Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Svar
Texas_John

Re: Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: ons nov 16, 2022 4:20 pm
Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 10:22 am
greyserpent skrev: tir nov 15, 2022 11:23 pm Witzøe Jr med inntekt på 1.2 milliarder i fjor.... Dakar, håper han klarer seg.

Han var også landets største skattyter... Er det risikoen for at han vil sitte igjen med noe selv som plager deg?

Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted, eller nordmenn som tjener enorme beløp på skattefrie aksjeinntekter, men en norsk industri som i global konkurranse bidrar med milliardinntekter i skatt og tusenvis av arbeidsplasser - DET er problemet!
Det er jo det den nye lakseskatten vil fikse. Då må og dei utalandske eigarane bidra.
Cirka halvparten av Oslo børs er eid av utlendinger, synes du det holder? Norske selskaper er populære å eie hos utlendinger fordi selskapene de tvinges til å betale ut ekstra høye utbytter fordi de norske eierne skal få betalt formuesskatten sin.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

MRSA skrev: ons nov 16, 2022 4:20 pm
Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 10:22 am
greyserpent skrev: tir nov 15, 2022 11:23 pm Witzøe Jr med inntekt på 1.2 milliarder i fjor.... Dakar, håper han klarer seg.

Han var også landets største skattyter... Er det risikoen for at han vil sitte igjen med noe selv som plager deg?

Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted, eller nordmenn som tjener enorme beløp på skattefrie aksjeinntekter, men en norsk industri som i global konkurranse bidrar med milliardinntekter i skatt og tusenvis av arbeidsplasser - DET er problemet!
Det er jo det den nye lakseskatten vil fikse. Då må og dei utalandske eigarane bidra.
Utlendinger som driver i Norge ja. Det er imidlertid mulig å produsere laks til det globale markedet utenfor Norge...

Skatten som diskriminerer nordmenn er formuesskatten. Eierne i Kvarv (Witzøe) sitt selskap betalte MNOK 535 i formuesskatt i fjor iflg E24. Disse pengene har de ikke på bank, men må hente fra virksomheten i form av utbytter. Skattesatsen neste år blir nærmere 38 %. Det betyr at de må ta et utbytte på nærmere 1 mrd kun for å betale formuesskatt og utbytteskatt (ca 380 mill). Før utbytte kan tas må selskapene betale sin skatt (22 %) og i neste år også grunnrenteskatt. Det er sprøtt at Witzøe & co fremstilles som omtrent skattesnyltere for det er masse skatt som betales i den verdikjeden og det er ingen tvil om at det er mange hundre millioner å spare, hvert år, på utflytting til Sveits.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

MRSA skrev: ons nov 16, 2022 4:20 pm
Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 10:22 am
greyserpent skrev: tir nov 15, 2022 11:23 pm Witzøe Jr med inntekt på 1.2 milliarder i fjor.... Dakar, håper han klarer seg.

Han var også landets største skattyter... Er det risikoen for at han vil sitte igjen med noe selv som plager deg?

Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted, eller nordmenn som tjener enorme beløp på skattefrie aksjeinntekter, men en norsk industri som i global konkurranse bidrar med milliardinntekter i skatt og tusenvis av arbeidsplasser - DET er problemet!
Det er jo det den nye lakseskatten vil fikse. Då må og dei utalandske eigarane bidra.
Du har rett i at de utenlandske eierne i oppdrettsselskapene indirekte må betale mer i skatt til Norge gjennom grunnrenteskatten, men samtidig vil den føre til at flere av de store norske eierne enten flytter ut av landet eller selger aksjene sine til utlendinger.
Det er ille, men enda verre er den effekten grunnrenteskatten får at ingen lenger kommer til å investere nye penger i fiskeoppdrett i Norge i fremtiden.
Omsetningen i bransjen har vært over 100 milliarder de siste årene og politikerne og bransjen har hatt mål om å øke omsetningen til 300 milliarder de neste 10 - 20 årene, men det kan de bare glemme nå.
Bortsett fra muligens noe småtteri vil alle investeringer i oppdrettsnæringen i fremtiden komme i andre land.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 7:09 pm
MRSA skrev: ons nov 16, 2022 4:20 pm
Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 10:22 am


Han var også landets største skattyter... Er det risikoen for at han vil sitte igjen med noe selv som plager deg?

Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted, eller nordmenn som tjener enorme beløp på skattefrie aksjeinntekter, men en norsk industri som i global konkurranse bidrar med milliardinntekter i skatt og tusenvis av arbeidsplasser - DET er problemet!
Det er jo det den nye lakseskatten vil fikse. Då må og dei utalandske eigarane bidra.
Utlendinger som driver i Norge ja. Det er imidlertid mulig å produsere laks til det globale markedet utenfor Norge...

Skatten som diskriminerer nordmenn er formuesskatten. Eierne i Kvarv (Witzøe) sitt selskap betalte MNOK 535 i formuesskatt i fjor iflg E24. Disse pengene har de ikke på bank, men må hente fra virksomheten i form av utbytter. Skattesatsen neste år blir nærmere 38 %. Det betyr at de må ta et utbytte på nærmere 1 mrd kun for å betale formuesskatt og utbytteskatt (ca 380 mill). Før utbytte kan tas må selskapene betale sin skatt (22 %) og i neste år også grunnrenteskatt. Det er sprøtt at Witzøe & co fremstilles som omtrent skattesnyltere for det er masse skatt som betales i den verdikjeden og det er ingen tvil om at det er mange hundre millioner å spare, hvert år, på utflytting til Sveits.
Jeg er enig i at formuesskatten er mer problematisk enn grunnrenteskatten, men så mye betaler han ikke i formuesskatt.
Han betalte 552 millioner i skatt for 2021, men "bare" 168 millioner var formuesskatt. Resten var utbytteskatt.

Men pga økningen i formuesskatten som den nye regjeringen har innført vil Witzøe måtte betale 220 millioner i årlig formuesskatt i fremtiden hvis aksjekursen i SalMar holder seg på dagens nivå.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 7:23 pm Jeg er enig i at formuesskatten er mer problematisk enn grunnrenteskatten, men så mye betaler han ikke i formuesskatt.
Salmar-gründeren bemerker at for eierne i Kvarv øker formueskatten fra 287 til 535 millioner kroner, etter regjeringens budsjettforlik med SV i desember i fjor.

– Kvarv har for 2021 vedtatt et utbytte på 1,25 milliarder kroner - altså 1.250 millioner kroner - for å betjene denne formueskatten for i år og de nærmeste årene. Hver krone må tas ut av selskapets jobbskapende egenkapital, skriver Witzøe[/i].

https://e24.no/boers-og-finans/i/RrPjBA ... uesskatten

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

KBY skrev: ons nov 16, 2022 10:40 am
Seriøst, nå må man våkne opp.
Vi har den største staten av alle sammenlignbare land - ergo vi sysselsetter på bekostning av privat næringsliv alt for mange som burde jobbet i privat næringsliv. Hadde det ikke vært for oljen (som du sikker vil avskaffe), så hadde Norge vært konkurs for lenge siden.

Når man klarer å finne et par eksempler etter 1 minutt på google, så sier det seg selv at det bare er toppen av isfjellet.
Det er ca. 1400 spesialrådgivere i staten/departementer - mange av disse er bare flyttet oppover i systemet og gitt en meningsløs jobb med god lønn fordi de er ubrukelig til noe annet.
Norge har en stor stat men vi har også den staten som gir mest tilbake til innbyggerne. Samtidig har vi ikke den staten som tar mest i skatter og avgifter.
Om du finner 1400 spesialrådgivere, som du tyeligvis mener er unyttige, må du samtidig påvise at de er det, altså unyttige. Det er slik krav til påstander og bevisbyrde ligger. I dette tilfelle på deg. Men er det disse 1400 aom utgjør isberget eller som påstått det uhorvelig store antall offentlige nasatte man bør redusere. Om du mener så bør du også si oss hvilke oppgaver og tjenester du vil fjerne.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Kongemannen skrev: ons nov 16, 2022 6:33 pm
En burde analysert enhver offentlig ansatt , hva leverer de , hvor mange effektive timer har de. Tror en kunne kuttet i antall ansatte som heller kunne fått seg en produktiv jobb. Er nok alt for mange direktører.
Det siste er jeg enig i. altfor mange direktører. Har jobbet 20år pluss idet offentlige.
Det første er jeg ikke enig i. De aller fleste i offentlig tjeneste jobber meget godt og er effektive. Om du kutter i antall ansatte må du samtidg si hvilke oppgaver og tjenester du vil fjerne.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 7:30 pm
Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 7:23 pm Jeg er enig i at formuesskatten er mer problematisk enn grunnrenteskatten, men så mye betaler han ikke i formuesskatt.
Salmar-gründeren bemerker at for eierne i Kvarv øker formueskatten fra 287 til 535 millioner kroner, etter regjeringens budsjettforlik med SV i desember i fjor.

– Kvarv har for 2021 vedtatt et utbytte på 1,25 milliarder kroner - altså 1.250 millioner kroner - for å betjene denne formueskatten for i år og de nærmeste årene. Hver krone må tas ut av selskapets jobbskapende egenkapital, skriver Witzøe[/i].

https://e24.no/boers-og-finans/i/RrPjBA ... uesskatten
Det er bare journalisten som har slurvet litt. Finansavisen skrev dette :

«For eierne i Kvarv øker formues-/utbytteskatten fra 287 til 535 millioner kroner med regjeringens budsjettforlik med SV i desember i fjor. Dette er en økning i nødvendig kapitaluttak på 86 prosent», skriver Gustav Witzøe i årsberetningen.


Og i en annen artikkel på E24 står det dette :

Formuesskatten utgjorde i fjor 168 millioner kroner for Witzøe jr.

https://e24.no/naeringsliv/i/VP6geJ/lak ... ner-i-fjor

Corvus

Legg inn av Corvus »

virrvar skrev: ons nov 16, 2022 7:48 pm
Kongemannen skrev: ons nov 16, 2022 6:33 pm
En burde analysert enhver offentlig ansatt , hva leverer de , hvor mange effektive timer har de. Tror en kunne kuttet i antall ansatte som heller kunne fått seg en produktiv jobb. Er nok alt for mange direktører.
Det siste er jeg enig i. altfor mange direktører. Har jobbet 20år pluss idet offentlige.
Det første er jeg ikke enig i. De aller fleste i offentlig tjeneste jobber meget godt og er effektive. Om du kutter i antall ansatte må du samtidg si hvilke oppgaver og tjenester du vil fjerne.
Hvilke tjenester er det vi har som ikke Sverige og Finland har? Eller hvor vi er så vanvittig mye bedre?

Siden man har en dobbelt så stor offentlig sektor som Finland, med ca like mange innbyggere. Og omtrent like stor offentlig sektor som Sverige, men halvparten av innbyggerne.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 8:14 pm
Orakelet skrev: ons nov 16, 2022 7:30 pm
Benkeslitern skrev: ons nov 16, 2022 7:23 pm Jeg er enig i at formuesskatten er mer problematisk enn grunnrenteskatten, men så mye betaler han ikke i formuesskatt.
Salmar-gründeren bemerker at for eierne i Kvarv øker formueskatten fra 287 til 535 millioner kroner, etter regjeringens budsjettforlik med SV i desember i fjor.

– Kvarv har for 2021 vedtatt et utbytte på 1,25 milliarder kroner - altså 1.250 millioner kroner - for å betjene denne formueskatten for i år og de nærmeste årene. Hver krone må tas ut av selskapets jobbskapende egenkapital, skriver Witzøe[/i].

https://e24.no/boers-og-finans/i/RrPjBA ... uesskatten
Det er bare journalisten som har slurvet litt. Finansavisen skrev dette :

«For eierne i Kvarv øker formues-/utbytteskatten fra 287 til 535 millioner kroner med regjeringens budsjettforlik med SV i desember i fjor. Dette er en økning i nødvendig kapitaluttak på 86 prosent», skriver Gustav Witzøe i årsberetningen.


Og i en annen artikkel på E24 står det dette :

Formuesskatten utgjorde i fjor 168 millioner kroner for Witzøe jr.

https://e24.no/naeringsliv/i/VP6geJ/lak ... ner-i-fjor
Formuesskatten var på et historisk lavt nivå i 2021 med 45 % aksjerabatt og sats på 0,85 %. Ser bort fra gamle dager med 70 % rabatt.

Før SV-forlik om statsbudsjettet er rabatten 20 % og satsen 1,1 %. Dvs. isolert sett blir formuesskatten nærmere doblet på to år.
Samtidig har utbytteskatten økt fra ca. 32 % til ca. 38 %, dvs. nærmere 20 % økning i skatt, selv om dåren Vedum påstår at økningen bare er 6 prosentpoeng.
Når eieren må hente utbytte for å betale formuesskatten har regningen foreløpig mer enn doblet seg på to år.

Det er stort sett folk som ikke betaler formuesskatt som synes dette er en bagatellmessig kostnad for norske eiere.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Corvus skrev: ons nov 16, 2022 9:16 pm
virrvar skrev: ons nov 16, 2022 7:48 pm
Kongemannen skrev: ons nov 16, 2022 6:33 pm
En burde analysert enhver offentlig ansatt , hva leverer de , hvor mange effektive timer har de. Tror en kunne kuttet i antall ansatte som heller kunne fått seg en produktiv jobb. Er nok alt for mange direktører.
Det siste er jeg enig i. altfor mange direktører. Har jobbet 20år pluss idet offentlige.
Det første er jeg ikke enig i. De aller fleste i offentlig tjeneste jobber meget godt og er effektive. Om du kutter i antall ansatte må du samtidg si hvilke oppgaver og tjenester du vil fjerne.
Hvilke tjenester er det vi har som ikke Sverige og Finland har? Eller hvor vi er så vanvittig mye bedre?

Siden man har en dobbelt så stor offentlig sektor som Finland, med ca like mange innbyggere. Og omtrent like stor offentlig sektor som Sverige, men halvparten av innbyggerne.
Det er du som må vise at Sverige og Finland gir samme tjenester med færre ansatte, ikke jeg. Det er din påstand.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Fy faen, så sutrer Witzør faenskapet over at han må betale litt skatt. Motbydelige krek.

fargerik

Legg inn av fargerik »

greyserpent skrev: tor nov 17, 2022 12:11 pm
fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Fy faen, så sutrer Witzør faenskapet over at han må betale litt skatt. Motbydelige krek.
Jeg kan godt hoste frem en link også, i tilfelle noen ikke har skummet gjennom avisene......
https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... keskroner/
Jeg mener bestemt at denne ordningen var blant det første Erna fikk i stand, tror det var rundt 2014, ganske raskt i den første av to stortingsperioder.
Allerede den gang hadde lakselobbyen stor makt....

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Dette henger sammen med at landbaserte fiskemottak ikke kunne vite om fiskebåter kom inn med jobb til dem. At oppdrett har klart det kunststykke å komme inn under ordningen er litt oppsiktsvekkende. De klarer å planlegge når det skal være jobb. Stort sett.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fernandovonarb skrev: tor nov 17, 2022 12:20 pm
fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Dette henger sammen med at landbaserte fiskemottak ikke kunne vite om fiskebåter kom inn med jobb til dem. At oppdrett har klart det kunststykke å komme inn under ordningen er litt oppsiktsvekkende. De klarer å planlegge når det skal være jobb. Stort sett.
Jepp. De store har rett og slett kjøpt opp småindustrien langs kysten, og dermed arvet en ordning som var tiltenkt noen helt andre.

Gunder

Legg inn av Gunder »

fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Fiskeindustrien har særregler på grunn av fisk som råstoff. Følgende regler gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... #%C2%A76-7

fargerik

Legg inn av fargerik »

Gunder skrev: tor nov 17, 2022 1:12 pm
fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Fiskeindustrien har særregler på grunn av fisk som råstoff. Følgende regler gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... #%C2%A76-7
Reglene for arbeidsgiver som eier fiskeforedlingsfabrikkerer at de slipper å betale lønn i arbeidsgiverperioden slik alle andre berdifter må.
Basta.

Gunder

Legg inn av Gunder »

De som la frem forslaget for grunnrenteskatten. Har samme innretning for laks som olje og vannkraft. I dag er både olje, vann og laks på børs. Til nå har oppdretterne inngått langtidskontrakter med sine største kunder om en fast kilo pris for hele året. Grunnen til det er at kiloprisen varierer veldig mye på børs. Nå prisen er på det laveste permitteres ansatte. For børsprisen kan være lavere enn enn kostprisen. Kostprisen er 48-49 kroner per kg.

Regjeringen har laget en innretning på grunnrenteskatten etter en normpris som er basert på børsprisen.
I praksis betyr det at oppdrettere ikke vet hva de får betalt for laksen før den kommer på børs.
Å ikke vite hva man får for en vare som varier i pris fra 46 kroner til over 100. Er håpløs.

Støre fikk spørsmål om akkurat det i muntlige spørretimen på Stortinget i går. Hver gang svarte han at grunnrenteskatten er på høring. Han er tydeligvis ikke like sikker på at laks skal behandles som vann og olje.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: tor nov 17, 2022 9:00 am Det kommer stadig frem ting jeg ikke visste i debatten som foregår i avisene.
I dag lærte jeg at laksemilliardærene slipper det alle andre må gjøre når de (hvert år) permitterer de ansatte.
Mens andre arbeidsgivere har en lønnsplikt i to uker før arbeiderne får dagpenger fra NAV, har disse luringene fritak fra denne arbeidsgiverperioden.
Når de (hvert år) permitterer arbeiderne, betaler NAV
(vi skattebetalerne)
lønna til de permitterte arbeiderne fra dag 1.
Dette skulle de nok gjerne hatt også i f. eks. asfaltbransjen, byggebransjen og serveringsbransjen.
Jeg vet lite, sannsynligvis i likhet med deg, om sesongvariasjoner i slakte og foredlingsdelen av oppdrettsfisk, men det er sannsynligvis en god grunn til at denne bransjen har fått unntak for denne regelen.
Det kan være så enkelt at uten denne lettelsen vil det ikke være lønnsomt å foredle fisken her i landet. Alternativet vil da være at alle disse arbeidsplassene flyttes til utlandet.

Å filetere fisk kan vel nesten gjøres hvor som helst, men skal man her i landet legge asfalt, bygge noe eller servere noen mat og drikke, så må nesten arbeidsplassene være her i landet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

virrvar skrev: ons nov 16, 2022 10:08 pm
Corvus skrev: ons nov 16, 2022 9:16 pm
virrvar skrev: ons nov 16, 2022 7:48 pm

Det siste er jeg enig i. altfor mange direktører. Har jobbet 20år pluss idet offentlige.
Det første er jeg ikke enig i. De aller fleste i offentlig tjeneste jobber meget godt og er effektive. Om du kutter i antall ansatte må du samtidg si hvilke oppgaver og tjenester du vil fjerne.
Hvilke tjenester er det vi har som ikke Sverige og Finland har? Eller hvor vi er så vanvittig mye bedre?

Siden man har en dobbelt så stor offentlig sektor som Finland, med ca like mange innbyggere. Og omtrent like stor offentlig sektor som Sverige, men halvparten av innbyggerne.
Det er du som må vise at Sverige og Finland gir samme tjenester med færre ansatte, ikke jeg. Det er din påstand.
Jeg sier at de gir tilnærmet samme tjenester. Norge har beviselig dobbelt så mange offentlig ansatte i forhold til folketall som både Finland og Sverige. Finnes ikke effektivitet i norsk offentlig sektor.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Kan ikke være så synd på disse laksefolka, de gidder ikke møte regjeringn for samtaler.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Corvus skrev: tor nov 17, 2022 6:15 pm
virrvar skrev: ons nov 16, 2022 10:08 pm
Corvus skrev: ons nov 16, 2022 9:16 pm

Hvilke tjenester er det vi har som ikke Sverige og Finland har? Eller hvor vi er så vanvittig mye bedre?

Siden man har en dobbelt så stor offentlig sektor som Finland, med ca like mange innbyggere. Og omtrent like stor offentlig sektor som Sverige, men halvparten av innbyggerne.
Det er du som må vise at Sverige og Finland gir samme tjenester med færre ansatte, ikke jeg. Det er din påstand.
Jeg sier at de gir tilnærmet samme tjenester. Norge har beviselig dobbelt så mange offentlig ansatte i forhold til folketall som både Finland og Sverige. Finnes ikke effektivitet i norsk offentlig sektor.
Ja jeg ser at du sier det, men jeg ser ikke noe til bevisføringen, hverken av tjenesteomfanget og antall offentlig ansatte. Intill du kommer med bevisføringen så tviler jeg på din påstand.

Centrist

Legg inn av Centrist »

greyserpent skrev: tor nov 17, 2022 7:48 pm Kan ikke være så synd på disse laksefolka, de gidder ikke møte regjeringn for samtaler.
Fascinerende i seg selv. Se for øvrig kommentarene mine i den andre tråden om min generelle mening.

Man skulle tro at hvis man har en sterk overbevisning om en sak og blitt invitert til en statsråd for å diskutere saken, hadde man takket ja på sekundet. Hvis ikke kan man tro at de ikke kjøper sin egen argumentasjon og egentlig kun er ute for egenvinst!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Centrist skrev: tor nov 17, 2022 11:09 pm
greyserpent skrev: tor nov 17, 2022 7:48 pm Kan ikke være så synd på disse laksefolka, de gidder ikke møte regjeringn for samtaler.
Fascinerende i seg selv. Se for øvrig kommentarene mine i den andre tråden om min generelle mening.

Man skulle tro at hvis man har en sterk overbevisning om en sak og blitt invitert til en statsråd for å diskutere saken, hadde man takket ja på sekundet. Hvis ikke kan man tro at de ikke kjøper sin egen argumentasjon og egentlig kun er ute for egenvinst!
De lar jo bransjeorganisasjonene representere hele næringen på fredag, istedenfor at de største selskapene ene og alene skal møte.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Corvus skrev: tor nov 17, 2022 6:15 pm Finnes ikke effektivitet i norsk offentlig sektor.
Man er ikke opplært til å tenke på effektivitet. Fornøyd så lenge man følger reglene og lønna tikker inn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

virrvar skrev: tor nov 17, 2022 10:54 pm
Ja jeg ser at du sier det, men jeg ser ikke noe til bevisføringen, hverken av tjenesteomfanget og antall offentlig ansatte. Intill du kommer med bevisføringen så tviler jeg på din påstand.
Jeg gidder ikke diskutere nøyaktig hvor mange jobber vi har i offentlig sektor sammenlignet med andre land, men jeg har ofte sett stillinger utlyst i offentlig sektor hvor jeg lurer på om det egentlig er behov for denne stillingen? F.eks i fylkeskommuner, statlig forvaltning og styre bykommuner. Stillinger i Klimaetaten i Oslo kommune er et godt eksempel. Det kan godt hende det er arbeid til dem, men spørsmålet er egentlig om det bør finnes arbeid til dem, dvs. om det er oppgaver som det offentlige skal bruke penger på?

Moist

Legg inn av Moist »

virrvar skrev: tor nov 17, 2022 10:54 pm
Corvus skrev: tor nov 17, 2022 6:15 pm
virrvar skrev: ons nov 16, 2022 10:08 pm

Det er du som må vise at Sverige og Finland gir samme tjenester med færre ansatte, ikke jeg. Det er din påstand.
Jeg sier at de gir tilnærmet samme tjenester. Norge har beviselig dobbelt så mange offentlig ansatte i forhold til folketall som både Finland og Sverige. Finnes ikke effektivitet i norsk offentlig sektor.
Ja jeg ser at du sier det, men jeg ser ikke noe til bevisføringen, hverken av tjenesteomfanget og antall offentlig ansatte. Intill du kommer med bevisføringen så tviler jeg på din påstand.
Offentlige tjenester står for 2/3 av Norges BNP og hver tredje person jobber for det offentlige i Norge.

https://www.nettavisen.no/okonomi/state ... 3424090801

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det er faktisk godt gjort av regjeringen å kløne det så til de grader til at man kan delvis sympatisere med laksenæringen. Synes selv næringen naturraserende vederstyggelighet som så absolutt burde betale grunnrenteskatt, men regjeringen klarer å kløne dette såpass til at jeg forstår faktisk næringen godt, spesielt med tanke på når beskatningen inntreffer, som vel også er juridisk tvilsom.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»