TV2s karaoke-programmer må man selvsagt ikke glemme i denne sammenheng.
MGP 2023
Nei og dessverre har dette vært melodien frå Karlsen. Satse stort på mange glemte artister frå diverse talentprogram skal få skinne og knapt nok nokon artister som har ein karriere å snakke om (på hitslista/radio) . Sundnes klarte i mykje større grad å få etablerte artister til å stille opp og ta sjansen. Med untak av TIX så er det knapt nokon av Norges store artister eller nest største artister som har deltatt.
I Sverige er det nesten 1 ære å være med i Melodifestivalen, mens i Norge er Raylee, Jenny Jenssen, Didrik Solli Tangen, Joner, Craig og Atle Pettersen blant dei største namnene om man fjerner Tix, Tone Damli, Sie Gubba, Keiino og Ketil Stokkan dei siste 3 åra.
Godt poeng, men dei har i det minste hatt litt suksess etterpå. Sjølv om dei er stort sett kjent for 1 låt og den klart nest største hiten var låta som vart nr 2 i fjor.
Der manglet det en bokstav ja. Konstruert.
Skal forøvrig ikke legge skjul på at jeg mislikte begge bidragene til denne trioen.
Den første var klipt sammen fra Finlands 2018-bidrag (som jeg heller ikke likte), mens den andre var pinlig konstruert for å vinne konkurransen. Så det var en lettelse at TIX vant i 2021. Hylekoret som fulgte gjorde definitivt ikke saken bedre for disse tre.
Ja eg stemte på TIX sjølv og synest det var synd at han bytta til engelsk. Ellers var dette på ein lang stund første gang det norske folk stemte feil i forhold til store deler av kjernefansen. Morsomt å sjå korleis storeparten av dei klikka når Norge gjekk for ein anna låt ein dei likte.Fazam skrev: ↑tir nov 01, 2022 3:47 pmDer manglet det en bokstav ja. Konstruert.
Skal forøvrig ikke legge skjul på at jeg mislikte begge bidragene til denne trioen.
Den første var klipt sammen fra Finlands 2018-bidrag (som jeg heller ikke likte), mens den andre var pinlig konstruert for å vinne konkurransen. Så det var en lettelse at TIX vant i 2021. Hylekoret som fulgte gjorde definitivt ikke saken bedre for disse tre.
Ulrikke Brandstorp takket nei til en direkte finaleplass i MGP 2021; siden hun ikke ble tildelt en direkte plass til den internasjonale konkurransen. Da måtte NRK (i likhet med 1991) i så fall ha avlyst MGP.
Hun har likevel uttrykt at hun kunne tenke seg å delta i MGP igjen. Men når man ser at hun er opptatt i musikalen Mamma Mia! fra april neste år, kan det vel umulig være plass til en internasjonal konkurranse i 2023?
Hun har likevel uttrykt at hun kunne tenke seg å delta i MGP igjen. Men når man ser at hun er opptatt i musikalen Mamma Mia! fra april neste år, kan det vel umulig være plass til en internasjonal konkurranse i 2023?
Ja det blir dessverre mange av desse og ganske få artister som har ein god karriere før dei deltar i mgp. Noko av problemet skyldes nok at dei som styrer ser MGP like mykje som ein up and coming konkurranse, framfor ein konkurranse der dei største artistene i Norge kan delta for å representere Norge.
I andre land stiller mange land med store stjerner og blant sine mest kjente artister. I Norge er vi heldige om dei minst kjente artistene i Stjernekamp eller hver gang vi møtes stiller.
Det er dessverre ein konsekvens at dei som tok over etter Sundnes, i størst mulig grad har sett dette som ein talentkonkurranse og ikkje ein låtskriverkonkuranse. Med mulighet for Norske artister til å utvikle ein karriere i heile Europa
Artistene som er med i HGVM deltar ikke i MGP etterpå. Unntaket er Ida Maria; som deltok året etter.
Bjørn Eidsvåg er en av mange i denne serien som tidligere har deltatt i MGP (1985). Han blir til neste år (endelig) å se sammen med Karoline Krüger (1988) og Freddy Kalas (2016).
https://www.tv2.no/underholdning/bjorn- ... /15007179/
Mitt poeng var meir at det fortelle kor lite MGP er som konkurranse blant etablerte artister. Stort sett er det langt større for artistene å delta i HGVM eller stjernekamp framfor MGP. Eg hadde håpt TIX sin deltakelse ville fått opp interessen, men NRK og MGP sjefen klarer ikkje å utnytte dette. Tvert imot var det mange som klagde over at TIX sitt kjente namn var eit problem for MGP sidan folk stemte på artisten framfor låten.Fazam skrev: ↑lør nov 05, 2022 11:27 amArtistene som er med i HGVM deltar ikke i MGP etterpå. Unntaket er Ida Maria; som deltok året etter.
Bjørn Eidsvåg er en av mange i denne serien som tidligere har deltatt i MGP (1985). Han blir til neste år (endelig) å se sammen med Karoline Krüger (1988) og Freddy Kalas (2016).
https://www.tv2.no/underholdning/bjorn- ... /15007179/
Det fortelle ein god del at stort sett alle dei største artistene i Norge med nokon untak har deltatt i HGVM, men nesten ingen av dei har deltatt i MGP dei siste 10 åra.
Ja, det er flere fra Stjernekamp som man også kunne tenkt seg i MGP. Men det blir som disse urealistiske smørbrødslistene som dukker opp hvert år før MGP.
Når det gjelder HGVM; så kan kanskje Eidsvågs deltagelse få fart på to andre tidligere MGP-artister. Selv om det virkelig begynner å haste for veteranene Øystein Sunde (snart 76) og Åge Aleksandersen (snart 74).
Tja eg trur absolutt det kunne vært mulig å fått med fleire av dei på den urealistiske smørbrødlista, men det hadde krevd ein helt anna måte å jobbe med MGP på. Man måtte i mykje større grad fornya konseptet og aktiv gjort dette til ein konkurranse som kunne opna dører for mange artister internasjonalt. I tillegg måtte man hatt færre delfinaler og gjort det mulig for artister som har mykje konserter til å kunne prioritere MGP.Fazam skrev: ↑lør nov 05, 2022 12:00 pmJa, det er flere fra Stjernekamp som man også kunne tenkt seg i MGP. Men det blir som disse urealistiske smørbrødslistene som dukker opp hvert år før MGP.
Når det gjelder HGVM; så kan kanskje Eidsvågs deltagelse få fart på to andre tidligere MGP-artister. Selv om det virkelig begynner å haste for veteranene Øystein Sunde (snart 76) og Åge Aleksandersen (snart 74).
I tillegg burde heile redaksjonen i MGP tatt seg nokon turer til Italia og Sverige. Her ser man korleis desse landene har bygd opp sine nasjonale finaler og får med store artister til å delta kvart år.
Sundnes viste blant anna i 2010 at det var mulig, men dei siste åra har MGP blitt ein talentkonkurranse og ein arena for artister som desperat prøver på eit comeback.
MGP-Boblefar Tangen; som igjen har vært en del av lyttergruppa, mener at NRK har vært i forhandlinger med store kanoner; og at Brandstorp kan være en av disse. Hun har fått mye rampelys i det siste; men vil ikke være noe annet enn løskrutt etter min mening.
At kjernefansen har en tendens til å overdrive er heller ikke noe nytt.
OGAEs Thomassen var også (som vanlig) en del av lyttergruppa. Han mener at bidragene til neste år er de beste på fire år. Det var det året KEiiNO vant.
Spørsmålet er om 2019 var så fantastisk?
Desse har alltid hyllet nivået og fortalt kor fantastisk året blir. Det kan sjølvsagt være at dei får rett, men eg blir ikkje overrasket om dette er løskrutt og at mykje av artistene er ukjente for dei aller fleiste av ossFazam skrev: ↑man nov 07, 2022 11:01 amMGP-Boblefar Tangen; som igjen har vært en del av lyttergruppa, mener at NRK har vært i forhandlinger med store kanoner; og at Brandstorp kan være en av disse. Hun har fått mye rampelys i det siste; men vil ikke være noe annet enn løskrutt etter min mening.
At kjernefansen har en tendens til å overdrive er heller ikke noe nytt.
OGAEs Thomassen var også (som vanlig) en del av lyttergruppa. Han mener at bidragene til neste år er de beste på fire år. Det var det året KEiiNO vant.
Spørsmålet er om 2019 var så fantastisk?
Håper likevel jeg ikke blir enig med anmelderne til neste år. Som Arild Rønsen (Puls) kommenterte om årets vinner; - 'Dette er bare tull'. Og det var det jo definitivt.
De to norskspråklige tekstene var i alle fall spilt en god del på radio. Daniel Lukas med "Kvelertak" og Sturla med "Skår i hjertet".ms_8 skrev: ↑fre okt 28, 2022 9:40 amJa han har litt komiske ALI utsagn. Av årets låter, så er det kanskje berre to eg har hørt litt i ettertid. Vinneren og låta som vart nr 2. Og berre to forsvant fort.
Synest årets låter var blant dei svakaste. Man skal være veldig glad i musikk før man hørt særleg mykje om artistene som var med. Samstundes som det knapt fanst artister som har ein karriere. Årene før hadde i det minste folk som var kjente. Årets felt såg ut som ein talentkonkurranse for ukjente artister.
Håper NRK får fleire kjente artister til å være med. Tenk om MGP kunne blitt ein konkurranse som Chris Hostein, Astrid S, Sondre Justad eller Hellbilles ville ha vært med på.
"Kvelertak" fikk et langt liv på radio. Det er ikke så lenge siden jeg hørte den bli spilt. Symptomatisk nok var den ikke en del av finalen.
I tillegg til den norske tvilling-duoen, spekuleres det i flere navn som deltagere i MF. Et comeback av ESC-vinneren Loreen Talhaoui må vel være det største til nå.
Kanadieren Laurell Barker står også på lista. Hun er kjent som en av disse låtskriver-gjengangerne som deltar rundt i Europa. I Norge har hun bl.a vært kreditert på Raylees bidrag (2020 og 2021).
Blant de andre "klare" artistene finner man veteran-duoen Eva Rydberg og Ewa Roos, og duoen Nordman. Synd at man ikke får se slike veteraner i MGP.
Ja det begynner å bli mange år sidan artister som Hanne Krogh, Bettan, Anita Skorgan eller Wenche Myhre. Stort sett er det folk mellom 18 til 30 år som regnes som up and comingFazam skrev: ↑tir nov 22, 2022 11:00 amI tillegg til den norske tvilling-duoen, spekuleres det i flere navn som deltagere i MF. Et comeback av ESC-vinneren Loreen Talhaoui må vel være det største til nå.
Kanadieren Laurell Barker står også på lista. Hun er kjent som en av disse låtskriver-gjengangerne som deltar rundt i Europa. I Norge har hun bl.a vært kreditert på Raylees bidrag (2020 og 2021).
Blant de andre "klare" artistene finner man veteran-duoen Eva Rydberg og Ewa Roos, og duoen Nordman. Synd at man ikke får se slike veteraner i MGP.
Urovekkende esc nyheter i dag. Vi må nok sende tullesang igjen neste år.. Publikum som skal bestemme alene i semifinalene. Blir et shitshow dette..
Konkurransen var som kjent et juryshow frem til slutten av 90-tallet. I 2008 fikk juryene velge et bidrag i hver semifinale (hvis publikums topp 10 ikke samsvarte med deres smak). Og i 2009 var juryene endelig tilbake (50/50).TheRealArt_Verified skrev: ↑tir nov 22, 2022 10:25 pm Urovekkende esc nyheter i dag. Vi må nok sende tullesang igjen neste år.. Publikum som skal bestemme alene i semifinalene. Blir et shitshow dette..
Hva som er vitsen med at et useriøst bidrag (som Norges i år) alltid er sikret å komme til finalen; for så å bli slått ned på der, skjønner jeg ikke.
Det ødelegger kun for "kjedelige" bidrag som har en sjanse utenfor konkurransen. Dessverre fenges publikum mest av staffasje og sirkus.
Bettan (og Tor Endresen) var dog med for ikke så lenge siden. Deres plassering beviste at det ikke er bak mål å delta for gamle kjenninger. Ketil Stokkan imidlertid; han hadde ikke deltatt utenom pandemien.
Alle kan ikke vinne. Det skal være en verdi i seg selv å delta i MGP.
Det er derfor så mange veteraner synes det er gøy å være med i Sverige.
Og her kommer du til kjernen av problemet. Det er dessverre ikkje samme status å delta i MGP. Bettan var sist gang med i 2015 og sjølv om Stokkan var med. Så var det ingen tvil om at bidraget framstår som ein parodi.Fazam skrev: ↑ons nov 23, 2022 11:03 amBettan (og Tor Endresen) var dog med for ikke så lenge siden. Deres plassering beviste at det ikke er bak mål å delta for gamle kjenninger. Ketil Stokkan imidlertid; han hadde ikke deltatt utenom pandemien.
Alle kan ikke vinne. Det skal være en verdi i seg selv å delta i MGP.
Det er derfor så mange veteraner synes det er gøy å være med i Sverige.
Halvparten av MF-startfeltet er bekreftet. Blant annet den samiske artisten Jon Henrik Fjällgren og transseksuelle Tone Sekelius.
Jeg kan definitivt styre min begeistring for sistnevnte, men (som sagt) ser jeg gjerne samiske artister i MGP.
Jeg kan definitivt styre min begeistring for sistnevnte, men (som sagt) ser jeg gjerne samiske artister i MGP.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/zEl ... -endringer
Flott at duellene er borte og at man kutter sistesjanse. Synest dette er eit steg i riktig retning på den fronten.
Derimot er det latterlig med internasjonal jury som teller halvparten av stemmene. MGP burde bli avgjort av det norske folk og ikkje nokon personar NRK har funnet i utlandet
Flott at duellene er borte og at man kutter sistesjanse. Synest dette er eit steg i riktig retning på den fronten.
Derimot er det latterlig med internasjonal jury som teller halvparten av stemmene. MGP burde bli avgjort av det norske folk og ikkje nokon personar NRK har funnet i utlandet
Har ikke sett så mye på MGP i de siste årene (kun ESC) men kanskje finalen kan bli mer severdig med disse endringenems_8 skrev: ↑ons nov 30, 2022 8:17 am https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/zEl ... -endringer
Flott at duellene er borte og at man kutter sistesjanse. Synest dette er eit steg i riktig retning på den fronten.
Derimot er det latterlig med internasjonal jury som teller halvparten av stemmene. MGP burde bli avgjort av det norske folk og ikkje nokon personar NRK har funnet i utlandet
Lovende endringer, men hadde ikke gjort meg noe om f.eks. det bidraget som fikk flest stemmer uten å gå videre hadde fått plass nr 10 i finalen eller kjørt en "siste sjanse" med låtene som kom nr 4 (evt. og nr 5) i delfinalene heller. Liker 10 låter bedre enn 9 i en finale, men ingen stor greie at det har kuttet det heller.
Kunne også kjørt 3 forhåndskvalifiserte slik at man hadde 12 bidrag i finalen også kunne de få opptre i hver sin delfinale for min del.
Kunne også kjørt 3 forhåndskvalifiserte slik at man hadde 12 bidrag i finalen også kunne de få opptre i hver sin delfinale for min del.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute