Hvordan tror dere VGs topp 100 kåring blir seende ut?

Svar
Kjetil-e

Re: Hvordan tror dere VGs topp 100 kåring blir seende ut?

Legg inn av Kjetil-e »

Klodrik skrev: lør des 25, 2021 2:10 pm
Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 2:04 pm
Klodrik skrev: lør des 25, 2021 1:17 pm Nja, siden VM i skiskyting holdes dobbelt så ofte som VM på ski, vil iallfall jeg rangere sistnevnte litt høyere. Men Lægreid sin prestasjon var for all del også imponerende
Nja det holdes da ikke mer enn 1 VM i 2021 for skiskytterne heller. Husk det er årets liste 2021 vi snakker om. Så da er det tåpelig å snakke om at skiskyting nesten har dobbelt så mange VM som det er VM på ski.
Poenget er at symbolverdien av hvert gull (og interessen for mesterskapet) utvannes når de deles ut hvert eneste år; du kan mene det er "tåpelig" så mye du vil, dét er iallfall ikke noe argument i min bok
Verdien totalt av antall mesterskap gjennom en karriere kan du si vannes litt ut av at et mesterskap arrangeres 3 av 4 år kontra i en idrett hvor mesterskap arrangeres 2 av 4 år.

Men her snakker man om ET ENKELT ÅR. Og da teller selvsagt antall gull og at skiskyting er en mye vannskeligere idrett og hevde seg i. Mange flere som kjemper om medaljene i skiskyting. Både utøvere og nasjoner.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Alltid like morsomt å se hvordan det omtrent trekkes lodd om plassene 15-100. Er ikke mye som henger på greip her egentlig, uten at jeg bryr meg så veldig. Men det jeg stusset mest på er hvordan melaninfattige Skarstein havnet over han melaninrike 100-meter løpern. Selv om det er para, så må vel friidrett og spesielt 100 meter gull henge høyere enn roing? Tiden hans er jo også veldig god.

Topp 10 lista ser grei ut, selv om jeg personlig ville hatt OL-vinnerne over golfern og tennisspillern.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 12:57 pm I år har vi et luksus problem når vi kan sitte og "krangle" om hvem som skal topp 5. Av 2 gullvinnere i friidrett, verdens beste sjakkspiller og en golf og en tennis-spiller som begge er topp 10 i verden.
Det er akkurat det, i et ‘’normalår’’, faktisk alle andre år enn dette, så ville jo Jakob vært udiskutabel nummer 1. Carlsen, Braut, Hovland og Ruud hadde også i normalår hatt gode sjanser til å være nummer 1. Det er enestående kvalitet på toppnavnene i år.
Trehjulssykkel skrev: lør des 25, 2021 2:34 pm Alltid like morsomt å se hvordan det omtrent trekkes lodd om plassene 15-100. Er ikke mye som henger på greip her egentlig, uten at jeg bryr meg så veldig. Men det jeg stusset mest på er hvordan melaninfattige Skarstein havnet over han melaninrike 100-meter løpern. Selv om det er para, så må vel friidrett og spesielt 100 meter gull henge høyere enn roing? Tiden hans er jo også veldig god.

Topp 10 lista ser grei ut, selv om jeg personlig ville hatt OL-vinnerne over golfern og tennisspillern.
Enig i at de tunge vurderingene nok er på topp-20, og deretter er det mye rart. Legger merke til at mange kvinnelige fotballspillere er med på lista, til tross for at landslaget vårt ikke er særlig bra.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

I hvilket annet land ville en verdensmester i slalom komme på 24. plass?

HarryH

Legg inn av HarryH »

oddvar_kjempebra skrev: søn des 26, 2021 4:33 pm I hvilket annet land ville en verdensmester i slalom komme på 24. plass?
Tenk om Odd Sørli hadde blitt verdensmester på 1970-tallet. Han hadde nærmest blitt båret på gullstol opp Karl Johan for å ha audiens hos kongen.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Kjetil-e skrev: lør des 25, 2021 12:48 pm
Team Ingebrigtsen skrev: lør des 25, 2021 7:34 am
Så blir det også slik at vi blir for godt vant med vinteridrettene. Som nevnt at Klæbo og Riiber ikke er topp-10. Vil også likt og sett i hvilket land en kvinnelig langrennsløper med samme resultater som Johaug i 2021,ville vært like lavt på en slik liste. Selv i de aller største idrettsnasjonene så tror jeg en langrennsløper med slike resultater ville vært høyere.
Synes at Sturla Holm Lægereid burde vært øverst av våre vinteridettsutøvere. 4 gull i VM i skiskyting er STØRRE en 3/4 gull i VM på ski.
Da burde vel Eckhoff vert øverst av vintersportsutøverne: 4 Gull, 1 Sølv og 1 Bronse + vant verdenscupen sammenlagt!

jakral

Legg inn av jakral »

Det er vel Ruud og Hovlands kunstig høye plasseringer her som får øyenbrynene til å heve seg mest eller? Jeg synes det blir feil å ha sammenlagtvinnere i World Cup som Riiber og Granerud langt utenfor topp 10 bare for å understreke et poeng om at Norge er blitt sterkere i sommeridretter. Ruud og Hovland har pr nå ingenting å gjøre på topp 10 i et så sterkt år for norsk idrett, der det kryr av OL/VM/sammenlagt WC-vinnere. Så høyt som 5-6.plass er direkte hårreisende, uansett hvor hardt golfmenigheten jobber for å spamme 'folkets favoritt' voteringen. Det virker som VG vil markere ekstra at Norge i 2021 er blitt et sommeridrettsland, og så blir det overpremiering på rankingen for enkelte. Som tidligere nevnt her så er det Majors og Grand Slam som betyr noe i golf og tennis, og der har våre utøvere ikke mye å slå i bordet med - foreløpig. Jeg ville satt Hovland og Ruud ned til rundt 15.plass et sted og gi dem litt å strekke seg mot.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

jakral skrev: tor jan 06, 2022 11:42 pm Det er vel Ruud og Hovlands kunstig høye plasseringer her som får øyenbrynene til å heve seg mest eller? Jeg synes det blir feil å ha sammenlagtvinnere i World Cup som Riiber og Granerud langt utenfor topp 10 bare for å understreke et poeng om at Norge er blitt sterkere i sommeridretter. Ruud og Hovland har pr nå ingenting å gjøre på topp 10 i et så sterkt år for norsk idrett, der det kryr av OL/VM/sammenlagt WC-vinnere. Så høyt som 5-6.plass er direkte hårreisende, uansett hvor hardt golfmenigheten jobber for å spamme 'folkets favoritt' voteringen. Det virker som VG vil markere ekstra at Norge i 2021 er blitt et sommeridrettsland, og så blir det overpremiering på rankingen for enkelte. Som tidligere nevnt her så er det Majors og Grand Slam som betyr noe i golf og tennis, og der har våre utøvere ikke mye å slå i bordet med - foreløpig. Jeg ville satt Hovland og Ruud ned til rundt 15.plass et sted og gi dem litt å strekke seg mot.
Det er akkurat det. Om man setter Hovland og Ruud nesten øverst nå, hvordan skal man gjøre det når de vinner grand slams eller majors da? Og så unikt er selv ikke det, haugevis av svenske tennis- og golfspillere som har vunnet grand slam turneringer eller majors, så selv det trenger ikke å bli oppfattet som et umulig mål for norske utøvere.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Når det snakkes om VM-gull osv. her, så bør en først og fremst telle individuelle VM-gull. Det er det som gjelder. Frank Luck har 13 VM-gull i skiskyting, men det er vel ingen som mener at han er en større utøver enn Raphael Poirée, som har 8 VM-gull. Det er fordi sju av åtte gull for Poirée er individuelle, mens "kun" tre er det for Frank Luck. Så kan en jo dra fram dominansen i verdenscupen også som en ganske betydelig faktor.

Derfor bør man se først og fremst på individuelle resultater, mens resultater fra stafett og lagkonkurranser kun bør brukes i argumentasjonen om noen er mer eller mindre likt individuelt.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

2022 er kanskje det sterkeste norske idrettsåret noensinne. Helt sikkert noen glemt, og selvsagt noen som burde flyttes opp eller ned, uansett, kjør debatt! Når det gjenstår litt håndball og en måned for vintersportsutøverne er mitt utkast noe sånt som dette:

1.Jakob Ingebrigtsen (Friidrett)
2. Erling Braut Haaland (Fotball)
3.Marte Olsbu Røiseland (Skiskyting)
4.Casper Ruud (Tennis)
5.Therese Johaug (Langrenn)
6.Johannes Høsflot Klæbo (Langrenn)
7.Johannes Thingnes Bø (Skiskyting)
8.Tobias Foss (Sykling)
9.Birk Ruud (Freestyle)
10.Marius Lindvik (Hopp)


11.Anders Mol/Christian Sørum (Sandvolleyball)
12.Kristian Blummenfeldt (Triathlon)
13.Jørgen Graabak (Kombinert)
14.Karsten Warholm (Friidrett)
15.Aleksander Aamodt Kilde (Alpint)
16.Viktor Hovland (Golf)
17.Eivind Henriksen (Friidrett)
18.Tiril Eckhoff (Skiskyting)
19.Henrik Kristoffersen (Alpint)
20.Magnus Carlsen (Sjakk)

21.Martin Ødegaard (Fotball)
22.Vetle Sjåstad Christiansen (Skiskyting)
23.Mats Zuccarello (Ishockey)
24.Sebastian Foss Solevåg (Alpint)
25.Jarl Magnus Riiber (Kombinert)
26.Jesper Saltvik Pedersen (Alpint-Paraidrett)
27.Tarjei Bø (Skiskyting)
28.Pål Haugen Lillefosse (Friidrett)
29.Simen Hegstad Kruger (Langrenn)
30.Hallgeir Engebråten (Skøyter)

31.Erik Valnes (Langrenn)
32.Katrine Lunde (Håndball)
33.Peder Kongshaug (Skøyter)
34.Nora Mørk (Håndball)
35.Andreas Nygaard (Langrenn, langløp)
36.Sverre Lunde Pedersen (Skøyter)
37.Jens Lurås Oftebro (Kombinert)
38.Stine Bredal Oftedal (Håndball)
39.Håvard Holmefjord Lorentzen (Skøyter)
40.Jeanette Hegg Duestad (Skyting)

41.Gustav Iden (Triathlon)
42.Birgit Skarstein (Roing, Langrenn – Paraidrett)
43.Jenny Stene (Skyting)
44.Sturla Holm Lægreid (Skiskyting)
45.Sondre Guttormsen (Friidrett)
46.Astrid Øyre Slind (Langrenn, Langløp)
47.Atle Lie McGrath (Alpint)
48.Lucas Braathen (Alpint)
49.Zerei Mezngi (Friidrett)
50.Kristin Skaslien/Magnus Nedregotten (Curling)

51.Henny Reistad (Håndball)
52.Sander Sagosen (Håndball)
53.Thea Louise Stjernesund (Alpint)
54.Anita Stenberg (Banesykling)
55.Halvor Egner Granerud (Hopp)
56.Hans Christer Holund (Langrenn)
57.Jon-Hermann Hegg (Skyting)
58.Pål Golberg (Langrenn)
59.Mons Røisland (Snøbrett)
60.Grace Bullen (Bryting)

61.Silje Solberg-Østhassel (Håndball)
62.Sivert Guttorm Bakken (Skiskyting)
63.Kasper Fosser (Orientering)
64.Ragnhild Mowinckel (Alpint)
65.Espen Andersen (Kombinert)
66.Karoline Bjerkeli Grøvdal (Friidrett)
67.Espen Bjørnstad (Kombinert)
68.Ingrid Landmark Tandrevold (Skiskyting)
69.Ada Hegerberg (Fotball)
70.Gyda Westvold Hansen (Kombinert)

71.Alexander Kristoff (Sykling)
72.Maiken Caspersen Falla (Langrenn)
73.Caroline Graham Hansen (Fotball)
74.Martin Løwstrøm Nyenget (Langrenn)
75.Dennis Hauger (Motorsport)
76.Harald Reinkind (Håndball)
77.Simon Kolstad Claussen (Skyting)
78.Silje Opseth (Hopp)
79.Maren Mjelde (Fotball)
80.Sander Skotheim (Friidrett)

81.Johanne Killi (Freestyle)
82.Mohammed Elyounoussi (Fotball)
83.Ragne Wicklund (Skøyter)
84.Vilde Ingstad (Håndball)
85.Didrik Tønseth (Langrenn)
86.Vilde Nilsen (Langrenn-paraidrett)
87.Stefan Strandberg (Fotball)
88.Salum Kashafali (friidrett-paraidrett)
89.Line Kloster (Friidrett)
90.Knut Borch (Roing)

91.Amalie Iuel (Friidrett)
92.Sofus Heggemsnes (Turn)
93.Exauce Mukubu (Bryting)
94.Mina Furst Holtmann (Alpint)
95.Filip Fjeld Andersen (Skiskyting)
96.Adrian Smiseth Sejersted (Alpint)
97.Lene Retzius (Friidrett)
98.Fabian Wilkens Solheim (Alpint)
99.Kim-Andre Aanestad Lund (Skyting)
100. Andreas Mikkelsen (Motorsport)

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Team Ingebrigtsen skrev: tor nov 17, 2022 9:51 am 2022 er kanskje det sterkeste norske idrettsåret noensinne. Helt sikkert noen glemt, og selvsagt noen som burde flyttes opp eller ned, uansett, kjør debatt! Når det gjenstår litt håndball og en måned for vintersportsutøverne er mitt utkast noe sånt som dette:

1.Jakob Ingebrigtsen (Friidrett)
2. Erling Braut Haaland (Fotball)
3.Marte Olsbu Røiseland (Skiskyting)
4.Casper Ruud (Tennis)
5.Therese Johaug (Langrenn)
6.Johannes Høsflot Klæbo (Langrenn)
7.Johannes Thingnes Bø (Skiskyting)
8.Tobias Foss (Sykling)
9.Birk Ruud (Freestyle)
10.Marius Lindvik (Hopp)

Tja hvis Ruud slår Djokovic i morgen bør han forran Marte og Erling. Tobias Foss bør vel forbi både både skiskyttere og langrennsløpere. Og Thingnes Bø muligens forbi Therese og Klæbo.

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: lør nov 19, 2022 11:56 pm
Team Ingebrigtsen skrev: tor nov 17, 2022 9:51 am 2022 er kanskje det sterkeste norske idrettsåret noensinne. Helt sikkert noen glemt, og selvsagt noen som burde flyttes opp eller ned, uansett, kjør debatt! Når det gjenstår litt håndball og en måned for vintersportsutøverne er mitt utkast noe sånt som dette:

1.Jakob Ingebrigtsen (Friidrett)
2. Erling Braut Haaland (Fotball)
3.Marte Olsbu Røiseland (Skiskyting)
4.Casper Ruud (Tennis)
5.Therese Johaug (Langrenn)
6.Johannes Høsflot Klæbo (Langrenn)
7.Johannes Thingnes Bø (Skiskyting)
8.Tobias Foss (Sykling)
9.Birk Ruud (Freestyle)
10.Marius Lindvik (Hopp)

Tja hvis Ruud slår Djokovic i morgen bør han forran Marte og Erling. Tobias Foss bør vel forbi både både skiskyttere og langrennsløpere. Og Thingnes Bø muligens forbi Therese og Klæbo.
Er vel en viss Blummenfelt som fort burde være på denne listen.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Eirik Haugan må vel inn på topp 100?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: søn nov 20, 2022 12:04 am
Kjetil-e skrev: lør nov 19, 2022 11:56 pm
Team Ingebrigtsen skrev: tor nov 17, 2022 9:51 am 2022 er kanskje det sterkeste norske idrettsåret noensinne. Helt sikkert noen glemt, og selvsagt noen som burde flyttes opp eller ned, uansett, kjør debatt! Når det gjenstår litt håndball og en måned for vintersportsutøverne er mitt utkast noe sånt som dette:

1.Jakob Ingebrigtsen (Friidrett)
2. Erling Braut Haaland (Fotball)
3.Marte Olsbu Røiseland (Skiskyting)
4.Casper Ruud (Tennis)
5.Therese Johaug (Langrenn)
6.Johannes Høsflot Klæbo (Langrenn)
7.Johannes Thingnes Bø (Skiskyting)
8.Tobias Foss (Sykling)
9.Birk Ruud (Freestyle)
10.Marius Lindvik (Hopp)

Tja hvis Ruud slår Djokovic i morgen bør han forran Marte og Erling. Tobias Foss bør vel forbi både både skiskyttere og langrennsløpere. Og Thingnes Bø muligens forbi Therese og Klæbo.
Er vel en viss Blummenfelt som fort burde være på denne listen.
Nå må jeg innrømme at Triathlon ikke er en idrett jeg har veldig stor kjennskap til, men føler at 13 plassen TE har plassert han på er ganske grei. Ja han vant VM i Ironman i år, men han var ikke helt på topp i Triathlon over olympisk distanse som det vel heter.

lund

Legg inn av lund »

Kjetil-e skrev: søn nov 20, 2022 12:37 am
lund skrev: søn nov 20, 2022 12:04 am
Kjetil-e skrev: lør nov 19, 2022 11:56 pm

Tja hvis Ruud slår Djokovic i morgen bør han forran Marte og Erling. Tobias Foss bør vel forbi både både skiskyttere og langrennsløpere. Og Thingnes Bø muligens forbi Therese og Klæbo.
Er vel en viss Blummenfelt som fort burde være på denne listen.
Nå må jeg innrømme at Triathlon ikke er en idrett jeg har veldig stor kjennskap til, men føler at 13 plassen TE har plassert han på er ganske grei. Ja han vant VM i Ironman i år, men han var ikke helt på topp i Triathlon over olympisk distanse som det vel heter.
Er ranket som nr. 1 i verden, slo sin egen verdensrekord og var første mann under 7 timer på Ironman da han ble verdensmester. Kan vanskelig se at 13. plass er riktig plassering om man skal belønne de som er best.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Kjetil-e skrev: lør nov 19, 2022 11:56 pm Tja hvis Ruud slår Djokovic i morgen bør han forran Marte og Erling. Tobias Foss bør vel forbi både både skiskyttere og langrennsløpere. Og Thingnes Bø muligens forbi Therese og Klæbo.
Min argumentasjon er slik:
Ja, sykling er større enn vinteridretter, men temporittet i VM er maks det fjerde viktigste på sykkelkalenderen. Udiskutabelt er sammenlagtvinnerne i TDF og Giroen foran, det samme med vinneren av landeveisløpet i VM. Når JTB, Johaug, Olsbu og Klæbo ikke bare vinner det viktigste på sin kalender, gull i OL, men flere gull, så er det for meg soleklart fordel vår beste vintersportsutøvere i den sammenligningen. Ruud har jeg der oppe, og han har slått seg forbi Johaug som tok tre individuelle OL-gull, så har absolutt tatt hensyn til tennis som verdensidrett :)
lund skrev: søn nov 20, 2022 12:04 am Er vel en viss Blummenfelt som fort burde være på denne listen.
Men så er jo ikke 2022 et normalår heller, året har både inneholdt store prestasjoner fra våre vinteridrettsutøvere, og i tillegg har vi topp utøvere i de største idrettene også. I de fleste årene ville de rett utenfor min topp-10 vært klart inne, noen til og med kanskje topp-5. I tillegg er det litt sånn at vi har en del sommeridretter hvor gull i Sommer-OL står veldig mye høyere enn alle andre ting i idretten. For meg har det litt å si både når det gjelder Blummenfeldt, men også Mol/Sørum.

jakral

Legg inn av jakral »

Topp 100-lista for i år ble klar for noen dager siden

1 - Erling Braut Haaland
2 - Jakob Ingebrigtsen
3 - Casper Ruud
4 - Therese Johaug
5 - Johannes Thingnes Bøe
6 - Marte Olsbu Røiseland
7 - Johannes Høsflot Klæbo
8 - Magnus Carlsen
9 - Viktor Hovland
10 - Martin Ødegaard

11 - Mats Zuccarello
12 - Marius Lindvik
13 - Birk Ruud
14 - Jørgen Graabak
15 - Anders Mol / Christian Sørum
16 - Birgit Skarstein
17 - Håndballjentene
18 - Aleksander Aamodt Kilde
19 - Karsten Warholm
20 - Tobias Foss

Synes det er litt tidlig med Haaland på topp. Jeg ville valgt Jakob Ingebrigtsen. Man bør kunne forlange mer enn null klubbtitler, nummer tre på toppscorerlista i Bundesliga og en målrik innledningsfase i Premier League for å kapre topp-plassen i et veldig sterkt norsk idrettsår som 2022. Når VG legger lista der skal det bli vanskelig å vippe Haaland bort fra førsteplassen før han legger opp.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Sånn ville min liste sett ut:

1. Erling Braut Haaland
2. Martin Ødegaard
3. Casper Ruud
4. Jakob Ingebrigtsen
5. Viktor Hovland
6. Magnus Carlsen
7. Henrik Kristoffersen
8. Mats Zuccarello
9. Anders Mol/Christian Sørum
10. Aleksander Aamodt Kilde

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Opp.

La oss få se hvem ekspertisen her på FD mener er de ti beste idrettsutøverne i landet.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

1. Jakob Ingebrigtsen.

Ingenting å diskutere.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

1. Ingebrigtsen
2. Ruud
3. Haaland

Casper hadde tatt førsteplassen i min bok om han vant en av de tre store finalene.

Golf-folket har igjen mobilisert og Hovland har 13% av "Folkets stemmer". Muligens topp 5, men ikke på høyde med de tre nevnte i år.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

jakral skrev: ons des 28, 2022 10:54 am Topp 100-lista for i år ble klar for noen dager siden
Synes det er litt tidlig med Haaland på topp. Jeg ville valgt Jakob Ingebrigtsen. Man bør kunne forlange mer enn null klubbtitler, nummer tre på toppscorerlista i Bundesliga og en målrik innledningsfase i Premier League for å kapre topp-plassen i et veldig sterkt norsk idrettsår som 2022. Når VG legger lista der skal det bli vanskelig å vippe Haaland bort fra førsteplassen før han legger opp.
Den setningen jeg har uthevet fra deg er fasiten i min bok. I prinsippet sier da VG at titler og mesterskap ikke teller, samt at man ikke anerkjenner at VM i fotball er det største idrettsarrangementet på jord. Det ville selvsagt være helt umulig for en annen idrettsutøver å si at de er på topp i sin idrett uten å delta i OL. Skulle VG fulgt sin egen argumentasjonslinje, så hadde de dermed ikke hatt Graabak foran Riiber, siden største mesterskap og titler tydeligvis ikke har mer å si enn hverdagen (verdenscupen). Men ikke akkurat overraskende å ta VG for å bruke forskjellige argument slik det passer de. Samtidig er vi vel mange som tar dette som en liste over sportslige prestasjoner. Når VG argumenterer for Haalands enorme markedsverdi i næringslivet og stjernestatus, så bruker de en del andre kriterier enn vi andre over en slik liste. Så er nok ikke helt samsvar mellom hva som diskuteres.

Mine øvrige kommentarer til VGs liste, målt mot min egen topp-100 litt lenger opp i tråden:

-Er like glad i både sommer- og vinteridrett, og synes jeg er ganske nøytral på det punktet. Men når det er et år med Vinter-OL, så framstår det som kunnskapsløst av VG å ikke se at OL-medaljer er noe ekstra. Akkurat som jeg mener medaljer i Sommer-OL skal fremheves i år det er Sommer-OL, så skal det samme gjøres i et år med Vinter-OL, det gjør ikke VG.

-Et eksempel på foregående punkt: Simen Hegstad Kruger er IKKE en personlig favoritt, men tar individuell medalje i OL. I tillegg viser han gjentatte ganger i 2022 at han i distanseløp i fristil er den sammen med Bolsj med høyest toppnivå. Jeg synes jeg var i overkant streng med han som nr. 29 på min egen liste. SHK skal ikke under noen omstendigheter være nr. 73 på en slik liste.

-Vetle Sjåstads Christiansen siste stående i OL-stafetten var for mange det største idrettsøyeblikket i norsk idrett i 2022, det alene burde ført han langt høyere opp enn det VG vurderer. Legg til en meget god sesong totalt sett, med blant annet individuell medalje i OL, og VSC er den som er mest undervurdert av alle på VGs liste.

-Det er vanskelig å vurdere paraidrett opp mot andre idrettsprestasjoner. Men om vi skal vurdere antall deltakere og idrettens størrelse i annen idrett, blir det ikke diskriminerende å ikke gjøre det samme med paraidretten? Apropos skillet mellom OL og ikke OL år i andre idretter, hvordan klarer VG å ha Skarstein foran Jesper Saltvik Pedersen? Sistnevnte totaldominerer i Paralympics, i hvilken verden er ikke det den klart beste norske prestasjonen i paraidrett i 2022?

-Jeg liker veldig godt Zucca, men legger man listen der at en god NHL-sesong (hvor vi hvert år har 5-6 svensker som er like gode eller bedre), som større enn OL-gull i stor bakke, ja da har man lagt listen helt feil.

-Jeg tok selv med Exauce Mukubu på min liste (93), men hvordan kan en medalje i aldersbestemt klasse vurderes over individuelle medaljer i OL? Svaret er at det kan det ikke, og det burde VG se.

-Ellers noen grove undervurderinger av friidrettsutøvere. Vi har to stavhoppere i verdensklasse. Lillefosse som nummer 60 og Sondre Guttormsen ute av listen er bare latterlig dårlige vurderinger. Selv gledet det meg enormt med Zereis medalje i EM, men at han sesongen sett under ett skal vurderes foran våre to beste stavhoppere henger ikke på grep.

lund

Legg inn av lund »

Det mest spesielle synes jeg er at Olsbu Røiseland er bak Thingnes Bø på listen. De presterte ganske likt i OL (Olsbu kan selvsagt ikke noe for at Eckhoff skyter bort gullet med håpløs skyting på stafetten) og Olsbu vant V-cup sammenlagt. Da er jeg veldig spent på hvilket kriterium de kan ha brukt annet enn at Thingnes fikk med seg et laggull ekstra. Det blir rett og slett veldig urimelig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er feil med fotballspiller på topp.
Denne er også avhengig av sitt lag. Jo mer dominerende lag, jo lettere for en målskårer, tross alt.
I de individuelle idretter er det mann mot mann, kvinne mot kvinne. Det er noe helt annet.

lund

Legg inn av lund »

Dette med hopp er for øvrig også interessant. I min bok er det Granerud gjorde sesongen før en mye, mye større sportslig prestasjon enn det Lindvik gjorde i fjor. Men blant folket er det nok Lindvik som vil bli mest husket og mest verdsatt.

lund

Legg inn av lund »

return_of_drakkar skrev: tor des 29, 2022 9:12 am Det er feil med fotballspiller på topp.
Denne er også avhengig av sitt lag. Jo mer dominerende lag, jo lettere for en målskårer, tross alt.
I de individuelle idretter er det mann mot mann, kvinne mot kvinne. Det er noe helt annet.
Da må man i så fall dele inn i to kåringer, 1 med lagspillere og 1 med fortrinnsvis idrettsutøvere fra (hovedsakelig) individuelle idretter.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Haaland er kanskje det heteste navnet i verdens desidert største idrett, og har levert rekordtall siden overgangen til City. Man er passe sveiseblind om man ikke har ham på topp. Han er kanskje allerede den største idrettsstjernen vi har hatt internasjonalt, og kommer til å være tidenes norske idrettsutøver når han legger opp.

Jeg mener også at Ødegaard, som kaptein og en av de viktigste brikkene for laget som leder PL, er topp 5, muligens til og med topp 3. Kun Ingebrigtsen og Ruud har noe i diskusjonen å gjøre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

lund skrev: tor des 29, 2022 9:17 am
return_of_drakkar skrev: tor des 29, 2022 9:12 am Det er feil med fotballspiller på topp.
Denne er også avhengig av sitt lag. Jo mer dominerende lag, jo lettere for en målskårer, tross alt.
I de individuelle idretter er det mann mot mann, kvinne mot kvinne. Det er noe helt annet.
Da må man i så fall dele inn i to kåringer, 1 med lagspillere og 1 med fortrinnsvis idrettsutøvere fra (hovedsakelig) individuelle idretter.
Ja, kanskje det.
Men slike lister blir jo alltid et resultat av personlig smak og interesser.
Så man burde vel ikke si noe om dem da, men slik er det ;)

lund

Legg inn av lund »

SanctusUnum skrev: tor des 29, 2022 9:46 am Haaland er kanskje det heteste navnet i verdens desidert største idrett, og har levert rekordtall siden overgangen til City. Man er passe sveiseblind om man ikke har ham på topp. Han er kanskje allerede den største idrettsstjernen vi har hatt internasjonalt, og kommer til å være tidenes norske idrettsutøver når han legger opp.

Jeg mener også at Ødegaard, som kaptein og en av de viktigste brikkene for laget som leder PL, er topp 5, muligens til og med topp 3. Kun Ingebrigtsen og Ruud har noe i diskusjonen å gjøre.
Enig. Det er tilnærmet umulig å ikke ha Haaland på topp dette året.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

LeSorcier skrev: ons des 28, 2022 2:29 pm Opp.

La oss få se hvem ekspertisen her på FD mener er de ti beste idrettsutøverne i landet.
Min liste blir nok sånn.

1. Jacob Ingebrigtsen
2. Casper Ruud
3. Magnus Carlsen
4. Marte Olsbu Røiseland
5. Johannes Thingnes Bø
6. Tobias Foss
7. Jesper Saltvik Pedersen
8. Erling Braut Haalnd
9. Martin Ødegård
10. Therese Johaug
Sist redigert av Kjetil-e den tor des 29, 2022 10:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»