Bilkjøp i 2022
-
- Innlegg: 845
Re: Bilkjøp i 2022
Du SUV, hva ble/blir det med innbytte eller bruktsalg?
De virker stadig nokså trygge på at jeg skal få utlevert min nye iX i løpet av november, så det blir spennende å se.
Det er sikkert ikke en dum tid å selge en iX40 heller, for raskt regnet har den jo gått opp først noen titusener fra BMW i prisøkning og nå disse avgiftene fra 2023. I tillegg har BMW visstnok halvert storkunderabatten som jeg har hatt glede av ved bestilling.
Kort regnet har bilen dermed økt rundt 200.000kr i nypris med samme utstyr fra 1. januar. Tenkte vel egentlig ikke å tjene noe på den bilen, men tipper den gamle iX’en blir grei å selge unna…
Det er sikkert ikke en dum tid å selge en iX40 heller, for raskt regnet har den jo gått opp først noen titusener fra BMW i prisøkning og nå disse avgiftene fra 2023. I tillegg har BMW visstnok halvert storkunderabatten som jeg har hatt glede av ved bestilling.
Kort regnet har bilen dermed økt rundt 200.000kr i nypris med samme utstyr fra 1. januar. Tenkte vel egentlig ikke å tjene noe på den bilen, men tipper den gamle iX’en blir grei å selge unna…
Jeg har fra i dag rotet meg inn i tjenesten Fleks. Blir en fin anledning til å få testet litt ulike biler fremover.
Først ut er Peugeot 508. Ladbar stasjonsvogn. Bra førsteinntrykk, mer komfortorientert enn sportslig (som forventet) men ikke helt uten talent på svingete veier.
Peugeot har fått god dreis på interiøret, både design og taktilitet - men infotainmentsystemet er langt fra best i klassen.
Først ut er Peugeot 508. Ladbar stasjonsvogn. Bra førsteinntrykk, mer komfortorientert enn sportslig (som forventet) men ikke helt uten talent på svingete veier.
Peugeot har fått god dreis på interiøret, både design og taktilitet - men infotainmentsystemet er langt fra best i klassen.
SirJames skrev: ↑søn sep 25, 2022 3:13 pmSkjønner. Men her burde det være spesielle hensyn å ta, i og med at bilen blir 150k dyrere ved for sen levering. Med mindre kunden godtok dette ved kjøpstidspunkt.Forfun skrev: ↑søn sep 25, 2022 3:04 pm Så vidt jeg husker er det ett punkt i kontrakten som overfører alt ansvar på avgifter til kunde. Dette ga ikke mulighet til kansellering. Jeg fikk inn ett punkt i avtalen min på at jeg kunne si i opp avtalen uten gebyr. Så uten noe ekstra punkt i avtalen blir det bruddgebyr hvis en sier opp avtalen.
Nå ble faktisk bilen forsinket, og jeg fikk ny levering like før nyttår. Så nå får vi se da om det blir ny bil eller ikke
Hvis det blir registrering etter nyttår så tror jeg ikke at jeg gidder å ta den ut med alle de ekstra avgiftene.
Jeg har ordnet meg en løsning ved bestilling. iX40 er veldig fin den og. Helt utrolig at ikke den norske regjeringen klarer å innføre noe som gir de mange som har fått forsinket bil som allerede er bestilt i god tid fortsatt mva-fritak ved registrering, selv om den skulle komme inn i 2023.
Vet ikke om jeg svarte, men ble en brukt elbil på meg. Ville gjerne kjøpt en splitter ny bil, men har "dessverre" andre ting å bruke pengene på.Someone skrev: ↑ons des 29, 2021 7:44 am På tide med den tradisjonsriketråden her, hva er din status på bilkjøp i 2022:
1. Skal helt sikkert kjøpe bil
2. Skal kanskje kjøpe bil
3. Vurderer kjøpe bil
4. Skal trolig ikke kjøpe ny bil
5. Skal helt sikkert ikke kjøpe nye bil
Og Kompressor, da kan uansett automatisk svare 1. Du har vel aldri et år ikke kjøpt en bil?
Det kan nok hende at tanken om at "Idag hadde det vært kjekt å ha pick-up" streifer mitt hode litt oftere enn at det hadde vært praktisk å låne bil hver gang.
Nå er det vel 4 ganger på en måned jeg har tenkt dette:
- Frakte 1/2 elg, men ved nærmere ettertanke så er det jo fleksibelt med en henger der siden den skal fraktes med 2 ulike biler.
- Fikk plutselig ca 100 kg vedkubber av bjørk som ikke fristet å lempe inn i bagasjerommet.
- Skulle frakte noen bringebærbusker med røtter og jord som skulle plantes et annet sted.
- Så fikk jeg plutselig jernteppe og kommer ikke på hva det fjerde tilfellet var, men jerntepper er sikkert greiest å frakte på planet
Og bare første uka med ny bil er planen å frakte 9 hjul (sett på 4+4+1) totalt 3 ulike distanser på 3 ulike dager, da er det jo praktisk å bare lempe dem på planet. Første uka blir det vel ca 700 km hvor jeg transporterer ekstra hjul hvis jeg tar med den distansen på 300 km hvor jeg sannsynligvis har et hjul stroppet fast i hengeren fordi første etappe foregår uten lasteplan.
Hadde vel ikke vært så dumt med Unimog nei.Hardy-guttene skrev: ↑søn okt 09, 2022 11:04 amUt fra det du skriver om vadedybde og andre behov, så tror jeg at Unimog er bilen for deg.
Men minusene er at de er temmelig dyre og at garasjen kommer til å flytte på seg om jeg forsøker å få Unimogen inn der.
Planen er å levere den inn til en bruktbilforhandler.
I min bilkontrakt så er det jeg som får avgift-smellen hvis det blir endring i avgifter, og de øker nok med ca 100.000 kr på nyttårsaften ser det ut til. Men med levering før nyttår så slipper jeg dette problemet. Det står også noe der om bruddgebyr hvis jeg avbestiller. Men det står også at spesialbestilte biler ikke kan avbrytes på samme måten og at man da må dekke forhandlerens tap. Nå vet jeg ikke om min bil regnes som spesialbestilt da den har en kombinasjon av karosseri og utstyr som er veldig sjelden her i landet, men så er det egentlig ikke jeg som har bestilt den sånn og fått den produsert, det er det importøren som har gjort (et lite arbeidsuhell som egentlig passet meg bra).Forfun skrev: ↑søn sep 25, 2022 3:04 pm Så vidt jeg husker er det ett punkt i kontrakten som overfører alt ansvar på avgifter til kunde. Dette ga ikke mulighet til kansellering. Jeg fikk inn ett punkt i avtalen min på at jeg kunne si i opp avtalen uten gebyr. Så uten noe ekstra punkt i avtalen blir det bruddgebyr hvis en sier opp avtalen.
Jeg vet om en som har bestilt ny elbil og dere er avtalen at bilen kan avbestilles om den kommer etter nyttår.
Angående koppholdere så svarte jeg på dette, men hadde da oversett at det faktisk også er en slags koppholdere (runde forsenkninger) på innsida av baklemmen så man kan sette fra seg 2 Cola (eller andre ting) når baklemmen er nede. Altså tilpasset det som man i de forenklede amerikanske stater kaller for tailgating, hvor man samles med pickup-er og griller osv og delvis bruker bakre del av planet som bord. Finnes jo også griller til å montere i firkantfestet bak (der man normalt fester hengerfeste, vinsj osv). Men jeg har bare helt vanlig hengerfeste på min bil, bare at det er for 3500 kg.rosmebraad skrev: ↑lør okt 01, 2022 5:15 pmGratulerer du SUV. Hva er leveringstid?SUV skrev: ↑fre sep 30, 2022 7:11 pmDa er blekket såvidt tørket på kontrakten på splitter ny bil.
I årene som kommer så blir det sannsynligvis mindre behov for å kjøre med henger (men man kan jo skape seg noen behov ved behov for å kjøre med henger så man får gjort det likevel), også blir det mye kjøring med bakhjulstrekk.
Så kommer litt info om bilen som er bestilt:
2-seter.
Antall hk er mer enn noen andre motorer jeg har eid før.
Motoren står på langs (ikke tverrstilt).
Turbomotor.
Manuelt gir.
18-tommers sommerfelger, 17 på vinter.
PREMIUM står det i papirene fra forhandler.
Fargeønsket mitt var Sapphire ...., men jeg valgte annen farge for å forkorte leveringstida (blir da november).
Ikke SUV.
Sitat fra bilforhandler: "Det er one of a kind bil " (han trodde først den kombinasjonen jeg ville ha ikke var mulig å få tak i, men den går visst an å spesialbestille)
Bilmerke og modell: Fasit kommer når 10 personer har kommet med gode forslag til biler (bilmerke og modell) som passer ganske bra til beskrivelsen.
Tipper forøvrig at selv med min "gode" beskrivelse av bilen så vil det komme inn mange forslag til biler i helt feil kategori og sikkert mange ulike kategorier også.
Tipper det er en Skruzuzu. Altså D-Max varebil. Er der gode koppholdere både til termos og kaffekopp?
Antatt produksjon er nå satt til uke 18 2023, over 1 år etter jeg bestilte! Skulle egentlig vært levert før nyttår, noe som også gjør bilen 60 000 dyrere. Litt irriterende, men selger sa at vi skulle komme frem til en løsning. Har også fått produksjon på i4 M50, så det ser heldigvis ut som den blir levert før nyttår. i4 skal selges ved ankomst.Mysil skrev: ↑lør mar 19, 2022 2:17 pm Fikk tilbud om å kjøre nye RS3 i dag. Takket selvsagt ja til det.
Bilen imponerer veldig, og jeg vil si den leverer veldig tett opptil forventningene jeg hadde basert på anmeldelser. Bilen kjører ikke som en Audi! Fin og nøytral balanse, og overstyrer om du ønsker. Dristet meg ikke til å prøve uten ESP, men baken virket mer enn livlig nok til at jeg tror bilen går sidelengs om du ønsker. Roterer villig ved gasspådrag ut av sving. Styringen var presis, men uten særlig med følelse eller vekt. Bilen stod på 235 Conti VC7 piggfrie vinterhjul, som nok ødelegger en del for inntrykket av styringen. Ser frem til å prøve på sommerhjul. Bilen jeg prøvde hadde ikke adaptivt understell, men var mer enn komfortabel nok. Den var også vesentlig mer støysvak enn A35en jeg hadde. Alt i alt en meget trivelig totalpakke, og en glimrende allrounder. Morsom når du ønsker, men ellers stille og bedagelig. OPF gjør at det er sparsommelig med eksoslyd, men den femmerlyden som trenger gjennom er nydelig. Enormt bunndrag i motor, og responsiv girkasse. Testet Launch Control, 0-100 på 3.5s i følge bilen, på vinterhjul!
Ble såpass overbevist at jeg har signert kontrakt på en bil, uten å prøve CLA 45 S AMG og M240i. Gikk for en Audi Exclusive farge, poeng til den som gjetter hvilken:)
Profil ble opprettet på Fleks i går, Passaten leveres inn om 6 uker. Så nå må jeg finne ut hva vi skal prøve oss på først
Hvordan er det å få solgt disse nå om dagen? En kopis som prøver å selge sin iX xDrive 50 sliter med å få solgt den. Og basert på at det "kryr" av i4 M50 på finn, skyldes det samme grunn?Mysil skrev: ↑tor okt 27, 2022 8:09 pm Antatt produksjon er nå satt til uke 18 2023, over 1 år etter jeg bestilte! Skulle egentlig vært levert før nyttår, noe som også gjør bilen 60 000 dyrere. Litt irriterende, men selger sa at vi skulle komme frem til en løsning. Har også fått produksjon på i4 M50, så det ser heldigvis ut som den blir levert før nyttår. i4 skal selges ved ankomst.
Leste en artikkel hvor i4 ble trukket frem som en av de elbilene med raskest omløpshastighet per i dag. Har lagret samtlige biler som har vært på finn, og bilene med relevant utstyr forsvinner rimelig raskt.Ribba skrev: ↑fre okt 28, 2022 12:13 amHvordan er det å få solgt disse nå om dagen? En kopis som prøver å selge sin iX xDrive 50 sliter med å få solgt den. Og basert på at det "kryr" av i4 M50 på finn, skyldes det samme grunn?Mysil skrev: ↑tor okt 27, 2022 8:09 pm Antatt produksjon er nå satt til uke 18 2023, over 1 år etter jeg bestilte! Skulle egentlig vært levert før nyttår, noe som også gjør bilen 60 000 dyrere. Litt irriterende, men selger sa at vi skulle komme frem til en løsning. Har også fått produksjon på i4 M50, så det ser heldigvis ut som den blir levert før nyttår. i4 skal selges ved ankomst.
Ok, det er jo positivt for din del. For håpe den trenden fortsetter.
Er i dialog om ny bil med en på finn i dag. Tror ikke vi blir enige om pris. Men prosessen er jo litt gøy og. Og blir vi enige om pris så har jeg nytt leketøy. I den grad noe med 4 seter, hengerfeste og mulighet til takstativ kan kalles leketøy.
Vi heller litt mot å prøve I-Pace i starten. Men er ennå 6 uker til vi trenger ny bil, så ennå for tidlig bestille. DS-7 frister også litt
I-pace kan anbefales. Romsligere enn den ser ut til og sportslig og fin å kjøre. Litt vel treg hurtiglading, ellers bra bil.
Ellers fikk jeg takst på leasingbilen hos Møller før tilbakelevering om 5 uker. En liten lakkjobb til 3500kr, det er jeg fornøyd med. Resten gikk under bruksslitasje
Dog må jeg ta en service på den først, men den er jo uansett inkludert i leasingavtalen
Dog må jeg ta en service på den først, men den er jo uansett inkludert i leasingavtalen
Vurderer bilkjøp og jeg har generelt relativt liten snøring. Vil ha en bil som er enkel å kjøre, driftssikker og med lite feil og er relativt kompakt. Har ikke veldig krav til ekstrautstyr, motor eller andre ting. Og den trenger ikke å være altfor dyr. Jeg så for øvrig en brukt Lexus CT200h til salgs. Er dette en habil bil? Var også inne på en nyere Lexus, f.eks UX250 som er av nyere type, har firhjulstrekk, men også er en god del dyrere. Tanker?
Foretrekker du diesel/bensin/hybrid/EL? Sedan/stasjonsvogn?KongOlav2 skrev: ↑fre nov 04, 2022 8:59 am Vurderer bilkjøp og jeg har generelt relativt liten snøring. Vil ha en bil som er enkel å kjøre, driftssikker og med lite feil og er relativt kompakt. Har ikke veldig krav til ekstrautstyr, motor eller andre ting. Og den trenger ikke å være altfor dyr. Jeg så for øvrig en brukt Lexus CT200h til salgs. Er dette en habil bil? Var også inne på en nyere Lexus, f.eks UX250 som er av nyere type, har firhjulstrekk, men også er en god del dyrere. Tanker?
Hva er max pris?
Ikke stasjonsvogn, som sagt en relativt kompakt bil.
Ikke el eller plug-in hybrid ved denne korsvei, gidder ikke å lage til lademuligheter akkurat nå.
Makspris er kanskje 300k eller rundt der. Trenger absolutt ikke å være nybil.
Vet ikke hvor langt du kjører i året, men ville uansett gått for kvalitet. Lexus er etter min mening en glorifisert Toyota
Her er tre forslag. Hvis jeg skulle velge, er det dødt løp mellom MB og BMW'en, spørs også om du trenger 4 dører:
Audi:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=276047847
BMW:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279466959
Mercedes:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279466863
Liten forandring i planene, blir en Polestar 2 jeg henter ut om drøye 3 uker. Var et tilbud med gratis bil første måneden ved tegnings av års abbo, som uansett var planen. Pornstar'n (som konas autocorrect al har døpt den) er trolig et knepp for lite, men tipper vi da bytter til noe større enten i januar eller februar
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute