Jukses det en del med matvarer om dagen?

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Jukses det en del med matvarer om dagen?

Legg inn av GiPazzini_85 »

Er det flere enn meg som har lagt merke til at noen forpakninger er lettere enn tidligere og mer romsligere? Eller at en del matvarer virker til å være i dårligere forfatning enn tidligere? Synes å merke dette oftere nå de siste ukene enn tidligere.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Må nok være litt mer spesifikk på hvilke varer du sikter til.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Hvis dette er dokumenterbare tilfeller er det godt mulig at du har kommet over ett eller flere eksempler på "shrinkflation" og/eller "skimpflation": varens vekt, volum, kvalitet e.l. reduseres uten at prisen reduseres tilsvarende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shrinkflation

Someone

Legg inn av Someone »

Pernille skrev: ons jun 01, 2022 11:34 pm Hvis dette er dokumenterbare tilfeller er det godt mulig at du har kommet over ett eller flere eksempler på "shrinkflation" og/eller "skimpflation": varens vekt, volum, kvalitet e.l. reduseres uten at prisen reduseres tilsvarende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shrinkflation
Men da har de ikke blitt dårligere, bare dyrere ;)

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

GiPazzini_85 skrev: ons jun 01, 2022 11:16 pm Er det flere enn meg som har lagt merke til at noen forpakninger er lettere enn tidligere og mer romsligere? Eller at en del matvarer virker til å være i dårligere forfatning enn tidligere? Synes å merke dette oftere nå de siste ukene enn tidligere.
Gilde har holdt på med dette på pakkene med skiva bacon over flere år.
Prisen ligger på 34,90 men pakkene har gått fra 150 gram til 130 gram til 120 gram og er vel nå 100 eller 105 gram.
Snart må man vel kjøpe baconskivene innpakka 1 og 1.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Det går vel an å plassere produktene oppå en vekt og se om det stemmer overens med det som står på pakken.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ale skrev: ons jun 01, 2022 11:18 pm Nei, tror dette er paranoia fra din side.
Mulig, men jeg ringte nå inn en bombetrussel til nærmeste Rema-butikk bare for å være sikker.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

bundetrente skrev: tor jun 02, 2022 10:40 am Det går vel an å plassere produktene oppå en vekt og se om det stemmer overens med det som står på pakken.
Det blir litt vanskelig når påstanden min går på at det har endret seg nå i det siste.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 11:23 pm Må nok være litt mer spesifikk på hvilke varer du sikter til.
Blant annet en del tørrvare som kommer i kartong. Synes også at kaffebokser som f.eks "Illy" plutselig har fått mindre innhold. Nå kjøper jeg derimot ikke Illy så ofte, men synes det er forskjell.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: tor jun 02, 2022 11:05 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 11:23 pm Må nok være litt mer spesifikk på hvilke varer du sikter til.
Blant annet en del tørrvare som kommer i kartong. Synes også at kaffebokser som f.eks "Illy" plutselig har fått mindre innhold. Nå kjøper jeg derimot ikke Illy så ofte, men synes det er forskjell.
Som nevnt over her så har det skjedd med flere produkter at man beholder prisen, men lager mindre forpakninger. Det er ikke juks, det er pris/mengde-justering, og det har foregått i mange år. Juks er det hvis innholdet er mindre enn det som er opplyst på forpakningen. Trodde det var det tråden handlet om.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: tor jun 02, 2022 11:13 pm
GiPazzini_85 skrev: tor jun 02, 2022 11:05 pm
KingKongHalvor skrev: ons jun 01, 2022 11:23 pm Må nok være litt mer spesifikk på hvilke varer du sikter til.
Blant annet en del tørrvare som kommer i kartong. Synes også at kaffebokser som f.eks "Illy" plutselig har fått mindre innhold. Nå kjøper jeg derimot ikke Illy så ofte, men synes det er forskjell.
Som nevnt over her så har det skjedd med flere produkter at man beholder prisen, men lager mindre forpakninger. Det er ikke juks, det er pris/mengde-justering, og det har foregått i mange år. Juks er det hvis innholdet er mindre enn det som er opplyst på forpakningen. Trodde det var det tråden handlet om.
Forpakningen er jo det samme, men innholdet virker mindre. Men jeg har ikke så mye annet å slå i bordet med. Var derfor jeg spurte om det var andre som hadde merket dette.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Se her ja: https://www.vg.no/dinepenger/i/3EEPvL/n ... kke-prisen

Da hadde jeg rett likevel.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Synes ikke dette er så mye å mase om. Forpakningene endres jo hele tiden, og det finnes vel eksempler på der forpakninger også har blitt større, om man leter etter det - for vi som bor alene er de fleste forpakninger store nok, eller for store, så skulle heller ønske mindre forpakninger til samme pris - men ofte blir jo det dyrere med forholdsvis små pakker....

Så lenge det er oppført kilopris er det ganske lett å sammenligne produkter. Jeg tar meg selv i gjøre det ganske ofte - f.eks. foran ostehylla, når jeg lurer på hvilken hvitost jeg skal kjøpe - da ser jeg på kg-prisen. Ikke slik å forstå at jeg alltid tar den billigste, men jeg vurderer der og da hvor mer jeg er villig til å betale for en bedre ost.

Ser at alle mediene kjører denne saken nå - mens NRK 1 Debatten ble sveiva i gang, kom VG.no med en artikkel på topp med akkurat samme tema. Det blir som vanlig et ensporet kjør på den samme linja, som det skjer med veldig mange mediesaker i Norge. Folk går rundt og tror at "slik er det" og folk snakker om det rundt lunsjbordene.

Det mest interessante som kom fram i debatten var Bunnpris-eieren som sa at norske landbruksvarer blir kryss-subsidiert, ved at de kan ta mer for f.eks. shampoo og kosmetikk, for så å ta mindre for matvarene. Ettersom man nå har fått billigkjeder som Normal som konkurrenter, vil dette i mindre grad kunne gjøres, og matvareprisene kan øke ytterligere.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: ons okt 19, 2022 7:59 am Synes ikke dette er så mye å mase om. Forpakningene endres jo hele tiden, og det finnes vel eksempler på der forpakninger også har blitt større, om man leter etter det - for vi som bor alene er de fleste forpakninger store nok, eller for store, så skulle heller ønske mindre forpakninger til samme pris - men ofte blir jo det dyrere med forholdsvis små pakker....

Så lenge det er oppført kilopris er det ganske lett å sammenligne produkter. Jeg tar meg selv i gjøre det ganske ofte - f.eks. foran ostehylla, når jeg lurer på hvilken hvitost jeg skal kjøpe - da ser jeg på kg-prisen. Ikke slik å forstå at jeg alltid tar den billigste, men jeg vurderer der og da hvor mer jeg er villig til å betale for en bedre ost.

Ser at alle mediene kjører denne saken nå - mens NRK 1 Debatten ble sveiva i gang, kom VG.no med en artikkel på topp med akkurat samme tema. Det blir som vanlig et ensporet kjør på den samme linja, som det skjer med veldig mange mediesaker i Norge. Folk går rundt og tror at "slik er det" og folk snakker om det rundt lunsjbordene.

Det mest interessante som kom fram i debatten var Bunnpris-eieren som sa at norske landbruksvarer blir kryss-subsidiert, ved at de kan ta mer for f.eks. shampoo og kosmetikk, for så å ta mindre for matvarene. Ettersom man nå har fått billigkjeder som Normal som konkurrenter, vil dette i mindre grad kunne gjøres, og matvareprisene kan øke ytterligere.
Problemet ligger i når man iķke husker hva vekten på produktet var før.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»