Justering av beina på Bosch vaskemaskin

Svar
annmag

Justering av beina på Bosch vaskemaskin

Legg inn av annmag »

Jeg har en Bosch vaskemaskin, og trenger å vite hvor mange cm det er mulig å justere beina. Det står ikke noe om dette i bruksanvisningen, og ikke finner jeg info om det via googling heller. (Kundeservice hos Bosch er kun et callsenter, så der er det ingen hjelp å få ... de leser kun opp det som står i bruksanvisningen).

Maskinen står (og må stå) på et sted hvor gulvet skrår svært mye mot sluk (flere cm forskjell).

Nå står maskinen oppå et stativ med skuff under. På dette stativet ble det byttet ut en skrue i ene hjørnet (er bare ene hjørnet som er et problem) da alt ble montert for snart seks år siden, pga denne skjevheten på gulvet.

Nå vil jeg ha maskinen ned fra dette stativet (og fjerne det helt), men kan ikke løfte det ned før jeg vet hvor mye jeg får justert beina på selve maskinen, for jeg får ikke løftet maskinen opp på stativet igjen hvis det ikke lar seg gjøre å justere tilstrekkelig. ... ned skal jeg klare.

Maskinen står litt kronglete til, så jeg får ikke så enkelt tilgang på å prøve meg frem med alle beina heller.

Altså: Hvor mange cm kan beina på en Bosch vaskemaskin justeres uavhengig av hverandre?
Edit: Hvor mange cm er det vanlig å kunne justere på vaskemaskiner generelt?

Togepi

Legg inn av Togepi »

Har maskinen et navn, mer enn "Bosch"? I så fall burde det være mulig å finne instruksjoner/montasjeveiledning på nett for aktuell modell. Der burde det gjerne stå maks høyde.

annmag

Legg inn av annmag »

Togepi skrev: ons aug 18, 2021 2:29 pm Har maskinen et navn, mer enn "Bosch"? I så fall burde det være mulig å finne instruksjoner/montasjeveiledning på nett for aktuell modell. Der burde det gjerne stå maks høyde.
Nei, det står ikke noe info der ... dessverre. (Jeg har lest bruksanvisning m/monteringsanvisning og instruksjoner + googlet).

Hvis jeg dropper spørsmål om merkenavn ... er det da noen som vet om hvor mange cm det vanligvis er mulig å justere beina på en 60 cm vaskemaskin uavhengig av hverandre?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

annmag skrev: ons aug 18, 2021 2:40 pm
Togepi skrev: ons aug 18, 2021 2:29 pm Har maskinen et navn, mer enn "Bosch"? I så fall burde det være mulig å finne instruksjoner/montasjeveiledning på nett for aktuell modell. Der burde det gjerne stå maks høyde.
Nei, det står ikke noe info der ... dessverre. (Jeg har lest bruksanvisning m/monteringsanvisning og instruksjoner + googlet).

Hvis jeg dropper spørsmål om merkenavn ... er det da noen som vet om hvor mange cm det vanligvis er mulig å justere beina på en 60 cm vaskemaskin uavhengig av hverandre?
Kjenner ikke vaskemaskin inngående, men kjøpte nettopp ny oppvaskmaskin. Der kunne bena justeres ca 5 cm. Det fulgte med forlengere for ytterligere 5+ cm (husker ikke helt nøyaktig lengde men de var for høy til at maskinen gikk under benken med de på, de påmonterte måtte skrues nesten helt opp).

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

3,5 cm.
Du kan kjøpe knotter til å sette under beina dersom du ikke har mere gjenger igjen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rainmaker skrev: ons aug 18, 2021 2:48 pm
annmag skrev: ons aug 18, 2021 2:40 pm
Togepi skrev: ons aug 18, 2021 2:29 pm Har maskinen et navn, mer enn "Bosch"? I så fall burde det være mulig å finne instruksjoner/montasjeveiledning på nett for aktuell modell. Der burde det gjerne stå maks høyde.
Nei, det står ikke noe info der ... dessverre. (Jeg har lest bruksanvisning m/monteringsanvisning og instruksjoner + googlet).

Hvis jeg dropper spørsmål om merkenavn ... er det da noen som vet om hvor mange cm det vanligvis er mulig å justere beina på en 60 cm vaskemaskin uavhengig av hverandre?
Kjenner ikke vaskemaskin inngående, men kjøpte nettopp ny oppvaskmaskin. Der kunne bena justeres ca 5 cm. Det fulgte med forlengere for ytterligere 5+ cm (husker ikke helt nøyaktig lengde men de var for høy til at maskinen gikk under benken med de på, de påmonterte måtte skrues nesten helt opp).
Oppvaskmaskiner har ofte litt lengre gjenger på skruene.
Clas Ohlson har slike dingser til å sette under, de bygger opp beinet med 4 cm. ekstra dersom skruen er for kort.
129 kroner for 4 stk.
https://www.clasohlson.com/no/Vibrasjon ... r408387000
Sist redigert av fargeblind den ons aug 18, 2021 2:58 pm, redigert 1 gang totalt.

annmag

Legg inn av annmag »

fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 2:49 pm 3,5 cm.
Du kan kjøpe knotter til å sette under beina dersom du ikke har mere gjenger igjen.
Ja, jeg har det som en mulighet, men synes det er rart det ikke kommer frem av bruksanvisning/monteringsinfo om hvor stort justeringsrom det er.

Stikker en tur ned på Elkjøp nå, så får jeg se om de vet noe mer.

Fallet på gulvet her er helt tullete skrått.

Takk for svar.

Togepi

Legg inn av Togepi »

Løft maskinen og legg planker eller lignende under slik at du kan skru ut en av føttene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg kom plutselig til å tenke på at det finnes muttere og dingser av alle slag, slik at det garantert er en mutter som passer AKKURAT til gjengene på beina på den spesislle maskinen det her er snakk om. Må bare finne ut hva slags gjenge det er....
Eksempel :
https://no.rs-online.com/web/p/standoff ... lsrc=aw.ds

annmag

Legg inn av annmag »

Ja, ja ... da har jeg fått avklart hvor mange cm beina kan justeres ... hele 1,2 cm. :roll:

Det er jo helt tullete, tatt i betraktning at et riktig konstruert badegulv skal ha fall ... riktignok ikke så mye som mitt, men 1,2 cm er da innmari lite.

Ser ut som om jeg må beholde det skuffestativet maskinen står på likevel. Ikke ønskelig, men jeg velger å tro jeg skal klare å komme meg gjennom dette. ;)

annmag

Legg inn av annmag »

fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 4:18 pm muttere og dingser
Ja, ene beinet på det stativet maskinen står på ble byttet ut med en sånn type skruemutter. Jeg kan se etterhvert om jeg får sjekket om det er mulig på maskinen også.

annmag

Legg inn av annmag »

Togepi skrev: ons aug 18, 2021 3:13 pm Løft maskinen og legg planker eller lignende under slik at du kan skru ut en av føttene.
Takk for tips, jeg gjør fort det etterhvert.

annmag

Legg inn av annmag »

fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 2:53 pm
Clas Ohlson har slike dingser til å sette under, de bygger opp beinet med 4 cm.
Nja, det er forpakningen som har den størrelsen, også skal beina oppi der.
Jeg sjekket ut en sånn på Elkjøp, og der var det kun de cm som selve gummien bygger som virker inn på høyden ... ca litt over 1 mm.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

annmag skrev: tor aug 19, 2021 9:45 am
fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 4:18 pm muttere og dingser
Ja, ene beinet på det stativet maskinen står på ble byttet ut med en sånn type skruemutter. Jeg kan se etterhvert om jeg får sjekket om det er mulig på maskinen også.
Det var da ekstremt lite å justere på den maskinen du har. Merkelig. Jeg hjalp en kompis å montere en ny vaskemaskin for noen uker siden, og der var skruene mye lengre.
Tror ved nærmere ettertanke du skal være forsiktig med å bytte ut eller forlenge skruene, blir de for lange kan de kanskje bli skrøpelige stylter og gi etter dersom maskinen rister hardt under sentrifugering.
Lykke til.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 2:49 pm 3,5 cm.
Du kan kjøpe knotter til å sette under beina dersom du ikke har mere gjenger igjen.
Dette ble løsningen for meg i alle fall, fungerer utmerket. Nå har ikke jeg enormt fall, men det var i alle fall mer enn skruene kunne justeres.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jallaskar skrev: tor aug 19, 2021 10:21 am
fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 2:49 pm 3,5 cm.
Du kan kjøpe knotter til å sette under beina dersom du ikke har mere gjenger igjen.
Dette ble løsningen for meg i alle fall, fungerer utmerket. Nå har ikke jeg enormt fall, men det var i alle fall mer enn skruene kunne justeres.
Fasit er vel at det ikke er smart å ha mye fall der vaskamaskinen skal plasseres. Kanskje et tips å legge inn i tråden under denne tråden, for de som skal planlegge bygging eller oppussing.
Jeg har opplevd den samme knipa når jeg har montert dusjvegger av den typen hvor man dusjer rett på gulvet. Er det mye fall på gulvet, blir det åpning under dørene slik at de henger i løse lufta.
Mye fall på gulvet er et problem for både det ene og det andre. Å montere et WC på et gulv med mye fall er også ganske triksy. Det er også vanskelig å sette fliser på gulv med mye fall. Det blir såkalt "tanning", og gulvet blir ikke pent.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

annmag skrev: tor aug 19, 2021 9:51 am
fargeblind skrev: ons aug 18, 2021 2:53 pm
Clas Ohlson har slike dingser til å sette under, de bygger opp beinet med 4 cm.
Nja, det er forpakningen som har den størrelsen, også skal beina oppi der.
Jeg sjekket ut en sånn på Elkjøp, og der var det kun de cm som selve gummien bygger som virker inn på høyden ... ca litt over 1 mm.
Du finner slike knotter lett andre steder.
https://www.hjemsol.no/products/anti-vi ... 5321216171

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jeg ordnet lignende scenario ved å legge plankebit/treklosser under beinet som var nærmest sluket.
Viktig at vaskemaskin står støtt og HELT i vater! Nivåsensor/ubalansesensor kan komme utav det om det kke står helt i vater.
(Og hvordan er det da med vaskemaskiner på fiskebåter etc. som ruller som bare det i mye sjø..... vet der er 'marine grade' maskiner, men likevel)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»