Geografiquiz

Svar
Lezah

Re: Geografiquiz

Legg inn av Lezah »

pava skrev: man nov 14, 2022 4:40 pm Da prøver jeg meg. Også min første.

Vi skal til en "romantisk" by, høyt over havet.
Forbinder ikke Nepal eller Peru med voldsomt mye romantikk, så er vi i Europa? Alpene?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Ville sagt Verona siden det var romantisk, men Verona er ikke voldsomt høyt over vannet.

Praha er ikke voldsomt høyt det heller med 400m...

pava

Legg inn av pava »

Tja, usikker på om romantisk var det beste ordet, derav "romantisk". Men vi skal til en verdensdel som ikke er nevnt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Er det en by som heter Valentine et sted i verden? 🙄

Lezah

Legg inn av Lezah »

MentalM skrev: tir nov 15, 2022 3:38 pm Er det en by som heter Valentine et sted i verden? 🙄
Jeg vet det fins steder som heter "Amor". Eneste jeg vet hvor ligger sånn cirka (grunnet en quiz en gang i tiden) er et sted i Minnesota/Nordlie USA. Om det er høyt der vet jeg ikke :D

pava

Legg inn av pava »

Det var nok litt lite å gå på, spesifiserer litt mer:

Byen er ikke nødvendigvis romantisk, men den er kjent for ting som mange forbinder med romantikk i en eller annen form.
Den ligger i et gammelt rike.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

pava skrev: tir nov 15, 2022 6:26 pm Det var nok litt lite å gå på, spesifiserer litt mer:

Byen er ikke nødvendigvis romantisk, men den er kjent for ting som mange forbinder med romantikk i en eller annen form.
Den ligger i et gammelt rike.
Mondsee, 493 moh, der vielsen i Sound of Music ble filmet i Basilika Mondsee?

pava

Legg inn av pava »

Karatel skrev: tir nov 15, 2022 6:34 pm
pava skrev: tir nov 15, 2022 6:26 pm Det var nok litt lite å gå på, spesifiserer litt mer:

Byen er ikke nødvendigvis romantisk, men den er kjent for ting som mange forbinder med romantikk i en eller annen form.
Den ligger i et gammelt rike.
Mondsee, 493 moh, der vielsen i Sound of Music ble filmet i Basilika Mondsee?
Niks :)

MentalM

Legg inn av MentalM »

Romantikk er et pyramidespill derav skal vi til Cairo? 😁

MentalM

Legg inn av MentalM »

Palmyra er daddelbyen som på engelsk er dates. En City of dates høres romantisk ut?

pava

Legg inn av pava »

Riktig del av verden nå.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

pava skrev: tir nov 15, 2022 8:13 pm Riktig del av verden nå.
Taif i Saudi er i alle fall kjent for roser og den ligger i alle fall høyt over havet. Men om det er riktig aner ikke jeg

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gammelt rike, som i at det eksisterer fremdeles eller snakker vi fordums rike? Antar det er et land med mye fjell?

pava

Legg inn av pava »

Lezah skrev: ons nov 16, 2022 11:01 am Gammelt rike, som i at det eksisterer fremdeles eller snakker vi fordums rike? Antar det er et land med mye fjell?
Det eksisterer absolutt fortsatt, i en eller annen form. Og vi skal til et sted med fjell.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Det er romantisk med ja til sex, så kanskje vi skal til et sted som lærer deg å respektere nei til sex? For det er greit å SINAI

Egypt og det gamle egyptiske rike...?

pava

Legg inn av pava »

Ok, la oss få den i mål.

Navnet på byen har ingenting med det den er kjent for, eller romantikk.

En av tingene den er kjent for er faktisk nevnt i tråden.
Det ligger relativt høyt over havet, og dere har fått verdensdelen :)

Og som sagt; ikke tolk romantisk alt for bokstavlig.

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Tabriz?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Baku?

pava

Legg inn av pava »

Gjellsimle skrev: ons nov 16, 2022 2:36 pmTabriz?
Tampen brenner!

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

pava skrev: ons nov 16, 2022 5:06 pm
Gjellsimle skrev: ons nov 16, 2022 2:36 pmTabriz?
Tampen brenner!
Qom?

pava

Legg inn av pava »

Tampen brenner fortsatt. Jeg logger ut et par timer og satser på at vi er i mål når jeg kommer tilbake, slik at andre kan ta en! :)

Jeg mener jo selv at med alle hintene og de siste postene at denne er "there for the taking".

Men; her er et siste hint som bør gjøre det vesentlig lettere:

vin.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

pava skrev: ons nov 16, 2022 5:35 pm Tampen brenner fortsatt. Jeg logger ut et par timer og satser på at vi er i mål når jeg kommer tilbake, slik at andre kan ta en! :)

Jeg mener jo selv at med alle hintene og de siste postene at denne er "there for the taking".

Men; her er et siste hint som bør gjøre det vesentlig lettere:

vin.
Tbilisi?

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Shiraz

pava

Legg inn av pava »

Puttemans skrev: ons nov 16, 2022 5:46 pmShiraz
Ding ding! Der har vi den.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Jeg skal til en by som vokste fram rundt en hjørnesteinsbedrift som på det meste hadde over 1100 ansatte. I senere tid har bedriften gjennomgått tre konkurser og nå sist en styrt nedleggelse. Imidlertid foreligger det nå planer om å gjenoppta driften for fjerde gang, dog i mindre skala.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Dette høres ut som en papirfabrikk, eller kanskje et jernverk?
Jørpeland passer kanskje beskrivelsen?

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Jaauda skrev: tor nov 17, 2022 7:58 pm Dette høres ut som en papirfabrikk, eller kanskje et jernverk?
Jørpeland passer kanskje beskrivelsen?
Bingo!

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Da skal vi til et sted som har en geografisk rekord. Det er utilgjengelig for de fleste av oss. Flere av de som har besøkt stedet har omkommet, men stedet har også vært åsted for både konserter og bryllup.
Det har vært laget både filmer og Tv-serier fra dette stedet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tor nov 17, 2022 8:36 pm Da skal vi til et sted som har en geografisk rekord. Det er utilgjengelig for de fleste av oss. Flere av de som har besøkt stedet har omkommet, men stedet har også vært åsted for både konserter og bryllup.
Det har vært laget både filmer og Tv-serier fra dette stedet.
Mount Everest?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tor nov 17, 2022 8:38 pm
Jaauda skrev: tor nov 17, 2022 8:36 pm Da skal vi til et sted som har en geografisk rekord. Det er utilgjengelig for de fleste av oss. Flere av de som har besøkt stedet har omkommet, men stedet har også vært åsted for både konserter og bryllup.
Det har vært laget både filmer og Tv-serier fra dette stedet.
Mount Everest?
Har kanskje vært bryllup der også, uten at jeg vet det. Har vært konsert på Everest, det har jeg sett film fra.
Men Everest er ikke korrekt. Feil verdensdel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»