Puzzles

Svar
Jompa

Puzzles

Legg inn av Jompa »

Computer er ikke lov! Starter med en enkel. Hvit i trekket, og vinner:

Bilde

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Her er jeg helt blank. Hint?

spårt

Legg inn av spårt »

PowersIave skrev: tor okt 27, 2022 4:34 pm Her er jeg helt blank. Hint?
► Show Spoiler

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Den var litt artig ja.
► Show Spoiler

Jompa

Legg inn av Jompa »

Fasit
► Show Spoiler

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

sjakk.png
Her er en rimelig fantastisk en, hvit trekker og vinner :)

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Kg5 f4 f3 c5 d5 og svart mister dronningen til en gaffel eller ved å sette den rett i slag i neste trekk. Flott oppgave. Mulig å løse pga. trekktvang og få muligheter trekk for trekk, samtidig som man vet at man enten må sette matt eller vinne dronningen for å vinne.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Atom Vinter skrev: søn nov 20, 2022 4:29 pm Kg5 f4 f3 c5 d5 og svart mister dronningen til en gaffel eller ved å sette den rett i slag i neste trekk. Flott oppgave. Mulig å løse pga. trekktvang og få muligheter trekk for trekk, samtidig som man vet at man enten må sette matt eller vinne dronningen for å vinne.
Jepp det er riktig. Det som er så facinerende med denne er jo at ved første øyekast kan jo dronningen lett komme seg ut, og dermed vinne spillet, og det kongetrekket virker jo bare så meningsløst før en ser at det dekker utrolig nok alle feltene dronningen kan gå til

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

sjakk2.png
Ny en, hvit trekker og vinner

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Med fare for å ikke la andre slippe til:

Måtte gruble litt på denne. Det måtte være en av tre: Vinne en offiser, få inn et mattangrep eller promotere bonden. Så først på Ta6, som hadde vunnet hesten, om ikke løperen stod på samme rad som e-bonden. Videre så jeg på Ta5, som truer Lf5+ i neste trekk, i tillegg til at jeg prøvde å se om man kunne lage noe trøbbel for kongen med dette trekket, men disse truslene var harmløse. Prøvde også å få trekk som f3+ og Lg6 til å funke. Jeg så videre at Le4 går an å spille, pga. Txe4 f3+, men dette trekket truer ingen ting, og ga derfor ikke mening. Men dette fikk meg på sporet av løsningen, som er vakker: Te2! Svart må slå tårnet, alle andre trekk taper direkte. Le4! Hvit promoterer bonden i neste trekk hvis ikke løperen slås ut. Txe4 f3+ og tårnet faller i neste trekk, før e-bonden spaserer inn.

Nok en fin nøtt fra deg.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Atom Vinter skrev: man nov 21, 2022 7:40 pm Med fare for å ikke la andre slippe til:

Måtte gruble litt på denne. Det måtte være en av tre: Vinne en offiser, få inn et mattangrep eller promotere bonden. Så først på Ta6, som hadde vunnet hesten, om ikke løperen stod på samme rad som e-bonden. Videre så jeg på Ta5, som truer Lf5+ i neste trekk, i tillegg til at jeg prøvde å se om man kunne lage noe trøbbel for kongen med dette trekket, men disse truslene var harmløse. Prøvde også å få trekk som f3+ og Lg6 til å funke. Jeg så videre at Le4 går an å spille, pga. Txe4 f3+, men dette trekket truer ingen ting, og ga derfor ikke mening. Men dette fikk meg på sporet av løsningen, som er vakker: Te2! Svart må slå tårnet, alle andre trekk taper direkte. Le4! Hvit promoterer bonden i neste trekk hvis ikke løperen slås ut. Txe4 f3+ og tårnet faller i neste trekk, før e-bonden spaserer inn.

Nok en fin nøtt fra deg.
Riktig igjen, men kanskje vi skal gjøre det slik her at når noen kommer med en løsning, så legges den under en spoiler?

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Gjellsimle skrev: man nov 21, 2022 8:08 pm
Atom Vinter skrev: man nov 21, 2022 7:40 pm Med fare for å ikke la andre slippe til:

Måtte gruble litt på denne. Det måtte være en av tre: Vinne en offiser, få inn et mattangrep eller promotere bonden. Så først på Ta6, som hadde vunnet hesten, om ikke løperen stod på samme rad som e-bonden. Videre så jeg på Ta5, som truer Lf5+ i neste trekk, i tillegg til at jeg prøvde å se om man kunne lage noe trøbbel for kongen med dette trekket, men disse truslene var harmløse. Prøvde også å få trekk som f3+ og Lg6 til å funke. Jeg så videre at Le4 går an å spille, pga. Txe4 f3+, men dette trekket truer ingen ting, og ga derfor ikke mening. Men dette fikk meg på sporet av løsningen, som er vakker: Te2! Svart må slå tårnet, alle andre trekk taper direkte. Le4! Hvit promoterer bonden i neste trekk hvis ikke løperen slås ut. Txe4 f3+ og tårnet faller i neste trekk, før e-bonden spaserer inn.

Nok en fin nøtt fra deg.
Riktig igjen, men kanskje vi skal gjøre det slik her at når noen kommer med en løsning, så legges den under en spoiler?
Helt enig, ser at jeg ikke fulgte allerede etablert kutyme hva angår det, beklager.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Bilde

Hvit i trekket, beste fortsettelse?

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

► Show Spoiler
Så det ikke med en gang, tenkte først å flytte kongen unna, få tårnet på 8ende raden og binde løperen, og dermed tvinge svart til å gå med h bonden. Så kunne en gå tilbake med tårnet å slå den med matt, men det ble langdrygt hehe

Shine

Legg inn av Shine »

Gjellsimle skrev: ons nov 23, 2022 10:35 am
► Show Spoiler
Så det ikke med en gang, tenkte først å flytte kongen unna, få tårnet på 8ende raden og binde løperen, og dermed tvinge svart til å gå med h bonden. Så kunne en gå tilbake med tårnet å slå den med matt, men det ble langdrygt hehe
Tårn til g1, bonde slår bonde vil også være matt i løpet av et par trekk

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Shine skrev: ons nov 23, 2022 3:16 pm
Gjellsimle skrev: ons nov 23, 2022 10:35 am
► Show Spoiler
Så det ikke med en gang, tenkte først å flytte kongen unna, få tårnet på 8ende raden og binde løperen, og dermed tvinge svart til å gå med h bonden. Så kunne en gå tilbake med tårnet å slå den med matt, men det ble langdrygt hehe
Tårn til g1, bonde slår bonde vil også være matt i løpet av et par trekk
Det er flere fortsettelser som vinner, men her var vi ute etter matt i 2-løsningen. Jeg tror dog ikke at din oppskrift leder til seier for hvit. Tg1 hxg6, hvordan ønsker du å fortsette?

Shine

Legg inn av Shine »

Atom Vinter skrev: ons nov 23, 2022 4:09 pm
Shine skrev: ons nov 23, 2022 3:16 pm
Gjellsimle skrev: ons nov 23, 2022 10:35 am
► Show Spoiler
Så det ikke med en gang, tenkte først å flytte kongen unna, få tårnet på 8ende raden og binde løperen, og dermed tvinge svart til å gå med h bonden. Så kunne en gå tilbake med tårnet å slå den med matt, men det ble langdrygt hehe
Tårn til g1, bonde slår bonde vil også være matt i løpet av et par trekk
Det er flere fortsettelser som vinner, men her var vi ute etter matt i 2-løsningen. Jeg tror dog ikke at din oppskrift leder til seier for hvit. Tg1 hxg6, hvordan ønsker du å fortsette?
Ser nå at kongen akkurat klarer å komme seg unna matt, mens tårnet rensker unna de to bøndene og løperen på g-linja. Det er vel hva man kaller en vunnet stilling. Men Gjellsimle sin løsning var den beste, ja.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Shine skrev: ons nov 23, 2022 8:28 pm
Atom Vinter skrev: ons nov 23, 2022 4:09 pm
Shine skrev: ons nov 23, 2022 3:16 pm

Tårn til g1, bonde slår bonde vil også være matt i løpet av et par trekk
Det er flere fortsettelser som vinner, men her var vi ute etter matt i 2-løsningen. Jeg tror dog ikke at din oppskrift leder til seier for hvit. Tg1 hxg6, hvordan ønsker du å fortsette?
Ser nå at kongen akkurat klarer å komme seg unna matt, mens tårnet rensker unna de to bøndene og løperen på g-linja. Det er vel hva man kaller en vunnet stilling. Men Gjellsimle sin løsning var den beste, ja.
Nei, du får ikke tak i løperen, og stillingen er remis ved riktig spill etter Tg1 hxg6 Txg6 Ld5 (f.eks., løperen kan flyttes til andre felter på diagonalen også) Txg7. En fortsettelse kan være Lc4 Tg4 (truer løperen på c4 og Th4 matt, men man parerer begge truslene med Ld3). Tårn mot løper er remis ved riktig spill.

Durek

Legg inn av Durek »

Txh7
Løper tar
F7 #

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Durek skrev: fre nov 25, 2022 12:49 am Txh7
Løper tar
F7 #
Her har du sett syner. Men det hadde vært en flott liten kombo hvis svart ikke hadde en bonde på g7.

Durek

Legg inn av Durek »

Lol oops :p

malvolio

Legg inn av malvolio »

Atom Vinter skrev: tir nov 22, 2022 2:09 pm Hvit i trekket, beste fortsettelse?
► Show Spoiler

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

malvolio skrev: man nov 28, 2022 3:48 pm
Atom Vinter skrev: tir nov 22, 2022 2:09 pm Hvit i trekket, beste fortsettelse?
► Show Spoiler
Denne planen er ikke effektiv, siden sort kan flytte løperen vekk etter å ha spilt h6, så han trenger ikke å spille h5.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

sjakk4.png
Hvit i trekket, hvordan ender dette? Er det remis, vinner hvit, eller vinner svart? Jeg skjønte ideen i denne oppgaven, men jeg bommet på utførelsen :)

Jompa

Legg inn av Jompa »

Gjellsimle skrev: man nov 28, 2022 7:25 pm sjakk4.pngHvit i trekket, hvordan ender dette? Er det remis, vinner hvit, eller vinner svart? Jeg skjønte ideen i denne oppgaven, men jeg bommet på utførelsen :)
Det første jeg ser er at om jeg tar springeren, så kan sort bare flytte frem og tilbake med dronningen. Da har jeg i hvert fall remis om jeg flytter bonden fremover. Antar derfor at vi ser etter en vinst for hvit her.

Alternativt kan jeg eksempelvis bare stå på e1 med kongen, få en dronning med bonden, som kan gå å hente bonden på c4, bonden på c5 og tårnet på b3. Jeg kan også ta dronningen når den må flytte til a2 under tvang, men da åpner jeg opp for at bonden på b4 kan flytte ett felt frem. Og da kommer både løper og springer i spill, og da mister jeg kontrollen så det må være tapt.

Så spørsmålet er om det finnes en vinst her et sted. Ofte er det jo en springer-sjakk som avgjør i disse puzzles når sort konge er så låst. Og da er det lett å se at matten enten må komme på a2, b3, d3 eller e2. e2 er beskyttet av tårnet, d3 er beskyttet av bonden, a2 er beskyttet av dronning, og b3 er beskyttet av både bonden, og av dronningen i annet hvert trekk. Så jeg må få opp en stilling der jeg tar bonden på c4, for å fjerne den ene beskyttelsen på b3, for deretter å flytte springeren til b3 når dronningen er på a1. Antar at det går, men orker ikke å regne på det. Mulig at det allerede er avgjørende helt i starten av trekkrekkefølgen om vi starter med h3 eller h4.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Jompa skrev: man nov 28, 2022 8:27 pm
Gjellsimle skrev: man nov 28, 2022 7:25 pm sjakk4.pngHvit i trekket, hvordan ender dette? Er det remis, vinner hvit, eller vinner svart? Jeg skjønte ideen i denne oppgaven, men jeg bommet på utførelsen :)
Det første jeg ser er at om jeg tar springeren, så kan sort bare flytte frem og tilbake med dronningen. Da har jeg i hvert fall remis om jeg flytter bonden fremover. Antar derfor at vi ser etter en vinst for hvit her.

Alternativt kan jeg eksempelvis bare stå på e1 med kongen, få en dronning med bonden, som kan gå å hente bonden på c4, bonden på c5 og tårnet på b3. Jeg kan også ta dronningen når den må flytte til a2 under tvang, men da åpner jeg opp for at bonden på b4 kan flytte ett felt frem. Og da kommer både løper og springer i spill, og da mister jeg kontrollen så det må være tapt.

Så spørsmålet er om det finnes en vinst her et sted. Ofte er det jo en springer-sjakk som avgjør i disse puzzles når sort konge er så låst. Og da er det lett å se at matten enten må komme på a2, b3, d3 eller e2. e2 er beskyttet av tårnet, d3 er beskyttet av bonden, a2 er beskyttet av dronning, og b3 er beskyttet av både bonden, og av dronningen i annet hvert trekk. Så jeg må få opp en stilling der jeg tar bonden på c4, for å fjerne den ene beskyttelsen på b3, for deretter å flytte springeren til b3 når dronningen er på a1. Antar at det går, men orker ikke å regne på det. Mulig at det allerede er avgjørende helt i starten av trekkrekkefølgen om vi starter med h3 eller h4.
► Show Spoiler

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Gjellsimle skrev: søn nov 20, 2022 2:13 pm sjakk.pngHer er en rimelig fantastisk en, hvit trekker og vinner :)
Jeg ville få f3 til å fungere. C5 ødelegger planen min. Ser jeg er på rett spor mtp trekktvang men feil trekkrekkefølge.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

sjakk5.png
Ny puzzle, her er det hvit som trekker og vinner

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Ingen som vil prøve? Jeg kan gi hint om det etterspørs😊

Shine

Legg inn av Shine »

Te1, Kxe1, Th8, a1D, Th1 (sjakk med spidder på dronning a1)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»