Hva skal voksne barn betale for å bo hjemme?

Svar
VivaLV

Hva skal voksne barn betale for å bo hjemme?

Legg inn av VivaLV »

Googlet litt og fant noen tidligere tråder på diverse forum.
Der var det alt fra at "Herregud, jeg skal ikke ha en krone av ungen min", til at de burde betale "markedspris" for å "leie" rommet.
Jeg antar at de voksnes økonomiske situasjon har MYE å si for hva man gir som svar her.

Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Snart 20 år og ett vanlig gutterom.

Vi voksne har ikke en supergod inntekt så en viss forventning til at han bidrar og det er han også inntilt på selv.
Dvs. han har også bidratt frem til nå med å betale strømregningen og litt mindre utgifter her og der.
Men noen som har forslag til en mer månedlig fast sum som kan være naturlig at han betaler?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

VivaLV skrev: tor okt 13, 2022 3:20 pm Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Da er det bare å komme seg ut, enkelt og greit. Er man myndig og i full jobb får man klare seg selv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

VivaLV skrev: tor okt 13, 2022 3:20 pm Googlet litt og fant noen tidligere tråder på diverse forum.
Der var det alt fra at "Herregud, jeg skal ikke ha en krone av ungen min", til at de burde betale "markedspris" for å "leie" rommet.
Jeg antar at de voksnes økonomiske situasjon har MYE å si for hva man gir som svar her.

Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Snart 20 år og ett vanlig gutterom.

Vi voksne har ikke en supergod inntekt så en viss forventning til at han bidrar og det er han også inntilt på selv.
Dvs. han har også bidratt frem til nå med å betale strømregningen og litt mindre utgifter her og der.
Men noen som har forslag til en mer månedlig fast sum som kan være naturlig at han betaler?
Vanskelig å sette noen fasit her, med så generelle opplysninger.
Prinsipielt er jeg for en fast sum av nettolønna, som står i forhold til hva han tjener, dere tjener og hvor mye han dusjer ;-)
Det beste er at ungdommene får inn visse realiteter, som f. eks. at det koster å leve og bo.
Hva med å starte med 25% av nettolønna?

CFN

Legg inn av CFN »

5000 i mnd, hvor halvparten settes til side av dere for kjøp av bolig til han senere.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Nå er ikke jeg i denne situasjonen selv, men det kommer jo selvsagt an på hva barnet driver med. Er han i jobb, så ville jeg trodd han raskest mulig var interessert i å komme seg ut :) Men da ville jeg i all fall forlangt at han bidro til "fellesutgifter" som strøm, nett, kabel osv som han benyttet seg av. Burde også kjøpe egen mat, harr en hylle i kjøleskapet som var hans etc.

Direkte husleie hadde kanskje vært litt vanskelig å kreve. I all fall hvis det er snakk om gutterommet som uansett ikke hadde blitt leid ut. Da kunne han heller tatt en større del av/hele de tidligere nevnte faste utgiftene. Kanskej hatt en avtale om at han sparte så og så mye av lønna i tillegg. Hvis det derimot er snakk om å ta en kjellerleilighet eller annet dere kunne ha leid ut til noen, vil det bli noe annet. Da går dere jo i minus. Da bør han betale husleien som en vanlig leietaker hadde betalt.

Alpha

Legg inn av Alpha »

LeSorcier skrev: tor okt 13, 2022 3:26 pm
VivaLV skrev: tor okt 13, 2022 3:20 pm Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Da er det bare å komme seg ut, enkelt og greit. Er man myndig og i full jobb får man klare seg selv.
Du høres ut som familiekjær kar. Man er fortsatt veldig ung i en alder av 20 år og ungdom utvikler seg ulikt.

Personlig synes jeg det er tullete å ta betalt for noe sånt i så ung alder. Jeg er vokst opp i en familie hvor vi tar vare på hverandre og tenker å fortsette med det. Har bodd hjemme hos foreldre i 20-årene i etterkant av et brudd. Da fikk jeg selvsagt bo gratis, låne bil og det som hører med. Feriehus og hytte har jeg alltid fått disponere fritt og gratis. Som student hadde jeg ingen gode forutsetninger for å bidra økonomisk. Da var det bedre at jeg fokuserte på utdannelse og lot generasjonen over stå for økonomiske utgifter. Hvorfor påføre unge en større økonomisk byrde enn nødvendig? Det er vanskelig nok slik det er nå.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:29 am
LeSorcier skrev: tor okt 13, 2022 3:26 pm
VivaLV skrev: tor okt 13, 2022 3:20 pm Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Da er det bare å komme seg ut, enkelt og greit. Er man myndig og i full jobb får man klare seg selv.
Du høres ut som familiekjær kar. Man er fortsatt veldig ung i en alder av 20 år og ungdom utvikler seg ulikt.

Personlig synes jeg det er tullete å ta betalt for noe sånt i så ung alder. Jeg er vokst opp i en familie hvor vi tar vare på hverandre og tenker å fortsette med det. Har bodd hjemme hos foreldre i 20-årene i etterkant av et brudd. Da fikk jeg selvsagt bo gratis, låne bil og det som hører med. Feriehus og hytte har jeg alltid fått disponere fritt og gratis. Som student hadde jeg ingen gode forutsetninger for å bidra økonomisk. Da var det bedre at jeg fokuserte på utdannelse og lot generasjonen over stå for økonomiske utgifter. Hvorfor påføre unge en større økonomisk byrde enn nødvendig? Det er vanskelig nok slik det er nå.
Leste du i det hele tatt svaret mitt før du kastet deg over tastaturet? Jeg har ikke snakket noe om utvikling i forhold til alder, så jeg skjønner egentlig ikke hva du kommer rekende med her. Har man en fast jobb (100%), bør man kunne klare seg på egenhånd - det er det jeg skulle fram til. Enkelt og greit. Er man student og har deltidsjobb er selvfølgelig saken en annen.

Jeg har for øvrig hatt de samme mulighetene som deg, men i min verden er det sunt å bli selvstendig i ung alder. Dette tenkte heldigvis også foreldrene mine, selv om jeg helt sikkert kunne bodd hjemme noen år til før de hadde kastet meg ut.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er det ikke bare å la han betale for kostnadene da - altså å forsøke å regne merkostnadene ved å ha han i huset, så er det en slags grunnbetaling så lenge han bor hjemme.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Mor og far og sønn. Alle med full inntekt?
Summer årsutgifter mat,strøm og husutgifter og del på tre. Skjevhet i lønn? Finn faktoren og del rettferdig etter inntekt.
Thats life. Og faktisk endel av oppdragelsen for å gjøre en ungdom voksen og lære voksenlivet. Fortsatt vil det være gunstig for soppen kontra å starte på scratch for seg selv.

Endel av besparelsen kan rike voksne sette på konto til gjæring, og hjelpe soppen med deler av innskudd den dagen han ikke orker å bo hjemme med alle de andre voksenpliktene som følger med i kollektivet .

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kommer litt an på situasjonen. Så lenge den unge hadde lagt opp penger til å kjøpe noe selv hadde det vært greit at man betalte for litt mat og strøm, er det en som prioriterer partylivet og foodora ville jeg sagt at han fikk betale for seg. Studenter får selvfølgelig hjelp.

De mest stakkarslige voksne er alltid de som har foreldre som syr puter under rumpene på dem og hjelper dem med alt mulig, av en eller annen grunn er det ofte snakk om menn. Har klart meg selv siden jeg var 18, og når jeg er hjemme er det den største selvfølge å hjelpe til.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

VivaLV skrev: tor okt 13, 2022 3:20 pm
Jeg antar at de voksnes økonomiske situasjon har MYE å si for hva man gir som svar her.

Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Snart 20 år og ett vanlig gutterom.

Vi voksne har ikke en supergod inntekt så en viss forventning til at han bidrar og det er han også inntilt på selv.
Dvs. han har også bidratt frem til nå med å betale strømregningen og litt mindre utgifter her og der.
Men noen som har forslag til en mer månedlig fast sum som kan være naturlig at han betaler?
Først og fremst kommer det nok an på foreldrene. Og hvor de bor, om det er på et lite sted eller i en større by. Mange steder det er forholdsvis billig å leie.
Men hvis foreldrene synes at "ungen" ikke er noen byrde for økonomien, og vil ha han boende hjemme, så får han da bare bo der gratis da :) Noen foreldre har også vanskeligheter med at "barna" flytter ut..

Men jeg for min del hadde ville forlangt at 20-åringen hadde betalt for seg eller flyttet ut, så lenge han er i full jobb. Da er det på tide å flytte ut av redet og innse at man kan ikke leve i "sus og dus" når man er blitt voksen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Må innrømme at jeg syns det hadde vært rart å betale for å bo hjemme.
Spesielt når man tenker i retning av at unge i Norge flytter i snitt ut før de knapt nok er ferdig med vgs.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

VivaLV skrev: tor okt 13, 2022 3:20 pm Googlet litt og fant noen tidligere tråder på diverse forum.
Der var det alt fra at "Herregud, jeg skal ikke ha en krone av ungen min", til at de burde betale "markedspris" for å "leie" rommet.
Jeg antar at de voksnes økonomiske situasjon har MYE å si for hva man gir som svar her.

Så hva er det naturlig at barnet betaler for å bo hjemme?
Han er ferdig med lærlingsperioden og har nå full jobb.
Snart 20 år og ett vanlig gutterom.

Vi voksne har ikke en supergod inntekt så en viss forventning til at han bidrar og det er han også inntilt på selv.
Dvs. han har også bidratt frem til nå med å betale strømregningen og litt mindre utgifter her og der.
Men noen som har forslag til en mer månedlig fast sum som kan være naturlig at han betaler?
Om ungene skal betale og hvor mye er vel fullt og holdent en privatsak i hver enkel familie som andre egentlig ikke burde mene så mye om.
Det som vil være rett hos dere trenger overhode ikke være rett hos andre.
Jeg ville tenkt en sum som dekket den merkostnaden med at ungene bor hjemme, men samtidig sett litt på inntektsgrunnlaget. Om poden tjener dobbelt av meg selv, så er det vel greit at han måtte bidra like mye som oss andre, innenfor rimelighetens grense. Huslån er et eksempel hvor jeg langt fra ville krevd at ungene ville dekke veldig mye av, da jeg heller ønsker dem sparer den summen til egen bolig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Dette er vel et spørsmål som stortingsadministrasjonen burde kunne svare på?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Solvgutt1 skrev: tir okt 18, 2022 1:10 pm Dette er vel et spørsmål som stortingsadministrasjonen burde kunne svare på?
:lol: :lol:
Meget bra!

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Betalte for meg hjemme fra jeg var 16 år, da jeg hadde en liten jobb ved siden av skolen. Ikke mye jeg bidro med. Men en liten del av lønna. Det var noe jeg selv ville, da jeg visste at foreldrene mine ikke hadde den beste økonomien.

Har nå selv voksne barn som bor hjemme. De har deltidsjobb ved siden av skolen. De betaler klær selv, førerkort selv. Men syns ikke de tjener nok til at jeg skal be om noe mer. De hjelper til i huset med husvask/klesvask og annet arbeide. Og jeg syns det egentlig er bra nok.

Men bor de hjemme fortsatt når de er ferdig utdannet og i jobb, skal de få lov å betale for seg. Jeg er nok ekstra soft, for jeg vil at de skal bo her lengst mulig.

Strider

Legg inn av Strider »

Hvis man har normal økonomi og ikke lutfattig så burde man ikke kreve noe betaling av ungen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Glemt å sjekke tråden. Svarene spriker omtrent like mye jeg så på kvinneguiden eller hvor det nå enn var :-)
Som nevnt tjener ikke foreldrene det helt store (barnehage og uføretrygdet).
Vi får se. Ikke landet enda. Han har betalt strømregningen og det er jo 3000 og kjøper litt mat så ikke så galt!

Ellers har jeg tenkt 5000 som var en av de første svarene i tråden her.
Han er også variabel flink til å spare som nok også gjør det enklere å "ta pengene hans" :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Bjoro33 skrev: tir okt 18, 2022 12:48 pm Mor og far og sønn. Alle med full inntekt?
Summer årsutgifter mat,strøm og husutgifter og del på tre. Skjevhet i lønn? Finn faktoren og del rettferdig etter inntekt.
Thats life. Og faktisk endel av oppdragelsen for å gjøre en ungdom voksen og lære voksenlivet. Fortsatt vil det være gunstig for soppen kontra å starte på scratch for seg selv.

Endel av besparelsen kan rike voksne sette på konto til gjæring, og hjelpe soppen med deler av innskudd den dagen han ikke orker å bo hjemme med alle de andre voksenpliktene som følger med i kollektivet .
Litt morsomt at folk er helt på ytterpunktene. Fra at man ikke skal betale noe til som du skriver her at man skal dele på 3. Vi tjener omtrent det samme alle 3 så sånn enkelt å dele :-)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

VivaLV skrev: tor des 15, 2022 4:07 pm Glemt å sjekke tråden. Svarene spriker omtrent like mye jeg så på kvinneguiden eller hvor det nå enn var :-)
Som nevnt tjener ikke foreldrene det helt store (barnehage og uføretrygdet).
Vi får se. Ikke landet enda. Han har betalt strømregningen og det er jo 3000 og kjøper litt mat så ikke så galt!

Ellers har jeg tenkt 5000 som var en av de første svarene i tråden her.
Han er også variabel flink til å spare som nok også gjør det enklere å "ta pengene hans" :-)
En løsning ala betale for kostnadene det er å ha ham boende, pluss at dere ber ham betale inn mer som dere tvangssparer for ham, er jo en glimrende løsning, i så fall.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

CFN skrev: tor okt 13, 2022 3:32 pm 5000 i mnd, hvor halvparten settes til side av dere for kjøp av bolig til han senere.
Godt forslag og helt innafor! Framtidsrettet, realt og generøst på samme tid!

Andre debattanter har nevnt det og avkommet må få en realitetsorientering, lære/erfare hva det koster å leve&bo siden noe annet vil være å gjøre de en bjørnetjeneste...!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Nei, barna bør få betalt for å bo hjemme og ta seg av sine gamle foreldre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»