Landslaget for herrer

Svar
Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av Sportslig »

Big George skrev: lør okt 15, 2022 12:42 am I dagens fotball er det åpenbart et skille for Norge. Vi vinner mot svake lag men taper mot de gode og de beste.
Vi er en liten nasjon med 5 millioner innbyggere,men har verdens beste spiss og en av de beste midtbanespillerne.
Jeg mener resten av midtbane og spiss alternativene i dagens A-landslag ikke holder mål.

Vi har noen veldig interessante yngre spillere på U-19 og U-21.
Spørsmål om de eller rettere mange nok tar steget til at vi kommer i et mesterskap under Ståle Solbakken.
Det er litt kamp mot tiden sånn jeg ser det.
Heldigvis møter vi ingen "gode" lag i EM-kvaliken. Skottland og Georgia er lag vi er favoritt mot, i alle fall hvis vi har en Haaland skadefri og i toppform. De er flere nivåer under Serbia etter min mening, og det er overkommelig motstand i en kvalik. Norge trenger ikke å bli mye bedre for å gå videre, det er en påstand jeg synes er veldig merkelig. Ikke veldig lenge siden vi slo Serbia og Sverige på bortebane. Forstår at forrige samling var svak, men ingen vits å undervurdere sjansene våre.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Sportslig skrev: lør okt 15, 2022 12:20 am
Crazy Horse skrev: fre okt 14, 2022 11:58 pm
Norgefoot skrev: tor okt 13, 2022 11:53 pm Så Glimt mot Arsenal og Patrick Berg imponerte veldig. Berg i form er en strålende spiller som midtbaneanker på landslaget. Meget bra til å spille seg ut av press i det oppbyggende spillet, som vi har slitt med selv om det er keeper og forsvar som er den største utfordringen.
Også meget bra pasningsspiller generelt og ikke minst en klegg defensivt som vinner veldig mange baller og setter i gang kontringer raskt.
Mannsverk så også veldig bra ut for Molde. Bør ikke være langt unna en landslagsplass.
Om ambisjonsnivået er spillere som tjener til livets opphold i eliteserien (Berg) kan vi glemme av mesterskap. Berg floppet i en midt på treet klubb i fransk liga som mange rangerer som liga nr. 5 i Europa, før han dro hjem som 25 åring. Vi bør ha 5-6 stjernespillere eller spillere som markerer seg i topp 5 ligaer i Europa. Minst. Det å la se imponere av Berg mot et Arsenal som spilte på helt ukjent underlag med et tilnærmet B-lag, hvor resultat var viktigere enn noe annet, er alt for lite ambisiøst. Når Arsenal satte opp tempoet hjemme for en uke siden ble Glimt og Berg overkjørt. Vi må legge listen høyere skal vi nå EM 2024 eller VM 2026. Så et nytt stjerneskudd for Georgia som spiller for Napoli forleden dag. Tror ikke kampene mot Georgia nødvendigvis blir enkel.
Nå overvurderer du hvor vanskelig det er å komme seg til mesterskap. Først sier du at man må ha 5-6 stjernespillere som markerer seg i topp 5-ligaer. Hvor mang slike spillere har Skottland og Georgia? Norge har flere enn begge lagene. Ja, Georgia har Kvaratskhelia og Mamardashvili. Men brorparten av spillerne spiller ikke i topp 5-ligaer. De har spillere fra Slovan Bratislava, Metalist1925, FC København, Fehérvár og Lech Poznan i 11-eren i landskampene sine. De har enkeltspillere som er gode, men der har Norge Haaland og Ødegaard som holder et høyere nivå. Skottland har John McGinn, Andy Robertson, Scott McTominay og Kieran Tierney som holder høyt nivå, men de sistnevnte er for øyeblikket ikke fast i klubbene sine. Igjen et lag som ikke matcher kravet ditt.

Det er ikke kontroversielt å mene at Norge har en bedre tropp enn Georgia og Skottland. Arbeidskravet i EM24-kvaliken er betydelig lavere enn i VM22-kvaliken. Det er 23 lag som skal kvalifisere seg, og Norge er absolutt blant de 24 beste nasjonene i et EM. Og vi har fått ei gruppe hvor det vi på kvalitet er gode nok til å gå videre. Trenger ikke å spille over evne, og det er mulig med bruk av ES-spillere. Voldsom uting at spillere fra eliteserien alltid undervurderer. Glimt fortjente forøvrig poeng mot Arsenal i går, og de tok poeng borte mot PSV på gress.
Gidder ikke å diskutere enkeltspillere. Det er en grunn til at X eller Y spiller for maks 2 millioner i året i Norge, og ikke for 10 millioner ++ ute i Europa. Det er i hvertfall det for meg. De som vurderer kvaliteten på spillere vurderer alt også persepsjon, taktiske valg med ball og den slags. Hvilke rom var det spilleren ikke så. Når man til Glimt blodfan skriver at Berg skårer lavt på målpoeng, produserte målsjanser og nøkkelpasninger så er svaret at det ikke er hans jobb. Underforstått; Berg sin jobb er å vinne ballen og spille bak og på tvers (sic). Ødegaard irriterte meg for 2-3 år siden med defensive pasninger. Han har snudd helt om. Den ene stikkeren mot Liverpool sist helg og den ene hjemme mot Glimt var geniale. Det er ikke mange Pirloer eller Iniestaer i dagens fotball. Kanskje noen. Mange vurderer kun mål, tostegsfinter, gode innlegg, taklinger, men de bryr seg ikke om eller tenker ikke over hva burde spilleren brukt ballen til. Det slås en god pasning gjennom ledd mot venstre uten at midtbanespilleren så at høyre ving i et ledig rom kunne vært spilt fri alene med keeper.

Skottland brukte i 2020 26 spillere. Tatt med i tropper. Av disse 26 spiller 14 for PL klubber, endog store klubber. At alle ikke spiller fast er så. ManU har brukt mange spillere på midtbanen i det siste. Fred og dels McTominay er ute, selv om sistnevnte kom inn sist helg. Norge har Haaland og Ødeaard, så ingen, så innbyttere på lag som Southampton. Glimt uheldige mot Arsenal på Aspmyra ? Arsenal vant på ukjent underlag - et annet spill - og gjorde det de måtte med et tilnærma B-lag. På naturgress ville Arsenal i tellende kamper slått Glimt i 99 av 100 kamper, fordi de er et mye bedre lag spiller for spiller. Sov godt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

KongOlav2 skrev: lør okt 15, 2022 12:31 am
Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 12:28 am Dunga huskes kanskje best fordi han vraket Ronaldinho i en brasiliansk VM tropp etter at sistnevnte ydmyket Dunga på en trening med en tunell etterfulgt av et Ronaldinho smil.
Nei, han huskes best for at han var kaptein for et lag som vant VM.

Og Bergs store styrke er å distribuere ball. Det er særs undervurdert og på dette området går han utenpå alle de andre alternativene i den dype rollen for Norge. Utenom kanskje klysa Selnæs om han skulle finne tilbake til nivået han hadde for noen år siden.
Berg sin store styrke er å distrubuere ball skriver du. Da føyer jeg til; distrubuerer han ballen rett ? Snur han seg for ofte hjemover (sikkert 9 av 10 ganger). Hvilke muligheter var det Berg ikke så `? Har du kunnskap om dette ? Har du dataprogram med 8-10 kameraer som kan analysere taktiske valg med ball ? Jeg antar svaret er nei. Jeg har ikke det jeg heller, men jeg har sett disse programmene i bruk. Jeg har prøvd 3D briller foran storskjerm i persepsjonsøvelser. Berg er ikke i nærheten av Ødegaard offensivt og kreativt. Svaret blir vel da som vanlig at dette ikke er Berg sin rolle. Han skal spille på tvers. Berg hadde en meget god involvering mot Arsenal forleden. En feilpasning endte i føttene på Berg. Han slo umiddelbart Pellegrino fri i lengderetning. Ikke ofte man ser dette fra fyren. Jeg står ved at Norge må ha en sentrallinje av spillere som spiller jevnlig ute, og ikke spillere som ikke bedre enn at de spiller i ES for luselønn i internasjonal fotballsammenheng.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

@Crazy Horse, hvilke b-lags-spillere brukte Arsenal i går?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 1:09 am Berg sin store styrke er å distrubuere ball skriver du. Da føyer jeg til; distrubuerer han ballen rett ? Snur han seg for ofte hjemover (sikkert 9 av 10 ganger). Hvilke muligheter var det Berg ikke så `? Har du kunnskap om dette ? Har du dataprogram med 8-10 kameraer som kan analysere taktiske valg med ball ? Jeg antar svaret er nei. Jeg har ikke det jeg heller, men jeg har sett disse programmene i bruk. Jeg har prøvd 3D briller foran storskjerm i persepsjonsøvelser. Berg er ikke i nærheten av Ødegaard offensivt og kreativt. Svaret blir vel da som vanlig at dette ikke er Berg sin rolle. Han skal spille på tvers. Berg hadde en meget god involvering mot Arsenal forleden. En feilpasning endte i føttene på Berg. Han slo umiddelbart Pellegrino fri i lengderetning. Ikke ofte man ser dette fra fyren. Jeg står ved at Norge må ha en sentrallinje av spillere som spiller jevnlig ute, og ikke spillere som ikke bedre enn at de spiller i ES for luselønn i internasjonal fotballsammenheng.
Ligger du dypt på midtbanen, så er ikke dette den primære oppgaven din. En spiller som Sergio Busquets har heller ikke mye nøkkelpasninger eller stikkere gjennom og bak motstandernes forsvar. De andre alternativene til Norge i den rollen er ikke spesielt gode distributører. Verken Berge, Aursnes og iallfall ikke Thorsby. Da tar jeg heller Berg da slike spillere er svært viktig for å holde balltempoet oppe.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

KongOlav2 skrev: lør okt 15, 2022 8:43 am
Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 1:09 am Berg sin store styrke er å distrubuere ball skriver du. Da føyer jeg til; distrubuerer han ballen rett ? Snur han seg for ofte hjemover (sikkert 9 av 10 ganger). Hvilke muligheter var det Berg ikke så `? Har du kunnskap om dette ? Har du dataprogram med 8-10 kameraer som kan analysere taktiske valg med ball ? Jeg antar svaret er nei. Jeg har ikke det jeg heller, men jeg har sett disse programmene i bruk. Jeg har prøvd 3D briller foran storskjerm i persepsjonsøvelser. Berg er ikke i nærheten av Ødegaard offensivt og kreativt. Svaret blir vel da som vanlig at dette ikke er Berg sin rolle. Han skal spille på tvers. Berg hadde en meget god involvering mot Arsenal forleden. En feilpasning endte i føttene på Berg. Han slo umiddelbart Pellegrino fri i lengderetning. Ikke ofte man ser dette fra fyren. Jeg står ved at Norge må ha en sentrallinje av spillere som spiller jevnlig ute, og ikke spillere som ikke bedre enn at de spiller i ES for luselønn i internasjonal fotballsammenheng.
Ligger du dypt på midtbanen, så er ikke dette den primære oppgaven din. En spiller som Sergio Busquets har heller ikke mye nøkkelpasninger eller stikkere gjennom og bak motstandernes forsvar. De andre alternativene til Norge i den rollen er ikke spesielt gode distributører. Verken Berge, Aursnes og iallfall ikke Thorsby. Da tar jeg heller Berg da slike spillere er svært viktig for å holde balltempoet oppe.
Helt enig. Kvalitetene han har mer enn veier opp for at han ikke er en Selnæs som trer gjennom delikate baller til spissene.
Ideelt sett skulle han hatt den egenskapene også, men man kan ikke få alt. Aursnes, Berge osv har også svake sider. Totalen med Berg er fort den beste for landslaget.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 12:54 am
Sportslig skrev: lør okt 15, 2022 12:20 am
Crazy Horse skrev: fre okt 14, 2022 11:58 pm

Om ambisjonsnivået er spillere som tjener til livets opphold i eliteserien (Berg) kan vi glemme av mesterskap. Berg floppet i en midt på treet klubb i fransk liga som mange rangerer som liga nr. 5 i Europa, før han dro hjem som 25 åring. Vi bør ha 5-6 stjernespillere eller spillere som markerer seg i topp 5 ligaer i Europa. Minst. Det å la se imponere av Berg mot et Arsenal som spilte på helt ukjent underlag med et tilnærmet B-lag, hvor resultat var viktigere enn noe annet, er alt for lite ambisiøst. Når Arsenal satte opp tempoet hjemme for en uke siden ble Glimt og Berg overkjørt. Vi må legge listen høyere skal vi nå EM 2024 eller VM 2026. Så et nytt stjerneskudd for Georgia som spiller for Napoli forleden dag. Tror ikke kampene mot Georgia nødvendigvis blir enkel.
Nå overvurderer du hvor vanskelig det er å komme seg til mesterskap. Først sier du at man må ha 5-6 stjernespillere som markerer seg i topp 5-ligaer. Hvor mang slike spillere har Skottland og Georgia? Norge har flere enn begge lagene. Ja, Georgia har Kvaratskhelia og Mamardashvili. Men brorparten av spillerne spiller ikke i topp 5-ligaer. De har spillere fra Slovan Bratislava, Metalist1925, FC København, Fehérvár og Lech Poznan i 11-eren i landskampene sine. De har enkeltspillere som er gode, men der har Norge Haaland og Ødegaard som holder et høyere nivå. Skottland har John McGinn, Andy Robertson, Scott McTominay og Kieran Tierney som holder høyt nivå, men de sistnevnte er for øyeblikket ikke fast i klubbene sine. Igjen et lag som ikke matcher kravet ditt.

Det er ikke kontroversielt å mene at Norge har en bedre tropp enn Georgia og Skottland. Arbeidskravet i EM24-kvaliken er betydelig lavere enn i VM22-kvaliken. Det er 23 lag som skal kvalifisere seg, og Norge er absolutt blant de 24 beste nasjonene i et EM. Og vi har fått ei gruppe hvor det vi på kvalitet er gode nok til å gå videre. Trenger ikke å spille over evne, og det er mulig med bruk av ES-spillere. Voldsom uting at spillere fra eliteserien alltid undervurderer. Glimt fortjente forøvrig poeng mot Arsenal i går, og de tok poeng borte mot PSV på gress.
Gidder ikke å diskutere enkeltspillere. Det er en grunn til at X eller Y spiller for maks 2 millioner i året i Norge, og ikke for 10 millioner ++ ute i Europa. Det er i hvertfall det for meg. De som vurderer kvaliteten på spillere vurderer alt også persepsjon, taktiske valg med ball og den slags. Hvilke rom var det spilleren ikke så. Når man til Glimt blodfan skriver at Berg skårer lavt på målpoeng, produserte målsjanser og nøkkelpasninger så er svaret at det ikke er hans jobb. Underforstått; Berg sin jobb er å vinne ballen og spille bak og på tvers (sic). Ødegaard irriterte meg for 2-3 år siden med defensive pasninger. Han har snudd helt om. Den ene stikkeren mot Liverpool sist helg og den ene hjemme mot Glimt var geniale. Det er ikke mange Pirloer eller Iniestaer i dagens fotball. Kanskje noen. Mange vurderer kun mål, tostegsfinter, gode innlegg, taklinger, men de bryr seg ikke om eller tenker ikke over hva burde spilleren brukt ballen til. Det slås en god pasning gjennom ledd mot venstre uten at midtbanespilleren så at høyre ving i et ledig rom kunne vært spilt fri alene med keeper.

Skottland brukte i 2020 26 spillere. Tatt med i tropper. Av disse 26 spiller 14 for PL klubber, endog store klubber. At alle ikke spiller fast er så. ManU har brukt mange spillere på midtbanen i det siste. Fred og dels McTominay er ute, selv om sistnevnte kom inn sist helg. Norge har Haaland og Ødeaard, så ingen, så innbyttere på lag som Southampton. Glimt uheldige mot Arsenal på Aspmyra ? Arsenal vant på ukjent underlag - et annet spill - og gjorde det de måtte med et tilnærma B-lag. På naturgress ville Arsenal i tellende kamper slått Glimt i 99 av 100 kamper, fordi de er et mye bedre lag spiller for spiller. Sov godt.
Så vidt jeg kunne se startet Arsenal med ca 50 % spillere spm til vanlig var i startelleveren.
De andre 50 % kom inn i løpet av kampen.

benib

Legg inn av benib »

KongOlav2 skrev: lør okt 15, 2022 8:43 am
Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 1:09 am Berg sin store styrke er å distrubuere ball skriver du. Da føyer jeg til; distrubuerer han ballen rett ? Snur han seg for ofte hjemover (sikkert 9 av 10 ganger). Hvilke muligheter var det Berg ikke så `? Har du kunnskap om dette ? Har du dataprogram med 8-10 kameraer som kan analysere taktiske valg med ball ? Jeg antar svaret er nei. Jeg har ikke det jeg heller, men jeg har sett disse programmene i bruk. Jeg har prøvd 3D briller foran storskjerm i persepsjonsøvelser. Berg er ikke i nærheten av Ødegaard offensivt og kreativt. Svaret blir vel da som vanlig at dette ikke er Berg sin rolle. Han skal spille på tvers. Berg hadde en meget god involvering mot Arsenal forleden. En feilpasning endte i føttene på Berg. Han slo umiddelbart Pellegrino fri i lengderetning. Ikke ofte man ser dette fra fyren. Jeg står ved at Norge må ha en sentrallinje av spillere som spiller jevnlig ute, og ikke spillere som ikke bedre enn at de spiller i ES for luselønn i internasjonal fotballsammenheng.
Ligger du dypt på midtbanen, så er ikke dette den primære oppgaven din. En spiller som Sergio Busquets har heller ikke mye nøkkelpasninger eller stikkere gjennom og bak motstandernes forsvar. De andre alternativene til Norge i den rollen er ikke spesielt gode distributører. Verken Berge, Aursnes og iallfall ikke Thorsby. Da tar jeg heller Berg da slike spillere er svært viktig for å holde balltempoet oppe.
Aursnes er da en bedre distributør enn Berg? Ihvertfall merker Feyenoordfansen stor endring på balltempoet i laget etter at han forsvant til Benfica.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

FranciscoM skrev: lør okt 15, 2022 1:42 am @Crazy Horse, hvilke b-lags-spillere brukte Arsenal i går?
B-lag er vel et definisjonsbegrep. Arsenal hadde vel aldri mer enn 3 (4) spillere på banen samtidig av de som normalt starter, som mot Liverpool sist helg.

Men "hands up". Gir meg. Glimt er et bedre lag en Arsenal. Bortforklaringene om at de slet på plast, spilte på resultat osv er bare tull. Glimt er favoritter til å vinne EL. Eller kanskje ikke ? Når Roma på naturgress måtte slå Glimt i utslagsrunden i vinter ble Glimt avkledd i Roma. Blodfans av klubb- og landslag er de mest subjektive mennesker man kan møte. Mitt norske favorittlag - en gammel storhet - spiller noe ned i divisjonene. Har derfor fulgt Glimt noe de senere årene, men synes enkelte supportere tar den vel langt. Verre på twitter enn her egentlig. Sannheten om norsk fotballl er at vi ikke har vært i et sluttspill siden 2000. Norske klubblag har ikke vært i CL siden 2007/08 sesongen. Vi tapte de siste to landskampene. Fortjent mot Serbia.

Norge har en rekke unge og lovende spillere som Bobb og Schjelderup som jeg tror er landslagsspillere om få år. Jeg tror EM 2024 er for tidlig, da skottene ikke er noen walk in the park. Hva gjelder Glimtspillere eller andre ES spillere så gjerne en back, en keeper m.v.., men sentrallinjen og majoriteten av utespillere bør/må spille utenlands. Gjerne i en av de 5 store ligaene. Hva gjelder Glimt så gjentar jeg at systemet eller helheten er større enn summen av enkeltspillere. Ta disse siste års salg av norske spillere. Hauge er nå i Belgia og spiller mot Molde i Europa nivå 3. Han er så langt innbytter. Lykkes ikke i Italia eller Tyskland, og kanskje heller ikke i Belgia. Berg spilte knapt i Frankrike og gikk tilbake til Norge til samme pris. Spillere som selges fra Norge til de 5 store ligaene dobler seg ofte i verdi om de får spille noe. Bjørkan knapt spilletid i Berlin. I Nederland startet han sin første kamp før han ble byttet ut i 2. omgang. Siden har han i løpet av 8-10 kamper i Europa og serien ikke vært på banen. Lode fristilles fra sin kontrakt og går gratis tilbake til Bodø. Evjen har vært standhaftig. Mulig han til slutt lykkes. Blodfansen bortforklarer dette med at lagene der ute spiller feil system, feil trener osv.. Joda.

Enkelte Glimtspillere er oppskrytt. Det er laget, treneren, systemet som har fungert. Skal Norge komme seg til et sluttspill - noe jeg både tror og håper spesielt i 2026 - må vi få ut flere spillere og håpe at disse lykkes, særlig i de fem store ligaene og i de beste lagene i bl.a. Nederland. I tillegg bør de over tid få noe spilletid, uten nødvendigvis å spille fast i førsteelveren til enhver tid.

Gidder ikke å bidra på fotballsider i særlig grad. Mer interessant å lese nyheter og enkelte gode analyser fra enkelte bidragsytere på f.eks. FD. I forhold til disse fotballsidene er det eksempelvis få som bryr seg om taktiske valg, eller hva bruke ballen til. Persepsjonstrening selv med dataprogram er særdeles viktig i internasjonal fotball. Jeg har sett spillere, bl.a. Berg, som merkelig nok ikke ser rommene og som snur seg hjemover. Det er her Ødegaard har tatt kvantesprang. Alle disse på tvers pasningene tidligere, selv om de også er nødvendige, er erstattet med rompasninger og pasninger i lengderetning. Blant annet derfor er Ødegaard kaptein på Arsenal og Berg kaptein på Glimt. Et lag jeg ikke er sikker på ender som topp 3 i ES i år. Molde - RBK - LSK - Glimt/VIF er mitt stalltips.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Big George skrev: lør okt 15, 2022 12:42 am I dagens fotball er det åpenbart et skille for Norge. Vi vinner mot svake lag men taper mot de gode og de beste.
Vi er en liten nasjon med 5 millioner innbyggere,men har verdens beste spiss og en av de beste midtbanespillerne.
Jeg mener resten av midtbane og spiss alternativene i dagens A-landslag ikke holder mål.
Noen som Sørloth og Strand Larsen passer i mine øyne ikke inn med Haaland. Aursnes...muligens..
Vi har noen veldig interessante yngre spillere på U-19 og U-21.
Spørsmål om de eller rettere mange nok tar steget til at vi kommer i et mesterskap under Ståle Solbakken.
Det er litt kamp mot tiden sånn jeg ser det.
Jeg ser at dette merkelige resonnementet resirkuleres gang på gang på gang.

Nord-Makedonia, Finland, Skottland, Island - alle lag som har deltatt i nylige mesterskap, og du og andre sitter her og lurer på om vi har gode nok spillere til å komme inn et EM? Folk snakker om at EM 2024 kommer for tidlig? Har det rabla for dere alle mann?

Dere sitter jo og snakker om glimt og hvordan systemet deres har fungert så utmerket - tenk hva et godt norsk system og lag kunne utrettet, når sånne nasjoner klarer å komme seg til EM med de spillerne de har?

Våkne opp - Norge har et mannskap MER ENN GODT NOK til å nå EM 2024 på bekostning av Skottland eller en playoff-motstander om det skulle bli slik.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 12:04 am
Big George skrev: fre okt 14, 2022 11:37 pm
KongOlav2 skrev: fre okt 14, 2022 8:12 pm
Hvordan vet du nøyaktig hvordan han gjør det på trening? Før han får vist det i kamp på et høyt nok nivå vet man egentlig svært lite.
Det er flere kilder på det som det ofte er med de største klubbene.
Mest tungtveiende er Pep Guardiolas egne ord om at Oscar Bobb skal trene oftere med A-laget, sagt under USA turneen i sommer.
Oscar Bobb hadde da blitt lagt veldig merke til på treningene under USA turneen.
Du er veldig glad i denne Bobb. La ham bevise sine kvaliteter i kamp tenker jeg. Det nytter ikke å ha spillere i 5 på topp ligaer som knapt spiller, eller som spiller B-lags fotball.Om Bobb ikke får spille for City i 2022/23 sesongen eller 2023/24 må han bort. Får han ikke spilt kamper på topp nivå har han ingenting på landslaget å gjøre.

Bobb kommer til å bli meget god på øverste nivå. Men det er helt rett at han ikke et i landslagstroppen akkurat nå.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 12:28 am
Big George skrev: lør okt 15, 2022 12:15 am
Crazy Horse skrev: fre okt 14, 2022 11:58 pm

Om ambisjonsnivået er spillere som tjener til livets opphold i eliteserien (Berg) kan vi glemme av mesterskap. Berg floppet i en midt på treet klubb i fransk liga som mange rangerer som liga nr. 5 i Europa, før han dro hjem som 25 åring. Vi bør ha 5-6 stjernespillere eller spillere som markerer seg i topp 5 ligaer i Europa. Minst. Det å la se imponere av Berg mot et Arsenal som spilte på helt ukjent underlag med et tilnærmet B-lag, hvor resultat var viktigere enn noe annet, er alt for lite ambisiøst. Når Arsenal satte opp tempoet hjemme for en uke siden ble Glimt og Berg overkjørt. Vi må legge listen høyere skal vi nå EM 2024 eller VM 2026. Så et nytt stjerneskudd for Georgia som spiller for Napoli forleden dag. Tror ikke kampene mot Georgia nødvendigvis blir enkel.
Enig med siste taler. i Bodø/Glimt har man et innøvd mønster som Rosenborg hadde det for over 20 år siden. Det er bra for klubblaget ,men i landslaget spiller man ikke sånn og da blir disse spillerne litt satt ut siden alt de er vant til er annerledes. Dessuten er Sivert Mannsverk tøffere i kroppen enn kortvokste Patrick Berg og det er en undervurdert egenskap som midtbane-anker i tøffe internasjonale kamper
Berg har kort steglengde. Slike spillere er ikke så raske som man tror. Berg virker ikke å ha internasjonalt tempo. Elgen Rune Braseth så treg ut med sine lange steg, men han lå helt i tetsjiktet på 40 meter test på landslaget. Berg minner meg litt om brasilianske Dunga. Løper og løper, ødelegger for motstander og river opp spillet, men bidra knapt offensivt eller kreativt. Han hadde dog et par-tre gode kreative pasninger mot Arsenal forleden dag. Dunga huskes kanskje best fordi han vraket Ronaldinho i en brasiliansk VM tropp etter at sistnevnte ydmyket Dunga på en trening med en tunell etterfulgt av et Ronaldinho smil. Ødegaard var også lenge feig i sine vendinger og pasningsspill. Ødegaard anno 2022 er en helt ny og imponerende god spiller. Håp for Berg ? Tja, men han må ut av det faste og trygge systemet til Glimt.

Morsomt at en del folk går rundt og tror at Ødegaard har skiftet helt spillestil, bare for å få bekreftet at all kritikk de har hatt mot han tidligere har vært riktig.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Bobb må komme seg til en klubb hvor han spiller 1.lagsfotball.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Håper og tror Bobb får noen kamper utover i sesongen. Det er mye forskjellig som skal spilles, så jeg tror sjansen er brukbar for en som er så nær.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 12:54 am
Sportslig skrev: lør okt 15, 2022 12:20 am
Crazy Horse skrev: fre okt 14, 2022 11:58 pm

Om ambisjonsnivået er spillere som tjener til livets opphold i eliteserien (Berg) kan vi glemme av mesterskap. Berg floppet i en midt på treet klubb i fransk liga som mange rangerer som liga nr. 5 i Europa, før han dro hjem som 25 åring. Vi bør ha 5-6 stjernespillere eller spillere som markerer seg i topp 5 ligaer i Europa. Minst. Det å la se imponere av Berg mot et Arsenal som spilte på helt ukjent underlag med et tilnærmet B-lag, hvor resultat var viktigere enn noe annet, er alt for lite ambisiøst. Når Arsenal satte opp tempoet hjemme for en uke siden ble Glimt og Berg overkjørt. Vi må legge listen høyere skal vi nå EM 2024 eller VM 2026. Så et nytt stjerneskudd for Georgia som spiller for Napoli forleden dag. Tror ikke kampene mot Georgia nødvendigvis blir enkel.
Nå overvurderer du hvor vanskelig det er å komme seg til mesterskap. Først sier du at man må ha 5-6 stjernespillere som markerer seg i topp 5-ligaer. Hvor mang slike spillere har Skottland og Georgia? Norge har flere enn begge lagene. Ja, Georgia har Kvaratskhelia og Mamardashvili. Men brorparten av spillerne spiller ikke i topp 5-ligaer. De har spillere fra Slovan Bratislava, Metalist1925, FC København, Fehérvár og Lech Poznan i 11-eren i landskampene sine. De har enkeltspillere som er gode, men der har Norge Haaland og Ødegaard som holder et høyere nivå. Skottland har John McGinn, Andy Robertson, Scott McTominay og Kieran Tierney som holder høyt nivå, men de sistnevnte er for øyeblikket ikke fast i klubbene sine. Igjen et lag som ikke matcher kravet ditt.

Det er ikke kontroversielt å mene at Norge har en bedre tropp enn Georgia og Skottland. Arbeidskravet i EM24-kvaliken er betydelig lavere enn i VM22-kvaliken. Det er 23 lag som skal kvalifisere seg, og Norge er absolutt blant de 24 beste nasjonene i et EM. Og vi har fått ei gruppe hvor det vi på kvalitet er gode nok til å gå videre. Trenger ikke å spille over evne, og det er mulig med bruk av ES-spillere. Voldsom uting at spillere fra eliteserien alltid undervurderer. Glimt fortjente forøvrig poeng mot Arsenal i går, og de tok poeng borte mot PSV på gress.
Gidder ikke å diskutere enkeltspillere. Det er en grunn til at X eller Y spiller for maks 2 millioner i året i Norge, og ikke for 10 millioner ++ ute i Europa. Det er i hvertfall det for meg. De som vurderer kvaliteten på spillere vurderer alt også persepsjon, taktiske valg med ball og den slags. Hvilke rom var det spilleren ikke så. Når man til Glimt blodfan skriver at Berg skårer lavt på målpoeng, produserte målsjanser og nøkkelpasninger så er svaret at det ikke er hans jobb. Underforstått; Berg sin jobb er å vinne ballen og spille bak og på tvers (sic). Ødegaard irriterte meg for 2-3 år siden med defensive pasninger. Han har snudd helt om. Den ene stikkeren mot Liverpool sist helg og den ene hjemme mot Glimt var geniale. Det er ikke mange Pirloer eller Iniestaer i dagens fotball. Kanskje noen. Mange vurderer kun mål, tostegsfinter, gode innlegg, taklinger, men de bryr seg ikke om eller tenker ikke over hva burde spilleren brukt ballen til. Det slås en god pasning gjennom ledd mot venstre uten at midtbanespilleren så at høyre ving i et ledig rom kunne vært spilt fri alene med keeper.

Skottland brukte i 2020 26 spillere. Tatt med i tropper. Av disse 26 spiller 14 for PL klubber, endog store klubber. At alle ikke spiller fast er så. ManU har brukt mange spillere på midtbanen i det siste. Fred og dels McTominay er ute, selv om sistnevnte kom inn sist helg. Norge har Haaland og Ødeaard, så ingen, så innbyttere på lag som Southampton. Glimt uheldige mot Arsenal på Aspmyra ? Arsenal vant på ukjent underlag - et annet spill - og gjorde det de måtte med et tilnærma B-lag. På naturgress ville Arsenal i tellende kamper slått Glimt i 99 av 100 kamper, fordi de er et mye bedre lag spiller for spiller. Sov godt.

Du kan umulig ha sett mye av Ødegaard opp gjennom, han har alltid hatt disse stikerne i spillet sitt. Og han har alltid vært blant dem som spiller flest pasninger framover i banen.

mange fine stråmenn her. Det er ingen som sier at jobben til Berg kun er å spille på tvers eller bakover. Men det ligger naturlig i den rollen han har i Glimt at han skal være en som ofte vender spillet f.eks. For meg er det like mye nøkkelpasninger som det å spille ballen framover i banen, hvis det er det beste for laget i den gitte situasjonen. Dessuten slår Berg mange nøkkelpasninger framover i banen, men det er vanskelig fra hans posisjon å ha mange målgivende eller scoringer. Siden du mener at at slår så få nøkkelpasninger - hva er de reelle tallene hans på det? Eller drar du den konklusjonen bare ut fra rattata?

Ja, Arsenal var heldige mot Glimt. Punktum.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: lør okt 15, 2022 11:34 am
FranciscoM skrev: lør okt 15, 2022 1:42 am @Crazy Horse, hvilke b-lags-spillere brukte Arsenal i går?
B-lag er vel et definisjonsbegrep. Arsenal hadde vel aldri mer enn 3 (4) spillere på banen samtidig av de som normalt starter, som mot Liverpool sist helg.

Men "hands up". Gir meg. Glimt er et bedre lag en Arsenal. Bortforklaringene om at de slet på plast, spilte på resultat osv er bare tull. Glimt er favoritter til å vinne EL. Eller kanskje ikke ? Når Roma på naturgress måtte slå Glimt i utslagsrunden i vinter ble Glimt avkledd i Roma. Blodfans av klubb- og landslag er de mest subjektive mennesker man kan møte. Mitt norske favorittlag - en gammel storhet - spiller noe ned i divisjonene. Har derfor fulgt Glimt noe de senere årene, men synes enkelte supportere tar den vel langt. Verre på twitter enn her egentlig. Sannheten om norsk fotballl er at vi ikke har vært i et sluttspill siden 2000. Norske klubblag har ikke vært i CL siden 2007/08 sesongen. Vi tapte de siste to landskampene. Fortjent mot Serbia.

Norge har en rekke unge og lovende spillere som Bobb og Schjelderup som jeg tror er landslagsspillere om få år. Jeg tror EM 2024 er for tidlig, da skottene ikke er noen walk in the park. Hva gjelder Glimtspillere eller andre ES spillere så gjerne en back, en keeper m.v.., men sentrallinjen og majoriteten av utespillere bør/må spille utenlands. Gjerne i en av de 5 store ligaene. Hva gjelder Glimt så gjentar jeg at systemet eller helheten er større enn summen av enkeltspillere. Ta disse siste års salg av norske spillere. Hauge er nå i Belgia og spiller mot Molde i Europa nivå 3. Han er så langt innbytter. Lykkes ikke i Italia eller Tyskland, og kanskje heller ikke i Belgia. Berg spilte knapt i Frankrike og gikk tilbake til Norge til samme pris. Spillere som selges fra Norge til de 5 store ligaene dobler seg ofte i verdi om de får spille noe. Bjørkan knapt spilletid i Berlin. I Nederland startet han sin første kamp før han ble byttet ut i 2. omgang. Siden har han i løpet av 8-10 kamper i Europa og serien ikke vært på banen. Lode fristilles fra sin kontrakt og går gratis tilbake til Bodø. Evjen har vært standhaftig. Mulig han til slutt lykkes. Blodfansen bortforklarer dette med at lagene der ute spiller feil system, feil trener osv.. Joda.

Enkelte Glimtspillere er oppskrytt. Det er laget, treneren, systemet som har fungert. Skal Norge komme seg til et sluttspill - noe jeg både tror og håper spesielt i 2026 - må vi få ut flere spillere og håpe at disse lykkes, særlig i de fem store ligaene og i de beste lagene i bl.a. Nederland. I tillegg bør de over tid få noe spilletid, uten nødvendigvis å spille fast i førsteelveren til enhver tid.

Gidder ikke å bidra på fotballsider i særlig grad. Mer interessant å lese nyheter og enkelte gode analyser fra enkelte bidragsytere på f.eks. FD. I forhold til disse fotballsidene er det eksempelvis få som bryr seg om taktiske valg, eller hva bruke ballen til. Persepsjonstrening selv med dataprogram er særdeles viktig i internasjonal fotball. Jeg har sett spillere, bl.a. Berg, som merkelig nok ikke ser rommene og som snur seg hjemover. Det er her Ødegaard har tatt kvantesprang. Alle disse på tvers pasningene tidligere, selv om de også er nødvendige, er erstattet med rompasninger og pasninger i lengderetning. Blant annet derfor er Ødegaard kaptein på Arsenal og Berg kaptein på Glimt. Et lag jeg ikke er sikker på ender som topp 3 i ES i år. Molde - RBK - LSK - Glimt/VIF er mitt stalltips.

Tenk hvor sterkt det er at et norsk lag som havner utenfor pallen i hjemlig serie til tider rundspiller Arsenal! Det sier en del om norsk fotball og hvor bra den står sammenlignet med de aller fleste andre år de siste 100 årene!

Champis

Legg inn av Champis »

Taururu skrev: søn okt 16, 2022 10:07 am Bobb må komme seg til en klubb hvor han spiller 1.lagsfotball.

Jeg tror han KAN slå gjennom i City.

benib

Legg inn av benib »

Interessert skrev: søn okt 16, 2022 10:09 am Håper og tror Bobb får noen kamper utover i sesongen. Det er mye forskjellig som skal spilles, så jeg tror sjansen er brukbar for en som er så nær.
Han må ihvertfall finne ut om han kommer til å bli satset på i fremtiden denne sesongen for så å få et utlån eller bli faset inn i City neste sesong.

Hvis han ikke får noen indikasjon på at han vil det, må han bort.

Det er greit å være 17-18 år og spille juniorfotball, men nå blir han 20 neste sommer så da er det på tide å etablere seg på toppnivå.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Pablo Martín Páez Gavira, Barcelona født 2004 og sentral midtbanespiller kåret til mest lovende spiller i kveld.
På tide vi i Norge også tør satse på unge lovende spillere. Denne gutten debuterte på A-landslaget i fjor.

benib

Legg inn av benib »

Big George skrev: tir okt 18, 2022 2:21 am Pablo Martín Páez Gavira, Barcelona født 2004 og sentral midtbanespiller kåret til mest lovende spiller i kveld.
På tide vi i Norge også tør satse på unge lovende spillere. Denne gutten debuterte på A-landslaget i fjor.
Hadde Norge også hatt et av de største midtbanetalentene de siste 30 årene som attpåtil hadde klart å spille seg inn i Barcelona så er jeg ganske så sikker på at han hadde blitt satset på i Norge også..

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

benib skrev: tir okt 18, 2022 4:38 am
Big George skrev: tir okt 18, 2022 2:21 am Pablo Martín Páez Gavira, Barcelona født 2004 og sentral midtbanespiller kåret til mest lovende spiller i kveld.
På tide vi i Norge også tør satse på unge lovende spillere. Denne gutten debuterte på A-landslaget i fjor.
Hadde Norge også hatt et av de største midtbanetalentene de siste 30 årene som attpåtil hadde klart å spille seg inn i Barcelona så er jeg ganske så sikker på at han hadde blitt satset på i Norge også..
Er enig i at vi bør vente med Bobb.

Gavi debuterte på A-landslaget etter å ha spilt 360 minutter med seniorfotball. Tviler på at det hadde skjedd i Norge for å være ærlig.

benib

Legg inn av benib »

FranciscoM skrev: tir okt 18, 2022 12:30 pm
benib skrev: tir okt 18, 2022 4:38 am
Big George skrev: tir okt 18, 2022 2:21 am Pablo Martín Páez Gavira, Barcelona født 2004 og sentral midtbanespiller kåret til mest lovende spiller i kveld.
På tide vi i Norge også tør satse på unge lovende spillere. Denne gutten debuterte på A-landslaget i fjor.
Hadde Norge også hatt et av de største midtbanetalentene de siste 30 årene som attpåtil hadde klart å spille seg inn i Barcelona så er jeg ganske så sikker på at han hadde blitt satset på i Norge også..
Er enig i at vi bør vente med Bobb.

Gavi debuterte på A-landslaget etter å ha spilt 360 minutter med seniorfotball. Tviler på at det hadde skjedd i Norge for å være ærlig.
Men nå var det også svært overraskende og svært uvanlig at Gavi fikk debuten sin såpass tidlig.

Uansett, dersom Oscar Bobb sine første 360 minutter med seniorfotball er like imponerende som Gavis så er det innafor å ta han med på landslaget også.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Hva har Cole Palmer utretta for City under 23? Kunne vært interessant å vite. Han har vært ganske OK for a-laget, kanskje en referanse for Bobb.

aderyn

Legg inn av aderyn »

EspenLie skrev: tir okt 18, 2022 4:37 pm Hva har Cole Palmer utretta for City under 23? Kunne vært interessant å vite. Han har vært ganske OK for a-laget, kanskje en referanse for Bobb.
8 mål og 4 assist på 8 U23 kamper i fjor, ikke hakkandes gæli for en midtbanespiller akkurat. Skal ikke si at jeg har sett en flust av disse kampene men Palmer har vel blitt snakket om som et av de største offensive talentene i City akademiet sammen med McAtee og Delap. Bobb har som regel havnet i kategorien rett bak.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

aderyn skrev: tir okt 18, 2022 4:59 pm
EspenLie skrev: tir okt 18, 2022 4:37 pm Hva har Cole Palmer utretta for City under 23? Kunne vært interessant å vite. Han har vært ganske OK for a-laget, kanskje en referanse for Bobb.
8 mål og 4 assist på 8 U23 kamper i fjor, ikke hakkandes gæli for en midtbanespiller akkurat. Skal ikke si at jeg har sett en flust av disse kampene men Palmer har vel blitt snakket om som et av de største offensive talentene i City akademiet sammen med McAtee og Delap. Bobb har som regel havnet i kategorien rett bak.
Takk, Palmer er veldig offensivt posisjonert for en midtbane er mitt inntrykk. Tar opp posisjoner som en KDB på høyrekant vil jeg si (tenker da innhopp på a-laget)

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg forstår ikke helt risikovurderingen ved å ta med Bobb i en landslagstropp. Hva er nedsiden?

aderyn

Legg inn av aderyn »

Pushback skrev: tir okt 18, 2022 7:51 pm Jeg forstår ikke helt risikovurderingen ved å ta med Bobb i en landslagstropp. Hva er nedsiden?
I Norge skal rettferdighet alltid så høyt. Så går nok ut over rettferdighetsfølelsen til en del ved at en juniorspiller kommer med på landslaget over etablerte seniorspillere.

Tror det er samme grunn for at man i Norge aldri låser unge spillere som kan spille for andre nasjoner tidlig. For at de skal fortjene muligheten og ikke ta plassen til noen annen på et annet grunnlag.

Ser positive og negative sider ved det men er nok årsaken til at man ikke får se en som Bobb på A-landslaget før han har spilt A-lagsfotball.

benib

Legg inn av benib »

Pushback skrev: tir okt 18, 2022 7:51 pm Jeg forstår ikke helt risikovurderingen ved å ta med Bobb i en landslagstropp. Hva er nedsiden?
At han ikke er god nok akkurat nå? Vi har mange etablerte kantspillere som vil gjøre en langt bedre jobb for landslaget enn Bobb, Blir feil å velge Bobb fremfor de bare fordi han har stort potensial.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

benib skrev: tir okt 18, 2022 9:12 pm
Pushback skrev: tir okt 18, 2022 7:51 pm Jeg forstår ikke helt risikovurderingen ved å ta med Bobb i en landslagstropp. Hva er nedsiden?
At han ikke er god nok akkurat nå? Vi har mange etablerte kantspillere som vil gjøre en langt bedre jobb for landslaget enn Bobb, Blir feil å velge Bobb fremfor de bare fordi han har stort potensial.
Det interessante er at Oscar Bobb ikke har falt igjennom på noen arenaer. Best på Man Citys U-23 ( han vant jo prisen ) Gjør det bra på A-lagets treninger som har kun klassespillere og verdensklasse-spillere og best på vårt U-21 landslag i sin debut. I den andre spilte han kun ca en halvtime.

Hadde han spilt dårlig i en av disse kampene, kunne jeg forstått tvilen noen har.
Jeg mener seriøst dette er en i Martin Ødegaard-klasse.
Jeg ser ingen andre med norsk pass som er i nærheten av Martin Ødegaard og Oscar Bobb på ving og midtbane.
Nusa ser jeg som ren angriper, han kan også bli veldig god. Han har jeg ikke sett nok til å vurdere og han er jo født 2005.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Nå kommer det et par privatkamper, det noen av disse yngre godt kan få bli med og prøve seg.
Bobb og Nusa kanskje. Eventuelt Andreas S og Arnstad. Vetlesen ..
Hvis det ikke skal være U 21 kamper da også, de pleier jo alltid komme i veien for slike muligheter.

Men det kan være like viktig å teste flere midtstoppere i de kampene. Det er der vi har mest å jobbe med. Forsvaret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»