Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:53 pm A Forest var vel et slags gjennombrudd for The Cure , med en veldig ung Robert Smith i den videoen.

Fortsett sånn ;)
Ja, det var en ung utgave av Robert, minner jo nesten litt (fælt å si) om Ben Affleck i den videoen. Ikke rart han begynte å la lokkene bli litt lenger og rufsete, og hvis ikke det hadde skjedd, ville Johnny Depp og hans Edward Scissorhand blitt like kjent i ettertid?
Sist redigert av Frank.N.Steen den søn okt 30, 2022 3:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, her blir jeg visst værende fremover, hvert fall en stund:

Fikk nylig handla inn Ozzy skiva Bark at the Moon (1983), som faktisk ligger an til å være den av hans tre første soloskiver, jeg har fått mest glede av, og synes den innehar langt bedre og sterkere låter enn tittelkuttet, men siden vi er nå innom 80-talls Halloween skrekk type musikk, må en vel nesten kjøre ei ekstra runde med:

Elsker gitarlyden på denne låta og skiva, og var vel med på GTA Vice City spillet og soundtracket, og der man først ble virkelig interessert i 80-talls musikk, og spesielt heavy metal og hard rock.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skrekkfilmer er kanskje ikke hva folk flest forbinder med A Flock of Seagulls, om en da ikke jobber innen yrker som frisør eller motedesigner, men nå var vel nettopp en av gutta i bandet (kan det ha vært Mike Score?) frisør, derav de fyldige hårmankene.

Men er nå først og fremst den tøffe og fengende musikken, spesielt fra debuten de burde huskes for, ikke hår og 80-talls moter.
Siste låt ut fra 1982 debuten, er umulig å høre igjen, uten at det går frysninger nedover ryggen, da grunnet tekst og et ganske så blekt bilde av ei fremtidsscenario som James Cameron kom til å gjøre stor suksess med, 2 år senere i The Terminator:

Man made machines make music for the man
Now machines make music while the man makes plans
A second generation a generation lost
While the man prepares for the holocaust

Man made machines to control the days
Now machines control while the man obeys
A second generation a generation lost
While machines prepare for the holocaust


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Ramones slår sjeldent feil, og vurderer å se igjen den originale 1989 filmen om ikke lenge, for var jo innom oppfølgeren tidligere i sommer, og slettes ikke fæl, men noe med førstefilmen og enkelte karakterer og stemning, som huskes spesielt godt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, får legge til et par kule skrekkfilm themes, noen instrumentale, andre ikke, men som en har alltid likt veldig godt, og følte at setter stemningen fra første sekund av, og nei, sjeldent nyere skrekkfilmer makter å komme opp med like stor mengder av minneverdig og kul musikk/soundtracks, som det 70 og 80-tallet virket å flomme over, men godt mulig komponister og musikere fikk langt mer frihet og kanskje også mer penger i å gjøre musikk for skrekkfilm utgivelser, enn det er i dag.

Tittelkuttet til Night of the Demons (1988) er klassisk sen 80-talls skrekkfilm cheese, men av den gode sorten.

Fright Night (1985) er også lagt til vurdering for nytt besøk, også en der kommer med ufattelig mye kul og melodiøs musikk og soundtrack av Brad Fiedel.

Goblin og legendariske musikkbidrag til skrekkfilm, tja, mye å velge blant men denne er kanskje best egnet i disse dager.

Og det samme kan jo selvsagt sies om John Carpenter og Alan Howarth, der mulig hadde musikk til langt bedre filmer, men få som innehar et like guffent og minimalistisk synthscore som det Halloween III: Season of the Witch bød opp til, og der særlig tittelkuttet og det avsluttende, er noe av det beste duoen kom opp med på 80-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Får slenge inn et par til, før en gir seg for i dag.

Rockwells 80-talls hit, hadde jeg ikke hørt før, men når en så gjorde det, mye senere, var det jo noe kjent over tekst/refrenget, og viste seg at DJ Bobo hadde lånt tungt, i sin egen 1993 hit Somebody Dance With Me, men uten Michael Jacksons bidrag.
Det med å føle seg overvåket eller ikke helt alene i en eget hjem, er vel ikke mindre i dag, enn på 80-tallet. Tenker ikke kun gjenferd og spøkelser, men at folk blir overvåket via mobiler og datamaskiner, der enkelte har til og med benyttet maskinenes kamera til å se hva eier holder på med, andre driver utpressing på den måten, og nei, mye creepy og tvilsomme folk har gjort god business på den måten, men folk er nok også ganske naive.

Enda ei dance hit fra 90-tallet, hvor en første senere ble klar over at det var jo noen som kom dem i forkjøpet, og ikke helt uten grunn.
Likevel, usikker på om Billy Idols musikkvideo hadde ei skrekkfilm aktig preg over seg, men Scooter gjorde nå hvert fall den mer i skrekk-gata med deres oppdaterte 1995 hit.

Enda ei film man virkelig må snart få med seg igjen, da via vampyrklassikeren The Lost Boys (1987), også den med masse kul musikk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sikkert flust av andre band og artister, da med skrekk-Halloween lignende tema, godt egna for kveldens anledning. Men akkurat nå føler jeg få gjør det bedre, enn Fastway:

startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

En mere ukjent låt fra Duran Duran kanskje men passer temaet i dag.


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

Off-topic . Har noen sett komedien Transylvania med Jeff Goldblum ? Tror det var hans gjennombrudd.

Her er tittellåta.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man okt 31, 2022 11:15 pm Off-topic . Har noen sett komedien Transylvania med Jeff Goldblum ? Tror det var hans gjennombrudd.
Den har jeg faktisk liggende på norsk DVD utgave, men tror vel Goldblums virkelige gjennombrudd kanskje kom året etter, via The Fly remaken til Cronenberg, for Transylvania 6-5000 ble jo en kjempeflopp, og ikke spesielt populær blant kritikerne.
Selv er jeg svak for filmen, mye grunnet Geena Davis men også all den latterlige cheesy slapstick komedien og for ei rolleliste med fremtidige karakterskuespillere, Jeffrey Jones, Michael Richards, Carol Kane, Donald Gibb, Ed Begley Jr. og nei, kanskje ingen Young Frankenstein, men av 80-talls skrekk komedier så er det få man har sett like ofte, og ledd så mye av, som Transylvania 6-5000.

Og ja, theme låta er også ganske fengende.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Slenger inn to fete bidrag fra den latterlig underholdende b-filmen Hard Rock Zombies (1985), hvor ei gruppe med hard rockere blir stående fast i en småby, og der snart havner i bråk med både byens innbyggere samt en comebacket til Hitler og hans arme av nazi-zombier:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 01, 2022 9:31 am Den har jeg faktisk liggende på norsk DVD utgave, men tror vel Goldblums virkelige gjennombrudd kanskje kom året etter, via The Fly remaken til Cronenberg, for Transylvania 6-5000 ble jo en kjempeflopp, og ikke spesielt populær blant kritikerne.
Hm, ble faktisk litt overraska over å se at den gikk jo i pluss, og litt til, men ofte vært nevnt i meget negativ omtale, tross av at veldig mange av skuespillerne ikke var langt unna å virkelig slå gjennom for fullt.

Er vel ansett som ei Mel Brook light forsøk av Rudy De Luca (som gjorde mye film i hop med Brooks), men ja, enten liker man den, eller så hater man den.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Episk historiefortelling fra Chris deBurgh lenge før han ble en fløtepussanger. 70-tallsklassiker.


startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 01, 2022 2:24 pm
Frank.N.Steen skrev: tir nov 01, 2022 9:31 am Den har jeg faktisk liggende på norsk DVD utgave, men tror vel Goldblums virkelige gjennombrudd kanskje kom året etter, via The Fly remaken til Cronenberg, for Transylvania 6-5000 ble jo en kjempeflopp, og ikke spesielt populær blant kritikerne.
Hm, ble faktisk litt overraska over å se at den gikk jo i pluss, og litt til, men ofte vært nevnt i meget negativ omtale, tross av at veldig mange av skuespillerne ikke var langt unna å virkelig slå gjennom for fullt.

Er vel ansett som ei Mel Brook light forsøk av Rudy De Luca (som gjorde mye film i hop med Brooks), men ja, enten liker man den, eller så hater man den.
Se der ja, da tenker jeg på Kramer med en gang, han er seg selv lik. Jeg må visst se å få lastet den ned og få sett den.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: tir nov 01, 2022 4:35 pm Se der ja, da tenker jeg på Kramer med en gang, han er seg selv lik. Jeg må visst se å få lastet den ned og få sett den.
Ja, Kramer er vel ikke så lett å bli "kvitt", for det meste annet Richards har spilt i ettertid, har jo enten minnet veldig om den karakteren, eller så blir det likevel noe Kramersk over det, enten han vil eller ei.

Tror nok det etter hvert ble en kjip påkjenning, for husker jo hvordan karrieren gikk etter Seinfeld, folk omtalte han jo til og med som Kramer, og ikke Michael Richards i det virkelige liv, så det å komme opp med noe nytt, ble nok ikke så enkelt, når folk flest kun vil ha det samme igjen og igjen.

Hele filmen (Transylvania 6-5000) ligger oppe (men i 10 forskjellige deler, eller bedre om en bare trykker play og lar spillelista gå sin gang) på Youtube, og virker som lyd og bilde er meget godkjent, og valgfritt tekst i videoen attpåtil.

En annen skrek komedie med Transylvania i tittelen og barmfagre babes osv, fra samme tiår, er Transylvania Twist (1989):
► Show Spoiler

startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 01, 2022 4:49 pm
startelver skrev: tir nov 01, 2022 4:35 pm Se der ja, da tenker jeg på Kramer med en gang, han er seg selv lik. Jeg må visst se å få lastet den ned og få sett den.
Ja, Kramer er vel ikke så lett å bli "kvitt", for det meste annet Richards har spilt i ettertid, har jo enten minnet veldig om den karakteren, eller så blir det likevel noe Kramersk over det, enten han vil eller ei.

Tror nok det etter hvert ble en kjip påkjenning, for husker jo hvordan karrieren gikk etter Seinfeld, folk omtalte han jo til og med som Kramer, og ikke Michael Richards i det virkelige liv, så det å komme opp med noe nytt, ble nok ikke så enkelt, når folk flest kun vil ha det samme igjen og igjen.

Hele filmen (Transylvania 6-5000) ligger oppe (men i 10 forskjellige deler, eller bedre om en bare trykker play og lar spillelista gå sin gang) på Youtube, og virker som lyd og bilde er meget godkjent, og valgfritt tekst i videoen attpåtil.

En annen skrek komedie med Transylvania i tittelen og barmfagre babes osv, fra samme tiår, er Transylvania Twist (1989):
► Show Spoiler

Glemte å nevne det, men etter å ha sett starten de første 15 minuttene så bare dukket det opp i hjernen at denne har jeg jo sett før! Antagelugvis sett den på en eller annen TV-kanal for lenge siden, kanskje 20 år siden.

Når de begynte å le av Frankenstein , alle startet å le så husket jeg resten av filmen omtrent. Utrolig hva som er lagret i hjernen. Men jeg hadde jo glemt at Goldblum og "Kramer" spilte hovedrollene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: ons nov 02, 2022 8:54 pm Glemte å nevne det, men etter å ha sett starten de første 15 minuttene så bare dukket det opp i hjernen at denne har jeg jo sett før! Antagelugvis sett den på en eller annen TV-kanal for lenge siden, kanskje 20 år siden.

Når de begynte å le av Frankenstein , alle startet å le så husket jeg resten av filmen omtrent. Utrolig hva som er lagret i hjernen. Men jeg hadde jo glemt at Goldblum og "Kramer" spilte hovedrollene.
Får håpe du fikk noe utbytte av gjensynet, og ikke av typen der man innser at "faen, denne drittfilmen har jeg jo sett for lenge siden" og kasta bort enda mer tid på noe som kanskje ikke akkurat var noen stor filmperle til å begynne med, kun for å gjenta bragden, mye senere.
Har gått i den fella et par ganger, glemt første 10-15 minuttene, og så vips, kommer minnene tilbake og en har driti på draget nok en gang.

Usikker på om det under innspilling at Goldblum og Davis fant tonen, men de to gifta seg vel ikke lenge etter, og spilte jo også i The Fly samt Earth Girls Are Easy, så virka som ting hvert fall funka godt både på hjemmebane og arbeidsplassen for en stund fremover.

startelver

Legg inn av startelver »

Altered Image med Happy Birthday er en av de første låtene jeg husker fra min barndom. Bringer tilbake en del minner.



startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


fargerik

Legg inn av fargerik »

Litt av en tråd.
Her skal man altså finne det man har likt best gjennom seks tiår?
Jeg gjør det enkelt jeg, og erklærer syttitallet.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er bare å poste videoer fra 70-tallet, du er velkommen til det.

Jeg kan jo f.eks by på denne :


fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tor nov 17, 2022 7:14 pm Det er bare å poste videoer fra 70-tallet, du er velkommen til det.

Jeg kan jo f.eks by på denne :

Ikke sant. Smaken er som baken. Bowie????
Hallo?


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»