Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
fargerik

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av fargerik »

DennisB skrev: tor des 08, 2022 10:41 am
Svalbard skrev: tor des 08, 2022 10:20 am Ukraina har hatt slike våpen tidligere ihvertfall, men har ikke sett at de har vært brukt av andre enn russerne så langt i 2022.
Og det er ganske forståelig. Selv om jeg så gjerne skulle ha sett Ukraina svare med samme mynt, så er nedslagsfeltet for disse bombene så bredt, at det helt sikkert ville ha rammet sivile. En helt forferdelig måte å dø på, elller bli lemlestet for livet på.

Det er bare de helt uten moralske kompass som bruker slike forferdelige våpen. Altså kun russerne i denne krigen.

Enda en grunn til å hate. Fy faen for et avskum av mennesker som er ansvarlig for dette, men også de som støtter oppunder.
jeg er full av avsky, og ønsker at krigen skal stoppe.
Det gjør den dog ikke.
Russland skrur stadig til med verre våpen og verre terror.
Det som vil skje, er at Ukraina også anskaffer verre våpen og svarer med verre svar.
Krigen har fått en slik dynamikk, og det kommer til å bli verre og verre.
Mitt forslag er som før at Putin må avslutte angrepskrigen.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Rett av boka til Assad det der..

Stridskompanjongen Putin har heller ingen skruppler med å bruke slike fæle våpen mot sivile.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hetfield skrev: tor des 08, 2022 11:03 am Rett av boka til Assad det der..

Stridskompanjongen Putin har heller ingen skruppler med å bruke slike fæle våpen mot sivile.
Russerjævlene skrangler titt og ofte med trusler om å bruke atomvåpen.
Ukraina burde skaffe seg noen atomvåpen, slik at de kan erklære at Moskva og andre russiske lekkerbiskner blir bombet med atombomber dersom Putin og resten av orkene blir gale nok til å bruke det.
Tesen om gjensidig utslettelse har avverget atomkrig så langt.
Svartehavsflåten må for faen snart senkes. Hva venter de på??

Caputo

Legg inn av Caputo »

fargerik skrev: tor des 08, 2022 8:49 am Jeg leser i avisene at Carlsberg fortsetter sin virksomhet i terrorstaten Russland.
De snakket ikke sant når de erklærte at de skulle trekke seg ut på grunn av det russiske angrepet på Ukraina.
Jeg har drukket min siste Carlsberg øl.
Carlsberg markedsfører også Kronenburg 1664 og Brooklyn Brewery, som jeg heller aldri mer skal drikke.
Boykott Carlsberg. De driver på med sitt i diktaturet russland.
Kom gjerne med tips om andre produkter som produseres eller markedsføres av Carlsberg.
Ringnes eies av Carlsberg, Pepsi max!, farris, Tuborg

Caputo

Legg inn av Caputo »

Alt fra Carlsberg i Norge distribueres gjennom Ringnes så det er bare å gå inn her for å kikke: https://www.ringnes.no/produkter/

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:04 pm

VG og andre etablerte medier skildrer daglig tilsvarende fra ukrainsk side og det er vel ingen som tror at det da ikke legges visse føringer på hva som skal dekkes eller hvordan det skal vinkles?

Hvem er disse som gir disse føringene på hva som er lov å skrive?

Går ut fra at du har klare svar på dette.

På forhånd takker jeg for tydelig svar. :D :D

Sharpix

Legg inn av Sharpix »

Spekulasjon:

Kan det være at Lavrovs offentlige toalett-tirade egentlig er en freudian slip for at Putin har dritet seg ut i offentlighet?

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Foucault skrev: ons des 07, 2022 3:38 pm

At artikkelen er relativt tynn er vi alle tilsynelatende enige om og årsakene til det har jeg ikke noe klart svar på. Jeg tenker likevel at OrmeLange har gode hypoteser rundt evt. årsaker til dette.

Videre er det som nevnt ikke lett å formidle et objektivt syn på denne konflikten, noe reaksjonene her inne er et godt eksempel på. Dette kan jo muligens være grunnen til at artikkelen er såpass overfladisk.




Har ingen problemer med å finne og formidle et objektivt syn på konflikten.

Saken er ganske enkel..

Diktator invaderer land.

Ikke lovlig.


Befolkningen som blir invadert, liker dette dårlig.

Det lovlige militærvesen i det invaderte landet svarer med våpenmakt.

Lovlig.

Objektivt forteller dette meg at Russland og putler må se å få slutt det de gjør som er ulovlig og pelle seg ut av landet de ikke har lov til å okupere.

Enkelt og greit og veldig objektivt.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Tojuling skrev: tor des 08, 2022 12:04 pm
Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:04 pm

VG og andre etablerte medier skildrer daglig tilsvarende fra ukrainsk side og det er vel ingen som tror at det da ikke legges visse føringer på hva som skal dekkes eller hvordan det skal vinkles?

Hvem er disse som gir disse føringene på hva som er lov å skrive?

Går ut fra at du har klare svar på dette.

På forhånd takker jeg for tydelig svar. :D :D
Her forklarer en journalist hvordan han opplevde sitt besøk i Ukraina:


Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

moskalene mener at kåringen Zelensky som årets person er russofobisk :P

Jeg er helt enig. Alle bør være mer russofobiske.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Sharpix skrev: tor des 08, 2022 12:13 pm Spekulasjon:

Kan det være at Lavrovs offentlige toalett-tirade egentlig er en freudian slip for at Putin har dritet seg ut i offentlighet?
Lavrov er ikke dum, han er ekspert på å få folk til å snakke om finske toaletter når vi burde snakke om brutaliteten han står for i Ukraina.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Foucault skrev: tor des 08, 2022 1:04 pm
Tojuling skrev: tor des 08, 2022 12:04 pm
Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:04 pm

VG og andre etablerte medier skildrer daglig tilsvarende fra ukrainsk side og det er vel ingen som tror at det da ikke legges visse føringer på hva som skal dekkes eller hvordan det skal vinkles?

Hvem er disse som gir disse føringene på hva som er lov å skrive?

Går ut fra at du har klare svar på dette.

På forhånd takker jeg for tydelig svar. :D :D
Her forklarer en journalist hvordan han opplevde sitt besøk i Ukraina:

Ikke at jeg - eller mange andre - har tid til å se hele, men som svar på en av de første "poengene" hans, så jeg denne: "Why would the Ukrainians, outmanned and outgunned, want to keep their troop movements secret and their enemy guessing? How inconvenient of them."
Hvorfor i helsike skulle Ukraina gi informasjon som tjener russere. Det er ikke å legge føringer på noen, det er å sikre informasjon.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

U.S. lawmakers agreed to provide Ukraine at least $800 million in additional security assistance next year.

The compromise version of the NDAA is the result of months of negotiations between Republicans and Democrats in the Senate and House of Representatives. The overall bill authorizes $45 billion more in defense spending than Biden requested.

The bill includes $2.7 billion to boost munitions production capacity while temporarily waiving some restrictions on munitions contracts to support Ukraine.

https://www.reuters.com/world/us-lawmak ... 022-12-07/

https://mil.in.ua/en/news/the-us-agreed ... r-ukraine/

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Karatel skrev: tor des 08, 2022 9:00 am
fargerik skrev: tor des 08, 2022 8:49 am Jeg leser i avisene at Carlsberg fortsetter sin virksomhet i terrorstaten Russland.
De snakket ikke sant når de erklærte at de skulle trekke seg ut på grunn av det russiske angrepet på Ukraina.
Jeg har drukket min siste Carlsberg øl.
Carlsberg markedsfører også Kronenburg 1664 og Brooklyn Brewery, som jeg heller aldri mer skal drikke.
Boykott Carlsberg. De driver på med sitt i diktaturet russland.
Kom gjerne med tips om andre produkter som produseres eller markedsføres av Carlsberg.
Tuborg er kjøpt opp av Carlsberg og eies nå av dem.
Ja det skjedde vel for mer enn femti år siden, og carlsberg og tuborg øl brygges side om side på samme bryggeri. Begge smaker piss etter min mening. Finnes mye bedre øl å kjøpe.

nlc

Legg inn av nlc »

Putin virker være i godt humør, men han ser ikke helt frisk ut.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

nlc skrev: tor des 08, 2022 4:28 pm Putin virker være i godt humør, men han ser ikke helt frisk ut.
:lol: gnomen har totalt mistet kontakt med virkeligheten. Dette blir sikkert de internasjonale partnerne glade for.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

missChance skrev: tor des 08, 2022 3:28 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 1:04 pm
Tojuling skrev: tor des 08, 2022 12:04 pm


Hvem er disse som gir disse føringene på hva som er lov å skrive?

Går ut fra at du har klare svar på dette.

På forhånd takker jeg for tydelig svar. :D :D
Her forklarer en journalist hvordan han opplevde sitt besøk i Ukraina:

Ikke at jeg - eller mange andre - har tid til å se hele, men som svar på en av de første "poengene" hans, så jeg denne: "Why would the Ukrainians, outmanned and outgunned, want to keep their troop movements secret and their enemy guessing? How inconvenient of them."
Hvorfor i helsike skulle Ukraina gi informasjon som tjener russere. Det er ikke å legge føringer på noen, det er å sikre informasjon.
Denne journalisten kritiserer selvsagt på ingen måte at ukrainerne ikke avslører hvor deres styrker befinner seg.
Han forteller blant annet at han aldri før, i sin lange karriere som krigsreporter, har opplevd såpass strenge krav mht hva han kunne stille spørsmål ved og rapportere om.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å vurdere innholdet i en video du ikke har sett, men jeg forstår ikke at du da føler behov for å kommentere den.
Det finnes desverre ingen snarveier til kunnskap, det kreves ofte mer enn korte twitterposter for et fullgodt bilde av en problemstilling.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Focault fortsetter å spy ut alle anti-ukrainske kilder han kan finne, men prorusser? Neeei da ;)

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:15 pm
missChance skrev: tor des 08, 2022 3:28 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 1:04 pm

Her forklarer en journalist hvordan han opplevde sitt besøk i Ukraina:

Ikke at jeg - eller mange andre - har tid til å se hele, men som svar på en av de første "poengene" hans, så jeg denne: "Why would the Ukrainians, outmanned and outgunned, want to keep their troop movements secret and their enemy guessing? How inconvenient of them."
Hvorfor i helsike skulle Ukraina gi informasjon som tjener russere. Det er ikke å legge føringer på noen, det er å sikre informasjon.
Denne journalisten kritiserer selvsagt på ingen måte at ukrainerne ikke avslører hvor deres styrker befinner seg.
Han forteller blant annet at han aldri før, i sin lange karriere som krigsreporter, har opplevd såpass strenge krav mht hva han kunne stille spørsmål ved og rapportere om.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å vurdere innholdet i en video du ikke har sett, men jeg forstår ikke at du da føler behov for å kommentere den.
Det finnes desverre ingen snarveier til kunnskap, det kreves ofte mer enn korte twitterposter for et fullgodt bilde av en problemstilling.
Det hadde jo vært litt lettere hvis du påpekte hvor i videoen poengene dine er. De færreste har tid til å sitte i nesten halvannen time for å se på noe som er av begrenset interesse.
Og når det gjelder strenge krav - han har aldri vært i en krig som denne, så at han opplever noe nytt, kan da ikke være noe å undre seg over.

Ellers var jeg innom videoen og så litt, men har som sagt begrenset tid.
Og du kan legge av deg den nedlatende tonen. Om en ikke ser på dine videoer, kan en plukke opp kunnskap andre steder.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:15 pm Denne journalisten kritiserer selvsagt på ingen måte at ukrainerne ikke avslører hvor deres styrker befinner seg.
Han forteller blant annet at han aldri før, i sin lange karriere som krigsreporter, har opplevd såpass strenge krav mht hva han kunne stille spørsmål ved og rapportere om.
Commitee to Protect Journalists har noen artikler om journalister i denne krigen. Jeg synes de ser svært saklige og objektive ut. Jeg tviler forøvrig ikke på at journalister får arbeide friere i de ukrainskkontrollerte områdene enn i de russiskkontrollerte. Russiske myndigheter har tradisjonelt et forhold til utenlandske aktører som ser noe paranoid ut.

https://cpj.org/europe/ukraine/

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Solvgutt1 skrev: tor des 08, 2022 5:22 pm Focault fortsetter å spy ut alle anti-ukrainske kilder han kan finne, men prorusser? Neeei da ;)
If it looks like a duck... osv osv ;)

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

missChance skrev: tor des 08, 2022 5:33 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:15 pm
missChance skrev: tor des 08, 2022 3:28 pm

Ikke at jeg - eller mange andre - har tid til å se hele, men som svar på en av de første "poengene" hans, så jeg denne: "Why would the Ukrainians, outmanned and outgunned, want to keep their troop movements secret and their enemy guessing? How inconvenient of them."
Hvorfor i helsike skulle Ukraina gi informasjon som tjener russere. Det er ikke å legge føringer på noen, det er å sikre informasjon.
Denne journalisten kritiserer selvsagt på ingen måte at ukrainerne ikke avslører hvor deres styrker befinner seg.
Han forteller blant annet at han aldri før, i sin lange karriere som krigsreporter, har opplevd såpass strenge krav mht hva han kunne stille spørsmål ved og rapportere om.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å vurdere innholdet i en video du ikke har sett, men jeg forstår ikke at du da føler behov for å kommentere den.
Det finnes desverre ingen snarveier til kunnskap, det kreves ofte mer enn korte twitterposter for et fullgodt bilde av en problemstilling.
Det hadde jo vært litt lettere hvis du påpekte hvor i videoen poengene dine er. De færreste har tid til å sitte i nesten halvannen time for å se på noe som er av begrenset interesse.
Og når det gjelder strenge krav - han har aldri vært i en krig som denne, så at han opplever noe nytt, kan da ikke være noe å undre seg over.

Ellers var jeg innom videoen og så litt, men har som sagt begrenset tid.
Og du kan legge av deg den nedlatende tonen. Om en ikke ser på dine videoer, kan en plukke opp kunnskap andre steder.
Hele videoen er relevant for det du omtaler som «mine poeng», det er som sagt ingen snarveier.
Jeg postet denne som et svar til tohjuling, fordi han etterspurte kilder til min påstand.
At du velger å svare uten å ha sett intervjuet, må nesten stå for din regning.

Du hevder at denne journalisten aldri har vært i en krig som denne. Har du lyst til å utdype denne påstanden, for jeg forstår ikke hva du mener med det.

Ja, selvsagt kan man plukke opp kunnskap andre steder enn i denne videoen, har jeg sagt noe annet?
Se den hvis du vil, ingen tvang fra min side.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Karatel skrev: tor des 08, 2022 5:35 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:15 pm Denne journalisten kritiserer selvsagt på ingen måte at ukrainerne ikke avslører hvor deres styrker befinner seg.
Han forteller blant annet at han aldri før, i sin lange karriere som krigsreporter, har opplevd såpass strenge krav mht hva han kunne stille spørsmål ved og rapportere om.
Commitee to Protect Journalists har noen artikler om journalister i denne krigen. Jeg synes de ser svært saklige og objektive ut. Jeg tviler forøvrig ikke på at journalister får arbeide friere i de ukrainskkontrollerte områdene enn i de russiskkontrollerte. Russiske myndigheter har tradisjonelt et forhold til utenlandske aktører som ser noe paranoid ut.

https://cpj.org/europe/ukraine/
Du har selvsagt rett i at pressen trolig står «friere» i Ukraina enn i Russland, men at det legges visse føringer begge steder er det liten tvil om. Dette var poenget mitt i utgangspunktet.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: tor des 08, 2022 5:22 pm Focault fortsetter å spy ut alle anti-ukrainske kilder han kan finne, men prorusser? Neeei da ;)
Oppfatter du dette intervjuet som anti-ukrainsk? Hvorfor?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:55 pm
Karatel skrev: tor des 08, 2022 5:35 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:15 pm Denne journalisten kritiserer selvsagt på ingen måte at ukrainerne ikke avslører hvor deres styrker befinner seg.
Han forteller blant annet at han aldri før, i sin lange karriere som krigsreporter, har opplevd såpass strenge krav mht hva han kunne stille spørsmål ved og rapportere om.
Commitee to Protect Journalists har noen artikler om journalister i denne krigen. Jeg synes de ser svært saklige og objektive ut. Jeg tviler forøvrig ikke på at journalister får arbeide friere i de ukrainskkontrollerte områdene enn i de russiskkontrollerte. Russiske myndigheter har tradisjonelt et forhold til utenlandske aktører som ser noe paranoid ut.

https://cpj.org/europe/ukraine/
Du har selvsagt rett i at pressen trolig står «friere» i Ukraina enn i Russland, men at det legges visse føringer begge steder er det liten tvil om. Dette var poenget mitt i utgangspunktet.
Ja jeg tror ikke det finnes noen krigførende som ikke prøver å påvirke journalister til å se krigen fra deres synsvinkel. Noe annet ville være merkelig.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Karatel skrev: tor des 08, 2022 5:58 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 5:55 pm
Karatel skrev: tor des 08, 2022 5:35 pm

Commitee to Protect Journalists har noen artikler om journalister i denne krigen. Jeg synes de ser svært saklige og objektive ut. Jeg tviler forøvrig ikke på at journalister får arbeide friere i de ukrainskkontrollerte områdene enn i de russiskkontrollerte. Russiske myndigheter har tradisjonelt et forhold til utenlandske aktører som ser noe paranoid ut.

https://cpj.org/europe/ukraine/
Du har selvsagt rett i at pressen trolig står «friere» i Ukraina enn i Russland, men at det legges visse føringer begge steder er det liten tvil om. Dette var poenget mitt i utgangspunktet.
Ja jeg tror ikke det finnes noen krigførende som ikke prøver å påvirke journalister til å se krigen fra deres synsvinkel. Noe annet ville være merkelig.
Ja, det ville vært «mot normalt».
Mitt innlegg ons des 07, 2022 2:04 pm viser for øvrig hva jeg svarte på her.

Deila

Legg inn av Deila »

Som en liten baby:


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Deila skrev: tor des 08, 2022 7:40 pm Som en liten baby:

Såpass bedugget at han blandet Donetsk og Krim som ble nektet vann av Ukraina. Det forklarer den påstanden hans.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Fernandovonarb skrev: tor des 08, 2022 9:14 pm
Deila skrev: tor des 08, 2022 7:40 pm Som en liten baby:
► Show Spoiler
Såpass bedugget at han blandet Donetsk og Krim som ble nektet vann av Ukraina. Det forklarer den påstanden hans.
Det er greit å vite hva man prater om før man kommenterer. Det er en kanal til Donetsk som ukrainerne blokkerer også.
http://www.encyclopediaofukraine.com/pi ... 938+in+the

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: tor des 08, 2022 9:18 pm
Fernandovonarb skrev: tor des 08, 2022 9:14 pm
Deila skrev: tor des 08, 2022 7:40 pm Som en liten baby:
► Show Spoiler
Såpass bedugget at han blandet Donetsk og Krim som ble nektet vann av Ukraina. Det forklarer den påstanden hans.
Det er greit å vite hva man prater om før man kommenterer. Det er en kanal til Donetsk som ukrainerne blokkerer også.
http://www.encyclopediaofukraine.com/pi ... 938+in+the
Men full var han. Ikke sant ?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»