oddvar_kjempebra skrev: ↑tor okt 13, 2022 9:15 amJeg kan gjenta ett innlegg jeg hadde om de ti bud i en annen tråd:KongOlav2 skrev: ↑tor okt 13, 2022 8:44 amDet er jo ganske universelle verdier at man ikke skal drepe noen eller stjele. Men det er ikke akkurat noe stor krise om man bryter et av de tre første budene. Og hvem slår ikke av en liten hvit løgn innimellom. I tillegg er det jo generelt såpass mye annet vrøvl som står i de hellige bøkene at det gjør det umulig å ta dem alvorlig.Arne Magnus Aasen skrev: ↑tor okt 13, 2022 7:49 am
Hm! Så hvis jeg tror på De ti bud og kjærlighetsbudet så er jeg irrasjonell og ufornuftig?
4) Du skal hedre din far og din mor.
Kommer helt an på hvordan din mor og far er. Josef Fritzl sin datter hedrer neppe sin far f.eks.
5) Du skal ikke slå i hjel.
Det kan man lett resonnere seg frem til. Man trenger ingen Gud til å fortelle det.
Og evolusjonen har dyrket frem mennesker som instinktivt vet at det er feil å drepe.
6) Du skal ikke bryte ekteskapet.
Ekteskapet er i seg selv en menneskeskapt fenomen. Og hvis det ikke fungerer vil det beste være å oppløse det.
7) Du skal ikke stjele.
Samme som 5.
8) Du skal ikke tale usant om din neste.
Samme som 5 og 7. Det skader bare deg selv i det lange løp.
9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Tja. Misunnelse kan være både negativt og positivt. Det spørs hva du velger å gjøre med det.
10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.
Et merkelig bud. Å være seksuelt tiltrukket av andre enn din partner er helt naturlig. Men du bør jo ikke være utro. Men hva arbeidsfolk har med det å gjøre kan man spørre om. Her er det nok heller snakk om slaver og da burde jo budet være at slaveri er umoralsk, groteskt og feil. Men nei da. Her er det misunnelsen over at andre har flere slaver enn deg som tydeligvis er problemet.
Jeg vil gjerne diskutere med deg din oppfatning av De ti bud, oddvar. Vi begynner med begynnelsen og da vil jeg ta for meg dine kommentarer til de tre første budene, dem som handler om Jahwehs anmodning om hvilke forhold som bør gjelde mellom Gud og mennesket. Dernest dine kommentarer til de resterende, som handler om hvilke moralske/etiske forhold som bør gjelde mennesket seg i mellom.
Det som vanskeliggjør en slik dialog er at du ikke tror på det du kaller vrøvlet i de hellige bøker som gjør det umulig for deg å ta dem alvorlig, men som du likevel har funnet tid til å tenke over hva du skal mene om dem. I dette tifellet har du kastet deg på vrøvlet om de ti bud. La oss se på hva du skriver.
1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.
(Din kommentar)
For noe tull. I et fritt samfunn bør man kunne tro på hva man vil.
Og for en selvsentrert og usikker Gud dette er som pålegger noe slikt.
(Min kommentar.)
For det første.
Du tar denne teksten; Du skal ikke ha andre guder enn meg, og sammenligner den med hva et fritt samfunn i vår tid bør få lov til å tro på når det gjelder valg av gud eller guder. Du tar ikke med i din betraktning at dette budet ble gitt til et folk for flere tusen år siden, hvor det florerte med guder i folketroen.
For det andre.
Den Gud du kaller selvsentrert og usikker, som pålegger noen noe slikt vrøvl, som du kaller det, det er den Gud som kalles Jahwe, som det står skrevet, førte israelittene ut av slaveriet og fangenskapet i Egypt. Etter å ha frigjort dem inngikk han en pakt med dem, de ti bud, som skulle oppdra dem i moralsk/etiske oppførsel. Den første anmodningen er at folket må stole på at han elsker dem siden han førte dem ut fra slaveriet og derfor ber han om at folket må ha ham som Gud og ingen annen.
2) Du skal ikke misbruke Guds navn.
(Din kommentar.)
For noe tull. Man skal da få lov å si hva man vil om en Gud.
Og nok en gang: Hvorfor er denne guden så selvsentrert?
Har hen dårlig selvtillit? Mistenkelig menneskelig i sitt reaksjonsmønster i hvertfall.
(MIn kommentar.)
For det første.
Også denne gangen tar du denne teksten; Du skal ikke misbruke Guds navn,og sammenligner den med hva et fritt samfunn i vår tid må få lov til å mene om Gud. Du tar heller ikke denne gangen i din betraktning at dette budet ble gitt til et folk for flere tusen år siden, hvor det florerte med guder i folketroen og hvor man påkalte den gud man ville (les: faen og hans oldemor) når man skulle forbanne noen.
For det andre.
Den Gud du fortsetter å kalle selvsentrert og med dårlig selvtillit er en Gud som ikke tillater at folket bruker hans navn i bannskap. Hvor er selvsentreringen og den dårlige selvtilliten i det? Ville du likt å bli sammenlignet med fanden og hans oldemor i en krangel med kjerringen din?
3) Du skal holde hviledagen hellig.
(Din kommentar.)
For noe tull. Et hvert fritt menneske må selv få velge når de vil hvile og hva de vil gjøre når de ikke jobber.
(Min kommentar.)
Nok en gang tar du teksten ut av en tids sammenheng. Jahwe påla folket å innføre en hviledag. Dette folket, som kom fra et slaveri hvor de mest sannsynlig måtte jobbe fra morgen til kveld og som ikke visste hva hvile var, kunne virkelig trenge en hviledag. Dette var ikke frie mennesker som selv kunne velge når de ville hvile og hva de ville gjøre når de ikke jobbet. Derfor faller din kommentar ikke bare på sin urimelighet, men også på sin uvitenhet.
(forts.)