Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Tormund skrev: fre nov 04, 2022 12:58 pm
GoingKronos skrev: fre nov 04, 2022 11:06 am
Tormund skrev: fre nov 04, 2022 8:29 am

Prøv å sett deg selv i hennes situasjon, hun har levd med denne "sannheten" i mange år. Dette er først og fremst politiet sin feil. Da jeg leste artikkelen fikk jeg samtidig bedre forståelse for de etterlatte i Baneheia-saken, som også har levd på samme løgn i så mange år. Da blir det vanskelig å endre oppfatning.

Håper i begge sakene at de kan slå seg til ro med alle de nye tekniske bevisene. Og slutte å klandre uskyldige dømte.
Men det gjør det ikke greit å fortsette å anklage en uskyldig person. Det er faktisk veldig langt unna greit og det må kunne kritiseres selv om hun har vært gjennom noe helt grusomt. Det kommer jo til et punkt der man faktisk må slå i bordet og si at mennesker opptrer uakseptabelt og ondskapsfullt - og det er jo ikke slik at bare for at man har opplevd noe fælt i livet så skal det unnskylde jævlige handlinger man gjør.

Så blir det jo litt absurd i at hun øker sjansen for at datteren sin drapsmann går fri - når hun hevder at det er tynt grunnlag å dømme han på så kan det påvirke de som tar avgjørelsen. Men det er vel dessverre slik at om svaret ikke er fetteren så vil hun ikke ha et svar.
Virker ikke som du er i stand til å sette deg inn i psykologien i dette.

Klart det er lett for deg og meg å se saken(e) objektivt. Men her har du noen som har levd med en løgn i snart 30 år, en løgn fortalt av ikke hvem som helst, men myndighetene. Det er så indoktrinert at det er nær sagt umulig å se forbi skylappene.
Skjønner ikke helt hva du sier her. Mener du at det er helt greit at Birgittes mor fremdeles beskylder fetteren for drap på hennes datter? At hun ikke under noen omstendigheter skal stå til ansvar for det hun nå påstår?

Tormund

Legg inn av Tormund »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 04, 2022 1:00 pm
Tormund skrev: fre nov 04, 2022 12:58 pm
GoingKronos skrev: fre nov 04, 2022 11:06 am

Men det gjør det ikke greit å fortsette å anklage en uskyldig person. Det er faktisk veldig langt unna greit og det må kunne kritiseres selv om hun har vært gjennom noe helt grusomt. Det kommer jo til et punkt der man faktisk må slå i bordet og si at mennesker opptrer uakseptabelt og ondskapsfullt - og det er jo ikke slik at bare for at man har opplevd noe fælt i livet så skal det unnskylde jævlige handlinger man gjør.

Så blir det jo litt absurd i at hun øker sjansen for at datteren sin drapsmann går fri - når hun hevder at det er tynt grunnlag å dømme han på så kan det påvirke de som tar avgjørelsen. Men det er vel dessverre slik at om svaret ikke er fetteren så vil hun ikke ha et svar.
Virker ikke som du er i stand til å sette deg inn i psykologien i dette.

Klart det er lett for deg og meg å se saken(e) objektivt. Men her har du noen som har levd med en løgn i snart 30 år, en løgn fortalt av ikke hvem som helst, men myndighetene. Det er så indoktrinert at det er nær sagt umulig å se forbi skylappene.
Skjønner ikke helt hva du sier her. Mener du at det er helt greit at Birgittes mor fremdeles beskylder fetteren for drap på hennes datter? At hun ikke under noen omstendigheter skal stå til ansvar for det hun nå påstår?
På ingen måte. Som du ser på siteringen, så starter jeg med et svar til han som anklager moren for å være det dummeste mennesket i Norge.

Jeg forsvarer ikke handlingene hennes, jeg prøver å forklare dem.

Edit: Ser nå at han anklagde ikke moren for å være det dummeste mennesket i Norge. Orker ikke å redigere teksten videre.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Tormund skrev: fre nov 04, 2022 1:16 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 04, 2022 1:00 pm
Tormund skrev: fre nov 04, 2022 12:58 pm

Virker ikke som du er i stand til å sette deg inn i psykologien i dette.

Klart det er lett for deg og meg å se saken(e) objektivt. Men her har du noen som har levd med en løgn i snart 30 år, en løgn fortalt av ikke hvem som helst, men myndighetene. Det er så indoktrinert at det er nær sagt umulig å se forbi skylappene.
Skjønner ikke helt hva du sier her. Mener du at det er helt greit at Birgittes mor fremdeles beskylder fetteren for drap på hennes datter? At hun ikke under noen omstendigheter skal stå til ansvar for det hun nå påstår?
På ingen måte. Som du ser på siteringen, så starter jeg med et svar til han som anklager moren for å være det dummeste mennesket i Norge.

Jeg forsvarer ikke handlingene hennes, jeg prøver å forklare dem.

Edit: Ser nå at han anklagde ikke moren for å være det dummeste mennesket i Norge. Orker ikke å redigere teksten videre.
Men jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Han du siterte (GoingKronos) sier jo at det går en grense for hva man kan si selv om man er pårørende. Er du enig i at hun har gått over en grensen ved å si hun er 100% sikker på at fetteren er skyldig?

Tormund

Legg inn av Tormund »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 04, 2022 1:54 pm
Tormund skrev: fre nov 04, 2022 1:16 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 04, 2022 1:00 pm

Skjønner ikke helt hva du sier her. Mener du at det er helt greit at Birgittes mor fremdeles beskylder fetteren for drap på hennes datter? At hun ikke under noen omstendigheter skal stå til ansvar for det hun nå påstår?
På ingen måte. Som du ser på siteringen, så starter jeg med et svar til han som anklager moren for å være det dummeste mennesket i Norge.

Jeg forsvarer ikke handlingene hennes, jeg prøver å forklare dem.

Edit: Ser nå at han anklagde ikke moren for å være det dummeste mennesket i Norge. Orker ikke å redigere teksten videre.
Men jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Han du siterte (GoingKronos) sier jo at det går en grense for hva man kan si selv om man er pårørende. Er du enig i at hun har gått over en grensen ved å si hun er 100% sikker på at fetteren er skyldig?
Jeg har siden jeg leste Jahr sine bøker for mange år siden stått støtt ved både fetteren og Viggo. Jeg har til og med forbannet hun mora som driver Stine Sofie stiftelsen, for å aktivt motarbeidet gjenopptakelsen til Viggo.

Det var Kronos som siterte meg, etter at jeg ga et tilsvar til en annen. Igjen, jeg prøver kun å forklare den absurde situasjon som disse menneskene har levd i, i snart 30 år. Så hvis du ikke har bedre å gjøre enn å kverulere rundt dette, så tenker jeg at siste ord i denne saken er sagt fra min side,

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 04, 2022 12:56 pm

Ser de poengene, men skjønner ikke hvorfor du kaller det sirkelargumentasjon. Det er jo snakk om sannsynligheter. Sannsynligvis har Vassbakk drept Birgitte. Sannynligvis ble Tina drept av en fremmed. Sannsynligvis ble hun seksuelt misbrukt eller forsøk seksuelt misbrukt.

Så sannsynligvis er det en morder i Tina-saken med samme (ekstremt sjeldne) modus som i Birgitte-saken.
Hadde jeg vært 100% sikker på at modus var helt likt hadde jeg vært enda mer sikker på at det var Vassbakk. Nå er jeg bare litt over 50% sikker.
Men man er opptatt av å få brikkene til å stemme og da havner man i en bekreftelsesfelle. Det er mulig at Tina var et tilfeldig offer for en sedelighetsforbryter og da er jeg enig i at det er sannsynlig at det er samme gjerningsmann. Men jeg er ikke helt enig i at det er det mest sannsynlige, jeg har lest den boken i sin tid - men jeg husker naturlig nok ikke alt. Men bare det at gjerningsmannen gikk så langt i holde liket skjult syns jeg i utgangspunktet peker mot en som enten kjente Tina eller som bodde helt i nærområdet. En rovmorder uten tilknytning til Tina eller stedet hadde kanskje ikke sett det som nødvendig.

Forstår at det kommer tv-serie om saken så da blir nok minnet frisket litt opp.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Tv 2 lager serie om Tina Jørgensen og Discovery om Martine Magnussen saken forøvrig.

Det kommer dom i saken med fetterens erstatningssøksmål kl 15.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: fre nov 04, 2022 2:09 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 04, 2022 12:56 pm

Ser de poengene, men skjønner ikke hvorfor du kaller det sirkelargumentasjon. Det er jo snakk om sannsynligheter. Sannsynligvis har Vassbakk drept Birgitte. Sannynligvis ble Tina drept av en fremmed. Sannsynligvis ble hun seksuelt misbrukt eller forsøk seksuelt misbrukt.

Så sannsynligvis er det en morder i Tina-saken med samme (ekstremt sjeldne) modus som i Birgitte-saken.
Hadde jeg vært 100% sikker på at modus var helt likt hadde jeg vært enda mer sikker på at det var Vassbakk. Nå er jeg bare litt over 50% sikker.
Men man er opptatt av å få brikkene til å stemme og da havner man i en bekreftelsesfelle. Det er mulig at Tina var et tilfeldig offer for en sedelighetsforbryter og da er jeg enig i at det er sannsynlig at det er samme gjerningsmann. Men jeg er ikke helt enig i at det er det mest sannsynlige, jeg har lest den boken i sin tid - men jeg husker naturlig nok ikke alt. Men bare det at gjerningsmannen gikk så langt i holde liket skjult syns jeg i utgangspunktet peker mot en som enten kjente Tina eller som bodde helt i nærområdet. En rovmorder uten tilknytning til Tina eller stedet hadde kanskje ikke sett det som nødvendig.

Forstår at det kommer tv-serie om saken så da blir nok minnet frisket litt opp.
At vi er uenige om hvor sannsynlig det er at Vassbakk er mannen får vi jo ikke gjort noe med. Det er uansett subjektive vurderinger av sannsynlighetsgraden fra begge. Men jeg ser ikke hvor det er en sirkelargumentasjon her.

Heller ikke enig i at jeg går i en bekreftelsesfelle. Tvert i mot vurdrerer jeg jo både det som taler for og det som taler i mot. Og havner så vidt på at mer taler for enn det som taler mot. Kan ikke se at jeg har hoppet over noe viktig som taler i mot.

Jeg vil si at å gjemme liket et stykke unna er noe som ville vært naturlig hvis man fikk liket over i bilen usett. Han kunne jo da dra vekk fra sentrum og ganske rolig putte liket i kommen med håp om at det tok lang tid før noen fant henne. Og eventuelle observasjoner av ham i sentrum ville blitt mindre verdt. Han prøvde jo også å gjemme Birgitte unna. Lot ikke henne ligge på veien.

Absolutt ikke noe sikkert bevis på at det var et tilfeldig offer, men heller ikke noe som taler veldig i mot at det er et tilfeldig offer. Hadde det vært en hun kjente vil jeg si at sannsynligheten for at vedkommende ville bli tatt før eller senere hadde vært mye høyere. At politiet sjekket ut alle kjente (til slutt) styrker dermed sannsynligheten for at det var en ukjent.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J ... ingsdommen

«Idag avsa Agder lagmannsrett en frifinnende dom over fetteren til Birgitte Tengs (17).

Dermed er han ikke lenger dømt til erstatning for drapet på kusinen, og en 24 år lang kamp for å bli kvitt dommen er over,»

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Flott. Kan fetteren få erstatning?

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Haugzu skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Flott. Kan fetteren få erstatning?
Advokat Arvid Sjødin bekrefter at de kommer til å fremme krav om erstatning for fetteren-

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Haugzu skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Flott. Kan fetteren få erstatning?
Han bør få millioner av kroner i erstatning. Det var på tide at de opphevet dette. Bare 24 år for sent.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

HURRA! En gledens dag for fetteren, familien og alle hans støttespillere. Ja, han burde få ennå en bunke med kroner i erstatning.

Investor

Legg inn av Investor »

Stusser over en ting, hvorfor har fetteren alltid blitt kalt "Fetteren", også etter at han ble dømt til erstatning, mens den nye tiltalte Johnny Vassbakk blir navngitt umiddelbart?
Trodde at det var en regel i media om ikke navngi folk før de er dømt, men her er det tydeligvis ulik praksis.

Investor

Legg inn av Investor »

Ale skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Det norske rettsvesenet er virkelig en skam.
Norge har et av verdens beste rettsvesen.
At det en sjelden gang skjer slike ting, pga. inkompetent politi, advokater og dommere må vi bare regne med.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:05 pm Stusser over en ting, hvorfor har fetteren alltid blitt kalt "Fetteren", også etter at han ble dømt til erstatning, mens den nye tiltalte Johnny Vassbakk blir navngitt umiddelbart?
Trodde at det var en regel i media om ikke navngi folk før de er dømt, men her er det tydeligvis ulik praksis.
Pga Sjødin. Var vel i en podcast han forklarte at man ikke snakket med presse om ikke fetteren ble anonymisert.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:15 pm
Ale skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Det norske rettsvesenet er virkelig en skam.
Norge har et av verdens beste rettsvesen.
At det en sjelden gang skjer slike ting, pga. inkompetent politi, advokater og dommere må vi bare regne med.
Hva er rettsvesenet utover politi, advokater og dommere?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Solvgutt1 skrev: fre nov 04, 2022 5:26 pm
Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:15 pm
Ale skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Det norske rettsvesenet er virkelig en skam.
Norge har et av verdens beste rettsvesen.
At det en sjelden gang skjer slike ting, pga. inkompetent politi, advokater og dommere må vi bare regne med.
Hva er rettsvesenet utover politi, advokater og dommere?
Påtalemyndigheten?

Downlight

Legg inn av Downlight »

Ale skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Det norske rettsvesenet er virkelig en skam.
Synes det er merkelig at det ikke er andre enn Sjødin som klarer å avsløre uretten er begått. Er det for mye profesjons-samhold innen justissektoren?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:05 pm Stusser over en ting, hvorfor har fetteren alltid blitt kalt "Fetteren", også etter at han ble dømt til erstatning, mens den nye tiltalte Johnny Vassbakk blir navngitt umiddelbart?
Trodde at det var en regel i media om ikke navngi folk før de er dømt, men her er det tydeligvis ulik praksis.
I sin tid var det sannsynligvis pga alderen, det er veldig sjeldent media går ut med navn på tenåringer om det ikke er helt spesielle grunner. Og så ble han jo frikjent og da var det jo uansett uaktuelt å gå ut med navnet.

Men den store praktiske forskjellen ble det jo ikke, han mistet jo en jobb f.eks for at han var fetteren og han så seg nødt til å flykte landet.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

VillaForever skrev: fre nov 04, 2022 3:01 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J ... ingsdommen

«Idag avsa Agder lagmannsrett en frifinnende dom over fetteren til Birgitte Tengs (17).

Dermed er han ikke lenger dømt til erstatning for drapet på kusinen, og en 24 år lang kamp for å bli kvitt dommen er over,»
Påtalemyndighet og rettsapparatet har fått seg en skikkelig kavring i 2022, måtte opprenskningen bare fortsette til det er ryddet og i orden.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:15 pm
Ale skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Det norske rettsvesenet er virkelig en skam.
Norge har et av verdens beste rettsvesen.
At det en sjelden gang skjer slike ting, pga. inkompetent politi, advokater og dommere må vi bare regne med.
Haha, takk for ukens latter.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Justismord skjer i samtlige land i hele verden. At det har blitt avdekket alvorlige justismord her i Norge er ikke nødvendigvis et tegn på svakheter ved det norske systemet (sammenlignet med andre land) - kanskje tvert imot. Uten at det er noen særlig trøst for de involverte, selvsagt.

Investor

Legg inn av Investor »

ehall skrev: fre nov 04, 2022 7:54 pm
Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:15 pm
Ale skrev: fre nov 04, 2022 3:06 pm Det norske rettsvesenet er virkelig en skam.
Norge har et av verdens beste rettsvesen.
At det en sjelden gang skjer slike ting, pga. inkompetent politi, advokater og dommere må vi bare regne med.
Haha, takk for ukens latter.
Og hva er det som frembringer denne høyst upassende latter, om jeg må be?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Etter å ha hørt Krimpodden virker det på meg som forsvarerne ikke vil bestride at det er Vassbakk sitt DNA som er funnet og heller gå for et forsvar hvor DNA-smitte har vært en mulighet. Og da ved å påpeke dårlig smitte-disiplin på åstedet og ved undersøkelser i labben.

En teori som har vært lansert er at Vassbakk sitt DNA har blitt fraktet av en politimann han noen dager (eller var det uker?) før drapet var i nærkontakt med. Denne politimannen jobbet på drapsåstedet. Om det var fysisk kontakt eller kun samtale i nærheten av hverandre vet jeg ikke.

Så denne politimannen skal da ha fått noe av Vassbakk sitt DNA på seg og overført dette til blodsporet på Birgittes strømpebukse. Dette virker jo lite sannsynlig. Både fordi det skal litt til at dette DNA-et ikke har blitt vasket bort eller blitt avsatt andre steder før han kom til åstedet. Brukte politimannen samme klær ved begge tilfellene f.eks? Og i så tilfelle var klærne uvasket mellom de to hendelsene?

Dessuten er det jo merkelig at det kun ville vært Vassbakk sitt DNA som ble avsatt i blodsporet. Man burde jo da forventet politimannens DNA avsatt samtidig. Og kanskje også noen han hadde mye nærkontakt med. At kun Vassbakk sitt DNA er funnet i blodsporet mener jeg svekker den allerede svake teorien om avsatt DNA på åstedet etter drapet.

Så er spørsmålet om hva som skjedde på labben. Hadde Vassbakk måtte levere noen prøver i perioden før drapet i forbindelse med andre saker? Og ble disse i så fall behandlet på samme lab? Hvis ikke må jo noen av de ansatte ha fraktet hans DNA med inn på labben. Eventuelt at andre prøver av andre mennesker inneholdt hans DNA. En prøve av en god venn f.eks. Men da er vi inne på rent teoretiske muligheter.

Hvis ikke han selv hadde en annen prøve levert til samme labben før eller under undersøkelsene av blodflekken på strømpebuksa vil jeg si at dette også vil bli et håpløst forsøk på forsvar.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Investor skrev: fre nov 04, 2022 8:37 pm
ehall skrev: fre nov 04, 2022 7:54 pm
Investor skrev: fre nov 04, 2022 5:15 pm
Norge har et av verdens beste rettsvesen.
At det en sjelden gang skjer slike ting, pga. inkompetent politi, advokater og dommere må vi bare regne med.
Haha, takk for ukens latter.
Og hva er det som frembringer denne høyst upassende latter, om jeg må be?
Unnskyld om jeg såret dine følelser.

Det er like dumt å si som når når noen påstår at vi har verdens beste helsevesen. Men det er klart, mange lever i en drømmeverden, eller for så vidt kan de jo mene hva de vil.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Nettopp sett den nye dokumentaren på Tv2. Blir ganske pinlig hvis de ikke har tatt rett mann nå.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

rommegrot skrev: søn nov 06, 2022 12:00 pm Nettopp sett den nye dokumentaren på Tv2. Blir ganske pinlig hvis de ikke har tatt rett mann nå.
En ny dokumentar om saken, hva heter den?

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Interessert skrev: søn nov 06, 2022 1:03 pm
rommegrot skrev: søn nov 06, 2022 12:00 pm Nettopp sett den nye dokumentaren på Tv2. Blir ganske pinlig hvis de ikke har tatt rett mann nå.
En ny dokumentar om saken, hva heter den?
Mannen som slapp unna tror jeg.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

rommegrot skrev: søn nov 06, 2022 1:09 pm
Interessert skrev: søn nov 06, 2022 1:03 pm
rommegrot skrev: søn nov 06, 2022 12:00 pm Nettopp sett den nye dokumentaren på Tv2. Blir ganske pinlig hvis de ikke har tatt rett mann nå.
En ny dokumentar om saken, hva heter den?
Mannen som slapp unna tror jeg.
Takk, det ledet meg i riktig retning. "Birgitte-saken: Mannen som gikk fri" heter den.
Sendes visst igjen sent i kveld. Det er kun en episode/ ett enkelt-program ser det ut til?

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Interessert skrev: søn nov 06, 2022 1:37 pm
rommegrot skrev: søn nov 06, 2022 1:09 pm
Interessert skrev: søn nov 06, 2022 1:03 pm

En ny dokumentar om saken, hva heter den?
Mannen som slapp unna tror jeg.
Takk, det ledet meg i riktig retning. "Birgitte-saken: Mannen som gikk fri" heter den.
Sendes visst igjen sent i kveld. Det er kun en episode/ ett enkelt-program ser det ut til?
Stemmer! 22:45 i kveld og 22:40 I morgen. Det er én episode ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»