Tidenes beste trailere/teasere

Svar
Saliph

Tidenes beste trailere/teasere

Legg inn av Saliph »

Som tittelen sier. Gjerne filmer som ikke levde opp til forventningene.

1. Superman Returns (2006)

Har en film eller serie noensinne klart Ă„ fange essensen av Supermann slik denne teaseren gjorde? Synd filmen sugde elefantballe:



2. Miami Vice (2006)

Michael Mann. Og Numb/Encore som selv pÄ den tiden hadde gÄtt ganske greit ut pÄ dato. Men likevel en jÊvlig fet teaser. Filmen oppfylte aldri forventningene, selv om den rent visuelt er et mesterverk.



3. Heat (1995)

Michael Mann igjen. Akkompagnert av Mobys udĂždelige God Moving Over The Face of the Waters. Veldig 90-talls, men en fantastisk trailer.



KjĂžr thread

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jeg starter med en som skapte en del kontroverser, nemlig traileren til Drive.



Kanskje en av verdens dÄrligste trailere, til en av de beste filmene som er laget de siste Ärene. Grunnen til at traileren er sÄ briljant var at den var sÄ misledende at den faktisk ble saksÞkt av en kvinne pÄ det grunnlaget, blant annet fordi filmen inneholdt alt for lite kjÞring;

https://www.theguardian.com/film/2011/o ... ve-trailer

SĂ„ ja, topp den!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Men for Ä svare pÄ det som var Þnskelig fra Saliph her, sÄ tar jeg en litt mer "seriÞs" liste:

1. Phantom Menace

I dag sÄ har jo Prequel-serien til SW fÄtt en kultstatus, og nostalgien har nok kicket inn for fullt hos fanbasen. Men dette er en filmserie som lenge ble mislikt, selv om jeg elsket serien som guttunge, men jeg kan uansett se for meg hypen da denne traileren ble sluppet pÄ slutten av 90-tallet. Morsomt Ä se hvor dÄrlig traileren egentlig er, men det er jo tross alt 90-tallet vi prater om her.



2. TRON: LEGACY

AltsÄ, hvordan er det mulig Ä ikke bli gira av denne traileren? Bare synd filmen er sÄ midt-pÄ-treet.



3. Prometheus

Ingen videre kommentar



4. BvS: Dawn of Justice

SĂ„ lite visste man da, men traileren kan man aldri ta fra filmen. Bare synd det er det som er bra med filmen.


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Og fÄr Ä vÊre litt dristig, tar jeg ogsÄ en film som ikke har kommet ut enda.

Traileren som fikk alle som pratet dritt om Pattinson som Batman til Ă„ holde kjeft.



SÄ fÄr man se da, om filmen klarer Ä leve opp til hypen!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Flere av disse trailerne sÄ jeg jo ikke fÞr Youtube ankom i 2006-07, eller gjennom ulike spesial utgaver pÄ DVD (tidlig 00-tallet).
Var jo knapt guttungen nÄr de ankom kinosalene, tv-skjermene, sÄ ikke rart man aldri sÄ dem fÞr lenge etter.
Men flere av disse, var jo av typen som definitivt ble backet opp, og vel sÄ det, ikke motsatt.
Andre skapte nok mye forvirring blant fansen, for ikke lett Ä vite helt hva man ville fÄ i retur, men skapte nok mye prating og diskusjon omkring hva som mÄtte komme.

Total Recall (1990) Teaser Trailer
â–ș Show Spoiler
Paul Verhoevens pÄkosta sci-fi action eventyr, ga Arnold fansen en av de mest spektakulÊre og elleville filmene den sommeren, og skulle jo senere ogsÄ sette et grunnlag fremover, der actionhelten var nÊrmest bÊnkers box-office gull, da med en garantert kjempesuksess, hver bidige sommer.
Alltid likt denne teaseren, og med tanke pÄ hvor vanvittig voldelig og fartsfylt filmen er, fremstÄr dette knappe 40-50 sekunders "hintet" om noe veldig annet enn hva actionfansen kunne forvente seg, og vel, de ble nÄ ikke skuffet, men vanskelig Ä si hva man hadde tenkt, om man var godt vant til Arnolds actionfilmer, og fikk sÄ denne i fleisen, da etter 2 lange Är, uten noe nytt fra muskelbunten.

T2: Judgment Day (1991) Teaser Trailer
â–ș Show Spoiler
Denne husker jeg godt, fra spesial utgaven (var det Extreme edition den het?) omkring 2001-02, og selv om man hadde sett originalen utallige ganger tidligere, fikk jeg frysninger av Ä se denne heftige teaseren, der greit hinter om bigger and better things to come, og ja, folk visste vel ikke om Arnie var the good guy eller the bad guy den gang, og mulig dette ble spoila i senere trailere, men dÊven for en mÄte Ä hype opp en film pÄ.

Blade Runner (1982) Trailer
â–ș Show Spoiler
Den tykke, smÄklÞnete og lite "varme" voice-overen til Harrison Ford i begynnelsen av traileren, oppsummerer vel filmstjernas innsats (med fortellerstemmen) og ville jo utrolig nok bli brukt (han gjorde visstnok en sÄ slett innsats, at Ford hÄpet de ville bare la voice-over bidraget bli liggende igjen pÄ bakrommet) i den originale kinoutgaven.
Uansett, traileren la vel ikke akkurat et "bra" utgangspunkt for fansen, som pÄ den tid var mest vant til Ford i heroiske roller fra Indiana Jones og Star War universene, og ja, de fikk noe ganske sÄ annerledes i retur.

The Toxic Avenger (1984) Trailer
â–ș Show Spoiler
Noen av de beste og mest imponerende trailerne man har sett, kom ofte gjennom utallige b-filmer fra 70 og 80-tallet, gjerne hvor Roger Corman og Troma sto bakom, og hadde geniale mÄter Ä fÄ folk til Ä lÞpe ned kinosalene for Ä se utgivelsene deres.
The Toxic Avenger er helt klart i toppsiktet av den type underholdning.

Basket Case (1982) Trailer
â–ș Show Spoiler
En annen 80-talls kult-splÊtter, er jo Basket Case, som ogsÄ pÄ fantastisk (uten Ä vise for mye) hinter om noe helt spesielt, og nei, elsker slike trailere.

Saliph

Legg inn av Saliph »

The Shining. Enkel men veldig effektiv teaser. Fun fact: MPAA tillot ikke blod i trailere som skulle vises for folk i alle aldre, men Kubrick overbeviste dem om at det ikke var blod men "rusty water", og fikk teaseren godkjent.


BioDex

Legg inn av BioDex »

Her er fasiten :mrgreen: Fanger essensen av filmen uten Ă„ gi for mye bort. Og med tidenes beste tagline; "in space no one can hear you scream"


PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Filmen levde ikke helt opp til forventningene, men den her traileren er her fortsatt en av mine favoritter.


Cabal

Legg inn av Cabal »

Var sykt gira pÄ 300 pga trailern, men husker ikke om det var akkurat denne traileren egentlig:


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Chromeback skrev: ↑fre sep 03, 2021 12:14 am Men for Ă„ svare pĂ„ det som var Ăžnskelig fra Saliph her, sĂ„ tar jeg en litt mer "seriĂžs" liste:

1. Phantom Menace

I dag sÄ har jo Prequel-serien til SW fÄtt en kultstatus, og nostalgien har nok kicket inn for fullt hos fanbasen. Men dette er en filmserie som lenge ble mislikt, selv om jeg elsket serien som guttunge, men jeg kan uansett se for meg hypen da denne traileren ble sluppet pÄ slutten av 90-tallet. Morsomt Ä se hvor dÄrlig traileren egentlig er, men det er jo tross alt 90-tallet vi prater om her.



2. TRON: LEGACY

AltsÄ, hvordan er det mulig Ä ikke bli gira av denne traileren? Bare synd filmen er sÄ midt-pÄ-treet.



3. Prometheus

Ingen videre kommentar



4. BvS: Dawn of Justice

SĂ„ lite visste man da, men traileren kan man aldri ta fra filmen. Bare synd det er det som er bra med filmen.

BvS er en knallfilm, syns jeg. Directors cut versjonen vel og merke.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En av disse filmene (i hop med den langt bedre Machete utgitt i 2010), der ble til, grunnet suksessen med Grindhouse double-utgivelsene til Rodriguez og Tarantino (selv likte jeg Machete og Hobo langt mer, enn de to nevnte herrers egne hyllest/parodier til 70 og 80-tallets drive-in b-filmer.
Uansett, jeg digget Machete, og nÄr man sÄ fikk nyss om at selveste Rutger Hauer, endelig skulle fÄ bryne seg pÄ en hovedrolle igjen, og da i en hyllest til de mange sleazy vigilante filmene pÄ 80-tallet, ja da ble forventningene Þyeblikkelige satt meget hÞyt.

Ikke desto mindre, nÄr en sÄ fikk denne knalltÞffe trailere i retur:

Dessverre, mÄ jeg vel innrÞmme, at filmen aldri var i nÊrheten av Ä leve opp til nevnte trailer, men likevel, moro Ä se Hauer feie gatas avskum vekk, med brutal vold og galskap. Mulig et gjensyn mÄ finne sted om ikke lenge, for ga den jo en terningkast 4, som absolutt er godkjent, men vi fÄr se, fÞrst blir det nok Machete igjen, og sÄ fÄr en vel prÞve ut Hobo pÄ ny.

En annen meget vill og voldelig film, som kom ut i samme periode, var den spanske The Last Circus (2010), og husker godt at man ble gjort fÞrst oppmerksom pÄ den, da den var inkludert som trailer pÄ Tucker and Dale vs. Evil (2010) DVDen man plukka opp i hÞst 2011, og ikke mange dagene etter, hadde man ogsÄ The Last Circus Ä kose seg med, og to av de beste skrekk-komediene fra den perioden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

greyserpent skrev: ↑sþn jan 09, 2022 2:22 pm
4. BvS: Dawn of Justice

SĂ„ lite visste man da, men traileren kan man aldri ta fra filmen. Bare synd det er det som er bra med filmen.

BvS er en knallfilm, syns jeg. Directors cut versjonen vel og merke.
[/quote]

Directors cut lÞser en del problemer kinoversjonen satt med, men fortsatt en hÞyst middelmÄdig film i mine Þyne, utenom enkelte actionsekvenser.

Saliph

Legg inn av Saliph »


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Litt herlig 80 og tidlig 90-talls b-film trailer trash (og skal litt til, dersom en makter Ä glemme navnet pÄ en eller begge av filmene), men hvor faktisk The New Barbarians (1982), er like vill og underholdende, som det traileren henviser til. Det samme kan jeg vel ikke si om Nymphoid Barbarian in Dinosaur Hell, ettersom en aldri har sett den.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker pÄ om den noen gang fikk ei offisiell trailer eller ei, men ja, kan vel ikke si at filmen maktet Ä "leve opp til" det man fÄr ut ifra disse knappe 60 sekundene med b-film cheese, men nok til Ä overtale meg, i Ä kaste bort 90 minutter av livet i Ä se hele greia.
Kan vel i grunn konkludere med at det holdt mer enn nok med de 60 sekundene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

For fans av 80 og 90-talls action, var det vel umulig Ä ikke gÄ inn med ei viss mengde forventninger, nÄr teaseren til Expendables 2 ankom i 2012, selv om ingen av filmene kanskje maktet Ä leve opp til det man hÄpet, sÄ var de to fÞrste hvert fall underholdende hyllester til en svunnen tid.
Synd tredjefilmen gikk feil vei, og virker som at den kommende fjerde filmen vil fortsette inn i DTV/VOD markedet, men mest korte cameos fra noen av de aldrende stjernene. Men vil nok se den, nÄr den tid kommer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frank.N.Steen skrev: ↑lĂžr okt 01, 2022 1:41 am Usikker pĂ„ om den noen gang fikk ei offisiell trailer eller ei, men ja, kan vel ikke si at filmen maktet Ă„ "leve opp til" det man fĂ„r ut ifra disse knappe 60 sekundene med b-film cheese, men nok til Ă„ overtale meg, i Ă„ kaste bort 90 minutter av livet i Ă„ se hele greia.
Kan vel i grunn konkludere med at det holdt mer enn nok med de 60 sekundene.
Dette var vel lenger ut i alfabetet enn B.

😂

Minner meg om videoene jeg og kompisene laget da han ene kjÞpte seg videokamera for konfirmasjonspengene. Vi brukte ogsÄ opplÄsbare dyr og ketsjup.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: ↑ons okt 19, 2022 4:04 pm Dette var vel lenger ut i alfabetet enn B.

😂

Minner meg om videoene jeg og kompisene laget da han ene kjÞpte seg videokamera for konfirmasjonspengene. Vi brukte ogsÄ opplÄsbare dyr og ketsjup.
Ja, mulig denne mÄ man lenger ut i alfabetet med. Men det er nÄ likevel ei viss sjarm over alt, sÊrlig scenen hvor han eldre gubben, nÊrmest trer Nessie monsteret nedover huet pÄ seg selv, og attpÄtil legger i et skikkelig vrÊl. Herlig komedie.
Bilde
Ekstra moro var det nok ikke, for de som ble lurt inn pÄ falske premisser, for slik sÄ jo filmens poster ut, hvor noen Äpenbart har tatt seg noen ekstra kreative friheter, og tja, vil tippe en del fÞlte seg rimelig skuffa, nÄr de kom ut av kinosalene etterpÄ, for dette er jo slik monsteret endte opp som:
Bilde
Bilde
Bilde
GummibÄten fÄr virkelig kjÞrt seg, og ja, fÄr nesten litt lyst til Ä lage ei hjemmesnekra monsterfilm, men var nok lettere Ä fÄ det ut til de store "massene" pÄ tidlig 80-tallet, enn det er i kanskje i dag.

spÄrt

Legg inn av spĂ„rt »

The Handmaiden


spÄrt

Legg inn av spĂ„rt »

The Social Network


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Oj, tipper mange falt pladask for denne klassikeren, der kunne friste med tunge aktĂžrer som "STALLONE (mora hans), SWAYZE (broderen), ESTEVEZ (Joe) og TRAVOLTA (Joey) i mindre roller. Litt skuffa over at ingen av Baldwin brĂždrene stilte opp.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Traileren til The Warriors (1979) med bruk av Tangerine Dreams score fra Sorcerer (1977) er stadig like heftig og mÄ ha vÊrt litt av en opplevelse Ä fÄ se den bli avspilt i kinomÞrket pÄ tampen av 70-tallet.

Sikkert ikke uvanlig at kommende storfilmer lÄnte themes fra andre filmer, men RoboCop (1987) og The Terminator themet var utmerket match, og synd disse to filmseriene aldri ble forsÞkt sveiset sammen i en langfilm, selv om det sikkert har blitt gjort mye tegneserier og slikt med Ärene.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Saliph skrev: ↑tor sep 02, 2021 11:48 pm
Michael Mann igjen. Akkompagnert av Mobys udĂždelige God Moving Over The Face of the Waters. Veldig 90-talls, men en fantastisk trailer.

KjĂžr thread
Interessant om Heat. AltsÄ, jeg ville lett pÄstÄtt at filmen ikke har filmmusikk i det hele tatt. Har jo sett den et visst antall ganger. Og kjenner jo til MM`s bruk av filmmusikk fra Manhunter og Den Siste Mohikaner. At Moby hadde en finger med i spillet var helt nytt for meg. Vel, Heat tÄler et gjensyn sÄ nÄ skal jeg ha Þrene med meg ogsÄ.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: ↑lĂžr jun 24, 2023 1:25 pm Interessant om Heat. AltsĂ„, jeg ville lett pĂ„stĂ„tt at filmen ikke har filmmusikk i det hele tatt. Har jo sett den et visst antall ganger. Og kjenner jo til MM`s bruk av filmmusikk fra Manhunter og Den Siste Mohikaner. At Moby hadde en finger med i spillet var helt nytt for meg. Vel, Heat tĂ„ler et gjensyn sĂ„ nĂ„ skal jeg ha Ăžrene med meg ogsĂ„.
Heat har ei fenomenal bruk av ulike artister og lÄter, der blant annet Terje Rypdal & The Chasers er vel en av fÄ som bidrar 2 ganger med stemningsfull og fin gitar-jazz, der benyttes tungt i nattescenene.

I originalen av Heat, L.A. Takedown (1989) benyttes ogsÄ en av Rypdals lÄter Myster Man, som ogsÄ tas i bruk flere steder utover i 1995 filmen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

GÄ tilbake til «Film»