Transidrett ..

Svar
Lezah

Re: Transidrett ..

Legg inn av Lezah »

missChance skrev: tir aug 10, 2021 7:11 pm
Lezah skrev: tir aug 10, 2021 7:07 pm
missChance skrev: tir aug 10, 2021 6:33 pm

Nå forsvant jo Laurel rett ut, men det etter å ha fått plassen i OL på bekostning av en kvinne som alltid har vært kvinne.
Det jeg synes er merkelig er at testosteronnivået tillates høyere enn for de som er født kvinner. Da kan de jo like gjerne tillate doping for kvinner da så de kan komme på samme nivå?
De tar jo mengder med steroider forkant av...eh forvandlingen eller hva en skal kalle det, så det er vel frislipp nesten siden de ikke kan tas for noe.
Jeg fatter det virkelig ikke. Men det er det jo knapt lov å si. På Twitter ville det vært helt krise ... Der har du gjeng 🙄
Kjenner jeg ikke er skapt for et PK-samfunn :lol:

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Lezah skrev: tir aug 10, 2021 7:25 pm
missChance skrev: tir aug 10, 2021 7:11 pm
Lezah skrev: tir aug 10, 2021 7:07 pm

De tar jo mengder med steroider forkant av...eh forvandlingen eller hva en skal kalle det, så det er vel frislipp nesten siden de ikke kan tas for noe.
Jeg fatter det virkelig ikke. Men det er det jo knapt lov å si. På Twitter ville det vært helt krise ... Der har du gjeng 🙄
Kjenner jeg ikke er skapt for et PK-samfunn :lol:
Men jeg har lært at hvis noen sier noe en transkvinne ikke liker om dette temaet, er det om å gjøre å slenge ut av seg "TERF" - det stopper en hver debatt.
Så kan man valgfritt legge til "Choke on my lady dick" - for det er ingenting som definerer deg mer som kvinne enn det!

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Menn skal selvsagt ikke ha noen mulighet til å fuske seg til olympisk medalje gjennom å delta i kvinneidretten. Er man født mann så bør man ikke kunne delta i kvinnekonkurranser av en viss anseelse som f.eks i OL, enkelt og greit. Uansett hva man føler seg som, operasjoner osv. Jada "målinger av testosteron blabla", 100% rettferdig blir det neppe uansett.

Det burde jo si seg selv. Det er galskap at disse mannfolka som føler seg som kvinner får lov til å delta, i kampsport er det direkte farlig for kvinnene.

Men løsningen blir kanskje en egen gren for transer i paralympics til slutt?
Sist redigert av Ka9nen den tir aug 10, 2021 7:45 pm, redigert 3 ganger totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

kytec skrev: tir aug 03, 2021 12:43 am
MadBum skrev: ons jul 28, 2021 4:37 pm Hva er greia med at Caster Semenya nektes å stille pga for høyt testosteron-nivå, mens denne "mannen" fra New Zealand kan stille og kvinneklassen i vektløfting?

Tegn og forklar, jeg er en enkel sjel.
Forskjellen er at han har levd 100% som mann i 37 år og fått muligheten til å bygge en mannlig beinstruktur og muskelmasse, så popper han noen østrogenpiller, får testosteronnivået ned og vipps kan han konkurrere mot kvinner.
Hvilket er åpenbart mer juks enn omtrent alt annet av preparater og doping man hører om som folk har prøvd seg med. Man drar selvsagt LANGT større fordel av det du beskriver. Så det er her vi er altså, vi skal godta åpenbar fusk fordi det er politisk korrekt å gjøre det... Ikke for noen annen grunn

Det du beskriver drar fordel anslagsvis i 10%-20%-30%-40% klassen (kanskje mer). Mange som har dopet seg har forsøkt å dra fordeler som er type 1%-2%-3%-4%...

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Kvinner skal da ikke hevde seg mot menn, vi er IKKE menn. Kvinner skal hevde seg mot andre kvinner.

Det blir jo helt hjernedødt at en person født som mann (som åpenbart ikke var god nok til å konkurrere mot sitt eget kjønn) skal konkurrere mot kvinner, all den tid muskler, kroppsbygning, lungekapasitet mm er vesentlig annerledes. En kvinne som er godt i idrett klarer å hevde seg mot noen menn, men aldri de aller beste. Det er også helt naturlig og som forventet, og slik bør det forbli.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hvordan gikk det for transe-"kvinnen"?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

kytec skrev: tir aug 10, 2021 10:33 pm Hvordan gikk det for transe-"kvinnen"?
Han røk ut

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ka9nen skrev: tir aug 10, 2021 10:34 pm
kytec skrev: tir aug 10, 2021 10:33 pm Hvordan gikk det for transe-"kvinnen"?
Han røk ut
Fantastisk, for en mega-looser. På tide å finne på noe annet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

missChance skrev: tir aug 10, 2021 6:33 pm
Lezah skrev: søn aug 08, 2021 4:39 pm I vektløfting etc så er det vel ikke vits for "fødte" kvinner å delta?
Nå forsvant jo Laurel rett ut, men det etter å ha fått plassen i OL på bekostning av en kvinne som alltid har vært kvinne.
Det jeg synes er merkelig er at testosteronnivået tillates høyere enn for de som er født kvinner. Da kan de jo like gjerne tillate doping for kvinner da så de kan komme på samme nivå?
Tviler på det er et dop så er så potent at det får en kvinne til å bli like sterk som en som har levd hele livet som mann. Da mener jeg en mann som er på høyt nivå, ikke denne blubba her.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

kytec skrev: tir aug 10, 2021 11:01 pm
missChance skrev: tir aug 10, 2021 6:33 pm
Lezah skrev: søn aug 08, 2021 4:39 pm I vektløfting etc så er det vel ikke vits for "fødte" kvinner å delta?
Nå forsvant jo Laurel rett ut, men det etter å ha fått plassen i OL på bekostning av en kvinne som alltid har vært kvinne.
Det jeg synes er merkelig er at testosteronnivået tillates høyere enn for de som er født kvinner. Da kan de jo like gjerne tillate doping for kvinner da så de kan komme på samme nivå?
Tviler på det er et dop så er så potent at det får en kvinne til å bli like sterk som en som har levd hele livet som mann. Da mener jeg en mann som er på høyt nivå, ikke denne blubba her.
La oss si en god tippeligaspiller tar kjønnsoperasjon... og får ned testosteronet. Ville han ikke fortsatt dominert i kvinnelig førstedivisjon i Norge?

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

espandis skrev: ons jul 21, 2021 12:33 pm :idea:
veldig off-topic nå(veldig off-topic)

men dette ser ut som noe helt annet!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ka9nen skrev: ons aug 11, 2021 6:45 pm
kytec skrev: tir aug 10, 2021 11:01 pm
missChance skrev: tir aug 10, 2021 6:33 pm

Nå forsvant jo Laurel rett ut, men det etter å ha fått plassen i OL på bekostning av en kvinne som alltid har vært kvinne.
Det jeg synes er merkelig er at testosteronnivået tillates høyere enn for de som er født kvinner. Da kan de jo like gjerne tillate doping for kvinner da så de kan komme på samme nivå?
Tviler på det er et dop så er så potent at det får en kvinne til å bli like sterk som en som har levd hele livet som mann. Da mener jeg en mann som er på høyt nivå, ikke denne blubba her.
La oss si en god tippeligaspiller tar kjønnsoperasjon... og får ned testosteronet. Ville han ikke fortsatt dominert i kvinnelig førstedivisjon i Norge?
Det som heter toppseien ja, 100% sikkert hen hadde herjet så vanvittig. Veien å gå for feminine menn som vil ha en karriere.

Dvs de må jo være gode i fotball.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

kytec skrev: ons aug 11, 2021 9:37 pm
Ka9nen skrev: ons aug 11, 2021 6:45 pm
kytec skrev: tir aug 10, 2021 11:01 pm

Tviler på det er et dop så er så potent at det får en kvinne til å bli like sterk som en som har levd hele livet som mann. Da mener jeg en mann som er på høyt nivå, ikke denne blubba her.
La oss si en god tippeligaspiller tar kjønnsoperasjon... og får ned testosteronet. Ville han ikke fortsatt dominert i kvinnelig førstedivisjon i Norge?
Det som heter toppseien ja, 100% sikkert hen hadde herjet så vanvittig. Veien å gå for feminine menn som vil ha en karriere.

Dvs de må jo være gode i fotball.
Det kan jo være veien å gå for en god spiller i 1.divisjon / 2.divisjon i Norge som dog innser at han ikke når helt opp til toppnivået hos gutta i Norge.. Kan jo fort være at han spiller seg til landslagsplass hos kvinnene, for forskjellen skal jo være stor nok til at det hadde vært mulig.

Man får håpe at ikke så mange kommer på tanken.

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

Ka9nen skrev: lør aug 14, 2021 12:48 pm Det kan jo være veien å gå for en god spiller i 1.divisjon / 2.divisjon i Norge som dog innser at han ikke når helt opp til toppnivået hos gutta i Norge.. Kan jo fort være at han spiller seg til landslagsplass hos kvinnene, for forskjellen skal jo være stor nok til at det hadde vært mulig.

Man får håpe at ikke så mange kommer på tanken.
Har vel vært nok historier om kvinnelandslag som har møtt juniorguttelag og fått skikkelig juling (feks https://www.vg.no/sport/fotball/i/7eXdo ... ige-gutter) til at det ikke bare ville være mulig. En hvilken som helst dugelig mannlig fotballspiller ville sust rett inn som toppspiller i kvinnefotball om han skiftet kjønn.

joplina

Legg inn av joplina »

Mr. A skrev: søn aug 15, 2021 7:26 am
Har vel vært nok historier om kvinnelandslag som har møtt juniorguttelag og fått skikkelig juling (feks https://www.vg.no/sport/fotball/i/7eXdo ... ige-gutter) til at det ikke bare ville være mulig. En hvilken som helst dugelig mannlig fotballspiller ville sust rett inn som toppspiller i kvinnefotball om han skiftet kjønn.
************************
Det er jo i grunn ikke rart at det har vært mange slike historier. Det kreves jo en god del muskelkraft å løpe rundt på en fotballbane , og menn har i gjennomsnitt mer muskler og større lungekapasitet enn kvinner noe som er et klart fortrinn å ha - i mange idretter for øvrig.

En idrettskvinne som skifter kjønn fordi hun føler seg som en mann vil ikke ha samme fortrinn i manneidrett som en mann som skifter kjønn til kvinne vil ha i kvinneidrett når det kommer til muskler og lungekapasitet og for den saks skyld testosteronnivå også.

Testosteronnivået varierer normalt mellom 200 og 1200 ng/dl for menn og mellom 15 og 70 ng/dl for kvinner
IOC har primært to krav for at en mann skal kunne konkurrere som kvinne:
https://www.vg.no/sport/i/Qx6lPV/transa ... neidretten
Utøveren må selv definere seg som kvinne, og kan ikke endre dette som idrettsperson de neste fire årene.
Testosteronnivået må være lavere enn en gitt verdi i minst 12 måneder før første konkurranse.
Kravene har høstet omfattende kritikk, blant annet fordi testosteronnivået tillates å være fem ganger høyere enn hva som er vanlig for en kvinn
e.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

joplina skrev: ons aug 18, 2021 12:05 pm Kravene har høstet omfattende kritikk, blant annet fordi testosteronnivået tillates å være fem ganger høyere enn hva som er vanlig for en kvinn[/b]e.
Det som mange glemmer er at det ikke bare er testosteronnivået der og da som vil gi en fordel.

Det at kroppen biologisk sett er mannlig vil gi en iboende fordel. En transkvinne vil ha hatt mannlig utvikling av kroppen i X antall år. Dette gir en klar fordel i svært mange idretter og sporter.

Herre- og kvinneidrett har et skille som baserer seg på biologi, ikke identitet.

joplina

Legg inn av joplina »

Rainmaker skrev: fre sep 03, 2021 10:52 am
Herre- og kvinneidrett har et skille som baserer seg på biologi, ikke identitet.
Det er jeg helt enig i

Noen

Legg inn av Noen »

espandis skrev: ons jul 21, 2021 10:45 am da har man mistet forstanden.
Jeg ønsker ikke å være flåsete eller uttrykke meg nedsettende, men jeg tror man må ta på alvor at det er svekket dømmekraft involvert her. At denne svekkelsen i stor grad går ut over vedkommende selv, gjør det fristende for oss andre å trekke på skuldrene og la folk gjøre akkurat som de vil, slik at vi slipper påkjenningen det er å bry oss.

Men jeg mener det er noe ubarmhjertig med en slik slepphendt tilnærming. Flott med frihet, men ikke greit å unnlate å hjelpe og vennlig rettlede der det opplagt er det som skal til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Likestilling»