Hartlepool United

Svar
paul_dalton_11

Re: Hartlepool United

Legg inn av paul_dalton_11 »

3-2 til Hartlepool. Flott langskudd av Daly. For en start på andre omgang. Gary Liddle kom inn i pausen for Mark Shelton, og vi er tilbake i 3-5-2.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Hartlepool vs. Harrogate 3-2 (Ferguson, Cullen, Daly)
Pools snur 0-2 til 3-2 i andre omgang. 5807 tilskuere ser at Pools fortsatt er ubeseiret hjemme etter flott snuoperasjon. Vi får inn Liddle i pausen og hans inntreden virket å ha en positiv innvirkning på hele laget. Daly var svak før pause, men var god etter pause. En spiller som bruker litt mange touch til tider og hadde en del balltap i første omgang. Cullen er en spiller som kommer seg inn i boksen og han vet hvor målet er. Pools er tilbake på playoff-plass. Vi er sjuende lag på tabellen, men kun ett poeng bak tredjeplassen. Seks mål på de to siste kampene gjør at optimismen er tilbake på Victoria Park. 12 poeng ned til nedrykk, og 23 poeng etter 14 kamper gjør at vi skal klare plassen i år. Harrogate er et godt lag og dagens seier viser at vi ikke skal frykte noen i denne divisjonen.
Laget: Mitchell; Sterry (Ogle 33), Byrne, Hendrie, Ferguson; Featherstone, Shelton (Liddle 45), Holohan, Daly; Molyneux, Cullen (Grey 72). Reserver: Killip, Jones, Crawford, Fondop.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det var en heftig prestasjon i går å snu underlege med to mål til seier mot et såpass habilt lag som Harrogate. Nå har de riktignok vist at de kan være sårbare bakover, så at Pools skulle score var det gode odds for før matchen. Som Challinor også sier: "The game should've been over in the first 15 minutes." Vel, nå er det naturligvis en sannhet med en del modifikasjoner, for en vet aldri hvordan lag reagerer på scoringer. Likevel: Når man havner to mål bak, så krever det karakter å komme tilbake og faktisk vinne. Det er liten tvil om at omlegginga til tre bak i pausa gjorde underverker, for det virket tamt utover i den første omgangen.

Pools har vunnet tre av de siste fire, man har scoret seks mål i de to kampene der Mark Cullen har startet, og Cullen selv gjorde ytterligere ett mål i går etter dobbelen i Bradford tirsdag. Det ser lovende ut for og med ham. Det skiller to poeng opp til Port Vale på andreplass, og sterke lag som Northampton og nå Harrogate har måttet gi tapt i Hartlepool de to siste matchene på the Vic. Den plattformen man har lagt gjennom å være så sterke på eget gress er uhyre viktig. Etter hvert, og kanskje allerede, tar klubber visse forhåndsregler når de kommer til byen. 6-1-0 på de første sju er garantert i overkant av hva selv Challinor hadde sett for seg før sesongstart.

Du er nok relativt beskjeden, dalton, dersom målsettingen din i hovedsak dreier seg om å berge plassen. Nå forstår jeg naturligvis forsvarsmekanismen etter tiår som Hartlepool-tilhenger, men en bør ikke bli for defensiv heller. Det er tydeligvis såpass store ressurser i den gruppa at det ikke er grunn til å frykte noen motstander selv på dette nivået, og i tillegg har en Dave Challinor i stolen. Visst er det en liten tropp, men den har godt med kvalitet. Det vil selvsagt røyne på etter hvert som både skader og suspensjoner starter å gjøre sine inntog, og man har jo sett at det å blant annet miste Burey over en så lang periode har vært utfordrende, spesielt siden de andre angriperne som var blitt hentet ikke har greid å ta nivået. Heldigvis ser det ut til at Cullen greier å gjøre seg bemerket, og long may it continue. Neill Byrne pådro seg det manageren kalte et 'silly' gult kort i går, noe som gjør at han er suspendert for turen ned til Øst-London neste helg. Selv om en gjerne ser spillerne unngå kort for filleting, så er slikt i det store og hele umulig å gardere seg mot. Da spørs det om det blir 4-4-2 fra start av på Brisbane Road også, med Liddle inne fra start i spann med Hendrie. En annen utfordring framover kan bli å erstatte Jamie Sterry på en tilfredsstillende måte. Nå vet jeg ikke hva som gjorde at han gikk av etter halvtimen, men høyreforsvareren har vært god, så det er lite heldig dersom han er borte over tid.

Nei, dalton, det smakte sannelig godt med comebackseier i går. Tenk å se Hartlepool helt i ryggen på tabellteten etter at snart en tredjedel av sesongen er spilt. Den kontraktsforlengelsen med manageren var så forbaska viktig å få på plass. Dette er Dave Challinors fortjeneste. Jeg har vondt for å se noen annen manager i divisjonen jeg ville ha byttet ham med.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: søn okt 24, 2021 8:24 am Du er nok relativt beskjeden, dalton, dersom målsettingen din i hovedsak dreier seg om å berge plassen. Nå forstår jeg naturligvis forsvarsmekanismen etter tiår som Hartlepool-tilhenger, men en bør ikke bli for defensiv heller.
Tendensen frem til Bradfordmatchen var negativ, så det var en frykt for en uke siden at luften begynte å gå ut av ballongen. Det var en fallende tendens på tabellen og vi var på nedre halvdel. Med manglende scoringer og en forferdelig bortestatistikk var det nok mange som fryktet konsekvensen dersom det første hjemmetapet skulle komme før første borteseier. Det faktum at man vant borte i Bradford gjorde underverker for selvtilliten. I går så vi meget gode takter de første 15 min, samt hele andre omgang. Seks poeng mot Bradford og Harrogate gjør at vi igjen snuser på playoff. Hadde vi stått igjen med to smultringer i poengprotokollen denne uken, da hadde vi ligget a poeng med Rochdale og Crawley på 16-17.plass. Nå har vel både Challinor, Dimmi og jeg uttalt at hovedmålet denne sesongen må være å etablere seg i divisjonen og passe på at man ikke lander tilbake i Conference. Manageren sa at målsetningen alltid vil være å nå 50-poengsgrensa fortest mulig. Jo fortere vi når den, jo mer morsom blir vårsesongen. Per i dag vil jeg nok si at jeg vil være veldig fornøyd om vi oppnår topp10. Men som du sier, med denne gjengen så skal vi kunne utfordre de fleste lagene i denne divisjonen. På vårt beste er vi gode nok for å kjempe om opprykksplass. Utfordringen vår blir stabiliteten. Grunnet den sene opprykksfinalen i Bristol ble overgangsvinduet vårt veldig kort, og vi har signert en del spillere som lukter mer kvantitet enn kvalitet. Heldigvis virker det som spillerne fra i fjor holder topp nivå også i denne divisjonen.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: søn okt 24, 2021 8:24 am En annen utfordring framover kan bli å erstatte Jamie Sterry på en tilfredsstillende måte. Nå vet jeg ikke hva som gjorde at han gikk av etter halvtimen, men høyreforsvareren har vært god, så det er lite heldig dersom han er borte over tid.
Nå har vi heldigvis en meget god erstatter i Reagan Ogle, som i løpet av kort tid har blitt en favoritt blant fansen. Nå skal ikke skaden til Jamie Sterry være alvorlig, og jeg tror det er god sjanse for at han er tilbake neste helg. Challinor er utdannet fysioterapeut og han er flink til å ta tak i skader før de utvikler seg. Manageren har sagt at Liddle kunne spilt i alle kampene som han har stått over dersom det hadde vært nødvendig, men at det i det lange løp ville være best for spilleren om han fikk hvile. Det kan hende Sterry også får hvile et par uker dersom manageren mener det er tryggest. Vi har sett så mange eksempler på managere som stiller med spillere som ikke er 100%, noe som gjerne resulterer i at skader forverrer seg - eller fører til at det tar lengre tid før spillere er tilbake på sitt beste. Som du sier, forlengelsen av managerens kontrakt var helt essensiell. Jeg tror også vi skal nikke anerkjennende til den jobben Raj Singh har gjort for å få klubben tilbake på beina og samtidig gi manageren såpass arbeidsbetingelser at han og laget kan blomstre.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: søn okt 24, 2021 8:24 am det smakte sannelig godt med comebackseier i går. Tenk å se Hartlepool helt i ryggen på tabellteten etter at snart en tredjedel av sesongen er spilt.
Det er helt fantastisk. I tillegg til tabellplasseringen så er det en stemning på kampene som fansen sier er bedre enn noensinne. 5807 tilskuere i går og tallet kryper stadig oppover. Det er en herlig feel-good-stemning rundt klubben og sangen fra tribunen høres på lang avstand på kampdager. North West Corner lager meget god ramme rundt kampene og resten av tribunene følger på. Det skulle smakt med en tur til Victoria Park for å suge inn stemningen - dette er vi ikke bortskjemt med, selv om vi også hadde glade dager under Chris Turner, Neale Cooper og Danny Wilson.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

paul_dalton_11 skrev: søn okt 24, 2021 11:02 am det var en frykt for en uke siden at luften begynte å gå ut av ballongen. Det var en fallende tendens på tabellen og vi var på nedre halvdel.
Ikke mye å innvende på det, selv om man kun kampen i forveien hadde slått Northampton, som avgjort er blant klubbene som aspirerer til playoffkamp, om ikke enda høyere. Trenden har jo vært at hjemmeseier har vært etterfulgt av bortetap, og nederlagene i Stevenage og Salford var begge skuffende saker, der det omtrent ikke ble skapt noen verdens ting.
paul_dalton_11 skrev: søn okt 24, 2021 11:02 am Nå har vel både Challinor, Dimmi og jeg uttalt at hovedmålet denne sesongen må være å etablere seg i divisjonen og passe på at man ikke lander tilbake i Conference. Manageren sa at målsetningen alltid vil være å nå 50-poengsgrensa fortest mulig.
Slikt føler en manager seg selvsagt programforpliktet til å si, både med tanke på realisme, men også med bakgrunn i at han ikke ønsker å bygge noen kunstig fallhøyde for seg selv. Supportere vil også føle et slags ansvar i forhold til å ta de forhåndsregler som er mulig, og for all del - det er ikke meningen å utrope Hartlepool til noen kandidat for direkte opprykk. Der er man ikke enda. Jeg tror nok dessuten at playoff er et for hårete mål, mest med tanke på den slanke truppen. At det imidlertid skal gå an å havne på øvre halvdel, mener jeg bestemt. Ender man i sjiktet tiende- til tolvteplass, så bør sesongen kunne anses som en suksess, litt avhengig av hvor langt framme på lista man eventuelt har ligget i ukene og månedene før slutt.

Videre, dalton: Ingen tvil om at du har god koll på så å si alt som rører seg i og rundt klubben, så når du sier at Regan Ogle er et bortimot fullgodt alternativ til Sterry enten på høyreback eller som høyrebredd i 3-5-2, så ser jeg ingen grunn til å tvile på det. Jeg har bare merket meg Sterrys finfine bidrag, der han kanskje har imponert aller mest framover. Er det noe man er avhengig av i den situasjonen man er, eller i alle fall har vært inntil Cullens inntreden, så er det bidrag i lengderetningen også fra kantspillerne. At Ferguson har disse kvalitetene motsatt har det aldri hersket noen særlig tvil om, så da er det betryggende å høre at Sterry neppe forventes å være ute lenge. Hvilke styrker spiller Ogle på?

Feel good-faktoren og tilskuertallene hjemme i år bidrar uten særlig tvil til å gjøre Pools til et så godt hjemmelag som man er for tiden. Man hører jo også fra motstandernes supportere at de "knapt kan huske å ha opplevd bedre fans", og i hvert fall ikke på flere sesonger. Det er fine attester, og videoer i mangefold er også med på å støtte oppunder disse inntrykkene.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: søn okt 24, 2021 11:46 am Jeg har bare merket meg Sterrys finfine bidrag, der han kanskje har imponert aller mest framover. Er det noe man er avhengig av i den situasjonen man er, eller i alle fall har vært inntil Cullens inntreden, så er det bidrag i lengderetningen også fra kantspillerne. At Ferguson har disse kvalitetene motsatt har det aldri hersket noen særlig tvil om, så da er det betryggende å høre at Sterry neppe forventes å være ute lenge. Hvilke styrker spiller Ogle på?
Jeg anser Jamie Sterry som vår aller beste spiller. Reagan Ogle er etter manges mening en av de beste signeringene vi har gjort i sommer. Eneste problemet er vel at hans beste posisjon er Sterrys sin plass, og dermed har det ikke blitt så mye spilletid på han. Han har imponert hver gang han kommer inn. Det er vanskelig å beskrive han godt, men han har mye av det samme som Sterry i seg - selv om Sterry er bedre rent teknisk med ballen i beina. Ogle har bra moment, god fysikk. Han er god både offensivt og defensivt, og full av innsats i duellene. Han er kun 22 år og skal ha fine utviklingsmuligheter. Han har også ganske lange innkast, og kan også spille sentralt både i forsvaret og på midtbanen. Han har også en del innhopp på venstre vingback, så vi er meget godt skodd på kantene. Det er lett å argumentere for at det er vår sterkeste lagdel. Så tanken min er at Ogle er en god erstatter over et par kamper. Skulle Sterry være ute lenger, så vil det selvfølgelig være et stort tap. For Sterry er vår mest stabile spiller og det vil merkes hvis han er ute. Jeg vil anta at Ogle ikke har samme stabilitet, selv om han så langt lover godt basert på det jeg har sett av han.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

paul_dalton_11 skrev: søn okt 24, 2021 11:02 am Manageren sa at målsetningen alltid vil være å nå 50-poengsgrensa fortest mulig. Jo fortere vi når den, jo bedre.
Det var litt gøy å lese at manageren igjen sier det samme i dagens Hartlepool Mail. Ambisjonene endrer seg ikke for manageren før vi når 50-poeng. Så morsomt å høre manageren si dette et par dager etter jeg gjorde det samme.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Fikk ikke med meg kampen i dag. 0-5 borte mot Orient i London er ikke mye å rope hurra for. Jeg tror vi får la denne kampen gå stille ned i glemmeboka...

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

paul_dalton_11 skrev: lør okt 30, 2021 9:50 pm 0-5 borte mot Orient i London er ikke mye å rope hurra for.
Ikke bare Hartlepool som hadde en dårlig dag i går. Dommeren blåste av første omgang etter 44 minutter, noe som resulterte i at lagene måtte spille ferdig de siste fire minuttene av første omgang da de kom ut etter pause, før man deretter kunne starte på andre omgangen. Dommeren burde også gitt et andre gule kort til en Orient-spiller på stillingen 0-1, Challinor var ikke fornøyd med den avgjørelsen, for å si det mildt..!

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Stockport ønsker Challinor
Stockport har henvendt seg til Hartlepool for å få lov til å snakke med Dave Challinor om den ledige managetstillingen i Stockport . Ra Singh har avslått og har sagt nei til henvendelsen. Så blir spørsmålet om det var det siste ord i den sagaen.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

paul_dalton_11 skrev: søn okt 31, 2021 10:19 pm Så blir spørsmålet om det var det siste ord i den sagaen.
Det ble det dessverre ikke. Challinor er tapt for Hartlepool. Om ikke 0-5 i Øst-London lørdag var et slag i nepa, så er i hvert fall dette det. Var det én mann man ikke tålte å miste, så var det Dave Challinor.

Det er bare å ønske mannen lykke til i Hardcastle Road. Ingen vits i å besudle ham og ettermælet hans i Hartlepool med ufine ord. Trist at han forlater Pools til fordel for en klubb på nivået under, men det er all mulig grunn til å tro at Stockport kunne tilby bedre lønnsbetingelser, samtidig som han får bo nærmere slekta.

Hvor går så Hartlepool United videre etter dette?

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: man nov 01, 2021 7:35 pm Det ble det dessverre ikke. Challinor er tapt for Hartlepool. Om ikke 0-5 i Øst-London lørdag var et slag i nepa, så er i hvert fall dette det. Var det én mann man ikke tålte å miste, så var det Dave Challinor.

Det er bare å ønske mannen lykke til i Hardcastle Road. Ingen vits i å besudle ham og ettermælet hans i Hartlepool med ufine ord. Trist at han forlater Pools til fordel for en klubb på nivået under, men det er all mulig grunn til å tro at Stockport kunne tilby bedre lønnsbetingelser, samtidig som han får bo nærmere slekta.
Ja det er bare å takke for innsatsen og ønske lykke til på den videre ferden. Jeg tenker at det å bo nærmere slekta veier tungt her, sammen med det faktum at hardt satsende Stockport vil gi han et budsjett som er konkurransedyktig på overgangsmarkedet. Jeg tror nok at overgangsvinduet i sommer var en stor skuffelse for manageren. Visst kom vi sent på banen pga. sen playoff-finale, men hadde han hatt litt økonomisk støtte så hadde vi nok fått et bedre overgangsvindu. Avgangene til Armstrong og Oates var nok også en stor skuffelse. Nå spekulerer jeg, men det kan tenkes at det pga. dette har blitt litt friksjon mellom manageren og styreformannen - og at Challinor føler at han har ført klubben så langt det er mulig på dette budsjettet. I Stockport får han et helt annet handlingsrom, samt at familien kommer nærmere slekta.

Ja hvor går vi nå? Vi har en brukbar spillerstall og det er lov å håpe at vi kan opprettholde et stabilt spill fremover. Burey skal snart være tilbake i Hartlepool og vil gi oss økt offensiv kraft. Sweeney overtar på midlertid basis, og så vil tiden vise om han er klar for oppgaven - eller om det kommer en ekstern mann inn i managerstolen. Og så får vi håpe at Challinor ikke kommer og tar med seg nøkkelspillere fra Hartlepool til Stockport. Det vil være et like hardt slag som å miste manageren.

Challinor har gjort et kjempejobb som manager i Hartlepool. Han overtok klubben som hadde sin mørkeste tid i klubbens historie. Han snudde trenden og klarte få klubben tilbake til EFL der det ser ut som klubben klarer å etablere seg på fjerdenivået denne sesongen. I tillegg har han fått tilbake entusiasme, glede og stolthet på tribunene på Victoria Park. Han forlater klubben som en av de beste managerne vi har hatt, og han får plass i daltons hall of fame sammen med managere som Knowles, Murray, Turner, Cooper og Wilson. Takk for en godt utført jobb, Dave Challinor - det har vært en glede å følge klubben under din ledelse.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

paul_dalton_11 skrev: man nov 01, 2021 10:02 pm Jeg tenker at det å bo nærmere slekta veier tungt her, sammen med det faktum at hardt satsende Stockport vil gi han et budsjett som er konkurransedyktig på overgangsmarkedet.
Nå skal en alltid være forsiktig i fotball med å være for naiv, men for meg kom det som et lite sjokk da jeg først leste at Stockport hadde henvendt seg om Challinor. Jeg så videre at Pools hadde avvist henvendelsen, men at dette tydeligvis var noe hovedpersonen selv ønsket så sterkt at en skillsmisse til slutt var uunngåelig. Og det hele skjedde fryktelig raskt.

Du har naturligvis rett i at det er flere faktorer enn de åpenbare som har spilt inn her. Man vet at Challinor er en familiemann (kona Kate har vært talerøret ut i sosiale media, og hun har alltid slått meg som ei fornuftig dame, selv om 'settingen' har virket litt underlig), og at the Challinors har sterke røtter til nordvest. Man skal definitivt ikke undervurdere betydningen av det å flytte nærmere slekta oppi dette her. Det har blitt to år i nordøst, og fyren forlater Hartlepool som en legende. Ja, det har stormet i sosiale media det siste døgnet (jeg hadde forventet å se emneknaggen #Challinor dominere nyhetsbildet når jeg logget meg på nå på morgenkvisten, men det er visst en tross alt noe mer profilert, avgått Premier League-manager som har den 'æren'), men jeg håper og tror at så snart de verste sjokkartede følelsene får lagt seg, så vil man i stedet tenke på hvilken jobb Dave Challinor har gjort i løpet av epoken hos Pools. Det var ikke mye som minnet om noen opprykkskandidat fra femtenivået da han tok over, men han greide å snu den negative trenden klubben var inne i, og fikk i stedet ihop en slags familiefølelse (kanskje nettopp fordi han er så familieorientert selv?) og i stand en 'feel good'-faktor jeg ikke kan huske maken til i løpet av de 35 årene jeg har kjent til klubben. Jeg håper denne nå ikke er rasert over natta, men at Poolies-ene i stedet greier å se det større bildet, takke Challinor hjerteligst for tiden som var, for så å heve blikket og se i lengderetningen. Som klisjeen sier: Managere kommer og går; klubben består.
paul_dalton_11 skrev: man nov 01, 2021 10:02 pm Sweeney overtar på midlertid basis, og så vil tiden vise om han er klar for oppgaven - eller om det kommer en ekstern mann inn i managerstolen.
Han hadde jo en heldig hånd med laget sist han var interrimsjef, men selv om historien viser et utall liknende eksempler, så er det dessverre ikke så enkelt som å bare overlevere pinnen til vedkommende på permanent basis og tro at man har funnet opp kruttet. Lite hadde vært mer fantastisk enn om 'Sweens' faktisk skulle få jobben fast og vise seg å bli en solskinnshistorie, men sjansene for at han feiler i større grad enn å lykkes er absolutt store. Uten å påstå å kjenne Sweeneys karakter, så mistenker jeg at han er en fyr som ikke er all verden begeistret for den type oppmerksomhet det fører med seg å være manager på permanent basis, slik at han heller vil ønske å fortsette som en nummer to eller som en del av trenerteamet. Nå kan en aldri være sikker på om en eventuelt ny manager vil ønske ham med videre, så det kan i så måte være et lite sjansespill.

Jeg leste i går kveld at Sweeney ligger på tredjeplass på Hartlepool Uniteds adelskalender over spillere med flest akslinger i klubbtrøya. Jeg visste naturligvis at han lå høyt, men at han hadde pallplass var litt overraskende. At fyren med det kroniske tenåringsutseende blør blått og hvitt, bør være hevet over tvil. Samtidig behøver ikke dét være ensbetydende med at han er rett mann. At han imidlertid er mer rett mann enn en del av de kandidatene jeg ser lansert, bør være utvilsomt. Det er nærmest et hån mot Pools at typer som Chris Beech og Phil Brown (!) nevnes, til tross for forbindelsene de har til klubben som tidligere spillere. I den andre enden av skalaen har man folk som Nigel Adkins og spennende navn som Clint Hill og Richie Barker. Lokalavisa nevner også, pliktskyldigst, Ronnie Moores navn, uten at jeg kan tenke meg at han på noe tidspunkt vil være en seriøs kandidat, mens Rochdale-legenden Keith Hill også får spalteplass i samme artikkel. Barker er assistent i Rotherham, og vil nok på sikt være en fyr som ønsker å lede et lag selv. Med tanke på hvilken respekt han nyter i Hartlepool United, så er han et spennende navn, selv om timingen kanskje ikke er rett for noen av partene?

Videre deler jeg frykten din vedrørende at Challinor kan komme til å henvende seg for å få et par-tre spillere med seg fra Hartlepool til Stockport. Samtidig tror nok en del av meg at han har såpass respekt for institusjonen Hartlepool United at han lar være. Det han skapte i Pools var såpass unikt at jeg ikke umiddelbart vil mistenke ham å plukke med seg brikker som kan rasere det reisverket han fikk på plass. Da er jeg for så vidt tilbake til punktet om å ikke være naiv, så vite kan man aldri.
paul_dalton_11 skrev: man nov 01, 2021 10:02 pm han får plass i daltons hall of fame sammen med managere som Knowles, Murray, Turner, Cooper og Wilson. Takk for en godt utført jobb, Dave Challinor - det har vært en glede å følge klubben under din ledelse.
Amen.

For egen regning vil jeg også ønske ham all mulig lykke til i Stockport. Det blir spennende å se hva han kan utrette når han får midler for å gjennomføre den type transaksjoner han selv ønsker, i stedet for å bli bundet til andre- og tredjerangsvare som Goodwin og Fondop.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: tir nov 02, 2021 9:40 am Nå skal en alltid være forsiktig i fotball med å være for naiv, men for meg kom det som et lite sjokk da jeg først leste at Stockport hadde henvendt seg om Challinor. Jeg så videre at Pools hadde avvist henvendelsen, men at dette tydeligvis var noe hovedpersonen selv ønsket så sterkt at en skillsmisse til slutt var uunngåelig. Og det hele skjedde fryktelig raskt.
I ettertid så var det kanskje et signal at kontraktsforlengelsen dro så langt ut i tid? Det var tydeligvis en fastlåst situasjon som endte med at Raj Singh og Dave Challinor beskyldte hverandre for å være vanskelige offentlig. Det har også vært store utskiftninger i trenerteamet, og det har ei god stund blitt spekulert i om dette var et usunt tegn. Det kan både være et tegn på at det er vanskelig forhold bak scenen i klubben. Dette kan skyldes klubbledelsen og det kan skyldes at følelsesmennesket Challinor kan tære på omgivelsene i det lange løp. Jeg har ikke noe hold i å hevde verken det ene eller andre, jeg bare påpeker at her kan det være mange forklaringer på at det har vært såpass mange skifter i trenerteamet.

Challinor har hevdet at det ikke var personlige betingelser som gjorde at kontraktsforlengelsen gikk over så langt tid. Det kan både handle om utkjøpsklausuler og forsikringer om sportslig satsing. Jeg kan tenke meg at manageren og styreformannen hadde litt forskjellig syn på hva en sportslig satsing innebærer. Challinor ville nok forsikre seg at klubben kunne forsterke for å kjempe om opprykk og Singh ville nok være mer forsiktig med innvesteringer så ikke klubbens økonomi blir satt i fare. Jeg har forståelse for begge syn og kan se at dette kunne føre til skilsmisse mellom partene.

Men det mange reagerer på er at manageren som gikk så hardt ut mot Oates for bra exit gjør det samme selv noen måneder senere. Dette faller ikke i god jord blant fansen og manageren beskyldes for dobbeltmoral her. Personlig tenker jeg at Challinor forlater en klubb i god tilstand, noe den ikke var da han kom inn dørene. Jeg tror at når følelsene legger seg litt så vil de aller fleste Hartlepoolfans være takknemmelig for jobben som er gjort og de vil ønske Dave lykke til videre i karrieren - med unntak av kampene mot Hartlepool da.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

1-0 seier i Antony Sweeneys første kamp som midlertidig manager. Seieren mot Everton U21 sikret avansement i Football League trophy og £10k i prispenger. Pools ga stort sett spillere utenfor førsteelleveren sjansen til å starte denne kampen. Dale kom inn og ble matchvinner.

Challinor ble i kveld presentert som Stockport-manager. Han sa at forholdet til Hartlepoolfansen gjorde det vanskelig å forlate Pools, men når man la følelser til side var det en no-brainer pga satsingen som gjøres i Stockport.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Ifølge en viss tidligere Hartlepool Mail-journalist, så skal Challinor ha fortalt ham i en tekstmelding at «the truth will come out one day», hvorpå han var blitt lovet eksklusivitet rundt «avsløringen». Det låter juicy, men hvor mye hold kan det være i det, da? Ikke at jeg tviler på at Kelly har fått en slik melding, men vil Challinor komme til å røpe fullt og helt hva som lå bak avgjørelsen utover det som synes åpenbart? Det kan jo være han er oppriktig trist over å se Pools-fansens reaksjoner, og at han føler for å komme med sin versjon, selv om jeg også kan se for meg, om så skulle være tilfelle, at han nok greier å dytte slike emosjoner unna. Går det en stund uten at en eventuell «avsløring» kommer, så vil muligens det hele gli over, og Challinor legger det bak seg uten å ha behov for å dele videre informasjon.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Et stort Challinor-flagg ble satt fyr på i pausa i går, samtidig som Stockport skal ha annonsert ham som deres nye manager. Det er så mye idioti å lese i kjølvannet av Challinors avgang at man blir helt matt.

1990 tilskuere, leser jeg, hvorav 52 hadde kommet med Everton-sympatier. En skal være rimelig hardcore om en gidder å reise på bortekamp for å se U21-laget i aksjon i ei turnering ingen strengt tatt ønsker.

Antony Sweeneys første etterkampintervju.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: ons nov 03, 2021 9:18 am Et stort Challinor-flagg ble satt fyr på i pausa i går, samtidig som Stockport skal ha annonsert ham som deres nye manager. Det er så mye idioti å lese i kjølvannet av Challinors avgang at man blir helt matt.
Ja dette er bare sørgelig oppførsel - lavmål rett og slett!

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: ons nov 03, 2021 6:12 am Ifølge en viss tidligere Hartlepool Mail-journalist, så skal Challinor ha fortalt ham i en tekstmelding at «the truth will come out one day», hvorpå han var blitt lovet eksklusivitet rundt «avsløringen». Det låter juicy, men hvor mye hold kan det være i det, da? Ikke at jeg tviler på at Kelly har fått en slik melding, men vil Challinor komme til å røpe fullt og helt hva som lå bak avgjørelsen utover det som synes åpenbart? Det kan jo være han er oppriktig trist over å se Pools-fansens reaksjoner, og at han føler for å komme med sin versjon
Det er helt klart en dårlig relasjon mellom Dave og Raj, noe som kom tydelig frem da kontraktsforlengelsen ble offentlig gjennom media. Det virker på meg at Challinor (etter hans mening) har levert resultater selv med en manglende backing fra styreformannen. Jeg tror også at han mener at det har vært noen løftebrudd underveis - det er nok det som er den juicy delen vil jeg tro. Mulig at han føler at både Armstrong og Oates kunne blitt i Hartlepool med skikkelig backing, og at så ikke ble tilfelle gjorde at man ikke fikk det slagferdige laget man kunne hatt. Hadde klubben bladd opp for Armstrong og Oates så kunne nok Pools toppet tabellen i League2, og Challinor hadde nok valgt å bli i Hartlepool med skikkelig backing. At manageren også har mistet mange i trenerapparatet kan også skyldes forholdene i klubben.

Dave er en ambisiøs manager som ønsker å ha skikkelig satsing rundt seg for å oppnå resultater. Jeg tror ikke overgangen til Stockport skyldes personlige betingelser i form av lønn, men heller den økonomiske satsingen som vil være tilgjengelig for han som manager. Raj, på den andre siden, setter tæring foran næring. Her er det viktigste å sikre klubbens drift og ikke ta noen unødvendige sjanser som kan sette driften i fare. Jeg har full forståelse for begge syn. Så her tror jeg bare at klubb og manager har vokst fra hverandre og at skilsmisse var den eneste løsningen. Challinor var her i nesten to år, og han har løftet klubben så mange hakk at det virker utrolig at for to år siden fantes det knapt fremtidshåp på Victoria Park. Med den suksessen klubben har hatt så vil det oppskriftsmessig Challinor bli hentet av en ambisiøs klubb. Stockport har gode midler, og Challinor har spilt championship-fotball med dem - ikke rart at han ser potensial i en klubb som også er nærmere familie. Så dette er en logisk overgang for manageren, selv om det er et nivå ned divisjonsmessig. Fansen tar dette tyngre. Vi får sette dette på kontoen for kjærlighetssorg for en høyt elsket manager. Fansens reaksjon er skuffende, men som du sier mike - følelsene vil nok roe seg på alle sider om ikke så lenge. Så blir det spennende å se om skjebnen gjør at både Pools og Stockport går seirende ut av sine kamper i FA-cupen i helgen og at man trekker hverandre i neste runde?

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: ons nov 03, 2021 9:18 am hvorav 52 hadde kommet med Everton-sympatier. En skal være rimelig hardcore om en gidder å reise på bortekamp for å se U21-laget i aksjon i ei turnering ingen strengt tatt ønsker.
Ja hatten av for de 52. Midtukekamp en mørk høstkveld i Hartlepool for å se U21-laget er helt klart for spesielt interesserte.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

paul_dalton_11 skrev: ons nov 03, 2021 8:03 pm Jeg tror også at han mener at det har vært noen løftebrudd underveis - det er nok det som er den juicy delen vil jeg tro.
Få er nok i stand til å kunne spekulere i dette som deg, dalton. Det virker absolutt ikke urimelig at Challinor var vonbråten fordi han ikke ble backet i større grad. I tillegg til at klubben gjenvant Football League-statusen så kort tid etter ansettelsen av ham, så trengte styret bare å se rundt seg hva Challinor betydde for klubb og by. Han var selve midtpunktet i den feel good-faktoren vi har beskrevet opptil flere ganger nå, og selv om jeg ikke tror den er borte på et blunk, så spørs det om ringvirkningene av å miste Challinor kan vise seg å koste mer for Raj og styret enn hva det kunne ha gjort å tilby ham større midler ved forhandlingsbordet.

Nå er Sweeneys standing i klubben og blant supporterne udiskutabel, så enn så lenge vil man nok fortsette å se de samme scenene fra Mill House Stand og Town End som man har opplevd etter at tilskuerne igjen ble invitert tilbake i kjølvannet av koronautestengelsen. Det skal imidlertid ikke mye til utover en ansettelse som ikke greier å videreføre engasjementet, samt at hjemmeformen avtar, før stemningen og tilskuertallene faller. Det er fryktelig viktig at man treffer på nettopp denne manageransettelsen, for i motsatt fall kan man sette klubben et par år tilbake. Men hvor skal en finne en kar som kan skaffe fram det samme kollektive drivet og oppnå resultater på linje med hva Challinor klarte? Det skal mye til for en som kommer utenfra å påkalle like stor goodwill fra gruppa.

Jeg forventer ikke et resultat mot Wycombe i helga. Til det tror jeg usikkerheten akkurat nå er litt for stor, og så er en ikke ubetydelig faktor at motstanderen er på et såpass avansert nivå at jeg tror de har for mye kunnskap uansett hva Pools måtte finne på. Vi får se. Cup er stafett og så videre.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: tor nov 04, 2021 10:25 am Det er fryktelig viktig at man treffer på nettopp denne manageransettelsen, for i motsatt fall kan man sette klubben et par år tilbake. Men hvor skal en finne en kar som kan skaffe fram det samme kollektive drivet og oppnå resultater på linje med hva Challinor klarte? Det skal mye til for en som kommer utenfra å påkalle like stor goodwill fra gruppa.
Gode refleksjoner, modano. Sweeney er den som har vært med Challinor hele veien og har på mange måter gått i lære hos den suksessfulle manageren. Sånn sett er han den mannen som kan videreføre den avgåtte manageren sitt arbeid og føre arven videre. Spørsmålet vil være om han har de egenskapene som skal til å være manager og ikke bare en del av at trenerteam? Et alternativ vil jo være å hente en ekstern mann og påtvinge han Sweeney i trenerteamet. Det er jo en løsning som har vært brukt før i Pools og som jeg IKKE er særlig tilhenger av. Et annet scenario, som ikke er utenkelig, er at vi henter en manager eksternt og at Sweeney forlater klubben - og kanskje følger Challinor til Stockport?

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Foran Wycombe-kampen
Burey (hamstring), Cook (lyske) og Olomola (ankel) er alle ute med skade. I tillegg sliter Killip og Sterry med småskader og er tvilsomme til morgendagens FA-cupkamp. Sterry er tilbake i trening med fitness coach og Killip er ikke 100% men frisk nok til å sitte på benken. Begge to er nok aktuelle til neste helgs ligakamp. I tillegg er Lawlor tilbake i klubben etter et utlån til Bromley. Han fikk null spilleminutter på seks kamper der Bromley vant alle seks kampene. At han ikke var med i troppen mot Everton U21 tyder på at han neppe har noen stor fremtid i klubben.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Stockport skal ha utløst og betalt en utkjøpsklausul i kontrakten til Challinor som ryktes å være rundt £125k.

Den avgåtte manageren
  • DC on the Director of Football relationship: “I’ve come from a club where the infrastructure is not as it is here. So I was picking up stuff, at times, that a manager shouldn’t be involved in. We didn’t have recruitment teams or analysts, a full-time kitman or chef.”
Dette styrker nok hypotesen om at manager og styreformann var ganske uenig om hvordan drive den sportslige delen av klubben. Challinor er nok en skikkelig manager som er opptatt av infrastruktur. Han ledet ikke de daglige treningene, det gjorde Sweens. Nå ser jeg at Pools har utlyst stilling som rekrutteringssjef. Så det er lov å håpe at en bedre infrastruktur kommer på plass bit for bit.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

'Ant Sweeney's blue'n'white army!' - jeg tipper den runger greit utover Victoria Park nå i pausa. 1-0 mot sjølvaste Wycombe, klubben adamsthelegend i sin tid adopterte som sin, lar seg høre, selv om det for all del gjenstår lange 45 minutter pluss. Hvilken vanvittig bedrift ville det ikke være å sette stolgutadn til side i forbundets egen prestisjeturnering, hvorpå man, slik du har foreslått allerede, dalton, altså trekker Stockport i runde 2. Stockport hjemme først i desember måned ville i så fall vært et oppgjør som hadde generert bortimot tidenes heftigste førkampklima i en match der Pools har vært involvert.

Men la oss nå først se dagens match ut med nåværende sifre. Uansett hvordan det ender: Det virker som om Sweeney har minst like sterk tillit innad i gruppa som sist han måtte steppe inn og være fungerende manager. Nå tror jeg ikke nødvendigvis at han vil være det beste alternativet man kan sikte seg inn på permanent, men skulle Pools greie å håndtere Wycombe i dag, så er det nærmest ingen grenser for hva dagens tropp kan utrette i League Two. Da bør i alle fall nederlag som 5-0 mot Leyton Orient være mulig å unngå (selv om det er blitt sagt i ettertid at spillerne kanskje hadde fått nyss i at Challinor var på vei ut allerede på det tidspunktet).

Mark Cullen med scoringa - i tilleggstiden. For et varp han virker å være!

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: lør nov 06, 2021 4:58 pm Mark Cullen med scoringa - i tilleggstiden. For et varp han virker å være!
Ja Cullen virker som et varp og virker være måltyven vi har savnet siden i sommer. Så man må spørre seg hvorfor han ikke har fått sjansen før alle spissene var ute med skade? Ok, han var skadet i sesongoppkjøringen, men han var tilbake til seriestart - så fraværet kan ikke forklares med skader alene.

2-2 mot Ainsworths Wycombe lar seg absolutt høre. Det er ikke mange måneder siden det var tre divisjoner forskjell på klubbene. Tar vi med 1-0 seieren mot Everton U21 så har det vært en god uke resultatmessig etter at Challinor forlot sin post på mandag. Du har vært inne på det modano, det er viktig at optimismen ikke forsvinner etter managerens avgang. Det blir spennende å følge fortsettelsen, og Bromleys Andy Woodman har seilet opp som en favoritt til jobben i ryktebørsen. Keith Hill var også nevnt, men han er ny manager i Scunthorpe.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Omkamp i FA-cupen i kveld etter et sjeldent hjemmetap fredag. Å tape tre minutter på overtid var surt, og to ligatap på rad er ikke ideelt for et managerløst Pools. Å ha både Sterry og Holohan ute samtidig svekker oss helt klart. Ra sa i et intervju at det er midler til forsterkninger i januarvinduet, midler som skal være holdt igjen i august da Challinor ikke skrev under på forlenget avtale. Det vil nok gå noen uker før ny manager er på plass. Frem til den tid vil Sweens lwde laget, så vi er i trygge hender på kort sikt.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Sterk 1-0 seier i Wycombe. Cullen målscorer nok en gang.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Britisk Øvrig»