Diverse turneringer

Svar
Jompa

Re: Diverse turneringer

Legg inn av Jompa »

PowersIave skrev: fre aug 19, 2022 2:28 pm
Jompa skrev: tor aug 18, 2022 10:07 pm Carlsen fanger Liems dronning i parti fire, og da ble det plankekjøring. Prag og Carlsen begge med 4 seire.

Giri klarte med nød og neppe å slå Niemann, og tok dermed sin første seier i turneringen.
Og Niemann fortsetter med sære intervju. Det er nesten så man blir bekymret for gutten, turneringen går skrekkelig og oppmerksomheten rundt han vokser for hvert rare utsagn.
Han hadde et intervju med Sverre etter det ene partiet i går som var bekymringsverdig. Virker ikke som han har det så godt psykisk.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Tap på Magnus i parti 1, og går også mot tap i parti 2. Kan blir en rask kveld.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Ble to tap på rappen. I det tredje lå han også dårlig an lenge, men klarte å snu det til vinst. Nå må han også vinne parti 4 der han prøver å klemme vann ut av stein. Og er nære å lyktes.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Der klarte han det!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tapte i omspill, sett litt av sendingen nå - fryktelig dag egentlig av Magnus, sjelden han gjør så mange feil. Heldigvis så tapte inderen også - så han leder faktisk turneringa.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Tok ned Firouzja nå i tie break. Møter Prag i morgen, og vinner turneringen om han kommer til tie-breaket

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

En sjakkturnering varer til den er ferdig, og så blir pokalen med hjem til Magnus.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Sinquefield Cup runde.1 pågår nå.

Carlsen møter Nepo. Andre kamper Mame - So, Dominguez - MVL, Firouzja - Caruana og Niemann - Aronian.

Pent felt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bra start av Magnus, knuste Nepo :)

Jompa

Legg inn av Jompa »

sertono skrev: fre sep 02, 2022 11:22 pm Bra start av Magnus, knuste Nepo :)
Det var brutalt å se på. Et veldig ensidig parti. Nepo som vant, og gikk ubeseiret gjennom kandidatturneringen, blir spilt av brettet. Som Rustam sier hos chess24: det blir veldig rart å se en VM-match mellom Nepo og Ding.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: fre sep 02, 2022 11:22 pm Bra start av Magnus, knuste Nepo :)
Fantastisk start! Tenk om Magnus kunne tatt en Caruana og fullstendig smadret de andre. Magnus har noen fantastiske superturneringer, men det er sjeldent selv Magnus klarer å dominere felt som dette.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Magnus står dårlig med hvite brikker mot Hans Niemann. En bonde under, og nå ofret han nettopp en til og får slakt av Sesse. -1,62 i fordel Niemann.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PowersIave skrev: søn sep 04, 2022 10:36 pm Magnus står dårlig med hvite brikker mot Hans Niemann. En bonde under, og nå ofret han nettopp en til og får slakt av Sesse. -1,62 i fordel Niemann.
Råttent spill av Magnus, den svei skikkelig, også mot Niemann da. :(

Jompa

Legg inn av Jompa »

Magnus trekker seg fra turneringen! Tapte altså 9 ratingpoeng i går. Jeg tror det ikke er lenge før han velger å legge opp sjakken og kun spille enkelte utvalgte turneringer.

Har også kommentert det på twitter, med en video av Mourinho som sier "If I speak I'm in big trouble". Et eller annet han ikke er fornøyd med.

Kan jo legge ut et rykte i samme slengen. Hans Niemann er flere ganger utestengt av chess.com for mistanke om bruk av computer. Flere mistenker at Niemann sitt spill i går ikke var rent.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Han tapte "bare" 7,3 poeng. Ille nok. Enormt drama i sjakkverden nå, naturlig nok.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Hei, jeg har også sett dette i kommentarfeltet til turneringen på youtube, men har du noen nærmere informasjon evt lenker?
EDIT: Dette var tenkt som svar til Jompa, men det køddet jeg jo til

Jompa

Legg inn av Jompa »

Niemann sa også at han nærmest mirakuløst hadde tittet på åpningen i går med en computer før partiet. Flere melder at han har sagt den setningen litt for mange ganger tidligere også. Torstein Bae mistenker også at Carlsen mistenker Niemann for juks.

Toilet gate part 2?

Mye drama til sjakk å være. Om Carlsen anklager en spiller for juks er det en gigantisk skandale. Enten så har Niemann jukset seg til toppen. Han var altså ratet 2500 i april i fjor. En ganske sensasjonell utvikling å nå 2700 på så kort tid. Eller så er Carlsen sine (eventuelle) anklager ikke holdbare. Og det i seg selv er også en gedigen skandale.

Håper at det handler om noe annet, og at han rett og slett er drittlei sjakk. Men det er åpenbart at det er litt krutt i dette siden Carlsen svarer med Mourinho-videoen.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Gjellsimle skrev: man sep 05, 2022 9:09 pm Hei, jeg har også sett dette i kommentarfeltet til turneringen på youtube, men har du noen nærmere informasjon evt lenker?
EDIT: Dette var tenkt som svar til Jompa, men det køddet jeg jo til
Det har visstnok vært et rykte i sjakkmiljøet en stund, der flere har stusset over Niemann sin plutselige utvikling. 2500 -> 2700 på 16 måneder er ganske vilt. Han er jo i seg selv en MEGET spesiell person. Måten han har uttalt seg i intervjuer på hvorfor han spiller som han gjør osv. Har som sagt blitt utestengt i flere omganger fra chess.com.



Det er vel best og ikke halshugge han før vi får vite mer bak Carlsen sin beslutning.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:20 pm
Gjellsimle skrev: man sep 05, 2022 9:09 pm Hei, jeg har også sett dette i kommentarfeltet til turneringen på youtube, men har du noen nærmere informasjon evt lenker?
EDIT: Dette var tenkt som svar til Jompa, men det køddet jeg jo til
Det har visstnok vært et rykte i sjakkmiljøet en stund, der flere har stusset over Niemann sin plutselige utvikling. 2500 -> 2700 på 16 måneder er ganske vilt. Han er jo i seg selv en MEGET spesiell person. Måten han har uttalt seg i intervjuer på hvorfor han spiller som han gjør osv. Har som sagt blitt utestengt i flere omganger fra chess.com.



Det er vel best og ikke halshugge han før vi får vite mer bak Carlsen sin beslutning.
Takker! Har du link til Baes mening også?

Jompa

Legg inn av Jompa »

Gjellsimle skrev: man sep 05, 2022 9:22 pm
Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:20 pm
Gjellsimle skrev: man sep 05, 2022 9:09 pm Hei, jeg har også sett dette i kommentarfeltet til turneringen på youtube, men har du noen nærmere informasjon evt lenker?
EDIT: Dette var tenkt som svar til Jompa, men det køddet jeg jo til
Det har visstnok vært et rykte i sjakkmiljøet en stund, der flere har stusset over Niemann sin plutselige utvikling. 2500 -> 2700 på 16 måneder er ganske vilt. Han er jo i seg selv en MEGET spesiell person. Måten han har uttalt seg i intervjuer på hvorfor han spiller som han gjør osv. Har som sagt blitt utestengt i flere omganger fra chess.com.



Det er vel best og ikke halshugge han før vi får vite mer bak Carlsen sin beslutning.
Takker! Har du link til Baes mening også?
Jeg rettet i den opprinnelig posten at Bae ikke mente at Niemann jukset. Men at den mest nærliggende grunnen til at Magnus trekker seg er at han mistenker juks fra Niemann:


Jompa

Legg inn av Jompa »

Det er en skikkelig rar stemning på chess24-streamen i hvert fall.

Og hvordan skal man tolke dette fra Nepo? Mistenker han også Niemann-juks? "more than impressive...":


Jompa

Legg inn av Jompa »

Når det gjelder de tre partiene Carlsen har spilt så vil ratingen bli påvirket av de partiene, men i selve turneringen vil resultatene nulles ut. Mao en fordel for Nepo som tapte mot Carlsen, og en bakdel for Niemann som da mister sin seier i går.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:27 pm Det er en skikkelig rar stemning på chess24-streamen i hvert fall.

Og hvordan skal man tolke dette fra Nepo? Mistenker han også Niemann-juks? "more than impressive...":

Ja, var vel ikke mye tvil om hva Nepo mente der

Jompa

Legg inn av Jompa »

Så har det skjedd mye med Magnus den siste tiden også. Sagt fra seg VM-tittelen, solgt selskapet sitt osv. Så det kan rett og slett være bakenforliggende grunner til at han gjør som han gjør.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:43 pm Så har det skjedd mye med Magnus den siste tiden også. Sagt fra seg VM-tittelen, solgt selskapet sitt osv. Så det kan rett og slett være bakenforliggende grunner til at han gjør som han gjør.
Selvfølgelig. Men, når noen som har blitt bannet fra chess.com flere ganger slår han, så har jeg jo mine tanker. Dessuten, og litt off-topic, jeg har faktisk selv vært nervøs for å bli bannet noen ganger, da jeg ifølge computeren har hatt 98 prosent nøyaktighet osv. Samtidig kan jeg neste game henge alt som er til ganske enkle taktikker, skjer riktignok nesten aldri i rapid, mens i blitz har jeg av og til følelsen av å være uovervinnelig og ser alt, mens jeg neste game går på en idiotsmell

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det ene utelukker ikke det andre her.
Liten tvil om at Carlsen fremstår lei av "vanlig" sjakk. Det er jo bare å se på de åpningene og trekkene han spiller til tider.

For å anklage en spiller for juks, skal man ha ganske sterke indiser som peker på nettopp dette.

Videre kan det naturligvis være bakenforliggende grunner, men alt peker til slutt tilbake på tweeten.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Gjellsimle skrev: man sep 05, 2022 9:50 pm
Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:43 pm Så har det skjedd mye med Magnus den siste tiden også. Sagt fra seg VM-tittelen, solgt selskapet sitt osv. Så det kan rett og slett være bakenforliggende grunner til at han gjør som han gjør.
Selvfølgelig. Men, når noen som har blitt bannet fra chess.com flere ganger slår han, så har jeg jo mine tanker. Dessuten, og litt off-topic, jeg har faktisk selv vært nervøs for å bli bannet noen ganger, da jeg ifølge computeren har hatt 98 prosent nøyaktighet osv. Samtidig kan jeg neste game henge alt som er til ganske enkle taktikker, skjer riktignok nesten aldri i rapid, mens i blitz har jeg av og til følelsen av å være uovervinnelig og ser alt, mens jeg neste game går på en idiotsmell
Jeg spiller heldigvis for dårlig for at jeg blir mistenkt for juks :D Har riktignok mottatt noen ekstra ratingpoeng noen ganger i etterkant, da noen jeg har spilt mot ble tatt i juks. Har også hatt noen drømmepartier der jeg føler jeg spiller enormt bra. Så sjekker jeg med computeren etterpå og ser at jeg flere ganger gjør store unøyaktigheter/tabber...

Jompa

Legg inn av Jompa »

Centrist skrev: man sep 05, 2022 9:54 pm Det ene utelukker ikke det andre her.
Liten tvil om at Carlsen fremstår lei av "vanlig" sjakk. Det er jo bare å se på de åpningene og trekkene han spiller til tider.

For å anklage en spiller for juks, skal man ha ganske sterke indiser som peker på nettopp dette.

Videre kan det naturligvis være bakenforliggende grunner, men alt peker til slutt tilbake på tweeten.
Jepp. Tweeten er krutt. På Chess24 så sa Kasim at han antok at Magnus ikke har noe bevis, og har fått råd om ikke å si noe, og da heller la ut en kryptisk tweet. Men da burde han også droppet å legge ved videoen.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Centrist skrev: For å anklage en spiller for juks, skal man ha ganske sterke indiser som peker på nettopp dette.

Videre kan det naturligvis være bakenforliggende grunner, men alt peker til slutt tilbake på tweeten.
Han legger jo ut "Mourinho-tweeten" i innlegget sitt, "If I speak I am in big trouble-Mourinho". Det hersker jo ingen tvil om at han mener Niemann jukset, men han kan ikke bevise det.

Utrolig synd dette her :(

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:58 pm
Gjellsimle skrev: man sep 05, 2022 9:50 pm
Jompa skrev: man sep 05, 2022 9:43 pm Så har det skjedd mye med Magnus den siste tiden også. Sagt fra seg VM-tittelen, solgt selskapet sitt osv. Så det kan rett og slett være bakenforliggende grunner til at han gjør som han gjør.
Selvfølgelig. Men, når noen som har blitt bannet fra chess.com flere ganger slår han, så har jeg jo mine tanker. Dessuten, og litt off-topic, jeg har faktisk selv vært nervøs for å bli bannet noen ganger, da jeg ifølge computeren har hatt 98 prosent nøyaktighet osv. Samtidig kan jeg neste game henge alt som er til ganske enkle taktikker, skjer riktignok nesten aldri i rapid, mens i blitz har jeg av og til følelsen av å være uovervinnelig og ser alt, mens jeg neste game går på en idiotsmell
Jeg spiller heldigvis for dårlig for at jeg blir mistenkt for juks :D Har riktignok mottatt noen ekstra ratingpoeng noen ganger i etterkant, da noen jeg har spilt mot ble tatt i juks. Har også hatt noen drømmepartier der jeg føler jeg spiller enormt bra. Så sjekker jeg med computeren etterpå og ser at jeg flere ganger gjør store unøyaktigheter/tabber...
Ja, nettopp. Jeg er selv langt ifra noen god spiller, jeg er ca 1300 blitz og 1600 rapid. Men det har hent flere ganger at jeg har blitt seriøst redd for å bli bannet, med en nøyaktighet på 98. Men jeg antar at anti-cheat mekanismene fungerer bedre enn vi tror.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»