Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
b0lle

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av b0lle »

PapaSmurf skrev: søn apr 02, 2023 1:53 am
Deila skrev: lør apr 01, 2023 11:03 pm
Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..
På russisk TV snakker de om at de må frigjøre brødrene sine i Finland siden de skal bli med i NATO. Det skal visst gå smertefritt også. "Special Operation"
Hahahaha

Det er stor komikk. De er så nedsylta i trua på egen storhet at de ikke evner å ta inn over seg at de ikke en gang greier å ta en utbomba småby. Og så tror de at de skal greie å ta Finland? De hadde fått skambank.
Sånn som det har gått i Ukraina tviler jeg på at de hadde tatt en cm av Finland uten NATO støtte.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Terroristene fortsetter å angripe der de kan.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=129192

Avskum. Måtte de få kreft å dø en smertefull død.

Deila

Legg inn av Deila »

PapaSmurf skrev: søn apr 02, 2023 1:53 am
Deila skrev: lør apr 01, 2023 11:03 pm
Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..
På russisk TV snakker de om at de må frigjøre brødrene sine i Finland siden de skal bli med i NATO. Det skal visst gå smertefritt også. "Special Operation"
Hahahaha

Det er stor komikk. De er så nedsylta i trua på egen storhet at de ikke evner å ta inn over seg at de ikke en gang greier å ta en utbomba småby. Og så tror de at de skal greie å ta Finland? De hadde fått skambank.
Dette var riktignok på de verste propagandakanalene hvor folkene er helt nedsnødd. De lever i en annen virkelighet, og jeg tror ikke de forstår hva som egentlig foregår eller hvordan ståa er i Ukraina.

startelver

Legg inn av startelver »

fargerik skrev: søn apr 02, 2023 10:45 am
JauKaninen skrev: søn apr 02, 2023 10:23 am Stakkars thaiene
Thailands maktelite er redd for Kina. Kina ville ikke like det dersom Thailand inntok en uvennlig holdning mot deres nært allierte bestevenn Russland.
Jeg tror nesten diktatoren Xi ville se noe slikt som en uvennlig handling mot Kina.
Stakkars Thailand har syltet seg grundig inn i en avhengighet av det kinesiske diktaturet.
Det er snart valg i Thailand, da. Etter årevis med et Thailand styrt av militærjuntaen skal det velges på demokratisk vis.
Det store spørsmålet er : Hvor lenge vil det gå før neste militærkupp i Thailand?
Thailand er Thailand på godt og vondt, men de ønsker alle turister velkommen også russere. Tror ikke det er noe problem, turismen er nå på vei oppover etter coronakrisen og man kan puste litt lettere. Kongen har fortsatt mye makt, buddhismen styrer mye av dagliglivet til Thaiene og livet går sin gang.

Men skal bli spennende å se med egne øyne på neste tur.

fargerik

Legg inn av fargerik »

b0lle skrev: søn apr 02, 2023 12:49 pm Terroristene fortsetter å angripe der de kan.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=129192

Avskum. Måtte de få kreft å dø en smertefull død.
Kanskje en tanke kunne være å hjelpe dem med å drikke seg i hjel?
Gi dem metanol i vodkaflasker, kanskje?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Dersom Krim tas tilbake, er en av planene som står øverst, å demontere Kertsj-brua. Det ser jeg på som en selvfølge. Stanse all trafikk over brua fra Russland. Det synet skal jeg like å se, når denne brua sprenges i fillebiter. La det skje.

Blant planene ellers på halvøya, er utvisning av alle russere som har flyttet dit etter annekteringen i 2014 (noe jeg håper de gjør med russere som har flyttet til Donbass etter annekteringene der også, f.eks Mariupol), og straffeforfølgelse av ukrainere som har jobbet for den Moskva-utpekte administrasjonen. Ganske heftige punkter dette.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=129199

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: søn apr 02, 2023 1:14 pm
fargerik skrev: søn apr 02, 2023 10:45 am
JauKaninen skrev: søn apr 02, 2023 10:23 am Stakkars thaiene
Thailands maktelite er redd for Kina. Kina ville ikke like det dersom Thailand inntok en uvennlig holdning mot deres nært allierte bestevenn Russland.
Jeg tror nesten diktatoren Xi ville se noe slikt som en uvennlig handling mot Kina.
Stakkars Thailand har syltet seg grundig inn i en avhengighet av det kinesiske diktaturet.
Det er snart valg i Thailand, da. Etter årevis med et Thailand styrt av militærjuntaen skal det velges på demokratisk vis.
Det store spørsmålet er : Hvor lenge vil det gå før neste militærkupp i Thailand?
Thailand er Thailand på godt og vondt, men de ønsker alle turister velkommen også russere. Tror ikke det er noe problem, turismen er nå på vei oppover etter coronakrisen og man kan puste litt lettere. Kongen har fortsatt mye makt, buddhismen styrer mye av dagliglivet til Thaiene og livet går sin gang.

Men skal bli spennende å se med egne øyne på neste tur.
Det skal bli en tur til. En nødvendig tur. Det blir når regntiden er på hell, har vi begynt å tenke nå.
Jeg regner ikke med å merke noen særlig forskjell, vi vil sikkert treffe de samme folka og gjøre de samme ting.
Jeg tror en epoke i livet med thailandtur hver vinter er over for godt for vår del.
Men seriøst....de kinesiske tentaklene legger stadig mer sitt klamme grep rundt Thailand.
Kinesiske turister er forøvrig gull for Thailand. De har mye penger og bruker mye penger.
I motsetning til russere, franskmenn og engelskmenn for å nevne noen er kineserne høflige og pyntelige som turister.
Slik legger Xi asia for sine føtter. Skytteltrafikk med charterfly med vennlige, rike turister. Hvem smelter ikke av slikt?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Er ikke bare under kamphandlinger de russiske soldatene dør. Britisk etterretning melder om "et ekstremt høyt antall" dødsfall pga. alkohol og kulde, samt pga. trafikkulykker og uaktsomhet rundt egne våpen.

Denne hæren blir jo bare mer og mer komisk. Kanskje de spiller russisk roulette også, for alt vi vet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... get-latest

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Det er rapporter/rykter om et banebrytende dataprogram som brukes av ukrainerne på slagmarken.

Ser veldig frem til å høre mer om dette

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

fargerik skrev: søn apr 02, 2023 2:22 pm
startelver skrev: søn apr 02, 2023 1:14 pm
fargerik skrev: søn apr 02, 2023 10:45 am
Thailands maktelite er redd for Kina. Kina ville ikke like det dersom Thailand inntok en uvennlig holdning mot deres nært allierte bestevenn Russland.
Jeg tror nesten diktatoren Xi ville se noe slikt som en uvennlig handling mot Kina.
Stakkars Thailand har syltet seg grundig inn i en avhengighet av det kinesiske diktaturet.
Det er snart valg i Thailand, da. Etter årevis med et Thailand styrt av militærjuntaen skal det velges på demokratisk vis.
Det store spørsmålet er : Hvor lenge vil det gå før neste militærkupp i Thailand?
Thailand er Thailand på godt og vondt, men de ønsker alle turister velkommen også russere. Tror ikke det er noe problem, turismen er nå på vei oppover etter coronakrisen og man kan puste litt lettere. Kongen har fortsatt mye makt, buddhismen styrer mye av dagliglivet til Thaiene og livet går sin gang.

Men skal bli spennende å se med egne øyne på neste tur.
Det skal bli en tur til. En nødvendig tur. Det blir når regntiden er på hell, har vi begynt å tenke nå.
Jeg regner ikke med å merke noen særlig forskjell, vi vil sikkert treffe de samme folka og gjøre de samme ting.
Jeg tror en epoke i livet med thailandtur hver vinter er over for godt for vår del.
Men seriøst....de kinesiske tentaklene legger stadig mer sitt klamme grep rundt Thailand.
Kinesiske turister er forøvrig gull for Thailand. De har mye penger og bruker mye penger.
I motsetning til russere, franskmenn og engelskmenn for å nevne noen er kineserne høflige og pyntelige som turister.
Slik legger Xi asia for sine føtter. Skytteltrafikk med charterfly med vennlige, rike turister. Hvem smelter ikke av slikt?
Her må det huskes at asiatene kjenner det kinesiske folket og dets luner like godt som østeuropeerne kjenner det russiske folkets mørke impulser; vietnameserne misliker kineserne meget intenst, koreanerne som ekte hissigpotter husket godt hvordan kineserne så ned på dem, og det er veldige sterke sinofobiske tradisjoner i Øst-Asia og Sørøst-Asia. Thaiene på en måte er unntaket som bekreftet regelen, ettersom kineserne hadde i lang tid støttet dem uten sterke gjengjeldelseskrav som da de grepet inn ved å invadere Burma da Thailand var under trusselen om å bli utslettet av de overaggressive burmeserne. Selv da kommunistene hadde sin geriljakrig i den kalde krigen, var Thailand lite plaget av kineserne generelt sett, til tross for den avsindige støtten til monstrene i Kampuchea.

Fra Bakhmut kom det ganske nylig opptaker (snøen regnet raskt bort, spesielt i byen) som vist at ukrainerne hadde brukt noe meget nytt og svært kraftig. Det er ikke en JDAM-ER fordi den karakteriske røyken ikke sees, og heller ikke en Tochka-U som er for farlig å bruke nær egne tropper - bare få hundre meter nordover. Det var ikke mineligging, for stor eksplosjonskraft fra bare en sprengladning. I fakta; for meg som har sett tusenvis av opptak fra Syria, er det definitivt en "Vulkan" IRAM rakett - "en tønnebombe på en stang". Men mer presise. Har syrerne lært ukrainerne hvordan å lage IRAM-raketter som ukrainerne kunne improvisere? Det var to angrep, det ene på et fabrikkanlegg som bli helt gruslagt, det andre som så ut til å treffe underlaget av en bro. En "Vulkan" IRAM kan drepe enhver levende innenfor 100 m.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Har sagt før at disse Lancet selvmordsdronene må prioriteres høyest mulig å stoppe, og nå er det åpenbart. En M777 og en Krab SP har blitt ødelagt, det begynner å bli altfor mange angrep som nå er blitt et seriøst stort problem for ukrainerne. Nå ukrainerne sluttet med å kaste bort tiden og begynne med å eliminere disse spotterdronene som styrer inn selvmordsdronene!

Hmm

Legg inn av Hmm »

Varulv2468 skrev: søn apr 02, 2023 3:56 pm

Fra Bakhmut kom det ganske nylig opptaker (snøen regnet raskt bort, spesielt i byen) som vist at ukrainerne hadde brukt noe meget nytt og svært kraftig. Det er ikke en JDAM-ER fordi den karakteriske røyken ikke sees, og heller ikke en Tochka-U som er for farlig å bruke nær egne tropper - bare få hundre meter nordover. Det var ikke mineligging, for stor eksplosjonskraft fra bare en sprengladning. I fakta; for meg som har sett tusenvis av opptak fra Syria, er det definitivt en "Vulkan" IRAM rakett - "en tønnebombe på en stang". Men mer presise. Har syrerne lært ukrainerne hvordan å lage IRAM-raketter som ukrainerne kunne improvisere? Det var to angrep, det ene på et fabrikkanlegg som bli helt gruslagt, det andre som så ut til å treffe underlaget av en bro. En "Vulkan" IRAM kan drepe enhver levende innenfor 100 m.
Det har vel vist seg at både utvikling og produksjon av utstyr til krigen ikke er noe som har stoppet opp i Ukraina, heller tvert imot. Har ikke noe informasjon om det, men det skulle vel tenkes at de får hjelp av vestlig industri, både med kompetanse og varer til produksjonen. I noen tilfeller har nok det like god effekt som å sende over våpen og ammo direkte, i alle på sikt.
Jeg har ventet på at de skulle greie å finne opp noe i mangel på klasebomber og får håpe de greier å produsere nok til både å forsvare seg, og til motoffensiven som kommer. De trenger noe til å ta ut festningsverkene.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hmm skrev: søn apr 02, 2023 4:09 pm
Varulv2468 skrev: søn apr 02, 2023 3:56 pm

Fra Bakhmut kom det ganske nylig opptaker (snøen regnet raskt bort, spesielt i byen) som vist at ukrainerne hadde brukt noe meget nytt og svært kraftig. Det er ikke en JDAM-ER fordi den karakteriske røyken ikke sees, og heller ikke en Tochka-U som er for farlig å bruke nær egne tropper - bare få hundre meter nordover. Det var ikke mineligging, for stor eksplosjonskraft fra bare en sprengladning. I fakta; for meg som har sett tusenvis av opptak fra Syria, er det definitivt en "Vulkan" IRAM rakett - "en tønnebombe på en stang". Men mer presise. Har syrerne lært ukrainerne hvordan å lage IRAM-raketter som ukrainerne kunne improvisere? Det var to angrep, det ene på et fabrikkanlegg som bli helt gruslagt, det andre som så ut til å treffe underlaget av en bro. En "Vulkan" IRAM kan drepe enhver levende innenfor 100 m.
Det har vel vist seg at både utvikling og produksjon av utstyr til krigen ikke er noe som har stoppet opp i Ukraina, heller tvert imot. Har ikke noe informasjon om det, men det skulle vel tenkes at de får hjelp av vestlig industri, både med kompetanse og varer til produksjonen. I noen tilfeller har nok det like god effekt som å sende over våpen og ammo direkte, i alle på sikt.
Jeg har ventet på at de skulle greie å finne opp noe i mangel på klasebomber og får håpe de greier å produsere nok til både å forsvare seg, og om litt til motoffensiven som kommer. De trenger noe til å ta ut festningsverkene.
Ukrainerne setter nå inn 100mm luftvernskanoner av type KS-19. Ingen vet presist hvor mange KS-19 kanoner det er i Ukraina, men det kan være snakk om flere hundre. De er blant de beste flatbaneskytsene i verden fordi de var konstruert som luftvernskanonskyts ment for å når meget stor høyde opptil 12 km og kan dermed når 21 km i horisontal skytning. De bruker samme ammunisjon som T-54/55, og dette er veldig lett tilgjengelig, hundretusener av 100mm granater kunne hentes fram.

Men uansett må ukrainerne prioritere Lancet-trusselen, de kan ikke lansere deres offensiv mot øst uten å stanse desimeringen av sine artilleristyrkene mot det som er det beste våpenet i krigen kun overgått av Javelin ATGM. Det er ikke nok med passiv forsvar, spotterdronene må elimineres og da må ukrainerne være i stand til å spore disse ned. De er også en alvorlig trussel for NATO.

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: søn apr 02, 2023 2:22 pm
startelver skrev: søn apr 02, 2023 1:14 pm
fargerik skrev: søn apr 02, 2023 10:45 am
Thailands maktelite er redd for Kina. Kina ville ikke like det dersom Thailand inntok en uvennlig holdning mot deres nært allierte bestevenn Russland.
Jeg tror nesten diktatoren Xi ville se noe slikt som en uvennlig handling mot Kina.
Stakkars Thailand har syltet seg grundig inn i en avhengighet av det kinesiske diktaturet.
Det er snart valg i Thailand, da. Etter årevis med et Thailand styrt av militærjuntaen skal det velges på demokratisk vis.
Det store spørsmålet er : Hvor lenge vil det gå før neste militærkupp i Thailand?
Thailand er Thailand på godt og vondt, men de ønsker alle turister velkommen også russere. Tror ikke det er noe problem, turismen er nå på vei oppover etter coronakrisen og man kan puste litt lettere. Kongen har fortsatt mye makt, buddhismen styrer mye av dagliglivet til Thaiene og livet går sin gang.

Men skal bli spennende å se med egne øyne på neste tur.
Det skal bli en tur til. En nødvendig tur. Det blir når regntiden er på hell, har vi begynt å tenke nå.
Jeg regner ikke med å merke noen særlig forskjell, vi vil sikkert treffe de samme folka og gjøre de samme ting.
Jeg tror en epoke i livet med thailandtur hver vinter er over for godt for vår del.
Men seriøst....de kinesiske tentaklene legger stadig mer sitt klamme grep rundt Thailand.
Kinesiske turister er forøvrig gull for Thailand. De har mye penger og bruker mye penger.
I motsetning til russere, franskmenn og engelskmenn for å nevne noen er kineserne høflige og pyntelige som turister.
Slik legger Xi asia for sine føtter. Skytteltrafikk med charterfly med vennlige, rike turister. Hvem smelter ikke av slikt?
Beklager off topic, men må bare kommentere et par punkter her. De kinesiske pengene er mange, men de havner i svært få hender. Og det er en solid bakside med hordene av kinsesiske turister. De kommer i horder, og elsker pakketurer, hvor alt ligger til rette for dem. Hvilke steder de skal besøke, hvor de skal spise, og ikke minst handle, er fastsatt på forhånd, gjerne med en guide. Derfor, skal man nyte godt av kineserne, må man nødvendigvis være plassert i deres vei. For den gjengse thai, er dette selvsagt svært uheldig. De merker ingenting til kineserne, dersom deres business ligger litt utenfor kinesernes allfarvei.

Min kone og jeg har i mange år drevet diverse butikker i Pattaya, snakket med likesinnede, og følt akkurat dette på kroppen.

Men litt on topic igjen. IOC har finpusset på forslagene sine om russisk deltakelse i OL neste år. Nå mener de bl.a. at russere som er en del av hæren, ikke skal få delta.
Problemet er bare at Jelena Välbe i dag melder at samtlige løpere er militære og i hæren..
Ja, da løser det seg jo selv. Til OL kommer dere ikke.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/mQVo ... -militaere

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

fargerik skrev: søn apr 02, 2023 9:05 am
DennisB skrev: lør apr 01, 2023 9:06 pm Litt på sidelinjen, men jeg leser oppdaterte tall fra Thailand om hvor mange russere som har tatt veien dit i januar og februar.
I januar ankom 202.000 russere Thailand, men 187.000 ankom i februar (kun 28 dager).
Trykket fra Russland nå, er altså ganske jevnt rundt 200.000 mennesker i måneden bare til Thailand, nesten 7000 russere hver dag. De fleste av dem fornyer visumene sine måned etter måned, og vil ikke tilbake.

De fleste flykter nok fra krigen og mobiliseringen. Noen er dog på ferie, også i disse tider.

Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.

Antall ukrainere som ankommer Thailand, er derimot bare under 2% av antall russere. Ukrainere blir jo godt mottatt i Europa som flyktninger, og reiser heller dit.
Russerne trekkes så vidt jeg har oppfattet mest til strand-og-bar-ghettoene som f. eks. Pattaya og Phuket.
Det gjør kanskje flere, så heftig som luftforurensningen er nordpå for tiden.
Håper ludderene i Thailand har vett til å holde seg unna russere.

DennisB

Legg inn av DennisB »

kytec skrev: søn apr 02, 2023 4:43 pm
fargerik skrev: søn apr 02, 2023 9:05 am
DennisB skrev: lør apr 01, 2023 9:06 pm Litt på sidelinjen, men jeg leser oppdaterte tall fra Thailand om hvor mange russere som har tatt veien dit i januar og februar.
I januar ankom 202.000 russere Thailand, men 187.000 ankom i februar (kun 28 dager).
Trykket fra Russland nå, er altså ganske jevnt rundt 200.000 mennesker i måneden bare til Thailand, nesten 7000 russere hver dag. De fleste av dem fornyer visumene sine måned etter måned, og vil ikke tilbake.

De fleste flykter nok fra krigen og mobiliseringen. Noen er dog på ferie, også i disse tider.

Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.

Antall ukrainere som ankommer Thailand, er derimot bare under 2% av antall russere. Ukrainere blir jo godt mottatt i Europa som flyktninger, og reiser heller dit.
Russerne trekkes så vidt jeg har oppfattet mest til strand-og-bar-ghettoene som f. eks. Pattaya og Phuket.
Det gjør kanskje flere, så heftig som luftforurensningen er nordpå for tiden.
Håper ludderene i Thailand har vett til å holde seg unna russere.
Det eneste de bryr seg om, er penger, så nei, russerne er faktisk ganske populære. Russerne jobber online (etterdønninger fra pandemien), og har generelt penger. De har penger i krypto, og kan overføre penger utenom Swift-systemet. De sier selv at det er helt problemfritt, så bank-sanksjonene har hatt svært begrenset virkning.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Varulv2468 skrev: søn apr 02, 2023 4:24 pm
Hmm skrev: søn apr 02, 2023 4:09 pm
Varulv2468 skrev: søn apr 02, 2023 3:56 pm

Fra Bakhmut kom det ganske nylig opptaker (snøen regnet raskt bort, spesielt i byen) som vist at ukrainerne hadde brukt noe meget nytt og svært kraftig. Det er ikke en JDAM-ER fordi den karakteriske røyken ikke sees, og heller ikke en Tochka-U som er for farlig å bruke nær egne tropper - bare få hundre meter nordover. Det var ikke mineligging, for stor eksplosjonskraft fra bare en sprengladning. I fakta; for meg som har sett tusenvis av opptak fra Syria, er det definitivt en "Vulkan" IRAM rakett - "en tønnebombe på en stang". Men mer presise. Har syrerne lært ukrainerne hvordan å lage IRAM-raketter som ukrainerne kunne improvisere? Det var to angrep, det ene på et fabrikkanlegg som bli helt gruslagt, det andre som så ut til å treffe underlaget av en bro. En "Vulkan" IRAM kan drepe enhver levende innenfor 100 m.
Det har vel vist seg at både utvikling og produksjon av utstyr til krigen ikke er noe som har stoppet opp i Ukraina, heller tvert imot. Har ikke noe informasjon om det, men det skulle vel tenkes at de får hjelp av vestlig industri, både med kompetanse og varer til produksjonen. I noen tilfeller har nok det like god effekt som å sende over våpen og ammo direkte, i alle på sikt.
Jeg har ventet på at de skulle greie å finne opp noe i mangel på klasebomber og får håpe de greier å produsere nok til både å forsvare seg, og om litt til motoffensiven som kommer. De trenger noe til å ta ut festningsverkene.
Ukrainerne setter nå inn 100mm luftvernskanoner av type KS-19. Ingen vet presist hvor mange KS-19 kanoner det er i Ukraina, men det kan være snakk om flere hundre. De er blant de beste flatbaneskytsene i verden fordi de var konstruert som luftvernskanonskyts ment for å når meget stor høyde opptil 12 km og kan dermed når 21 km i horisontal skytning. De bruker samme ammunisjon som T-54/55, og dette er veldig lett tilgjengelig, hundretusener av 100mm granater kunne hentes fram.

Men uansett må ukrainerne prioritere Lancet-trusselen, de kan ikke lansere deres offensiv mot øst uten å stanse desimeringen av sine artilleristyrkene mot det som er det beste våpenet i krigen kun overgått av Javelin ATGM. Det er ikke nok med passiv forsvar, spotterdronene må elimineres og da må ukrainerne være i stand til å spore disse ned. De er også en alvorlig trussel for NATO.
Har russerne ubegrensede mengder med Lancet-droner ? Disse selvmordsdronene er etter det jeg forstår av en slik kvalitet at de utgjør en trussel mot tyngre ukrainske våpen. Hvilket forsvar finnes mot disse dronene, og har ukrainerne det de trenger til å forsvare sine tyngre våpen mot Lancet droner ?

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Lurer på om det vanker medaljer til noen russere for presisjonsskyting med granater eller raketter.
De klarte for et par timer siden å treffe en boligblokk på 15 etasjer.
Nøktern nyhetsoverskrift:
"6 people killed, 8 wounded as result of Russian shelling in Kostiantynivka this morning"

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: søn apr 02, 2023 4:39 pm
fargerik skrev: søn apr 02, 2023 2:22 pm
startelver skrev: søn apr 02, 2023 1:14 pm

Thailand er Thailand på godt og vondt, men de ønsker alle turister velkommen også russere. Tror ikke det er noe problem, turismen er nå på vei oppover etter coronakrisen og man kan puste litt lettere. Kongen har fortsatt mye makt, buddhismen styrer mye av dagliglivet til Thaiene og livet går sin gang.

Men skal bli spennende å se med egne øyne på neste tur.
Det skal bli en tur til. En nødvendig tur. Det blir når regntiden er på hell, har vi begynt å tenke nå.
Jeg regner ikke med å merke noen særlig forskjell, vi vil sikkert treffe de samme folka og gjøre de samme ting.
Jeg tror en epoke i livet med thailandtur hver vinter er over for godt for vår del.
Men seriøst....de kinesiske tentaklene legger stadig mer sitt klamme grep rundt Thailand.
Kinesiske turister er forøvrig gull for Thailand. De har mye penger og bruker mye penger.
I motsetning til russere, franskmenn og engelskmenn for å nevne noen er kineserne høflige og pyntelige som turister.
Slik legger Xi asia for sine føtter. Skytteltrafikk med charterfly med vennlige, rike turister. Hvem smelter ikke av slikt?
Beklager off topic, men må bare kommentere et par punkter her. De kinesiske pengene er mange, men de havner i svært få hender. Og det er en solid bakside med hordene av kinsesiske turister. De kommer i horder, og elsker pakketurer, hvor alt ligger til rette for dem. Hvilke steder de skal besøke, hvor de skal spise, og ikke minst handle, er fastsatt på forhånd, gjerne med en guide. Derfor, skal man nyte godt av kineserne, må man nødvendigvis være plassert i deres vei. For den gjengse thai, er dette selvsagt svært uheldig. De merker ingenting til kineserne, dersom deres business ligger litt utenfor kinesernes allfarvei.

Min kone og jeg har i mange år drevet diverse butikker i Pattaya, snakket med likesinnede, og følt akkurat dette på kroppen.

Men litt on topic igjen. IOC har finpusset på forslagene sine om russisk deltakelse i OL neste år. Nå mener de bl.a. at russere som er en del av hæren, ikke skal få delta.
Problemet er bare at Jelena Välbe i dag melder at samtlige løpere er militære og i hæren..
Ja, da løser det seg jo selv. Til OL kommer dere ikke.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/mQVo ... -militaere
Til det siste. Som nevnt over her er ca 250 ukrainske idrettsutøvere drept under krigen, og ca 360 idrettsanlegg ødelagt. Om IOC og ulike særforbund tillater russisk deltakelse under nøytralt flagg vil det være en skandale som rammer renommét til idretten. Tror det ikke før jeg ser og hører det. Qatar VM vil være en parates sammenlignet med at utøvere som representerer en imperialistisk fasciststat for delta i noe som helst. Tennissporten er en skam.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Humre, humre😁😁

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Du verden hvor Javelin tar for seg. Nærmeste treff som er filmet i min husk. Har faktisk forståelse for at russiske tanksmannskap har utbredt javelinskrekk.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Crazy Horse skrev: søn apr 02, 2023 5:12 pm
DennisB skrev: søn apr 02, 2023 4:39 pm
fargerik skrev: søn apr 02, 2023 2:22 pm
Det skal bli en tur til. En nødvendig tur. Det blir når regntiden er på hell, har vi begynt å tenke nå.
Jeg regner ikke med å merke noen særlig forskjell, vi vil sikkert treffe de samme folka og gjøre de samme ting.
Jeg tror en epoke i livet med thailandtur hver vinter er over for godt for vår del.
Men seriøst....de kinesiske tentaklene legger stadig mer sitt klamme grep rundt Thailand.
Kinesiske turister er forøvrig gull for Thailand. De har mye penger og bruker mye penger.
I motsetning til russere, franskmenn og engelskmenn for å nevne noen er kineserne høflige og pyntelige som turister.
Slik legger Xi asia for sine føtter. Skytteltrafikk med charterfly med vennlige, rike turister. Hvem smelter ikke av slikt?
Beklager off topic, men må bare kommentere et par punkter her. De kinesiske pengene er mange, men de havner i svært få hender. Og det er en solid bakside med hordene av kinsesiske turister. De kommer i horder, og elsker pakketurer, hvor alt ligger til rette for dem. Hvilke steder de skal besøke, hvor de skal spise, og ikke minst handle, er fastsatt på forhånd, gjerne med en guide. Derfor, skal man nyte godt av kineserne, må man nødvendigvis være plassert i deres vei. For den gjengse thai, er dette selvsagt svært uheldig. De merker ingenting til kineserne, dersom deres business ligger litt utenfor kinesernes allfarvei.

Min kone og jeg har i mange år drevet diverse butikker i Pattaya, snakket med likesinnede, og følt akkurat dette på kroppen.

Men litt on topic igjen. IOC har finpusset på forslagene sine om russisk deltakelse i OL neste år. Nå mener de bl.a. at russere som er en del av hæren, ikke skal få delta.
Problemet er bare at Jelena Välbe i dag melder at samtlige løpere er militære og i hæren..
Ja, da løser det seg jo selv. Til OL kommer dere ikke.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/mQVo ... -militaere
Til det siste. Som nevnt over her er ca 250 ukrainske idrettsutøvere drept under krigen, og ca 360 idrettsanlegg ødelagt. Om IOC og ulike særforbund tillater russisk deltakelse under nøytralt flagg vil det være en skandale som rammer renommét til idretten. Tror det ikke før jeg ser og hører det. Qatar VM vil være en parates sammenlignet med at utøvere som representerer en imperialistisk fasciststat for delta i noe som helst. Tennissporten er en skam.
Dessverre er det ikke bare IOC...

https://www.vg.no/sport/i/XbavEb/han-vi ... tten-igjen

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Propagandafolk vil og blir jaktet ned i russland. Kafeen attentatet skjedde tilhører visstnok wagnersjefen sjøl. Digger det.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: søn apr 02, 2023 5:12 pm
DennisB skrev: søn apr 02, 2023 4:39 pm
Men litt on topic igjen. IOC har finpusset på forslagene sine om russisk deltakelse i OL neste år. Nå mener de bl.a. at russere som er en del av hæren, ikke skal få delta.
Problemet er bare at Jelena Välbe i dag melder at samtlige løpere er militære og i hæren..
Ja, da løser det seg jo selv. Til OL kommer dere ikke.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/mQVo ... -militaere
Til det siste. Som nevnt over her er ca 250 ukrainske idrettsutøvere drept under krigen, og ca 360 idrettsanlegg ødelagt. Om IOC og ulike særforbund tillater russisk deltakelse under nøytralt flagg vil det være en skandale som rammer renommét til idretten. Tror det ikke før jeg ser og hører det. Qatar VM vil være en parates sammenlignet med at utøvere som representerer en imperialistisk fasciststat for delta i noe som helst. Tennissporten er en skam.
Ja, det er en skam om de får lov til å delta i OL. Men det synes jeg for øvrig om russere i all idrett mens krigen pågår. Jeg har hele tiden syntes at tennisorganisasjonene er feige, som ikke tar et klart standpunkt. Wimbledon ble stående helt alene i fjor, med sitt standpunkt om å ikke slippe til russere. Og i år har også Wimbledon meldt at de gir etter, og slipper russere inn igjen. Pingler.

Det er ikke så mange virkemidler idretten har, og kan reagere med, og dette er helt klart ett av de få. Vi må legge all press på Russland som er mulig, de må aldri få agere i idretten som om ingenting har hendt. Og slett ikke få bruke idretten til egen propaganda. Ønsker de å være med, får de henvende seg til eget regime, og kreve en slutt på krigen. Det er hensikten med all boikott og alle sanksjoner. Men russisk idrett tar dette heller som "buhu, Vesten er så slemme mot oss".

Politikk og idrett går hånd i hånd, det er bare naivt å tro noe annet.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Karma is a bitch. Håper helvete har plass til alle russere som kommer rekende nå.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Crazy Horse skrev: søn apr 02, 2023 5:03 pm
Varulv2468 skrev: søn apr 02, 2023 4:24 pm
Hmm skrev: søn apr 02, 2023 4:09 pm

Det har vel vist seg at både utvikling og produksjon av utstyr til krigen ikke er noe som har stoppet opp i Ukraina, heller tvert imot. Har ikke noe informasjon om det, men det skulle vel tenkes at de får hjelp av vestlig industri, både med kompetanse og varer til produksjonen. I noen tilfeller har nok det like god effekt som å sende over våpen og ammo direkte, i alle på sikt.
Jeg har ventet på at de skulle greie å finne opp noe i mangel på klasebomber og får håpe de greier å produsere nok til både å forsvare seg, og om litt til motoffensiven som kommer. De trenger noe til å ta ut festningsverkene.
Ukrainerne setter nå inn 100mm luftvernskanoner av type KS-19. Ingen vet presist hvor mange KS-19 kanoner det er i Ukraina, men det kan være snakk om flere hundre. De er blant de beste flatbaneskytsene i verden fordi de var konstruert som luftvernskanonskyts ment for å når meget stor høyde opptil 12 km og kan dermed når 21 km i horisontal skytning. De bruker samme ammunisjon som T-54/55, og dette er veldig lett tilgjengelig, hundretusener av 100mm granater kunne hentes fram.

Men uansett må ukrainerne prioritere Lancet-trusselen, de kan ikke lansere deres offensiv mot øst uten å stanse desimeringen av sine artilleristyrkene mot det som er det beste våpenet i krigen kun overgått av Javelin ATGM. Det er ikke nok med passiv forsvar, spotterdronene må elimineres og da må ukrainerne være i stand til å spore disse ned. De er også en alvorlig trussel for NATO.
Har russerne ubegrensede mengder med Lancet-droner ? Disse selvmordsdronene er etter det jeg forstår av en slik kvalitet at de utgjør en trussel mot tyngre ukrainske våpen. Hvilket forsvar finnes mot disse dronene, og har ukrainerne det de trenger til å forsvare sine tyngre våpen mot Lancet droner ?
Vi vet ikke; men det er nå snart 110 dokumenterte ødelagte kjøretøyer, SAM og artilleri. Det var Lancet-dronene som tok bort ukrainsk SAM slik at russerne kunne angripe Avdiivka i Donetskfronten, og det var de som hadde tatt ut artilleri i et kritisk tidspunkt ved Vuhledar-Pavlivka slik at ukrainerne måtte holde stand med kjempeanstrengelsene. Dette kan ikke fortsette, ingen andre våpen er så effektiv på russisk side.

Det ser ikke ut at ukrainerne har så langt kunne stoppe disse angrepene, og det begynner å bli kostbar; 20 M777, 10 M109 og 4 Krab er hittil tatt ut med disse selvmordsdronene som styres av spotterdroner som så langt har unngått nedskytning. Nå som trusselen fra de iranske droneflyene har blitt effektivt bekjempet og Wagner-styrkene har mistet infiltreringslagene som gjort gjennombruddet ved Soledar mulig, må ukrainerne dermed ta ut den alvorlige trusselen som disse Lancet-dronene representere.

For NATO er det høyst viktig å ha effektive mottiltak mot slike trusler. Da må ukrainerne ha slike.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fernandovonarb skrev: søn apr 02, 2023 6:12 pm Karma is a bitch. Håper helvete har plass til alle russere som kommer rekende nå.
SBU har visstnok slått til igjen. Russerne kan "med rette" anklage ukrainerne for terror ettersom en kafe var blitt smadret med tap av 1 liv og 6 skadde. Hvem enn attentatmannen var, må det påpekes at han ikke tok noe sjanser; en ganske kraftig sprengladning på 200 g var skjult i en gjenstand som en overlevende ment var en småstatue som var gitt bort i vitenen om at bloggeren vil motta og holde den kloss til seg under revyen. Kvinnen som overrakk det til bloggeren, var sannsynlig ikke skyldig. Noen kjente hver eneste detalj i den planlagte revyen som skulle arrangeres, statueoverrekkelsen var en del av revyarrangementet. Han ble drept momentant ved å få hodet sprengt. Trolig var sprengladningen fjerndetonert av attentatmannen som var til steds.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fra OPEC kom det en sjokkmelding; til tross for advarsler og mange ekspertenes erklæringer har det kommet nye kutt i oljeproduksjonen som gjør det klart at araberlandene ikke lenge er vennligstemt. Saudiaraberne vil nå ødelegge all vestlig oljeutvinning og kaste USA ut i krise. Oktoberkuttene blir også videreført, slik at til sammen er det et kutt på over 3 mill. tønner per dag - dette er mellom 5 og 10 % av den årlige produksjonen, og dette kan ikke forsvares med henblikk på økonomiske inngrep.

https://www.msn.com/en-us/money/markets ... r-AA19nSVf

Ole Hansen, chief commodities strategist at Saxo Bank, said the announcement “came out of the blue.”

“Producers were clearly pi…ed of by the recent slump which was speculative more than fundamentally driven. They will likely achieve a return to the $80s while also trying to pre-empt a smaller than expected increase in global oil demand in the coming months. Remember most of the +2 m b/d increase expected for this year is backloaded into the second half with plenty of room for error should economic slowdown be as severe as currently priced in by the market through expectations of U.S. rate cuts,” Hansen told MarketWatch.

“The Saudi oil minister love to wrong foot the market, especially when it comes to hurting speculative short sellers,” said Hansen.


Dette må betraktes som en krigserklæring, sist gang noe liknende var sett, var i 1980-årene da USA og Saudi-Arabia bli enig om overproduksjon som i virkeligheten var essensielt for å bringe kommunistveldet til en slutt, ved å presse ned oljeprisene til et minimum. Nå presser OPEC opp oljeprisen til tross for truslene om en global resesjon som vil ramme hele Vesten, og en inflasjon som har blitt drevet opp av energiprisene. Og samtidig har det blitt oppdaget at selv om Biden skru opp oljeproduksjonstakten, kommer det ikke så mye olje ut som planlagt - istedenfor 500,000 tønner kom det 200,000 tønner.

Dette skader Vestens støtte til Ukraina. Det er snart ikke mer tvil, gulfaraberne er i ferd med å ta opp en antivestlig politikk fordi de ser ikke ut til å fatte at disses kuttene - som "skjer frivillig", er en faktisk støtteerklæring til Putin i Russland. De ønsker "å balansere markedet", men i virkeligheten truer de med å kaste verden ut i økonomisk resesjon, FN og storbankene hadde kommet med advarsler fordi dypere olje vil bli for mye for flesteparten av landene.

Vi har lært at oljeavhengigheten er simpelt for stor for "det grønne skiftet" som er ved å bli upopulært. Og det er nå blitt åpenbart at vi kan ikke lenge ha tillit mot gulfaraberne fordi bin Salman har fått gjennomslag for hans ønsker om å bruke oljevåpenet for å skape en global OPEC-avhengighet som i tiden etter Oljekrisen i 1973. Men han leker med ilden. Og for Vesten er det ikke bra; ved å nekte å kjøpe olje fra Iran, Venezuela og Russland som kom billigere til autokratermakter som Kina har man redusert sine kildene for energi, oljen i Nordsjøen kommer før eller senere til å forsvinne, og det er nå klart at oljeutvinningen i Nord-Amerika ikke lenge er så produktivt som før. Ettersom gulfaraberne nå åpenlyst vil ramme Vesten med full styrke for å skape et avhengighetsbånd, må noe gjøres. Dessuten er det tydelig at bin Salman ikke bryr seg om Trump skulle delta i presidentvalg eller ikke, han vil på sikte kaste USA ut i politisk kaos. Han enser ikke at om inflasjonen kom utenfor kontroll på nytt og om en gjeldskrise som rentestigningene hadde nært utløst, vil kaste Vesten ut i alvorlige tilstander. Selv Trump vil ikke akseptere dette.

Det er nå tydelig at ikke-Vesten bryr seg ikke om folkerett, moral eller vennskap.

PS:

Folk i USA og EU begynner nå for alvor å bli sint i de sosiale mediene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ukraina har planene klare. Når Krim tas tilbake skal brua demonteres, alle russerne som har flyttet dit etter 2014 skal deporteres og de som har samarbeidet med den moskvavennlige ledelsen på Krim skal rettsforfølges.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»