Vinter/piggdekk

Svar
VivaLV

Vinter/piggdekk

Legg inn av VivaLV »

Økonomien er ikke helt det store.
Hvor bra/dårlig/middels er merket Imperial Eco North.
Endel leverandører har dette merket som billigmerket sitt.

Skal forøvrig ha piggdekk 205/55R16. Gammel og konservativ så MÅ ha pigg :-)
Delvis pga. en veldig bratt pakke opp til parkeringa.

SUV

Legg inn av SUV »

VivaLV skrev: tor okt 20, 2022 8:07 pm Økonomien er ikke helt det store.
Hvor bra/dårlig/middels er merket Imperial Eco North.
Endel leverandører har dette merket som billigmerket sitt.

Skal forøvrig ha piggdekk 205/55R16. Gammel og konservativ så MÅ ha pigg :-)
Delvis pga. en veldig bratt pakke opp til parkeringa.
Jeg kjenner ikke til disse dekkene, men jeg har iblant sett priser på såkalte billigdekk og det er egentlig veldig få kroner å spare pr dekk sammenlignet med gode dekk som feks Nokian. Og hvis billigdekkene holder færre km eller år så kan det jo bli dyrere med billigdekk, også om man ikke får ekstrautgifter pga dårlig veigrep og dermed uhell eller fremkommelighetsproblemer.

Mine Nokian-dekk holder i gjennomsnitt ca 50.000 km pr sett med 4 dekk (vinterdekkene holder lenger enn sommerdekkene virker det som, selv om jeg bytter dem ut etter 5 år og det da ofte er igjen 5-6mm. Hvor langt man kan kjøre på billigdekkene får andre svare på så man får et sammenliigningsgrunnlag.

Bare sånn for sammenligningen mellom kostnader ved billige eller dyre dekk så har jeg slitt ut endel bakdekk til sykkel.
Et dekk fra Biltema til 40-50 kr holdt 460 km før det sprakk såpass opp på siden at sykkelturen ble humpete, det blir en kostnad på ca 10 øre/km.
Nokian piggdekk til 280 kr holdt 8000 km, som gir en kostnad på 3,5 øre. Altså er det 3 ganger så dyrt å kjøre på et billig Biltema-dekk som å kjøre på et Nokian piggdekk (selv om piggdekk av naturlige årsaker er dyrere enn sommerdekk).
Hadde også et sommerdekk som holdt 8000 km bak, men prisen på dette er ukjent da det var på sykkelen da den var ny.

Så forresten for noen år siden et piggdekk til sykkel der piggene var helt nedslitte (så nesten ut som småstein i hullene) selv om dekket ellers ikke var særlig mye slitt. kikket litt nøyere på det og så det stod Biltema på siden.

Også på bildekk er det variabelt hvor godt piggene sitter. Har selv hatt noen dekk fra Viking og et av dem mistet 19 pigger på 5 år og har sett andre dekk fra Viking hvor det er igjen minimalt med hele pigger. Det vanlige for Nokian-piggdekkkene mine er at det forsvinner maks 1 pigg pr dekk iløpet av 5 vintre (jeg kjører 20-30.000 km i året, nesten halvparten på piggdekk), og som regel så er alle piggene på plass når dekkene byttes ut.

Selv synes jeg gode dekke er veldig viktig, særlig på vinterføre og synes det er verdt pengene å kjøpe gode dekk. Det betyr også at piggdekkene som jeg tar av er mye bedre enn det som finnes på mange biler i trafikken. Jeg har derfor et par ganger solgt 4 stk 5 år gamle Nokian piggdekk med 5-6mm mønster dybde for 500 kr på finn, også i omtrent samme dimensjonen som du etterlyser (205/60-16 hadde jeg, mens du etterlyser 55-profil, noe som nok går greit om hverandre).

Kanskje en ide å sjekke om andre selger lignende gode dekk på finn? Men husk på at du gjerne må ut med ca 200 kr pr dekk for omlegging hvis du må gjøre det på et dekkverksted (kanskje noe mer nå, prisen er noen år gamle).

Brukte dekk er jo selvfølgelig ikke like bra som nye dekk av topp kvalitet, men om økonomien ikke tillater de nye Nokian-dekka så kan det hende de brukte dekkene av godt merke og med mye mønster er et bedre valg enn å tyne ut enda flere sesonger av noe som er nedslitt, eller å kjøpe et billigmerke som ikke takler norsk vinter og som snart må byttes igjen.

Har selv hatt nesten nye Barum piggfrie vinterdekk (et år gamle, fulgte med da jeg kjøpte bruktbil), de var elendige på vinterføre (jeg bremset mye bedre på sykkel med 1mm mønsterdybde på sommerdekk på snøføre). Disse ble kjapt byttet ut med nye Nokian piggdekk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Vinterdekk er dyrere nå, jeg har pleid å betale rundt 3500-3800, må ut med 5500 nå. Men dette er ok, det er ContiViking fra Thansen, andre steder har de krevd det samme for kinaræl med dårlige testresultater.

Jan

Legg inn av Jan »

Queenie skrev: ons okt 26, 2022 7:24 am Vinterdekk er dyrere nå, jeg har pleid å betale rundt 3500-3800, må ut med 5500 nå. Men dette er ok, det er ContiViking fra Thansen, andre steder har de krevd det samme for kinaræl med dårlige testresultater.
Vær obs på at Thansen også selger kontinentale vinterdekk fra Continental. Disse er noe billiger enn de nordiske som de også selger. Her er en sak som viser forskjellen på egenskaper.
https://toptirereview.com/continental-v ... ct-ts-860/

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jan skrev: ons okt 26, 2022 11:59 am
Queenie skrev: ons okt 26, 2022 7:24 am Vinterdekk er dyrere nå, jeg har pleid å betale rundt 3500-3800, må ut med 5500 nå. Men dette er ok, det er ContiViking fra Thansen, andre steder har de krevd det samme for kinaræl med dårlige testresultater.
Vær obs på at Thansen også selger kontinentale vinterdekk fra Continental. Disse er noe billiger enn de nordiske som de også selger. Her er en sak som viser forskjellen på egenskaper.
https://toptirereview.com/continental-v ... ct-ts-860/
Det er ContiWintCont TS870, så det skal være den nordiske versjonen.

Jan

Legg inn av Jan »

Queenie skrev: ons okt 26, 2022 12:04 pm
Jan skrev: ons okt 26, 2022 11:59 am
Queenie skrev: ons okt 26, 2022 7:24 am Vinterdekk er dyrere nå, jeg har pleid å betale rundt 3500-3800, må ut med 5500 nå. Men dette er ok, det er ContiViking fra Thansen, andre steder har de krevd det samme for kinaræl med dårlige testresultater.
Vær obs på at Thansen også selger kontinentale vinterdekk fra Continental. Disse er noe billiger enn de nordiske som de også selger. Her er en sak som viser forskjellen på egenskaper.
https://toptirereview.com/continental-v ... ct-ts-860/
Det er ContiWintCont TS870, så det skal være den nordiske versjonen.
Det stemmer ikke. Det er Viking Contact som er det nordiske dekket.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jan skrev: ons okt 26, 2022 12:43 pm
Queenie skrev: ons okt 26, 2022 12:04 pm
Jan skrev: ons okt 26, 2022 11:59 am

Vær obs på at Thansen også selger kontinentale vinterdekk fra Continental. Disse er noe billiger enn de nordiske som de også selger. Her er en sak som viser forskjellen på egenskaper.
https://toptirereview.com/continental-v ... ct-ts-860/
Det er ContiWintCont TS870, så det skal være den nordiske versjonen.
Det stemmer ikke. Det er Viking Contact som er det nordiske dekket.
Der ser du, kjerringer og bil 🤣 Men den andre scorer jo mye bedre på slikt føre som jeg normalt kjører på (bor på østlandet), jeg kjører jo fint lite på is? Uansett er vel dette bedre dekk enn de kinesiske billigdekkene?

Ribba

Legg inn av Ribba »

Queenie skrev: ons okt 26, 2022 12:46 pm Uansett er vel dette bedre dekk enn de kinesiske billigdekkene?
Vanskelig å si. Men om du lærer deg å kjenne svakhetene til ett vinterdekk og kjører deretter, så bør det ofte gå greit med kontinentale vinterdekk mange plasser i Norge også. Men det er alltid en risiko for at noe uventet oppstår som du ikke har så mye kontroll over, og da kan forskjellene på et godt nordisk vinterdekk vs et godt kontinentalt vinterdekk være avgjørende om det smeller eller ikke.

Så min anbefalingen er derimot å ikke spare på vinterdekk, da konsekvensene raskt kan bli veldig dyre. Da bør man heller spare andre plasser om det er mulig. Det er tross alt snakk om noen tusenlapper ekstra over en tidsperiode på 4 eller 5 år ved relativt normal kjørelengde, ved å velge et godt nordisk vinterdekk framfor et billigere og mindre godt vinterdekk eller et helårsdekk. Selv i dag med alle de ekstra kostnadene som folk blir utsatt for, så er det fortsatt mange som bruker masse penger på ting som er morsomt framfor ting som er smart. Og gode vinterdekk er smart å ha.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ribba skrev: ons okt 26, 2022 2:30 pm
Queenie skrev: ons okt 26, 2022 12:46 pm Uansett er vel dette bedre dekk enn de kinesiske billigdekkene?
Vanskelig å si. Men om du lærer deg å kjenne svakhetene til ett vinterdekk og kjører deretter, så bør det ofte gå greit med kontinentale vinterdekk mange plasser i Norge også. Men det er alltid en risiko for at noe uventet oppstår som du ikke har så mye kontroll over, og da kan forskjellene på et godt nordisk vinterdekk vs et godt kontinentalt vinterdekk være avgjørende om det smeller eller ikke.

Så min anbefalingen er derimot å ikke spare på vinterdekk, da konsekvensene raskt kan bli veldig dyre. Da bør man heller spare andre plasser om det er mulig. Det er tross alt snakk om noen tusenlapper ekstra over en tidsperiode på 4 eller 5 år ved relativt normal kjørelengde, ved å velge et godt nordisk vinterdekk framfor et billigere og mindre godt vinterdekk eller et helårsdekk. Selv i dag med alle de ekstra kostnadene som folk blir utsatt for, så er det fortsatt mange som bruker masse penger på ting som er morsomt framfor ting som er smart. Og gode vinterdekk er smart å ha.
Takk for info. Ser jeg kan få Viking 7 til 6000 uten montering et annet sted, så det blir ikke så mye dyrere

Queenie

Legg inn av Queenie »

Thansen kjører prismatch på Continentaldekk, så skal prøve meg på det.

Rettelse, fikk til 6700 hos dekk1. Takk for info gutter

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»