Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

LANISTA skrev: tor jun 01, 2023 3:15 pm
Fago skrev: tor jun 01, 2023 10:23 am
Karatel skrev: tor jun 01, 2023 7:10 am

Hvis Tsjetsjenia frigjør seg fra Russland, kan det fort bli overtatt og styrt av islamske ekstremister. Er det noe å håpe på?
Kristenekstremistene er ikke noe bedre. Se Putin. Går ut på det samme.
Ekstreme med kristen tro er ikke bedre enn ekstreme innen islam?
I 1750 hadde du hatt rett. Ikke i 2023. Håper ikke jeg trenger å dokumentere denne påstanden.
Beklager, du tar feil.

Taliban:
Taliban:
Mer taliban:

Ennå mer taliban:










Vil du ha flere eksempler?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Fago skrev: tor jun 01, 2023 5:38 pm
LANISTA skrev: tor jun 01, 2023 3:15 pm
Fago skrev: tor jun 01, 2023 10:23 am

Kristenekstremistene er ikke noe bedre. Se Putin. Går ut på det samme.
Ekstreme med kristen tro er ikke bedre enn ekstreme innen islam?
I 1750 hadde du hatt rett. Ikke i 2023. Håper ikke jeg trenger å dokumentere denne påstanden.
Beklager, du tar feil.

Taliban:
Taliban:
Mer taliban:

Ennå mer taliban:










Vil du ha flere eksempler?
Artige eksempler. Jeg skal finne tid til å se alle. Men det endrer ikke det faktum at vi i dag har flere land styrt av forrykte regimer som nedverdiger kvinner og homofile på det groveste i koranens navn.
Vi har ikke lenger regimer som gjør dette under kristen tro. Vi hadde.
Jeg forsvarer ikke all faenskapen bibelen har skapt opp gjennom tidene. Og vi har idioter ute på høyre fløy man kan kalle gladkristne fascister. Men de har ikke lenger den politiske makten og evnen eller ønske om å bedrive middelalderske metoder mot kvinner og homofile på samme måte som foregår i en del muslimske land.
Du må da være enig i det?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

@Fago @LANISTA Dette kan tas i en annen tråd så det ikke overtar dette temaet. /mod

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

missChance skrev: tor jun 01, 2023 6:06 pm @Fago @LANISTA Dette kan tas i en annen tråd så det ikke overtar dette temaet. /mod
Sir yes ma'am.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Zelensky i Moldova for å møte de europeiske lederne i koalisjonen for jagerfly til Ukraina.


TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

OrmenLange skrev: tor jun 01, 2023 3:31 pm
Solvgutt1 skrev: tor jun 01, 2023 1:01 pm
OrmenLange skrev: tor jun 01, 2023 1:00 pm
Jeg tror det er fordi de best utstyrte spesialsoldatene gjør bedre nytte for seg i andre oppdrag. Du kan ikke bruke førstelaget til hvert eneste oppdrag.

Hvis ditt fotballag skal spille en relativt uviktig kamp kan det være lurt å spare de beste spillerne til den viktige kampen noen dager senere.
Det finnes flere nivåer mellom spesialsoldatene og de dårligst trente og dårligst utstyrte. Hvorfor tror du de sender de dårligst trente og dårligst utstyrte først inn i fiendtlig territorium, utstyrt med trackere som de bruker til å plotte artillerimål etter at disse soldatene er drept?

Du kan ikke bruke førstelaget til alle kamper, men sender du guttelaget ditt til en seriekamp, fordi du har en viktigere kamp dagen etterpå, så vil de fleste anse de som å tapte med vilje.
Russland sender ikke guttelaget for å tape med vilje; de sender det laget som er godt nok til å vinne, men ikke mer. Jeg trenger vel ikke minne det på at russerne vant i Bakhmut? Det handler om å benytte sine ressurser på best mulig måte, nesten som et sjakkparti som noen nevnte tidligere i tråden. Hadde russerne angrepet med sine beste soldater ville de kanskje erobret Bakhmut med noen færre dødsfall, men de ville sannsynligvis stått igjen med en vesentlig svakere militær styrke etterpå. De vant slaget, men til syvende og sist er det viktigste å vinne krigen. Slik vil jeg tro alle parter tenker, enten det er russere, ukrainere eller andre.
Her svarer du vel ganske godt på hvorfor russerne sender rekrutter på selvmordsoppdrag for å få gps-data…

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Jack skrev: tor jun 01, 2023 5:03 pm
Du har rett i at CIA kom med noen advarsler til Ukraina rett i forkant av angrepet.

Ukrainerne hadde på ingen måter fått siktet inn artilleri i forkant av angrepet, de hadde heller ikke fått bygget opp noe særlig med tropper i forkant av da russland angrep Kyiv. Dette slaget er veldokumentert.

Vi har et britisk kamerateam fra CNN som basically forsøker å få kommentarer fra en russisk kommandør ved utkanten av flyplassen etter at russerne hadde overrumplet de vel 300 ukrainske soldatene som var utstasjonert ved og rundt flyplassen. Disse var relativt dårlige utstyrte, vernepliktige soldater. Det var i tillegg en forræder som hadde tipset russerne om hvor de forskjellige antiluft-posisjonene var, slik at russiske angrepshelikoptre fikk tatt en del av disse ut.

They took one helluva hammerin', var det en som sa om de tapre Ukrainerne som nektet å forlate posisjonene sine. Kampmoralen snudde fullstendig da en Ukrainer ved navn Serhiy Falatyuk klarte å skyte ned et russisk helikopter med en 9K38 Igla, et skulderavfyrt luftvernmissil. Etter å ha nedkjempet det første forsvaret av Antonov Flyplass fortsatte de russiske luftbårne styrkene å bli angrepet av lokale sivile(!) og det Ukrainske 3rd Special Purpose Regiment.

Det er omtrent på dette tidspunktet at general Zaluzhny innså hva som var i ferd med å skje og beordret artilleribombardement av flyplassen (flystripa) for å stanse russernes plan om å lage en luftbro inn til Hostomel. Zaluzhny beordret deretter 72nd Mechanized Brigade og 4th Rapid Reaction Brigade fra nasjonalgarden til å scramble umiddelbart for å angripe flyplassen som i dette øyeblikk var i russiske hender. Støttet av UAF angrep de flyplassen med full styrke og tok etter hvert tilbake flyplassen.

Det sies at kommandøren for den Georgiske Legionen, Mamuka Mamulashvili, brukte en bil til å kjøre over flyktende russiske spesialsoldater etter å ha gått tom for ammunisjon under forsvaret av Antonov Flyplass.

Jeg husker enda videoen av russiske VDVs som løper inn i skogen bortfor flystripa.

At Ukrainerne klarte å holde på flyplassen i 48-72 timer etter at invasjonen startet og dermed nektet russerne å etablere en luftbro var trolig avgjørende for slaget om Kyiv. Hadde russerne klart å lande Ilyushin Il76-flyene sine der...

Puuuh!
Operator Starsky fra The 4th Rapid Reaction Brigade, som var på Hostomel, anbefaler denne Youtube-videoen. Den tar detaljert for seg hva som skjedde på Hostomel de første timene av invasjonen. Veldig bra laget.


startelver

Legg inn av startelver »

nometalhorse skrev: tor jun 01, 2023 12:22 pm Så kan man spekulere i hva som skjer i Belarus.....

Det går rykter om at Putin ønsker å ta over Belarus, altså anneksere landet. Siden han ikke kan får Ukraina. Det kan jo bli spennende.....

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Pentagon har inngått en avtale med SpaceX om satellittkommunikasjon (terminaler og tjenester) til det ukrainske militæret.

Elon Musk’s SpaceX has secured US funding to provide satellite internet to the Ukrainian military, as its founder abandoned his stated doubts over how his company’s terminals were being deployed in a major conflict.

The Department of Defense has agreed to buy Starlink terminals from Musk but has not disclosed the quantities it will purchase, or how much it is paying for the service.

Musk had earlier complained SpaceX was making too little money from the various contracts in which at least 20,000 terminals were being used for a mix of civilian, humanitarian and military purposes.


https://www.ft.com/content/9560d5e5-91f ... 28e1866539

https://www.bloomberg.com/news/articles ... #xj4y7vzkg

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Juni fortsetter der mai sluttet, med missilangrep.

Natt til i dag, 1. juni: 10 Iskander-M og -K ble avfyrt fra Bryansk. Alle 10 ble skutt ned av ukrainsk luftforsvar, men vrakrester drepte et barn og skadet flere utenfor en klinikk i Kyiv.

Nå har 4 Tu-95ms igjen tatt av fra Olenya flybase i Murmansk. Mest sannsynligvis kommer missilene til å entre ukrainsk luftrom mellom 01.20 -01.30 Kyiv-tid. Kh-101/555 er på vei. Ny søvnløs ventes natt for de stakkars ukrainerne.

Man ser at mai-måned var den nest verste siden missilangrepene startet i oktober 2022:

oktober - 191 missiler - 4 angrep
november - 183 missiler - 3 angrep
desember - 236 missiler - 4 angrep
januar - 94 missiler - 2 angrep
februar - 111 missiler - 2 angrep
mars - 78 missiler - 1 angrep
april - 27 missiler - 1 angrep
mai - 205 missiler - 8 angrep
juni - 10 missiler - 1 angrep

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Utenriksminister Blinken var klar i sin tale i dag når han sa at USA/NATO ville hjelpe Ukraina med å ta tilbake territorium de har mistet de siste 15 månedene. I dette ligge vel at Krim ikke inngår i det USA vil bistå ukrainerne med å ta tilbake. Dersom USA på kammerset kommuniserer til Kyiv at Krim ikke er tema, så er ikke Krim tema. Dette har jeg skrevet før her, men møtt motbør. USA tillater ukrainerne å anvende US våpen som missiler for å angripe russiske mål på Krim, men det er et kvantesprang derfra til å angripe Krim for å ta halvøyen tilbake. Jens Stoltenberg ble på Kveldsnytt konfrontert med uttalelsen fra Blinken, men unnlot "elegant" å svare. Det Blinken sa i dag har generaler i Pentagon uttalt for lenge siden. Jeg slet bare med å finne linker. Jeg har hele tiden trodd at USA, NATO og giverlandene er særdeles lunkne i forhold til å støtte Ukraina i å ta tilbake Krim, og det kan det være meget gode grunner til.

Blinken er en dyktig, sindig og rolig politiker som ikke lar seg styre av irrasjonelle følelser og blodhevn, og takk for det. Om Blinken med dagens klare uttalelse også mente at russerne kunne beholde det de i realiteten har tatt fra 2014 i de østlige deler av Donbas - eller det prorusserne feilaktig kaller en "borgerkrig" - vet jeg ikke. Ting kan faktisk tyde på dette også. Formelt sett er Ukraina suveren i forhold til å avgjøre hva de vil sloss om, men reelt eller realpolitisk er det nok ikke slik. Ukraina er i dag fortsatt et selvstendig land takket være giverland, med USA i forsetet.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Troygirl skrev: tor jun 01, 2023 11:05 pm Juni fortsetter der mai sluttet, med missilangrep.

Natt til i dag, 1. juni: 10 Iskander-M og -K ble avfyrt fra Bryansk. Alle 10 ble skutt ned av ukrainsk luftforsvar, men vrakrester drepte et barn og skadet flere utenfor en klinikk i Kyiv.

Nå har 4 Tu-95ms igjen tatt av fra Olenya flybase i Murmansk. Mest sannsynligvis kommer missilene til å entre ukrainsk luftrom mellom 01.20 -01.30 Kyiv-tid. Kh-101/555 er på vei. Ny søvnløs ventes natt for de stakkars ukrainerne.

Man ser at mai-måned var den nest verste siden missilangrepene startet i oktober 2022:

oktober - 191 missiler - 4 angrep
november - 183 missiler - 3 angrep
desember - 236 missiler - 4 angrep
januar - 94 missiler - 2 angrep
februar - 111 missiler - 2 angrep
mars - 78 missiler - 1 angrep
april - 27 missiler - 1 angrep
mai - 205 missiler - 8 angrep
juni - 10 missiler - 1 angrep
De har begynt å sende noe i retur også. Er ikke så lett å forsvare seg når fokuset er å stjele land virker det som. Gledelig utvikling.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Crazy Horse skrev: tor jun 01, 2023 11:50 pm Utenriksminister Blinken var klar i sin tale i dag når han sa at USA/NATO ville hjelpe Ukraina med å ta tilbake territorium de har mistet de siste 15 månedene. I dette ligge vel at Krim ikke inngår i det USA vil bistå ukrainerne med å ta tilbake. Dersom USA på kammerset kommuniserer til Kyiv at Krim ikke er tema, så er ikke Krim tema. Dette har jeg skrevet før her, men møtt motbør. USA tillater ukrainerne å anvende US våpen som missiler for å angripe russiske mål på Krim, men det er et kvantesprang derfra til å angripe Krim for å ta halvøyen tilbake. Jens Stoltenberg ble på Kveldsnytt konfrontert med uttalelsen fra Blinken, men unnlot "elegant" å svare. Det Blinken sa i dag har generaler i Pentagon uttalt for lenge siden. Jeg slet bare med å finne linker. Jeg har hele tiden trodd at USA, NATO og giverlandene er særdeles lunkne i forhold til å støtte Ukraina i å ta tilbake Krim, og det kan det være meget gode grunner til.

Blinken er en dyktig, sindig og rolig politiker som ikke lar seg styre av irrasjonelle følelser og blodhevn, og takk for det. Om Blinken med dagens klare uttalelse også mente at russerne kunne beholde det de i realiteten har tatt fra 2014 i de østlige deler av Donbas - eller det prorusserne feilaktig kaller en "borgerkrig" - vet jeg ikke. Ting kan faktisk tyde på dette også. Formelt sett er Ukraina suveren i forhold til å avgjøre hva de vil sloss om, men reelt eller realpolitisk er det nok ikke slik. Ukraina er i dag fortsatt et selvstendig land takket være giverland, med USA i forsetet.
Krim skal tilbake. USA har lagt seg på en meget smart linje i signaler synes jeg, for de vet at de er hovedfienden til kremlklakkørene og vil ikke gi dem noen gratispoeng i propagandaen. Derfor er de innstilt på å koke frosken til den dør for de som skjønner den. Britene er mer rett på sak og bryr seg katta om dette. De vil tillate angrep på russisk jord med våpen de har gitt, og det er nok mer en løsning som passer min smak. Tiden for å stryke svineriet medhårs er forbi.

Ukrainerne selv sier at de satser på at Krim vil bli tilbakeført uten kamp. Er ikke utenkelig at det skjer med en klovn i graven.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Eks-forsvarssjef venter ikke massivt ukrainsk motangrep i år
Stillingskrigen fortsetter i Ukraina: – Jeg tviler på om ukrainerne har kapasitet til en gjennombruddsoffensiv i år, sier tidligere forsvarssjef Sverre Diesen.

Sverre Diesen er muligens den norske militær xperten jeg setter høyest.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Interessant fra Daily Telegraph:


Thomas
Innlegg: 633

Legg inn av Thomas »

Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:04 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 27, 2023 12:39 pm
Fernandovonarb skrev: lør mai 27, 2023 12:15 pm 90% av våpenstøtten fra USA høres litt utdatert ut mtp alt som kommer fra Europa nå. Bevares USA har gitt mye når det er sagt, og resten var litt slow starters.

Det med krim vil jeg også gjerne se kildene hennes på. De finner jeg forunderlige all den tid det er Ukrainsk territorium. Også et ekstremt viktig territorium for å trygge Ukrainsk sikkerhet. Noe alt som har skjedd det drøye siste året har vist. De sier selv at det skal tilbake, noe som ikke samsvarer med hennes påstand om akkurat det. Broen får foreløpig stå slik at russerne har en retrettmulighet foreløpig sier Ukraina selv.
Jeg kan ikke annet gjøre enn å viderebringe omtalen av boken hennes. Om 90 % er korrekt vet jeg ikke. At USA har vært den klart største giver av våpen kan det ikke herske tvil om. Har tidligere lest at topper i Pentagon er kritiske til gjenerobring av Krim. Kjenner ikke Matlary sine kilder. Det som imidlertid er tindrende klart er følgende : Om USA sier nei til at amerikanske våpen kan brukes til å gjenerobre Krim, så kan Ukraina pent glemme Krim. Så enkelt er det. USA er redd for at denne krigen kommer ut av kontroll.

Har pratet endel med en russer her i Norge som jeg spiller cageball fotball med. Han har stemt Putin, og var i startfasen tilhenger av invasjonen. Etter å ha sett bilder fra Bucha og Mariupol mv har han gjort fullstendig helomvending. Han hater idag Putin og støtter Ukraina. Om Krim sier han imidlertid at halvøyen er like hellig for russerne som Dovre for nordmenn (noen av oss). Historier, folklore, dikt, krigshelter fra beleiringen av byer under Krimkrigen osv osv.. Dette vet USA. Derfor var reaksjonene i verden i 2014 med de mystiske russiske soldatene osv henimot fraværende. Reaksjonene kom etter angrep på Donbas, selv om de også var latterlig svake. Krim sin skjebne avgjøres ikke i Kyiv, men i USA/Brussel/NATO. Krim sin skjebne tror jeg i kulissene er beseglet. Det vet Kyiv, og det blir neppe bedre om Trump eller andre ytre høyre republikanere vinner presidentvalget høsten 2024.

Om stillingskrigen vedvarer ut 2023, uten ukrainske offensiver, tror jeg oppmerksomheten om denne krigen vil bli enda mer refusert. Jeg merker rundt meg at Ukraina er noe folk blir stadig mindre opptatt av, og det kan bli verre om intet av betydning skjer i 2023 - uten F16.
Forsvarsministeren til USA har vel sagt offentlig at Krim er Ukraina og det er fritt fram å bruke amerikanske våpen der. Mulig de sier noe annet på privaten.
Problemet om Ukraina mister Krim for alltid er at de vil få problemer med å gjenoppbygge store deler av landet sitt, både militært og infrastruktur..
Krim er særdeles viktig strategisk både for rassh*let i kremlin og Ukraina.

Mitt håp er er at de jager hver eneste ork ut av de okkuperte områdene. Om Vesten tillater det er en annen sak. Gjør de det vil russerne til slutt kjeppjages vekk, forhåpentligvis.
Men det vil koste mye blod og ammunisjon.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Big George skrev: fre jun 02, 2023 2:33 am Eks-forsvarssjef venter ikke massivt ukrainsk motangrep i år
Stillingskrigen fortsetter i Ukraina: – Jeg tviler på om ukrainerne har kapasitet til en gjennombruddsoffensiv i år, sier tidligere forsvarssjef Sverre Diesen.

Sverre Diesen er muligens den norske militær xperten jeg setter høyest.
Det er Sverre Diesen som har vore arkitekten for nedlegging av invasjonsforsvaret i Norge.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Thomas skrev: fre jun 02, 2023 6:36 am
Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:04 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 27, 2023 12:39 pm

Jeg kan ikke annet gjøre enn å viderebringe omtalen av boken hennes. Om 90 % er korrekt vet jeg ikke. At USA har vært den klart største giver av våpen kan det ikke herske tvil om. Har tidligere lest at topper i Pentagon er kritiske til gjenerobring av Krim. Kjenner ikke Matlary sine kilder. Det som imidlertid er tindrende klart er følgende : Om USA sier nei til at amerikanske våpen kan brukes til å gjenerobre Krim, så kan Ukraina pent glemme Krim. Så enkelt er det. USA er redd for at denne krigen kommer ut av kontroll.

Har pratet endel med en russer her i Norge som jeg spiller cageball fotball med. Han har stemt Putin, og var i startfasen tilhenger av invasjonen. Etter å ha sett bilder fra Bucha og Mariupol mv har han gjort fullstendig helomvending. Han hater idag Putin og støtter Ukraina. Om Krim sier han imidlertid at halvøyen er like hellig for russerne som Dovre for nordmenn (noen av oss). Historier, folklore, dikt, krigshelter fra beleiringen av byer under Krimkrigen osv osv.. Dette vet USA. Derfor var reaksjonene i verden i 2014 med de mystiske russiske soldatene osv henimot fraværende. Reaksjonene kom etter angrep på Donbas, selv om de også var latterlig svake. Krim sin skjebne avgjøres ikke i Kyiv, men i USA/Brussel/NATO. Krim sin skjebne tror jeg i kulissene er beseglet. Det vet Kyiv, og det blir neppe bedre om Trump eller andre ytre høyre republikanere vinner presidentvalget høsten 2024.

Om stillingskrigen vedvarer ut 2023, uten ukrainske offensiver, tror jeg oppmerksomheten om denne krigen vil bli enda mer refusert. Jeg merker rundt meg at Ukraina er noe folk blir stadig mindre opptatt av, og det kan bli verre om intet av betydning skjer i 2023 - uten F16.
Forsvarsministeren til USA har vel sagt offentlig at Krim er Ukraina og det er fritt fram å bruke amerikanske våpen der. Mulig de sier noe annet på privaten.
Problemet om Ukraina mister Krim for alltid er at de vil få problemer med å gjenoppbygge store deler av landet sitt, både militært og infrastruktur..
Krim er særdeles viktig strategisk både for rassh*let i kremlin og Ukraina.

Mitt håp er er at de jager hver eneste ork ut av de okkuperte områdene. Om Vesten tillater det er en annen sak. Gjør de det vil russerne til slutt kjeppjages vekk, forhåpentligvis.
Men det vil koste mye blod og ammunisjon.
Krim er Ukrainsk land, ferdig snakka. Det kan sikkert jattes opp og ned i mente om historie, rettigheter, gaver og intensjoner, men uansett kan man ikke endre slikt med et pennestrøk.

Som du påpeker er Krim viktig for å kunne gjenoppbygge Ukraina etter denne krigen. Beholder Russland krim vil det være en enrom maktfaktor i Svartehavet, retten til å utøve denne makten ligger ikke hos Russland. Og slik Russland har agert de siste 20 årene så må det også være et poeng å begrense landet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Thomas skrev: fre jun 02, 2023 6:36 am
Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:04 pm
Crazy Horse skrev: lør mai 27, 2023 12:39 pm

Jeg kan ikke annet gjøre enn å viderebringe omtalen av boken hennes. Om 90 % er korrekt vet jeg ikke. At USA har vært den klart største giver av våpen kan det ikke herske tvil om. Har tidligere lest at topper i Pentagon er kritiske til gjenerobring av Krim. Kjenner ikke Matlary sine kilder. Det som imidlertid er tindrende klart er følgende : Om USA sier nei til at amerikanske våpen kan brukes til å gjenerobre Krim, så kan Ukraina pent glemme Krim. Så enkelt er det. USA er redd for at denne krigen kommer ut av kontroll.

Har pratet endel med en russer her i Norge som jeg spiller cageball fotball med. Han har stemt Putin, og var i startfasen tilhenger av invasjonen. Etter å ha sett bilder fra Bucha og Mariupol mv har han gjort fullstendig helomvending. Han hater idag Putin og støtter Ukraina. Om Krim sier han imidlertid at halvøyen er like hellig for russerne som Dovre for nordmenn (noen av oss). Historier, folklore, dikt, krigshelter fra beleiringen av byer under Krimkrigen osv osv.. Dette vet USA. Derfor var reaksjonene i verden i 2014 med de mystiske russiske soldatene osv henimot fraværende. Reaksjonene kom etter angrep på Donbas, selv om de også var latterlig svake. Krim sin skjebne avgjøres ikke i Kyiv, men i USA/Brussel/NATO. Krim sin skjebne tror jeg i kulissene er beseglet. Det vet Kyiv, og det blir neppe bedre om Trump eller andre ytre høyre republikanere vinner presidentvalget høsten 2024.

Om stillingskrigen vedvarer ut 2023, uten ukrainske offensiver, tror jeg oppmerksomheten om denne krigen vil bli enda mer refusert. Jeg merker rundt meg at Ukraina er noe folk blir stadig mindre opptatt av, og det kan bli verre om intet av betydning skjer i 2023 - uten F16.
Forsvarsministeren til USA har vel sagt offentlig at Krim er Ukraina og det er fritt fram å bruke amerikanske våpen der. Mulig de sier noe annet på privaten.
Problemet om Ukraina mister Krim for alltid er at de vil få problemer med å gjenoppbygge store deler av landet sitt, både militært og infrastruktur..
Krim er særdeles viktig strategisk både for rassh*let i kremlin og Ukraina.

Mitt håp er er at de jager hver eneste ork ut av de okkuperte områdene. Om Vesten tillater det er en annen sak. Gjør de det vil russerne til slutt kjeppjages vekk, forhåpentligvis.
Men det vil koste mye blod og ammunisjon.
Hvorfor skal det være opp til Vesten å tillate at Ukraina tar tilbake Krim, deres rettmessige landområde?

Den avgjørelsen sitter Ukraina på, ikke Vesten, ikke USA, ikke NATO.

Jeg ser at noen mener at USA avgjør Krims skjebne. Kan ikke bli mer uenig. Avgjørelsen tas i Kiev, og det er i Ukrainas fulle rett.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

DennisB skrev: fre jun 02, 2023 10:02 am
Thomas skrev: fre jun 02, 2023 6:36 am
Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:04 pm

Forsvarsministeren til USA har vel sagt offentlig at Krim er Ukraina og det er fritt fram å bruke amerikanske våpen der. Mulig de sier noe annet på privaten.
Problemet om Ukraina mister Krim for alltid er at de vil få problemer med å gjenoppbygge store deler av landet sitt, både militært og infrastruktur..
Krim er særdeles viktig strategisk både for rassh*let i kremlin og Ukraina.

Mitt håp er er at de jager hver eneste ork ut av de okkuperte områdene. Om Vesten tillater det er en annen sak. Gjør de det vil russerne til slutt kjeppjages vekk, forhåpentligvis.
Men det vil koste mye blod og ammunisjon.
Hvorfor skal det være opp til Vesten å tillate at Ukraina tar tilbake Krim, deres rettmessige landområde?

Den avgjørelsen sitter Ukraina på, ikke Vesten, ikke USA, ikke NATO.

Jeg ser at noen mener at USA avgjør Krims skjebne. Kan ikke bli mer uenig. Avgjørelsen tas i Kiev, og det er i Ukrainas fulle rett.
Hvis Ukraina gjøres i stand til å ta tilbake Krim er det fordi USA/Nato/vesten tillater det. Det er ufattelig naivt å tro noe annet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

OrmenLange skrev: fre jun 02, 2023 10:25 am
DennisB skrev: fre jun 02, 2023 10:02 am
Thomas skrev: fre jun 02, 2023 6:36 am

Jeg ser at noen mener at USA avgjør Krims skjebne. Kan ikke bli mer uenig. Avgjørelsen tas i Kiev, og det er i Ukrainas fulle rett.
Hvis Ukraina gjøres i stand til å ta tilbake Krim er det fordi USA/Nato/vesten tillater det. Det er ufattelig naivt å tro noe annet.
Enig med OrmenLange.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

kytec skrev: fre jun 02, 2023 10:37 am
OrmenLange skrev: fre jun 02, 2023 10:25 am
DennisB skrev: fre jun 02, 2023 10:02 am
Jeg ser at noen mener at USA avgjør Krims skjebne. Kan ikke bli mer uenig. Avgjørelsen tas i Kiev, og det er i Ukrainas fulle rett.
Hvis Ukraina gjøres i stand til å ta tilbake Krim er det fordi USA/Nato/vesten tillater det. Det er ufattelig naivt å tro noe annet.
Enig med OrmenLange.
Nå står ikke verden til påske! :lol:

Jack

Legg inn av Jack »

Tenk hvis Equinor hadde sin egen private armé. Dette er absurd. Absolutt verdt å lese.


nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jeg trodde faktisk de skulle ta til vettet denne gangen, men slik gikk det ikke.

Sveits sier nei til indirekte våpeneksport til Ukraina.
Den sveitsiske nasjonalforsamlingen har avvist et forslag om at landet skal tillate indirekte våpeneksport til Ukraina.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: fre jun 02, 2023 10:02 am
Thomas skrev: fre jun 02, 2023 6:36 am
Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:04 pm

Forsvarsministeren til USA har vel sagt offentlig at Krim er Ukraina og det er fritt fram å bruke amerikanske våpen der. Mulig de sier noe annet på privaten.
Problemet om Ukraina mister Krim for alltid er at de vil få problemer med å gjenoppbygge store deler av landet sitt, både militært og infrastruktur..
Krim er særdeles viktig strategisk både for rassh*let i kremlin og Ukraina.

Mitt håp er er at de jager hver eneste ork ut av de okkuperte områdene. Om Vesten tillater det er en annen sak. Gjør de det vil russerne til slutt kjeppjages vekk, forhåpentligvis.
Men det vil koste mye blod og ammunisjon.
Hvorfor skal det være opp til Vesten å tillate at Ukraina tar tilbake Krim, deres rettmessige landområde?

Den avgjørelsen sitter Ukraina på, ikke Vesten, ikke USA, ikke NATO.

Jeg ser at noen mener at USA avgjør Krims skjebne. Kan ikke bli mer uenig. Avgjørelsen tas i Kiev, og det er i Ukrainas fulle rett.
Formelt ligger avgjørelsen i Kyiv, men i virkelighetens verden gjør den neppe det. Ukraina står i dyp takknemlighetsgjeld til vesten, og særlig USA. Ikke bare med våpen, men også med etterretning og taktiske vurderinger. Hadde det ikke vært for CIA/USA hadde flyplassen nordvest for Kyiv høyst sannsynlig falt i krigens første dager, og hva da ? Bidragsyter "Koffer" her inne er pessimist på vegne av Ukraina. Jeg er realist. Jeg er ikke enig i alt det Diesen sier, som i går, men jeg tror tidsvinduet for en ukrainsk stor motoffensiv løper ut ultimo august 2023. Jeg tror ikke russerne er i stand til å vinne denne krigen, men jeg begynner å uroe meg noe for om ukrainerne er i stand til å gjennomføre større bakkeoffensiver, tross fortsatt massiv våpenhjelp. Alt dette maset om F16 kan være et desperat rop om hjelp fra Ukraina for å kunne gjennomføre en større offensiv. Om Ukraina hadde tatt fullstendig kontroll over luftrommet, i betydning at bakkestyrkene fikk massiv støtte fra lufta, ville de vunnet krigen. Det er bare så milevis langt fra fyrverkeriet over Bagdad i mars 2003 med USA/UK sin vanvittige luftstyrke med alt fra kryssermissiler via stealth til jagere, og det forhold at Ukraina får 60 stk F16. Man skal ikke undervurdere russernes luftvern.

En her skrev hvor viktig Krim er for Ukraina ? Krim har vært underlagt Kyiv i 22 år i sin lange historie. Andre angriper russerne for imperialisme på 1760 tallet når de inntok Krim, og jaget bort tatarene. Med henblikk på hva som skjedde med vestlige kolonimakter på 1700 tallet var dette regelen, ikke unntaket. Ta Amerika fra Alaska og sydover til Argentina, Australia, New Zealand, stillehavsøyene, Grønland osv osv..

Om den ukrainske motoffensiven ikke kommer før høsten 2023, må de høyst sannsynlig vente til bakken tørker våren 2024 med eller uten F16. Få måneder senere er det valg i USA. Om USA kniper inn så må man gjerne tro at europeiske land med forsvarsbudsjett langt under 2 % av BNP evner å ta et større ansvar for Ukrainas forsvar mot Russland. In fine; realpolitikk. Nei USA bestemmer ikke over Krims skjebne etter alle mulige internasjonale regler. Det å tro at USA og vesten ikke har et ord med i laget er dog noenlunde naivt. Selv Norge er fullstendig avhengig av USA for å sikre vår trygghet. Som motytelse setter selvfølgelig USA krav, kanskje som med kjøp av F35. I et rent defensivt forsvar kunne vi fått mer igjen for pengene med færre F35 og et sterkere utbygd rakettforsvar. I offensive operasjoner langt unna Norge sine grenser - sammen med USA og våre allierte - kommer F35 virkelig til sin rett. Folk her inne må tro hva de vil, men geopolitikk er selv ikke i det demokratiske vesten bare folkerett og suverenitetsprinsippet for selvstendige stater. Det er maktpolitikk.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Crazy Horse skrev: fre jun 02, 2023 10:53 am
DennisB skrev: fre jun 02, 2023 10:02 am
Thomas skrev: fre jun 02, 2023 6:36 am

Problemet om Ukraina mister Krim for alltid er at de vil få problemer med å gjenoppbygge store deler av landet sitt, både militært og infrastruktur..
Krim er særdeles viktig strategisk både for rassh*let i kremlin og Ukraina.

Mitt håp er er at de jager hver eneste ork ut av de okkuperte områdene. Om Vesten tillater det er en annen sak. Gjør de det vil russerne til slutt kjeppjages vekk, forhåpentligvis.
Men det vil koste mye blod og ammunisjon.
Hvorfor skal det være opp til Vesten å tillate at Ukraina tar tilbake Krim, deres rettmessige landområde?

Den avgjørelsen sitter Ukraina på, ikke Vesten, ikke USA, ikke NATO.

Jeg ser at noen mener at USA avgjør Krims skjebne. Kan ikke bli mer uenig. Avgjørelsen tas i Kiev, og det er i Ukrainas fulle rett.
Formelt ligger avgjørelsen i Kyiv, men i virkelighetens verden gjør den neppe det. Ukraina står i dyp takknemlighetsgjeld til vesten, og særlig USA. Ikke bare med våpen, men også med etterretning og taktiske vurderinger. Hadde det ikke vært for CIA/USA hadde flyplassen nordvest for Kyiv høyst sannsynlig falt i krigens første dager, og hva da ? Bidragsyter "Koffer" her inne er pessimist på vegne av Ukraina. Jeg er realist. Jeg er ikke enig i alt det Diesen sier, som i går, men jeg tror tidsvinduet for en ukrainsk stor motoffensiv løper ut ultimo august 2023. Jeg tror ikke russerne er i stand til å vinne denne krigen, men jeg begynner å uroe meg noe for om ukrainerne er i stand til å gjennomføre større bakkeoffensiver, tross fortsatt massiv våpenhjelp. Alt dette maset om F16 kan være et desperat rop om hjelp fra Ukraina for å kunne gjennomføre en større offensiv. Om Ukraina hadde tatt fullstendig kontroll over luftrommet, i betydning at bakkestyrkene fikk massiv støtte fra lufta, ville de vunnet krigen. Det er bare så milevis langt fra fyrverkeriet over Bagdad i mars 2003 med USA/UK sin vanvittige luftstyrke med alt fra kryssermissiler via stealth til jagere, og det forhold at Ukraina får 60 stk F16. Man skal ikke undervurdere russernes luftvern.

En her skrev hvor viktig Krim er for Ukraina ? Krim har vært underlagt Kyiv i 22 år i sin lange historie. Andre angriper russerne for imperialisme på 1760 tallet når de inntok Krim, og jaget bort tatarene. Med henblikk på hva som skjedde med vestlige kolonimakter på 1700 tallet var dette regelen, ikke unntaket. Ta Amerika fra Alaska og sydover til Argentina, Australia, New Zealand, stillehavsøyene, Grønland osv osv..

Om den ukrainske motoffensiven ikke kommer før høsten 2023, må de høyst sannsynlig vente til bakken tørker våren 2024 med eller uten F16. Få måneder senere er det valg i USA. Om USA kniper inn så må man gjerne tro at europeiske land med forsvarsbudsjett langt under 2 % av BNP evner å ta et større ansvar for Ukrainas forsvar mot Russland. In fine; realpolitikk. Nei USA bestemmer ikke over Krims skjebne etter alle mulige internasjonale regler. Det å tro at USA og vesten ikke har et ord med i laget er dog noenlunde naivt. Selv Norge er fullstendig avhengig av USA for å sikre vår trygghet. Som motytelse setter selvfølgelig USA krav, kanskje som med kjøp av F35. I et rent defensivt forsvar kunne vi fått mer igjen for pengene med færre F35 og et sterkere utbygd rakettforsvar. I offensive operasjoner langt unna Norge sine grenser - sammen med USA og våre allierte - kommer F35 virkelig til sin rett. Folk her inne må tro hva de vil, men geopolitikk er selv ikke i det demokratiske vesten bare folkerett og suverenitetsprinsippet for selvstendige stater. Det er maktpolitikk.
«Hadde det ikke vært for CIA/USA hadde»

Hva annet kunne ikke stått etter akkurat de ordene……

Zerlinda

Legg inn av Zerlinda »

Er det noen som har en oversikt over hvilke krav som er stilt til Ukraina mot den våpenhjelpen de mottar?

Norge har vært opptatt av korrupsjon, men har vi andre krav? Feks at kontrakter skal gå til norske selskap?
EU krever strukturelle endringer, privatisering av offentlig virksomhet, åpne opp for utenlandske selskap i jordbrukssektoren osv
USA krever tilbakebetaling i USD eller kontrakter til amerikanske selskap der verdien på kontrakten trekkes fra på gjelden Ukraina nå opparbeider seg

Blir ikke disse våpenforsendelsene fremstilt i media som rene gaver?

startelver

Legg inn av startelver »

Troygirl skrev: tor jun 01, 2023 11:05 pm Juni fortsetter der mai sluttet, med missilangrep.

Natt til i dag, 1. juni: 10 Iskander-M og -K ble avfyrt fra Bryansk. Alle 10 ble skutt ned av ukrainsk luftforsvar, men vrakrester drepte et barn og skadet flere utenfor en klinikk i Kyiv.

Nå har 4 Tu-95ms igjen tatt av fra Olenya flybase i Murmansk. Mest sannsynligvis kommer missilene til å entre ukrainsk luftrom mellom 01.20 -01.30 Kyiv-tid. Kh-101/555 er på vei. Ny søvnløs ventes natt for de stakkars ukrainerne.

Man ser at mai-måned var den nest verste siden missilangrepene startet i oktober 2022:

oktober - 191 missiler - 4 angrep
november - 183 missiler - 3 angrep
desember - 236 missiler - 4 angrep
januar - 94 missiler - 2 angrep
februar - 111 missiler - 2 angrep
mars - 78 missiler - 1 angrep
april - 27 missiler - 1 angrep
mai - 205 missiler - 8 angrep
juni - 10 missiler - 1 angrep
Det alle lurer på er hva er maksgrensen , hvor kraftige økninger kan vi se fremover. Kan de sende avgårde 500 raketter på et døgn? Når går det tomt?

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

startelver skrev: fre jun 02, 2023 11:22 am
Troygirl skrev: tor jun 01, 2023 11:05 pm Juni fortsetter der mai sluttet, med missilangrep.

Natt til i dag, 1. juni: 10 Iskander-M og -K ble avfyrt fra Bryansk. Alle 10 ble skutt ned av ukrainsk luftforsvar, men vrakrester drepte et barn og skadet flere utenfor en klinikk i Kyiv.

Nå har 4 Tu-95ms igjen tatt av fra Olenya flybase i Murmansk. Mest sannsynligvis kommer missilene til å entre ukrainsk luftrom mellom 01.20 -01.30 Kyiv-tid. Kh-101/555 er på vei. Ny søvnløs ventes natt for de stakkars ukrainerne.

Man ser at mai-måned var den nest verste siden missilangrepene startet i oktober 2022:

oktober - 191 missiler - 4 angrep
november - 183 missiler - 3 angrep
desember - 236 missiler - 4 angrep
januar - 94 missiler - 2 angrep
februar - 111 missiler - 2 angrep
mars - 78 missiler - 1 angrep
april - 27 missiler - 1 angrep
mai - 205 missiler - 8 angrep
juni - 10 missiler - 1 angrep
Det alle lurer på er hva er maksgrensen , hvor kraftige økninger kan vi se fremover. Kan de sende avgårde 500 raketter på et døgn? Når går det tomt?
Det viser bare at "ekspertene" som snakket om at Russland skulle være tomme for raketter flere ganger har 0 peil på hva dem snakket om, og at ingen vet hvor mye Russland har på lager / klarer og produsere

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»