Råd og tips til ny valp

Svar
Solvgutt1

Råd og tips til ny valp

Legg inn av Solvgutt1 »

Vi har nettopp fått oss en valpetispe. Hun er en cirka 8 uker gammel Cocker Spaniel. Det er første hunden vår, og jeg har noen spørsmål som jeg håper mer erfarne hundeeieren kan hjelpe med.

Tur

Vi går en del turer så hun kan få lært å gjøre fra seg ute, og ellers få litt mosjon. Hun begynner å bli flink på å gjøre fra seg ute og har også begynt å gi beskjed når hun må på do så vi kan gå ut. Men hun er ikke spesielt interessert i gå faktisk gå tur. Hun gjør fra seg ganske umiddelbart etter at vi kommer ut, og når vi skal gå videre så går vi kanskje ti meter før hun stopper opp, snur eller begynner å dra i båndet. Jeg prøvde å lære henne "kom" med litt godteri, men hun er en slu rakker og det virket som hun raskt lærte seg at hvis hun bare stoppet opp og ventet til jeg sa "kom" så fikk hun belønning. Så jeg stoppet med det. Er det sånn at hun må lære seg å gå tur, eller kommer dette etter hvert? Hun er jo fortsatt veldig liten. Det regner også en del for tiden og jeg mistenker at hun ikke er så fan av det.


Aktivisering

Jeg prøver å begrense treningen hennes til å lære seg navnet sitt og "sitt". Det er litt utfordrende med "sitt" fordi hun blir så ivrig når det er godis i bildet at hun sitter i kanskje et halvt sekund. Er det noen råd her? Vi leker også litt draleking med et tau så hun får brukt tennene (hun er veldig på med lekebitingen og jeg prøver å venne henne av med det). Er det noen andre gode hjernetrim-leker for en såpass ung valp? Eller er det greit å begrense det litt i starten? Har forstått at det ikke er bra for henne å løpe rundt og skli, så å få hente til å jage og hente baller fungerer dårlig inne. Siden det regner så mye, og hun trolig ikke liker regn, er det vanskelig å leke noe særlig utendørs.


Vi har lest mange gode tips og råd på diverse nettsteder, men mitt umiddelbare inntrykk er at de ikke helt tar høyde for hvor egenrådig og energisk en valp er. Når det står "når hun sitter, si "sitt" og gi henne en belønning" så høres det fint ut, men det er vanskelig i praksis når hun gjør sånn fem forskjellige ting på ett sekund.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons sep 08, 2021 12:39 pm, redigert 1 gang totalt.

Noen

Legg inn av Noen »

Ikke gi hunden sjokolade, de tåler det ikke. Men det visste du vel.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Noen skrev: ons sep 08, 2021 12:37 pm Ikke gi hunden sjokolade, de tåler det ikke. Men det visste du vel.
Hun får ikke noe annet en valpegodt. Siden hun er så liten, så er det begrenset hvor mye hun kan få i løpet av en dag. Noe som er også er grunnen til at vi begrenser oss litt til "pottetrening", navn og "sitt".

Cabal

Legg inn av Cabal »

Anbefaler kurs/valpekurs så fort som mulig. Hundene lærer mye, og du/dere lærer veldig mye.

Mia

Legg inn av Mia »

Cabal skrev: ons sep 08, 2021 12:42 pm Anbefaler kurs/valpekurs så fort som mulig. Hundene lærer mye, og du/dere lærer veldig mye.
Det beste tipset. Synes det burde være obligatorisk med valpekurs, eller rett og slett kurs før man skaffer seg hund.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Mia skrev: ons sep 08, 2021 12:46 pm
Cabal skrev: ons sep 08, 2021 12:42 pm Anbefaler kurs/valpekurs så fort som mulig. Hundene lærer mye, og du/dere lærer veldig mye.
Det beste tipset. Synes det burde være obligatorisk med valpekurs, eller rett og slett kurs før man skaffer seg hund.
Nå har jeg bare hatt to hunder, men skjønner ikke at folk som ikke har hatt hund før ikke tar kurs. Det er nesten 100% nødvendig både for eier og hund. Kommer til å ta kurs også når neste hund om 0-5 år må kjøpes, selv om jeg husker godt kursene fra hund 1 og hund 2.

Number4

Legg inn av Number4 »

8 uker gamle valper går ikke på tur.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Den er jo en baby - de går ikke akkurat tur, som Number4 også sier.

"Din valps alder i uker tilsvarer det antall minutter gåturen skal vare."
https://www.anicura.no/valpeskolen/valp ... valpen-ha/

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Solvgutt1 skrev: ons sep 08, 2021 12:36 pm Vi har nettopp fått oss en valpetispe. Hun er en cirka 8 uker gammel Cocker Spaniel. Det er første hunden vår, og jeg har noen spørsmål som jeg håper mer erfarne hundeeieren kan hjelpe med.

Tur

Vi går en del turer så hun kan få lært å gjøre fra seg ute, og ellers få litt mosjon. Hun begynner å bli flink på å gjøre fra seg ute og har også begynt å gi beskjed når hun må på do så vi kan gå ut. Men hun er ikke spesielt interessert i gå faktisk gå tur.
Nettsiden "Hundehelse" sier at en valp på 8 uker (2mnd) ikke skal gå lengre turer enn ca. 10 minutter. De sier man skal gange 5 minutter med antall måneder valpen har. Så 2 mnd x 5 minutter gir 10 minutter. Men disse 10 minutter turene kan gåes flere ganger daglig. Når valpen blir eldre går man lengre turer.
https://hundehelse.no/tur-valp-ga/

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Balder skrev: ons sep 08, 2021 8:15 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 08, 2021 12:36 pm Vi har nettopp fått oss en valpetispe. Hun er en cirka 8 uker gammel Cocker Spaniel. Det er første hunden vår, og jeg har noen spørsmål som jeg håper mer erfarne hundeeieren kan hjelpe med.

Tur

Vi går en del turer så hun kan få lært å gjøre fra seg ute, og ellers få litt mosjon. Hun begynner å bli flink på å gjøre fra seg ute og har også begynt å gi beskjed når hun må på do så vi kan gå ut. Men hun er ikke spesielt interessert i gå faktisk gå tur.
Nettsiden "Hundehelse" sier at en valp på 8 uker (2mnd) ikke skal gå lengre turer enn ca. 10 minutter. De sier man skal gange 5 minutter med antall måneder valpen har. Så 2 mnd x 5 minutter gir 10 minutter. Men disse 10 minutter turene kan gåes flere ganger daglig. Når valpen blir eldre går man lengre turer.
https://hundehelse.no/tur-valp-ga/
Om man ikke er inne i hundeverden, så kan man tenke logisk likevel :)
Tenk på en unge som nettopp har lært å gå, og man drasser ikke med seg den ungen i flere meter heller. Gå tur med unger eller bikkjer kan man gjøre når de er blitt litt større.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

pfrog567 skrev: ons sep 08, 2021 8:22 pm
Balder skrev: ons sep 08, 2021 8:15 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 08, 2021 12:36 pm Vi har nettopp fått oss en valpetispe. Hun er en cirka 8 uker gammel Cocker Spaniel. Det er første hunden vår, og jeg har noen spørsmål som jeg håper mer erfarne hundeeieren kan hjelpe med.

Tur

Vi går en del turer så hun kan få lært å gjøre fra seg ute, og ellers få litt mosjon. Hun begynner å bli flink på å gjøre fra seg ute og har også begynt å gi beskjed når hun må på do så vi kan gå ut. Men hun er ikke spesielt interessert i gå faktisk gå tur.
Nettsiden "Hundehelse" sier at en valp på 8 uker (2mnd) ikke skal gå lengre turer enn ca. 10 minutter. De sier man skal gange 5 minutter med antall måneder valpen har. Så 2 mnd x 5 minutter gir 10 minutter. Men disse 10 minutter turene kan gåes flere ganger daglig. Når valpen blir eldre går man lengre turer.
https://hundehelse.no/tur-valp-ga/
Om man ikke er inne i hundeverden, så kan man tenke logisk likevel :)
Tenk på en unge som nettopp har lært å gå, og man drasser ikke med seg den ungen i flere meter heller. Gå tur med unger eller bikkjer kan man gjøre når de er blitt litt større.
Absolutt, men om man er usikker så er det bra at man spør noen med erfaring :) .

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Balder skrev: ons sep 08, 2021 9:00 pm
pfrog567 skrev: ons sep 08, 2021 8:22 pm
Balder skrev: ons sep 08, 2021 8:15 pm
Nettsiden "Hundehelse" sier at en valp på 8 uker (2mnd) ikke skal gå lengre turer enn ca. 10 minutter. De sier man skal gange 5 minutter med antall måneder valpen har. Så 2 mnd x 5 minutter gir 10 minutter. Men disse 10 minutter turene kan gåes flere ganger daglig. Når valpen blir eldre går man lengre turer.
https://hundehelse.no/tur-valp-ga/
Om man ikke er inne i hundeverden, så kan man tenke logisk likevel :)
Tenk på en unge som nettopp har lært å gå, og man drasser ikke med seg den ungen i flere meter heller. Gå tur med unger eller bikkjer kan man gjøre når de er blitt litt større.
Absolutt, men om man er usikker så er det bra at man spør noen med erfaring :) .
Jada, greit nok det. Men det holder nok med å lære hunden å bli stueren, kommer, sitter og ligger på kommando. Da går resten av seg selv, så lenge man sosialiserer hunden i tillegg. Ikke minst dèt er viktig.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Så kjekt da! Gratulerer med valp.

Vår hund er 10 år nå. Det er den andre hunden min. Jeg hadde en som barn også.
Du har fått svar på tur, ser jeg. En liten tur på plenen holder sikkert. Leke litt forsiktig der når hun tør :) De er jo veldig usikker når de er så små. Hun trenger ikke å lære å gå på tur, det er ting som vil komme etter hvert.

Når det gjelder aktiviteter. Jeg har aldri tenkt på at de ikke skal skli inne? Jeg må jaffal ha glemt det. Men samtidig er de jo små og skjøre, så det man leker vel automatisk litt forsiktig med dem. Det er jo kanskje et poeng å roe ned hvis hun blir for ivrig. Men rulle ball forsiktig kanskje? Men det går jo an å gjemme godbit, herje litt med en leke, kose litt inn i mellom. Antar den biter litt siden den er så liten? Eller kanskje det kom senere? Fint å ha noe å bite på. Masse kos og masse søvn.

Det går an å øve forsiktig på sitt etter hvert. Men 8 uker? ...Det er kanskje litt tidlig enda. Nå er det babytiden. Men husker ikke helt hvor tidlig vi begynte. Du må prøve deg litt fram, og ikke ha for store forventninger med den lille. De har veldig begrenset tålmodighet og konsentrasjon når de er så små valper, så det holder med litt om gangen.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

1. Valper skal ikke mosjoneres, de skal luftes. Hun kan gå lange turer, men la det være i skog, fjell osv - ulendt terreng er topp for en kropp i utvikling. Henger hun etter dere må dere stoppe. Har vært på fjelltur med 4 mnd gammel valp, det tar bare litt tid. Ikke lange turer i bånd på asfalt ol før de har lært å gå i bånd.

2. Gå på kurs - du blir aldri ferdig utlært på hund. Og nei, du er ikke ferdig utlært etter valpekurs.

3. Beste boken på markedet så langt: https://www.ark.no/boker/Emma-M-Garlant ... 8202721442

4. Bruk det første året på å bygge relasjon: lek masse og gjør hunden trygg.

5. Spaniels er sosiale hunder, ikke oversosialiser henne med andre hunder og folk, det er den vanligste feilen som folk gjør. Konsentrer deg om miljø- og rotrening.

6. Aldri mishandle hunden med hjernedøde metoder fra 20-30 år tilbake. Husk at du/dere er ALT for hunden, vær det samme tilbake.

7. Unngå hundejorder hvor det typisk dukker opp hunder som er veldig ustabile (spesielt i valpetiden) la henne leke med trygge, voksne hunder. Sure tisper er perfekt.

8. Tiden med dem går så alt for fort - nyt det ❤️

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har lært at valper ikke skal gå lang tur.
Fokus i valpetiden er vel å prege hunden før det er for sent. Når den er 8 uker, bør den helst være ferdigpreget.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Takk for gode råd! Vi har planer om å ta henne med på valpekurs, men ingen valpekurs her i nærheten tillater valper under 12 uker. (Henger kanskje sammen med at hun får sin andre vaksinedose i uke 12). Har tatt et grunnkurs via nettet da. Hun har blitt mye bedre på å gå turer, hun var nok bare litt skeptisk til et nytt sted i starten. Fortsatt veldig lite fan av å gå tur i regnet da. Har lært seg alle de grunnleggende kommandoene som "kom", "sitt", "ligg", "gi labb" og "senga", men hun er ganske selektiv på når hun hører etter.

Én ting som virkelig har slått meg er hvor smarte og utspekulerte hunder kan være. Prøvde å bruke "kom" med belønning når hun stoppet opp på turer (da snakker vi bare for å få henne med ut av innkjørselen til huset). Måtte droppe det fordi hun åpenbart lærte seg at hun bare kunne stoppe opp, så fikk hun belønning når hun kom. Så nå får hun bare belønning når hun på eget initiativ går fint. Men hun er en liten rakker på å prøve å omgå reglene.

Sloighi

Legg inn av Sloighi »

Solvgutt1 skrev: søn sep 26, 2021 3:31 pm Én ting som virkelig har slått meg er hvor smarte og utspekulerte hunder kan være. Prøvde å bruke "kom" med belønning når hun stoppet opp på turer (da snakker vi bare for å få henne med ut av innkjørselen til huset). Måtte droppe det fordi hun åpenbart lærte seg at hun bare kunne stoppe opp, så fikk hun belønning når hun kom. Så nå får hun bare belønning når hun på eget initiativ går fint. Men hun er en liten rakker på å prøve å omgå reglene.
Hunder kan absolutt være utspekulerte ja. Det er hunder som også skjønner at de må inn igjen etter at de har gjort fra seg ute, og resultatet blir da at de bruker evigheter på å gå på do når man først er ute med den. Så hvis du tror hunden din kan være av den litt slu typen kan dette være noe å ha i bakhodet. La den få være ute noen få minutter etter at den er ferdig med å gjøre fra seg, så slipper du dette problemet.

Når det kommer til å aktivisere hunden er det mye du kan gjøre selv om hunden er valp. Noen gode råd er å få hunden til å bruke snuta for å finne ting. Enten så enkelt som at du gjemmer godbiter, eller at du trener den til å lukte seg frem til en viss ting som den så får belønning for. Her er en del ulike måter du kan aktivisere hunden på: https://dyreliv.no/hund/mental-aktivisering/
Men for valper bør du unngå de som krever veldig mye aktivitet, eller hopp og fall (som belaster ledd).

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Number4 skrev: ons sep 08, 2021 8:08 pm 8 uker gamle valper går ikke på tur.
Stemmer, de skal enten bare luftes, eller gå en liten runde. Ledd og muskler skal ikke ha så mye aktivitet i den alderen.

Edith Piaf. Ser at tråden er noen dager over 1 år, så bikkjlørva er vel voksen nå. Da er det bare å tut og kjør, men aldri gi bikkja sjokolade, løk av noen slag, eller sopp.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Dyr»