Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
Queenie

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av Queenie »

Jaauda skrev: man okt 17, 2022 10:45 am Kvitnes gård i Hadsel i Nordland.
Fantastisk sted som er bygd opp som gourmetrestaurant av Hallvard Ellingsen. Han vant kokke-NM i 2009 som den yngste noensinne da, og har jobbet på Bagatelle, Ylajali, Araktak osv.
I 2020 åpnet han Kvitnes gård i området han vokste opp. Gården har egne dyr, grønnsaker, urter og alt som serveres skal være kortreist.
Middagen starter kl. 19.00, alle spiser det samme og man kan velge mellom 2 ulike drikkemenyer.
Måltidet varte til 23.30, da vi stavret oss opp til rommet vårt i etasjen over restauranten så gode og mette som det vel er mulig å bli.
10-15 retter avhenger av hvordan du teller og 10 drikkeserveringer.
Jeg skal ikke gå gjennom menyen, men kveite med nesten svidd smør og nesten svidd fløte var et av høydepunktene.
Jeg har spist på en del restauranter med stjerne og synes det noen ganger er mer en opplevelse enn virkelig god mat. På Kvitnes var det både fantastisk godt og en opplevelse.
Ingen billig opplevelse og nokså langt utenfor allfarvei, men hvis dere er i Vesterålen og har lyst på virkelig god mat så er dette verdt et besøk.

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke siste rent teknisk, men Smak i Stockholm leverte nok engang varene med deres konsept med fokus på enkelt smaker som kommer i små porsjoner. Hadde vinpakke til

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Lammeskank på Tukthuset i Oslo. Meget bra til en rimelig penge.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Meg og lommeboka blir underernærte så vi har sluttet å gå på fancy restauranter.

Bilde

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Champagneria er konkurs ja. Spent på hvor mange flere som følger i dragsuget fremover.

Liten tvil om at det er dyrt å drifte restaurant om dagen.

Someone

Legg inn av Someone »

Chromeback skrev: man okt 24, 2022 7:33 am Champagneria er konkurs ja. Spent på hvor mange flere som følger i dragsuget fremover.

Liten tvil om at det er dyrt å drifte restaurant om dagen.
Ja, men samtidig måtte jeg lete lenge etter ledig bord da jeg skulle booke et julebord i år. Alle de "vanlige" stedene var fulle, men mulig jeg bare slet med hukkomelsen da det jo i fjor var noe lettere å finne noe ledig :p

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

kibby skrev: man okt 17, 2022 11:08 am Olivia Aker Brygge

Same same as always. Focaccia sarda + pasta carbonara. Like bra som alltid.

Terningkast 5
Carbonara med fløte styrer jeg greit unna. Har ikke vært på den der, men har vært på den på Oslo S noen ganger og den er ikke bra. Mulig den heter noe nytt, men temmelig smågrelt okke som.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Ahaan

Jeg var egentlig lysten på å besøke "nye" Plah, men var snill mot lommeboken og bestilte bord på Ahaan i stedet for. Kort oppsummert så var dette god verdi for pengene. Det absolutte høydepunktet var den friterte svineknoken med tilbehør (fette helvete så god), men stort sett alt med unntak av en litt kjedelig laab var godt/veldig godt - special shout out til mango & sticky rice-desserten som var himmelsk. Vi var ikke i nærheten av å komme oss igjennom hele menyen så det blir nok en tur tilbake om ikke så alt for lenge, men først skal det spares litt til Plah.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Campo de Fiori i Josefines gate

Dette var veldig bra. God mat, veldig bra betjening, flere italienske familier på bordene rundt oss. Og god grappa.

5/6

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Der pepper’n gror

Var forberedt på at det ikke ville overgå forrige besøk, men det var jo stuntet under pandemien der Hellstrøm var gjestekokk, med en litt uvanlig indisk meny.

Men de leverer fortsatt veldig bra. Smaksmeny anbefales, mange gode smaker og kombinasjoner.

4/6

Ambient

Legg inn av Ambient »

Savage måtte prøves.
De jobber hardt for å få seg en Michelin-stjerne og det bør de klare hvis de levrer på dette nivået fremover.

Veldig mange retter så starter med total karakteren. Enten så må jeg redusere alle andre jeg har spist før ellers så blir dette 9,5/10

10/10 Makron med rogn
10/10 Østers med kaviar på potet
9/10 tartar
10/10 cheeseball med trøffel
9/10 tunfisk med rogn
7/10 hamachi, ikura, tomater med masse rogn
9/10 sjøkreps med haddock og ndjue dipp. Kunne hatt litt mer spice.
10/10 ramen med blekksprut, skinke og kantareller.
10/10 løvemanesopp, koji med pine nut saus. Ba om å få den på nytt.
10/10 pasta med safran, løk og provelone
7/10 monkfish med krabbe og fiken, kunne vært stekt litt mindre.
9/10 sweetbread med lyche og kaviar
10/10 and med trøffel og plomme
9/10 andelever
10/10 iskrem med multer, shitakesopp og maur
8/10 hasselnøtt iskrem med trøffel
8/10 sukker med appelsin.

Someone

Legg inn av Someone »

silkyglenjohnson skrev: man okt 24, 2022 9:48 pm Ahaan

Jeg var egentlig lysten på å besøke "nye" Plah, men var snill mot lommeboken og bestilte bord på Ahaan i stedet for. Kort oppsummert så var dette god verdi for pengene. Det absolutte høydepunktet var den friterte svineknoken med tilbehør (fette helvete så god), men stort sett alt med unntak av en litt kjedelig laab var godt/veldig godt - special shout out til mango & sticky rice-desserten som var himmelsk. Vi var ikke i nærheten av å komme oss igjennom hele menyen så det blir nok en tur tilbake om ikke så alt for lenge, men først skal det spares litt til Plah.
Så det virker som flyttingen har gått bra, både Plah og Ahaan har jo alltid vært topp

Tom Floskel

Legg inn av Tom Floskel »

Liten tur til tigerstaden i helgen. arakataka for første gang. ble en tre-retter med drikke til. meget god service hvor faktisk en rødbet-rett ble høydepunktet. koster litt men ikke helt håpløst.. deretter trattoria popolare dagen etter som var ok, men litt skuffende.. litt samlebånd, og maten ok men ingen stor opplevelse egentlig

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser ut til at restaurantene i Oslo går bra som aldri før, tross de dårlige tidene det hele tiden snakkes om. Men det viser vel at de dårlige tidene ikke rammer den store delen av den godt bemidlede middeklassen+ i Oslo i så stor grad som de som aldri uansett har gått noe særlig ut på restauranter.

Gleder meg til at Lompa åpner igjen, det skjer allerede neste helg. Men nå fikk jeg invitasjon til å være med på et sted jeg ble frarådet her - Katla, og det er litt dumt å si nei - så får vel bare ta med ørepropper og holde kjeft...
.. uansett bare ett minutt å gå fra jobben, og blir jeg lei så rekker jeg kanskje siste timen av Oslo Whiskyfestival, et halvt minutt den andre veien fra jobben...

MrPets

Legg inn av MrPets »

Skal på Lysverket i Bergen lørdag, dæven steike som jeg gleder meg

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

God noen gleder seg ! Jeg nesten gruer meg når jeg ser Katlas vinkart.... Greit nok at man får sju retter til 1000-lappen, men det finnes jo knapt en vinflaske til under 1.000-lappen - veldig mye ligger jo på 1.500 kr flaska... Synes det virker litt usympatisk, rett og slett. Men får vel møte med åpent sinn (og en drink eller to innabords før seansen....)....

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: ons okt 26, 2022 4:45 pm Ser ut til at restaurantene i Oslo går bra som aldri før, tross de dårlige tidene det hele tiden snakkes om. Men det viser vel at de dårlige tidene ikke rammer den store delen av den godt bemidlede middeklassen+ i Oslo i så stor grad som de som aldri uansett har gått noe særlig ut på restauranter.
Vel, Erna hadde kanskje et poenge med det retoriske spørsmålet i fjor (fritt fra hukkommelsen) "Men hadde de råd til det før?", når det ble diskutert at mange fikk dårligere råd. Selv om jeg kanskje ikke ville brukt akkurat de ordene

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

DoktorS skrev: ons okt 26, 2022 6:24 pm God noen gleder seg ! Jeg nesten gruer meg når jeg ser Katlas vinkart.... Greit nok at man får sju retter til 1000-lappen, men det finnes jo knapt en vinflaske til under 1.000-lappen - veldig mye ligger jo på 1.500 kr flaska... Synes det virker litt usympatisk, rett og slett. Men får vel møte med åpent sinn (og en drink eller to innabords før seansen....)....
Hva forventer du egentlig?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tinkler skrev: ons okt 26, 2022 10:49 pm
DoktorS skrev: ons okt 26, 2022 6:24 pm God noen gleder seg ! Jeg nesten gruer meg når jeg ser Katlas vinkart.... Greit nok at man får sju retter til 1000-lappen, men det finnes jo knapt en vinflaske til under 1.000-lappen - veldig mye ligger jo på 1.500 kr flaska... Synes det virker litt usympatisk, rett og slett. Men får vel møte med åpent sinn (og en drink eller to innabords før seansen....)....
Hva forventer du egentlig?
Viner til vanlige priser. En anerkjent restaurant som Le Benjamin har flere utmerkede viner fra 600 kroner og oppover. Billigste Chablis på Katla koster 1.200 kr. Men mulig de har et mer ordinært vinkart i tillegg.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Noen som har prøvd sunday roast på the little pickle?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Endelig nytt sted i Oslo besøkt, Katla, som tidligere omtalt her... Fryktet både høy musikk og høye vinpriser, Ingenting så fælt som fryktet, som jeg forventet - ting blir bedre enn en pesimist tror.

Greit med baconcrisp og tostada med krabbe, men spørsmålet er vel om det kan definere som "retter". Deretter reker i en chilisaus. Alt vel og bra, men ikke spektakulært...Søte buns til dette. For søte etter min smak, og her kunne vel man heller laget noen mer "nordiske" varianter, uten sukker? Så kom piggvar, som vi måtte dele i 4 selv, der de innfødte skjønte lite, men jeg med oppvekst på Møre måtte trå til.... bra saker, men teit av den engelskspråklige servitøren å presentere det som kveite, når det var piggvar - noe jeg fikk bekrefetet av norsktalende etterpå...

... så var det denne retten med hakket svinekjøtt, som man som i taco kunne rulle sammen med diverse, som ingefær og koriander.... Litt merkelige greier. Men godt nok, selv om det her var snakk om taco pakket inn i kål...

Dessert var kokossorbue med epler og noe havregreier....

VI ble aldri presentert for den dyre vinmenyen, men servitør anbefalte 3 flaske til et følge på 4, som virket å passe veldig bra. Det er greiere enn å få ett og ett glass...

Hva gjelder vin var det bra og greit, men jeg aner ikke var prisen i restauranten, men den røde kostet 125 på polet, så det var en veldig rimelig vinpakke - i stor kontrast til den omfatftende vinlista med veldig dyre viner....

Musikken .,,, akseptabel fra 18-19 og fram til om lag 20, da DJ tok over og det ble håpløst....

Jeg så ikke regningen, men jeg sliter, mest pga det meningsløse med DJ tidlig på kveld, å gi dette mer enn 3 av 6, uansett pris...

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Brisket og ribs på Eldhuset. Yum!

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

En tur til Oslo sist helg.
Nodee og Sumo, begge i Bjørvika ble besøkt. Litt tilfeldig at det ble to asiatiske.
Nodee er vel hakket mer ambisiøse enn Sumo. Vi ble sittende i første etasje. Egentlig veldig god mat, men litt hektisk miljø. Kan skyldes meg selv også, var ikke helt frisk den dagen.
Sumo var helt ok, ikke noe spesielt på noen måte bortsett fra en sjarmerende servitør.

4-5 på Nodee 3-4 på Sumo.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Punjab på Grønland
Fantastisk nok en gang ; )

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Malacay skrev: tir nov 08, 2022 7:55 pm
DoktorS skrev: lør nov 05, 2022 1:47 am
Jeg så ikke regningen, men jeg sliter, mest pga det meningsløse med DJ tidlig på kveld, å gi dette mer enn 3 av 6, uansett pris...
Glad jeg ikke ble erklært hjernedød etter å ha den samme oppfatningen av deg om stedet ;)
:-) Jeg ble invitert med, så hadde ikke noe jeg skulle sagt - men ut fra det du skrev, og vinmenyen på nett, så hadde det vært langt nede på listen min i den prisklassen. Dog - jeg forstår jo konseptet, det er litt "rocka" og man lar seg ikke skremme av veldig høy pris på en av råvarene (pigvar) og så kommer man med "taco i kål" etterpå... Det er vel meningen det skal være kult. Tror de som inviterte var så klar over dette, men de har visst vært rundt om flere steder (flere av dem) så OK å prøve noe nytt.....

Hadde nok gitt 4 av 6 om jeg hadde vært avisanmelder*, men som privatperson drar jeg det hele litt ned, uten å ha dårlig samvittighet for det.

*noe jeg kunne tenke meg å være... Det slår meg - vinner jeg 30 millioner eller så i Vikinglotto, skal jeg bli det og levere anmeldelser til en eller annen avis, helt gratis....

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tir nov 08, 2022 8:57 pm så kommer man med "taco i kål" etterpå...
Også kjent som kålruletter?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Pincho Nation Theater, Oslo

Første gang jeg prøver dette konseptet, men syntes det var en god opplevelse.

Det er en slags tapas-restaurant, hvor man gjennom en app bestiller de smårettene man vil ha. Og hva man ønsker å drikke. Man får melding på appen når maten er klar, og så henter man den på disken ved kjøkkenet, alternativt henter drikken i baren. Før jeg dro dit tenkte jeg at det var litt styrete å skulle hente maten selv, men det fungerte veldig bra.

Vanskelig å si noe om "temaet" på restauranten, for de prøver liksom å gjøre det litt tivoli/sirkusaktig. Man får gratis popcorn ved ankomst, det er "overraskelse" på lydanlegget på toalettet osv. Drinkene er festive, dvs veldig fargerike og spennende på smaker. Utvalget av "tapasretter" er ganske godt, og enkelte av rettene er ganske oppfinnsomme.

Hvis man melder seg inn i Sirkuset i appen, får man 1 gratis tapasbonus, som man kan bruke når man betaler. Noe man også kan gjøre via appen. Praktisk. Og, litt avhengig av hvor mye man betaler, får man X antall tapasbonuser som man kan bruke ved neste besøk. I mitt tilfelle fikk jeg 3 bonuser, som i kroner og øre utgjør ca 180 kr. Og det er faktisk litt.

Hvis man skal bli ordentlig mett, må man regne med å bestille mellom 6-9 tapasretter. De er temmelig moderate på pris, ligger fra 59-75 kr sånn ca. Jeg spiste 8 retter, og inntok 3 drinker. Med tips kom totalsummen på 950 riksdaler.

Pro tip: bestill drinken som heter "Hula Hula", den lukter på en sekser på terningen.

Hyggelige ansatte på jobb denne kvelden.

Alt i alt ender jeg på

Terningkast 4+ for maten
Terningkast 5 for drinkene

SirJames

Legg inn av SirJames »

Malacay skrev: lør nov 12, 2022 5:51 pm
SirJames skrev: ons nov 09, 2022 9:56 pm Pincho Nation Theater, Oslo

Første gang jeg prøver dette konseptet, men syntes det var en god opplevelse.

Det er en slags tapas-restaurant, hvor man gjennom en app bestiller de smårettene man vil ha. Og hva man ønsker å drikke. Man får melding på appen når maten er klar, og så henter man den på disken ved kjøkkenet, alternativt henter drikken i baren. Før jeg dro dit tenkte jeg at det var litt styrete å skulle hente maten selv, men det fungerte veldig bra.

Vanskelig å si noe om "temaet" på restauranten, for de prøver liksom å gjøre det litt tivoli/sirkusaktig. Man får gratis popcorn ved ankomst, det er "overraskelse" på lydanlegget på toalettet osv. Drinkene er festive, dvs veldig fargerike og spennende på smaker. Utvalget av "tapasretter" er ganske godt, og enkelte av rettene er ganske oppfinnsomme.

Hvis man melder seg inn i Sirkuset i appen, får man 1 gratis tapasbonus, som man kan bruke når man betaler. Noe man også kan gjøre via appen. Praktisk. Og, litt avhengig av hvor mye man betaler, får man X antall tapasbonuser som man kan bruke ved neste besøk. I mitt tilfelle fikk jeg 3 bonuser, som i kroner og øre utgjør ca 180 kr. Og det er faktisk litt.

Hvis man skal bli ordentlig mett, må man regne med å bestille mellom 6-9 tapasretter. De er temmelig moderate på pris, ligger fra 59-75 kr sånn ca. Jeg spiste 8 retter, og inntok 3 drinker. Med tips kom totalsummen på 950 riksdaler.

Pro tip: bestill drinken som heter "Hula Hula", den lukter på en sekser på terningen.

Hyggelige ansatte på jobb denne kvelden.

Alt i alt ender jeg på

Terningkast 4+ for maten
Terningkast 5 for drinkene
Du var på en restaurant? Bra vi er forskjellige, jeg kommer nok ikke til å melde meg inn i en Sirkusapp for å gå ut og spise. Regner med at dette er ironi :)
??

Du får lese litt på nettsiden til restauranten da, mister.

https://pinchonation.no/restaurant/no-oslo-rosenkratz/

kibby

Legg inn av kibby »

Malacay skrev: lør nov 12, 2022 5:51 pm
SirJames skrev: ons nov 09, 2022 9:56 pm Pincho Nation Theater, Oslo

Første gang jeg prøver dette konseptet, men syntes det var en god opplevelse.

Det er en slags tapas-restaurant, hvor man gjennom en app bestiller de smårettene man vil ha. Og hva man ønsker å drikke. Man får melding på appen når maten er klar, og så henter man den på disken ved kjøkkenet, alternativt henter drikken i baren. Før jeg dro dit tenkte jeg at det var litt styrete å skulle hente maten selv, men det fungerte veldig bra.

Vanskelig å si noe om "temaet" på restauranten, for de prøver liksom å gjøre det litt tivoli/sirkusaktig. Man får gratis popcorn ved ankomst, det er "overraskelse" på lydanlegget på toalettet osv. Drinkene er festive, dvs veldig fargerike og spennende på smaker. Utvalget av "tapasretter" er ganske godt, og enkelte av rettene er ganske oppfinnsomme.

Hvis man melder seg inn i Sirkuset i appen, får man 1 gratis tapasbonus, som man kan bruke når man betaler. Noe man også kan gjøre via appen. Praktisk. Og, litt avhengig av hvor mye man betaler, får man X antall tapasbonuser som man kan bruke ved neste besøk. I mitt tilfelle fikk jeg 3 bonuser, som i kroner og øre utgjør ca 180 kr. Og det er faktisk litt.

Hvis man skal bli ordentlig mett, må man regne med å bestille mellom 6-9 tapasretter. De er temmelig moderate på pris, ligger fra 59-75 kr sånn ca. Jeg spiste 8 retter, og inntok 3 drinker. Med tips kom totalsummen på 950 riksdaler.

Pro tip: bestill drinken som heter "Hula Hula", den lukter på en sekser på terningen.

Hyggelige ansatte på jobb denne kvelden.

Alt i alt ender jeg på

Terningkast 4+ for maten
Terningkast 5 for drinkene
Du var på en restaurant? Bra vi er forskjellige, jeg kommer nok ikke til å melde meg inn i en Sirkusapp for å gå ut og spise. Regner med at dette er ironi :)
Dette burde du! Får gratisretter etter hvor mye du bestiller... ELSKER Pincho Nation ❤️ Vært der utallige ganger siden de åpnet i Oslo i 2017. Mest glad i OG location, selv om Theater også er helt ok. Syns dog menyen endres litt for ofte, til det dårligere.

Visstnok åpnet ny avdeling i Porsgrunn tidligere i år: https://www.abcnyheter.no/reise/reiseny ... cho-nation

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

McDonalds.

En Big Tasty Bacon med ekstra saus er aldri feil dagen derpå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»