Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Svar
Benkeslitern

Re: Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: fre nov 11, 2022 10:58 am
Bone8 skrev: fre nov 11, 2022 10:48 am
Scuderia skrev: tor nov 10, 2022 4:27 pm

Skatteøkningene til folk flest under Støre regjeringen er 465 milliarder. Det har ført til 217 539 tapte arbeidsplasser, 34 ny direktørstillinger i staten og 488 nye statsansatte med mill+ lønn.
Jeg finner ingen kilder på dette. Jeg anser meg som god på Google-søk, men ingenting kommer opp på tapte arbeidsplasser, skatteøkningen du viser til eler nye direktørstillinger.

Men du hjelper meg sikker med å finne det?
Jeg spurte pent om å få kilde til tallene i går.
Det kommer ikke noe, da mistenker jeg at det er tall fra egen hjernecelle.
Det var selvfølgelig bare et tullete svar på Bone8 sitt tullete innlegg om at Erna hadde gitt de 763 milliarder i skattelette.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bone8
Jeg kan legge til et tall fra SSB.
Ledigheten i august i år var 3,2%
Et prosentpoeng lavere enn samme måned i 2021.
Så hvor de 217 539 tapte arbeidsplassene er, er ikke godt å si.....
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/faktaside/arbeid
Sist redigert av fargerik den fre nov 11, 2022 11:23 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 11:16 am
fargerik skrev: fre nov 11, 2022 10:58 am
Bone8 skrev: fre nov 11, 2022 10:48 am

Jeg finner ingen kilder på dette. Jeg anser meg som god på Google-søk, men ingenting kommer opp på tapte arbeidsplasser, skatteøkningen du viser til eler nye direktørstillinger.

Men du hjelper meg sikker med å finne det?
Jeg spurte pent om å få kilde til tallene i går.
Det kommer ikke noe, da mistenker jeg at det er tall fra egen hjernecelle.
Det var selvfølgelig bare et tullete svar på Bone8 sitt tullete innlegg om at Erna hadde gitt de 763 milliarder i skattelette.
Alt blir mye enklere for alle dersom slike heftige påstander blir dokumentert.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 9:12 am I "Politisk kvarter" i dag sa Jonas G. at den nye lakseskatten skal gjennomføres. I den forbindelse nevnte han en eier i bransjen hadde tatt ut 1 milliard i utbytte. Jesus, da kan man forstå at gjengen sier opp arbeidere og flykter til Sveits, for hva får man for 1 milliard?! Jeg liker også å ha det litt romslig økonomisk....at jeg kan skifte ut slitt tannbørste iblant....og å kjøpe meg en is i kiosken på hjørnet når varmen trykker sommerstid...
Tenk at noen er så ondskapsfulle å ville ta slike gleder fra hardt arbeidende fiskeselgere.
Støre sa ikke at det var en eier som hadde tatt ut 1 milliard i utbytte. Han sa det var en aktør som hadde gitt utbytte på 1 milliard. Denne aktøren er aksjeselskapet Mowi. Nå deler de jo ut et utbytte på 880 millioner da og ikke 1 milliard som Støre sa, men det høres sikkert bedre ut å runde opp med 120 millioner. Hva er vel 120 millioner i dag...
Men den største eieren i Mowi er John Fredriksen og han eier ca 14 % av selskapet. Så hans del av utbyttet blir ca 123 millioner og ikke en milliard som du babler i vei om. Uten å være helt sikker tror jeg han også må betale 25 % kildeskatt ( en slags utbytteskatt for utlendinger) på det utbyttet. Så hvis det stemmer sitter han igjen med "skarve" 92 millioner.

Forøvrig er Folketrygdfondet nest største aktør i Mowi med 10 %. Bortsett fra Folketrygdfondet er det ingen norske aksjonærer blant de 20 største eierne, med unntak av et fond fra KLP og et fond fra DNB som eier henholdsvis 0,9 % og 0,6 %.
Nok et godt eksempel på at det er mer lukrativt å eie norske selskaper for utlendinger enn det er for norske borgere. Og det er en utvikling som dagens regjering og SV ytterligere forsterker med skatteskjerpelsene sine....

Jeg vil legge til at det blant de 20 største aksjonærene er noen klientkontoer i utenlandske banker og det er mulig at nordmenn kan være de egentlige eierne her, men jeg tror det er lite sannsynlig.
Sist redigert av Benkeslitern den fre nov 11, 2022 11:48 am, redigert 1 gang totalt.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: fre nov 11, 2022 11:22 am
Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 11:16 am
fargerik skrev: fre nov 11, 2022 10:58 am
Jeg spurte pent om å få kilde til tallene i går.
Det kommer ikke noe, da mistenker jeg at det er tall fra egen hjernecelle.
Det var selvfølgelig bare et tullete svar på Bone8 sitt tullete innlegg om at Erna hadde gitt de 763 milliarder i skattelette.
Alt blir mye enklere for alle dersom slike heftige påstander blir dokumentert.
Jeg er enig i det, men det begynte jo med at Bone8 udokumentert skrev at rike nordmenn hadde fått 763 milliarder i skattelette.
Nå kom han riktignok tilbake noen dager etterpå med en kilde, men den kilden skrev 763 millioner, ikke milliarder .
Derfor virket det første innlegget til Bone8 helt tullete....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 11:44 am
fargerik skrev: fre nov 11, 2022 11:22 am
Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 11:16 am

Det var selvfølgelig bare et tullete svar på Bone8 sitt tullete innlegg om at Erna hadde gitt de 763 milliarder i skattelette.
Alt blir mye enklere for alle dersom slike heftige påstander blir dokumentert.
Jeg er enig i det, men det begynte jo med at Bone8 udokumentert skrev at rike nordmenn hadde fått 763 milliarder i skattelette.
Nå kom han riktignok tilbake noen dager etterpå med en kilde, men den kilden skrev 763 millioner, ikke milliarder .
Derfor virket det første innlegget til Bone8 helt tullete....
Million eller milliard, pytt pytt. Fort gjort å bomme bitte bitte litte grann ;-)
Det var like før jeg gikk Kåre Bananas her her....

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 11:15 am
Bone8 skrev: fre nov 11, 2022 10:45 am
Benkeslitern skrev: tor nov 10, 2022 7:39 pm

Sannsynligvis bruker han samme kilde som Bone8 .....
Folk vil nok ikke like kilden min, og jeg er ikke en leser av avisen. Men det er klassekampen.

Nå skrev jo du at de hadde fått en skattelette på 763 milliarder. Den artikkelen i Klassekampen sier de har fått skattelette på 763 millioner over 4 år.
Det er en viss forskjell på milliarder og millioner.....
Haha! Der bommet jeg totalt når jeg skrev. Det er selvsagt utrolig svakt av meg. Den tar jeg veldig selvkritikk for.

Men tenker likevel det er dårlig uttelling.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 11:39 am
hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 9:12 am I "Politisk kvarter" i dag sa Jonas G. at den nye lakseskatten skal gjennomføres. I den forbindelse nevnte han en eier i bransjen hadde tatt ut 1 milliard i utbytte. Jesus, da kan man forstå at gjengen sier opp arbeidere og flykter til Sveits, for hva får man for 1 milliard?! Jeg liker også å ha det litt romslig økonomisk....at jeg kan skifte ut slitt tannbørste iblant....og å kjøpe meg en is i kiosken på hjørnet når varmen trykker sommerstid...
Tenk at noen er så ondskapsfulle å ville ta slike gleder fra hardt arbeidende fiskeselgere.
Støre sa ikke at det var en eier som hadde tatt ut 1 milliard i utbytte. Han sa det var en aktør som hadde gitt utbytte på 1 milliard. Denne aktøren er aksjeselskapet Mowi. Nå deler de jo ut et utbytte på 880 millioner da og ikke 1 milliard som Støre sa, men det høres sikkert bedre ut å runde opp med 120 millioner. Hva er vel 120 millioner i dag...
Men den største eieren i Mowi er John Fredriksen og han eier ca 14 % av selskapet. Så hans del av utbyttet blir ca 123 millioner og ikke en milliard som du babler i vei om. Uten å være helt sikker tror jeg han også må betale 25 % kildeskatt ( en slags utbytteskatt for utlendinger) på det utbyttet. Så hvis det stemmer sitter han igjen med "skarve" 92 millioner.

Forøvrig er Folketrygdfondet nest største aktør i Mowi med 10 %. Bortsett fra Folketrygdfondet er det ingen norske aksjonærer blant de 20 største eierne, med unntak av et fond fra KLP og et fond fra DNB som eier henholdsvis 0,9 % og 0,6 %.
Nok et godt eksempel på at det er mer lukrativt å eie norske selskaper for utlendinger enn det er for norske borgere. Og det er en utvikling som dagens regjering og SV ytterligere forsterker med skatteskjerpelsene sine....

Jeg vil legge til at det blant de 20 største aksjonærene er noen klientkontoer i utenlandske banker og det er mulig at nordmenn kan være de egentlige eierne her, men jeg tror det er lite sannsynlig.
Må bare beklage at jeg begikk den utilgivelige tabben å benevne en aktør som en eier.
Bortsett fra det er det vel ikke så mye å kommentere annet enn at det må være en fornærmelse mot John Fredriksen at han bare sitter igjen med 92 millioner på deler av virksomhetene sine. Håper at han kommer seg gjennom vinteren sånn nogenlunde.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 12:35 pm
Må bare beklage at jeg begikk den utilgivelige tabben å benevne en aktør som en eier.
Bortsett fra det er det vel ikke så mye å kommentere annet enn at det må være en fornærmelse mot John Fredriksen at han bare sitter igjen med 92 millioner på deler av virksomhetene sine. Håper at han kommer seg gjennom vinteren sånn nogenlunde.
Fredriksen klarer seg nok. Han er jo bosatt på Kypros med betydelig mildere vintre enn her, så strømforbruket er nok begrenset, selv om kåken nok er noe over gjennomsnittlig størrelse.....

Men har du noen tanker om at norges største oppdrettsselskap ikke har en eneste norsk privat eier blant de 20 største aksjonærene?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 1:28 pm
hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 12:35 pm
Må bare beklage at jeg begikk den utilgivelige tabben å benevne en aktør som en eier.
Bortsett fra det er det vel ikke så mye å kommentere annet enn at det må være en fornærmelse mot John Fredriksen at han bare sitter igjen med 92 millioner på deler av virksomhetene sine. Håper at han kommer seg gjennom vinteren sånn nogenlunde.
Fredriksen klarer seg nok. Han er jo bosatt på Kypros med betydelig mildere vintre enn her, så strømforbruket er nok begrenset, selv om kåken nok er noe over gjennomsnittlig størrelse.....

Men har du noen tanker om at norges største oppdrettsselskap ikke har en eneste norsk privat eier blant de 20 største aksjonærene?
Ja, aksjeloven ble endret i forbindelse med tilpassingen til EU rundt 1990. Gro skryter i sine bøker av at hun hadde tilpasset norske lover 90 % til hva EØS var i 1994 allerede før avtalen tok til å gjelde. Hurra!

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Bone8 skrev: fre nov 11, 2022 12:29 pm Men tenker likevel det er dårlig uttelling.

For konkurranseutsatt industri er narrativet feil. Det fremstilles som at Norge tilbyr veldig gode skatteordninger, men realiteten er at selv med disse millionene som fremstilles som en "gavepakke" har Norge et skattetrykk som overstiger konkurerede land i betydelig grad. Da er netto økning av arbeidsplasser, selv om det bare er syv, veldig bra.

Du vil se det i årene fremover for nå blir det markant netto nedgang i slike arbeidsplasser. Det er ikke bare eierne som har flyttet ut, eller planlegger det. Veldig mange virksomheter gjør det samme fordi de innser at de ikke kan klare å konkurrere fra Norge slik rammebetingelsene er. Det gjelder ikke bare skatt, men også strømpris, sterk konkurranse om arbeidskraft fra offentlig sektor (!) og (manglende) tillit til regjeringen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Bror1

Legg inn av Bror1 »

Forutsigbart. Her er det bare å skyve haugevis av sine egne ansatte foran seg i sitt politiske spill. Hvem blir neste?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Bror1 skrev: man nov 14, 2022 11:12 am Forutsigbart. Her er det bare å skyve haugevis av sine egne ansatte foran seg i sitt politiske spill. Hvem blir neste?
Mistenker at det er nettopp det jeg også. Et politisk spill.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KongOlav2 skrev: fre nov 11, 2022 7:05 am
guru skrev: fre nov 11, 2022 6:59 am Hvis flere av disse kommer på banen, så får Støre god drahjelp i å falle enda mer.

Ganske utrolig å omtale dette som "sutring", men det føyer seg jo bare inn i rekka av retorikken denne gjengen har brukt siden de kom til makta (og før). Her skal de rike "tas". Hvis næringen kritiserer, så er det "sutring".

https://www.nrk.no/norge/kystordforer-u ... 1.16174233
Hovedproblemet er jo at de er uvillig til å kutte i andre ting. Personlig synes jeg den økte kraftskatten er verre og mer feil enn en viss beskatning av havbruk. Men det blir jo slik når de absolutt skal ha gratis barnehage i nord, gratis ferger til små plasser, skipstunnel på Stad, øke budsjett til kultur og til religion og livssyn med like mye som kostnadsutvikling, etc. Tilnærmet null vilje til å kutte. Kun premiedioten Borten Moe som får gjennom noe kutt til universitetsbygg, etc, noe som egentlig burde stått veldig langt ned på listen over kutt.
Er ikke den kun i en begrenset periode?

Ambient

Legg inn av Ambient »

Bror1 skrev: man nov 14, 2022 11:12 am Forutsigbart. Her er det bare å skyve haugevis av sine egne ansatte foran seg i sitt politiske spill. Hvem blir neste?
Så du ville ikke ha justert noe hvis du har 500 000 i lønn og staten har bestemt at du skal skattes etter markedslønn, si at den da er 750 000.
Ville ikke du da bli litt irritert at skatten din skal settes utifra den høye lønna du ikke har? Eller er det rettferdig?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Dette er sikkert kjempebra for distrikstpartiet Sp.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg tar de store laksegigantenes krisemaksimering som innspill i høringen.
Litt dramatisk måte de velger for å levere høringsuttalelser, da.
Det beste etter min mening ville være om de fulgte spillereglene og deltok konstruktivt med innspill til høringen.
Men presseoppslag er vel kanskje et mer politisk kraftfullt virkemiddel.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: man nov 14, 2022 12:51 pm Jeg tar de store laksegigantenes krisemaksimering som innspill i høringen.
Litt dramatisk måte de velger for å levere høringsuttalelser, da.
Det beste etter min mening ville være om de fulgte spillereglene og deltok konstruktivt med innspill til høringen.
Men presseoppslag er vel kanskje et mer politisk kraftfullt virkemiddel.
Hehe, ja alt er nok bare krisemaksimering

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 1:38 pm
Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 1:28 pm
hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 12:35 pm
Må bare beklage at jeg begikk den utilgivelige tabben å benevne en aktør som en eier.
Bortsett fra det er det vel ikke så mye å kommentere annet enn at det må være en fornærmelse mot John Fredriksen at han bare sitter igjen med 92 millioner på deler av virksomhetene sine. Håper at han kommer seg gjennom vinteren sånn nogenlunde.
Fredriksen klarer seg nok. Han er jo bosatt på Kypros med betydelig mildere vintre enn her, så strømforbruket er nok begrenset, selv om kåken nok er noe over gjennomsnittlig størrelse.....

Men har du noen tanker om at norges største oppdrettsselskap ikke har en eneste norsk privat eier blant de 20 største aksjonærene?
Ja, aksjeloven ble endret i forbindelse med tilpassingen til EU rundt 1990. Gro skryter i sine bøker av at hun hadde tilpasset norske lover 90 % til hva EØS var i 1994 allerede før avtalen tok til å gjelde. Hurra!
Synd ikke formuesskatten har blitt tilpasset normalt EU nivå, det vil si null.

Men da hadde man vel risikert at mange av de forhatte rikingene hadde flyttet hjem igjen, slik som skjedde i Sverige etter at de tok til fornuft og kuttet ut misunnelsesskatten i 2007.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: man nov 14, 2022 2:16 pm
hauge23 skrev: fre nov 11, 2022 1:38 pm
Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 1:28 pm

Fredriksen klarer seg nok. Han er jo bosatt på Kypros med betydelig mildere vintre enn her, så strømforbruket er nok begrenset, selv om kåken nok er noe over gjennomsnittlig størrelse.....

Men har du noen tanker om at norges største oppdrettsselskap ikke har en eneste norsk privat eier blant de 20 største aksjonærene?
Ja, aksjeloven ble endret i forbindelse med tilpassingen til EU rundt 1990. Gro skryter i sine bøker av at hun hadde tilpasset norske lover 90 % til hva EØS var i 1994 allerede før avtalen tok til å gjelde. Hurra!
Synd ikke formuesskatten har blitt tilpasset normalt EU nivå, det vil si null.

Men da hadde man vel risikert at mange av de forhatte rikingene hadde flyttet hjem igjen, slik som skjedde i Sverige etter at de tok til fornuft og kuttet ut misunnelsesskatten i 2007.
Ja, det er synd for de rikeste at de beskattes og ikke får det til å gå rundt. Vi har Fattighuset og matudeling som mange må ty til for å overleve, vi må gjøre "flyktningene" oppmerksomme på at der er muligheter.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Når det gjelder MOWI er det viktig å få med at de har flest oppdrettsanlegg i utlandet. 1 av 8 oppdrettsanlegg i verden eies av norske oppdrettere. Tar da ikke med Russland og Kina. 1 av 4 landbaserte oppdrettsanlegg i verden eies av norske oppdrettere.

I utlandet har de ikke skattene og avgifter vi har. Oljefondet har gjort Norge rik på grunn av at alle pengene fra oljeindustrien er blitt investert i utenlandske lønnsomme bedrifter med lavt skattetrykk.

Bedrifter som opererer i det internasjonale markedet. Betaler ut utbytte til aksjonærene. 2-3-5 kroner per aksje, som betyr mye penger hvis det er snakk om flere millioner aksjer.

Hvis eier må betale formueskatt. Taes de pengene ut som utbytte og det innebærer at andre aksjonærene også skal få utbytte.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargerik skrev: man nov 14, 2022 12:51 pm Jeg tar de store laksegigantenes krisemaksimering som innspill i høringen.
Litt dramatisk måte de velger for å levere høringsuttalelser, da.
Det beste etter min mening ville være om de fulgte spillereglene og deltok konstruktivt med innspill til høringen.
Men presseoppslag er vel kanskje et mer politisk kraftfullt virkemiddel.
Uff, så naivt.

Tiden hvor laksenæringen brukte mye ressurser på høringsuttalelser og politisk dialog er over. Regjeringen har valgt en linje hvor de agerer uten dialog og laksenæringen velger nå samme linje. Det betyr i praksis utflytting av eierne og arbeidsplassene. Slik utflytting krever riktignok noe politisk dialog, men det blir med myndighetene i Sveits for eierne og i andre land med mye sjø for virksomhetene. Skal vi tippe at de alle sammen finner et sted hvor de er hjertelig velkommene?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Mowi omsatte for 11,6 milliarder kroner, med et operasjonelt driftsresultat på 1,48 milliarder kroner, og foreslår utbytte på 724 millioner for kvartalet

For kvartalet!

Grieg Seafood økte omsetningen til 1,51 milliarder kroner, med et operasjonelt driftsresultat på 265 millioner, og varslet at det vil gjenoppta utbyttebetaling.

Lerøy- Selskapet vil også foreslå at utbytte til utbetaling i 2022 settes til 2,5 kroner per aksje, som blir totalt 1,5 milliarder kroner.

Omsetningen i kvartalet steg til 6,52 milliarder kroner, en økning på 26 prosent fra samme periode i 2020.

fargerik

Legg inn av fargerik »

greyserpent skrev: man nov 14, 2022 4:07 pm Mowi omsatte for 11,6 milliarder kroner, med et operasjonelt driftsresultat på 1,48 milliarder kroner, og foreslår utbytte på 724 millioner for kvartalet

Grieg Seafood økte omsetningen til 1,51 milliarder kroner, med et operasjonelt driftsresultat på 265 millioner, og varslet at det vil gjenoppta utbyttebetaling.

Lerøy- Selskapet vil også foreslå at utbytte til utbetaling i 2022 settes til 2,5 kroner per aksje, som blir totalt 1,5 milliarder kroner.

Omsetningen i kvartalet steg til 6,52 milliarder kroner, en økning på 26 prosent fra samme periode i 2020.
Selvfølgelig kan ikke dette fortsette.
De folka der bruker arbeidsplasser som pressmiddel, men egentlig driver de lobbyvirksomhet for å kunne fortsette å håve inn penger og berike seg.
Det mest renslige hadde vært å følge spillereglene og levere innspill i høringen.
I stedet har de startet krig mot regjeringen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: man nov 14, 2022 4:12 pm
greyserpent skrev: man nov 14, 2022 4:07 pm Mowi omsatte for 11,6 milliarder kroner, med et operasjonelt driftsresultat på 1,48 milliarder kroner, og foreslår utbytte på 724 millioner for kvartalet

Grieg Seafood økte omsetningen til 1,51 milliarder kroner, med et operasjonelt driftsresultat på 265 millioner, og varslet at det vil gjenoppta utbyttebetaling.

Lerøy- Selskapet vil også foreslå at utbytte til utbetaling i 2022 settes til 2,5 kroner per aksje, som blir totalt 1,5 milliarder kroner.

Omsetningen i kvartalet steg til 6,52 milliarder kroner, en økning på 26 prosent fra samme periode i 2020.
Selvfølgelig kan ikke dette fortsette.
De folka der bruker arbeidsplasser som pressmiddel, men egentlig driver de lobbyvirksomhet for å kunne fortsette å håve inn penger og berike seg.
Det mest renslige hadde vært å følge spillereglene og levere innspill i høringen.
I stedet har de startet krig mot regjeringen.
Enig.

Likevel sjukt å lese at "normale folk" mener at disse skal få lov til å fortsette og berike seg på Norske ressurser på samme måte som de har gjort.

Får alle de permiterte betalt bussbillettene hjem til Polen?

ulefos

Legg inn av ulefos »

ehall skrev: fre nov 11, 2022 12:43 am
Bedrift A har en vare de skal selge. Kjøperen vil gjerne kjøpe men må vite til hvilken pris. Det kan ikke selgeren vite siden regjeringen har bestemt seg for å flå næringen, men ikke akkurat hvor mye.
uten denne skatten mener du at de kunne satt en pris for laks neste år, jeg tror du tar feil
-----
Eksportpris kr 107,75 for fersk laks i veke 17
Eksportpris kr 61,94 for fersk laks i veke 35

kilde

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

greyserpent skrev: man nov 14, 2022 11:25 am

Er ikke den kun i en begrenset periode?
Mulig høyprisskatten, men ikke den økningen i grunnrenteskatt?

Uansett synes jeg de gjør en dårlig jobb. Det er mye annet de kunne kuttet i fremfor å øke kraftskatten i en periode hvor vi så definitivt trenger mer kraftproduksjon.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: man nov 14, 2022 4:04 pm
Tiden hvor laksenæringen brukte mye ressurser på høringsuttalelser og politisk dialog er over. Regjeringen har valgt en linje hvor de agerer uten dialog og laksenæringen velger nå samme linje. Det betyr i praksis utflytting av eierne og arbeidsplassene. Slik utflytting krever riktignok noe politisk dialog, men det blir med myndighetene i Sveits for eierne og i andre land med mye sjø for virksomhetene. Skal vi tippe at de alle sammen finner et sted hvor de er hjertelig velkommene?
skal de taue laksemerdene til Sveits, Monaco eller Færøyene

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»