Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1982

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Garindan »

LD-Johnson skrev: man jun 27, 2022 5:13 pm
Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:57 pm Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"

:lol: Trump var president i 2014 når dette ble vedtatt ?
Kanskje lese litt mindre østlig søppelpresse.
Åja, det var ikke Trump som foreslo det nei. Han bare "bemerket" at det allerede vedtatte målet ikke ble fulgt (veldig overraskende ja).
https://folkogforsvar.no/prosenter-til-besvaer/

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 2:07 pm
Falcon skrev: man jun 27, 2022 12:00 pm
Irriterer meg litt den tregheten med å få gitt våpen som evnet å gjøre dette. Måtte altså gå over 3 måneder før det ble iverksatt. Himars burde blitt gitt bort med en gang det ble klart at Ukraina ville kjempe til døden.

Nå virker det som alle restriksjoner holder på å fjernes heldigvis. Både vestlige fly og luftvern er på trappene når det gjelder beslutninger. Akkurat det var ikke et sekund for tidlig.
Slovakia er klar til å gi sine MIG-29 til Ukraina. Det de venter på er en plan om å få en sikkerhet fra Tsjekkia og Tyskland over sitt luftrom til de får F-16 fra USA. Var vel snakk om 20 fly

fargerik

Legg inn av fargerik »

Putin og orkene fornekter seg ikke.
Nå har de for faen presisjonsbombet et digert kjøpesenter i Krementsjuk milevis fra fronten, på grunn av at det var et tusentalls folk der som var ute for å kjøpe mat.
Tusen sivile på handletur.
Militært mål?
Hvor nedrig kan det gjøres?
Hvor langt kan ondskapen gå?

Jack

Legg inn av Jack »

Terroriststaten russland.


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:23 pm
LD-Johnson skrev: man jun 27, 2022 5:13 pm
Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm

Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"

:lol: Trump var president i 2014 når dette ble vedtatt ?
Kanskje lese litt mindre østlig søppelpresse.
Åja, det var ikke Trump som foreslo det nei. Han bare "bemerket" at det allerede vedtatte målet ikke ble fulgt (veldig overraskende ja).
https://folkogforsvar.no/prosenter-til-besvaer/
Hva mener du om at russerne bomber et kjøpesenter fylt opp av opp mot 1000 sivile langt fra fronten ? Det er vel ok for deg fordi USA bombet et våtmarked et sted i Nord-Vietnam i 1963 ? Til din orientering måtte en ansvarlig US offiser stå skolerett fordi en amerikansk drone ved en glipp drepte 12 sivile afghanere sommeren 2021. Mener du (terror)bombingen av et kjøpesenter er helt på sin plass, eller er dette falske nyheter, Ukraina propaganda eller USA sin feil ?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Hvis Lukasjenko setter inn sitt militære og angriper Ukraina fra Belarus. Hvordan vil vesten/NATO reagere på der? Vil de kunne sette inn noe for å stoppe et eventuelt angrep?
Noen som har et vettugt svar?

Falcon

Legg inn av Falcon »

Gorgi skrev: man jun 27, 2022 6:19 pm Hvis Lukasjenko setter inn sitt militære og angriper Ukraina fra Belarus. Hvordan vil vesten/NATO reagere på der? Vil de kunne sette inn noe for å stoppe et eventuelt angrep?
Noen som har et vettugt svar?
jeg vil tippe at Polen da vil gå inn i krigen.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Og dette pakket sitter folk her i Norge å forsvarer.
Venter på bortforklaringene om at det var en Ukrainsk bombe eller at alt vi ser er fiksjon.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Gorgi skrev: man jun 27, 2022 5:31 pm
Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 2:07 pm
Falcon skrev: man jun 27, 2022 12:00 pm
Irriterer meg litt den tregheten med å få gitt våpen som evnet å gjøre dette. Måtte altså gå over 3 måneder før det ble iverksatt. Himars burde blitt gitt bort med en gang det ble klart at Ukraina ville kjempe til døden.

Nå virker det som alle restriksjoner holder på å fjernes heldigvis. Både vestlige fly og luftvern er på trappene når det gjelder beslutninger. Akkurat det var ikke et sekund for tidlig.
Slovakia er klar til å gi sine MIG-29 til Ukraina. Det de venter på er en plan om å få en sikkerhet fra Tsjekkia og Tyskland over sitt luftrom til de får F-16 fra USA. Var vel snakk om 20 fly
Er ikke amerikaneren interessert i å se hvor stridsdyktig F-35 er? Kan de ikke "glemme" et par, i nærhet av Ukraina?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Nå ser det som at USA vil sende NASAMS til Ukraina. Et avansert norskprodusert luftvern som jeg har etterlyst en stund.
Det vil bidra til å stoppe disse terrorbombingene vi nå ser.

https://sol.no/nyheter/ap-usa-vil-forsy ... m/76469047

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

greyserpent skrev: man jun 27, 2022 6:48 pm
Gorgi skrev: man jun 27, 2022 5:31 pm
Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 2:07 pm

Irriterer meg litt den tregheten med å få gitt våpen som evnet å gjøre dette. Måtte altså gå over 3 måneder før det ble iverksatt. Himars burde blitt gitt bort med en gang det ble klart at Ukraina ville kjempe til døden.

Nå virker det som alle restriksjoner holder på å fjernes heldigvis. Både vestlige fly og luftvern er på trappene når det gjelder beslutninger. Akkurat det var ikke et sekund for tidlig.
Slovakia er klar til å gi sine MIG-29 til Ukraina. Det de venter på er en plan om å få en sikkerhet fra Tsjekkia og Tyskland over sitt luftrom til de får F-16 fra USA. Var vel snakk om 20 fly
Er ikke amerikaneren interessert i å se hvor stridsdyktig F-35 er? Kan de ikke "glemme" et par, i nærhet av Ukraina?
I natterlige angrep hadde russerne ikke hatt anelse om hva som traff dem.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

TomBrady12 skrev: man jun 27, 2022 6:42 pm Og dette pakket sitter folk her i Norge å forsvarer.
Venter på bortforklaringene om at det var en Ukrainsk bombe eller at alt vi ser er fiksjon.
Putins nyttige idioter.

Slikt pakt hadde også kost seg fælt og lagt til rette for en ekte diktator også her til lands..

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 5:11 pm
DennisB skrev: man jun 27, 2022 4:57 pm Norges plan om å følge NATOs mål for alle medlemmer om å bruke minst 2% av BNP på forsvarene sine, forkludres fordi vi faktisk tjener for mye penger for tiden. Selv tillegget som ble bevilget på 3 milliarder i mars, utgjør samlet nå ikke mer enn 1.55% av BNP brukt på Norges forsvar.

Nesten litt pinlig at vi tjener så mye på denne krigen. Vi får sende mer hjelp til Ukraina, og/eller øke bevilgningene til eget forsvar. En litt vanskelig balansegang dog, for ekstrainntektene vi har nå, kan vi ikke belage oss på i framtida, selv om priser på olje og gass vil være høye en lang stund framover.
Men flere overføringer til Forsvaret må altså til for at vi skal holde NATOs mål.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .hdzzvSr4Y
Var vel Trump som ville at andre Nato-land skulle bidra mer, og kom med dette 2%-målet.
"First they laugh, then they copy"
Trump hadde ingen ting med det å gjere, i tillegg misforsto han det heile.
Målet om 2% vart vedtatt på eit NATO møte før Trump vart aktuell som president i USA.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Garindan skrev: man jun 27, 2022 7:40 pm
TomBrady12 skrev: man jun 27, 2022 7:38 pm
Garindan skrev: man jun 27, 2022 7:18 pm

Hans spørsmål til meg om hva jeg mener om bombingen av kjøpesenteret er irrelevant, og sånt vås gidder jeg ikke svare på.
Når han da kom med en påstand om at "måtte en ansvarlig US offiser stå skolerett fordi en amerikansk drone ved en glipp drepte 12 sivile afghanere sommeren 2021", uten dokumentasjon, så viser jeg til at amerikanerne forsøker å skjule sine krigsforbrytelser, og straffe de som varsler om det. Også måtta han "stå skolerett" da gitt. Litt av en straff det ja.
Det er nok mange som er interessert i å høre hva dere som støtter russerne synes om slike bomberaid.
Det er mange som foretrekker personfokus ja.
Spørsmålet er helt innenfor det. Og i seg selv har det lite med personfokus å gjøre. Det er snarere et spørsmål om hvor langt noen er villig til å gå i sin støtte til en krigsmakt som har gjort overgrep not sivile til en av sine hovedstrategier. For der er den russiske hæren. Instrumentaliserte voldtekter, summariske henrettelser av sivile og målrettet bombing av steder hvor sivile samler seg i store mengder. Det er hva den russiske hæren driver med. Terror rettet mot sivilbefolkning. Det er en del av deres modus operandi. Da er det absolutt interessant å høre om det finnes en grense for hva dere kremlinsympatisører støtter. Anything goes? Bombe et kjøpesenter? Heisann sveisan! Massegraver med sivile? Null stress, joggedress!

Eller sitter dere igjen med en litt flau smak i munnen slik at man forsøker å lyve bort overgrepene? Slik som din teori om de døde i Bucha? Var det kanskje et ammunisjonslager i dette kjøpesenteret? Eller et biokjemisk laboratorium på apotekets bakrom? Rett og slett - går det en grense for hva dere som støtter Kreml sin invasjon aksepterer av overgrep mot sivile fra Kreml sin invasjonshær? Eller går alt ned, som hos en glupsk måke i slo-haugen?

Caputo

Legg inn av Caputo »

Ser ikke ut som Ukraina går tom for droner med det første. Håper de produserer raskt.


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Var et Kh-22 missil som traff kjøpesenteret i dag. Normalt noe som skal brukes mot skip, og helt sikkert avleggs i dag, men i noe som tyder på et bunnskrapt missilarsenal så blir det brukt mot landmål nå. Først introdusert på 60 tallet noe som understreker poenget. Det er heller ikke første gangen disse blir brukt.

Britisk MOD virker å ha ordene sine i behold: UK MoD stated that Russia is possibly using anti-ship missiles, like the Kh-22, against ground targets. Such missiles “are highly inaccurate and therefore can cause severe collateral damage and casualties,” Noe som har skjedd her vil jeg tro.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-22

Ellers virker russiske reaksjoner fra det jeg har lest å være over samme lest som før. Ukrainerne gjorde det selv,. Lyder kjent fra ikke minst MH17 osv.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Fernandovonarb skrev: man jun 27, 2022 8:54 pm Var et Kh-22 missil som traff kjøpesenteret i dag. Normalt noe som skal brukes mot skip, og helt sikkert avleggs i dag, men i noe som tyder på et bunnskrapt missilarsenal så blir det brukt mot landmål nå. Først introdusert på 60 tallet noe som understreker poenget. Det er heller ikke første gangen disse blir brukt.

Britisk MOD virker å ha ordene sine i behold: UK MoD stated that Russia is possibly using anti-ship missiles, like the Kh-22, against ground targets. Such missiles “are highly inaccurate and therefore can cause severe collateral damage and casualties,” Noe som har skjedd her vil jeg tro.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-22

Ellers virker russiske reaksjoner fra det jeg har lest å være over samme lest som før. Ukrainerne gjorde det selv,. Lyder kjent fra ikke minst MH17 osv.
Over samme lest som før ja, MH17 m.v., og noen her inne sluker det rått og ukritisk.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Bør ikke vesten være veldig tydelige på at dersom Hviterussland angriper Ukraina så angriper vi Hviterussland? Skal vi virkelig sitte å se på at de også eventuelt går til angrep?

startelver

Legg inn av startelver »

Det bør jo være mulig å "tracke" disse missilene slik at man kan bevise at de ble sendt opp fra Russland/Belarus, siden de spyr ut propaganda om at det ikke var det.

Radarbevis som kan brukes i domstolen i Haag.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7804

Legg inn av Big George »

Ka9nen skrev: tir jun 28, 2022 12:34 am Bør ikke vesten være veldig tydelige på at dersom Hviterussland angriper Ukraina så angriper vi Hviterussland? Skal vi virkelig sitte å se på at de også eventuelt går til angrep?
Lukasjenko balanserer på en tynn line. Presset av Putin som gjerne vil ha med Belarus i krigen, men Lukasjenko vet at han blir styrtet av sine egne om han følger Putin og han er ikke dum Lukasjenko.
Kompromisset er at Putin får bruke Belarus som militær-leir og sende avgårde raketter.
Men inntil videre vil ikke Lukasjenko være med på Putins invasjonsoperasjon.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7804

Legg inn av Big George »

Den svenske avisa Expressen spår en heller deprimerende framtid for Putin.
Flera verksamma och tidigare säkerhetschefer spår att den ryska diktatorn Vladimir Putins dagar vid makten kan vara räknade.

Enligt Daniel Hoffman, tidigare chef inom CIA, ligger ett lönnmord närmast till hands.

– Plötsligt är han död, hävdar han i en intervju med Daily Beast.
Försvarsminister Sergej Shojgu, chef för säkerhetsrådet Nikolaj Patrutjev och FSB-chefen Alexander Bortnikov har samtliga motiv att utföra en sådan handling, menar Daniel Hoffman, före detta chef inom CIA, i en intervju med Daily Beast.

Det är föga troligt att de kommer uppmuntra Putin till en frivilig avgång.

– Det är knappast så att de kommer fråga. Utan det rör sig snarare om en hammare i huvudet – och sen är hand död, säger Hoffman.

– Eller så skickar de honom till ett mentalsjukhus.
Hoffman, som tidigare varit stationerad i Moskva, förutsätter att de med ledarambitioner i den ryska eliten i det tysta smider ränker mot presidenten. Planerna menar han kommer sättas i verket när de tröttnat på Putins agerande.

– De som gör det här kommer att göra det i största möjliga hemlighet, så att Putin inte får reda på det och låter lönnmörda dem först. Det kommer att ske mycket plötsligt, och sen är han död, säger Hoffmann.
Ukrainske spionchefen: ”Har inget långt liv framför sig”
Andra spionchefer, som den ukrainske Kyrylo Bodanov menar att Putin snarare faller för egen hand – på grund av hans ohälsa.

– Putin har inget långt liv framför sig, sa Bodanov till USA Today.

Bodanov menar sig ha fog för det påståendet genom att ukrainska spioner infiltrerat Kreml.

Vladimir Putins hälsa, eller möjliga ohälsa, har varit ett hett ämne sedan Ryssland inledde sitt våldsamma ockupationsförsök av Ukraina. Det har bland annat spekulerats huruvida Putin har cancer, Parkinsons eller panikångest

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det er ett eller annet som statslederne i vest vet som offentligheten ikke vet. Den siste uken har de virket svært selvsikre. Selv den forsiktige Macron sier det er i ferd med å snu i Ukrainas favør.

Håpet er jo at strategien er å la russerne tømme seg før man slår tilbake med en kraft verden ikke har sett maken til før.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Big George skrev: tir jun 28, 2022 2:01 am Det har bland annat spekulerats huruvida Putin har cancer, Parkinsons eller panikångest
Det er i allefall lov å håpe at han snart får oppleve panikkangst.

Mannen bør henrettes på den røde plass og fores til griser.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

PapaSmurf skrev: tir jun 28, 2022 2:05 am
Big George skrev: tir jun 28, 2022 2:01 am Det har bland annat spekulerats huruvida Putin har cancer, Parkinsons eller panikångest
Det er i allefall lov å håpe at han snart får oppleve panikkangst.

Mannen bør henrettes på den røde plass og fores til griser.
Drømmen min er og fått hele bøtteballetten(putin, peskov, zakharova, medvedev, samt propagandatrollene på tv) sendt nedover til Ukraina til en livsvarig gjennoppbyggingstraff. De skulle ha fått lagt sten på sten i alle byene de har vært med på å legge i grus. Og alt de hadde fått er brød og vann og alle hatske blikk fra alle som har måttet gjennomgå deres galskap.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Big George skrev: tir jun 28, 2022 2:01 am

Vladimir Putins hälsa, eller möjliga ohälsa, har varit ett hett ämne sedan Ryssland inledde sitt våldsamma ockupationsförsök av Ukraina. Det har bland annat spekulerats huruvida Putin har cancer, Parkinsons eller panikångest
Muligens jeg ikke har sett godt nok etter men det er desverre lite av det jeg ser av bilder av Puting som tyder på noen alvorlig sykdom. Ser frisk ut spør du meg. Jeg vet jo hvordan en langt fremskreden kreftpasient ser ut men jeg kan ikke med den beste godvilje se det på bilder av Putin.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

PapaSmurf skrev: tir jun 28, 2022 2:05 am
Big George skrev: tir jun 28, 2022 2:01 am Det har bland annat spekulerats huruvida Putin har cancer, Parkinsons eller panikångest
Det er i allefall lov å håpe at han snart får oppleve panikkangst.

Mannen bør henrettes på den røde plass og fores til griser.
:D Ja, det overrasker meg ikke at du tenker det. Jeg mener likevel at man bør føre en rettsak først. Livsvarig tvangsarbeid bør bli straffen mener jeg.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Fernandovonarb skrev: tir jun 28, 2022 3:38 am
PapaSmurf skrev: tir jun 28, 2022 2:05 am
Big George skrev: tir jun 28, 2022 2:01 am Det har bland annat spekulerats huruvida Putin har cancer, Parkinsons eller panikångest
Det er i allefall lov å håpe at han snart får oppleve panikkangst.

Mannen bør henrettes på den røde plass og fores til griser.
Drømmen min er og fått hele bøtteballetten(putin, peskov, zakharova, medvedev, samt propagandatrollene på tv) sendt nedover til Ukraina til en livsvarig gjennoppbyggingstraff. De skulle ha fått lagt sten på sten i alle byene de har vært med på å legge i grus. Og alt de hadde fått er brød og vann og alle hatske blikk fra alle som har måttet gjennomgå deres galskap.
Helt enig. Det er en passende straff. I motsetning til, vil jeg tippe 90% av de som skriver her er jeg motstander av dødsstraff, men livsvarig tvangsarbeid er en ydmykende og fornedrende straff som passer maktmennesker som ødelegger andres liv og i realiteten en langt større lidelse en en kule som i verste fall ender lidelsene for dem og som i beste fall sender dem til helvete om det eksisterer noe slikt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Er trådens Russland-sympatisører stolte nå, etter siste dagers terrorbombinger?

Boligblokken og barnehagen i Kiev, kjøpesenteret i går, langt unna fronten.
Hvordan føles terroren for dere? Er krigen "balansert" nå, synes dere? Er begge sider like gode? Skal vi "forstå" Russland litt mer?

Zelensky kalte gårsdagens terrorbombing i sin siste tale "ett av de frekkeste terrorangrepene i Europas historie".
Og det med rette. Dette er jo Al Qaeda-terror opp av dage.

Ondskapen er helt uvirkelig i 2022. Jeg hadde faktisk ikke trodd at Russland var en ren bandittstat, av verste sort.

Jeg kan forresten nevne at Indonesias president Joko Widodo i disse dager er gjest på G7-samlingen i Bayern, siden Indonesia er arrangør for G20-møtet i november (Indonesia er eneste medlem fra Sørøst-Asia)
Hans plan er å besøke Moskva og snakke med Putin i juli, og også reise til Kiev for å møte Zelensky, etter sigende for å megle i krigen.

Widodo insisterer på at Russland skal få delta på G20-samlingen, og det er trolig bakgrunnen for at han drar til Moskva. Ellers er møtet med Putin totalt bortkastet, megling fører ikke til noe i denne krigen. Men det er friskt å prøve, det skal Widodo ha.

Om Russland får delta på G20-møtet, tror jeg flere av medlemmene vil forlate møtet.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

DennisB skrev: tir jun 28, 2022 7:22 am Er trådens Russland-sympatisører stolte nå, etter siste dagers terrorbombinger?
Det er tilbake til det gamle manuset. En periode med stillet før det startes en kampanje med fokus på Azov eller noe lignende. Evt den bortforklaringen russerne kommer med, hvilket virker å være at det var Ukraina selv som gjorde det. Vi har jo ingen bevis på det motsatte…

Falcon

Legg inn av Falcon »

Dagens episode om Sør-Varanger og totalforsvar fra NRK Ekko er tankevekkende

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»