Køsystem - Vinmonopolet

Svar
DoktorS

Køsystem - Vinmonopolet

Legg inn av DoktorS »

Så var det tilbake til fysisk kø i polet, etter en lang periode der dette også foregikk på nett....

Men hva slags system er den fysiske køen? Joda, først til mølla gjelder. Det er god et stor men her. I dag var det brennevinskø. Jeg hadde satt 45 minutter i kø som maks for å skaffe meg 2-3 flasker god whisky. Det var 10 av de 2 mest interessante. Dermed tenkte jeg meg at 9 eller færre i kø ville være greit.

Da jeg kom fram til Aker Brygge-polet, så jeg til min smule forundring at det bare var en 7-8 personer foran døra. Men så stusset jeg på at de stod veldig spredt, dels i grupper. Altså ikke i KØ. Så jeg spurte litt ut i lufta om det ikke var kø?

Da var beskjeden at det var en fyr fra polet som hadde delt ut kølapper. I ettertid fant jeg ut at det skjedde ved 09-tiden. Men jeg fikk bekreftet at han som svarte at det var 15 foran meg i køen. De andre hadde bare hentet kølapp og gått igjen!

Det hadde jo ikke hjulpet meg om de måtte stå der i stedet for å spise frokost, drikke kaffe eller jobbe.

Men jeg hadde selvsagt endret taktikk om jeg visste dette. Da hadde jo brukt mine 45 "køminutter" fra 0815 til 0900, i stedte for 0915 til 1000...

.. så kunne jeg etter å ha fått kølapp, som da sannsynligvis hadde hatt et lavere nummer enn 16, gått tilbake til jobben (drøye 15 minuter tur/retur) eller tatt en kaffe eller frokost i nærheten.

Her bør vel polet i bunn og grunn gi tydelig beskjed om at kølapper blir delt ut fra et bestemt tidspunkt?

Saliph

Legg inn av Saliph »

Dette går FAEN ikke an.

Jack

Legg inn av Jack »

Helt utrolig. Her må noen ta sin hatt og gå!

William_S

Legg inn av William_S »

Jonas Gahr Støre må helt klart gå av. Tenk at køsystemet på Polet ikke funker! Hans feil alt sammen. Jeg er helt sikker på at dette ligger skjult i Vinmonopoldirektivet anno 2022 utstedt av Støre og Kjerkhol i § 5.4 "om køsystem ved store lanseringer". Dette dokumentet vil ikke regjeringen frigi av grunner de ikke kan oppgi. Kjerkhol henviser til statssekretæren som ikke vil kommentere saken.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det kan være ikke ubetydelige verdier her - prisende på whisky er så galloperende at en flaske jeg kjøpte for 2 år siden til litt over 1000-lappen på Polet nå er verdt 8000 på markedet... Det er dessverre også derfor en del "oppkjøpere" på plass.

Men jeg er først og fremst ute etter de sjeldne varene. Ettersom vi ikke er EU-medlemmer er det nesten umulig å få kjøpt på det europeiske markedet uten å måtte ut med store beløp i frakt og toll..

Ellers kan man, om man gidder å være seriøs, også diskutere om systemet er spesielt rettferdig - at det er de de store byene som har anledning til å så i kø.

William_S

Legg inn av William_S »

DoktorS skrev: tor nov 17, 2022 7:36 pm Det kan være ikke ubetydelige verdier her - prisende på whisky er så galloperende at en flaske jeg kjøpte for 2 år siden til litt over 1000-lappen på Polet nå er verdt 8000 på markedet... Det er dessverre også derfor en del "oppkjøpere" på plass.

Men jeg er først og fremst ute etter de sjeldne varene. Ettersom vi ikke er EU-medlemmer er det nesten umulig å få kjøpt på det europeiske markedet uten å måtte ut med store beløp i frakt og toll..

Ellers kan man, om man gidder å være seriøs, også diskutere om systemet er spesielt rettferdig - at det er de de store byene som har anledning til å så i kø.
Polet får vel stort sett tak i det meste som en av de største innkjøperne av børst i verden, selv om Systembolaget jo er enda litt større.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Få spriten ut i butikken. Dette tøyset kjeder meg.
Vi bør for faen få dette på rema.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

William_S skrev: tor nov 17, 2022 7:41 pm
DoktorS skrev: tor nov 17, 2022 7:36 pm Det kan være ikke ubetydelige verdier her - prisende på whisky er så galloperende at en flaske jeg kjøpte for 2 år siden til litt over 1000-lappen på Polet nå er verdt 8000 på markedet... Det er dessverre også derfor en del "oppkjøpere" på plass.

Men jeg er først og fremst ute etter de sjeldne varene. Ettersom vi ikke er EU-medlemmer er det nesten umulig å få kjøpt på det europeiske markedet uten å måtte ut med store beløp i frakt og toll..

Ellers kan man, om man gidder å være seriøs, også diskutere om systemet er spesielt rettferdig - at det er de de store byene som har anledning til å så i kø.
Polet får vel stort sett tak i det meste som en av de største innkjøperne av børst i verden, selv om Systembolaget jo er enda litt større.
Nei. Overhodet ikke. Det er veldig stor etterspørsel etter enkelte whiskymerker og ofte får importørene bare tak i en håndfull flasker for det norske markedet.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: tor nov 17, 2022 7:44 pm Få spriten ut i butikken. Dette tøyset kjeder meg.
Vi bør for faen få dette på rema.
Ja, da hadde vi sikkert fått whiskey av denne typen i hyllene….

Hadde blitt Prima rød og Prima hvit.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Aker Brygge hadde heldigvis igjen en av disse, så da ble det plaster på såret...

https://www.vinmonopolet.no/Nettbutikk- ... p/14761801

Ellers er Hamar åpenbart det letteste stedet å få tak i gode varer. Så har man barn over 20 år, vet man hvor man skal sende dem til å stå i kø for far neste gang.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg ga bort en gammel whisky til naboen forleden dag, den hadde sikkert gått ut på dato for lenge siden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Doktor doktor, når er det man går fra mann til gubbe egentlig? Det finnes jo pol som er folketomme om dette med kø oppleves som et stort problem i den enorme byen Oslo.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Vinmonopolet er etter min mening ganske så håpløse når det kommer til disse slippene. Savner det å bo i nærheten av et pol som får spesialvarer, å være avhengig av å få bestilt på nett er en katastrofe uten like hvor det er fullstendig tilfeldig om du havner i køen som nummer 7 eller om beregnet ventetid er halvannen time. Fikk karret til meg en Chichibu Jekylls når den ble sluppet i 2018, men det var et kaos uten like hvor folk hadde hamstret langt flere flasker enn de hadde lov til (1 per stk) og de på polet kunne omtrent ikke brydd seg mindre.

Føler at Whisky markedet er blitt en katastrofe, når 10-åringen til Springbank nå går for nesten 1500 kroner og umiddelbart blir utsolgt så er det noe alvorlig galt, demotiverende rett og slett.

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: søn nov 20, 2022 6:44 pm Doktor doktor, når er det man går fra mann til gubbe egentlig? Det finnes jo pol som er folketomme om dette med kø oppleves som et stort problem i den enorme byen Oslo.
Køene er kun en utfordning i forbindelse med endel spesialslipp, hvor det lanseres varer som normalt er ganske utilgjenglige

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: søn nov 20, 2022 7:19 pm
Queenie skrev: søn nov 20, 2022 6:44 pm Doktor doktor, når er det man går fra mann til gubbe egentlig? Det finnes jo pol som er folketomme om dette med kø oppleves som et stort problem i den enorme byen Oslo.
Køene er kun en utfordning i forbindelse med endel spesialslipp, hvor det lanseres varer som normalt er ganske utilgjenglige
Er ikke kø ganske forventet i slike tilfeller?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: søn nov 20, 2022 7:30 pm
Someone skrev: søn nov 20, 2022 7:19 pm
Queenie skrev: søn nov 20, 2022 6:44 pm Doktor doktor, når er det man går fra mann til gubbe egentlig? Det finnes jo pol som er folketomme om dette med kø oppleves som et stort problem i den enorme byen Oslo.
Køene er kun en utfordning i forbindelse med endel spesialslipp, hvor det lanseres varer som normalt er ganske utilgjenglige
Er ikke kø ganske forventet i slike tilfeller?
Selvsagt er det kø. Det er ingen problemer at det er kø. Men jeg reagerer på mangelen på system. Det legges ut et parti med 10 flasker av eksklusive varer på en del utvalgte pol. Polet åpner kl 10 og da kalkulerer man når det er betimelig å være på plass for å sikre seg 1 av 10 flasker (det er kvotering, så en får ikke mer enn 1 flaske).

Jeg fant ut at denne ene flasken var verdt 45 minutters køståing. Så jeg var der 0915 og kalkulerte med å stå til 10.

Så viser det deg at det ble delt ut kølapper fra kl 09. Dermed var jeg for sein til å være av de 10 første. Hadde jeg i stedet brukt mine tilmålte 45 minutter fra 0815, hadde jeg sannsynligvis fått en kølapp med lavere nummer enn 11.

Det står ingenting noe sted om at det deles ut kølapper fra kl 09 - hadde det vært saken, så hadde folk kunne disponert tiden sin bedre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Harduetforslag skrev: søn nov 20, 2022 7:00 pm Vinmonopolet er etter min mening ganske så håpløse når det kommer til disse slippene. Savner det å bo i nærheten av et pol som får spesialvarer, å være avhengig av å få bestilt på nett er en katastrofe uten like hvor det er fullstendig tilfeldig om du havner i køen som nummer 7 eller om beregnet ventetid er halvannen time. Fikk karret til meg en Chichibu Jekylls når den ble sluppet i 2018, men det var et kaos uten like hvor folk hadde hamstret langt flere flasker enn de hadde lov til (1 per stk) og de på polet kunne omtrent ikke brydd seg mindre.

Føler at Whisky markedet er blitt en katastrofe, når 10-åringen til Springbank nå går for nesten 1500 kroner og umiddelbart blir utsolgt så er det noe alvorlig galt, demotiverende rett og slett.
Det er nok vanskelig finne noe som er helt "rettferdig" for alle. Men forstår at det er ganske urettferdig at man må bo i en by for å i det hele tatt ha muligheten....

Det er 10 år Local Barley som selges til denne prisen. Katastrofe er det, men konstaterer at prisen har gått noe ned nå. Den flaska jeg siket meg så vidt over 1000-lappen for to år siden var oppe i l 12.000 kr på auksjonsmarkedet for en stund siden, men har nå gått ned til 8.000. Uansett en vanvittig pris, selvsagt, og det gir jo andre motiver for å stå i kø enn å bare få tak i en vare som man skal nyte selv...

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 7:58 pm
Det er nok vanskelig finne noe som er helt "rettferdig" for alle. Men forstår at det er ganske urettferdig at man må bo i en by for å i det hele tatt ha muligheten....
Nå har de vel forsøkt bøte på dette ved både ha fysiske slipp og på nett? Selv om de muligens ikke har gjort det på Whisky?

Ellers vil jeg jo dro de virkelig interreserte som overnatter utenfor før Burgund-slippet, også er villige til å reise et par timer ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»