DNB kundeservice

Svar
fargerik

Re: DNB kundeservice

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: tir okt 11, 2022 12:49 pm
Moist skrev: tir okt 11, 2022 11:43 am
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 11:42 am

Først og fremst fordi man har liten interesse av at telefonen skal brukes som en hovedressurs for å få hjelp.
Det er jeg helt enig i også, det er en utrolig ressurskrevende arbeidsmetode i forhold til andre måter å løse disse problemstillingene på.
Ja support-avdelingen vår kom frem til at det å ta saker over telefonen tok som regel 8 ganger så lang tid å løse, kontra over epost.
Enkelte enkle ting kan en bot få unna også.
ja, det er nye tider. En gang for lenge siden ble telefonen lansert som et bra hjelpemiddel slik at man ikke måtte oppsøke banken når man tengte å snakke med noen.
Det tar jo 20 ganger så mye tid for kunden å reise på langtur til banken, sammenlignet med å snakke i telefonen.
Gårsdagens fremskritt........those were the days...men nå skal vi gamlingene læres opp til å bruke app!
Velkommen til gereatrisk avdeling. Vi er jævlig trege til å lære ny teknologi.
Og dere smarte unge bare ler og nærmest himler med øynene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tir okt 11, 2022 12:58 pm
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 12:48 pm

Kodebrikke er noe som diverse banker enten har faset fullstendig ut eller er i gang med å fase ut, derfor blir det også såpass komplisert når dere trenger en ny kodebrikke.
DNB har tydelig sagt at kodebrikken skal leve.
Sitat
"BankID-appen erstatter BankID på mobil, som skal utfases. Vanlig BankID med kodebrikke lever videre....
Den gamle kodebrikken må du uansett beholde også etter at du har lastet ned appen, fordi du fortsatt vil ha behov for den ved reaktivering av appen blant annet."

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-ok ... odebrikken

Saken er kanskje at Kundeservice ikke alltid vet hva de snakker om?

Med Telenor Kundeservice slet jeg nesten livet av meg på grunn av en ruter som (sannsynligvis) ikke funket.
Flere der var inne og sa ditten og datten...helt til man traff en som kunne det, som da fikset det på noen sekunder.
Husker ikke detaljene, men dette illustrerer da litt.
Ja. Jeg har også fått med meg at DNB har erklært at vi TRENGER kodebrikke.

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: tir okt 11, 2022 12:58 pm
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 12:48 pm

Kodebrikke er noe som diverse banker enten har faset fullstendig ut eller er i gang med å fase ut, derfor blir det også såpass komplisert når dere trenger en ny kodebrikke.
DNB har tydelig sagt at kodebrikken skal leve.
Sitat
"BankID-appen erstatter BankID på mobil, som skal utfases. Vanlig BankID med kodebrikke lever videre....
Den gamle kodebrikken må du uansett beholde også etter at du har lastet ned appen, fordi du fortsatt vil ha behov for den ved reaktivering av appen blant annet."

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-ok ... odebrikken

Saken er kanskje at Kundeservice ikke alltid vet hva de snakker om?

Med Telenor Kundeservice slet jeg nesten livet av meg på grunn av en ruter som (sannsynligvis) ikke funket.
Flere der var inne og sa ditten og datten...helt til man traff en som kunne det, som da fikset det på noen sekunder.
Husker ikke detaljene, men dette illustrerer da litt.
Jodda, jeg har fått med meg det.
Men igjen sier de på mange måter indirekte at de ikke ønsker kunder på kodebrikke lenger, når de i praksis gjør det veldig vanskelig å blant annet skaffe seg en ny en. Noe jeg har sett mange ganger før med selskaper som helst gjerne ser at gammel teknologi dør ut.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: tir okt 11, 2022 12:49 pm
Moist skrev: tir okt 11, 2022 11:43 am
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 11:42 am

Først og fremst fordi man har liten interesse av at telefonen skal brukes som en hovedressurs for å få hjelp.
Det er jeg helt enig i også, det er en utrolig ressurskrevende arbeidsmetode i forhold til andre måter å løse disse problemstillingene på.
Ja support-avdelingen vår kom frem til at det å ta saker over telefonen tok som regel 8 ganger så lang tid å løse, kontra over epost.
Enkelte enkle ting kan en bot få unna også.
Det er best å møte opp personlig i banken. Synes jeg da :)

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: tir okt 11, 2022 12:59 pm
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 12:49 pm
Moist skrev: tir okt 11, 2022 11:43 am

Det er jeg helt enig i også, det er en utrolig ressurskrevende arbeidsmetode i forhold til andre måter å løse disse problemstillingene på.
Ja support-avdelingen vår kom frem til at det å ta saker over telefonen tok som regel 8 ganger så lang tid å løse, kontra over epost.
Enkelte enkle ting kan en bot få unna også.
ja, det er nye tider. En gang for lenge siden ble telefonen lansert som et bra hjelpemiddel slik at man ikke måtte oppsøke banken når man tengte å snakke med noen.
Det tar jo 20 ganger så mye tid for kunden å reise på langtur til banken, sammenlignet med å snakke i telefonen.
Gårsdagens fremskritt........those were the days...men nå skal vi gamlingene læres opp til å bruke app!
Velkommen til gereatrisk avdeling. Vi er jævlig trege til å lære ny teknologi.
Og dere smarte unge bare ler og nærmest himler med øynene.
Du, jeg må bare legge til her, det er ikke alder men viljen det som regel står på.
Jeg kjenner folk i 70-årene med mer peiling på hvordan man bruker en PC, enn folk i slutten av 20-årene for eks.
Litt vel mange som også tenker at det de gjorde for 40 år siden er uansett det beste og ikke faen om de skal ta til seg ny læring.

Det må og påpekes her at PC'er, smarttelefoner etc. er egentlig vanvittig enkle å bruke, man må bare sette seg litt ned, ta tiden og helst bruke tjenestene ofte så man får inn mengdetreningen, da går det meste av seg selv til slutt.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: tir okt 11, 2022 9:57 am Jeg er etterhvert grundig lei av DNB, kundeservice er blitt helt frustrerende å forholde seg til.
Vurderer sterkt å avslutte engasjementet og bli kunde i en bank som gjør det litt bedre på service.

Det er ikke tema å låne penger, men opprette dagligbank og sparekonto for to personer. Og et Mastercard. That`s it.
Så spørsmålet er.......hvilken bank har best og raskest kundeservice, og mest fornøyde kunder?
Det var så vidt jeg husker S-banken som hadde de mest fornøyde kundene, men det er jo ikke aktuelt å flytte dit etter at de ble kjøpt opp av DNB.
Noen innspill?
E9.
De har bare gjort seg mer&mer utilgjengelige for privatkunder og kuttet de ut for flere år siden.
Mine tilårskomne foreldre har dessverre begge konto i DNB, må innimellom bistå de og det er et mareritt hver j.... gang!

Bruker selv Sbanken, gjort det 21 år og vært meget fornøyd.
Hittil ikke merket noen endringer av negativ art etter oppkjøpet, men skifter så fort DNB sin "klamme hånd" og rutiner blir gjeldende...!

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: tir okt 11, 2022 1:03 pm
Jodda, jeg har fått med meg det.
Men igjen sier de på mange måter indirekte at de ikke ønsker kunder på kodebrikke lenger, når de i praksis gjør det veldig vanskelig å blant annet skaffe seg en ny en. Noe jeg har sett mange ganger før med selskaper som helst gjerne ser at gammel teknologi dør ut.
Tja, de sier: Må du uansett beholde...

Hvis brikka ikke skaffes så må man altså ha mobil for å komme inn osv. (bankid-appen).
Er denne appen å få til PC?

peraleks

Legg inn av peraleks »

return_of_drakkar skrev: tir okt 11, 2022 1:22 pm
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 1:03 pm
Jodda, jeg har fått med meg det.
Men igjen sier de på mange måter indirekte at de ikke ønsker kunder på kodebrikke lenger, når de i praksis gjør det veldig vanskelig å blant annet skaffe seg en ny en. Noe jeg har sett mange ganger før med selskaper som helst gjerne ser at gammel teknologi dør ut.
Tja, de sier: Må du uansett beholde...

Hvis brikka ikke skaffes så må man altså ha mobil for å komme inn osv. (bankid-appen).
Er denne appen å få til PC?
Jeg er ikke akkurat kjent med DNB på det området her, men jeg har selv ikke hatt kodebrikke på over 3 år nå.
Høres veldig tunggrodd ut at de ikke har kommet lengre der.

Ja.

"Bruker du BankID på PC ligger sertifikatet til din personlige elektroniske identitet sikkert lagret i banken. Du må derfor taste passord og engangskode for å bruke BankID."

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/1218-bank-id

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

peraleks skrev: tir okt 11, 2022 1:28 pm
return_of_drakkar skrev: tir okt 11, 2022 1:22 pm
peraleks skrev: tir okt 11, 2022 1:03 pm
Jodda, jeg har fått med meg det.
Men igjen sier de på mange måter indirekte at de ikke ønsker kunder på kodebrikke lenger, når de i praksis gjør det veldig vanskelig å blant annet skaffe seg en ny en. Noe jeg har sett mange ganger før med selskaper som helst gjerne ser at gammel teknologi dør ut.
Tja, de sier: Må du uansett beholde...

Hvis brikka ikke skaffes så må man altså ha mobil for å komme inn osv. (bankid-appen).
Er denne appen å få til PC?
Jeg er ikke akkurat kjent med DNB på det området her, men jeg har selv ikke hatt kodebrikke på over 3 år nå.
Høres veldig tunggrodd ut at de ikke har kommet lengre der.

Ja.

"Bruker du BankID på PC ligger sertifikatet til din personlige elektroniske identitet sikkert lagret i banken. Du må derfor taste passord og engangskode for å bruke BankID."

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/1218-bank-id
Mulig jeg formulerte meg litt unøyaktig.
Jeg tenkte at når vi bruker den nye appen så sendes et spørsmål til mobilen som den er lastet ned på.
Jeg tenkte om dette spørsmålet (om det er deg) kan sendes på annen måte enn til en mobil (altså om appen kan lastes ned til windows på pc.
finner ikke helt det...).

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: tir okt 11, 2022 10:39 am Jeg mistenker at vi er blitt uinteressante, siden vi ikke trenger å låne.
Jepp, hvis man enten ikke ønsker låne endel, eller har nok formue som skal forvaltes, er man ikke spesielt ettertraktet kunde hos bankene.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Moist skrev: tir okt 11, 2022 11:21 am
De er flinke til å gjemme telefonnummerene sine ja

https://www.1881.no/bank/bank-oslo/bank ... 2+71+97+17
Jeg noterer meg det i tilfelle jeg skulle få bruk for det!

De er for øvrig ikke akkurat alene om nærmest å holde telefonnumrene sine hemmelige.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: tir okt 11, 2022 4:50 pm
Moist skrev: tir okt 11, 2022 11:21 am
De er flinke til å gjemme telefonnummerene sine ja

https://www.1881.no/bank/bank-oslo/bank ... 2+71+97+17
Jeg noterer meg det i tilfelle jeg skulle få bruk for det!

De er for øvrig ikke akkurat alene om nærmest å holde telefonnumrene sine hemmelige.
DNB har bare ETT telefonnummer som er landsdekkende.
Filialen i Fredrikstad har ikke telefon. Ikke en gang kundeservice på det landsdekkende nummeret kan sette over til nærbanken i Fredrikstad. Eller kanskje de er instruert om å ikke gjøre det......
"Hopp i en drosje og pell deg til sentrum og still deg i kø"....
Og det er akkurat de vi må gjøre, siden vi ikke har bil, pluss at bussen er nedlagt her.
Det blir tett oppunder en tusenlapp å komme seg til og fra banken når drosje er eneste transportmulighet.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Sisyfos skrev: tir okt 11, 2022 10:29 am
fargerik skrev: tir okt 11, 2022 9:57 am Det var så vidt jeg husker S-banken som hadde de mest fornøyde kundene, men det er jo ikke aktuelt å flytte dit etter at de ble kjøpt opp av DNB.
Noen innspill?
De bruker ikke kodebrikke i Sbanken, så den er ikke noe for deg. :D

Selv har jeg brukt Sbanken omtrent helt siden den nettbanken ble til, men jeg benytter den i dag stort sett bare til fondshandel. Som lønnskonto og konto for betalingstjenester har jeg de siste årene benyttet MyBank. Hvordan kundeservice der er vet jeg ikke, for jeg har aldri hatt behov for å snakke med dem. De har ellers i øyeblikket 2,3% rente på innestående beløp, og det er helt i teten blant banker for innskuddsrente uten å binde pengene, og sannsynligvis ledende for en brukskonto, og med ingen begrensning på antall uttak.
Finnes det noen offentlige lister for bankene, hvor dem oppgir rente på lån og tilsvarende på innskudd? Hvordan ligger Sparebank1 an i terrenget?

Someone

Legg inn av Someone »

Stjerten skrev: ons okt 12, 2022 4:19 pm
Finnes det noen offentlige lister for bankene, hvor dem oppgir rente på lån og tilsvarende på innskudd? Hvordan ligger Sparebank1 an i terrenget?
Problemet med slike lister er at det fort blir veldig generelle og ikke alltid er de reelle vilkårene. Konstaterer jeg betaler en lavere rente enn hva "listeprisen" er i banken min

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Stjerten skrev: ons okt 12, 2022 4:19 pm
Sisyfos skrev: tir okt 11, 2022 10:29 am
fargerik skrev: tir okt 11, 2022 9:57 am Det var så vidt jeg husker S-banken som hadde de mest fornøyde kundene, men det er jo ikke aktuelt å flytte dit etter at de ble kjøpt opp av DNB.
Noen innspill?
De bruker ikke kodebrikke i Sbanken, så den er ikke noe for deg. :D

Selv har jeg brukt Sbanken omtrent helt siden den nettbanken ble til, men jeg benytter den i dag stort sett bare til fondshandel. Som lønnskonto og konto for betalingstjenester har jeg de siste årene benyttet MyBank. Hvordan kundeservice der er vet jeg ikke, for jeg har aldri hatt behov for å snakke med dem. De har ellers i øyeblikket 2,3% rente på innestående beløp, og det er helt i teten blant banker for innskuddsrente uten å binde pengene, og sannsynligvis ledende for en brukskonto, og med ingen begrensning på antall uttak.
Finnes det noen offentlige lister for bankene, hvor dem oppgir rente på lån og tilsvarende på innskudd? Hvordan ligger Sparebank1 an i terrenget?
Ja, det finnes. Her finner du bankene med de beste innskuddsrentene:

Forbrukerrådets Finansportalen for innskuddsrenter

Jeg har ikke lån og har aldri prøvd denne, men det ser ut til å være tilsvarende for lånerenter:

Boliglån

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Sisyfos skrev: tor okt 13, 2022 12:39 am
Ja, det finnes. Her finner du bankene med de beste innskuddsrentene:

Forbrukerrådets Finansportalen for innskuddsrenter
Ser at Nidaros sparebank (som ligger øverst på innskuddsrente-listen pr.dd.) bl.a. skriver dette om seg selv:
"Vi er din lokalbank i Trondheim. Hos oss får du mer enn penger. Vi er lett å kontakte, du får alltid personlig oppfølging, vi gir kloke råd og raske svar og ..."
Modern ('35-modell) bruker Nidaros, kanskje mest fordi hun (bokstavelig talt) bor et steinkast unna hovedsetet til den banken, og da er selvsagt storfornøyd med service (og trenger hun hjelp med nettbank på pc'en, så fjernstyrer jeg den enkelt 😊).
- Lurer nå nesten på å opprette en konto hos Nidaros selv, har jo allerede blitt ganske godt kjent med nettbanken deres (de har en litt treg GUI), og/men siden de har såpass god rente så..😎

Jeg har SB1 og DNB fra før, og som andre her skriver så imponerer ikke DNB noe særlig (de er i hvert fall langt tregere enn SB1, ved eksakt samme prosedyre, f.eks. en sak som startet samme dag (tok 2 dager SB1, vs nesten 2 uker inkl. purring DNB), der saken var noe så enkelt som en avslutting av konto og overføring av positiv saldo til annen intern (også SB1 & DNB) konto -mht. arvesak (skifteattest/signaturer(digitale) var altså levert begge bankene -samme dag.

Personlig kontakt med banken, bryr jeg meg mindre om, men når forskjellene på tidsforbruk blir såpass store, så får man nesten en følelse om at man må ta kontakt (purret via egen DNB-nettbank konto, og trege til å svare var de der også).
Men det ordnet seg til slutt da, selv om kontoopplysningene (angående konto som skulle avsluttes) jeg opprinnelig fikk fra DNB, i tillegg var ukorrekte / utdaterte..(en følgefeil av øvrig treeeg saksgang?😒).

fargerik

Legg inn av fargerik »

Vi har funnet ut at kona er utestengt fra ALLE innlogginger uten bank-ID, siden DNB maktet det kunststykket å sperre Bank-ID samtidig som hun var i bankfilialen og fikk ny kodebrikke. Skatteetaten, fastlege, Helfo og FANDENS OLDEMOR...
I dag fikk hun innkalling til time på sykehuset for en undersøkelse via SMS, og for å finne ut hva det var og hvor det er trengs kodebrikke for å logge inn på Helfo.
Rene helvete, dette.
Ringte rundt, Radiumhospitalet, Sykehuset Østfold, og fant etterhvert ut at hun har time hos en spesialist i Moss.
Fikk tips om at hun kan bruke MinID eller andre apper, men det føkkings HELVETES systemet krever bank-ID for å opprette en ny innloggingsportal.
Jeg har lyst til å knuse ett eller annet.

Jeg ser at Nordea tilbyr kodebrikker.
Er det noen her som vet en pøkk om Nordea?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Da har kona og jeg bestilt bil, og skal dra til bankfilialen og gi dem en siste sjanse til å yte kundeservice.
Kryss fingrene for oss, please.
Enda en gang med uforrettet sak vil være for mye for meg.........

fargerik

Legg inn av fargerik »

breaking news.
Vi tok en tur i bankens filial og fikk hjelp av en grei kundebehandler som tok seg tid til å gjenopprette bank-ID, få i gang kodebrikka igjen og hjelpe kona med å komme i gang.
De kan dersom de vil, men kundeservice på internett(som de vil folk skal bruke) suger balle.
Nå føler jeg en behagelig ro i sjelen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»