løpet av matchen.

12dd

Legg inn av 12dd »

Nesten respektløst av Nepo å holde dette gående.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

12dd skrev: søn des 05, 2021 5:11 pm Nesten respektløst av Nepo å holde dette gående.
Akkurat nå ser det ut som om det er Carlsen som holder det gående, litt rart at han bruker så lang tid på dette.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Hva er det Magnus tenker på nå?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Sodajr skrev: søn des 05, 2021 5:19 pm Hva er det Magnus tenker på nå?
Han skal gjøre det vakrest mulig :)

12dd

Legg inn av 12dd »

sertono skrev: søn des 05, 2021 5:18 pm
12dd skrev: søn des 05, 2021 5:11 pm Nesten respektløst av Nepo å holde dette gående.
Akkurat nå ser det ut som om det er Carlsen som holder det gående, litt rart at han bruker så lang tid på dette.
I følge Caruana så gjør han det rette. Plutselig gjør han en kjempeblemme og havner i evigsjakk. Pluss at han sikkert har litt nerver for å drite seg ut og da bruker han tiden godt. Men han er såpass god at han sikkert kan sjekke alt 10 ganger og bruke brøkdelen av tiden.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Der var det over!

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Nå er jeg spent på hva Nepo finner på til neste parti. Ruy Lopez kan han glemme. Jeg blir ikke overrasket om han spiller konge gambit.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

1800-2000 er jo en ganske god rating. Kaveh Rashidi hevdet han hadde det. Umiddelbart så syntes jeg hans kommentarer ikke var så veldig mye bedre enn det jeg ville kommet med, med min beskjedne rating på 1300 på chess.com!!!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Hahaha, Magnus vinner analysene også over Nepo på pressekonferransen :)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Maurice Ashley totalslakter Nepo (3:45:30 ut i klippet)


Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

bønna1/2 skrev: ons des 01, 2021 11:24 pm
GoingKronos skrev: ons des 01, 2021 3:14 pm Nepo tenker kanskje at hans beste sjanse er å vinne i hurtigsjakk, men før eller senere må vel Magnus bryte igjennom med hvitt.
Vi går for den. To hvitpartier i helgen, og han har vel hvit i siste?
Jepp. Vi går for den.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

sertono skrev: søn des 05, 2021 6:40 pm Maurice Ashley totalslakter Nepo (3:45:30 ut i klippet)
Man forstår jo hvorfor mange spillere ser ut til å mislike han sterkt, Magnus må jo innimellom virkelig ta seg sammen for å ikke vise direkte avsky for han. Og man får jo litt feeling av at han er en pompøs og respektløs fyr som tross alt er en ganske så middelmådig sjakkspiller, slike kan jo være riktig så irriterende.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

GoingKronos skrev: søn des 05, 2021 10:54 pm
sertono skrev: søn des 05, 2021 6:40 pm Maurice Ashley totalslakter Nepo (3:45:30 ut i klippet)
Man forstår jo hvorfor mange spillere ser ut til å mislike han sterkt, Magnus må jo innimellom virkelig ta seg sammen for å ikke vise direkte avsky for han. Og man får jo litt feeling av at han er en pompøs og respektløs fyr som tross alt er en ganske så middelmådig sjakkspiller, slike kan jo være riktig så irriterende.
Kommer alltid på denne når han begynner å ramse opp computervarianter


Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Nå lages det et narrativ om at Nepo ikke er god nok, og da mister man så mange andre poeng:
-De første 7 partiene fra Nepo var såpass gode at han trolig hadde ledet eller vært likt mot alle andre enn Magnus.
-Vinner du kandidat-turneringen så har du mildt sagt fortjent plassen, Korona-pause eller ikke. Magnus måtte gjennom den for å komme seg dit han er i dag, og det må alle andre også.
-Magnus holder fortsatt et ekstremt høyt nivå
-Stillingen nå kan også føre til mer underholdende sjakk i de resterende partiene.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: Man forstår jo hvorfor mange spillere ser ut til å mislike han sterkt, Magnus må jo innimellom virkelig ta seg sammen for å ikke vise direkte avsky for han. Og man får jo litt feeling av at han er en pompøs og respektløs fyr som tross alt er en ganske så middelmådig sjakkspiller, slike kan jo være riktig så irriterende.
Ja, Maurice snakker rett fra levra, fra ham kan det komme mye dritt.

Caruana var også ganske "stor i kjeften" i går noe Nakamura fikk med seg, han holder på å le seg ihjel av klippet hvor Caruana sier at en 2300 spiller kunne ha spilt bedre enn Nepo. (fra 1:53:57)


storpeder

Legg inn av storpeder »

GoingKronos skrev: søn des 05, 2021 10:54 pm
sertono skrev: søn des 05, 2021 6:40 pm Maurice Ashley totalslakter Nepo (3:45:30 ut i klippet)
Man forstår jo hvorfor mange spillere ser ut til å mislike han sterkt, Magnus må jo innimellom virkelig ta seg sammen for å ikke vise direkte avsky for han. Og man får jo litt feeling av at han er en pompøs og respektløs fyr som tross alt er en ganske så middelmådig sjakkspiller, slike kan jo være riktig så irriterende.
Hvorfor du kaller en som spiller VM-match for en middelmådig sjakkspiller må du nesten utdype. Alle spillere gjør tabber, og her var det også et bakteppe mtp. fredagens parti. Magnus gjorde en minst like stor blunder som dette i et av partiene mot Anand, hvor Anand svarte med å tabbe seg ut i retur:
https://www.aftenposten.no/sport/sjakk/ ... siden-1937

Nå følger jeg ikke så godt med på hva som skjer utenfor sjakkbrettet for øvrig, er Nepo sterkt mislikt av både øvrige spillere og Magnus? Trodde han var det nærmeste en venn for Magnus blant øvrige toppspillere.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

storpeder skrev: Hvorfor du kaller en som spiller VM-match for en middelmådig sjakkspiller må du nesten utdype. Alle spillere gjør tabber, og her var det også et bakteppe mtp. fredagens parti. Magnus gjorde en minst like stor blunder som dette i et av partiene mot Anand, hvor Anand svarte med å tabbe seg ut i retur:
https://www.aftenposten.no/sport/sjakk/ ... siden-1937

Nå følger jeg ikke så godt med på hva som skjer utenfor sjakkbrettet for øvrig, er Nepo sterkt mislikt av både øvrige spillere og Magnus? Trodde han var det nærmeste en venn for Magnus blant øvrige toppspillere.
Du misforstår, GoingKronos snakker om Maurice Ashley, ikke Nepo. (se klippet)

storpeder

Legg inn av storpeder »

sertono skrev: man des 06, 2021 8:15 am Du misforstår, GoingKronos snakker om Maurice Ashley, ikke Nepo. (se klippet)
Whoops! Ja, ser det nå. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det åpenbare.

GoingKronos skrev: søn des 05, 2021 10:54 pm
sertono skrev: søn des 05, 2021 6:40 pm Maurice Ashley totalslakter Nepo (3:45:30 ut i klippet)
Man forstår jo hvorfor mange spillere ser ut til å mislike han sterkt, Magnus må jo innimellom virkelig ta seg sammen for å ikke vise direkte avsky for han. Og man får jo litt feeling av at han er en pompøs og respektløs fyr som tross alt er en ganske så middelmådig sjakkspiller, slike kan jo være riktig så irriterende.
:oops:
Synd for meg at man ikke kan slette egne innlegg i ettertid, litt av en blunder fra min side. Jeg tenkte sikkert utgangspunktet var at du var enig i at Nepo fortjente slakt. Her må jeg bare legge meg flat!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PowersIave skrev: man des 06, 2021 12:04 am
GoingKronos skrev: søn des 05, 2021 10:54 pm
sertono skrev: søn des 05, 2021 6:40 pm Maurice Ashley totalslakter Nepo (3:45:30 ut i klippet)
Man forstår jo hvorfor mange spillere ser ut til å mislike han sterkt, Magnus må jo innimellom virkelig ta seg sammen for å ikke vise direkte avsky for han. Og man får jo litt feeling av at han er en pompøs og respektløs fyr som tross alt er en ganske så middelmådig sjakkspiller, slike kan jo være riktig så irriterende.
Kommer alltid på denne når han begynner å ramse opp computervarianter

Denne har jeg faktisk ikke sett før. Nydelig av Carlsen!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Team Ingebrigtsen skrev: man des 06, 2021 7:46 am Nå lages det et narrativ om at Nepo ikke er god nok, og da mister man så mange andre poeng:
-De første 7 partiene fra Nepo var såpass gode at han trolig hadde ledet eller vært likt mot alle andre enn Magnus.
-Vinner du kandidat-turneringen så har du mildt sagt fortjent plassen, Korona-pause eller ikke. Magnus måtte gjennom den for å komme seg dit han er i dag, og det må alle andre også.
-Magnus holder fortsatt et ekstremt høyt nivå
-Stillingen nå kan også føre til mer underholdende sjakk i de resterende partiene.
Veldig enig i dette. Nepo er helt oppe blant de i sjiktet under Carlsen. Han er også en mer underholdende spiller enn Caruana og Ding imo. Men det er god mulig at spillestilen hans passer bedre for en kandidatturnering enn en VM-match.

Nepo hadde litt flyt i kandidatturneringen, men det har strengt tatt alle som vinner verdens tøffeste turnering. Nå begynner det å bli ganske lenge siden så mange har kanskje glemt det. Men Carlsen hadde griseflyt i 2013 da han vant den selv, hvor han rotet seg helt bort i siste runde med hvite brikker mot Peter Svidler (han hadde visstnok ikke sovet på 3 netter før siste partiet pga. presset og nerver), men ble reddet av at Kramnik rotet seg tilsvarende bort mot Ivanchuck i et parti som ble avsluttet etter Carlsens tap.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: man des 06, 2021 8:59 am Jeg tenkte sikkert utgangspunktet var at du var enig i at Nepo fortjente slakt. Her må jeg bare legge meg flat!
Det er utvilsomt et fryktelig trekk (fulgt opp av flere unøyaktigheter), men jeg syns slakten ble vel voldsom. Jeg forstår jo at mediene skal være tabloide og skape overskrifter, men alle sjakkspillere gjør fra tid til annen tabber uten at man skal sable de ned. Og det er litt komisk at man går fra at langsjakk er så kjedelig for at det alltid blir remis til å nærmest være frustrert over at Magnus vinner for lett.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Enzino skrev: man des 06, 2021 9:33 am Nepo hadde litt flyt i kandidatturneringen, men det har strengt tatt alle som vinner verdens tøffeste turnering. Nå begynner det å bli ganske lenge siden så mange har kanskje glemt det. Men Carlsen hadde griseflyt i 2013 da han vant den selv, hvor han rotet seg helt bort i siste runde med hvite brikker mot Peter Svidler (han hadde visstnok ikke sovet på 3 netter før siste partiet pga. presset og nerver), men ble reddet av at Kramnik rotet seg tilsvarende bort mot Ivanchuck i et parti som ble avsluttet etter Carlsens tap.
Jepp, kandidat-turneringen er en helt brutal turnering å vinne, du møter de 7 beste andre utfordrerne. Og med 2 partier mot hver av de, så er man mildt sagt en fortjent vinner når man går til topps der.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

GoingKronos skrev: man des 06, 2021 10:25 am
Det er utvilsomt et fryktelig trekk (fulgt opp av flere unøyaktigheter), men jeg syns slakten ble vel voldsom. Jeg forstår jo at mediene skal være tabloide og skape overskrifter, men alle sjakkspillere gjør fra tid til annen tabber uten at man skal sable de ned. Og det er litt komisk at man går fra at langsjakk er så kjedelig for at det alltid blir remis til å nærmest være frustrert over at Magnus vinner for lett.
Dette er vel kjernen i problemstillingen. At Carlsen rett og slett er litt for god for resten av feltet. Enten må motstanderen spille solid på grensen til passivt mot ham (som Caruana og Karjakin) og da blir det ekstremt mange remiser, eller så risikerer man slik Nepo har gjort og da blir det gjort feil på begge sider (ref. parti 6). Men da er det jo slik at dels gjøres det normalt flere og større feil fra den som ikke er Carlsen, pluss at Carlsen er flinkere til å utnytte feil og blir ikke like hardt straffet for sine feil. Tidsnøden i parti 6 var et godt eksempel på dette.

Hvis Alireza Firouzja fortsetter å crushe, kan dette se annerledes ut i løpet av noen få år, kanskje til og med i neste VM-match. Han har en spillestil som også gjør at man kan få noen episke VM-matcher mellom ham og Carlsen, som vil kunne nå opp mot Karpov/Kasparov duellene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»