Høres ut som en grisete nattHollabaloo skrev: ↑man okt 24, 2022 1:04 pmDet spørs om de rakk det, de ble fjernet av politiet morgenen etter. Det var også noen "hjelpere" der over natten som ikke var limt fast, som sikkert bisto dersom de fastlimte følte behov for å gjøre sitt fornødne.
Generelle nyheter rundt bil
Re: Generelle nyheter rundt bil
Hjelperne fikk sikkert samlet inn litt Adblue de kunne donere til VAG-konsernet som takk husly den ene natten
Flott innsats fra Volkswagen der synes jeg.nometalhorse skrev: ↑fre okt 21, 2022 8:19 pm Hva skal man egentlig si?
Klimaaktivister limte seg fast på gulvet hos en Volkswagen-forhandler i Tyskland. Torsdag gikk ni klimaaktivister inn hos en Volkswagen-forhandler i Tyskland og limte seg fast til gulvet i Porsche-avdelingen for å protestere mot klimaendringene. Aktivistene skal angivelig alle være forskere.
Så kommer det komiske.
Ifølge en av demonstrantene, Gianluca Grimalda, skal Volkswagen ha godtatt deres rett til å protestere, men ikke prøvd å legge til rette for det.
Da arbeidsdagen i går var over skal de ansatte ha slått av all lys og varme og bare etterlatt demonstrantene på gulvet, bestående av betong. De skal også ha nektet å gi demonstrantene en bolle å gjøre fra seg i.
– De nektet vår forespørsel om å gi oss en bolle så vi kan urinere og avføre på en anstendig måte mens vi er limt fast.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... i-tyskland
Klimaaktivistene burde takket de Volkswagen-ansatte som utførte flere klimatiltak ved å skru av både varme og lys når de forlot arbeidsplassen, om ikke annet så for hvertfall ei natt.
Håper de ansatte også husket å slå på alarmen så klimaaktivistene fikk valget mellom å la være å røre på seg eller å høre på ulinga hele natta. Valgfrihet er jo viktig og slike klimaaktivister liker jo både støy og oppmerksomhet.
Men en ting manglet i artikkelen, dreit de seg ut disse klimaaktivistene?
Hvordan var det nå, er limte forbindelser bra eller dårlig innen miljøvern? Forresten det står jo i artikkelen at klimaaktivistene brukte lim, så da må det jo være helt ok at vi andre gjør det også.
Hva ville du gjort hvis du så en klimaaktivist smøre lim på hendene sine? Jeg ville pekt på nærmeste tre med en diameter på 5-30 cm og sagt: "Jeg er sikker på at det treet der er så stort at du ikke klarer å holde rundt det og folde hendene dine på andre siden" og deretter håpe at det blir bevist at jeg tar feil (men bruke litt tid på å godta at jeg tok feil så limet får tørke litt).
Forøvrig er det vel slik at det blir mindre CO2-utslipp hvis man limer igjen munnn og nese på en klimaaktivist? Men muligens et litt for inngripende klimatiltak.
Det tynnes ut borte i Russland, og bra er det.
Bilgiganten Mercedes-Benz trekker seg fullstendig ut av Russland.
Mercedes-Benz kunngjorde onsdag at de ville trekke seg helt ut av det russiske markedet.
Alle aksjene i bilforhandlerens russiske datterselskaper blir solgt til den russiske bilforhandlerkjeden Avtodom, ifølge Reuters.
Bilgiganten Mercedes-Benz trekker seg fullstendig ut av Russland.
Mercedes-Benz kunngjorde onsdag at de ville trekke seg helt ut av det russiske markedet.
Alle aksjene i bilforhandlerens russiske datterselskaper blir solgt til den russiske bilforhandlerkjeden Avtodom, ifølge Reuters.
Apropos Mercedes så har de nettopp lansert EQE SUV, den har vi glemt å flagre her inne:
https://www.klikk.no/motor/bil/elbil/me ... kt-7210989
https://www.klikk.no/motor/bil/elbil/me ... kt-7210989
Tenk hvor mange El-biler Mercedes kunne solgt hvis de hadde lagt litt mer sjel i designet. Mye gubbepreg for tida.Kompressor skrev: ↑ons okt 26, 2022 3:20 pm Apropos Mercedes så har de nettopp lansert EQE SUV, den har vi glemt å flagre her inne:
https://www.klikk.no/motor/bil/elbil/me ... kt-7210989
Pluss for hyperscreen, da.
Enig, jeg er ikke helt solgt på de nye EQ Mercedesene, mest pga cab-forward design som jeg ikke er så fan av.
En annen nyhet er BMW iX1, den kunne jeg fint hatt selv. Den får god score.
En annen nyhet er BMW iX1, den kunne jeg fint hatt selv. Den får god score.
Tja, kanskje til småkjøring når man skal være fornuftig.Kompressor skrev: ↑ons okt 26, 2022 4:06 pm
En annen nyhet er BMW iX1, den kunne jeg fint hatt selv. Den får god score.
For...
den egner seg ikke til morokjøring på Autobahn, med sin 180 km/t som toppfart. Og jeg registrerer, mtp kjørelengde, at jeg ved harryshopping hadde vært avhengig av å lade underveis. Men som pendlerbil til jobben, eller til Kiwi, helt grei.
Det er vel ikke mange elbiler som egner seg til lange etapper i høy hastighet på autobahn. Autobild har testet rekkevidden i 130km/t på en god del elbiler. De beste har brukbar rekkevidde i denne hastigheten, men det spørs hvor langt de hadde klart i 200. Lenke til testen legges inn under, Selv uten særlige tyskkunnskaper bør den være begripelig hvis man åpner billedgalleriet, :SirJames skrev: ↑ons okt 26, 2022 6:07 pmTja, kanskje til småkjøring når man skal være fornuftig.Kompressor skrev: ↑ons okt 26, 2022 4:06 pm
En annen nyhet er BMW iX1, den kunne jeg fint hatt selv. Den får god score.
For...
den egner seg ikke til morokjøring på Autobahn, med sin 180 km/t som toppfart. Og jeg registrerer, mtp kjørelengde, at jeg ved harryshopping hadde vært avhengig av å lade underveis. Men som pendlerbil til jobben, eller til Kiwi, helt grei.
https://www.autobild.de/artikel/e-auto- ... 77681.html
-
- Innlegg: 845
Samme her.Kompressor skrev: ↑ons okt 26, 2022 4:06 pm Enig, jeg er ikke helt solgt på de nye EQ Mercedesene, mest pga cab-forward design som jeg ikke er så fan av.
En annen nyhet er BMW iX1, den kunne jeg fint hatt selv. Den får god score.
Hva med brytere? Man er jo 'vokst opp' med cruisekontroll over blinklyshendelen bla. Endel 'miks' nå, med el. rattjustering på rattstammen og ikke på døren. Cruisekonrollen var vekk, er den på knapper på rattet nå? 'Haptisk' på de setejusteringsknappene på døren.
Tidligere kunne man jo finne betjeningsorganene i blinde, nå må man lære seg på nytt.
Ikke minst: Er dagens like solide og holdbare som visse 123 og 124?
HUD var rimelig bra da. Selv om det nesten forsvant når man fikk solbriller på.
HUD med polaroid er ubrukelig. JEg har byttet solbriller i bilen til uten polaroid. Ellers er designet til Mercedes ikke helt min stil. Såpestykker. Men smak og behag, mange som ikke liker grillen på BMW også, så vi får kjøpe hver våre biler.
Men av biler på markedet i dag er EQE klart andre valg. Tror det er en bil jeg kunne levd med, selv om den garantert er like kjedelig å kjøre som alle elbiler.
Foretrekker knapper, ikke skjerm. Usikker på om jeg er gammeldags eller har forstått brukervennlighet.
Men av biler på markedet i dag er EQE klart andre valg. Tror det er en bil jeg kunne levd med, selv om den garantert er like kjedelig å kjøre som alle elbiler.
Foretrekker knapper, ikke skjerm. Usikker på om jeg er gammeldags eller har forstått brukervennlighet.
En skikkelig glad-nyhet for de av oss som liker VW sin ID-familie men som har irritert seg over den dårlige brukervennligheten til de trykk-følsomme knappene på rattet: VW re-introduserer konvensjonelle fysiske trykk-knapper:
https://www.motor.no/aktuelt/vw-gar-til ... per/235469
https://www.motor.no/aktuelt/vw-gar-til ... per/235469
Du har jo samme HUD som det jeg har i min bil, og min er ubrukelig med de polariserte brillene jeg har. Riktignok har jeg bare testet det med tre-fire sett polariserte solbriller, men alle sto til stryk. Eller mer riktig, ved bruk av alle sto HUD'en til stryk.
Så da må jo du ha motsatt polarisering på brillene dine kontra det som er vanligst blant solbriller.
Eventuelt så sitter du med hodet på skakk når du kjører
Tja, mulig jeg rister på hodet så mye over alle sinkene at det utjevner seg...Ribba skrev: ↑tor okt 27, 2022 1:07 pmDu har jo samme HUD som det jeg har i min bil, og min er ubrukelig med de polariserte brillene jeg har. Riktignok har jeg bare testet det med tre-fire sett polariserte solbriller, men alle sto til stryk. Eller mer riktig, ved bruk av alle sto HUD'en til stryk.
Så da må jo du ha motsatt polarisering på brillene dine kontra det som er vanligst blant solbriller.
Eventuelt så sitter du med hodet på skakk når du kjører
Bruker jo disse, og da har jeg ikke hatt noe problemer hittil;
https://www.tradeinn.com/runnerinn/en/o ... 36264107/p
Ja, du har valgt riktige solbriller for bruk i bil med HUD. Oakley Prizm Road eller Serengeti skal være ok. Ray Ban skal også ha modeller som takler dette.SirJames skrev: ↑tor okt 27, 2022 1:33 pmTja, mulig jeg rister på hodet så mye over alle sinkene at det utjevner seg...Ribba skrev: ↑tor okt 27, 2022 1:07 pmDu har jo samme HUD som det jeg har i min bil, og min er ubrukelig med de polariserte brillene jeg har. Riktignok har jeg bare testet det med tre-fire sett polariserte solbriller, men alle sto til stryk. Eller mer riktig, ved bruk av alle sto HUD'en til stryk.
Så da må jo du ha motsatt polarisering på brillene dine kontra det som er vanligst blant solbriller.
Eventuelt så sitter du med hodet på skakk når du kjører
Bruker jo disse, og da har jeg ikke hatt noe problemer hittil;
https://www.tradeinn.com/runnerinn/en/o ... 36264107/p
Hvordan fungere nå egentlig disse? Er dette bare glass som delvis hindrer horisontalt lys å komme igjennom glasset eller er det som på vanlige polariserte briller der det meste av horisontalt lys stoppes? Om så, hvordan ser man da bildet fra HUD'en? For bildet fra HUD med projektor, så er det jo fleste tilfeller horisontalt lys som reflekteres fra frontruten.nometalhorse skrev: ↑tor okt 27, 2022 5:20 pm Ja, du har valgt riktige solbriller for bruk i bil med HUD. Oakley Prizm Road eller Serengeti skal være ok. Ray Ban skal også ha modeller som takler dette.
Så om man slipper igjennom horisontalt lys, hvor effektivt er det på å fjerne andre refleksjoner? Tross alt, fordelen med polariserte er jo å slippe uønskede refleksjoner.
Nok en fordel med å bo på Østlandet.....her er det så lite refleksjoner at jeg ikke føler jeg trenger polariserte briller :p
Uten å være ekspert på dette så tipper jeg filteret er vertikalt eller sirkel, men det gjør selvsagt brillen litt dårligere til å ta bort refleksjonene som en brille med horisontalt filter gjør. Det enkleste er kanskje å kjøpe en solbrille uten polarisering til bilen, eller å forsøke å endre tilt på HUD noe.Ribba skrev: ↑fre okt 28, 2022 12:04 amHvordan fungere nå egentlig disse? Er dette bare glass som delvis hindrer horisontalt lys å komme igjennom glasset eller er det som på vanlige polariserte briller der det meste av horisontalt lys stoppes? Om så, hvordan ser man da bildet fra HUD'en? For bildet fra HUD med projektor, så er det jo fleste tilfeller horisontalt lys som reflekteres fra frontruten.nometalhorse skrev: ↑tor okt 27, 2022 5:20 pm Ja, du har valgt riktige solbriller for bruk i bil med HUD. Oakley Prizm Road eller Serengeti skal være ok. Ray Ban skal også ha modeller som takler dette.
Så om man slipper igjennom horisontalt lys, hvor effektivt er det på å fjerne andre refleksjoner? Tross alt, fordelen med polariserte er jo å slippe uønskede refleksjoner.
Her en artikkel som kanskje kan bidra med noe.
Ser ut som det er slutt for Ford Fiesta kommende sommer, etter modellnavnet har vært i bruk siden 1976
Det var virkelig gode nyheter. Knappene i id 4 er bortimot ubrukelige sammenlignet med de jeg har i Golfen. Retretten viser at det ikke bare er meg som synes de er håpløse,Hollabaloo skrev: ↑tor okt 27, 2022 7:27 am En skikkelig glad-nyhet for de av oss som liker VW sin ID-familie men som har irritert seg over den dårlige brukervennligheten til de trykk-følsomme knappene på rattet: VW re-introduserer konvensjonelle fysiske trykk-knapper:
https://www.motor.no/aktuelt/vw-gar-til ... per/235469
Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt
https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
Med 38.532 gjester innenfor portene på fredag og lørdag satte Oslo Motor Show igjen besøksrekord.
Jeg var der lørdag, og kan skrive under på at det var mye folkSomeone skrev: ↑søn okt 30, 2022 9:13 pm Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt
https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
Med 38.532 gjester innenfor portene på fredag og lørdag satte Oslo Motor Show igjen besøksrekord.
Mye som var artig å se på - særlig de to Valkyriene var et høydepunkt.
Elvis sin gamle BMW 507 må vel også gjort inntrykk, og må vel ha vært utstillingens dyreste hvis den ble lagt ut på auksjon?burkar skrev: ↑man okt 31, 2022 7:33 pmJeg var der lørdag, og kan skrive under på at det var mye folkSomeone skrev: ↑søn okt 30, 2022 9:13 pm Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt
https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
Med 38.532 gjester innenfor portene på fredag og lørdag satte Oslo Motor Show igjen besøksrekord.
Mye som var artig å se på - særlig de to Valkyriene var et høydepunkt.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute