ESC 2023

Svar
VivaLV

ESC 2023

Legg inn av VivaLV »

Da blir det finale i Liverpool 13. mai.
Jeg var en av de som var skeptiske til "sympatistemmer" med Ukraina.
Syntes de fortjener all den støtten de kan få og enda mere til, men akkurat her hadde jeg håpet man stemte fritt.

Så at Ukraina også vinner 2023 er vel veldig/ganske sannsynlig. Nå er de vel også en slags vertsnasjon og vertsnasjonen for jo ofte noen ekstra stemmer.
Da selvsagt litt avhengig av de andres land bidrag og Ukrainas bidrag.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

VivaLV skrev: man okt 10, 2022 9:20 pm Da blir det finale i Liverpool 13. mai.
Jeg var en av de som var skeptiske til "sympatistemmer" med Ukraina.
Syntes de fortjener all den støtten de kan få og enda mere til, men akkurat her hadde jeg håpet man stemte fritt.

Så at Ukraina også vinner 2023 er vel veldig/ganske sannsynlig. Nå er de vel også en slags vertsnasjon og vertsnasjonen for jo ofte noen ekstra stemmer.
Da selvsagt litt avhengig av de andres land bidrag og Ukrainas bidrag.
Der går grensen.. Med mindre Ukraina stiller med den beste melodien. Skal Ukraina vinne esc de neste 5 årene?..

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Jeg skal iallfall ikke se eurovision song cirkus. Eneste jeg pleier å se er resultatlista.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VivaLV skrev: man okt 10, 2022 9:20 pm Da blir det finale i Liverpool 13. mai.
Jeg var en av de som var skeptiske til "sympatistemmer" med Ukraina.
Syntes de fortjener all den støtten de kan få og enda mere til, men akkurat her hadde jeg håpet man stemte fritt.

Så at Ukraina også vinner 2023 er vel veldig/ganske sannsynlig. Nå er de vel også en slags vertsnasjon og vertsnasjonen for jo ofte noen ekstra stemmer.
Da selvsagt litt avhengig av de andres land bidrag og Ukrainas bidrag.
Nå var det likevel Storbritannia som vant den tradisjonelle avstemningen (juryene). Tviler på at Ukraina vil få et like stort skred av stemmer til neste år.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jeg sa det allerede i fjor. Selv om hensikten selvsagt var superbra så var det noe med at man lot Ukraina vinne første året som gjør det vanskeligERE og la de ikke vinne påfølgende år. Det er jo litt slik det har blitt i SOME 2022 og woke, PK og alt det der. Hvis man først er for/mot noe så er det vanskelig og skifte mening.

Så når man "lot" Ukraina vinne i 2022 så er det jo enda vanskeligere og ikke "la" de vinne også i 2023.
Ukraina altså allerede storfavoritt til å vinne 2023.

Da selvsagt litt avhengig av sangen de sender. En ræva låt trur jeg nok ikke vil vinne. Men en middelmådig for ikke å snakke om en god låt vil fort vinne.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VivaLV skrev: lør des 03, 2022 7:27 pm En ræva låt trur jeg nok ikke vil vinne. Men en middelmådig for ikke å snakke om en god låt vil fort vinne.
Norges bidrag i 2019 var ræva; men fikk flest stemmer av publikum.
Heldigvis var juryene fornuftige nok til at Norge var langt unna en gevinst...

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

I dag kåres vinneren av ESC 2023. Eller vi får håpe ikke det... Uansett Ukrainas bidrag skal kåres.

Favoritten høres ut som det samme de har sendt de siste årene. Eneste er at det er noe engelsk tekst innblandet, så man får med seg at det handler litt om krig og sånt. Låten er vel ikke så ille, men som sagt; føler jeg har hørt det før. Og, ja, det er litt "operasound" der også for å virkelig krysse av de fleste punkter... Finalen kan sees på youtube så vidt jeg vet. Begynner kl 4, men avgjørelsen kommer ikke før fra 7 og utover.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Overraskelse i Ukraina.

Nazistene i Ukraina valgte en nigerianer til å representere dem i esc23. Putin må være forvirret.. mangler bare at han er gay også...

På en seriøs note. Om Ukraina vinner esc23 nå er det hvertfall ikke tvil om sympatistemmer..

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Den sangen fra Ukraina trenger man ikke være så bekymret over skal vinne ESC som jeg var.
Den er jo ufatteligkjedelig. Null etnisk faktor og bare platt tekst med "show me your middle finger".
Trur oddsen var godt under 3.00, men ser den nå har steget til rundt 5. Og vil sannsynligvis stige mer etterhvert som land kommer med sine bidrag.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Det har vært/er relativt populært å rangere sine favoritter. Tenkte kjøre en vri og rangere etter hvert som sangene blir klare. Så langt er det 3 stk, men vil øke på fremover. Vurderer de på tidspunkt de blir kåret, så sanger som er langt nede kan stige og omvendt, men på rangeringen blir de der de er som førsteinntrykk.

Tre svake sanger, som jeg håper blir i nede i bunnen ellers blir det et forferdelig eurovision år;

Albania
Ukraina
Belgia

SirJames

Legg inn av SirJames »

Gjør som Art og vurderer etterhvert som de er klare.


Albania:
Første 30 sekunder er lovende, deretter blir det a trainwreck med kun antydning til melodiøsitet mot slutten.
Terningkast: 2

Ukraina:
Usedvanlig kjedelig, null særegenhet. Det blir døden for ESC hvis denne sympatiserer seg til seier i år.
Terningkast: 2

Belgia:
Utslitt budskap pakket inn i gladpopgospel, fremført av en medioker artist kledd for a bad taste party. Styr unna.
Terningkast: 2


Grusom start, herfra kan det bare gå oppover....elller...?

Fazam

Legg inn av Fazam »

Semifinalene trukket. Norge havnet i første del av SF1. Sverige og Finland havnet i siste del av denne semifinalen. Italia, Frankrike og Tyskland skal stemme her, i tillegg til de 15 landene som deltar. Den andre semifinalen inneholder et land mer (16).

SF1

Norge
Latvia
Irland
Portugal
Malta
Serbia
Kroatia

Sverige
Finland
Nederland
Sveits
Israel
Tsjekkia
Moldova
Aserbajdsjan

https://eurovision.tv/story/eurovision- ... aw-results

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:09 pm Semifinalene trukket. Norge havnet i første del av SF1. Sverige og Finland havnet i siste del av denne semifinalen. Italia, Frankrike og Tyskland skal stemme her, i tillegg til de 15 landene som deltar. Den andre semifinalen inneholder et land mer (16).

SF1

Norge
Latvia
Irland
Portugal
Malta
Serbia
Kroatia

Sverige
Finland
Nederland
Sveits
Israel
Tsjekkia
Moldova
Aserbajdsjan

https://eurovision.tv/story/eurovision- ... aw-results
Kan bli spennende dette. Uheldig at man får Sverige og Finland istedet for Danmark og Island. Positive er at man bare må være bedre enn 5 land.. Vanskelig å spå noe særlig før bidragene er bekreftet, men Tsjekkia er nok bankers videre med sin feminist woke anthem som for sikkerhets skyld også inneholder sangtekst på ukrainsk..

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:09 pm Semifinalene trukket. Norge havnet i første del av SF1. Sverige og Finland havnet i siste del av denne semifinalen. Italia, Frankrike og Tyskland skal stemme her, i tillegg til de 15 landene som deltar. Den andre semifinalen inneholder et land mer (16).

SF1

Norge
Latvia
Irland
Portugal
Malta
Serbia
Kroatia

Sverige
Finland
Nederland
Sveits
Israel
Tsjekkia
Moldova
Aserbajdsjan

https://eurovision.tv/story/eurovision- ... aw-results
Verker som ein tøff semifinale. Spesielt sidan Finland mest sannsynleg blir sterke i år og Sverige er stort sett alltid sterke. Andre land som Aserbaijan, Moldova, Nederland og Serbia pleier ofte å gå videre. Derimot er landene i første halvdel antatt svakere og det gir oss betre sjanser.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: ons feb 01, 2023 7:56 am
Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:09 pm Semifinalene trukket. Norge havnet i første del av SF1. Sverige og Finland havnet i siste del av denne semifinalen. Italia, Frankrike og Tyskland skal stemme her, i tillegg til de 15 landene som deltar. Den andre semifinalen inneholder et land mer (16).

SF1

Norge
Latvia
Irland
Portugal
Malta
Serbia
Kroatia

Sverige
Finland
Nederland
Sveits
Israel
Tsjekkia
Moldova
Aserbajdsjan

https://eurovision.tv/story/eurovision- ... aw-results
Verker som ein tøff semifinale. Spesielt sidan Finland mest sannsynleg blir sterke i år og Sverige er stort sett alltid sterke. Andre land som Aserbaijan, Moldova, Nederland og Serbia pleier ofte å gå videre. Derimot er landene i første halvdel antatt svakere og det gir oss betre sjanser.
Den generelle oppfatningen er at den andre semifinalen er lettere; til tross for et land mer. Sverige og Finland er ikke alltid så generøse med poeng til oss....

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: ons feb 01, 2023 8:21 am
ms_8 skrev: ons feb 01, 2023 7:56 am
Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:09 pm Semifinalene trukket. Norge havnet i første del av SF1. Sverige og Finland havnet i siste del av denne semifinalen. Italia, Frankrike og Tyskland skal stemme her, i tillegg til de 15 landene som deltar. Den andre semifinalen inneholder et land mer (16).

SF1

Norge
Latvia
Irland
Portugal
Malta
Serbia
Kroatia

Sverige
Finland
Nederland
Sveits
Israel
Tsjekkia
Moldova
Aserbajdsjan

https://eurovision.tv/story/eurovision- ... aw-results
Verker som ein tøff semifinale. Spesielt sidan Finland mest sannsynleg blir sterke i år og Sverige er stort sett alltid sterke. Andre land som Aserbaijan, Moldova, Nederland og Serbia pleier ofte å gå videre. Derimot er landene i første halvdel antatt svakere og det gir oss betre sjanser.
Den generelle oppfatningen er at den andre semifinalen er lettere; til tross for et land mer. Sverige og Finland er ikke alltid så generøse med poeng til oss....
Eg trur også vi har komt i den tøffaste semifinale utifrå historiske trender. Spesielt i eit år dei Finland mest sannsynleg sender 1 kanonlåt og Sverige er alltid sterke. Dog bør likevel Norge ha gode muligheiter til å gå til finalen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: tir jan 31, 2023 10:36 pm
Tsjekkia er nok bankers videre med sin feminist woke anthem som for sikkerhets skyld også inneholder sangtekst på ukrainsk..
Er vinneren klar i Tsjekkia? Finner ingenting om det i www

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

SirJames skrev: ons feb 01, 2023 10:39 pm
TheRealArt_Verified skrev: tir jan 31, 2023 10:36 pm
Tsjekkia er nok bankers videre med sin feminist woke anthem som for sikkerhets skyld også inneholder sangtekst på ukrainsk..
Er vinneren klar i Tsjekkia? Finner ingenting om det i www
Nei, men blir overrasket om denne ikke vinner


70 % av stemmene er internasjonale stemmer (hardcore eurovision fans og de er gira for denne). Kun 30 % er tsjekkiske stemmer.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Norge
Slovenia
Irland
Albania
Ukraina
Belgia

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Spania
Norge
Slovenia
Irland
Albania
Ukraina
Belgia


Kort kommentar; de to øverste i egen klasse, resten er listefyll.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Albania:
Første 30 sekunder er lovende, deretter blir det a trainwreck med kun antydning til melodiøsitet mot slutten.
Terningkast: 2

Ukraina:
Usedvanlig kjedelig, null særegenhet. Det blir døden for ESC hvis denne sympatiserer seg til seier i år.
Terningkast: 2

Belgia:
Utslitt budskap pakket inn i gladpopgospel, fremført av en medioker artist kledd for a bad taste party. Styr unna.
Terningkast: 2

Irland:
Versene er ekstremt zzznork, og låten hever seg først de siste 30 sekundene. Tamt, pent og pyntelig.
Terningkast: 2

Norge:
Selv om jeg tror på finaleplass for Alessandra, er jeg ikke overvettes begeistret. Dette er en låt man har hørt 100 ganger før, og basert på sangprestasjonen i finalen, synes jeg ikke hun er dyktig nok / har god nok stemme til å bære låten.
Terningkast: 3-

Slovenia:
Går i samme duren gjennom hele låta, uten et markant refreng å lene seg på. Waste of time.
Terningkast: 1

Spania:
Dette var solide saker, og det er tydelig at Spania mener alvor i år. I motsetning til Alessandra, fremviser Blanca her en kraftfull og nydelig stemme som bærer låten fra start til mål. Dette er en åpenbar vinnerkandidat i Liverpool 13. mai.
Terningkast: 5

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Spania
Norge
Slovenia
Irland
Albania
Ukraina
Belgia
Tsjekkia

Tsjekkia ser og høres ut som noe Ukraina kunne sendt. Hadde de sunget kun på bulgarsk hadde de kanskje gått en plass eller to opp, men orker ikke dette. At de tillegg synger på ukrainsk.. her skal vi dra nytte av krigen..

SirJames

Legg inn av SirJames »

Albania:
Første 30 sekunder er lovende, deretter blir det a trainwreck med kun antydning til melodiøsitet mot slutten.
Terningkast: 2

Ukraina:
Usedvanlig kjedelig, null særegenhet. Det blir døden for ESC hvis denne sympatiserer seg til seier i år.
Terningkast: 2

Belgia:
Utslitt budskap pakket inn i gladpopgospel, fremført av en medioker artist kledd for a bad taste party. Styr unna.
Terningkast: 2

Irland:
Versene er ekstremt zzznork, og låten hever seg først de siste 30 sekundene. Tamt, pent og pyntelig.
Terningkast: 2

Norge:
Selv om jeg tror på finaleplass for Alessandra, er jeg ikke overvettes begeistret. Dette er en låt man har hørt 100 ganger før, og basert på sangprestasjonen i finalen, synes jeg ikke hun er dyktig nok / har god nok stemme til å bære låten.
Terningkast: 3-

Slovenia:
Går i samme duren gjennom hele låta, uten et markant refreng å lene seg på. Waste of time.
Terningkast: 1

Spania:
Dette var solide saker, og det er tydelig at Spania mener alvor i år. I motsetning til Alessandra, fremviser Blanca her en kraftfull og nydelig stemme som bærer låten fra start til mål. Dette er en åpenbar vinnerkandidat i Liverpool 13. mai.
Terningkast: 5

Tsjekkia:
Får ikke taket på denne, og uten videoen som distraksjon er det lite igjen. Stiger litt fra ca 2.30 og ut.
Terningkast: 2/3

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Ufattelig mange finaler i kveld. Legger inn de jeg har hørt så langt.

Spania
Norge
Slovenia
Irland
Danmark
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Tsjekkia
Latvia

Led meg gjennom Latvia. Holdt på å gi opp etter et minutt.. Danmark ok, men syns det var for mye effektbruk på stemmen til min smak. Så langt har vi et forferdelig eurovision år med kun 2 godkjente sanger.. Forhåpentligvis leverer Italia i to-draget i natt..

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Ufattelig mange finaler i kveld. Legger inn de jeg har hørt så langt.

Spania
Norge
Kroatia
Romania
Slovenia
Irland
Danmark
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Tsjekkia
Latvia

Led meg gjennom Latvia. Holdt på å gi opp etter et minutt.. Danmark ok, men syns det var for mye effektbruk på stemmen til min smak. Så langt har vi et forferdelig eurovision år med kun 2 godkjente sanger.. Forhåpentligvis leverer Italia i to-draget i natt..

Kroatia med noe som høres ut som en tullelåt. Allerede rykter om mulig disk..

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Kroatia. Ikke sett liveopptreden før nå. Crazy greier...


TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Ufattelig mange finaler i kveld. Legger inn de jeg har hørt så langt.

Spania
Norge
Kroatia
Romania
Slovenia
Irland
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Tsjekkia
Latvia

Led meg gjennom Latvia. Holdt på å gi opp etter et minutt.. Danmark ok, men syns det var for mye effektbruk på stemmen til min smak. Så langt har vi et forferdelig eurovision år med kun 2 godkjente sanger.. Forhåpentligvis leverer Italia i to-draget i natt..

Kroatia med noe som høres ut som en tullelåt. Allerede rykter om mulig disk..

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Spania
Norge
Italia
Kroatia
Romania
Slovenia
Irland
Danmark
Malta
Estland
Albania
Ukraina
Belgia
Tsjekkia
Latvia

3 godkjente sanger så langt + Kroatia som er artig. Resten er mer eller mindre deprimerende. Fortsetter det sånn kan det bli topp 5 på Norge i Liverpool..
Har dog tro på at Frankrike slår til i år, og vi reiser til Paris i 2024.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Paris 2024




Vi mangler dog sang ennå, men om ikke de roter det fullstendig til så sørger La Zarra for minst topp 3 i Liverpool.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Albania:
Første 30 sekunder er lovende, deretter blir det a trainwreck med kun antydning til melodiøsitet mot slutten.
Terningkast: 2

Ukraina:
Usedvanlig kjedelig, null særegenhet. Det blir døden for ESC hvis denne sympatiserer seg til seier i år.
Terningkast: 2

Belgia:
Utslitt budskap pakket inn i gladpopgospel, fremført av en medioker artist kledd for a bad taste party. Styr unna.
Terningkast: 2

Irland:
Versene er ekstremt zzznork, og låten hever seg først de siste 30 sekundene. Tamt, pent og pyntelig.
Terningkast: 2

Norge:
Selv om jeg tror på finaleplass for Alessandra, er jeg ikke overvettes begeistret. Dette er en låt man har hørt 100 ganger før, og basert på sangprestasjonen i finalen, synes jeg ikke hun er dyktig nok / har god nok stemme til å bære låten.
Terningkast: 3-

Slovenia:
Går i samme duren gjennom hele låta, uten et markant refreng å lene seg på. Waste of time.
Terningkast: 1

Spania:
Dette var solide saker, og det er tydelig at Spania mener alvor i år. I motsetning til Alessandra, fremviser Blanca her en kraftfull og nydelig stemme som bærer låten fra start til mål. Dette er en åpenbar vinnerkandidat i Liverpool 13. mai.
Terningkast: 5

Tsjekkia:
Får ikke taket på denne, og uten videoen som distraksjon er det lite igjen. Stiger litt fra ca 2.30 og ut.
Terningkast: 2/3

Italia:
Flott ballade som vokser, dog usikker på om den treffer førstegangs lyttere godt nok. Den må vel også kortes ned, da både San Remo og den offisielle videoen er på 3.40. Om en forkorting ødelegger låta, gjenstår dermed å se.
Terningkast: 5

Kroatia:
Forferdelig, selv til søppel å være. Virker som det er noe politisk budskap blandet inn i smørja også. Greit nok at flere land har brukt ESC til politiske markeringer opp igjennom, men dette blir overkill på absolutt alle mulige måter.
Terningkast: 0

Romania:
Masete, og uten et godt refreng. Skal med andre ord slite med å gå til finalen.
Terningkast: 1

Danmark:
Totalt forglemmelig poplåt som i beste fall fungerer som en mulighet til å gjøre nødvendige ærender på toalettet.
Terningkast: 2

Malta:
Kred for å skape litt liv på scenen, og saksofon trekker alltid opp. Men bortsett fra det er det lite å hente.
Terningkast: 3-

Estland:
Alika er flink, og balladen har potensiale. Tviler dog på at den kommer til å utfordre topp 5.
Terningkast: 3/4

Latvia:
Ganske ok sound på denne, og en låt som faktisk er bedre hvis man ikke ser på videoen samtidig. Kunne fungert bra som musikk på nattlige bilturer. Dog vil nok mange dessverre følge det de selv synger; "please, don't wake up"..
Terningkast: 4-



Etter 15 låter kan man foreløpig innstille seg på en temmelig begredelig ESC-konkurranse. Håper dette tar seg opp.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»