Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Karatel »

Falcon skrev: lør jul 02, 2022 10:41 am
Karatel skrev: lør jul 02, 2022 10:12 am
Falcon skrev: lør jul 02, 2022 9:54 am Putin hadde vel 80% støtte i den russiske befolkningen i mai, så det går fint an å si at den russiske befolkningen er noe dritt. En servil gjeng som har avvist humanistiske idéer og folkerett til fordel for imperialisme, folkemord og autokrati.

Men de må gjerne motbevise meg
For å avvise humanistiske idéer og folkerett må man vite og forstå hva humanistiske idéer og folkerett er og hva de innebærer. Hvis man er helt uvitende om humanistiske idéer og folkerett, og ikke aner hva det er, kan man heller ikke avvise dem.

Det er bedre å si at flertallet av den russiske befolkningen er så hjernevasket og indoktinert at de er helt uvitende om alt som heter humanistiske idéer og folkerett og verden utenfor Russland. Hva demokrati, pluralisme og menneskerettigheter er, har de ingen mulighet for å forstå.
jeg går ikke med på at russere er indoktrinert og hjernevasket. Det russiske samfunnet er åpnere enn mange tror. Informasjon er fritt tilgjengelig og de russiske storbyene er på mange måter like (eller mer) vestlige enn mange europeiske storbyer. Subkulturer er nå f.eks. veldig vanlige, de var ulovlige under sovjet.

men dette handler ikke noe om at vesten er så mye bedre, eller at vi er verdensmestere i humanisme (noe vi ikke er). Det handler om at russere ønsker "gjenopprettelsen av sovjet". Blant annet gjennom den totale avvisningen av nabonasjoners selvråderett (nå printes russiske pass med "Kiev, Russland"). Og ting tyder på at dette aspektet kan være et stort problem med den russiske nasjonsidentiteten.
At et samfunn er åpent og at all informasjon er fritt tilgjengelig, betyr ikke at befolkningen forstår hva demokrati og menneskerettigheter er. Bare se på Storbritannia og det britiske imperium. Storbritannia var et åpent samfunn der all informasjon var fritt tilgjengelig og der det rådet en form for demokrati.

Men hvor mange i den britiske eliten, for ikke å snakke om i den vanlige befolkningen, var det som ett eneste øyeblikk tvilte på at britene hadde en selvfølgelig redd til å erobre land i Afrika, Asia, Amerika og ellers i verden og en selvfølgelig rett til å underlegge seg og herske over fremmede folkeslag som slett ikke ville ha britene der? At afrikanere og asiater skulle ha noen selvråderett var like utenkelig som at hunder, hester og griser skulle ha selvråderett.

Det samme med Frankrike og deres kolonirike. Frankrike var under en brutal tysk okkupasjon, straks den tyske okkupasjonen var borte, gikk Frankrike selv til krig for å opprettholde sin egen okkupasjon av Indokina og Algerie, en okkupasjon og en krig som var langt mer brutal og hensynsløs enn den tyske okkupasjonen av Frankrike noengang hadde vært.

Så må du ikke glemme kulturnasjonen Tyskland som på så mange områder var en intellektuell stormakt, hvor fort og lett gikk de ikke for nazistene å gjøre "Das Land der Dichter und Denker" til "Das Land der Richter und Henker"? ( Dikternes og tenkernes land, Dommerens og bødlenes land).

Ljot

Legg inn av Ljot »

OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 11:18 am
Ljot skrev: lør jul 02, 2022 9:38 am
OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 8:56 am Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.
Hvis man gjør det i min siterte tekst aksepterer man i tilfelle premisset at Kremls side av krigen er den rettferdige siden. Noe som ville være en mildt sagt interessant tilnærming.
Så du mener at Kremls "urettferdige" beslutninger medfører at utsagnet kan forsvares? Altså at "flest mulig russere fortjener å bli drept"?

Noe som ville vært en interessant tilnærming.
Jeg skriver da ikke at flest mulig russere fortjener å bli drept. Å påstå slikt er uredelig. Les en gang til hva jeg skrev om russiske soldater, du vil tydelig se at jeg beklager at de må dø. Den enkelte soldat fortjener ikke å dø i utgangspunktet. Men det er i det rettferdiges interesse at invasjonsmakten drives bort og ut av Ukraina.

Så lenge Kreml fortsetter sin invasjonskrig kan det dessverre ikke skje uten at russiske soldater dør. Det er en beklagelig konsekvens og løsningen for å unngå flere døde russiske soldater er like enkel som den er åpenbar. Kreml må trekke sine styrker ut av Ukraina og gi opp dette forferdelige prosjektet de har satt i gang.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Legg inn av Albania »

Ljot skrev: lør jul 02, 2022 12:26 pm
OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 11:18 am
Ljot skrev: lør jul 02, 2022 9:38 am

Hvis man gjør det i min siterte tekst aksepterer man i tilfelle premisset at Kremls side av krigen er den rettferdige siden. Noe som ville være en mildt sagt interessant tilnærming.
Så du mener at Kremls "urettferdige" beslutninger medfører at utsagnet kan forsvares? Altså at "flest mulig russere fortjener å bli drept"?

Noe som ville vært en interessant tilnærming.
Jeg skriver da ikke at flest mulig russere fortjener å bli drept. Å påstå slikt er uredelig. Les en gang til hva jeg skrev om russiske soldater, du vil tydelig se at jeg beklager at de må dø. Den enkelte soldat fortjener ikke å dø i utgangspunktet. Men det er i det rettferdiges interesse at invasjonsmakten drives bort og ut av Ukraina.

Så lenge Kreml fortsetter sin invasjonskrig kan det dessverre ikke skje uten at russiske soldater dør. Det er en beklagelig konsekvens og løsningen for å unngå flere døde russiske soldater er like enkel som den er åpenbar. Kreml må trekke sine styrker ut av Ukraina og gi opp dette forferdelige prosjektet de har satt i gang.
Er så lett å lese mellom linjene til disse menneskene.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Denne videoen viser litt av våpentypene Ukraina nå får av vestlige land. Det er masse forskjellig nå, og mye mer er på vei. Faktisk så er det selskap som vil utvikle våpen Ukraina etterspør i USA. Tipper vi kan få se masse fancy selvmordsdroner etterhvert.

Akkurat her er det en granat som skyter fra luften rett ned på Pantsiren. Aldri sett før, og måtte se flere ganger før jeg forsto hva det var. Det spekuleres i tråden hva det kan være uten at jeg har peiling. Jobben ble uansett gjort.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det er jo ganske nytt fra tidligere kriger at man ikke bare har mer presise våpen, men at man umiddelbart kan få bekreftelse på at det man sikter på faktisk blir tatt ut. Tenk på da amerikanerne skulle ta ut tungvannsfabrikken på Vemork. 173 amerikanske bombefly slapp 1099 bomber og traff vel knapt noe som helst. De tok ut et buss-skur og noe annet uvesentlig..

Mia

Legg inn av Mia »

Falcon skrev: lør jul 02, 2022 10:41 am
Karatel skrev: lør jul 02, 2022 10:12 am
Falcon skrev: lør jul 02, 2022 9:54 am Putin hadde vel 80% støtte i den russiske befolkningen i mai, så det går fint an å si at den russiske befolkningen er noe dritt. En servil gjeng som har avvist humanistiske idéer og folkerett til fordel for imperialisme, folkemord og autokrati.

Men de må gjerne motbevise meg
For å avvise humanistiske idéer og folkerett må man vite og forstå hva humanistiske idéer og folkerett er og hva de innebærer. Hvis man er helt uvitende om humanistiske idéer og folkerett, og ikke aner hva det er, kan man heller ikke avvise dem.

Det er bedre å si at flertallet av den russiske befolkningen er så hjernevasket og indoktinert at de er helt uvitende om alt som heter humanistiske idéer og folkerett og verden utenfor Russland. Hva demokrati, pluralisme og menneskerettigheter er, har de ingen mulighet for å forstå.
jeg går ikke med på at russere er indoktrinert og hjernevasket. Det russiske samfunnet er åpnere enn mange tror. Informasjon er fritt tilgjengelig og de russiske storbyene er på mange måter like (eller mer) vestlige enn mange europeiske storbyer. Subkulturer er nå f.eks. veldig vanlige, de var ulovlige under sovjet.

men dette handler ikke noe om at vesten er så mye bedre, eller at vi er verdensmestere i humanisme (noe vi ikke er). Det handler om at russere ønsker "gjenopprettelsen av sovjet". Blant annet gjennom den totale avvisningen av nabonasjoners selvråderett (nå printes russiske pass med "Kiev, Russland"). Og ting tyder på at dette aspektet kan være et stort problem med den russiske nasjonsidentiteten.
Tja, greit at det er mer åpent enn mange tror, men nå snakker ikke mange engelsk der, og leser dermed ikke nyheter fra vesten. Og alle vet hva slags nyheter som kommer på russisk. Eneste som skiller Moskva fra andre storbyer i Europa er jo at nesten alt er på russisk som sagt, så er jo riktig som du sier at er ikke mye forskjell sånn sett. Men andre byer i Russland er igjen forskjellig fra Moskva.
Når det kommer til hjernevasking så blir det jo mye av det desverre. Til og med på skolen så lærer dem historie annerledes enn det vi gjør.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Nuvel. De har hatt BBC og andre engelsk-språklige kanaler i Russland i mange år. Med teksting til russisk. Så det har da vært fullt mulig å oppdatere seg med mer objektive synspunkt hvis man hadde et ønske om det.

Samtidig ser man jo at den eldre generasjonen i Norge tror alt som serveres fra Wold og andre på NRK er den objektive sannhet så... det er kanskje ikke så mange som evner å tenke selv som man skulle ønske. Uansett hvor man er. Men NRK er vel en del hakk mer seriøse enn russisk-statlig fjernsyn da 8-)
Sist redigert av Ka9nen den lør jul 02, 2022 1:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Mia

Legg inn av Mia »

Ka9nen skrev: lør jul 02, 2022 1:07 pm Nuvel. De har hatt BBC og andre engelsk-språklige kanaler i Russland i mange år. Med teksting til russisk
Jeg har hatt masse tyske kanaler, men ser jo ikke på det. Dem ser rett og slett ikke på det. Alle filmer, serier er dubbet til Russisk. Da jeg bodde i Moskva hadde jeg rundt 130 kanaler, ingen var på engelsk!

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Mia skrev: lør jul 02, 2022 1:09 pm
Jeg har hatt masse tyske kanaler, men ser jo ikke på det. Dem ser rett og slett ikke på det. Alle filmer, serier er dubbet til Russisk. Da jeg bodde i Moskva hadde jeg rundt 130 kanaler, ingen var på engelsk!
Vel, hadde vi bare hatt statlig finansiert fjernsyn og ingenting annet i Norge så ville ihvertfall jeg vært mye mer interessert i de tyske kanalene. Spesielt om de var tekstet til norsk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Falcon skrev: lør jul 02, 2022 10:47 am
MRSA skrev: lør jul 02, 2022 10:43 am
Karatel skrev: lør jul 02, 2022 10:12 am

For å avvise humanistiske idéer og folkerett må man vite og forstå hva humanistiske idéer og folkerett er og hva de innebærer. Hvis man er helt uvitende om humanistiske idéer og folkerett, og ikke aner hva det er, kan man heller ikke avvise dem.

Det er bedre å si at flertallet av den russiske befolkningen er så hjernevasket og indoktinert at de er helt uvitende om alt som heter humanistiske idéer og folkerett og verden utenfor Russland. Hva demokrati, pluralisme og menneskerettigheter er, har de ingen mulighet for å forstå.
Dette er noko som er veldig viktig å ta med seg i debatten. Kva veit den vanlege russar om folkerett, kva veit den russiske soldat om krigens lover?
mye. Russere er ikke dumme. De er en av de store intellektuell-kulturene på denne kloden.
Nei, russere er ikke dummere enn andre folk. Ja, Russland var og er en stor intellektuell kulturnasjon som har gitt uvurderlige bidrag til verdens kulturarv og til vitenskapen.

Men det at mennesker ikke er dumme, betyr ikke at de ikke kan være politiske idioter. Mennesker kan være svært intelligente og kreative, være svært så intellektuelle og kulturelle, men likevel ha svært så uspiselige politiske meninger.

Se på USA der flere millioner amerikanere er hellig overbevist om at Donald Trumpt vant presidentvalget, men at valget ble stjålet fra ham. Flere millioner mennesker nekter å ta avstand fra stormingen av Kongressen.

Disse trumpistene lever i et åpent samfunn der de har fri tilgang til all den informasjon de ønsker. De er neppe dummere, ondere, mer forbryterske og mer umoralske enn andre mennesker, de er bare blitt totalt hjernevasket, eller de har hjernevasket seg selv, slik at har stengt virkelighetens verden ute og nekter å se verden slik den er.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Karatel skrev: lør jul 02, 2022 1:24 pm
Falcon skrev: lør jul 02, 2022 10:47 am
MRSA skrev: lør jul 02, 2022 10:43 am

Dette er noko som er veldig viktig å ta med seg i debatten. Kva veit den vanlege russar om folkerett, kva veit den russiske soldat om krigens lover?
mye. Russere er ikke dumme. De er en av de store intellektuell-kulturene på denne kloden.
Nei, russere er ikke dummere enn andre folk. Ja, Russland var og er en stor intellektuell kulturnasjon som har gitt uvurderlige bidrag til verdens kulturarv og til vitenskapen.

Men det at mennesker ikke er dumme, betyr ikke at de ikke kan være politiske idioter. Mennesker kan være svært intelligente og kreative, være svært så intellektuelle og kulturelle, men likevel ha svært så uspiselige politiske meninger.

Se på USA der flere millioner amerikanere er hellige overbevist om at Donald Trumpt vant presidentvalget, men at valget ble stjålet fra ham. Flere millioner mennesker nekter å ta avstand fra stormingen av Kongressen.

Disse trumpistene lever i et åpent samfunn der de har fri tilgang til all den informasjon de ønsker. De er neppe dummere, ondere, mer forbryterske og mer umoralske enn andre mennesker, de er bare blitt totalt hjernevasket, eller de har hjernevasket seg selv, slik at har stengt virkelighetens verden ute og nekter å se verden slik den er.
Det siste er et interessant poeng. I land som Kina og Russland foregår hjernevasking gjennom ensretting av media. I USA foregår den gjennom en ekstrem politisering og polarisering innen media.

Det er flere veier til Rom her tydeligvis. Håper vi ikke ender opp på den veien selv.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Caputo skrev: lør jul 02, 2022 8:42 am
Neptun skrev: lør jul 02, 2022 2:23 am
Caputo skrev: fre jul 01, 2022 11:18 pm

Slike kommentarer synes jeg vi kan spare oss for. La tenåringer på tiktok stå for slikt heller. Målet må være at færrest mulig trenger å miste livet, uavhengig av nasjonalitet.
Selvsagt er målet å drepe flest mulig av den invaderende og angripende part, som attpåtil er historisk hensynsløse og nedrige. Tenkte du mye gjennom denne kommentaren din?
Jeg står for kommentaren jeg. Egentlig synes jeg slike kommentarer er helt latterlige for folk som sitter trygt og godt i Norge. Om Ukrainerne sier slike ting er det derimot en helt annen sak. Det kan jeg forstå. Btw, kommentaren jeg svarte på gjorde ikke forskjell på russere i ukraina eller Russland.
Hvis Ukraina må angripe militære mål i Russland og dermed drepe russere i Russland, for å få avsluttet r krigen, så er jeg for det og.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Mia skrev: lør jul 02, 2022 1:09 pm
Ka9nen skrev: lør jul 02, 2022 1:07 pm Nuvel. De har hatt BBC og andre engelsk-språklige kanaler i Russland i mange år. Med teksting til russisk
Jeg har hatt masse tyske kanaler, men ser jo ikke på det. Dem ser rett og slett ikke på det. Alle filmer, serier er dubbet til Russisk. Da jeg bodde i Moskva hadde jeg rundt 130 kanaler, ingen var på engelsk!
En dubbing som er utrolig dum og slitsom, én og samme stemme som leser alle replikkene og som er lagt oppå originalspråket slik at man hører det i bakgrunnen.

Direkte latterlig blir det når det vises en lidenskapelig kjærlighetscene mellom en mann og en kvinne, og den samme mannsstemmen også sier kvinnens replikker, eller omvendte, en kvinnestemme sier også mannens replikker.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: lør jul 02, 2022 1:28 pm I USA foregår den gjennom en ekstrem politisering og polarisering innen media.

Det er flere veier til Rom her tydeligvis. Håper vi ikke ender opp på den veien selv.
Det er sosiale medier som er problemet, jeg frykter at USA bare er noen år foran oss. Sosiale medier kan være veldig splittende og føre folk på høyre og venstresiden lenger ut.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: lør jul 02, 2022 1:40 pm
Folk_flesk skrev: lør jul 02, 2022 1:28 pm I USA foregår den gjennom en ekstrem politisering og polarisering innen media.

Det er flere veier til Rom her tydeligvis. Håper vi ikke ender opp på den veien selv.
Det er sosiale medier som er problemet, jeg frykter at USA bare er noen år foran oss. Sosiale medier kan være veldig splittende og føre folk på høyre og venstresiden lenger ut.
Ja, men det er ikke noe automatikk i at vi ender opp med en befolkning der halvparten går rundt og tror på rene idiot-teorier som dette "QAnon". Jeg tror utdanning er en motgift, og det har vi mer av her enn i store deler av USA.

DennisB

Legg inn av DennisB »

To uker gammel artikkel, men Russland tappes for millionærer både før, under og i kjølevannet av krigen.
I tillegg til de mange dollarmillionærene som forlater landet, trolig for godt, så tappes de også for unge, høyutdannede mennesker, som ser en større og bedre framtid utenfor Russland.
Dårlig nytt for landet som helhet.

Ikke så rart, med de urgamle orkene i Kreml, som styrer landet mot undergang.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/mil ... r/76352030
Sist redigert av DennisB den lør jul 02, 2022 2:19 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3106

Legg inn av MacanT »

Litt av en gjeng Putin har sent inn, han tjukkasen til venstre ser jo ut som han har gått på fylla helt siden invasjonen startet :lol:


Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

MacanT skrev: lør jul 02, 2022 2:15 pm Litt av en gjeng Putin har sent inn, han tjukkasen til venstre ser jo ut som han har gått på fylla helt siden invasjonen startet :lol:
Her har man virkelig gravd dypt for rekrutteringen.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

OrmenLange skrev: lør jul 02, 2022 8:56 am Det er ganske enkelt, egentlig. Prøv å bytt ut ordene "Russland/russere" med "Ukraina/ukrainere" og vurder teksten på nytt. Synes du uttalelsen er over streken og ufin etter byttet var den det før byttet også.
Skal teste

Per (50) voldtok Eva (7) og fortjener straff

Så bytter jeg om

Eva (7) ble voldtatt av Per (50) og fortjener straff.

Nei den siste setningen gav ingen mening, hvis en da ikke mener at det er voldtektsofferet sin skyld at hun ble voldtatt. Står en på overgriperens sin side så gir det mening. Den første setningen blir jo feil når en står på overgriperen sin side.

Skal prøve med russerene og Ukraina og se om det hjelper

Russiske militære må drepes slik at Ukraina kan få fred.

Ukrainske militære må drepes slik at Russland kan få fred.


Nei den siste setningen gav ingen mening, hvis en da ikke støtter Russland sitt angrep på Ukraina. Så en må være på Russland sin side og da gir det mening. Den første setningen helt gal når en står på Russland sin side.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

MacanT skrev: lør jul 02, 2022 2:15 pm Litt av en gjeng Putin har sent inn, han tjukkasen til venstre ser jo ut som han har gått på fylla helt siden invasjonen startet :lol:

Haha, det er jo trist, tragisk og alt i mellom. Han som du henviser til kan nå umulig være godt nok trent til å krige noen steder i verden.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Karatel skrev: lør jul 02, 2022 1:24 pm
Falcon skrev: lør jul 02, 2022 10:47 am
mye. Russere er ikke dumme. De er en av de store intellektuell-kulturene på denne kloden.
Nei, russere er ikke dummere enn andre folk. Ja, Russland var og er en stor intellektuell kulturnasjon som har gitt uvurderlige bidrag til verdens kulturarv og til vitenskapen.

Men det at mennesker ikke er dumme, betyr ikke at de ikke kan være politiske idioter. Mennesker kan være svært intelligente og kreative, være svært så intellektuelle og kulturelle, men likevel ha svært så uspiselige politiske meninger.

Se på USA der flere millioner amerikanere er hellig overbevist om at Donald Trumpt vant presidentvalget, men at valget ble stjålet fra ham. Flere millioner mennesker nekter å ta avstand fra stormingen av Kongressen.

Disse trumpistene lever i et åpent samfunn der de har fri tilgang til all den informasjon de ønsker. De er neppe dummere, ondere, mer forbryterske og mer umoralske enn andre mennesker, de er bare blitt totalt hjernevasket, eller de har hjernevasket seg selv, slik at har stengt virkelighetens verden ute og nekter å se verden slik den er.
tilsynelatende er store deler av den amerikanske høyresiden fullstendig hyperignorant. I likhet med de kremlin-tro i russland opponerer de mot den vestlige kultursfæren i en slags anti-vestlig overbevisning om at vesten har blitt degenerert og er i ferd med å gå under. Vestlige medier sprer bare propaganda, vaksiner inneholder mikrochipper osv.

Men man er dessverre ikke politiske idioter bare fordi man opponerer. Mange alt-right-aktivister er beleste nok til å argumentere deg under bordet. På samme måte som det sitter professorer i russland som i fullt alvor mener at Ukraina, Belarus, Estland, Lettland, Lithauen, Polen osv. er russiske områder. Det er ikke snakk om idioter, men folk man må bekjempe.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Hvor lenge kan de holde på?


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Entenmann skrev: lør jul 02, 2022 2:27 pm
MacanT skrev: lør jul 02, 2022 2:15 pm Litt av en gjeng Putin har sent inn, han tjukkasen til venstre ser jo ut som han har gått på fylla helt siden invasjonen startet :lol:

Haha, det er jo trist, tragisk og alt i mellom. Han som du henviser til kan nå umulig være godt nok trent til å krige noen steder i verden.
Russland liker feite folk i militære


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: lør jul 02, 2022 1:24 pm
Falcon skrev: lør jul 02, 2022 10:47 am
MRSA skrev: lør jul 02, 2022 10:43 am

Dette er noko som er veldig viktig å ta med seg i debatten. Kva veit den vanlege russar om folkerett, kva veit den russiske soldat om krigens lover?
mye. Russere er ikke dumme. De er en av de store intellektuell-kulturene på denne kloden.
Nei, russere er ikke dummere enn andre folk. Ja, Russland var og er en stor intellektuell kulturnasjon som har gitt uvurderlige bidrag til verdens kulturarv og til vitenskapen.

Men det at mennesker ikke er dumme, betyr ikke at de ikke kan være politiske idioter. Mennesker kan være svært intelligente og kreative, være svært så intellektuelle og kulturelle, men likevel ha svært så uspiselige politiske meninger.

Se på USA der flere millioner amerikanere er hellig overbevist om at Donald Trumpt vant presidentvalget, men at valget ble stjålet fra ham. Flere millioner mennesker nekter å ta avstand fra stormingen av Kongressen.

Disse trumpistene lever i et åpent samfunn der de har fri tilgang til all den informasjon de ønsker. De er neppe dummere, ondere, mer forbryterske og mer umoralske enn andre mennesker, de er bare blitt totalt hjernevasket, eller de har hjernevasket seg selv, slik at har stengt virkelighetens verden ute og nekter å se verden slik den er.
Du skriver endel interessante innlegg og du kan russisk, hvem du enn er, men du beveger deg stadig vekk fra trådens tema. Jeg er ikke bedre og følger litt på. Ja Russland har hatt noen av de virkelige store klassiske forfattere, komponister m.v.. Men det er et stort land. Norge - et langt mindre land - har hatt noe vi også. Ibsen, Hamsun, Munch, Grieg osv osv.. Alle store navn der ute.

Gir virkelig Russland store bidrag som kulturnasjon anno 2022 eller som moderne vitenskapsnasjon ? Amerikanske statsborgere dominerer fullstendig nobelutdelingen, dog med mange importerte hjerner. Russisk industri og eksportrettet produksjon er vel stort sett metaller, energi, landbruksprodukter og våpen. Russland vil slite enormt med mye teknologi på sikt om sanksjonene vedvarer, fordi de importerer det meste av resverdeler og ulike teknisk kompliserte komponenter. Russland (og Kina) har i forhold til vitenskap og produktutvikling alltid lagt langt bak USA og Europa ? Det eneste kjente tilfelle jeg kommer på hvor Russland/USSR lå foran USA var i romkappløpets spede begynnelse med Sputnik og Laika. Alt takket være geniet Sergei Korolev. Når han døde i 1962 stoppet alt opp for russerne, USA tok de igjen og tok månen i 1969.

Autoritære land og autoritære skolesystem vil alltid slite med en ting. Selvstendig tenkning og kreativitet. Kina og industrispionasje/plagiater er en saga for seg. Det samme med russerne. Uten kreativtitet og fantasti trenger man ikke kunnskap (Einstein). Se på russerne og krigen i Ukraina, og den magiske kolonnen nord for Kiev på 6 til 7 mil. Det russiske forsvarssystemet og kommandolinjene er veldig toppstyrt og autoritært. Når generalene og de høyeste offiserene ble tatt ut i kampene nord for Kiev viste ikke soldatene under hva de skulle gjøre. De ble rådville. Norske spesialsoldater som marinejegerlag gis en oppgave. Hvordan de løser oppgaven, hvilke våpen, hvilken taktikk, hvor mange operatører avgjør laget selv. Denne mer demokratiske styreformen har spredt seg fra spesialoperatørene til regulære avdelinger i det norske forsvaret. Frihet under ansvar. Det fordrer to ting. Grundig grunnopplæring med disiplin i varierende grad og deretter - som delvis ferdig utdannede soldater - kreatvitet og fantasi til å løse oppgaven. Dette er fraværende i autoritære system som det russiske, både i forsvaret og delvis innen kunst og vitenskap.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Caputo skrev: lør jul 02, 2022 2:36 pm Hvor lenge kan de holde på?

Godt spørsmål, de driver nå og styrer økonomien mot en krigsøkonomi. Det vil da gå enda mer utover det sivile samfunnet som får enda større vansker. 1/4 av russerne har ikke toalett innendørs. det tallet vil ikke minke de neste årene

https://russialist.org/one-russian-in-f ... t-russias/

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

MacanT skrev: lør jul 02, 2022 2:15 pm Litt av en gjeng Putin har sent inn, han tjukkasen til venstre ser jo ut som han har gått på fylla helt siden invasjonen startet :lol:

Det er faktisk litt trist. Menn som mest sannsynlig er tvangsrekruttert i fantasirepublikkene til å sloss mot sine egne. Kanonføde med andre ord, og intet annet. Den ene virket faktisk så drita at han ikke skjønte hva som skjedde.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Fernandovonarb skrev: lør jul 02, 2022 12:38 pm Denne videoen viser litt av våpentypene Ukraina nå får av vestlige land. Det er masse forskjellig nå, og mye mer er på vei. Faktisk så er det selskap som vil utvikle våpen Ukraina etterspør i USA. Tipper vi kan få se masse fancy selvmordsdroner etterhvert.

Akkurat her er det en granat som skyter fra luften rett ned på Pantsiren. Aldri sett før, og måtte se flere ganger før jeg forsto hva det var. Det spekuleres i tråden hva det kan være uten at jeg har peiling. Jobben ble uansett gjort.


Jack

Legg inn av Jack »


Mia

Legg inn av Mia »

Karatel skrev: lør jul 02, 2022 1:32 pm
Mia skrev: lør jul 02, 2022 1:09 pm
Ka9nen skrev: lør jul 02, 2022 1:07 pm Nuvel. De har hatt BBC og andre engelsk-språklige kanaler i Russland i mange år. Med teksting til russisk
Jeg har hatt masse tyske kanaler, men ser jo ikke på det. Dem ser rett og slett ikke på det. Alle filmer, serier er dubbet til Russisk. Da jeg bodde i Moskva hadde jeg rundt 130 kanaler, ingen var på engelsk!
En dubbing som er utrolig dum og slitsom, én og samme stemme som leser alle replikkene og som er lagt oppå originalspråket slik at man hører det i bakgrunnen.

Direkte latterlig blir det når det vises en lidenskapelig kjærlighetscene mellom en mann og en kvinne, og den samme mannsstemmen også sier kvinnens replikker, eller omvendte, en kvinnestemme sier også mannens replikker.
Hehe, ja det er slitsomt. Men det har blitt så mye bedre, mange filmer og serier nå hører man ikke det i det hele tatt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Falcon skrev: lør jul 02, 2022 2:35 pm Men man er dessverre ikke politiske idioter bare fordi man opponerer. Mange alt-right-aktivister er beleste nok til å argumentere deg under bordet. På samme måte som det sitter professorer i russland som i fullt alvor mener at Ukraina, Belarus, Estland, Lettland, Lithauen, Polen osv. er russiske områder. Det er ikke snakk om idioter, men folk man må bekjempe.
Man er ikke politisk idiot bare fordi man opponerer, men man blir fort politisk idiot hvis man stenger virkeligheten ute til fordel for demagogi og en alternativ virkelighet.

Det sitter utvilsomt høyt utdannede og intelligente mennesker, professorer og andre, som i fullt alvor mener at Ukraina, Belarus, Estland, Lettland, Lithauen, Polen osv. rettmessig er russiske områder fordi de engang tilhørte Det russiske imperiet.

Jeg vil si at uansett hvor kloke og intelligente de er, så er de hjernevaskede og forblindede politiske idioter. De er hjernvasket av en svært så uspiselig og avskyelig russisk sjåvinismen.

Nå avsporer jeg sikkert, men her må det bringes balanse i regnskapet: slike hjernevaskede og forblindede politiske idioter finnes også i massevis her i Norge og ellers i Vesten. Se på sionismen og Israel. Det er masser av mennesker som i fullt alvor mener at Palestina tilhører jødene fordi det i en fjern oldtid bodde jøder der og som begrunner jødens rett til Palestina med gamle eventyr og myter. Disse menneskene holder USAs utenrikspolitikk i et jerngrep og tvinger USA til å føre en politikk som er i strid med USAs sanne interesser.

Hva skiller disse fanatiske sionistklakørene fra de russiske professorene som mener at Ukraina, Belarus, Estland, Lettland, Lithauen, Polen osv. rettmessig er russiske områder? Er ikke disse sionistklakørene like gale og like farlige som de russiske stormannsgale sjåvinistene? Er ikke de også folk man må bekjempe?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»