Valgene i USA 2022

Svar
fargerik

Re: Valgene i USA 2022

Legg inn av fargerik »

Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:01 am
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 8:37 am
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 8:08 am Da var løpet kjørt!

Hallelujah
Da får Biden noenlunde arbeidsro i et par år, da.
Nå håper jeg det blir flere som tar til vett og tar avstand fra den mentalt syke og farlige taperen Trump.
Tror neppe noen form for terapi vil kunne hjelpe den mentalt syke Donald.
Neppe.
Det skumle er om fyren får total mentalt meltdown og lar ondskapen slippe løs i fri dressur.
Han har penger nok til å gjøre mye jævelskap.
Om det finnes noen kur for narsisisme, vet jeg ikke.......men jeg tviler.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

fargerik skrev: søn nov 13, 2022 8:37 am
Da får Biden noenlunde arbeidsro i et par år, da.
Det tror jeg ikke, men spørsmålet er jo om representantenes hus vil klare å begynne hevneaksjonene sine om det bare er et par representanters overvekt. Jeg ser for meg at det er en gruppe som vil si nei, og snakke om å se fremover. Det vil være gode nyheter for Biden personlig, men kanskje ikke så gode nyheter for demokratene - for en slik absurd jakt på blant annet Hunter Biden kunne slått hardt tilbake på republikanerne.

Men jeg lurer virkelig på hvem som blir speaker, det blir virkelig ikke lett for Kevin McCarthy å få alle republikanerne å gå på rekke.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Denne dama er muligens minst like ekstrem som Donald og hun er gjenvalgt.
Hun hopper på de sprøeste konspirasjonsteorier, poserer med angrepsvåpen i valgkampanjer, og er blitt en hodepine for lederne i det republikanske partiet. Kan Marjorie Taylor Greene bli mer populær enn Donald Trump?

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: søn nov 13, 2022 9:27 am
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 8:37 am
Da får Biden noenlunde arbeidsro i et par år, da.
Det tror jeg ikke, men spørsmålet er jo om representantenes hus vil klare å begynne hevneaksjonene sine om det bare er et par representanters overvekt. Jeg ser for meg at det er en gruppe som vil si nei, og snakke om å se fremover. Det vil være gode nyheter for Biden personlig, men kanskje ikke så gode nyheter for demokratene - for en slik absurd jakt på blant annet Hunter Biden kunne slått hardt tilbake på republikanerne.

Men jeg lurer virkelig på hvem som blir speaker, det blir virkelig ikke lett for Kevin McCarthy å få alle republikanerne å gå på rekke.
Altså vi så jo hva som skjedde med Boehner og Ryan. De gav opp. Som jeg skrev tidligere er ikke McCarthy noen Pelosi som har klart å holde partiet nogenlunde samlet. Selv da hun smått ble utfordret etter noen dårlige valg holdt hun stand. Jeg tror fort McCarthy kan lide samme skjebne som Boehner og Ryan

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?

William_S

Legg inn av William_S »

Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:57 am Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?
Hun er sikkert en dame folk i sitt kongressdistrikt vil ha, men antagelig ikke i Wisconsin, Michigan og lignende.

William_S

Legg inn av William_S »

Uansett det har vært et bra valg for Demokratene. Amerikanerne i mange stater sa nei, dette konspirasjonsbullshitet til MAGA bevegelsen vil vi ikke være med på. For Trump er dette valget direkte flaut. Omtrent ingen av hans kandidater i viktige stater vant, det være seg Dr Oz eller Kari Lake (som jeg antar nå mest sannsynlig taper). Og viktigst av alt Demokratene sikra seg også secretary of state i Arizona, som kanskje er den viktigste posten når det gjelder å deale med valg (hvem husker vel ikke den legendariske samtalen Trump hadde med Raffensberger som har denne posten i Georgia som sa det ikke var 12000 flere stemmer et eller annet sted).

Demokratene stilte solide kandidater stort sett over hele linja, selv om de kanskje burde stilt med en annen i Wisconsin der Johnson atter en gang vant, men Demokratene vant guvernørvalget lett. Jeg tror Demokratene har hatt fokus på å stille i det store og det hele valgbare kandidater, folk man vet er solide og ikke har noen store skjulte skjeletter i skapet. I tillegg så fikk jo Demokratene en gavepakke av høyesterett mtp abortsaken før sommeren, men det er lenge siden når man prater om politikk. Likevel klarte Demokratene å mobilsere unge velgere og valgoppslutningen ble ganske høy til et mellomvalg å være.

For GOP burde dette være et endelig takk og farvel til Trump og partiet burde rett og slett gå i seg selv. Flertallet av amerikanerne deler ikke dette partiets syn på en rekke verdispørsmål. Selv i knallrøde stater som Kansas feks har det vært et klart flertall mot å forby abort. Det blir litt sånn etterhvert å fortsatt være i mot fargefjernsyn i 2022; dette synet går rett og slett ut på dato. Og også kampen mot homofile ekteskap er også dødfødt i USA i 2022 heldigvis. Jeg tror også folk er lei av GOPs manglende evne til å gjøre noe som helst fornuftig. De tar nok House og da vil vi vel kanskje få se Hunter Biden opp og ned og i mente i tredje potens. Hvis det er dette GOP vil bruke tiden sin på i House så for all del, men for den jevne amerikaner så er nok dette nokså uinteressant. Demokratene kan i så fall kjøre hele sin kongressvalgkamp i 2024 på peke på GOP å si - dette er det de bruker tiden sin på, meningsløst tullball. Etter at de grep makta i 2010 i House husker jeg de vel prøvde å repeale Obamacare et femtitallsganger. Selv etter at de fikk både presidenten, Senatet og House i 2016 så klarte de ikke det en gang... Tror det sier mye om dagens GOP, det er rett og slett et parti som har gjort seg irrelevant gjennom konspirasjonsteorier og fjas.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Marjorie Taylor Greene , går hun i dragsuget med Donald Trump ?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

William_S skrev: søn nov 13, 2022 11:14 am Uansett det har vært et bra valg for Demokratene. Amerikanerne i mange stater sa nei, dette konspirasjonsbullshitet til MAGA bevegelsen vil vi ikke være med på. For Trump er dette valget direkte flaut. Omtrent ingen av hans kandidater i viktige stater vant, det være seg Dr Oz eller Kari Lake (som jeg antar nå mest sannsynlig taper). Og viktigst av alt Demokratene sikra seg også secretary of state i Arizona, som kanskje er den viktigste posten når det gjelder å deale med valg (hvem husker vel ikke den legendariske samtalen Trump hadde med Raffensberger som har denne posten i Georgia som sa det ikke var 12000 flere stemmer et eller annet sted).

Demokratene stilte solide kandidater stort sett over hele linja, selv om de kanskje burde stilt med en annen i Wisconsin der Johnson atter en gang vant, men Demokratene vant guvernørvalget lett. Jeg tror Demokratene har hatt fokus på å stille i det store og det hele valgbare kandidater, folk man vet er solide og ikke har noen store skjulte skjeletter i skapet. I tillegg så fikk jo Demokratene en gavepakke av høyesterett mtp abortsaken før sommeren, men det er lenge siden når man prater om politikk. Likevel klarte Demokratene å mobilsere unge velgere og valgoppslutningen ble ganske høy til et mellomvalg å være.

For GOP burde dette være et endelig takk og farvel til Trump og partiet burde rett og slett gå i seg selv. Flertallet av amerikanerne deler ikke dette partiets syn på en rekke verdispørsmål. Selv i knallrøde stater som Kansas feks har det vært et klart flertall mot å forby abort. Det blir litt sånn etterhvert å fortsatt være i mot fargefjernsyn i 2022; dette synet går rett og slett ut på dato. Og også kampen mot homofile ekteskap er også dødfødt i USA i 2022 heldigvis. Jeg tror også folk er lei av GOPs manglende evne til å gjøre noe som helst fornuftig. De tar nok House og da vil vi vel kanskje få se Hunter Biden opp og ned og i mente i tredje potens. Hvis det er dette GOP vil bruke tiden sin på i House så for all del, men for den jevne amerikaner så er nok dette nokså uinteressant. Demokratene kan i så fall kjøre hele sin kongressvalgkamp i 2024 på peke på GOP å si - dette er det de bruker tiden sin på, meningsløst tullball. Etter at de grep makta i 2010 i House husker jeg de vel prøvde å repeale Obamacare et femtitallsganger. Selv etter at de fikk både presidenten, Senatet og House i 2016 så klarte de ikke det en gang... Tror det sier mye om dagens GOP, det er rett og slett et parti som har gjort seg irrelevant gjennom konspirasjonsteorier og fjas.
Aldri trodd i mine villeste drømmer at vi skulle få et av de jevneste mellomvalgene i historien, inflasjonen og bensinprisene i praksis reddet republikanerne fra et total nederlag, og dette kunne alle ser.

Begynner å bli litt mer optimistisk for det amerikanske folket som endelig har begynte med å straffe republikanerne. Nå trenger vi bare å få bort gubbeveldet i demokratene for slippe de yngre kreftene fram.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

William_S skrev: søn nov 13, 2022 10:59 am
Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:57 am Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?
Hun er sikkert en dame folk i sitt kongressdistrikt vil ha, men antagelig ikke i Wisconsin, Michigan og lignende.
For ikke å snakke om indre Kentucky. Men i slike plasser blir vel til og med høyreorienterte Demokrater ansett som kommunister.

Number4

Legg inn av Number4 »

Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:57 am Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?
Spørsmålet er om hun har noe å fare med! Nei, det har hun ikke. Hun kan ta med oppgulpet sitt å flytte sydover.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Number4 skrev: søn nov 13, 2022 2:45 pm
Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:57 am Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?
Spørsmålet er om hun har noe å fare med! Nei, det har hun ikke. Hun kan ta med oppgulpet sitt å flytte sydover.
Flytte hvor da? Hun er født og oppvokst i New York.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Folk_flesk skrev: søn nov 13, 2022 2:49 pm
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 2:45 pm
Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:57 am Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?
Spørsmålet er om hun har noe å fare med! Nei, det har hun ikke. Hun kan ta med oppgulpet sitt å flytte sydover.
Flytte hvor da? Hun er født og oppvokst i New York.
Han mener sikkert Florida, det virker jo som de ganske glade i totalitære politikere der så.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKronos skrev: søn nov 13, 2022 2:54 pm
Folk_flesk skrev: søn nov 13, 2022 2:49 pm
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 2:45 pm

Spørsmålet er om hun har noe å fare med! Nei, det har hun ikke. Hun kan ta med oppgulpet sitt å flytte sydover.
Flytte hvor da? Hun er født og oppvokst i New York.
Han mener sikkert Florida, det virker jo som de ganske glade i totalitære politikere der så.
Ev. er det et desperat forsøk på å blåse liv i birther-fenomemet før Trumpern fordufter fra amerikansk politikk.

Number4

Legg inn av Number4 »

GoingKronos skrev: søn nov 13, 2022 2:54 pm
Folk_flesk skrev: søn nov 13, 2022 2:49 pm
Number4 skrev: søn nov 13, 2022 2:45 pm

Spørsmålet er om hun har noe å fare med! Nei, det har hun ikke. Hun kan ta med oppgulpet sitt å flytte sydover.
Flytte hvor da? Hun er født og oppvokst i New York.


Han mener sikkert Florida, det virker jo som de ganske glade i totalitære politikere der så.
10

Citano

Legg inn av Citano »

William_S skrev: søn nov 13, 2022 11:14 am For Trump er dette valget direkte flaut. Omtrent ingen av hans kandidater i viktige stater vant, det være seg Dr Oz eller Kari Lake.
Er faktisk veldig spent på hva som vil skje fremover med både GOP og Trump.

Med at DeSantis gjorde det veldig bra i Florida mens Trumps valgte kandidater en etter en gikk på snørra, tør da GOP å vrake Trump som kandidat?
Hvis Trump blir vraket så kan det fort bli en styggg intern krig i GOP som kan ende med at Trump enten stifter sitt eget parti eller at han muligens stiller som uavhengig kandidat i 2024 og da vil det jo bli dekket bord for demokratene til en veldig lett seier.

William_S

Legg inn av William_S »

Citano skrev: søn nov 13, 2022 3:22 pm
William_S skrev: søn nov 13, 2022 11:14 am For Trump er dette valget direkte flaut. Omtrent ingen av hans kandidater i viktige stater vant, det være seg Dr Oz eller Kari Lake.
Er faktisk veldig spent på hva som vil skje fremover med både GOP og Trump.

Med at DeSantis gjorde det veldig bra i Florida mens Trumps valgte kandidater en etter en gikk på snørra, tør da GOP å vrake Trump som kandidat?
Hvis Trump blir vraket så kan det fort bli en styggg intern krig i GOP som kan ende med at Trump enten stifter sitt eget parti eller at han muligens stiller som uavhengig kandidat i 2024 og da vil det jo bli dekket bord for demokratene til en veldig lett seier.
Om det blir Trump mot De Santis i 2024 primærvalget tror jeg det er lurt av Demokratene å bli ferdig med primærvalgkampen så tidlig som mulig og så knaske popcorn resten av valgperioden. Her har vi jo to menn som gjerne ikke aksepterer resultater de ikke liker. Det kan jo bli spennende internt i GOP om de anklager hverandre for valgfusk i et primærvalg liksom. :lol:

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: søn nov 13, 2022 3:28 pm
Om det blir Trump mot De Santis i 2024 primærvalget tror jeg det er lurt av Demokratene å bli ferdig med primærvalgkampen så tidlig som mulig og så knaske popcorn resten av valgperioden.
Da må det nesten bli Biden, om ikke han stiller tror jeg fort man får et dusin kandidater der kanskje halvparten har seriøse sjanser til å vinne.

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: søn nov 13, 2022 3:31 pm
William_S skrev: søn nov 13, 2022 3:28 pm
Om det blir Trump mot De Santis i 2024 primærvalget tror jeg det er lurt av Demokratene å bli ferdig med primærvalgkampen så tidlig som mulig og så knaske popcorn resten av valgperioden.
Da må det nesten bli Biden, om ikke han stiller tror jeg fort man får et dusin kandidater der kanskje halvparten har seriøse sjanser til å vinne.
Det er jo et godt poeng, men du skjønner nok poenget mitt også. Men Demokratene anklager som oftest hverandre ikke for valgfusk og aksepterer stort sett realitetene. Eneste var vel Ted Kennedy som nektet å innse det i 1980 og tok hele showet til partikongressen. Det kan jo bli jævelig funny om Trump eller De Santis velger å gjøre det samme. Trump har iallefall egoet til å gjøre et slikt stunt.
Sist redigert av William_S den søn nov 13, 2022 3:34 pm, redigert 3 ganger totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Citano skrev: søn nov 13, 2022 3:22 pm
William_S skrev: søn nov 13, 2022 11:14 am For Trump er dette valget direkte flaut. Omtrent ingen av hans kandidater i viktige stater vant, det være seg Dr Oz eller Kari Lake.
Er faktisk veldig spent på hva som vil skje fremover med både GOP og Trump.

Med at DeSantis gjorde det veldig bra i Florida mens Trumps valgte kandidater en etter en gikk på snørra, tør da GOP å vrake Trump som kandidat?
Hvis Trump blir vraket så kan det fort bli en styggg intern krig i GOP som kan ende med at Trump enten stifter sitt eget parti eller at han muligens stiller som uavhengig kandidat i 2024 og da vil det jo bli dekket bord for demokratene til en veldig lett seier.
Det som ser ut som en kommende duell mellom DeSantis og Trump kan bli noe av det styggeste vi hittil har sett i amerikansk politikk. Det største problemet for Republikanerne er at Trump fortsatt har stor støtte blant medlemmer og aktivister. Men så er han samtidig ubrukelig i forhold til å vinne valg nasjonalt - noe han nettopp bekreftet. Skulle de finne på å vrake ham fordi de tror DeSantis har større sjanser til å vinne et presidentvalg ligger det an til en baluba vi sjelden har sett tidligere. Og vi har jo sett mye rart fra amerikansk politikk de siste årene.
Sist redigert av Folk_flesk den søn nov 13, 2022 3:38 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: søn nov 13, 2022 3:32 pm
Citano skrev: søn nov 13, 2022 3:22 pm
William_S skrev: søn nov 13, 2022 11:14 am For Trump er dette valget direkte flaut. Omtrent ingen av hans kandidater i viktige stater vant, det være seg Dr Oz eller Kari Lake.
Er faktisk veldig spent på hva som vil skje fremover med både GOP og Trump.

Med at DeSantis gjorde det veldig bra i Florida mens Trumps valgte kandidater en etter en gikk på snørra, tør da GOP å vrake Trump som kandidat?
Hvis Trump blir vraket så kan det fort bli en styggg intern krig i GOP som kan ende med at Trump enten stifter sitt eget parti eller at han muligens stiller som uavhengig kandidat i 2024 og da vil det jo bli dekket bord for demokratene til en veldig lett seier.
Det som ser ut som en kommende duell mellom DeSantis og Trump kan bli noe av det styggeste vi hittil har sett i amerikansk politikk. Det største problemet for Republikanerne er at Trump fortsatt har stor støtte blant medlemmer og aktivister. Men så er han samtidig ubrukelig i forhold til å vinne valg nasjonalt - noe han nettopp bekreftet. Skulle de finne på å vrake ham fordi de tror DeSantis har større sjanser til å vinne et presidentvalg ligger det an til en baluba vi sjelden har sett tidligere. Og vi har jo sett mye rart fra amerikansk politikk de siste årene.
En del aktivister har alt begynt å bytte til DeSantis, om man ser på Twittersfæren, jeg tror at den eldre garde nok står med Trump, mens de som er på SoMe nok vil havne på DeSantis sin side, selv om det nok kan brygge opp krig også på SoMe, så det er bare å finne frem popcorn å kose seg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: søn nov 13, 2022 3:32 pm
Det som ser ut som en kommende duell mellom DeSantis og Trump kan bli noe av det styggeste vi hittil har sett i amerikansk politikk. Det største problemet for Republikanerne er at Trump fortsatt har stor støtte blant medlemmer og aktivister. Men så er han samtidig ubrukelig i forhold til å vinne valg nasjonalt - noe han nettopp bekreftet. Skulle de finne på å vrake ham fordi de tror DeSantis har større sjanser til å vinne et presidentvalg ligger det an til en baluba vi sjelden har sett tidligere. Og vi har jo sett mye rart fra amerikansk politikk de siste årene.
Forhåpentligvis så ødelegger de for hverandre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Big George skrev: søn nov 13, 2022 9:57 am Alexandria Ocasio-Cortez spent på om hun kan nå opp i det demokratiske partiet. Er hun for langt til venstre for amerikanerne ?
Altfor langt til venstre selfølgelig. I slik grad at hun nok har skremt en del til å stemme republikansk.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 5:51 pm I slik grad at hun nok har skremt en del til å stemme republikansk.
Hun ligger an til over 71% oppslutning i sin valgkrets.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

alseboy skrev: søn nov 13, 2022 7:21 pm
Hun ligger an til over 71% oppslutning i sin valgkrets.
"I sin valgkrets" ja. Du sa det

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

alseboy skrev: søn nov 13, 2022 7:21 pm
Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 5:51 pm I slik grad at hun nok har skremt en del til å stemme republikansk.
Hun ligger an til over 71% oppslutning i sin valgkrets.
Marjorie Taylor Greene ligger an til å få 66% i sin valgkrets.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

alseboy skrev: søn nov 13, 2022 7:21 pm
Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 5:51 pm I slik grad at hun nok har skremt en del til å stemme republikansk.
Hun ligger an til over 71% oppslutning i sin valgkrets.
Som er det dårligste resultatet for en demokrat i den valgkretsen siden 2004. Poenget er vel uansett at AOC, som en MTG, fenger stort hos sine egne men mildt sagt mindre hos den generelle befolkning.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Er jo litt artig at den presidenten som mange påstår er dement er den som gjere det best på eit mellomvalg på mange år.

William_S

Legg inn av William_S »

Fine kommentarer fra Chuck Schumer i dag, noe er gjentagelse fra i går selvsagt, men synes likevel det var en ganske så tydelig Schumer her.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

MRSA skrev: søn nov 13, 2022 8:20 pm Er jo litt artig at den presidenten som mange påstår er dement er den som gjere det best på eit mellomvalg på mange år.
Har har jo nesten like lav approval rating som Trump hadde, så det smarteste han gjorde var vel å holde en lav profil under selve valget.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»