Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Svar
StormEagle
Innlegg: 388

Re: Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Legg inn av StormEagle »

Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:25 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:22 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 7:41 pm Men for å hjelpe "Ola" litt på vei da.

Jeg ville først og fremst satt av 25.000 av de oppsparte midlene til å kjøpe inn møbler til den nye kåken. Litt avhengig av hvor mange møbler man vil ham så burde det holde i massevis, og man har en liten buffer i etter.
La oss sette opp noen rimelige alternativer for å putte inn det nødvendige av møbler og utstyr i kåken:
- Rammemadrass seng: 5000 kr
- Billig sofa: 5000 kr
- To rimelige lenestoler: 6000 kr
- Klesskap til soverom og gang: 3000 kr
- Oppvaskmaskin: 4000 kr
- Vaskemaskin: 5000 kr
- Tørketrommel: 5000 kr
- Støvsuger: 2000 kr
- Hyller, bord, skostativ, ol.: 5000 kr
- Baderomsutstyr: 2000 kr
- Diverse husholdningsutstyr: 2000 kr

Oj vi har visst allerede sprengt budsjettet ditt noe voldsomt gitt. Og der skulle det ligge en buffer?
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 7:41 pm Drit i bilen. Bruk kollektivtilbudet.
Hvorfor det? Jeg trodde Ola hadde god råd og romslig økonomi jeg? Var det ikke det dere sa da?
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 7:41 pm - Mat: 4000 kr
Dette er SIFO budsjettet som ikke har tatt hensyn til prisstigningen vi har hatt de siste månedene. Ikke realistisk. Og igjen, jeg trodde Ola hadde en romslig økonomi jeg?
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 7:41 pm - Internet: 500 kr
Fiber koster 800 kr for minste hastigheten. Såpass burde vel en med en så romslig økonomi som Ole kunne unne seg?
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 7:41 pm - Klær, teknologi, og diverse husholdning: 1000 kr
- Møbler, vedlikehold av hjem og interiør: 1000 kr
Kan du utvide disse med et lite underbudsjett takk? Jeg finner det ganske vanskelig å tru på. I hvert fall for en med romslig økonomi slik som Ole jo har.
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 7:41 pm Skal han betale 6000 i barnebidrag så får han droppe en tusenlapp på transport og hente inn den siste femhundrelappen på skattefradrag for barnebidrag.
Skal han begynne å sykle 5 mil til og fra jobb også nå?
Handler du brukt får du både seng og sofa for langt under 5000. Du kan til og med få det gratis. Det gjelder veldig mye annet møblement også. Du kan til og med kjøpe NY seng til langt under 5000,-. Denne koster 3300.
https://jysk.no/soverom/kontinentalseng ... lsrc=aw.ds

Her har du ny sofa til 2300: https://www.ikea.com/no/no/p/vimle-trek ... lsrc=aw.ds

Disse to lenestolene får du for totalt 3800: https://jysk.no/stue/lenestoler/lenesto ... lsrc=aw.ds

Denne oppvaskmaskinen koster 2000: https://www.elkjop.no/product/hvitevare ... lsrc=aw.ds

Denne vaskemaskinen koster 2800: https://www.elkjop.no/product/hvitevare ... lsrc=aw.ds

Dette er bare raske søk, på NYTT utstyr og møbler og jeg har allerede funnet flere varer som koster halvparten av det du budsjetterer med.
Ja man kan jo sortere på billigste pris å få fram noe billigere. Men jeg trodde Ole hadde romslig økonomi jeg. Også kan han ikke en gang velge utstyr i under medium pris segmentet, men må gå for bunnskrapet? Han kan nok kjøpe Doro telefon billig også tenker jeg, den kan jo ringe, så hva mer trenger man? Får man fremdeles ADSL internet? Kan nok spare noen penger der ja, han trenger jo tross alt bare å kunne laste nettbanken, alt annet av streaming og slik er jo bare luksus fjas...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Folk_flesk skrev: man nov 07, 2022 8:20 pm
B.E. skrev: man nov 07, 2022 8:15 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:10 pm
Men nå var utfordringen å sette opp budsjett for en singel mann.

For meg er det helt uforståelig med en situasjon der man har mann, kone og tre barn og konen verken har inntekt eller passer barna på dagtid. Er det sykdom i bildet, så skal jo moren ha uføretrygd.
Jeg tipper han er aleneforsørger.
Det står det vel mer eller mindre klart at han er i artikkelen. Spørsmålet er snarere hvorfor han er det.
Det tror jeg han ikke er, for det hadde nok kommet frem i artikkelen. I stedet sier han at familien lener seg stort sett på hans økonomi..

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:40 pm

Ja man kan jo sortere på billigste pris å få fram noe billigere. Men jeg trodde Ole hadde romslig økonomi jeg. Også kan han ikke en gang velge utstyr i under medium pris segmentet, men må gå for bunnskrapet? Han kan nok kjøpe Doro telefon billig også tenker jeg, den kan jo ringe, så hva mer trenger man?
Å ha romslig økonomi er ikke det samme som å være økonomisk analfabet uten at det får konsekvenser. Jeg kunne kuttet budsjettet ditt på møbler og utstyr i to, og kun kjøpe nytt. Litt innsats inne på Finn.no og andre steder man kan kjøpe brukt så kunne jeg sikkert redusert dette igjen med 40%. Du budsjetterer med 120.000 kroner i året på bil, og 30.000 i året på klær, "husholdning" og teknologi. Det er et helt spinnvilt forbruk.

Man kan alltids få et budsjett til å sprekke ved å legge inn voldsomme overforbruk. Med romslig økonomi så mener jeg at man har råd til å dekke alle grunnleggende behov, eie en ok bolig, eie en ok bil og fortsatt har råd til å bruke noen tusenlapper i måneden på luksus samtidig som man sparer. Det er romslig i mine øyne. Å bruke 120.000 i året på bil, og å kjøpe seg fult sett med helt nye møbler og hvitevarer til over middels prisnivå, i tillegg til Tesla og bolig til over 2,5 millioner som enslig er hakket over "romslig" i mine øyne.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Sulfat skrev: man nov 07, 2022 8:37 pm Det er så harde kår i landet at nyutdannede Ole på 25 må nøye seg med en Tesla Model 3, stakkar.

Det blir noe Marie Antoinette over argumentasjonen.
Dette er snittlønnen til befolkningen. Det betyr at det er MANGE som ligger MYE lavere enn dette. Og her argumenteres det for at man har god råd med en slik lønn med diverse latterliggjøring av at noen kan klage over at det er trangt selv med en slik snittlønn.

Jada jeg har også levd på studielånet pluss sommerjobb penger når jeg studerte, men jeg drev da ikke å latterliggjorde minstepensjonister for at de klagde over dårlig råd likevel selv om de altså tjente mer enn det jeg klarte å overleve på.

Corvus

Legg inn av Corvus »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Rainmaker skrev: søn nov 06, 2022 2:01 am Man har lov til å la være å ta lån...
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 12:48 pm Ikke bare pga arbeidsledigheten, men boligmarkedet er i stor grad basert på at en familie har økonomi tilsvarende 2 normale inntekter.

Skal man ha bolig for en familie, må man derfor i praksis har inntekter i den størrelsesorden.
Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 8:45 pm
Folk_flesk skrev: man nov 07, 2022 8:20 pm
B.E. skrev: man nov 07, 2022 8:15 pm

Jeg tipper han er aleneforsørger.
Det står det vel mer eller mindre klart at han er i artikkelen. Spørsmålet er snarere hvorfor han er det.
Det tror jeg han ikke er, for det hadde nok kommet frem i artikkelen. I stedet sier han at familien lener seg stort sett på hans økonomi..
Journalisten hadde vel ikke noe oppfølgingsspørsmål til dette utsagnet. Skal jeg tippe så får hun utbetalt trygt til både seg selv og barna. De har vel krav på begge deler. Men det bidrar vel til å underminere lidelseshistorien litt isåfall. F.eks. stuntet om "å teste ut Frelsesarmeen" ved å hente ut en matpose ville sett hakket mer teit ut.

Her har nok artikkelens hovedperson og journalisten funnet en felles interesse i å tilpasse/fordumme virkeligheten.
Sist redigert av Folk_flesk den man nov 07, 2022 8:57 pm, redigert 2 ganger totalt.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:47 pm i tillegg til Tesla og bolig til over 2,5 millioner som enslig er hakket over "romslig" i mine øyne.
Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Rainmaker skrev: søn nov 06, 2022 2:01 am Man har lov til å la være å ta lån...
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 12:48 pm Ikke bare pga arbeidsledigheten, men boligmarkedet er i stor grad basert på at en familie har økonomi tilsvarende 2 normale inntekter.

Skal man ha bolig for en familie, må man derfor i praksis har inntekter i den størrelsesorden.
Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?
God ide. Eller kanskje de bare kan bli rike så løser jo alle problemer seg for dem....

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:40 pm
Jeg trodde Ola hadde god råd og romslig økonomi jeg? Var det ikke det dere sa
Normalt så er 550 000 kr i årslønn en bra lønn for en 25-åring. Men skal man både kjøpe seg leilighet, en bil til flere hundre tusen, holde utelivet "ved like" osv, så er dette en 25-åring som ikke har økonomisk sans i det hele tatt.
Som nyetablert, kan man ikke leve i sus og dus som man gjorde når man bodde på gutterommet hos foreldre. Da må man heller ofre noe. Dette har noe med å bli voksen og ta ansvar for sitt eget liv.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:49 pm
Sulfat skrev: man nov 07, 2022 8:37 pm Det er så harde kår i landet at nyutdannede Ole på 25 må nøye seg med en Tesla Model 3, stakkar.

Det blir noe Marie Antoinette over argumentasjonen.
Dette er snittlønnen til befolkningen. Det betyr at det er MANGE som ligger MYE lavere enn dette. Og her argumenteres det for at man har god råd med en slik lønn med diverse latterliggjøring av at noen kan klage over at det er trangt selv med en slik snittlønn.

Jada jeg har også levd på studielånet pluss sommerjobb penger når jeg studerte, men jeg drev da ikke å latterliggjorde minstepensjonister for at de klagde over dårlig råd likevel selv om de altså tjente mer enn det jeg klarte å overleve på.
Det er vel heller ingen som har latterliggjort minstepensjonister i denne tråden. Med mindre du da vil forvandle denne Truls med jobb og gjennomsnittsinntekt eller ingeniør-Ole med Tesla 3 (hvor kom han egentlig fra?) til en fattig minstepensjonist.
Sist redigert av Folk_flesk den man nov 07, 2022 9:08 pm, redigert 2 ganger totalt.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:49 pm
Sulfat skrev: man nov 07, 2022 8:37 pm Det er så harde kår i landet at nyutdannede Ole på 25 må nøye seg med en Tesla Model 3, stakkar.

Det blir noe Marie Antoinette over argumentasjonen.
Dette er snittlønnen til befolkningen. Det betyr at det er MANGE som ligger MYE lavere enn dette. Og her argumenteres det for at man har god råd med en slik lønn med diverse latterliggjøring av at noen kan klage over at det er trangt selv med en slik snittlønn.

Jada jeg har også levd på studielånet pluss sommerjobb penger når jeg studerte, men jeg drev da ikke å latterliggjorde minstepensjonister for at de klagde over dårlig råd likevel selv om de altså tjente mer enn det jeg klarte å overleve på.
Det kunne vært en artikkel...Noen som tjener 250000 i året.
Det er nok ikke få av de som tjener under 300.
Lov å sitte tæring etter næring.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:47 pm i tillegg til Tesla og bolig til over 2,5 millioner som enslig er hakket over "romslig" i mine øyne.
Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
Billigere bil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=280172054

Så har jeg redusert møbel og utstyrsbudsjettet ditt fra 35000 til 16.300: - Rammemadrass seng: 1590 - https://www.ikea.com/no/no/p/saeboevik- ... lsrc=aw.ds
- Billig sofa: 1695 - https://www.ikea.com/no/no/p/vinliden-t ... lsrc=aw.ds
- To rimelige lenestoler: 1400 - https://www.ikea.com/no/no/p/pello-lene ... lsrc=aw.ds
- Klesskap til soverom og gang: 2800 - https://www.monter.no/interior/garderob ... 5UQAvD_BwE
- Oppvaskmaskin: 2000 - https://www.elkjop.no/product/hvitevare ... lsrc=aw.ds
- Vaskemaskin: 2895 - https://www.elkjop.no/product/hvitevare ... 22e/454752
- Tørketrommel: 3000 - https://www.elkjop.no/product/hvitevare ... w19e/17672
- Støvsuger: 900 kr https://www.elkjop.no/product/hjem-reng ... rod/219118

Dette er uten å kjøpe noe brukt, eller benytte seg av "gi bort" på Finn. Og fortsatt 8000 å gå på til mine budsjetterte 25.000.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Folk_flesk skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 8:45 pm
Folk_flesk skrev: man nov 07, 2022 8:20 pm

Det står det vel mer eller mindre klart at han er i artikkelen. Spørsmålet er snarere hvorfor han er det.
Det tror jeg han ikke er, for det hadde nok kommet frem i artikkelen. I stedet sier han at familien lener seg stort sett på hans økonomi..
Journalisten hadde vel ikke noe oppfølgingsspørsmål til dette utsagnet. Skal jeg tippe så får hun utbetalt trygt til både seg selv og barna. De har vel krav på begge deler. Men det bidrar vel til å underminere lidelseshistorien litt isåfall. F.eks. stuntet om "å teste ut Frelsesarmeen" ved å hente ut en matpose ville sett hakket mer teit ut.

Her har nok artikkelens hovedperson og journalisten funnet en felles interesse i å tilpasse/fordumme virkeligheten.

Hvordan er det egentlig mulig å gå ut med en månedslønn på 25-30k? Det er jo et lønnsspenn som kan bety opp mot 100k i forskjeller hvis man ser opp mot årslønn (og inkluderer skatteforskjeller).

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:47 pm Å ha romslig økonomi er ikke det samme som å være økonomisk analfabet uten at det får konsekvenser.
Og å velge ting til noe som helst annet enn absolutt billigste pris når man har en gjennomsnittlig inntekt er å være økonomisk analfabet? En sofa til 5000 kr er ikke dyr Solvgutt, den er ikke en gang medium priset, den er UNDER medium. Den er altså RIMELIG (ikke det billigste skramlet man får tak i altså, men RIMELIG). Og det gjelder absolutt alt av det jeg plukket. Det er rimelige priser fra billigkjeder. Også kommer du med det billigste du kan finne etter å ha sortert på laveste pris som om det var en epic own...

Vi snakker om en person med en gjennomsnittlig inntekt her. Ikke en fattig person. Og en som dere påstår at har en romslig økonomi og god råd med den lønna i dagens marked.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Rainmaker skrev: søn nov 06, 2022 2:01 am Man har lov til å la være å ta lån...
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 12:48 pm Ikke bare pga arbeidsledigheten, men boligmarkedet er i stor grad basert på at en familie har økonomi tilsvarende 2 normale inntekter.

Skal man ha bolig for en familie, må man derfor i praksis har inntekter i den størrelsesorden.
Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?
Det er ikke lett, når en ikke er pen og er en F F F. Femti Fet og Fattig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:11 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:47 pm Å ha romslig økonomi er ikke det samme som å være økonomisk analfabet uten at det får konsekvenser.
Og å velge ting til noe som helst annet enn absolutt billigste pris når man har en gjennomsnittlig inntekt er å være økonomisk analfabet? En sofa til 5000 kr er ikke dyr Solvgutt, den er ikke en gang medium priset, den er UNDER medium. Den er altså RIMELIG (ikke det billigste skramlet man får tak i altså, men RIMELIG). Og det gjelder absolutt alt av det jeg plukket. Det er rimelige priser fra billigkjeder. Også kommer du med det billigste du kan finne etter å ha sortert på laveste pris som om det var en epic own...

Vi snakker om en person med en gjennomsnittlig inntekt her. Ikke en fattig person. Og en som dere påstår at har en romslig økonomi og god råd med den lønna i dagens marked.
Hadde man valgt alt til absolutt rimeligste pris hadde man holdt seg langt under mine budsjetterte 25.000, og det uten å kjøpe noe som helst brukt eller benytte seg av "gi vekk" i det hele tatt. Ditt budsjett lå godt over det dobbelte av det billigste man kan finne, hvis alt er nytt. Så mitt budsjett rommer definitivt for å gå utover de aller rimeligste alternativene. Og er man litt smart og kjøper brukt, eller til og med finner gratis, ting som man ikke får noe igjen for å kjøpe nytt så blir det enda romsligere. Hvorfor betale for et skostativ hvis noen ti minutter unna deg gir vekk sitt?

Og dette er i en situasjon hvor man skal kjøpe absolutt alt av møbler, hvitevarer og utstyr på én gang.
Sist redigert av Solvgutt1 den man nov 07, 2022 9:15 pm, redigert 1 gang totalt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Hva skal dere bruke i julen da? Blir vel vanskelig å komme under 100K for en høvelig feiring?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:35 pm
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 7:46 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 7:39 pm

Hmm jeg fant 0.
https://www.finn.no/realestate/homes/se ... ISHED_DESC
45-60 kvm, selveier, 1+ soverm, med parkering, 2 mil fra Oslo
Så prøvde å ta vekk parkering og utvide til 5 mil, og fikk et treff:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =277475163
Er det denne rønna utpå et jorde langt utpå landet du mener?

Og å reise kollektivt har "Ole" allerede gjort i flere år nå mens han har spart til egenandel, og arbeidsplassen hans krever at han disponerer egen bil.
Hvorfor begrenser du til 2 mil fra Oslo?
Hvorfor begrenser du til kun selveier?
Hvorfor setter du nedre grense på 45 kvm?

Om arbeidsgiver krever egen bil, så er det kjøregodtgjørelse inne i bildet, og desto større grunn til å IKKE kjøpe dyr bil å bruke i jobb. Til slikg bruker man en bil som gjør at man kan "gå i pluss"!
Skal du ha andels leilighet så må du vel ta med totalkosten i den prisen din da. Kan ikke du vise meg dette søket ditt, for jeg finner ikke noe slik.

Kjøregodtgjørelse får man bare når man kjører i jobbsammenheng. At man har krav til å disponere bil betyr ikke nødvendigvis at man har mye oppdrag som krever kjøring.
Ikke samme søket, siden jeg nå er på telefon, ikke PCen men her:
https://www.finn.no/realestate/homes/search.html

Kjører man i jobbsammenheng er det viktig å bruke en billig bil, kjøregodgjørelse er rent tap på en nyere bil. Men du må gjerne vise til hvilke jobber hvor man er pålagt av arb.giver å ha bil men egentlig ikke skal bruke den noe særlig.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Det burde vært støtte til enslige. Og det burde vært en borgerlønn på 400 K til enhver Norsk borger, men da bør en avskaffe asyl og stenge grensene .

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

KingKongHalvor skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm Hva skal dere bruke i julen da? Blir vel vanskelig å komme under 100K for en høvelig feiring?
:lol:

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

KingKongHalvor skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm Hva skal dere bruke i julen da? Blir vel vanskelig å komme under 100K for en høvelig feiring?
Selve julaften skal vel være mulig å skvise akkurat under, men for hele julen - spesielt om vi inkluderer nyttårsaften! - blir det i overkant stusslig. Vi skal ikke behøve å ha det slik i Norge.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:35 pm
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 7:46 pm

Hvorfor begrenser du til 2 mil fra Oslo?
Hvorfor begrenser du til kun selveier?
Hvorfor setter du nedre grense på 45 kvm?

Om arbeidsgiver krever egen bil, så er det kjøregodtgjørelse inne i bildet, og desto større grunn til å IKKE kjøpe dyr bil å bruke i jobb. Til slikg bruker man en bil som gjør at man kan "gå i pluss"!
Skal du ha andels leilighet så må du vel ta med totalkosten i den prisen din da. Kan ikke du vise meg dette søket ditt, for jeg finner ikke noe slik.

Kjøregodtgjørelse får man bare når man kjører i jobbsammenheng. At man har krav til å disponere bil betyr ikke nødvendigvis at man har mye oppdrag som krever kjøring.
Ikke samme søket, siden jeg nå er på telefon, ikke PCen men her:
https://www.finn.no/realestate/homes/search.html

Kjører man i jobbsammenheng er det viktig å bruke en billig bil, kjøregodgjørelse er rent tap på en nyere bil. Men du må gjerne vise til hvilke jobber hvor man er pålagt av arb.giver å ha bil men egentlig ikke skal bruke den noe særlig.
32 000 treff. Sikker på at du har skjønt hvordan hyperlenker fungerer?

Jeg har blant annet et pålegg om å disponere egen bil i arbeidskontrakten min som en ingeniør som driver med prosjektering for diverse eksterne kunder. Og jeg kjører ganske lite i jobbsammenheng da det aller meste unntatt igangkjøringer kan gjøres fra kontoret.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:29 pm

Jeg har blant annet et pålegg om å disponere egen bil i arbeidskontrakten min som en ingeniør som driver med prosjektering for diverse eksterne kunder. Og jeg kjører ganske lite i jobbsammenheng da det aller meste unntatt igangkjøringer kan gjøres fra kontoret.
Da burde du jo klare å holde kostnadene rimelig lave.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Brezjnev skrev: man nov 07, 2022 9:25 pm
KingKongHalvor skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm Hva skal dere bruke i julen da? Blir vel vanskelig å komme under 100K for en høvelig feiring?
Selve julaften skal vel være mulig å skvise akkurat under, men for hele julen - spesielt om vi inkluderer nyttårsaften! - blir det i overkant stusslig. Vi skal ikke behøve å ha det slik i Norge.
Ja, det var sånn jeg tenkte også, takk. ;)

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:47 pm i tillegg til Tesla og bolig til over 2,5 millioner som enslig er hakket over "romslig" i mine øyne.
Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig for en 50 år gammel leilighet.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm

Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm

Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig for en 50 år gammel leilighet.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...
Klager minstepensjonistene så mye da? Virker heller som det er den yngre generasjonen alà sutre-Truls som klager på hvor "grusomt" han og familien har det. Tenk å måtte "ofre" alkohol, snacks og snop til seg selv..

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 9:49 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm

Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for
Fremdeles ikke under 2 mill for 50 kvm som det ble snakket om. Og litt snaks fra annonsen:
Totalpris
2 853 234 kr

Primærrom
39 m²
Byggeår
1965
Energimerking
G - Rød


Jeg lurer på: Dere som kjøpte dere bolig på 80-90 tallet. Var det 40 kvadrats små leiligheter langt uti skauen som var over dobbelt så gamle som dere som var eneste dere hadde råd til?

startelver

Legg inn av startelver »

Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Rainmaker skrev: søn nov 06, 2022 2:01 am Man har lov til å la være å ta lån...
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 12:48 pm Ikke bare pga arbeidsledigheten, men boligmarkedet er i stor grad basert på at en familie har økonomi tilsvarende 2 normale inntekter.

Skal man ha bolig for en familie, må man derfor i praksis har inntekter i den størrelsesorden.
Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?
Man bør gjøre som i flere andre europeiske land, tilrettelegge for bofellesskap i større leilighetskomplekser med separate enheter der man betaler et innskudd for å få lov til å leie. Et eget samfunn med opptil 50-100 mennesker, både enslige og par. Da kan man også spare penger hvis det tilrettelegges og bygges på en annen måte.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:56 pm
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 9:49 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm

5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for
Fremdeles ikke under 2 mill for 50 kvm som det ble snakket om. Og litt snaks fra annonsen:
Totalpris
2 853 234 kr

Primærrom
39 m²
Byggeår
1965
Energimerking
G - Rød


Jeg lurer på: Dere som kjøpte dere bolig på 80-90 tallet. Var det 40 kvadrats små leiligheter langt uti skauen som var over dobbelt så gamle som dere som var eneste dere hadde råd til?

Hva vil du fram til med den infoen? Badet og elektrisk er oppgradert i 2019, en del vinduer og dører i 2021 (regi borettslaget). At bygget er fra 1965 har liten betydning når det er godt vedlikeholdt.

Energimerking på en så liten leilighet er heller ikke så vesentlig, da strømforbruket uansett vil være ganske lite.


Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.

Romlig økonomi vil ikke si at man har råd til alt på en gang, med en gang. Det vil si at man kan leve komfortabelt og ha råd til alt man har behov for uten å bekymre seg for regninger som måtte dukke opp litt overraskende

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»