Melodi Grand Prix 2022

Svar
ms_8

Re: Melodi Grand Prix 2022

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 5:48 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 11:57 am https://www.vg.no/rampelys/i/z7eOzw/kra ... grand-prix

Ganske svake tall for MGP. Dog kan handballkamp og HVGM være ein del av grunnen
Når man tar i betraktning at en halv million husstander ikke får inn TV2 for tiden (Telenor), så er dette definitivt ikke noe å skryte av nei. Det beviser da også at dette utvannete duell-konseptet med 4 konkurrerende bidrag (på langt over 1 times sending) bør skrotes neste år.
HELT ENIG i det. Synest dett bør være maks 2 semifinaler. Ja eg veit Melodifestivalen har samme oppsett som NRK, men her er kvaliteten på sendinga + låtene noko helt anna.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 12:46 pm Jeg har sett mye MGP. Men for meg stod disse 4 sangene samlet sett for det svakeste nivået jeg noensinne har sett i en delfinale.

Den første var en slags kopi av kopien av kopien av kopien av kopien av slike sanger som jeg hører i bilen når ungene setter på topp 40. Blekt. Svært blekt. Terningkast 2

Hadde ikke Mira Craig hatt et navn fra den korte perioden hun hadde platesuksess hadde den sangen hun kom med aldri i verden havnet på TV. Den var direkte skrekkelig. Klokkeklar ener på terningen

Trollfest gledet jeg meg til. Men sangen stod ikke i stil til innpakningen. De greide ikke få den sjangermashupen til å sitte i det hele tatt. Terningkast 2

Frodes sang er en sånn klassisk dopausesang når slike dukker opp i den internasjonale finalen. Intetsigende og kjedelig. Skal man ha en ballade må den sitte rett i bullseye for ikke å bare bli en i den øst-europeiske mengden kjedelige ballader. Terningkast 3

Så må det også nevnes at om man på død og liv skal flashe pupper i den grad sang 1 og 2 gjorde, så må man velge stilen til sang 1. Det mammografikostymet til Mira var direkte uflatterende.
Helt enig i dette. Ingen av dei fire låtene var gode og vinnaren vant vel mest på grunn av god vokal og at dei tre andre var ganske svake. Viss dette er nivået framover. Så blir det mange dårlege låter i år

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 6:44 pm HELT ENIG i det. Synest dett bør være maks 2 semifinaler. Ja eg veit Melodifestivalen har samme oppsett som NRK, men her er kvaliteten på sendinga + låtene noko helt anna.
Melodifestivalen har fortsatt delfinaler over hele landet, og har med langt flere enn i Norge.

Med 16 bidrag utenfor de 5 direkte kvalifiserte, så hadde det holdt med 2 delfinaler med 8 i hver. Jeg vil helst hatt 12 i finalen; så da kunne 3 gått videre fra hver, samt 1 av de resterende taperne.

Med alle 21 på lik linje ville det vært naturlig med 3 delfinaler på 7 bidrag i hver. Det var akkurat slik når Norge sist arrangerte delfinaler.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 6:48 pm Ingen av dei fire låtene var gode og vinnaren vant vel mest på grunn av god vokal og at dei tre andre var ganske svake. Viss dette er nivået framover. Så blir det mange dårlege låter i år
Jeg vil si at det var den eneste som ikke var krampaktig som gikk videre. Fullt fortjent, selv om den er sjanseløs i finalen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 7:26 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 6:44 pm HELT ENIG i det. Synest dett bør være maks 2 semifinaler. Ja eg veit Melodifestivalen har samme oppsett som NRK, men her er kvaliteten på sendinga + låtene noko helt anna.
Melodifestivalen har fortsatt delfinaler over hele landet, og har med langt flere enn i Norge.

Med 16 bidrag utenfor de 5 direkte kvalifiserte, så hadde det holdt med 2 delfinaler med 8 i hver. Jeg vil helst hatt 12 i finalen; så da kunne 3 gått videre fra hver, samt 1 av de resterende taperne.

Med alle 21 på lik linje ville det vært naturlig med 3 delfinaler på 7 bidrag i hver. Det var akkurat slik når Norge sist arrangerte delfinaler.
Eg kan leve med 3 delfinaler, men då bør man maks sende 3 vidare og kanskje ha 1 wildcard til den siste plassen. Altså finale på 10 plasser.
Eg synest ideen din med 16 bidrag og 6 går vidare høyrast fornuftleg ut.

Mitt poeng er at man må redusere delfinaler og gjerne fordele dei utover landet. Eksempel kunne man hatt 1 delfinale i Vest, Nord og Midt eller Sør. Eksempel Florø, Tromsø og Trondheim 1 år. Eller Bergen, Alta og Arendal. Det hadde skapt liv rundt omkring i landet.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 7:43 pm Mitt poeng er at man må redusere delfinaler og gjerne fordele dei utover landet. Eksempel kunne man hatt 1 delfinale i Vest, Nord og Midt eller Sør. Eksempel Florø, Tromsø og Trondheim 1 år. Eller Bergen, Alta og Arendal. Det hadde skapt liv rundt omkring i landet.
Ja, man skulle tro det har normalisert seg til neste år. Men det handler da om kostnader. Det er arrangør-stedene som må betale. NRK er tydeligvis ikke villig til å dekke utgifter utenfor Oslo.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 8:04 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 7:43 pm Mitt poeng er at man må redusere delfinaler og gjerne fordele dei utover landet. Eksempel kunne man hatt 1 delfinale i Vest, Nord og Midt eller Sør. Eksempel Florø, Tromsø og Trondheim 1 år. Eller Bergen, Alta og Arendal. Det hadde skapt liv rundt omkring i landet.
Ja, man skulle tro det har normalisert seg til neste år. Men det handler da om kostnader. Det er arrangør-stedene som må betale. NRK er tydeligvis ikke villig til å dekke utgifter utenfor Oslo.
Takk og det viser vel kanskje også litt av problemet. NRK prioriterer heller Stjernekamp og andre ting ein MGP. Værtfall ser det slik ut når dei kommenterer. Delfinaler rundt omkring i landet var svært populær for 10 år siden og mange artister var også meir interessert å være med. 2008 til 2011 såg man verkeleg tegn til at større artister deltok.

NRK burde ha mål om at NRK var den største konkurranse for artister og deltar i, men i staden for har det blitt ein slags talentkonkurranse for nye stjerner.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 7:26 pm Med alle 21 på lik linje ville det vært naturlig med 3 delfinaler på 7 bidrag i hver. Det var akkurat slik når Norge sist arrangerte delfinaler.
Må innrømme at jeg faktisk hadde glemt at det "bare" var 3, og ikke 4 delfinaler i Norge disse 8 årene fom. 2006 🙂

Har tidligere i tråden tatt til orde for den svenske modellen med 4 delfinaler + siste sjansen rundt forbi i landet- men det holder nok med 3 delfinaler med 6 eller 7 deltagere hvert sted!

Ellers vet jeg ikke om det virkelig var sånn- men føltes som at kvaliteten på startfeltet var mer enn god nok til å forsvare disse 3 delfinalene fra rundt om i landet- nei det var noe helt eget med disse arrangementene "Norge rundt" hvor folket selv bestemte hvem som skulle utgjøre/ og hvem som Ikke skulle utgjøre finalen!

Bare det blir et visst antall delfinaler og folkefester i tillegg til finalen- og at disse arrangeres andre steder enn i Oslo fom. neste år når alt forhåpentligvis er normalt igjen: så blir det en litt annen diskusjon om vi skal ha 2, 3- eller helt oppi 4 delfinaler!

Fazam

Legg inn av Fazam »

JODDEMM skrev: man jan 17, 2022 8:34 pm Ellers vet jeg ikke om det virkelig var sånn- men føltes som at kvaliteten på startfeltet var mer enn god nok til å forsvare disse 3 delfinalene fra rundt om i landet- nei det var noe helt eget med disse arrangementene "Norge rundt" hvor folket selv bestemte hvem som skulle utgjøre/ og hvem som Ikke skulle utgjøre finalen!
Jeg synes ikke de to første årgangene 2006-07 var så bra, men de 6 årene som fulgte var det. Flere metal-band, overraskelser som Bobby Bare, samt artister og låtskrivere som senere fikk sine store gjennombrudd (Julie Bergan, Ina Wroldsen). Det var en helt annen interesse både i media og blant publikum.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 8:24 pm Takk og det viser vel kanskje også litt av problemet. NRK prioriterer heller Stjernekamp og andre ting ein MGP. Værtfall ser det slik ut når dei kommenterer. Delfinaler rundt omkring i landet var svært populær for 10 år siden og mange artister var også meir interessert å være med. 2008 til 2011 såg man verkeleg tegn til at større artister deltok.

NRK burde ha mål om at NRK var den største konkurranse for artister og deltar i, men i staden for har det blitt ein slags talentkonkurranse for nye stjerner.
Ja, MGP har ikke blitt prioritert. Dette prøver de å skjule med forhåndshype, staffasje og "morsomme" programledere.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 8:58 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 8:24 pm Takk og det viser vel kanskje også litt av problemet. NRK prioriterer heller Stjernekamp og andre ting ein MGP. Værtfall ser det slik ut når dei kommenterer. Delfinaler rundt omkring i landet var svært populær for 10 år siden og mange artister var også meir interessert å være med. 2008 til 2011 såg man verkeleg tegn til at større artister deltok.

NRK burde ha mål om at NRK var den største konkurranse for artister og deltar i, men i staden for har det blitt ein slags talentkonkurranse for nye stjerner.
Ja, MGP har ikke blitt prioritert. Dette prøver de å skjule med forhåndshype, staffasje og "morsomme" programledere.
Ja. Når programledene begynner showet med smilebånd. Så vart det PINLIG etter mitt syn. Viss målet er å få dette som ein seriøs konkurranse, så blir dette helbom. Vidare mister dei troverdigheten kvar gang dei forteller kor fantastisk årets artister/låter er. Det kan godt være at dei meiner det, men når år etter år ender opp med at folk opplever det motsatt. Så er det kanskje på tide å gå litt mindre ut.

At så få kjente artister deltar i eit pandemi år er ganske trist. Her burde det være gode sjanser på å få fleire til å takke JA, men då må MGP framstå som ein konkurranse som er attraktiv å være på. Dessverre ser det ikkje ut til at det er det no

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Det blir stadig mer kostbart å arrangere MGP finalen. Kan en gjøre på seg tanken her, at ikke bare Norge ønsker å ikke vinne? Der av så mange håpløse låter og artister?

Fazam

Legg inn av Fazam »

Ormen den lange skrev: man jan 17, 2022 9:30 pm Det blir stadig mer kostbart å arrangere MGP finalen. Kan en gjøre på seg tanken her, at ikke bare Norge ønsker å ikke vinne? Der av så mange håpløse låter og artister?
Sist Norge arrangerte tiltrakk det i alle fall mange etablerte artister i den nasjonale finalen. Men hvis det er slik at kostnadene blir et problem, da må EBU dekke en større del av kaka. Men det gjelder naturlig nok ikke vanvittige pausenummer som i 2009 (Russland).
Stig Karlsen ønsker å vinne, men kanskje det bare er tøv som vanlig fra denne mannen?

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 9:22 pm Ja. Når programledene begynner showet med smilebånd. Så vart det PINLIG etter mitt syn. Viss målet er å få dette som ein seriøs konkurranse, så blir dette helbom. Vidare mister dei troverdigheten kvar gang dei forteller kor fantastisk årets artister/låter er. Det kan godt være at dei meiner det, men når år etter år ender opp med at folk opplever det motsatt. Så er det kanskje på tide å gå litt mindre ut.

At så få kjente artister deltar i eit pandemi år er ganske trist. Her burde det være gode sjanser på å få fleire til å takke JA, men då må MGP framstå som ein konkurranse som er attraktiv å være på. Dessverre ser det ikkje ut til at det er det no
Ketil Stokkan uttalte ifjor at han deltok pga nedstengingen. Mulig det gjaldt flere. Hvem det skulle være i år er ikke lett å si.
Pinlig. Helbom. Ingen troverdighet. Godt oppsummert.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 9:50 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 9:22 pm Ja. Når programledene begynner showet med smilebånd. Så vart det PINLIG etter mitt syn. Viss målet er å få dette som ein seriøs konkurranse, så blir dette helbom. Vidare mister dei troverdigheten kvar gang dei forteller kor fantastisk årets artister/låter er. Det kan godt være at dei meiner det, men når år etter år ender opp med at folk opplever det motsatt. Så er det kanskje på tide å gå litt mindre ut.

At så få kjente artister deltar i eit pandemi år er ganske trist. Her burde det være gode sjanser på å få fleire til å takke JA, men då må MGP framstå som ein konkurranse som er attraktiv å være på. Dessverre ser det ikkje ut til at det er det no
Ketil Stokkan uttalte ifjor at han deltok pga nedstengingen. Mulig det gjaldt flere. Hvem det skulle være i år er ikke lett å si.
Pinlig. Helbom. Ingen troverdighet. Godt oppsummert.
Kanskje Mira Craig? Fin måte å få sendetid på. Nei enig med deg. Det virker som om NRK ikkje akkurat har jobbet hardt med å få artister til å delta. Årets felt lover å bygge stjerner, men det ser meir ut som målet er å gi eit par artister frå diverse tv konkurranse muligheiten til å komme inn i varmen.

Det beste ville vært at Stig Karlsen ikkje lenger har ansvaret for låtene og at neste person får tydeleg tilbakemelding om at dei forventer fleire kjente artister med. Pluss store endringer i måten opplegget blir gjort på. Eksempel færre semifinaler, vekk med kleine og tullete programledere og eit show som er bygget meir på proft gjennomføring.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Jeg skal ikke frikjenne programlederne her altså, MEN det kan fort være produsent/manusforfattere som er en like stor del av problemet på hvordan programlederne og sendingene fremstår.

Fazam

Legg inn av Fazam »

thewaterfall skrev: tir jan 18, 2022 12:39 am Jeg skal ikke frikjenne programlederne her altså, MEN det kan fort være produsent/manusforfattere som er en like stor del av problemet på hvordan programlederne og sendingene fremstår.
Skjeggenissen fra Hamar må i alle fall trives med det materialet han får levert, etter å ha grodd fast siden 2015. Problemet ligger i hvordan NRK ønsker programmet skal fremstå. Da blir manuset tilpasset for det formålet.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:07 pm Eksempel færre semifinaler, vekk med kleine og tullete programledere og eit show som er bygget meir på proft gjennomføring.
Nå blir det "bare" 2 programledere på lørdag. Om det blir mindre tullball av det gjenstår å se.

https://www.nrk.no/mgp/mgp-programleder ... 1.15819679

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Nå, kan være den tredje dukker opp på skjermen.
Stig Karslen/nrk.no skrev:Selv om en av programlederne er koronasmittet, legger ikke prosjektleder Stig Karlsen skjul på at Annika kan dukke opp på skjermen på lørdag allikevel.

– Det er leit å ikke ha vår nye programlederstjerne fysisk til stede kommende lørdag, men hvem vet? Kanskje er Annika med oss fra sofaen digitalt? Vi jobber som normalt mot en fest av en sending og ønsker Annika riktig god bedring og velkommen tilbake!

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Fazam skrev: man jan 17, 2022 5:42 pm
Hansiso skrev: man jan 17, 2022 11:42 am Dette er selvsagt din subjektive mening. Jeg er ikke nødvendigvis noen KEiiNO-fan. Jeg likte aldri "Spirit in the Sky" noe særlig, men "Monument" er rett og slett nærmest en oppskirift på ESC-seier. Vi nordmenn har helt oppriktig en "uvane" med å sende bidrag som europeiske land ikke forstår seg på. Budskapet til TIX var vakkert, men det slår ikke sterkt nok igjennom med de 3 minuttene han hadde. Da må en ha en mye sterkere melodi og fullpakke i låta.

Det at engelskspråklige bidrag får en mindre plass i toppen, er en realitet, men det beviser bare enda mer mitt poeng. Hva som blir sunget er irrelevant så lenge musikken, uttrykket og showet fenger. KEiiNO sitt uttrykk og musikalitet har alt som skal til for å gjøre det godt i ESC. At du mener de er oppskrytte, er igjen subjektivt, og tror jeg bunner mer i at du ser svakhetene deres fremfor at de faktisk er flinke til å kombinere sine styrker.
Når man ser hvilken klagesang det utløste når disse tre ikke vant ifjor; vil jeg si at det som jeg har kommet fram til er objektivt. Det var rene hetsen mot vinneren fra fansen. Jeg står definitivt fast ved at de ikke ville gjort det særlig bra; marginalt bedre enn TIX.
Er det argumentasjonen din for at låta ville gjort det svakt? Fordi folk som likte KEiiNO sin låt best viste frustrasjon over at den klart beste låten kom som nummer to? Det er fryktelig tynt. Som sagt, det er subjektivt, men bare med tanke på hvor godt "Spirit in the Sky" gjorde det, er det ingen tvil for meg om a "Monument" kunne kommet høyere. Hele produksjonen er sterkere og mer komplett.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Eneste låta jeg husker fra forrige helg er Trollfest sin. Får håpe det er høyere nivå i kveld!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Farida med "Dangerous" er faktisk ikke så verst...

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Blir jo spennende med Country fra Grimstad da!

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Dumt med disse duellene. Særlig da de 2 beste låtene konkurrerer med hverandre!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg elsker glam metal, men denne her mangla litt spenst. Ikke super vokal heller. Men for all del, helt grei låt, og jeg syns den tok seg litt opp mot slutten.

Terningkast 3.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Lily låt var betre ein alle låtene sist helg

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Lilly var da ikke verst, men minst et tiår for sent ute med den låta der
Sist redigert av seriemester2013 den lør jan 22, 2022 8:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Bon Jovi iblandet deler av noe rappet fra Lady Gaga? Terning 2.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Låta 3
vokalen 2
så da blir det terningkast 2,5.

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

30 år for sent ute med den låten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»