Lette manualer

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Lette manualer

Legg inn av Bantor »

De selger plastbelagte manualer i støpejern på billigbutikkene (Biltema, Rusta). Vanligvis er de på 1-3 kg.

Vet at noen produsenter har liknende vekter med ørlite mer vekt.

Lurer på hvordan en skal bruke slike manualer. Vil anta at de ikke har samme bruksområde som manualer beregnet på tung styrketrening.

Noen kaller slike vekter for aerobic vekter. Men, slike manualer har vært produsert siden før aerobic bølgen...

Ting jeg vet folk bruker lette vekter til er for eksempel skyggeboksing (men da er det vel snakk om 0,5 kg eller vekten av hansken?), eller folk som liker å curle med lett manual fordi de ikke kan curle så mye som de ønsker med tung vekt.

Dersom man allerede driver med så mye tung styrketrening som man er fornøyd med. Har det noen hensikt å mosjonere med lette manualer, kanskje daglig, for å bevege seg litt ekstra i hverdagen?

Vi også anta at svaret er forskjellig for kroppsarbeidere og folk som har stillesittende arbeid.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Manualer mellom 1-3kg har nok svært begrenset bruksområdet. Ser for meg det er noe bestemødre kjøper, men aldri bruker.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Vet at i tradisjonell styrketrening for gammeldags karate, ble det brukt lette vekter (kalt chi- ishi og ishi- sashi), i kombinasjon med en vekt for tyngre styrketrening (kalt kongoken). De lette vektene ble visstnok brukt nærmest daglig. - Ikke manualer riktignok.

Det jeg lurer på er om noe liknende med manualer har noen hensikt. Altså å gjøre noen raske øvelser for hele kroppen nærmest hver dag. Ikke som en erstatning for, men som et tillegg til, tung styrketrening.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har et vektsett selv som til sammen gir meg opptil 5 kilo på hver side. Lett trening er fint for å forebygge.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Lettere manualer er jo greit for å bruke musklene litt da, hvis man ellers er i en situasjon hvor enkelte ikke belastes så mye.
Dog har jeg egentlig aldri likt å trene med vekter.

Man kan jo også bruke seg selv som vekt i forskjellige øvelser, men det kan selvsagt også vanskelig i enkelte øvelser.
Strikker og bånd synes jeg er ok - og det kan være både slitsomt og krevende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»