Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Garindan »

PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 7:01 pm
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 6:49 pm
PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 6:42 pm

Selvsagt er det Russland. De som lar seg lure av russisk propaganda eller ønsker å spre russiske løgner med viten og vilje må få si hva de vil, men bevisene mot Russland er overveiende.
??? Hvilke overveiende beviser er det du sikter til? Er det Washington Post som sprer russiske løgner?

Når man bare leser de mediene som sier det man vil vite så blir man blendet.


Eller hva Hr. RusselBrandErSikkertEnOppegåendeFyrJegBørLinkeTil?


https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nrk ... r/79169030
Du vet hva du prater om ja.

Ellers så skulle man jo tro at russiske skip har en del mer å gjøre i det baltiske hav enn amerikanske. Det er like lite overraskende at det var russiske skip der som at det var norske skip i skagerrak eller nordsjøen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Shine skrev: tir jun 06, 2023 7:35 pm
DennisB skrev: tir jun 06, 2023 6:59 pm
Shine skrev: tir jun 06, 2023 6:55 pm

Demningen ble gjentatte ganger truffet av HIMARS og andre ekslosiver fra ukrainsk side da russerne okkuperte vestsiden av Kherson oblast, og de brukte veien over til forsyninger. Om det er nok til at den kollapset nå vet jeg ikke. Det viktigste poenget var at det millitært sett har lite for seg å sprenge demningen for russerne. I så fall burde de gjort allerede når det var en offensiv i gang den veien. Men jeg skjønner at magefølelse og "vi kjenner lusa på gangen" er mer gyldige argumenter i sosiale medier.
Link, takk. Dette har jeg ingen tro på.
At veien som gikk over ved Nova Khakovka ble beskutt gjentatte ganger er godt kjent. Du finner artikler på Reuters fra og andre vestlige medier fra i høst om at demningen ble skadet av HIMARS. Det var russiske påstander, som det ukrainske millitæret neppe vil gå god for, men jeg har uansett ingen tro på at ukrainerne skal ha ødelagt veien som går over, uten å skade selve demningen.Vi kan sikkert være uenige om det.
At veien ble beskutt av HIMARS, er velkjent. Demningen? Nei. Så nøyaktige har treffene vært, det så vi en mengde bilder av da dette pågikk. Her må du nok fram med linker på at demningen ble skadet, jeg finner ingenting.

Om dette kun er russiske påstander, uten noen bilder e.l., så er det overveiende sannsynlig at det er løgner. Når ble russiske påstander fra denne krigen en sannhetsgestalt? Det kommer knapt annet enn løgner derfra.

Dessuten tåler demningen direkte treff av HIMARS, uten at jeg har noen tro på at det har skjedd.
Sist redigert av DennisB den tir jun 06, 2023 8:35 pm, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Garindan skrev: tir jun 06, 2023 8:16 pm
PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 7:01 pm
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 6:49 pm
??? Hvilke overveiende beviser er det du sikter til? Er det Washington Post som sprer russiske løgner?

Når man bare leser de mediene som sier det man vil vite så blir man blendet.


Eller hva Hr. RusselBrandErSikkertEnOppegåendeFyrJegBørLinkeTil?


https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nrk ... r/79169030
Du vet hva du prater om ja.

Ellers så skulle man jo tro at russiske skip har en del mer å gjøre i det baltiske hav enn amerikanske. Det er like lite overraskende at det var russiske skip der som at det var norske skip i skagerrak eller nordsjøen.
Og hva så?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Shine skrev: tir jun 06, 2023 7:35 pm At veien som gikk over ved Nova Khakovka ble beskutt gjentatte ganger er godt kjent. Du finner artikler på Reuters fra og andre vestlige medier fra i høst om at demningen ble skadet av HIMARS. Det var russiske påstander, som det ukrainske millitæret neppe vil gå god for, men jeg har uansett ingen tro på at ukrainerne skal ha ødelagt veien som går over, uten å skade selve demningen.Vi kan sikkert være uenige om det.
Og hvorfor skulle de ikke kunne ta vei og jernbane uten å skade dammen? Husk at på den tiden uten jamming så traff HIMARS missilene så presist at du kunne bestemme hvor i veibanen du skulle treffe.

Eks:
Planet satellite imagery from August 13 shows the damaged Nova Kakhovka rail and road bridge.
Ukraine hit very precisely 2 places along the bridge.

Russland skal ha startet plassering av sprengstoff i april 2022, og så minert ytterligere på flomsluser og bærende konstruksjoner i oktober 2022. Husk at mange slike konstruksjoner både her i vesten og i tidligere Sovjet ble bygget med henblikk på plassering av sprengstoff nettopp for bruk under krise/krig.

Men jeg forstår at jeg like godt kan snakke til katten min.
--end

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 8:11 pm
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:04 pm
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 7:17 pm
Men de "overveiende bevisene" klarer du selvfølgelig ikke å hoste opp... :lol:
Vet du hva en vesentlig forskjell på det totalitære diktaturer i Russland og vesten er ? Jo sannheten kommer stort sett frem her. Sannheten kom frem om at dette med masseødeleggelsesvåpen i Irak før 2003 invasjonen var fabrikkerte bevis. Sannheten kom frem om at amerikanerne mishandlet fanger i dette fengslet utenfor Bagdad. Sannheten kom frem om US soldater begikk krigsforbrytelser i Irak, feilbombet i Afghanistan og at SAS operatører drepte sivile afghanere unødvendig m.v. Sannheten vil også komme frem om hvem som sprengte gassledningene i Østersjøen. Alt fordi vi i vesten har ytringsfrihet og en fri presse.

Russerne har ingenting av dette og de lyver om alt. Selv om det fremlegges ugjendrivelige bevis på at de kyniske svina stod bak ødeleggelsene av demningen vil de nekte. De og norske prorussere, som på VGD i sin tid om nedskytningen av passasjerflyet i 2014. Deltok en periode på VGD sin Ukrainatråd, men ga opp. Uansett hvor mange undersøkelsesrapporter man henviste til så var det ukrainske jagerfly som stod bak, ble det udokumentert påstått. Nytteløs diskusjon. Det nye i verden siden 2014-2016 er fullskala invasjonen av Ukraina, alvorlige krigsforbrytelser og klare brudd på folkeretten. Der jeg før dro på skuldrene av prorussere har jeg nå fått nok. Prorussere eller fascister kan kort og godt dra til helvete - les reise til Russland.
Fin tirade. Hva er relevansen til mitt innlegg?
Basert på min antakelse - eller kanskje innbilning - om at du er prorusser. Du har selvfølgelig ingen plikt til å besvare to enkle spørsmål. Mine svar er for ordens skyld ja på begge. Dersom USA/CIA/NATO slår fast at det var russere som ødela demningen, er du da enig ? Var det ukrainske separatister med russiske våpen - forøvrig slått fast av en Hollandsk domstol - som skjøt ned passasjerflyet i 2014 over Donetsk ?

Stoltenberg var allerede i dag på Dagsrevyen klar på at dette var enda en alvorlig russisk krigsforbrytelse. Han har sine kilder. Om russerne med hensikt har planlagt dette ved å stenge sluser for å fylle magasinet kombinert med klargjøring for detonering med sprengstoff av en helt annet kaliber enn HIMARS, er dette en krigsforbrytelse utover fatteevnen til mennesker vokst opp i fredelige Europa etter WW2. Det vi nå ser ødelegger hjem, tar høyst sannsynlig liv av barn, eldre og syke. Ødelegger natur og dreper eller tar livsgrunnlaget fra husdyr og ville dyr. Er det russere, noe jeg tror, er det helt for ille ved siden av all annen fanskapet dette terrorregimet har begått. Er det russere endrer jeg mitt standpunkt vedrørende Krim. Kast ut russerne fra Krim hvis mulig. Om russerne er ansvarlige for dagens tragedie er det enda en grunn til å straffe dette landet beinhardt. I en vurdering av skyldspørsmålet bør forøvrig ikke de notorisk uredelige svina i Moskva ha noe å si. De lyver om absolutt alt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:40 pm
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 8:11 pm
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:04 pm

Vet du hva en vesentlig forskjell på det totalitære diktaturer i Russland og vesten er ? Jo sannheten kommer stort sett frem her. Sannheten kom frem om at dette med masseødeleggelsesvåpen i Irak før 2003 invasjonen var fabrikkerte bevis. Sannheten kom frem om at amerikanerne mishandlet fanger i dette fengslet utenfor Bagdad. Sannheten kom frem om US soldater begikk krigsforbrytelser i Irak, feilbombet i Afghanistan og at SAS operatører drepte sivile afghanere unødvendig m.v. Sannheten vil også komme frem om hvem som sprengte gassledningene i Østersjøen. Alt fordi vi i vesten har ytringsfrihet og en fri presse.

Russerne har ingenting av dette og de lyver om alt. Selv om det fremlegges ugjendrivelige bevis på at de kyniske svina stod bak ødeleggelsene av demningen vil de nekte. De og norske prorussere, som på VGD i sin tid om nedskytningen av passasjerflyet i 2014. Deltok en periode på VGD sin Ukrainatråd, men ga opp. Uansett hvor mange undersøkelsesrapporter man henviste til så var det ukrainske jagerfly som stod bak, ble det udokumentert påstått. Nytteløs diskusjon. Det nye i verden siden 2014-2016 er fullskala invasjonen av Ukraina, alvorlige krigsforbrytelser og klare brudd på folkeretten. Der jeg før dro på skuldrene av prorussere har jeg nå fått nok. Prorussere eller fascister kan kort og godt dra til helvete - les reise til Russland.
Fin tirade. Hva er relevansen til mitt innlegg?
Basert på min antakelse - eller kanskje innbilning - om at du er prorusser.

Da kan jeg informere deg om at du tar feil. Håper du tar det til etterretning.
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:40 pmDu har selvfølgelig ingen plikt til å besvare to enkle spørsmål. Mine svar er for ordens skyld ja på begge. Dersom USA/CIA/NATO slår fast at det var russere som ødela demningen, er du da enig ?

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvordan det blir presentert.

Et kontraspørsmål til deg: Basert på din oppramsing (lenger oppe) av vestlige krigsforbrytelser som USA/Storbritannia blånektet for helt til deres løgner ble motbevist, hvorfor velger du å stole blindt på disse aktørene nå?
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:40 pmVar det ukrainske separatister med russiske våpen - forøvrig slått fast av en Hollandsk domstol - som skjøt ned passasjerflyet i 2014 over Donetsk ?
Om denne saken kan jeg altfor lite til å uttale meg.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Jack skrev: tir jun 06, 2023 4:50 pm Det er litt motstridende meldinger ute å går. Den arbeideidsledige rotta her oppe forsøker selvsagt å legge skylda på Ukraina, men det kan man stryke av liste umiddelbart.

Dette har russerne gjort med viten og vilje for å fjerne alle muligheter for en motoffensiv fra Kherson.
► Show Spoiler
Nå er det kun to realistiske muligheter igjen om man ønsker å ta tilbake alt fra Berdyansk og syd mot den andre siden av Kherson, som nå er russiskokkupert - den ene er gjennom Zaporizhzhia og dermed forbi Enerhodar og et visst kjernekraftverk. Russerne viser med denne handlingen at de også er villige til å sprenge denne i lufta, og dermed skape en atomkatastrofe, for å stanse en eventuell motoffensiv.
Hvor lenge vil vannet sperre for en offensiv over elven? 1-2 uker? Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å vente til ukrainerne har krysset elven, for så å oversvømme området så ukrainerne blir strandet på russisk side, uten mulighet til å trekke seg tilbake, og med svært begrensede muligheter for forsyninger? Men klart, russerne gjorde det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Putins lakeier på FD…

Russland er uskyldige. Ukraina og Vesten står bak alt.

Ikke bare er det umulig for Russland å trå feil, men når de likevel gjør det, da er det vesten som har presset dem til det.

Selv slaktingen i Butcha var jo Vestens feil, sånn etter at russervennene først tok feil i at det var fake news selvsagt.

Men å stå på russisk side? Å neeeeeei da. Det nekter de hardnakket for.

Først var det Vesten som presset Russland til å gå til krig. Så var det usant at Russland slakta sivile i Butcha, så var det russisk bombing av sivile som var innafor i krig, så var det Ukraina selv som bombet sine boligblokker, så var det Norge m.fl. som bombet North stream, og nå er det Ukraina som har sprengt en demning. Dette er bare «høydepunktene» fra de som skal «nyansere» debatten.
Sist redigert av PapaSmurf den tir jun 06, 2023 9:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Garindan skrev: tir jun 06, 2023 9:15 pm
Jack skrev: tir jun 06, 2023 4:50 pm Det er litt motstridende meldinger ute å går. Den arbeideidsledige rotta her oppe forsøker selvsagt å legge skylda på Ukraina, men det kan man stryke av liste umiddelbart.

Dette har russerne gjort med viten og vilje for å fjerne alle muligheter for en motoffensiv fra Kherson.
► Show Spoiler
Nå er det kun to realistiske muligheter igjen om man ønsker å ta tilbake alt fra Berdyansk og syd mot den andre siden av Kherson, som nå er russiskokkupert - den ene er gjennom Zaporizhzhia og dermed forbi Enerhodar og et visst kjernekraftverk. Russerne viser med denne handlingen at de også er villige til å sprenge denne i lufta, og dermed skape en atomkatastrofe, for å stanse en eventuell motoffensiv.
Men klart, russerne gjorde det.
Dere putinister er glad i tortur og å ramme sivikbefolkningen.
I tillegg har det strategiske fordelen for dere.
Og om det gavner dere å sende deres egen bestemor i døden ved å lyve om at hun er familien din, så er det det dere gjør.

Avskum

Jack

Legg inn av Jack »

PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 9:21 pm Putins lakeier på FD…

Russland er uskyldige. Vesten har skylda for alt. Men å stå på russisk side? Å neeeeeei da. Det nekter de hardnakket for.
Jepp!

Ser forresten at den terroriststøttende taperen av en eller annen grunn fortsetter å svare på innleggene mine. Det til tross for at spytrynet har fått beskjed om at jeg ikke vil ha noe med ham å gjøre. Hvorfor er det så vanskelig for ham å forstå det?

Ellers fortsetter terroriststaten sin sjarmoffensiv:


Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Det er noen land som vil gi utrangert utstyr til Ukraina. Sist ut er Australia som vil gi sine «pensjonerte» F/A-18 Hornet.

https://kyivindependent.com/media-austr ... o-ukraine/

Men hvis det funker så kjør på.
Sist redigert av Gorgi den tir jun 06, 2023 9:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »


Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg tror det er helt tilfeldig at Garindian og OrmenLange her har en svært opptatt dag på jobb, prorussiske som de ikke er.

Jeg skal være forsiktig med å konkludere, men i marg og bein føles dette som russerne. Det faktum at de tar ut 1/3 eller noe slikt av frontlinjen er det som fikk denne "kabalen" (som sannheten gjerne føles som i ettertid) til å gå opp her i huset. Det er klart det er en stor fordel å få fjerna en stor del av frontlinjen. De kan for eksempel bruke ressursene til å flytte frontlinjen østover, mot Belgorod?

Hvorfor skulle Ukrainerne gjøre dette? Hvorfor skulle ikke Ukrainerne sørge for å rydde vekk dyrehagen i fred og ro før dette skjedde? Eller bestemoren i kjelleren? Høres rart ut. Er antakelsen at Ukrainerne egentlig er like ille som russerne hva gjelder å la krigshandlinger gå utover det sivile?
At dette er Ukrainerne står rett og slett ikke testen. Dette er derimot, en nash likevekt for Russerne, fordi de kan nå se handlingen sin og antakelig konkludere med at dette var de tjent med.

Genial

Legg inn av Genial »

Tenk hvor mye lidelse som kunne vært spart om Vesten og Nato hadde hatt baller til å delta mer aktivt i krigen. Jeg skjønner at det ikke ble gjort med en gang, men nå har det snart gått 16 måneder. Send inn styrker og krigen er over på 1,2,3.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 9:32 pm Tenk hvor mye lidelse som kunne vært spart om Vesten og Nato hadde hatt baller til å delta mer aktivt i krigen. Jeg skjønner at det ikke ble gjort med en gang, men nå har det snart gått 16 måneder. Send inn styrker og krigen er over på 1,2,3.
Jeg skrev her i mars/april 2022 at NATO burde gå inn og sikre de frie områdene slik at Ukraina kunne allokere flere styrker til fronten.

I tillegg burde de selvsagt fått fly, stridsvogner og et lass våpen med en gang.

For å unngå verdenskrig må Ukraina vinne denne krigen. Det vet NATO. Derfor forundrer det meg at de ikke har vært mer proaktive.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 9:37 pm I tillegg burde de selvsagt fått fly, stridsvogner og et lass våpen med en gang.

For å unngå verdenskrig må Ukraina vinne denne krigen. Det vet NATO. Derfor forundrer det meg at de ikke har vært mer proaktive.
NATO må også ha våpen til egen beredskap og har egentlig ikke så mye mer å bidra med, bortsett fra nyproduksjon.

den beste måten man kunne forhindret dette på hadde selvsagt vært å innlemme Ukraina i NATO allerede i 2007.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 9:00 pm
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:40 pm
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 8:11 pm
Fin tirade. Hva er relevansen til mitt innlegg?
Basert på min antakelse - eller kanskje innbilning - om at du er prorusser.

Da kan jeg informere deg om at du tar feil. Håper du tar det til etterretning.
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:40 pmDu har selvfølgelig ingen plikt til å besvare to enkle spørsmål. Mine svar er for ordens skyld ja på begge. Dersom USA/CIA/NATO slår fast at det var russere som ødela demningen, er du da enig ?

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvordan det blir presentert.

Et kontraspørsmål til deg: Basert på din oppramsing (lenger oppe) av vestlige krigsforbrytelser som USA/Storbritannia blånektet for helt til deres løgner ble motbevist, hvorfor velger du å stole blindt på disse aktørene nå?
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 8:40 pmVar det ukrainske separatister med russiske våpen - forøvrig slått fast av en Hollandsk domstol - som skjøt ned passasjerflyet i 2014 over Donetsk ?
Om denne saken kan jeg altfor lite til å uttale meg.
Til ditt kontraspørsmål. Jeg stoler selvfølgelig ikke på all info vi presenteres for i vestlig media, men enda mer sentralt. Det er mye media ikke vet om eller bør vite om. Det er endel forgreininger selv i det norske forsvaret som media har liten innsikt i. Knapt underlagt parlamentarisk kontroll. Jeg sikter til e-tjenesten og spesialstyrkene, og slik bør det være. PST er imidlertid blitt så åpen at jeg lurer på hva som skjer. Konflikter i toppledelsen brettes ut i media, pressekonferanser, orientering om hvordan de jobber, publisering av filmen om arrestasjonen av «brasilianeren» (GRU) i Tromsø osv.. Forstår ikke helt poenget, men PST er vel i ferd med å bli politisert som mye annet i det sivile samfunn som med kjønnskvotering, sosialdemokrater og åpenhet. De burde kanskje mer forebygge terror enn mye annet. Tror ikke vi er ferdig med 25. juni 2022 i Oslo enda.

Til ditt svar. Ja det er mye vi ikke vet, og heller ikke bør vite av hensyn til rikets sikkerhet og våre allierte. Men de mest alvorlige lovbrudd begått av etterretningen, også i Norge (Lund kommisjonen), og av vestlige soldater kommer for en dag. Mi Lai massakren endret Vietnamkrigen over natten. CIA fabrikkerte bevis 2003, Abu Grahid fengslet, US soldaters krigsforbrytelser syd for Bagdad i 2006, feilbombing i Afghanistan, SAS sine drap på soldater og dels sivile i Afghanistan nesten som en lek undersøkes fortsatt i England. I Russland avdekkes ingenting. Systemet etterforsker ikke soldatene i Bucha. De gis medaljer. Russland er et korrupt og pill råttent samfunn uten fri presse og ytringsfrihet. Systemet lyver som under Stalin. Jeg stoler 80-90 % på informasjonen vi får i vesten, selv om noe holdes tilbake, og 1 % på propagandaen fra RT, Pravda, Tass og Kreml.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Falcon skrev: tir jun 06, 2023 9:47 pm
PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 9:37 pm I tillegg burde de selvsagt fått fly, stridsvogner og et lass våpen med en gang.

For å unngå verdenskrig må Ukraina vinne denne krigen. Det vet NATO. Derfor forundrer det meg at de ikke har vært mer proaktive.
NATO må også ha våpen til egen beredskap og har egentlig ikke så mye mer å bidra med,
Er det noen tegn til at dette stemmer, eller signaler på at støtten er i ferd med å begrenses?
Sist redigert av Henningsen den tir jun 06, 2023 10:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Dette virker som en ganske nøytral framstilling av konsekvenser av demningsbruddet: Regner med at han blir kalt prorusser.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 9:37 pm
Genial skrev: tir jun 06, 2023 9:32 pm Tenk hvor mye lidelse som kunne vært spart om Vesten og Nato hadde hatt baller til å delta mer aktivt i krigen. Jeg skjønner at det ikke ble gjort med en gang, men nå har det snart gått 16 måneder. Send inn styrker og krigen er over på 1,2,3.
Jeg skrev her i mars/april 2022 at NATO burde gå inn og sikre de frie områdene slik at Ukraina kunne allokere flere styrker til fronten.

I tillegg burde de selvsagt fått fly, stridsvogner og et lass våpen med en gang.

For å unngå verdenskrig må Ukraina vinne denne krigen. Det vet NATO. Derfor forundrer det meg at de ikke har vært mer proaktive.
I kjølvannet av russernes styrkeoppbygging langs grensene mot Ukraina fra og med høsten 2021 burde NATO før invasjonen 24/2 2022 gått inn med styrker. Da hadde russerne aldri gått til angrep. Hadde NATO hatt baller til dette og tøffere politikere, hadde ikke denne tragedien av en krig for det ukrainske folk funnet sted.

Det er intet positivt med denne krigen med et par små unntak. Politikere som Angela Merkel og et par franske presidenter - naive tilhengere av det «brukne geværs politikk» - vil ikke havne på sokkel, men forhåpentligvis bli glemt eller husket for sin grenseløse naivitet. For det andre så må det russiske stolte og nasjonalistiske selvbilde ha fått seg et alvorlig skudd for baugen. De er så langt fullstendig militært latterliggjort i denne krigen som henimot udugelige, bortsett fra kvantitet i antall soldater de sender inn i døden og enorme mengder med utstyr. Kan også ta med at russerne økonomisk og militært kommer betydelig svekket ut av dette, herunder isolasjonen av landet. Dette positive veier dessverre langt fra opp tragedien og lidelsene til det ukrainske folk. Det må aldri glemmes.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jack skrev: tir jun 06, 2023 4:50 pm Det er litt motstridende meldinger ute å går. Den arbeideidsledige rotta her oppe forsøker selvsagt å legge skylda på Ukraina, men det kan man stryke av liste umiddelbart.
Hvordan vet du at rotta er arbeidsledig, er det fordi den aldri legger seg om kvelden?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Putler prøver å holde igang til Trump muligens kommer til makten og viser sin lojalitet til diktatorer om et og et halvt åt.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Henningsen skrev: tir jun 06, 2023 9:58 pm
Falcon skrev: tir jun 06, 2023 9:47 pm NATO må også ha våpen til egen beredskap og har egentlig ikke så mye mer å bidra med,
Er det noen tegn til at dette stemmer, eller signaler på at støtten er i ferd med å begrenses?
spesielt Europa må igjennom en vond opprustning (som er helt 100% nødvendig), denne vil ta 10-15 år. Nå etter nyttår har man lett med lys og lykter etter kampklare Leoparder. En ny slik storleveranse kommer ikke før om mange år.

NATO (bortsett fra USA, heldigvis) er ikke et endeløst våpenlager etter tiår med idiotisk nedrustning...

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Big George skrev: tir jun 06, 2023 10:28 pm I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....
Det var selvfølgelig amerikanerne som gjorde dette. Gjorde de det ikke var det uansett disses feil.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Big George skrev: tir jun 06, 2023 10:28 pm I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....
Det er riktig som du siterer, uten å oppi kilde, at NKVD i 1941 sprengte den nevnte demningen.

Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tviler på at HIMARS kan lage en dent på en moderne demning.

Far min var med på å konstruere Sysendalsdammen på 70-tallet (mye står fra miliøvernere om neddemming av "viktige" støler, men det er en annen historie). Han hevdet at det eneste som kunne ødelegge demningen var et direkte treff av en atombombe, men da ville til gjengjeld alt fra Sysendalen til Odda bli skylt vekk.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hva er det med disse klovnene? Her får Stoltenberg gjennomgå.

"Verdenssamfunnet har valgt oss".. LOL.

https://www.dagbladet.no/video/haner-st ... v/yBD75Fwe

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 10:31 pm
Big George skrev: tir jun 06, 2023 10:28 pm I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....
Det var selvfølgelig amerikanerne som gjorde dette. Gjorde de det ikke var det uansett disses feil.
Eller, HIMARS har svekket konstruksjonen så mye at den bare datt sammen, helt av seg lene. Uflaks.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»