Årets rekkeviddetest av Motor.

Svar
SUV

Re: Årets rekkeviddetest av Motor.

Legg inn av SUV »

Fernandovonarb skrev: ons jun 01, 2022 2:25 pm Synes denne fortjener egen tråd. Har kjørt 25 mil i skrivende stund etter hva jeg ser. Mange nye biler er med i år, sammen med noen kinesiske flak.

Hvem overrasker positivt og negativt? Diskuter..
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305
Hvordan utføres en sånn rekkeviddetest egentlig?

Jeg hadde trodd de kjørte til bilen stoppet, helt til jeg leste dette i artikkelen du linket til:

"På grunn av problemer med å lese av eksakt rekkevidde i displayet på disse modellene når de kjøres helt tomme for strøm, må vi komme tilbake med de nøyaktige tallene så raskt de er klare."

Betyr det at rekkeviddetallene ikke er basert på hvor langt de klarer å kjøre, men hvor mange km det står som gjenværende rekkevidde på displayet etter de har kjørt et stykke? På min forrige bil så hadde jeg ganske god rekkevidde på displayet, men uten at det var mulig å kjøre så langt på veien.

De skulle jo forøvrig komme tilbake med noen tall på rekkevidden når de ble klare. Det skrev de i juni, og nå er det november, så dette tar isst litt tid. Det er visst komplisert å lese av rekkevidden i denne Mercedesene.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: lør jun 04, 2022 11:34 pm
Kompressor skrev: lør jun 04, 2022 10:03 pm
Retnuh skrev: lør jun 04, 2022 10:06 am

Mange som har kjøpt seg denne grusomt stygge bilen opptrer som om dem kjører Rolls Royce. :lol:
Hehe ja, det blir litt som å gå rundt med en fake Rolex som ligner litt, men ikke helt. Men legger man det til side, så er bilen stor, har fine seter, fantastisk god plass og ser helt ok ut spør du meg. Men den lader for tregt, har litt for lav rekkevidde i 2022 og det viktigste av alt: en håndbygget britisk Rolls Royce blir den jo aldri. Så jeg kjøpte den ikke selv om prisen var lavere enn for en BMW iX. Jeg har faktisk heller ikke takket ja til prøvetur.
Latterlig.

'Hangchi' er jo et eget kakse/partitoppmerke med lang historie i Kina. Selv jeg husker jo bilder av Audi 100 Hongqi for flere tiår siden. Hvorfor ikke være informert om hva det er heller enn å rote med hva det ikke er?
Minner om butikken som annonserte PC med AMD som 'Pentium'. Og da Pepsi ble omtalt som (coca)cola.
Så er det kanskje noen som kaller sine merker for noe som ligner på dette partitoppmerket Hangchi.
Selv kjørte jeg dieseldrevet Hangcha (siste bokstaven ulik) på lørdag. Brukte firehjulstrekken og differensialsperra både litt forebyggende for å unngå hjulspinn (plenen blir ikke så pen da, det er jo litt vått her på østlandet nå) og når jeg med tohjulstrekk kjente jeg spant litt. Den jeg kjørte er noe som kalles terrengtruck, og det er vel den eneste firehjulsdrevne gaffeltrucken jeg har kjørt (har jo kjørt hjullaster med pallegafler, men det er noe annet), for de fleste gaffeltruckene jeg har kjørt har bare forhjulstrekk (mens minst en har bakhjulstrekk, og ratt som svinges motsatt vei så det er litt rart før man blir vant til det). Før kjørte jeg endel gaffeltruck i arbeidstida, men de siste årene har det kun vært i fritiden jeg har kjørt gaffeltruck.

Jan

Legg inn av Jan »

Verden har forandret seg. For få år siden på salige vgd/bil , var dette ikke noe tema i det hele tatt. Da kjørte vi våre diesel- og bensinbiler og ofret ikke rekkevidde noen tanke i i det hele tatt. Vi svingte bare innom nærmeste stasjon og fylte opp tanken ved behov.
Min personlige rekord er å klare å fylle 81.2 liter på en MB E. klasse med 80 liters tank. Da var den klar for mer enn 1000 km på mindre enn 5 minutter.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: man nov 14, 2022 10:22 pm Verden har forandret seg. For få år siden på salige vgd/bil , var dette ikke noe tema i det hele tatt. Da kjørte vi våre diesel- og bensinbiler og ofret ikke rekkevidde noen tanke i i det hele tatt.
Det stemmer. Samtidig så kjørte en stor andel av befolkningen rundt i treige diesel- og bensin-biler med elendig gass-respons sammenliknet med en elbil, så samtidig som man har gitt avkall på luksusen med "uendelig rekkevidde", så har man fått positive egenskaper ved bilen som man ikke hadde før. Bare for å presisere, for ellers så kommer kommentarene susende: dette gjelder ikke f.eks. @Iseran2770 som ved å bla opp for det de siste 20-30 årene har kjøpt spreke biler og dermed fått i "pose og sekk". Og jeg har ikke glemt deg heller @Ribba , som liker å trekke fram elbilens tunge vekt og konsekvens for kjøreegenskaper og kjøreglede. Ja, vekt er en negativ egenskap ved elbiler i tillegg til rekkevidde.

SUV

Legg inn av SUV »

Jan skrev: man nov 14, 2022 10:22 pm Verden har forandret seg. For få år siden på salige vgd/bil , var dette ikke noe tema i det hele tatt. Da kjørte vi våre diesel- og bensinbiler og ofret ikke rekkevidde noen tanke i i det hele tatt. Vi svingte bare innom nærmeste stasjon og fylte opp tanken ved behov.
Min personlige rekord er å klare å fylle 81.2 liter på en MB E. klasse med 80 liters tank. Da var den klar for mer enn 1000 km på mindre enn 5 minutter.
Jeg har nå en rekkevidde på full tank på litt over 1000 km, og hvis det er "lov" å ha med kanner så kan jeg jo mangedoble dette, i motsetning til elbilene som ikke får med seg noe særlig mer rekkevidde (vet det finnes batterihengere som koster enormt mye og kan gi litt ekstra rekkevidde).

Min personlige rekord i drivstoff-fylling må vel være på tett oppunder 3000 liter på en gang. Kom da med lastebil og fylte opp fat på 12x200 liter, full tank på lastebilen (200 liter, bortsett fra at tanken ikke var helt tom), og en haug med 20 liters jerrykanner. Med et forbruk på ca 3 liter på mila så ville det holdt til ca 10.000 km kjøring om jeg hadde brukt alt selv.

Siden pumpa stoppa på 990 liter så måtte jeg starte opp 3 ganger og inn å signere for hver av de tre fyllingene (dette var i militæret).

De gangene det var kø med to rekker inn mot pumpene pleide jeg å advare dem som stilte seg bak meg om at det nok ville lønne seg å stille seg i den andre køen selv om den er litt lenger. I militæret hadde man nemlig den "geniale" saken at alle kjøretøy skal fylles opp til full tank på månedens siste virkedag sånn at man har kontroll på drivstofforbruket. Det betyr jo da at det blir voldsomt til kø akkurat denne dagen, og noen ganger så skulle jeg altså fylle opp fullt til øvelse på samme dagen.

SUV

Legg inn av SUV »

Hollabaloo skrev: man nov 14, 2022 10:35 pm
Jan skrev: man nov 14, 2022 10:22 pm Verden har forandret seg. For få år siden på salige vgd/bil , var dette ikke noe tema i det hele tatt. Da kjørte vi våre diesel- og bensinbiler og ofret ikke rekkevidde noen tanke i i det hele tatt.
Det stemmer. Samtidig så kjørte en stor andel av befolkningen rundt i treige diesel- og bensin-biler med elendig gass-respons sammenliknet med en elbil, så samtidig som man har gitt avkall på luksusen med "uendelig rekkevidde", så har man fått positive egenskaper ved bilen som man ikke hadde før. Bare for å presisere, for ellers så kommer kommentarene susende: dette gjelder ikke f.eks. @Iseran2770 som ved å bla opp for det de siste 20-30 årene har kjøpt spreke biler og dermed fått i "pose og sekk". Og jeg har ikke glemt deg heller @Ribba , som liker å trekke fram elbilens tunge vekt og konsekvens for kjøreegenskaper og kjøreglede. Ja, vekt er en negativ egenskap ved elbiler i tillegg til rekkevidde.
Har Think bedre gassrespons enn Ferrari? Selv har jeg bare kjørt en av dem.

Det er jo ikke sånn at motorer med et drivstoff har bedre gassrespons og er sprekere enn motorer på annet drivstoff. Det er i all hovedsak antall hk som avgjør hvor rask og sprek en bil er. At 300 hk er sprekere enn 150 hk er jo klart, men da er det antall hk som gir sprekheten, ikke at den ene er elbil. Forskjellen ligger i praksis i at man har noen enorme avgifter på bil som gjør det veldig dyrt å ha spreke biler, med unntak av elbiler som er fritatt for de samme avgiftene og som derfor kan ha mange hk.

Nå har det seg faktisk slik at jeg har gått fra bil med 164 elektriske hk (pluss noen bensinhester som ikke hjelper til med annet enn strømproduksjon når gassen er i bunn) til en ørlitegrann tyngre bil med like mange dieselhester. Jeg synes det er mye bedre og mer forutsigbar gassrespons på dieselbilen enn på den som drives av elmotorene. Forskjellen ligger særlig i det punktet der jeg tramper gassen i bunn og det skjer noe ganske raskt på dieselbilen, mens det ofte er en lang tenkepause før man merker noe til elmotorene, og når det skjer noe så skjer det ikke så veldig raskt. Jeg synes forbikjøringene og det å benytte luker i trafikken (vikeplikt inn på hovedvei med endel trafikk) er mye tryggere og mer forutsigbart med dieselbilen.

En annen viktig egenskap for en bil er jo momentet ut på hjula, både ved akselerasjon og ved tunge igangkjøringer eller rett og slett kjøring i bratte bakker eller dyp snø.

Når jeg har kjørt bil i dyp snø har det tidligere vært to alternativer til hva som skjer:
1. Jeg kommer meg frem gjennom snøen.
2. Jeg blir stående å spinne.

Med elektrisk fremdrift har det dukket opp et alternativ til:
3. Bilens elmotorer orker ikke dra rundt hjula (som står på snø).

EN bekjent med makan bil (men eldre modell) skulle en gang opp en bakke med enger og passasjerer. Bilen orket ikke, så passasjerene måtte gå ut og han rygget ned igjen og tok fart og kom seg opp.

Jeg har selv stått i litt bratt bakke på et jorde og ikke orket å rygge opp, måtte ta fart for å få det til.

Og båtramper kan jo bli litt spennende. Har dratt opp båt som er flere hundre kg lettere enn maks hengervekt og da var det full gass mens jeg kreket meg rolig opp båtrampa.

Har dratt opp samme båten med litt ekstra vekt med dieselbilen (riktignok litt slakkere rampe), da slapp jeg clutchen rolig og bilen gikk på tomgang mens den dro opp båten. Jeg hadde ganske mye å gå på der når det gjelder krefter.

For at elektrisk fremdrift skal fungere bra må man ikke bare ha en ok elmotor, men også et OK batteri, og det er det ikke alltid man har etter feks 5000 oppladinger. Og er kapasiteten dårligere så blir det gjerne dårligere ytelser også.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hollabaloo skrev: man nov 14, 2022 10:35 pm
Jan skrev: man nov 14, 2022 10:22 pm Verden har forandret seg. For få år siden på salige vgd/bil , var dette ikke noe tema i det hele tatt. Da kjørte vi våre diesel- og bensinbiler og ofret ikke rekkevidde noen tanke i i det hele tatt.
Det stemmer. Samtidig så kjørte en stor andel av befolkningen rundt i treige diesel- og bensin-biler med elendig gass-respons sammenliknet med en elbil, så samtidig som man har gitt avkall på luksusen med "uendelig rekkevidde", så har man fått positive egenskaper ved bilen som man ikke hadde før. Bare for å presisere, for ellers så kommer kommentarene susende: dette gjelder ikke f.eks. @Iseran2770 som ved å bla opp for det de siste 20-30 årene har kjøpt spreke biler og dermed fått i "pose og sekk". Og jeg har ikke glemt deg heller @Ribba , som liker å trekke fram elbilens tunge vekt og konsekvens for kjøreegenskaper og kjøreglede. Ja, vekt er en negativ egenskap ved elbiler i tillegg til rekkevidde.
Nå har jeg en av markedets mest kjøreglade elbiler, og vil si at eneste fordelen den har er subsidier. Min gamle audi a5 var mye mer kjøreglad, selv min bmw 320i opplevde jeg som minst like kjøreglade som min i4. Uten subsidier er elbilen ett hav dyrere enn de to andre. Jeg mener fremdeles at uten subsidier har elbilen null fordeler, kanskje med unntak av som ren bybil.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Elbilen är en fiktion som visat sig vara fiasko, såvida man inte älskar att stå och ladda i tid och otid vid långkörningar på vinterhalvåret.

Jan

Legg inn av Jan »

Siden tråden handler om rekkevidde limer jeg inn denne saken her:
https://www.nyteknik.se/elbilar/motorva ... =221846222

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SUV skrev: tir nov 15, 2022 2:19 am Nå har det seg faktisk slik at jeg har gått fra bil med 164 elektriske hk (pluss noen bensinhester som ikke hjelper til med annet enn strømproduksjon når gassen er i bunn) til en ørlitegrann tyngre bil med like mange dieselhester. Jeg synes det er mye bedre og mer forutsigbar gassrespons på dieselbilen enn på den som drives av elmotorene. Forskjellen ligger særlig i det punktet der jeg tramper gassen i bunn og det skjer noe ganske raskt på dieselbilen, mens det ofte er en lang tenkepause før man merker noe til elmotorene, og når det skjer noe så skjer det ikke så veldig raskt. Jeg synes forbikjøringene og det å benytte luker i trafikken (vikeplikt inn på hovedvei med endel trafikk) er mye tryggere og mer forutsigbart med dieselbilen.
Det du trenger er en Atlis XT:
- 500 miles rekkevidde
- 15 min lading
- 5000 pund nyttelast
- 35000 pund hengervekt
- 120 mph toppfart
- 0-60 mph på 5 sek
- 20 minutter å reparere

Someone

Legg inn av Someone »

MacanGTS skrev: lør mar 25, 2023 11:40 am Elbilen är en fiktion som visat sig vara fiasko, såvida man inte älskar att stå och ladda i tid och otid vid långkörningar på vinterhalvåret.
Definer langkjøring? Jeg kommer meg i hvertfall opp på hytte som er 210-220 kkm og 1000 meter opp i minus 10, uten å hurtiglade

SUV

Legg inn av SUV »

Hardy-guttene skrev: lør mar 25, 2023 8:02 pm
SUV skrev: tir nov 15, 2022 2:19 am Nå har det seg faktisk slik at jeg har gått fra bil med 164 elektriske hk (pluss noen bensinhester som ikke hjelper til med annet enn strømproduksjon når gassen er i bunn) til en ørlitegrann tyngre bil med like mange dieselhester. Jeg synes det er mye bedre og mer forutsigbar gassrespons på dieselbilen enn på den som drives av elmotorene. Forskjellen ligger særlig i det punktet der jeg tramper gassen i bunn og det skjer noe ganske raskt på dieselbilen, mens det ofte er en lang tenkepause før man merker noe til elmotorene, og når det skjer noe så skjer det ikke så veldig raskt. Jeg synes forbikjøringene og det å benytte luker i trafikken (vikeplikt inn på hovedvei med endel trafikk) er mye tryggere og mer forutsigbart med dieselbilen.
Det du trenger er en Atlis XT:
- 500 miles rekkevidde
- 15 min lading
- 5000 pund nyttelast
- 35000 pund hengervekt
- 120 mph toppfart
- 0-60 mph på 5 sek
- 20 minutter å reparere
Det høres jo ut som greie spesifikasjoner det, men spørsmålet er som vanlig om bilen også oppfyller de andre kravene og ønskene man bør stille til en bil, og det ser det ikke ut som den gjør.

Feks synes jeg det er viktig ved valg av bil at bilen faktisk finnes og er mulig å få kjøpt. Du forteller om en elbil som kan passe meg, men uten å legge ut link, så da må hver enkelt google for å finne det du har funnet (eller kanskje bare mye annet irrelevant). En bil det bare tar 20 minutter å reparere er jo interessant, men hva slags reparasjon er det som tar 20 minutter, og hvor ofte trenger den reparasjoner, og hva koster dette?

Jeg googlet og fant blant annet denne artikkelen om elbilen Atlis XT:

https://www.elbil24.no/nyheter/skal-sla ... a/71732360

Med en tillatt vogntogvekt på over 15 tonn så kan det vel mer kalles lastebil enn bil (hva bilen veier kommer ikke frem). Hva dette vil koste i bompasseringer i årene som kommer kan jo bli spennende, lastebiler har jo som regel dobbel takst i forhold til personbiler og varebiler og nå er jo heldigvis elbiler på vei til å betale det samme som biler med ordentlig motor.

I artikkelen står det mye om hvordan elbilen ER, og man får et inntrykk av at det er like før man får kjøpt den da prisene er klare (for USA) og de er i kontakt med europeiske forhandlere osv og det står Tesla sin konkurrent er like rundt hjørnet (noe en forsåvidt har vært lenge). Men så kikker jeg på datoen og artikkelen er altså fra 2019. Når det i 2019 er like før en elbil kommer og jeg i 2023 fortsatt ikek har sett noe til den så er det vel en viss fare for at den altdri kommer og at spesifikasjonene bare er oppdiktet og stemmer dårlig med virkeligheten hvis den faktisk kommer. Men det er vi jo blitt vant til, se bare på Tesla som stadig har flotte løfter om nye biler som kommer snart, men hvor det tar mange år uten at de kommer:

Cybertruck har jo vært like rundt hjørnet i lang tid, men kommer antakelig ikke til Europa i det hele tatt.

Tesla Semi har også lenge vært like før og har omsider kommet til amerika, men det er visst viktig at journalistene kun får snakke med direktører i formaene som er fornøyde, ikke med sjåførene som frakter potetgull i et konsern som er mer kjent for brus.

Model 3 skulle være folkebilen med spesifikasjoner nær Model S, men med en pris på under 300.000 kr i Norge. Det viste seg jo etterhvert den ble forsinket og prisen ble nesten det dobbelte.

Tilbake til den elektriske pickupen fra Atlis så vet jeg ingenting om hvordan firehjulstrekksystemet der er, men generelt så er det jo elendig styring så de spinner i hytt og pine med ujevne rykk her og der istedenfor å gi jevnt rolig drag på alle fire ved igangkjøring på glatta.

SUV

Legg inn av SUV »

Hardy-guttene skrev: lør mar 25, 2023 8:02 pm
SUV skrev: tir nov 15, 2022 2:19 am Nå har det seg faktisk slik at jeg har gått fra bil med 164 elektriske hk (pluss noen bensinhester som ikke hjelper til med annet enn strømproduksjon når gassen er i bunn) til en ørlitegrann tyngre bil med like mange dieselhester. Jeg synes det er mye bedre og mer forutsigbar gassrespons på dieselbilen enn på den som drives av elmotorene. Forskjellen ligger særlig i det punktet der jeg tramper gassen i bunn og det skjer noe ganske raskt på dieselbilen, mens det ofte er en lang tenkepause før man merker noe til elmotorene, og når det skjer noe så skjer det ikke så veldig raskt. Jeg synes forbikjøringene og det å benytte luker i trafikken (vikeplikt inn på hovedvei med endel trafikk) er mye tryggere og mer forutsigbart med dieselbilen.
Det du trenger er en Atlis XT:
- 500 miles rekkevidde
- 15 min lading
- 5000 pund nyttelast
- 35000 pund hengervekt
- 120 mph toppfart
- 0-60 mph på 5 sek
- 20 minutter å reparere
Det navnet minnet meg litt om en morsom latebilvideo, men det var visst ikke Atlis, men Alvis Stalwart:


Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SUV skrev: søn mar 26, 2023 1:15 pm Tilbake til den elektriske pickupen fra Atlis så vet jeg ingenting om hvordan firehjulstrekksystemet der er, men generelt så er det jo elendig styring så de spinner i hytt og pine med ujevne rykk her og der istedenfor å gi jevnt rolig drag på alle fire ved igangkjøring på glatta.
Du har enda ikke sett Landrovervideoen fra den andre tråden, skjønner jeg. :)

Med alle de mer eller mindre realistiske kravene eller argumentene du har, så er det åpenbart at det er en Unimog du ønsker deg. Forøvrig er det bare et spørsmål om programmering, på samme måte som med antispinn på vanlige biler. Sperre på alle fire hjul er også bare programmering for de bilene med en motor til hvert hjul. Jeg personlig er ingen tilhenger ev elektriske biler, tvert imot, men hvis jeg skulle kjøpe en pickup så hadde jeg absolutt vurdert elektrisk.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag, SUV!

Selv om enkelte mener jeg også er litt elbil-grinebiter så lå jeg få korrigere et par punkt:

1. Mod 3 er jo fra ca. 370 tusen eller noe. Med rimelig rask leveringstid. Altså tilgjengelig for en stor del.av nordmenn med inntekt og låneevne.

2. Antispinn/stabilitetsprogram på Tesla er til dels meget bra. Iflg. meg i RWD Mod S.

Har du sjekket ut GMs Detroit elbiler? Altså Hummer, Silverado mfl? Der står lading opptil 300/350 kW. Burde passe til Evinys 360 kW-ladere.

Blir mindre og mindre å gjøre seg vanskelig for.
(Eller hvorfor ikke gjøre som meg og kjøre bensin- diesel- og elbiler. (Og drikke filterkaffe.))

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SUV skrev: søn mar 26, 2023 1:15 pm En bil det bare tar 20 minutter å reparere er jo interessant, men hva slags reparasjon er det som tar 20 minutter, og hvor ofte trenger den reparasjoner, og hva koster dette?
Maximizing "up time" is of paramount concern for the types of contractors and industrial customers Atlis is targeting with the XT, so by designing everything to be "plug and play," Hanchett claims that it will be possible to swap out a problematic electric motor and gear-reduction unit in around 20 minutes. Ditto other subassemblies like suspension corners.
https://www.motortrend.com/news/2022-at ... irst-look/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»