Løp for livet.

Svar
Boccherini

Re: Løp for livet.

Legg inn av Boccherini »

Dagens økt for mitt vedkommende var forøvrig 45/15x10x2. 3:30-3:10 prog. 3 min pause mellom sett.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Boccherini skrev: fre okt 28, 2022 11:11 am
Wellé skrev: fre okt 28, 2022 10:58 am i tillegg til å ha spist et mellommåltid mellom lunsj og økten. Var over 7t fra sist jeg spiste til økten ble avsluttet, så energilageret var rimelig tomt.
Flott økt, seig og god.

Apropos det siterte - har du noe bestemt plan på kostholdet ?

Selv lurer jeg på om jeg er i overkant streng med eget kosthold, jeg teller kalorier og er generelt svært måteholden med alt usunt (med enkelte utskeielser, naturligvis). Ligger i snitt på ca 1500 kalorier per dag, noe mer på intervalløkt-dager. Jeg skal visstnok ligge på ca 2000 kalorier for å opprettholde vekt, men jeg ser ingen vektnedgang av betydning. Ikke at det er nødvendig heller, jeg har en BMI på 21,5.
Nope, jeg har ikke det. Jeg burde kanskje bli litt mer seriøs på det og kutte ut colaen (type rød) og spise generelt sunnere. Jeg har en BMI på 24 med en forholdsvis lett benbygning, så tipper jeg har en relativt høy fettprosent for en med den BMI-en.

HVIS det blir noe maraton til våren så er det mulig jeg gjør en seriøs kostholdsendring i månedene som leder opp til det, men utover det tviler jeg på at jeg kommer til å gjøre en langsiktig stor endring. Jeg er for glad i god mat og alkohol til at jeg er villig til å slutte med det bare for løping eller utseendet. For 18mnd siden veide jeg 15 kilo mer enn nå så er uansett fornøyd med den vektnedgangen jeg har hatt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: fre okt 28, 2022 12:02 pm
HVIS det blir noe maraton til våren så er det mulig jeg gjør en seriøs kostholdsendring i månedene som leder opp til det...
Har lurt litt på noe i samme gate, ikke nødvendigvis kostholdsendring, men bare en generell vektnedgang på et par-tre kilo før løpet. Vet ikke om det har noe særlig for seg på mosjonsnivå, men logikken bak er jo rett frem. Samtidig er jeg kraftig lei av alt mas rundt kropp og vekt fra miljøet rundt meg, så jeg vet ikke om jeg orker enda mere.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kosthold er utrolig viktig! Det gjør hverdagen og løpeøktene lettere! God søvn er også svært viktig dersom vi skal kunne holde det gående år ut og år inn.....

Mye frukt, grønnsaker, grove kornblandinger, nøtter, bønner, linser osv er gull for kroppen!

Fisk har proteiner som varer leeenge (2-3 ganger kjøtt f.eks). Feit fisk har gode fettsyrer.... bra for ledd og muskler...

Unngå for mye/ofte raske karbo's og sjekk vekten 2-3 ganger pr uke for å se at du holder den vekten du ønsker! Noen prøver å komme ned i vekt... men da må det være forbrenning av overflødig fett som gjør deg lettere og ikke for lite næringsinntak. (Å sulte seg lettere er enkelt men fungerer svært dårlig mht trening....)

Vann er den eneste drikken.... alt annet vil kroppen behandle som fortynnet mat.... (andre prosesser settes i gang)

Kosthold har blitt en krevende "øvelse" der stadig flere melder at de har funnet "nirvana".... føl dere frem og se hva som passer dere. Prøv å redusere inntak av gifter og usunn mat og spis bevisst mye grønt.... da kommer dere langt 😊

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

....jeg bruker mye chilli, hvitløk, koriander som smakstilsetning i maten dette + olivenolje gir mye "snadder" i form av antioksidanter og diverse omega+++++

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: tir nov 01, 2022 8:48 am
grove kornblandinger
Dette, kombinert med naturell-yoghurt, var en soleklar favoritt inntil nylig. Jeg blir noe alldeles fryktelig oppblåst i magen av det, det var jo som å løpe med en halvfull vannballong i magen enkelte dager. Kuttet det helt ut og har siden ikke merket noe.

Fryktelig trist, det er et helt supert mellommåltid.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Øktmessig ble det skarve 17 km utendørs på søndag, målet var 25 km, men ymse familielogistikk kom i veien.

11,5 km på møllen i dag tidlig, langintervaller i morgen kveld. Rolige 10-11 km på torsdag før kortintervaller fredag. Restitusjon lørdag før langtur fredag. Vurderer å legge inn en økt i måneden på ca 30-32 km som en slags volumøkning mot vårens maraton. For tidlig, kan hende ?

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: tir nov 01, 2022 9:19 am
Passport skrev: tir nov 01, 2022 8:48 am
grove kornblandinger
Dette, kombinert med naturell-yoghurt, var en soleklar favoritt inntil nylig. Jeg blir noe alldeles fryktelig oppblåst i magen av det, det var jo som å løpe med en halvfull vannballong i magen enkelte dager. Kuttet det helt ut og har siden ikke merket noe.

Fryktelig trist, det er et helt supert mellommåltid.
Opplevde det samme men kuttet yoghurten og brukte vann.... det løste "problemet" for meg. La kornet stå i 15-20 min før du spiser det

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: tir nov 01, 2022 9:27 am Øktmessig ble det skarve 17 km utendørs på søndag, målet var 25 km, men ymse familielogistikk kom i veien.

11,5 km på møllen i dag tidlig, langintervaller i morgen kveld. Rolige 10-11 km på torsdag før kortintervaller fredag. Restitusjon lørdag før langtur fredag. Vurderer å legge inn en økt i måneden på ca 30-32 km som en slags volumøkning mot vårens maraton. For tidlig, kan hende ?
Det virker som om du har masse løpsenergi og du kjenner nok best selv hva som er "for langt"..... Ser at du varierer intensitet og lengde fra økt til økt og så lenge som nettop overskuddet er der, så bør dette fungere bra! 👍🏼😀

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: tir nov 01, 2022 10:08 am
Opplevde det samme men kuttet yoghurten og brukte vann.... det løste "problemet" for meg. La kornet stå i 15-20 min før du spiser det
Ja, jeg prøvde det og det gjorde det litt bedre, men smaksopplevelsen ble borte vekk. Kombinasjonen av litt sprø, tørr kornblanding og syrlig yoghurt var jo bare himmelsk.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: tir nov 01, 2022 10:15 am
Passport skrev: tir nov 01, 2022 10:08 am
Opplevde det samme men kuttet yoghurten og brukte vann.... det løste "problemet" for meg. La kornet stå i 15-20 min før du spiser det
Ja, jeg prøvde det og det gjorde det litt bedre, men smaksopplevelsen ble borte vekk. Kombinasjonen av litt sprø, tørr kornblanding og syrlig yoghurt var jo bare himmelsk.
...kan dessverre ikke sammelignes.... MEN de lange karbolene som faktisk kan avgi energi hele løpeturen bør inntas "åkkesom". Vannet løser opp kornet og gjør det søtere... blir mere som en grøt.... ikke digg men veldig bra 👍🏼

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Blitt litt løping her og der i det siste, og hadde en for meg seig intervalløkt på mølla etter jobb idag. Men dere som skriver mye her inne er da så jævla spreke, føler at det er en gjeng med ekstra Ingebrigsten-brødre som skriver her inne sammenlignet med meg!😂Men slikt jeg må bare legge fra meg, min prosess er det eneste som betyr noe for meg.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Machine_Head skrev: tir nov 01, 2022 9:38 pm Blitt litt løping her og der i det siste, og hadde en for meg seig intervalløkt på mølla etter jobb idag. Men dere som skriver mye her inne er da så jævla spreke, føler at det er en gjeng med ekstra Ingebrigsten-brødre som skriver her inne sammenlignet med meg!😂Men slikt jeg må bare legge fra meg, min prosess er det eneste som betyr noe for meg.
Ja, det er bare å glemme alle andre, egen utvikling er det som betyr noe. Og den utviklingen kommer, så lenge du klarer å opprettholde kontinuitet i løpingen :-)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Intervalløkt med resten av gamlingene i går, ble en nymotens pyramidesak på bane, det var et par som hadde behov for noe mere skånsomt enn tosifret antall 1000m..

4-5 km oppvarming først, og så var det i gang. 300-600-1000-600-300-600-1000-600-300-300. Ca 3:45 på 1000m, 3:30 på 600m og 3:15 på 300m. Artig økt, men en kjedelig motvind på ene langsiden ødela litt av gleden ved det hele. Vi ble derimot velsignet med opplett vær hele økten, så det var da noe. Nedjogg ca 3km. Snaue 14km totalt.

Forøvrig er det å finne sammen med likesinnede i løpegrupper e.l. et alldeles utmerket tips som ikke kan roses nok. Spesielt intervalløkter, det er noe ganske annet enn å traske avgårde i ensom majestet eller å stå der på møllen og glo i veggen.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Har blitt lite løping på meg i det siste, har prioritert rulleski nå når vinteren nærmer seg. Tenkte at overkroppen hadde godt av litt ekstra restitusjon fra all stakingen, så da ble det i går prioritert en rolig langøkt.

21 km i veldig kupert terreng, vel 50/50 i marka og på asfalt. Brukte 1t og 58 minutt,
1t, 39 minutter i sone 3, nesten 15 minutter i sone 4 og tett på 5 minutter i sone 5.

Planen er i morgen å utnytte siste rest av mildværet vi har i nord for tida, mens det ennå er mulig å gå på rulleski, å gå en 5 mil. Blir høyst sannsynlig siste rulleskiøkta for sesongen, får se hvor lenge mildværet varer...

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Machine_Head skrev: tir nov 01, 2022 9:38 pm Blitt litt løping her og der i det siste, og hadde en for meg seig intervalløkt på mølla etter jobb idag. Men dere som skriver mye her inne er da så jævla spreke, føler at det er en gjeng med ekstra Ingebrigsten-brødre som skriver her inne sammenlignet med meg!😂Men slikt jeg må bare legge fra meg, min prosess er det eneste som betyr noe for meg.
Det er som i det gamle Ville Vesten, i alle fall i filmer, om revolvermenn som duellerte.
Det ble jo sagt: uansett hvor rask du er så kommer det alltids en som er raskere...

Ja, slik her også.
:D
Men din egen glede ved en økt kan ingen ta fra deg :D
Stå på!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Machine_Head skrev: tir nov 01, 2022 9:38 pm Blitt litt løping her og der i det siste, og hadde en for meg seig intervalløkt på mølla etter jobb idag. Men dere som skriver mye her inne er da så jævla spreke, føler at det er en gjeng med ekstra Ingebrigsten-brødre som skriver her inne sammenlignet med meg!😂Men slikt jeg må bare legge fra meg, min prosess er det eneste som betyr noe for meg.
Absolutt ikke 🤣 Jo flere vi er, jo bedre og din beste konkurrent er deg selv.
Sist redigert av Queenie den fre nov 04, 2022 10:32 am, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens økt, blitt litt for lenge mellom løpeøktene nå av diverse årsaker, skal intensivere treningen nå og legge på to lengre uteøkter i uken. Litt tungt i dag, men holdt meg til planen. (Må forresten venne meg til å bruke min/km om det skal bli noe dreisen på ting)

15 min oppvarming

5 x 2 min - 1,5 % og 12 km/t (5 min/km) / 1 min aktiv pause

10 x 40/20 - 1,5% og 12,5 km/t (4,48 min/km) / inaktiv pause

10 x 40/20 - 1,5% og 12,6 - 14 km/t (4,46 - 4,17 min/km) / inaktiv pause

Høyeste puls - 173

Pulsen falt rundt 35 slag på under et minutt (ca 50 sek), så grunnkondisen begynner å bli bra, nå blir fokus lengre turer og etterhvert lengre intervaller.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tormund skrev: tor nov 03, 2022 2:45 pm
Planen er i morgen å utnytte siste rest av mildværet vi har i nord for tida, mens det ennå er mulig å gå på rulleski, å gå en 5 mil. Blir høyst sannsynlig siste rulleskiøkta for sesongen, får se hvor lenge mildværet varer...
Det ble ikke 50km på meg i dag, men 40. Dette var en økt jeg måtte skikkelig i kjelleren for å gjennomføre. Ble en terskeløkt på vel 2t, 30 minutter. Men gud bedre for en deilig følelse det er i kroppen og hodet over å ha gjennomført en sånn økt.

Var litt glatt enkelte steder på asfalten, og det blir neppe varmere i været fremover, så dette var nok siste turen på rulleski for i år.

Håper værgudene er med meg og gir meg masse snø fremover :D

Nå blir det løping, roing, skierg og styrketrening. Er ikke så ille det heller :D

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Madrass.
Den gamle var for slitt, og særlig en dump fordi jeg ofte ligger med litt hevet seng (regulerbar seng).
La inn 2 relativt tynne harde som vi hadde på loftet + den gamle overmadrassen.
Det hjalp - også da på tidlige treningsturer - sov bedre...

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Fin timestur i 10 grader og lett yr. Perfekt vær det.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kortintervaller igår. 45/15x10x2. 3:30-3:00 progressivt per sett. Godt kokt de tre siste dragene.

Ytterst nødvendig restitusjon idag før langtur i morgen, minst 25km.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

snau time fra 7:30 i dag i 5-6 grader og lett regn. God måte å starte søndagen på.

Tormund

Legg inn av Tormund »

14 km sone 3 løping på morningen i dag. Føltes litt tung i kroppen før jeg fikk varmen i muskulaturen og motoren i gang.

Planlegger en ren styrkeuke i uka som kommer, litt væravhengig, er åpen for endring hvis det plutselig er mildvær og fin asfalt for rulleski.

Expekt

Legg inn av Expekt »

TIPS!

Trenger du en ny konkurransesko nå (eller i 2023) så anbefaler jeg sterkt å slå til på dette tilbudet.

https://www.nike.com/no/t/air-zoom-alph ... DO2407-728

Bilde

Ikke bare ser de fantastiske ut, de er like fantastisk å løpe med. :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: søn nov 06, 2022 3:59 pm TIPS!

Trenger du en ny konkurransesko nå (eller i 2023) så anbefaler jeg sterkt å slå til på dette tilbudet.

https://www.nike.com/no/t/air-zoom-alph ... DO2407-728

Bilde

Ikke bare ser de fantastiske ut, de er like fantastisk å løpe med. :D
Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?

Expekt

Legg inn av Expekt »

Tormund skrev: søn nov 06, 2022 4:23 pm Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?
Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: søn nov 06, 2022 9:29 pm
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 4:23 pm Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?
Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D
Så var det dette med behov da, har et par Hoka som jeg bruker i konkurranse, et par Hoka som jeg trener på asfalt med, et par billigere Adidas som jeg bruker på mølla. Det jeg trenger er et par Icebug eller lignende til vinteren.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Tormund skrev: søn nov 06, 2022 9:46 pm
Expekt skrev: søn nov 06, 2022 9:29 pm
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 4:23 pm Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?
Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D
Så var det dette med behov da, har et par Hoka som jeg bruker i konkurranse, et par Hoka som jeg trener på asfalt med, et par billigere Adidas som jeg bruker på mølla. Det jeg trenger er et par Icebug eller lignende til vinteren.
Jeg har pigget selv de siste 15 årene.... bruker da sko som jeg kjenner fra før og som passer meg... Icebug blir litt harde... men bruker de på de verste dagene... utstyret er utrolig viktig selv om det koster "flesk" 😊

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Når det gjelder nye modeller ville jeg alltid prøve de først på mølle... (Løplabbet f.eks) Da betaler du enten litt for testen og kjøper sko der du ønsker eller du får testen gratis ved kjøp hos Løplabbet (jeg får 15-20% der...)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»