Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
OrmenLange

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av OrmenLange »

OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 12:32 pm
Omoikane skrev: fre sep 15, 2023 8:49 am Jeg har et par kommentarer til dette:
Det første er at Norge i følge dagens overskrifter bruker 1,7 % av bruttonasjonalproduktet på å hjelpe Ukraina.
Wow, hvor leser du dette? Det er et ganske svimlende beløp. Helt utrolig at det overhodet ikke fins en debatt rundt dette.
Et kjapt Google-søk viser at NRK melder dette:
"Norge regnes nå som Ukrainas største bidragsyter målt mot BNP
Norge har gått fra anklager om å være krigsprofitør til å toppe Kiel-instituttets liste over støtte til Ukraina målt opp mot brutto nasjonalprodukt.
Det anerkjente Kiel-instituttet fører en oversikt over støtten som er blitt gitt til Ukraina. De skriver at Norge i september gikk til topps på lista over bidragsytere målt mot BNP etter at Norge kom med løfter om langsiktig milliardhjelp.

Norge har lovet hjelp tilsvarende 1,7 prosent av BNP, ifølge statistikken.

– Det er hyggelig at Norge ligger øverst på statistikken, men det aller viktigste er at Ukraina får den hjelpen de trenger, på den måten de trenger, og til rett tid, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt til NTB."

For å sette ting i perspektiv: Norges BNP er ifølge SSB anslått til ca 1MNOK pr innbygger. Altså gir Norge ca 17 000 kr per innbygger i støtte til Ukraina. Jeg tipper en del folk ville vært litt mer lunkne til dette om de visste at støtten koster dem 1500kr per måned.

pølsa

Legg inn av pølsa »

For å ta noen tall på de 400 000$ og antyde anslagsvis 300 000 drepte til Ukraina *(om det gjelder alle), så blir det snakk om +/- 120 milliarder dollar i erstatninger.

Entenmann

Legg inn av Entenmann »

OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 12:49 pm
Omoikane skrev: fre sep 15, 2023 8:49 am Jeg har et par kommentarer til dette:
Det første er at Norge i følge dagens overskrifter bruker 1,7 % av bruttonasjonalproduktet på å hjelpe Ukraina.
Wow, hvor leser du dette? Det er et ganske svimlende beløp. Helt utrolig at det overhodet ikke fins en debatt rundt dette.
Norge har gått fra anklager om å være krigsprofitør til å toppe Kiel-instituttets liste over støtte til Ukraina målt opp mot brutto nasjonalprodukt.
Det anerkjente Kiel-instituttet fører en oversikt over støtten som er blitt gitt til Ukraina. De skriver at Norge i september gikk til topps på lista over bidragsytere målt mot BNP etter at Norge kom med løfter om langsiktig milliardhjelp.

– Det er hyggelig at Norge ligger øverst på statistikken, men det aller viktigste er at Ukraina får den hjelpen de trenger, på den måten de trenger, og til rett tid, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt til NTB."

For å sette ting i perspektiv: Norges BNP er ifølge SSB anslått til ca 1MNOK pr innbygger. Altså gir Norge ca 17 000 kr per innbygger i støtte til Ukraina. Jeg tipper en del folk ville vært litt mer lunkne til dette om de visste at støtten koster dem 1500kr per måned.
Kjære deg, du vet like godt som meg at vi normale hadde ikke hatt en krone mer om vi ikke hadde støttet Ukraina fra dag en. Det er kun nordmenn som støtter Russland som hyler og skriker at vi er blitt så fattige den vanlige mann i gata og det er Ukraina sin feil. Ja, de sier som regel ikke Russland som faktisk gikk til angrep men sånn er det.

Entenmann

Legg inn av Entenmann »

BrannLFC skrev: fre sep 15, 2023 12:10 pm
MacanT skrev: fre sep 15, 2023 10:37 am
BrannLFC skrev: ons sep 13, 2023 10:40 pm Russland skal liksom godta at USA utplasserer atomvåpen i Ukraina
Når begynte USA å utplassere atomvåpen i Ukraina?
Dette er planen, og også.i Norge. Heldigvis stopper Putin dem i Ukraina.
Du sitter på bevis på alt dette pisset du skriver daglig? Eller er det rett og slett bare sant det du skriver?

pølsa

Legg inn av pølsa »

Entenmann skrev: fre sep 15, 2023 1:34 pm

Kjære deg, du vet like godt som meg at vi normale hadde ikke hatt en krone mer om vi ikke hadde støttet Ukraina fra dag en. Det er kun nordmenn som støtter Russland som hyler og skriker at vi er blitt så fattige den vanlige mann i gata og det er Ukraina sin feil. Ja, de sier som regel ikke Russland som faktisk gikk til angrep men sånn er det.
Med inflasjonen som er direkte relatert til krigen kan du fort minst doble disse 1500 kronene, bare strømmen utgjør fort det samme.

Entenmann

Legg inn av Entenmann »

pølsa skrev: fre sep 15, 2023 1:39 pm

Med inflasjonen som er direkte relatert til krigen kan du fort minst doble disse 1500 kronene, bare strømmen utgjør fort det samme.
Nå snakket vi om støtten gjorde vi ikke? Så slutt å vri på alt folk skriver. Inflasjonen kan du takke Russland for og ingen andre.

pølsa

Legg inn av pølsa »

Entenmann skrev: fre sep 15, 2023 1:48 pm
pølsa skrev: fre sep 15, 2023 1:39 pm

Nå snakket vi om støtten gjorde vi ikke? Så slutt å vri på alt folk skriver. Inflasjonen kan du takke Russland for og ingen andre.
Du som vrir deg unna hele regnestykket, dette er fakta.

KingKong5

Legg inn av KingKong5 »

pølsa skrev: tor sep 14, 2023 9:47 pm
Nato kunne aldri kjørt en tilsvarende krig mot Russland som skjer nå, med slike tapstall som er ville det blitt opprør blant befolkningen veldig fort og protester ville satt punktum på en slik krig etter kort stund.
Nei, selvfølgelig ikke. NATO er en forsvarsallianse, ikke en angrepsallianse. Og å invadere et fredlig naboland, sånn som Russland har gjort i Ukraina er så klart ikke noe NATO vil gjøre. Hvis det likevel skulle skje så vil det bli store protester. Helt enig.

Hvis NATO derimot skulle bli angrepet så vil ingen protestere. Du kan ikke sammenlikne upopulære politiaksjoner med et tilsvar på et militært angrep. Og som allerede nevnt er det sannsynlige resultatet av noe sånt en full atomkrig. Hvis det, mot formodning, ikke skulle skje ville det blitt enveiskjøring til Moskva. Russland har på halvannet år ikke klart å gjøre noe mer enn å avansere noen kilometer inn i Ukraina. De har naturligvis ingen ting å stille opp med.

OrmenLange

Legg inn av OrmenLange »

Kjære deg, du vet like godt som meg at vi normale hadde ikke hatt en krone mer om vi ikke hadde støttet Ukraina fra dag en.
Hva mener du? At de 1.7% av BNP - 17000 per nordmann, totalt nesten 100 milliarder kroner - bare ville forduftet dersom de ikke ble gitt til Ukraina?

KingKong5

Legg inn av KingKong5 »

Karatel skrev: tor sep 14, 2023 7:57 pm
KingKong5 skrev: tor sep 14, 2023 5:06 pm
Karatel skrev: tor sep 14, 2023 4:10 pm Les nå dette.

"Kritisk mangel på ammunisjon i Nato: − Alle ser det
18 måneder etter Russlands invasjon sliter Ukraina og Nato-landene fortsatt med kritisk lave lagre av ammunisjon og missiler."

"Nammo antyder at en beredskap for 60 dagers krig vil kreve 26 millioner skudd, mens en samlet industrikapasitet i Nato-landene trolig ligger under en million granater i året.

Slik oppsummerer Nammo det store bildet:

Ukraina forbruker og trenger store mengder ammunisjon i krigen mot Russland.
NATOs lagre av artillerigranater rapporteres å være svært små, mens etterspørselen er enorm for å erstatte donasjoner til Ukraina, og å øke egen lagerbeholdning."
Én million granater i året ser ved første blikk ut som veldig mange granater, men det det ammunisjonforbruker Ukraina er avhengig av, er det trolig altfor lite, særlig når NATO også skal fylle egne lagre.

"Vi vet at Ukraina trenger støtte, men vi vet også at alle Nato-land trenger å øke sin beholdning. Etterspørselen er stor, men evnen til å levere er liten, legger han til."

"The New York Times skriver onsdag at Russland har klart å omgå sanksjonene og har satt fart på sin egen produksjon av ammunisjon. At de nå kan produsere mer enn Nato-landene, vekker stor bekymring i Natos hovedsteder.

Russland skal nå være i stand til å produsere syv ganger å mange missiler årlig, som vesten, og til en langt lavere kostnad, ifølge Kusti Salm, administrativ sjef for Forsvarsdepartementet i Estland."

www.vg.no
Kritisk mangel på ammunisjon i Nato: – Alle ser det
18 måneder etter Russlands invasjon sliter Ukraina og Nato-landene fortsatt med kritisk lave lagre av ammunisjon og missiler. Lørdag møtes forsvarssjefene i samtlige Nato-land i Oslo for å diskutere mulige løsninger.
www.vg.no
Jeg har lest det og det endrer ingen ting av det jeg sa. Russland har nå en krigsøkonomi, mens vesten ikke har det. Dette er et veldig løsbart problem. Utfordringen er at vestlige land kjøper disse produktene av private aktører. Etterspørselen nå er kunstig høy, så diskusjonen går vel først og fremst på hvem som skal ta regningen for å bygge opp produksjonskapasitet.

NATO hadde et lagernivå før krigen i Ukraina, de har levert fra egne lagre og ønsker å bygge disse opp igjen til et nivå som er høyere enn før krigen startet. Samtidig som de også skal donere til Ukraina.

At Russland utgjør noen eksistensiell trussel mot NATO så lenge det er snakk om konvensjonell krig faller på sin egen urimelighet. De hadde blitt feid av banen. Hadde det vært mulig for Russland å avansere i Ukraina så hadde de så klart gjort det. At de har noe særlig kapasitet til å stå i mot NATO fra nord for Donetsk og til Nordkapp tror jeg de fleste innser.
Å innføre krigsøkonomi i Vesten tror jeg ikke er så enkelt, da det er helt opp til velgerne. Hvis velgerne ikke vil ha krigsøkonomi, vil de politikerne som innfører krigsøkonomi bli feid vekk fra taburettene sine. Det kommer helt an på hvor mye vestlige velgere er villige til å ofre av sin egen velferd og sitt eget gode liv for å hjelpe Ukraina. Slike hensyn trenger ikke Putin å ta, han bryr seg ikke om hva folket mener.

Ja hvem skal skal ta regningen for å bygge opp produksjonskapasitet her i Vesten? Hvem andre enn folket, den vanlige mann og kvinne?

Det sies at Putin satser alt på å holde krigen gående til det amerikanske presidentvalget idet han håper at Trump vil vinne. Det kan jo ikke utelukkes at Trump vil vinne og igjen bli USAs president og hva da?

At Russland utgjør noen trussel mot NATO og Vesten, tror jeg ikke på. Russland har ikke kapasitet til en krig mot Vesten og har heller ikke kapasitet til å holde store fiendtlige områder okkupert. Det sies at en okkupasjonshær må ha én soldat for hver 40. innbygger i landet de okkuperer, hvis det er riktig har ikke Russland engang kapasitet til å okkupere Ukraina. I Ukraina har russerne vist en overraskende og forbløffende militær svakhet og udugelighet i offensiv krigføring, men i forsvarskrig ser de ut til å være sterke.
Man kan så klart ikke innføre en krigsøkonomi når man ikke er i krig. Men NATO er jo ikke forberedt på absolutt alle scenarioer. En stor og ressurskrevende krig der NATO hjelper med våpen over en såpass lang tid som det allerede har vart var nok ikke et av de scenarioene de var forberedt på.

I motsetning til f.eks. 2.verdenskrig så vil jo en moderne krig mot Sovjet før, Russland nå, bli utkjempet med de våpnene som allerede finnes ved starten av krigen.

Så når NATO har hatt som mål om å ha ammo til 60 dager med krig så er egentlig det en betydelig overkapasitet. Atomvåpen vil være tatt i bruk lenge før det har gått to måneder. Og da er det jo egentlig game over.

Russerne har jo heller ikke noe behov for den produksjonskapasiteten de har bygget opp. Når krigen i Ukraina en dag er over så skal lagrene fylles igjen og det er det.

Putin driver vel det som kalles røverpolitikk nå. Han har tapt og han vet at han har tapt. Men det er noen potensielle skjær i sjøen også på Ukrainas side. Bl.a. potensiell krigstretthet og mindre interesse fra Ukrainas allierte til å bidra. Det eneste Putin driver med nå er å holde det gående for å se om en eller annen begivenhet kan gi han en fordel og så han får med seg noe til slutt likevel.

Jeg fikk kjeft av flere her når jeg foreslo løsningen for en stund siden. Men nå har den til og med kommet opp i Arendalsuka, så da er det vel greit da. Gi Russland noe og plasser Ukraina i NATO. Da får Ukraina alle sikkerhetsgarantier de måtte ønske seg, mens Russland kan fremstille det som at de vant noe de også. Jeg har ikke noe tro på at det er mulig å løse dette med at en side får 100% av sine krav innfridd, mens den andre får 0%.

pølsa

Legg inn av pølsa »

Putin driver vel det som kalles røverpolitikk nå. Han har tapt og han vet at han har tapt.
Hvordan kan du si det når Nato er helt tomme for ammo og Ukraina har bare uker igjen med ammo? Hva tror du blir tema når Zelensky og Biden møtes neste uke, vil forbause meg om at det ikke blir at krigen må avsluttes, den kan ikke fortsette når de er tomme. Slaget er tapt nå handler det om hvordan komme best mulig ut av det.

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 12:49 pm For å sette ting i perspektiv: Norges BNP er ifølge SSB anslått til ca 1MNOK pr innbygger. Altså gir Norge ca 17 000 kr per innbygger i støtte til Ukraina. Jeg tipper en del folk ville vært litt mer lunkne til dette om de visste at støtten koster dem 1500kr per måned.
Koster ikke innbyggerne en eneste krone per måned. Det eneste det betyr er at vi overfører bittelite mindre til oljefondet.

Uansett bare lommerusk, Norge har for tiden over 15 450 milliarder kroner nedsyltet i utenlandske investeringer :D

OrmenLange

Legg inn av OrmenLange »

MacanT skrev: fre sep 15, 2023 3:23 pm
OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 12:49 pm For å sette ting i perspektiv: Norges BNP er ifølge SSB anslått til ca 1MNOK pr innbygger. Altså gir Norge ca 17 000 kr per innbygger i støtte til Ukraina. Jeg tipper en del folk ville vært litt mer lunkne til dette om de visste at støtten koster dem 1500kr per måned.
Koster ikke innbyggerne en eneste krone per måned. Det eneste det betyr er at vi overfører bittelite mindre til oljefondet.
Så penger i banken er ikke verdt noe?!? Merkelig logikk. :?

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

pølsa skrev: fre sep 15, 2023 3:06 pm Hvordan kan du si det når Nato er helt tomme for ammo og Ukraina har bare uker igjen med ammo? Hva tror du blir tema når Zelensky og Biden møtes neste uke, vil forbause meg om at det ikke blir at krigen må avsluttes, den kan ikke fortsette når de er tomme. Slaget er tapt nå handler det om hvordan komme best mulig ut av det.
He he, enda en som har kjøpt russer-propagandaen om at NATO og Ukraina er tomme for ammo :lol: :lol: :lol:

pølsa

Legg inn av pølsa »

MacanT skrev: fre sep 15, 2023 3:28 pm
pølsa skrev: fre sep 15, 2023 3:06 pm Hvordan kan du si det når Nato er helt tomme for ammo og Ukraina har bare uker igjen med ammo? Hva tror du blir tema når Zelensky og Biden møtes neste uke, vil forbause meg om at det ikke blir at krigen må avsluttes, den kan ikke fortsette når de er tomme. Slaget er tapt nå handler det om hvordan komme best mulig ut av det.
He he, enda en som har kjøpt russer-propagandaen om at NATO og Ukraina er tomme for ammo :lol: :lol: :lol:
En kamel som er tung å svelge for mange men noe man til slutt må inse...

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 3:28 pm
Penger som ikke kan brukes er ikke mye verdt, nei.

De småsummene det er snakk om her er uansett ikke stort mer enn svingningene minutt for minutt i oljefondet.

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

pølsa skrev: fre sep 15, 2023 3:34 pm
MacanT skrev: fre sep 15, 2023 3:28 pm
En kamel som er tung å svelge for mange men noe man til slutt må inse...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

OrmenLange

Legg inn av OrmenLange »

MacanT skrev: fre sep 15, 2023 3:35 pm

De småsummene det er snakk om her er uansett ikke stort mer enn svingningene minutt for minutt i oljefondet.
Selvfølgelig kan disse pengene brukes. Å påstå noe annet er idiotisk.

Det store spørsmålet er om det er riktig å bruke pengene på Ukraina. Og faktisk tror jeg det er aksept for dette i befolkningen, jeg er bare irritert over at det ikke tas en ordentlig debatt der alle argumentene for og imot kommer på bordet.

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 12:49 pm Norge har gått fra anklager om å være krigsprofitør til å toppe Kiel-instituttets liste over støtte til Ukraina målt opp mot brutto nasjonalprodukt.

Det er jeg helt enig i, Ukraina må få all den hjelpen de trenger.

Skulle da bare mangle at ikke vi som er blant verdens rikeste land yter etter evne.

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

OrmenLange skrev: fre sep 15, 2023 3:46 pm
MacanT skrev: fre sep 15, 2023 3:35 pm

Selvfølgelig kan disse pengene brukes. Å påstå noe annet er idiotisk.

Det store spørsmålet er om det er riktig å bruke pengene på Ukraina. Og faktisk tror jeg det er aksept for dette i befolkningen, jeg er bare irritert over at det ikke tas en ordentlig debatt der alle argumentene for og imot kommer på bordet.
Ifølge politikerne kan de i hvert fall ikke brukes på nødvendig infrastruktur for da blir det visst enda mer inflasjon.

Da er det jo bra at vi bruker en bitteliten del av det enorme overskuddet på å hjelpe Ukraina, istedenfor å overføre rubbel og bit til Wall Street.

Hva gjelder debatt så ville det nok blitt vanskelig å finne noen med argumenter imot. Da måtte de vel invitert han den langhårete kommunisten som er sterkt imot våpenstøtte og i stort sett all annen støtte.

Brukeravatar
Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

KingKong5 skrev: fre sep 15, 2023 2:32 pm
pølsa skrev: tor sep 14, 2023 9:47 pm
Nato kunne aldri kjørt en tilsvarende krig mot Russland som skjer nå, med slike tapstall som er ville det blitt opprør blant befolkningen veldig fort og protester ville satt punktum på en slik krig etter kort stund.
Nei, selvfølgelig ikke. NATO er en forsvarsallianse, ikke en angrepsallianse. Og å invadere et fredlig naboland, sånn som Russland har gjort i Ukraina er så klart ikke noe NATO vil gjøre. Hvis det likevel skulle skje så vil det bli store protester. Helt enig.

Hvis NATO derimot skulle bli angrepet så vil ingen protestere. Du kan ikke sammenlikne upopulære politiaksjoner med et tilsvar på et militært angrep. Og som allerede nevnt er det sannsynlige resultatet av noe sånt en full atomkrig. Hvis det, mot formodning, ikke skulle skje ville det blitt enveiskjøring til Moskva. Russland har på halvannet år ikke klart å gjøre noe mer enn å avansere noen kilometer inn i Ukraina. De har naturligvis ingen ting å stille opp med.
Høøey kong dong, takk for sist👍😁

Lat som om at jeg er en libier: Hva slags "forsvar" er det å bombe Lybia?

Hva med Serbia? Bombing av Serbia forsvarte Norges grenser?

Forsvarsallianse? NATO?😂😂😂

Dingdong👍

Mvhleif, Gud er god

Brukeravatar
BrannLFC

Legg inn av BrannLFC »

Morsomt at Ukraina nevnes som et fredelig land.

Entenmann

Legg inn av Entenmann »

pølsa skrev: fre sep 15, 2023 3:06 pm
Putin driver vel det som kalles røverpolitikk nå. Han har tapt og han vet at han har tapt.
Hvordan kan du si det når Nato er helt tomme for ammo og Ukraina har bare uker igjen med ammo? Hva tror du blir tema når Zelensky og Biden møtes neste uke, vil forbause meg om at det ikke blir at krigen må avsluttes, den kan ikke fortsette når de er tomme. Slaget er tapt nå handler det om hvordan komme best mulig ut av det.
Hvor mange ganger har du skrevet dette at Ukraina er snart tom for Ammo, samme greiene skrev du for et år siden også. Du har knapt truffet på en eneste ting så langt i denne konflikten, du er like selvsikker hver eneste gang dog. Du satser vel på at du treffer med EN spådom i løpet av konflikten.

Entenmann

Legg inn av Entenmann »

BrannLFC skrev: fre sep 15, 2023 6:01 pm Morsomt at Ukraina nevnes som et fredelig land.
Tviler sterkt at du har vært i Ukraina? Du bare ser det verste av det verste og tror det er sånn overalt. Jeg har vært i Ukraina en del (7-8 turer) der flere av turene var 2-3 uker lange. Ikke sett en eneste nazist eller hatt noe problemer når jeg har vært der. Så hold kjeft ditt søppel.

Brukeravatar
BrannLFC

Legg inn av BrannLFC »

https://www.rt.com/news/583032-zelensky-out-most-influential-jews/

Zelensky ute av listen, inn med avdøde Pigozhin. For en ydmykelse for Ukraina, å bli latterliggjort av Israel slikt:) Alle ser hvordan dette ender, den ukrainske motoffensiven har vært en katastrofe for dem. Deres siste reservebrigader blir utslettet uten at de har hatt noe progresjon. Russland venter på å sette inn nådestøtet.

Zelensky komikeren som gjorde narr av innbyggerne på Krim som ikke hadde drikkevann, det er direkte søppel og avskum. En mann som oppfordrer til terror i Europa selvom Europa har ofret sin egen velstand for denne maktsyke psykopaten !

Nå stenger han ned den ortodokse kirken i Ukraina fordi den har bånd med den russiske. Når USA skal styre Ukraina gir dem blaffen i hundrevis av år med tette bånd mellom Ukraina og Russland. Religionsfrihet, demokrati og ytringsfrihet er noe dritt i det korrupte landet Ukraina under ledelse fra Washington.

KingKong5

Legg inn av KingKong5 »

pølsa skrev: fre sep 15, 2023 3:06 pm
Det der tror du ikke på selv en gang. At du gidder…

Brukeravatar
Big George

Legg inn av Big George »

21:45 Ukrainsk etterretning: Tsjetsjenias leder ligger i koma Helsetilstanden til Tsjetsjenias leder Ramzan Kadyrov er kritisk, hevder ukrainsk etterretning, som påstår den autoritære lederen ligger i koma.
– Det er informasjon om at Kadyrov er i en alvorlig tilstand og at sykdommen hans har forverret seg, skriver Andrij Jusov, talsperson for Ukrainas militære etterretning, på Telegram fredag kveld

Der mister Putin en nær alliert.

Brukeravatar
Big George

Legg inn av Big George »

Russlands største tap siden 2. verdenskrig: – Dette angrepet vil gå inn i historiebøkene
Natt til onsdag ble det meldt om flere eksplosjoner ved et skipsverft på den russisk-okkuperte Krym-halvøyen. Da røyken la seg, ble det klart at et russisk landingsfartøy og en ubåt som kan bære krysserraketter, var blitt truffet av et ukrainsk angrep.

– Dette er et vippepunkt i historien. Dette angrepet vil definitivt gå inn i historiebøkene som et interessant vannskille i denne konflikten.

Det sier stortingsrepresentant og leder i organisasjonen Fritt Ukraina, Peter Frølich (H), i Ukrainapodden fra Nettavisen denne uken.

Dette sender et signal til Russland om at Sevastopol er utrygg for dem. De kan ikke bruke Sevastopol som en base for å operere marinen lenger. Enhver klok øverstkommanderende vil i alle fall finne ut at disse styrkene bør trekkes østover, sier Frølich.

Brukeravatar
Big George

Legg inn av Big George »

Vil den Ukrainske motoffensiven fortsette ?

Da Nettavisen i juli pratet med Tormod Heier, professor ved Forsvarets høgskole og tidligere offiser i Hæren, uttalte Heier at de fleste regnet med at den ukrainske motoffensiven ville holde på til oktober. Det er litt over to uker til nå. Forrige vinter var det Russland som tok over offensiven da vinteren slo inn.

Det tror ikke Nettavisens Ukraina-skribent nødvendigvis at vil gjenta seg nå:

– Det er ingen naturlov at en offensiv må stoppe når vinteren kommer. Tvert imot, jeg tror kanskje at ukrainerne er bedre forberedt på vinterkrigføring og vinterforhold enn det russerne er, så det bekymrer meg ikke så tungt, sier Sund-Henriksen i podkasten.

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

Leif_8 skrev: fre sep 15, 2023 4:09 pm Hva med Serbia? Bombing av Serbia forsvarte Norges grenser?

Forsvarsallianse? NATO?😂😂😂
What about, what about, what about :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Big George

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt:

Ukrainian forces liberated Andriivka in the Bakhmut area on September 14 and continued offensive operations near Bakhmut and in western Zaporizhia Oblast on September 15. The Ukrainian General Staff and other Ukrainian officials reported that Ukrainian forces liberated Andriivka on September 14 and achieved unspecified partial success near Klishchiivka (7km southwest of Bakhmut) on September 15. The Ukrainian 3rd Separate Assault Brigade reported that its personnel liberated Andriivka and “completely destroyed“ the Russian 72nd Separate Motorized Rifle Brigade (3rd Army Corps) after encircling the settlement. The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces continued offensive operations in western Zaporizhia Oblast and are inflicting significant losses on Russian manpower and equipment near Verbove (18km southeast of Orikhiv).

pølsa

Legg inn av pølsa »

Entenmann skrev: fre sep 15, 2023 9:35 pm
BrannLFC skrev: fre sep 15, 2023 6:01 pm Morsomt at Ukraina nevnes som et fredelig land.
Tviler sterkt at du har vært i Ukraina? Du bare ser det verste av det verste og tror det er sånn overalt. Jeg har vært i Ukraina en del (7-8 turer) der flere av turene var 2-3 uker lange. Ikke sett en eneste nazist eller hatt noe problemer når jeg har vært der. Så hold kjeft ditt søppel.
Er sannhet ett problem for deg? det er henvist mange ganger og det er bare å søke og vestlig media har skrevet om de Ukrainske nazistene utallige ganger.

pølsa

Legg inn av pølsa »

Big George skrev: fre sep 15, 2023 11:42 pm 21:45 Ukrainsk etterretning: Tsjetsjenias leder ligger i koma Helsetilstanden til Tsjetsjenias leder Ramzan Kadyrov er kritisk, hevder ukrainsk etterretning, som påstår den autoritære lederen ligger i koma.
– Det er informasjon om at Kadyrov er i en alvorlig tilstand og at sykdommen hans har forverret seg, skriver Andrij Jusov, talsperson for Ukrainas militære etterretning, på Telegram fredag kveld

Der mister Putin en nær alliert.
Ut fra video og bilder som ble lagt ut i går kveld så var han i beste velgående. På tur ut med familien for å spise middag og var ute å spiste med en annen gjeng.
https://t.me/daudov088/570

https://t.me/daudov088/569

Brukeravatar
Hedning

Legg inn av Hedning »

pølsa skrev: lør sep 16, 2023 9:50 am
Er sannhet ett problem for deg? det er henvist mange ganger og det er bare å søke og vestlig media har skrevet om de Ukrainske nazistene utallige ganger.
Gjør du deg dum?
Jeg tror ikke Entermann mener at det er null nazister i Ukraina. De finnes i alle land. Norge også.
Kan ikke se dere prorussere har snakket så mye om nazister i Russland. Det var jo en sak om en av de som har hengt i det norske nazimiljøet i flere år, som ble arrestert i Finland,og har kjempet med en russisk nynazistgruppe i Ukraina.
Det det reageres på er vel den overdrivelsen dere driver med når det gjelder nazister i Ukraina samtidig som Russland ikke har noe mindre naziproblem. Ikke et ord om terrororganisasjonen Wagner,og deres nazikoblinger heller.
Ifølge din meningsfelle brannlfc,så er jo alle nazister. Kan ikke se du har hatt noe å innvende på dette.
Men å klare å misforstå innlegget til Entermann,og lage en sak ut av det klarte du.
Det er så latterlig,og forutsigbart.

pølsa

Legg inn av pølsa »

Hedning skrev: lør sep 16, 2023 2:18 pm

Gjør du deg dum?
Jeg tror ikke Entermann mener at det er null nazister i Ukraina. De finnes i alle land. Norge også.
Kan ikke se dere prorussere har snakket så mye om nazister i Russland. Det var jo en sak om en av de som har hengt i det norske nazimiljøet i flere år, som ble arrestert i Finland,og har kjempet med en russisk nynazistgruppe i Ukraina.
Det det reageres på er vel den overdrivelsen dere driver med når det gjelder nazister i Ukraina samtidig som Russland ikke har noe mindre naziproblem. Ikke et ord om terrororganisasjonen Wagner,og deres nazikoblinger heller.
Ifølge din meningsfelle brannlfc,så er jo alle nazister. Kan ikke se du har hatt noe å innvende på dette.
Men å klare å misforstå innlegget til Entermann,og lage en sak ut av det klarte du.
Enten er du fullstendig idiot eller total uvitende og gidder ikke bruke tid på å gjøre ett enkelt å raskt søk som tar bare noen få sekunder for å finne ut. Det passer nok ikke bilde du har gjort opp deg så da ender man opp på idioten!

Falcon

Legg inn av Falcon »

pølsa skrev: lør sep 16, 2023 3:11 pm

Gjør du deg dum?
Enten er du fullstendig idiot eller total uvitende og gidder ikke bruke tid på å gjøre ett enkelt å raskt søk som tar bare noen få sekunder for å finne ut. Det passer nok ikke bilde du har gjort opp deg så da ender man opp på idioten!
Siden du er en som undersøker sakene, så er du vel enig i at denne krigen har vært helt katastrofalt for russerne

Brukeravatar
Hedning

Legg inn av Hedning »

Gjør du deg dum?
Ser du ikke evner å svare angående nazister i Russland,eller det andre.
Hva skal jeg sjekke opp? At det finne nazister både i Russland,og Ukraina. Og omtrent alle andre verdens land.
Men det er de Ukrainske du henger deg opp i. Kun for å rettferdiggjøre Russlands angrepskrig.
Eller mener du jeg skal sjekke at det ikke finnes nazister i Russland,eller hvor vil du med dette intetsigende vaset ditt?

Brukeravatar
Foucault

Legg inn av Foucault »

Gjør du deg dum?
At Ukraina har en enorm utfordring med nasjonalistiske og rent ut nazistiske grupperinger er det ingen tvil om. Det at etablerte medier gikk bort fra å skrive om det da krigen brøt ut, betyr selvsagt ikke at problemet gikk bort.
Om man velger å lukke øynene og ikke engang være villig til å gjøre et søk på google før man avfeier dette med ignorante argument som «alle land har nazister, også Norge», er vel bare å stikke hodet i sanden.
Azov-bataljonen er finansiert av ukrainske myndigheter og en del av ukrainas nasjonalgarde…

https://www.bbc.com/news/world-europe-30414955

https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary-idUSKBN1GV2TY

https://www.britannica.com/place/Ukraine/The-Nazi-occupation-of-Soviet-Ukraine

https://www.thenation.com/article/politics/neo-nazis-far-right-ukraine/

https://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis

https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/

https://www.theguardian.com/world/2018/mar/13/ukraine-far-right-national-militia-takes-law-into-own-hands-neo-nazi-links

https://www.timesofisrael.com/nazi-symbols-salutes-on-display-at-ukrainian-nationalist-march/

Osv. osv osv…

Falcon

Legg inn av Falcon »

Azov-bataljonen er frihetskjempere og krigshelter. Bare å lære seg det med det første.

Brukeravatar
Hedning

Legg inn av Hedning »

Foucault skrev: lør sep 16, 2023 6:50 pm

Gjør du deg dum?
At Ukraina har en enorm utfordring med nasjonalistiske og rent ut nazistiske grupperinger er det ingen tvil om. Det at etablerte medier gikk bort fra å skrive om det da krigen brøt ut, betyr selvsagt ikke at problemet gikk bort.
Om man velger å lukke øynene og ikke engang være villig til å gjøre et søk på google før man avfeier dette med ignorante argument som «alle land har nazister, også Norge», er vel bare å stikke hodet i sanden.
Azov-bataljonen er finansiert av ukrainske myndigheter og en del av ukrainas nasjonalgarde…

https://www.bbc.com/news/world-europe-30414955

https://www.reuters.com/article/us-cohen-ukraine-commentary-idUSKBN1GV2TY

https://www.britannica.com/place/Ukraine/The-Nazi-occupation-of-Soviet-Ukraine

https://www.thenation.com/article/politics/neo-nazis-far-right-ukraine/

https://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis

https://thehill.com/policy/defense/380483-congress-bans-arms-to-controversial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis/

https://www.theguardian.com/world/2018/mar/13/ukraine-far-right-national-militia-takes-law-into-own-hands-neo-nazi-links

https://www.timesofisrael.com/nazi-symbols-salutes-on-display-at-ukrainian-nationalist-march/

Osv. osv osv…
Men Wagner er greie gutter?
Man sender nazister for å "denazifisere". Til,og med dere skjønner hvor dumt dette er hvis dere drar hodet opp av konspihullet deres.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»