De siste dødsdømte NRK

Svar
Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Re: De siste dødsdømte NRK

Legg inn av Soteria »

ABB opptar et stort antall vakter, han opptar rettssystemet med forespørsler, og har til og med en slags aktivitører som spiller fotball med ham (disse er kanskje frivillige). På den annen side kan det være at vaktene ville vært arbeidsledige hvis det ikke hadde vært for ham. Det er også en del folk som håper på at ABB skal bli fri og bli deres leder. Taler dette for eller imot?

Det står på wikipedia at Statspolitimann Karl Marthinsen kan ha vært uforsiktig og litt suicidal på slutten av krigen. Han må ha visst at han sannsynligvis ville få dødsstraff. Da må man kunne antyde det samme om andre sjefer for statspolitiet. Som de andre sjefene må Skaar Pedersen ha stått for kartleggingen og arrestasjonene av jødene i byen?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Håper og tror at første del av innlegget var en spøk.
En stat som begynner å drepe innsatte for å spare penger er skikkelig ut å kjøre.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

HarryH skrev: fre mar 24, 2023 1:57 am Terroristen ønsket seg dødsstraff. Det hadde neppe gjort sorgen lettere for noen av de etterlatte om han hadde fått ønsket sitt oppfylt.
Jeg mener at det var landssvik Breivik gjorde, og hadde foretrukket at han ble skutt på Akershus så dette onde menneske ble ryddet bort fra planeten.
Jeg heller tror ikke alle etterlatte ville følt at dette var rette utgang, men jeg tror mange ville funnet en ro ved det.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Sverre Riisnæs er en luring. Han viste tendenser til psykisk ubalanse hele livet, ja, men intervjuene i 82 og 84 taler sitt. Han visste oppriktig hva han gjorde.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Veldig bra, denne serien. Skal prøve å få sett alle episodene. Drøyt å tenke på at det var konsensus om at dødsstraff var veien å gå for såpass få tiår siden.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

PapaSmurf skrev: fre mar 24, 2023 1:31 am

Jeg syns spørsmålet om dødsstraff i fredstid er vanskelig. Enkelte handlinger, som f.eks 22. juli kjenner jeg på at jeg helst hadde sett endte med at gjerningsmannen ble tatt ut av tiden. Men så sliter jeg litt med å se hvor den grensen går. Hva er grusomt nok til at man skal drepe noen for handlingene sine? Og der faller jeg ned på at det er umulig å finne et gitt punkt der man beveger seg fra fengselsstraff til dødsstraff. Dermed tenker jeg at fengselsstraff er det riktige.
Noe oppgjøret etter krigen viser er at det var veldig tilfeldig hvem som fikk dødsstraff og hvem som ikke fikk det. ABB er en ting, men hva med Viggo Kristiansen? Han var kanskje den mest forhatte mann i landet, og så viser det seg at han ikke er en barnemorder. Nå får han i det minste et halvt liv i frihet (forhåpentligvis) og en økonomisk kompensasjon for feilen som ble gjort - om han hadde blitt drept så er det ingenting vi kunne gjort for å rette opp feilen. I tillegg har han foreldre, han har søsken og venner som hadde mistet noen som har stor verdi.

Og dødsstraff er egentlig en utdatert religiøs måte å tenke på, troen var at onde mennesker havner i helvete og vil få evig smerte og lidelse. De færreste tror det i dag, og dermed er en dødsstraff først og fremst en straff for de som mister noen de er glad i og må leve med den smerten. De er rett og slett ikke rimelig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skraevadottir skrev: tir mar 28, 2023 12:53 pm Veldig bra, denne serien. Skal prøve å få sett alle episodene. Drøyt å tenke på at det var konsensus om at dødsstraff var veien å gå for såpass få tiår siden.
Hele andre verdenskrig var drøy.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lezah skrev: tir mar 28, 2023 1:32 pm
Skraevadottir skrev: tir mar 28, 2023 12:53 pm Veldig bra, denne serien. Skal prøve å få sett alle episodene. Drøyt å tenke på at det var konsensus om at dødsstraff var veien å gå for såpass få tiår siden.
Hele andre verdenskrig var drøy.
Det kan man definitivt si :p

guru

Legg inn av guru »

Man kan diskutere seg grønn på dette, og om dødsstraff er rett eller galt. De fleste av oss mener jo det feil, men så har da ingen av oss stått i det folket stod i under krigsårene. Ingen vet hva vi vil tenke om det skjulle skje igjen. Greit å sette søkelys på det, men samtidig er det vel ingen som akkurat feller tårer for Rinnan og Quisling....

Og en litt spesiell beskrivelse av NRK: "Vi henrettet 25 av våre egne etter krigen." Det er nok svært få som vil si seg enig i at Rinnan og Quisling var "våre egne". Utover at de hadde norsk pass, var det vel det stikk motsatte.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det er åpenbart at politilederen i stavanger (episode 3) ikke hadde gjort nok til å motta dødsstraff, faktisk reddet han trolig livet til mange nordmenn.

Hvordan lillesøsteren taklet det hele sier mye.

Eneste måten å prøve å forstå det på er å tenke på hvor vanvittig inne i blodtåka alt folket var pga hat mot nazister og ns-folk.

Sikkert nesten like mye som ukrainere nå hater russere.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

guru skrev: tir mar 28, 2023 4:15 pm Man kan diskutere seg grønn på dette, og om dødsstraff er rett eller galt. De fleste av oss mener jo det feil, men så har da ingen av oss stått i det folket stod i under krigsårene. Ingen vet hva vi vil tenke om det skjulle skje igjen. Greit å sette søkelys på det, men samtidig er det vel ingen som akkurat feller tårer for Rinnan og Quisling....

Og en litt spesiell beskrivelse av NRK: "Vi henrettet 25 av våre egne etter krigen." Det er nok svært få som vil si seg enig i at Rinnan og Quisling var "våre egne". Utover at de hadde norsk pass, var det vel det stikk motsatte.
quisling og rinnan måtte åpenbart dø, men at det, tilsynelatende, ble drept dobbelt så mange i Norge som i Nürnberg sier mye.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

kytec skrev: tir mar 28, 2023 4:52 pm Det er åpenbart at politilederen i stavanger (episode 3) ikke hadde gjort nok til å motta dødsstraff, faktisk reddet han trolig livet til mange nordmenn.

Hvordan lillesøsteren taklet det hele sier mye.

Eneste måten å prøve å forstå det på er å tenke på hvor vanvittig inne i blodtåka alt folket var pga hat mot nazister og ns-folk.

Sikkert nesten like mye som ukrainere nå hater russere.
Det skumle med rettsoppgjøret etter krigen er hvor mange av småfiskene som gjorde møkkaarbeidet som ble straffa og at alt for mange store fisker som hadde fingre med i beslutningene bak dette som slapp unna. Nordmenn flest var kanskje mot tyskerne, men blant større forretningsmenn og en del maktpersoner i samfunnet var det stor iver etter å smarbeide med tyskerne og berike seg på krigen. Langt større enn det som kommer frem i den generelle krigshistorien.

Og så kan det jo se ut som det etter krigen gikk prestisje i at man skulle "ta et oppgjør" og vise at også lokalt hadde man henrettet noen for det de gjorde under krigen. Alt det Jens Chr Hauge visste og garantert tok med seg i grava om motstandsbevegelsen og ikke minst maktkampen blant en del av lederne der for posisjoner og påvirkning etter krigen tror jeg hadde skremt vannet av de fleste. Det fantes minst like mange skruppelløse på "rett side" som blant de som samarbeidet med tyskerne.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Hvem har bestemt at vi er klar for ugyldiggjøre Nürnberg-traktaten? Både med hensyn til medisinsk overkjøring, og det at fangevoktere skal stå ansvarlig for egne handlinger. En sentral del av krigsoppgjøret var at det ikke dugde å unnskylde seg med at ordren kom ovenfra.

Sverre Riisnæs slår meg faktisk som en sterkere leder enn Quisling. På wiki står det at han kom fra en nasjonalistisk familie i Sogn, der faren pleide å holde 17. mai-taler. Jaja, en noe snodig beskrivelse. Skal det være mistenkelig å like det norske flagg og holde 17. mai-taler? Syns de burde gjøre om på den beskrivelsen. Men familien i Vik i Sogn var kanskje rasister i tillegg.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

kytec skrev: tir mar 28, 2023 4:56 pm
guru skrev: tir mar 28, 2023 4:15 pm Man kan diskutere seg grønn på dette, og om dødsstraff er rett eller galt. De fleste av oss mener jo det feil, men så har da ingen av oss stått i det folket stod i under krigsårene. Ingen vet hva vi vil tenke om det skjulle skje igjen. Greit å sette søkelys på det, men samtidig er det vel ingen som akkurat feller tårer for Rinnan og Quisling....

Og en litt spesiell beskrivelse av NRK: "Vi henrettet 25 av våre egne etter krigen." Det er nok svært få som vil si seg enig i at Rinnan og Quisling var "våre egne". Utover at de hadde norsk pass, var det vel det stikk motsatte.
quisling og rinnan måtte åpenbart dø, men at det, tilsynelatende, ble drept dobbelt så mange i Norge som i Nürnberg sier mye.
Ikke sammenlignbart.
Nürnbergprosessen var kun mot lederne i det tredje riket, de henrettede i Norge var for hele rettsprosessen etter krigen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Soteria skrev: fre mar 24, 2023 3:07 am ABB opptar et stort antall vakter, han opptar rettssystemet med forespørsler, og har til og med en slags aktivitører som spiller fotball med ham (disse er kanskje frivillige). På den annen side kan det være at vaktene ville vært arbeidsledige hvis det ikke hadde vært for ham. Det er også en del folk som håper på at ABB skal bli fri og bli deres leder. Taler dette for eller imot?
Amerikansk forskning viser til at dødsstraff koster mer enn livsvarig fengsel. Mulig det har noe med at det da kreves flere rettsaker. Rettegangen i Norge etter krigen holder jo ikke akkurat dagens standarder.
I forbindelse med ddn store revisjonen av grunnloven i 2014, altså kort tid etter rettsaken mot Breivik, vedtok stortinget 13.mai 2014 at paragraf 93, første avsnitt i grunnlovenn skal lyde slik: "Etthvert menneske har rett til liv. Ingen kan dømmes til døden".

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Så sist slupne episode av denne i går, og mener NRK nok en gang har begått kvalitetsproduksjon.
Historiene er rimelig nøkterne fortalt, ingen skjønnmaling men samtidig kontrapunkter for å belyse forskjellene ved landssvikoppgjøret.
Og den faglige tyngde, både på historie og juss, er stor, helt uten å la det gli ut i populistisk fremstilling.

At neste episode skal handle om Rinnan ga meg frysninger (fikk det faktisk nå også mens jeg skriver dette).

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ale skrev: tir apr 04, 2023 1:37 am Husk ny episode kl. 06:00 i dag.
04.45😁 Rekker det akkurat før nattskiftet er over..
Rinnan er det ikke tvil om fortjente straffen vertfall.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Dette om henrettelsen og presten var meget interressant. Ellers litt for lite fokus på om Rinnan var ideologisk motivert, eller om det var andre årsaker.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Fernandovonarb skrev: tir apr 04, 2023 1:44 am
Ale skrev: tir apr 04, 2023 1:37 am Husk ny episode kl. 06:00 i dag.
04.45😁 Rekker det akkurat før nattskiftet er over..
Rinnan er det ikke tvil om fortjente straffen vertfall.
Middelalderen er over for lengst med sine brutale avrettingsmetoder , men er det noen som skulle vært "hanged , drawn and quartered " samt hatt hodet satt på stake under rettsoppgjøret etter krigen , er det Henry Oliver Rinnan.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Centrist skrev: tir apr 04, 2023 6:58 pm Dette om henrettelsen og presten var meget interllers litt for lite fokus på om Rinnan var ideologisk motivert, eller om det var andre årsaker.
Det er vel klart at det var en veldig stor overvekt av opportunisme der i gården.

Det meste interessant - men også mye kjent, for det er ikke så himla mange år siden denne serien:
https://tv.nrk.no/serie/skyggespill/ses ... /avspiller

Nok en flott episode - mest interessant at familiemedlemmene faktisk dels var enig at dødsstraff var riktig, samtidig som pinsevennene tilga.

Var helle klar over at det ble stemt over fortsatt dødsstraff eller ikke i Stortinget på den tiden. Helt riktig av venstremannen, som var prinsipiell motstander av dødsstraff, å si at man ikke kunne la Rinnan gå fri når Haaland ble skutt. Tross alt.

Det blir kanskje inntrykket etter denne serien - at dødsstraff var riktig for Quisling og Rinnan, men kanskje ikke så mange andre...

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

DoktorS skrev: tir apr 04, 2023 8:58 pm Det er vel klart at det var en veldig stor overvekt av opportunisme der i gården.
Har trodd at et underslag av et par hansker på arbeidsplassen, var det som utløste Rinnans lediggang. Og det opplyses at han hadde blitt herset med tidligere. Men finner faktisk nå i kveld at det var to unge Rinnanbrødre med i banden. Gisle Rinnan og Rolf Egil Rinnan. De var mye yngre enn Henry, likevel var det nok noe spesielt med familien de kom fra. Utrolige historier fra krigen, at to små menn som Henry Rinnan og Hitler hadde så stor innflytelse og forførte flere kvinner. Det står at Rinnan var 161 cm høy, i en artikkel står det faktisk at han var 159 cm høy. Det kan nok stemme med bildene. Hitlers høyde oppgis til å være 174 cm eller 171 cm. Har vondt for å tro at Hitler var så høy.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Nok en gang en meget bra episode. Denne gang handler det om angiverne Eilif Pisani som dømmes til døden, og Aud Maggi Andersen som for omgjort sin dødsdom pga. kjønn. (?) Fascinerende og skremmende å se hvor svak rettstaten var etter 2. verdenskrig. Denne serien fortjener en pris for den tankevekkende refleksjoner og svært gode historieskildringer.

startelver

Legg inn av startelver »

Har sett 5 episoder. Skal se resten etterhvert. Dokumentaren er ganske presis historisk sett så her har researchen vært på et høyt nivå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...

trønderen

Legg inn av trønderen »

DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 9:53 pm Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...
Jeg mener han sa at han var like gammel som Pisani da Pisani ble henrettet, altså 23 år. Men ja, han virket veldig voksen for alderen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

trønderen skrev: fre apr 14, 2023 5:26 pm
DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 9:53 pm Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...
Jeg mener han sa at han var like gammel som Pisani da Pisani ble henrettet, altså 23 år. Men ja, han virket veldig voksen for alderen.
Stemmer - han sa det også selv, jeg ble så opphengt i dette at jeg spilte av opptaket for noen kolleger i dag - jeg ba dem tippe alderen uten å se på ham, og de trakk det ned til i 30-årene, etter at jeg hadde fortalt om at stemme/ordvalg ikke passet med alderen. En liten observasjon bare, men fant snodig.... Ellers en fin anledning til å reklamere for serien - synes det er rart at såpass mange oppegående ikke har sett den.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Kanskje et par år eldre i realiteten, hvis det ble innspilt i 2022 var han 25 år. Står også på proff.no at han har ansvarsfulle verv. Nestleder i Verdal historielag, er en posisjon som er uvanlig å oppnå for noen som er yngre enn 70? Flere dalfører har vært mer isolerte enn byene, og ligger fortsatt noe etter når det gjelder dialekt og andre ting. Men det gjør disse bygdene ekstra interessante å studere. Og de er også stolte av sine gamle skikker.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Soteria skrev: fre apr 14, 2023 8:27 pm Kanskje et par år eldre i realiteten, hvis det ble innspilt i 2022 var han 25 år. Står også på proff.no at han har ansvarsfulle verv. Nestleder i Verdal historielag, er en posisjon som er uvanlig å oppnå for noen som er yngre enn 70? Flere dalfører har vært mer isolerte enn byene, og ligger fortsatt noe etter når det gjelder dialekt og andre ting. Men det gjør disse bygdene ekstra interessante å studere. Og de er også stolte av sine gamle skikker.
Nordtømme er et historietalent uten like. Har noen veldig flinke i faget i Verdal, og han nok lært av den eldre garde samt genuin interesse selv. Var på et foredrag han holdt om felttoget Karolinerne hadde i Trøndelag for 300 år siden, og jeg ble nesten lamslått av kunnskapen han satt på. Veldig interessant og husker alle fikk heller ikke plass. Får nok høre mer fra ham.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, skulle gjerne sett at NRK hadde flere gode historiske dokumentarer av dette slaget. Det som også er fint her er at vi ikke har en forteller som går rundt og viser fram seg selv. Og det som uttaler seg har virkelig tyngde, og ikke minst et tydelig engasjement..... Så at en av anmelderne mente at Sofie Høgestøl var der som et ungt og kvinnelig "alibi", men hun har vel ikke vært med i de siste sendingene... Helt greit at man ikke legger inn slike kvoteringer.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Man begynner å oppriktig lure på hva rettstaten vår i ettertid av 2. verdenskrig var bygd opp av. Til og med i hvilken grad man kan kalle seg en rettstat.

Ja, man hadde en domstol hvor mange saker om dødstraff gikk til Høyesterett. Men disse dommene har blitt heftig kritisert i ettertid, og beror seg sannsynligvis på feil tolkning. Statens indre maktutøvelse, herunder politiet, var ikke i særlig grad styrt av rettsregler som ble håndhevet og innføringen av døddstraff er på kanten med Grl. § 97.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»